484/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet indokolás
484/2024. (XII. 31.) Korm. rendelet indokolás
az egyes turisztikai tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 484/2024. (XII. 31.) Korm. rendelethez
2025.01.01.
Jelen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. §-a és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján kerül közzétételre.
A szálláshely-szolgáltatók, vendéglátó üzlet üzemeltetők és turisztikai attrakció üzemeltetők működésének alapfeltétele a szolgáltatók hatósági nyilvántartásba vétele vagy a működéshez szükséges engedélyek beszerzése, amelyet követően megkezdhető az adott szolgáltatási tevékenység. Jelenleg a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központban (a továbbiakban: NTAK) való regisztrációt a tevékenység megkezdésétől számított 5 napon belül kell elvégezni a szolgáltatónak, azaz a hatósági nyilvántartásba vételt követően. A kötelezettség teljesítésével összefüggő jogszabályok módosításának célja, hogy az NTAK-regisztráció egy olyan működési alapkritérium legyen, amely feltétele annak, hogy az illetékes hatóság az adott szolgáltatót nyilvántartásba vegye. Az intézkedés elősegíti az érintett szolgáltatói körben az NTAK regisztrációs hajlandóságot, tekintettel arra, hogy NTAK-regisztráció nélkül a tevékenység folytatása a szolgáltatók részéről nem kezdhető meg.
Az aktuális trendek és látogatói elvárások mentén egyre több az egyedi vonzerőként értelmezhető turisztikai attrakció.
Az NTAK turisztikai attrakciók regisztrációjának tapasztalatai alapján elmondható, hogy több, turisztikailag kiemelt jelentőségű turisztikai attrakció esetében a regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettség nem valósul meg. Ez a hiányosság elsősorban a szakrális, történelmi és műemlék helyszínek esetében különösen jellemző, amelyek nem vár, kastély vagy muzeális intézményi jellemzőkkel bírnak, illetve nem rendelkeznek TEÁOR’08 91.02 Múzeumi tevékenység (2025. január 1-jétől a TEÁOR’25 91.21 Múzeumi, gyűjteményi tevékenység) kóddal a tevékenységi körüket illetően.
A módosítás javaslatot tesz az NTAK-regisztrációra és -adatszolgáltatásra kötelezett turisztikai attrakciók körének bővítésére, az alábbiak szerint:
– a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény szerinti műemlék, amely látogatókat fogad, és
a) a TEÁOR’25 91.22 Történelmi helyszíni, műemléki tevékenység szolgáltatást nyújtja a látogatók számára,
b) a TEÁOR’25 94.91 Egyházi tevékenység szolgáltatás keretében turisztikai attrakciót működtet,
– a turisztikai közlekedési infrastruktúra az alábbiakkal egészül ki:
a) a TEÁOR’25 49.34 Személyszállítás kötélpályán, sífelvonóval szolgáltatással,
b) a TEÁOR’25 49.12 Egyéb vasúti személyszállítás tevékenység közül a „személyszállítás siklóval” szolgáltatással,
c) a TEÁOR’25 49.12 Egyéb vasúti személyszállítási tevékenység közül a „keskeny nyomtávú vasút (kisvasút) személyszállítási célra” szolgáltatással.
A turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Turizmus tv.) 2023. július 7. napján hatályba lépett módosítását követően a vendéglátó üzletek mellett a turisztikai attrakciókra vonatkozóan is szakaszosan indult el a kötelező NTAK-adatszolgáltatás. A módosítás miatt szükségessé vált a 235/2019. (X. 15.) Korm. rendeletben [a továbbiakban: 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet] bevezetni a regisztrációra kötelezett turisztikai attrakció és az adatszolgáltatásra kötelezett turisztikai attrakció fogalmát.
Annak érdekében, hogy a vendéglátó üzlet üzemeltetői a Turizmus tv. szerinti NTAK regisztrációs és adatszolgáltatási kötelezettségüknek eleget tegyenek, az ellenőrző hatóság kijelölésén túl szükséges megteremteni a regisztráció és adatszolgáltatás elmaradásához kapcsolódó speciális szankciókat is.
Míg a szálláshely-szolgáltatók és a vendéglátó üzletet üzemeltetők esetében a jogszabályban egyértelműen meghatározott az a hatóság, amely az adatszolgáltatásra kötelezettekről nyilvántartást vezet, és szankciós hatáskörrel rendelkezik fölöttük, addig a turisztikai attrakció üzemeltetői esetében nem határozható meg egy általános felügyeleti jogkörrel rendelkező hatóság. A hatályos jogszabályi rendelkezések alapján a turisztikai attrakciók üzemeltetésének engedélyezésére és tevékenységének ellenőrzésére – az attrakció típusától függően – különböző minisztériumok és hatóságok jogosultak. A közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvény rendelkezései szerint a szankciótípusok kizárólag akkor alkalmazhatóak az eljáró hatóságok által, ha arra törvény lehetőséget biztosít, ezért a turisztikai attrakciók esetében az NTAK-kötelezettségek elmulasztásához kapcsolódó jogkövetkezmények alkalmazásához szükséges a 235/2019. (X. 15.) Korm. rendelet módosítása.
A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szóló 210/2009. (IX. 29.) Korm. rendelet kiegészül azzal, hogy a jegyzőnek a vendéglátó üzletekkel kapcsolatos bejelentéseket, adataikban történt változásokról értesíteni kell az NTAK-üzemeltetőt is, ahogyan a nyilvántartásba vételi igazolások visszavonásáról és a nyilvántartásból való törlésről is.
A fentieken túl a jogalkalmazást segítő szöveg- és jogtechnikai pontosítások átvezetése is megtörténik a kormányrendeletekben.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás