467/2024. (XII. 30.) Korm. rendelet indokolás
467/2024. (XII. 30.) Korm. rendelet indokolás
a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 467/2024. (XII. 30.) Korm. rendelethez
2025.01.15.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az 1227/2011/EU és az (EU) 2019/942 rendeletnek a nagykereskedelmi energiapiacon az Unió piaci manipulációval szembeni védelmének javítása tekintetében történő módosításáról szóló (EU) 2024/1106/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet (REMIT II) meghatározza a szabályozó hatóságok által nemzeti szinten megállapított bírságok harmonizálásának keretét, ami egy közvetett implementációs kötelezettséget keletkeztet a tagállamok számára a tagállami jogrendszerek eltérő szankcionálási gyakorlata miatt. A jogszabály a bírságok tekintetében egészülne ki a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény vonatkozó rendelkezéseihez kapcsolódóan.
A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet javasolt módosítása a REMIT II.-ben meghatározott bírság összegek harmonizálása miatt szükséges.
A jogszabály kiegészíti a közműszolgáltatások egyszerűsítésével összefüggő egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 216/2023. (VI. 1.) Korm. rendelettel 2025. január 1-jén bevezetni kívánt kötelező elektronikus számlázás előírását egyrészt azzal, hogy a szabályozás kiterjed a rendszerüzemeltetők és a rendszerhasználók közötti jogviszonyra, másrészt a felkészülési idő biztosítása érdekében – összhangban a villamos energia szabályozási koncepciójával – a rendelkezés 2025. január 1. helyett 2025. július 1-jén lép hatályba.
Harmadrészt a jogszabály 115/E. § (1) bekezdése is pontosításra került, annak okán, hogy az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 175. § (3) bekezdése értelmében az elektronikus számla alkalmazásának feltétele legalább a számlabefogadó beleegyezése, kivéve, ha jogszabály ettől eltérően rendelkezik. Az eddigi szabályozás ettől eltérően a lakossági fogyasztókra nézve szűkítő jellegű volt, ezért indokolttá vált a bekezdés első mondatának hatályon kívül helyezése a fogyasztói kérésre vonatkozóan.
A jogszabály rendezi a csak termelői rendszerhez csatlakozó szigetüzemekhez kapcsolódó szabályozást is. A kötelező előírás a termelési és minőségi jelentésre vonatkozóan a korábban hatályos előírás szerint csak a földgázszállítói szigetüzemekre vonatkozott, azonban vannak elosztói szigetüzemek is, melyekre vonatkozóan eddig nem volt érvényes szabályozás.
A jogszabály előírja, hogy a szállítási rendszerüzemeltető a rendszerüzemeltetőktől begyűjtött adatok alapján előkészített, évente aktualizálandó tízéves infrastruktúra-fejlesztési javaslatot a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) részére úgy küldi meg, hogy az érintett szereplők – különösen azok, akiknek működésére is kihatással van a javaslat – véleménye is megjelenhessen nyilvános konzultáció formájában.
A jogszabály pontosítja a korábbi joghézagot a kiszervezési engedélyekre vonatkozóan, azaz az elosztói engedélyes a tevékenységeit a jövőben – a Hivatal engedélyével – kapcsolt vállalkozás részére is ki tudja szervezni. A joghézag onnan eredt, hogy a jogszabály 144/A. § (2) bekezdése szerinti tevékenységek esetén eddig nem volt semmilyen szabályozás a kiszervezés lehetőségéről vagy tiltásáról, ezért indokolttá vált a két bekezdés összevonása és egyszerűsítése.
A 2012. január 1-jén bevezetett közreműködői igénybevétellel kapcsolatos továbbszervezési korlátokat a jogszabály szintén enyhíti annak érdekében, hogy ezzel az engedélyesek és kapcsolt vállalkozásaik a nem engedélyes vállalkozásokkal azonos szabályozás hatálya alá kerülnek és ezzel megszüntethető lesz a korábbi szabályozás okozta versenyhátrányuk. A módosítással lehetővé válik, hogy ha a közreműködő egyúttal az engedélyes kapcsolt vállalkozása is, akkor a kiszervezett tevékenység végzésére a közreműködő más vállalkozást is feljogosíthasson az utolsó lezárt üzleti évben az engedélyesnél, az érintett kiszervezett tevékenységgel kapcsolatban felmerült összköltségnek a 25%-át meghaladó mértékben a Hivatal előzetes engedélyével, azzal, hogy a feljogosított vállalkozás ugyanúgy felelős a jogszabály 143. § (1a) bekezdésében rögzített, a felügyeleti és az árszabályozási feladatok ellátásához szükséges adatszolgáltatás teljesítéséért, mint maga a közreműködő. Ebben az esetben a kiszervezett tevékenységet végző személy az adatszolgáltatás teljesítése érdekében olyan, a kiszervezett tevékenységre vonatkozó elkülönült nyilvántartást vezet, amely biztosítja az engedélyes kiszervezett tevékenységének átláthatóságát, és kizárja a földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény 120. § (2) bekezdése szerinti engedélyes egyes tevékenységei közötti keresztfinanszírozást.
A jogszabály szerint a szállítási rendszerirányító által működtetett az ÜKSZ véleményezésére és kidolgozásának támogatására megalakított munkacsoportban (a továbbiakban: Szabályzati Bizottság) a jövőben a Hivatal jelöli ki az egyetemes szolgáltatásban és a kereskedelmi ellátásban részesülő felhasználók képviselőit. A módosítás oka, hogy a Szabályzati Bizottság tagságára vonatkozó korábbi jogszabályi előírás nem egyértelmű arra vonatkozóan, hogy ki képviseli a felhasználókat és a felhasználói képviselők hogyan delegálhatóak a Bizottságba. További előírása a jogszabálynak, hogy az energiapolitikáért felelős miniszter is részt vesz a Szabályzati Bizottságban delegált képviselői útján.
A jogszabály rendezi a rendszerüzemeltetői felfüggesztés, valamint az azt követő kijelölés és kényszerkijelölés eljárásának szabályait is azáltal, hogy az új rendszerüzemeltetői engedélyes kijelölése esetén a korábbi engedélyes működési engedélyének felfüggesztésére, ideiglenes felfüggesztésére vagy visszavonására kerülhet sor. Az új előírások rendezik a kijelölő határozat és a felfüggesztő határozat kötelező tartalmi elemeit, időtartamát, és rögzítik a megelőző felkészülési idő biztosítását is a felszámolás alatt álló engedélyesre vonatkozó szabályokkal együtt, kiegészítve azzal, hogy a kijelölés véglegesíthető a kijelölést követő egy éven belül. A felfüggesztő határozat esetén az ajánlattételre vonatkozó nyilvános felhívásra vonatkozó szabályok rögzítésére az átvétellel érintett felhasználók folyamatos ellátásának biztosítása érdekében került sor. A felfüggesztési és kijelölési eljárásra vonatkozó kiegészítő részletszabályok jogszabályban történő megjelenítése és az eljárás teljes körű leírása transzparenssé teszi a Hivatal intézkedését és a felfüggesztés és kijelölés folyamatát. A jogszabályokra alapított döntések az esetleges bírósági felülvizsgálatok eredményét is kiszámíthatóbbá teszik.
Végezetül rögzítésre kerülnek az Üzemi és Kereskedelmi Szabályzat tartalmi követelményei között a földgáz hidrogén tartalmára vonatkozó minőségi és ellenőrzési követelmények is az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről, valamint a 2014/94/EU irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. szeptember 13-i (EU) 2023/1804 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtása érdekében.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás