2024. évi XL. törvény indokolás
2024. évi XL. törvény indokolás
a honvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2024. évi XL. törvényhez
2024.11.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Magyarország Alaptörvényének 2024. június 11-én elfogadott tizenharmadik módosításával az Alaptörvény 47. cikke 2024. november 1-jével az alábbiakra módosul:
„47. cikk
A Magyar Honvédség katonai műveleteinek, állomásozásának és más, határátlépéssel járó csapatmozgásának, valamint a külföldi fegyveres erők Magyarország területét érintő katonai műveleteinek, állomásozásának és más, határátlépéssel járó csapatmozgásának engedélyezésével összefüggő alapvető szabályokat sarkalatos törvény határozza meg.”
Az új rendelkezés szerint sarkalatos törvényben az alapvető szabályokat kell meghatározni.
Hangsúlyozandó, hogy az Alaptörvény 1. cikk (2) bekezdés i) pontja szerint az Országgyűlés katonai műveletekben való részvétellel kapcsolatos döntéseket hoz.
Erre tekintettel a törvényjavaslat a csapatmozgások engedélyezésének alapvető szabályait a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvénybe célozza belefoglalni.
A javaslat továbbá érinti a honvédelem napjára vonatkozó új szabályt, és a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonban tartandó állami tulajdont is.
A Hvt. módosítása kiterjed az elmúlt időszak jogszabályváltozásaiból fakadó pontosítások átvezetésére.
A törvényjavaslat tartalmazza továbbá – a Magyar Honvédség átalakításával összefüggésben – a katonai igazgatás és a központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggő módosításokat.
A katonai igazgatás és a központi adatfeldolgozás szétválasztása szükségessé teszi további honvédelmi tárgyú törvények módosítását is. Ennek megfelelően a törvényjavaslat magában foglalja
– a Magyar Köztársaság területén szolgálati céllal tartózkodó külföldi fegyveres erők, valamint a Magyar Köztársaság területén felállított nemzetközi katonai parancsnokságok és állományuk nyilvántartásáról, valamint jogállásukhoz kapcsolódó egyes rendelkezésekről szóló 2011. évi XXXIV. törvény, valamint
– a honvédelmi adatkezelésekről szóló 2022. évi XXI. törvény
kapcsolódó módosítását.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Jat.) 18. § (3) bekezdése [figyelemmel a Jat. 1. § (3) bekezdésére is], valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A Magyar Honvédség katonai igazgatási és központi adatfeldolgozó szervének szétválasztásából fakadóan szükséges módosítás.
2. §
A csapatmozgás fogalma mint az eddigi szabályozásban mindenképpen közjogi engedélyezést igénylő kategória megváltozik, és nem csak a közjogi engedélyezést igénylő csapatmozgásokat jelenti.
Ugyanakkor a közjogi engedélyezést igénylő csapatmozgások ezen nagyobb kategórián belüli halmazt alkotnának, és külön fogalommeghatározást kapnának. Ehhez szükség van a Hvt. 3. § 9. pont szerinti „határátlépéssel járó csapatmozgás” fogalmának módosítására és kiegészítésére egy új 9a. ponttal.
3. §
A Hvt. új 6/A.–6/E. §-ai tartalmazzák az Alaptörvény 2024. november 1-ével hatálybalépő új 47. cikkének megfelelően a csapatmozgás közjogi engedélyezésének alapvető szabályait,
A Javaslat szerint a jelenleg hatályos 47. cikk szerint az Országgyűléshez rendelt engedélyezési jogkörök egy része átkerülne a Kormányhoz.
Az Országgyűlés jogkörében maradna a külföldi fegyveres erők magyarországi vagy Magyarország területéről kiinduló alkalmazásáról és magyarországi állomásozásáról való döntés, ha ezen tevékenységek nem az ENSZ Biztonsági Tanácsa, a NATO vagy az EU döntésén alapulnak.
A Kormány döntene a külföldi fegyveres erők magyarországi vagy Magyarország területéről kiinduló alkalmazásáról és magyarországi állomásozásáról, ha ezen tevékenységek az ENSZ Biztonsági Tanácsa, a NATO vagy az EU döntésén alapulnak.
A Kormány döntene továbbá minden más katonai műveletről, mind a Magyar Honvédség külföldi, mind a külföldi fegyveres erők Magyarország területét érintő tevékenysége tekintetében, ideértve a Magyar Honvédség külföldi alkalmazását vagy állomásozását is, függetlenül attól, hogy az ENSZ Biztonsági Tanácsa, a NATO vagy az EU döntésén alapulnak-e vagy sem.
Új elem továbbá, hogy a gyakorlatok és kiképzések engedélyezési jogköre a honvédelemért felelős miniszterhez kerülne.
A törvényjavaslat rögzíti, hogy a Kormány határozatban dönt, és dönthet meghatározott alkalomra, meghatározott időszakra vagy határozatlan időre is.
A honvédelmért felelős miniszter a gyakorlatokkal és kiképzésekkel kapcsolatos engedélyt miniszteri határozatban adja ki.
A törvényjavaslat fenntartja a Kormánynak az Alaptörvény jelenleg hatályos 47. cikk (4) bekezdése szerinti – a köztársasági elnök egyidejű tájékoztatása mellett – beszámolási kötelezettségét az Országgyűlésnek.
A Javaslat továbbá rögzíti, hogy a Kormány rendeletben állapíthatja meg a határátlépéssel járó csapatmozgások engedélyezésére vonatkozó kormányzati feladatokat, a Kormány hatáskörébe tartozó határátlépéssel járó csapatmozgások engedélyezésével kapcsolatos részletes eljárási szabályokat, valamint a közjogi engedélyt nem igénylő csapatmozgásokat.
4. §
A Javaslat célja a honvédek jogállásáról szóló 137/2024. (VI. 28.) Korm. rendelettel összefüggő változásokkal történő összhang megteremtése: hadkötelesek behívása a jövőben egységesen behívóparanccsal történik (megszűnik a bevonulási parancs), amelyet a katonai igazgatásnak a lakóhely szerint illetékes területi szerve elektronikus vagy postai úton kézbesít, illetve szóban közöl.
5. §
A Javaslat célja a honvédek jogállásáról szóló 137/2024. (VI. 28.) Korm. rendelettel összefüggő változásokkal történő összhang megteremtése: hadkötelesek behívása a jövőben egységesen behívóparanccsal történik (megszűnik a bevonulási parancs), amelyet a katonai igazgatásnak a lakóhely szerint illetékes területi szerve elektronikus vagy postai úton kézbesít, illetve szóban közöl.
6. §
A Javaslat egyértelművé teszi, hogy az ideiglenes honvédelmi munkakötelezettség csak a 18. életévet betöltötteket terheli.
7. §
A Hvt. 49. §-ának módosítása a többi minisztériumnál kialakított szabályozáshoz és eljárásrendhez igazodva kimondja, hogy a május 21. – a honvédelem napja – alkalmából a munkaszünet a honvédségi szervezetek és állományuk tekintetében alkalmazható. Ennek megfelelően 2025. május 21-e a honvédségi szervezetnek nem minősülő honvédelmi szervezetek és személyi állományuk esetében már nem fog munkaszüneti napnak minősülni.
8. §
A Hvt. 54. §-ának a módosítása biztosítja, hogy a jövőben nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonnak minősülő ingatlanon nem csak a Magyarországgal a szövetségesi kötelezettségének teljesítésével összefüggésben szövetséges fegyveres erő, nemzetközi szervezet vagy nemzetközi katonai parancsnokság javára, hanem a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 2. melléklete szerinti, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű nemzeti vagyonban tartandó állami tulajdonban álló gazdasági társaság javára is szolgalom, vezetékjog, használati jog, valamint osztott tulajdon létesíthető legyen.
9. §
A Javaslat pontosítja és kibővíti a Magyar Honvédségnek a kimenekítésre vonatkozó közreműködői feladatát az 59. § (1) bekezdés j) pontban, amelyre a Hvt. 60. § (5) bekezdés is visszautal.
A Javaslat továbbá az új 6/B. § (2) bekezdésére utalva önálló végrehajtással is nevesíti a kimenekítési feladatot az 59. § (1) bekezdésben egy új n) ponttal.
10. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódó – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben meghatározza a katonai igazgatási szervek és a Honvédség központi nyilvántartó szervének feladatait.
11. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódó – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben meghatározza a katonai igazgatási szervek és a Honvédség központi nyilvántartó szervének feladatait.
12. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódó – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben meghatározza a katonai igazgatási szervek és a Honvédség központi nyilvántartó szervének feladatait.
13. §
A Javaslat megteremti annak a lehetőségét, hogy – a honvédelemért felelős miniszter hozzájárulásával – a már önkéntes tartalékos szolgálati viszonnyal rendelkező személy olyan munkakörbe kerülhessen, amely meghagyásba kijelölt.
14. §
A Javaslat szerint az új 49/A. alcím tartalmazná a Magyar Honvédség különleges műveleti feladatainak végrehajtására vonatkozó szabályokat.
15. §
A Javaslat felhatalmazó rendelkezéseket tartalmaz.
16. §
Sarkalatossági rendelkezések módosítása.
17. §
A Javaslat szövegcserés módosításokat tartalmaz.
18. §
A Javaslat hatályon kívül helyező rendelkezést tartalmaz.
19. §
A Javaslat a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben kiegészíti a honvédelmi adatkezelés szerveinek felsorolását.
20. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
21. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
22. §
Jogtechnikai pontosítás.
23. §
Jogtechnikai pontosítás.
24. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
25. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
26. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
27. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
28. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
29. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
30. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
31. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
32. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
33. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
34. §
Jogtechnikai pontosítás a névváltoztatás átvezetése érdekében.
35. §
A Javaslat – a Magyar Honvédség átalakításához kapcsolódóan – a katonai igazgatás és központi adatfeldolgozás szétválasztásával összefüggésben megteremti a szükséges adatkezelési hátteret.
36. §
A Javaslat hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
37. §
Sarkalatossági záradék.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás