• Tartalom

5/2024. (IV. 30.) AM utasítás

5/2024. (IV. 30.) AM utasítás

a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.05.02.

A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 36. § (3) bekezdésében foglalt jogkörömben eljárva, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára figyelemmel a következő utasítást adom ki:

1. § A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal szervezetének és működésének általános szabályozása érdekében a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: Szabályzat) az utasítás 1. mellékleteként határozom meg.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

3. §1

1. melléklet az 5/2024. (IV. 30.) AM utasításhoz

A NEMZETI ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁGI HIVATALSZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATA

I. FEJEZET

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal jogállása

1. A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (a továbbiakban: Nébih) a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalról szóló 22/2012. (II. 29.) Korm. rendelet alapján önálló jogi személyiséggel rendelkező, az élelmiszerlánc-felügyeletért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) irányítása alatt álló központi hivatalként működő központi költségvetési szerv. A Nébih irányítását a miniszter által átruházott hatáskörben az élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős helyettes államtitkár látja el.

2. A Nébih alapadatai és tevékenysége

2. A Nébih alapadatai:

2.1. megnevezése: Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal;

2.2. rövidített neve: Nébih; írásban, képi megjelenítéskor: Nébih vagy nébih;

2.3. megnevezése angol nyelven: National Food Chain Safety Office;

2.4. megnevezése német nyelven: Nationalamt für Sicherheit der Nahrungsmittelkette;

2.5. megnevezése francia nyelven: Agence Nationale de Sécurité de la Chaîne Alimentaire;

2.6. székhelye: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24.;

2.7. telephelyeinek felsorolását a Nébih alapító okirata tartalmazza;

2.8. levelezési címe: 1525 Budapest, Pf. 30;

2.9. vezetője: elnök;

2.10. alapításának időpontja: 2007. január 1.;

2.11. alapításáról rendelkező jogszabály: a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal létrehozásáról és működéséről szóló 274/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet;

2.12. alapító okiratának kelte és száma: 2019. szeptember 25., SZIF/1415/2/2019.;

2.13. törzskönyvi azonosító száma (PIR): 598349;

2.14. államháztartási azonosító száma: 273567;

2.15. a Nébih kiemelt számlaszámai:

2.15.1. előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-00289782-00000000,

2.15.2. megosztott bevételek beszedése célelszámolási számla: 10032000-00289782-30006016.

3. A Nébih tevékenységeinek besorolása:

3.1. főtevékenységének államháztartási szakágazati besorolása:

841311 Mezőgazdaság, erdészet, halászat, vadászat igazgatása;

3.2. alaptevékenységek kormányzati funkció szerinti besorolása:

3.2.1. 042110 Mezőgazdaság igazgatása,

3.2.2. 042170 Élelmiszerlánc-biztonság igazgatása,

3.2.3. 042180 Állat-egészségügy,

3.2.4. 042210 Erdőgazdálkodás igazgatása és támogatása,

3.2.5. 042350 Halászat igazgatása és támogatása.

4. A Nébih a Magyar Állam nevében tulajdonosi jogokat az alábbi gazdálkodó szervezetek vonatkozásában gyakorol:

4.1. Élelmiszerlánc-biztonsági Centrum Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (a továbbiakban: ÉLBC) (székhely: 1024 Budapest, Keleti Károly u. 24., cégjegyzékszám: 01-09-184315, adószám: 24823544-2-41);

4.2. Élelmiszermentő Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság (székhely: 1025 Budapest, Szépvölgyi út 52., cégjegyzékszám: 01-09-395866, adószám: 27734175-2-41).

II. FEJEZET

A NÉBIH SZERVEZETE

5.1. A Nébih főosztálynak megfelelő önálló szervezeti egységei:
5.1.1. az igazgatóságok,
5.1.2. az Elnöki Kabinet.
5.2. A Nébih nem önálló szervezeti egységei az osztályok, valamint az osztálynak megfelelő laboratóriumok és elnökhelyettesi titkárságok.
5.3. A Nébih szervezeti felépítését az 1. függelék tartalmazza.
5.4. A Nébih szervezeti ábráját a 2. függelék tartalmazza.
5.5. A vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek körét a 3. függelék tartalmazza.
5.6. A Nébih szervezeti egységei ellátják a Szabályzatban és a Nébih ügyrendjében meghatározott feladatokat, valamint a szervezeti egység vezetőjének tevékenységét irányító felettes vezető által meghatározott egyéb feladatokat.

III. FEJEZET

A NÉBIH VEZETÉSE ÉS SZEMÉLYI ÁLLOMÁNYA

3. Az elnök

6.1. Az elnök a Nébih egyszemélyi felelős vezetőjeként a jogszabályban előírt feladat- és hatáskörében önállóan jár el, tevékenységéért a miniszternek felelős.
6.2. Az elnök
6.2.1. vezeti a Nébih szervezetét, biztosítja a szervezet működésének feltételeit,
6.2.2. szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal beszámol a miniszternek a Nébih tevékenységéről, működéséről,
6.2.3. irányítja a Nébih elnökhelyetteseit, szervezeti egységeinek vezetőit és – elsősorban a vezetőkön keresztül – a Nébih valamennyi kormánytisztviselőjét és munkavállalóját, valamint az elnöki megbízott tevékenységét,
6.2.4. jóváhagyásra benyújtja a Nébih éves költségvetési tervét és éves költségvetési beszámolóját a miniszter által vezetett minisztérium számára,
6.2.5. gondoskodik a belső ellenőrzés és a szakmai felügyelet rendjének kialakításáról és működtetéséről,
6.2.6. elkészíti a Nébih intézményi gazdálkodásának végrehajtási, pénzügyi lebonyolítási és ellenőrzési folyamatainak leírását tartalmazó ellenőrzési nyomvonalát.
6.3. Az elnök felelős
6.3.1. a Nébih nemzeti és európai uniós jogszabályokban, illetve megállapodásokban meghatározott feladatainak végrehajtásáért, annak során a szakmaiság, a törvényesség és a hatékonyság, valamint az akkreditációs feltételeknek való megfelelés biztosításáért,
6.3.2. a Nébih gazdálkodásában a törvényesség, a célszerűség, a szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért,
6.3.3. a tervezési, beszámolási, információszolgáltatási kötelezettségek teljesítéséért, azok valódiságáért és teljességéért,
6.3.4. a Nébih költségvetésének betartásáért, a gazdasági lehetőségek és kötelezettségek összhangjáért,
6.3.5. a Nébih feladatellátásának minőségbiztosításáért.
6.4. Az elnök
6.4.1. gyakorolja a jogszabályok alapján a Nébih-et megillető jogköröket, hatásköröket,
6.4.2. gyakorolja a kiadmányozási jogkört, amelyet egyes ügyekben a Nébih szakmai felsővezetőjére, szakmai vezetőjére átruházhat, aki a döntés meghozatala során az elnök nevében jár el,
6.4.3. kiadja a jogszabályban előírt, valamint egyéb, a Nébih tevékenységét, működését és feladat-végrehajtását szabályozó elnöki utasításokat, továbbá a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok által alkalmazandó szakmai eljárásrendeket, útmutatókat,
6.4.4. kiadja a Nébih ügyrendjét, amely tartalmazza a szervezeti egységek részletes feladatait, a működés rendjét, a vezetők, kormánytisztviselők és a munkavállalók feladatkörét, a helyettesítési rendet, illetve a szervezeti egységek kapcsolattartásának módját,
6.4.5. rendelkezik az államháztartásról szóló törvény rendelkezéseinek és a kincstári rendnek megfelelően – írásbeli megbízása alapján megbízottja útján is – a Nébih bankszámlái felett,
6.4.6. kötelezettséget vállalhat és hajthat végre a Nébih működési és felhalmozási előirányzatai terhére a jóváhagyott költségvetésen belül, amely jogát belső szabályzatban átruházhatja,
6.4.7. gyakorolja a munkáltatói jogokat a Nébih kormánytisztviselői és munkavállalói felett, amelyet írásban a Nébih szakmai felsővezetőjére vagy szakmai vezetőjére – a Nébih elnöki utasításban kiadott Közszolgálati Szabályzatában rögzítettek szerint – átruházhat,
6.4.8. a Nébih bármely kormánytisztviselőjét, munkavállalóját közvetlenül egyedi feladatok ellátásával és jelentéstétellel bízhatja meg, amelyről az érintett köteles közvetlen felettes vezetőjét tájékoztatni,
6.4.9. meghatározza a nemzeti referencia laboratóriumi feladatokat végző szervezeti egységeket, valamint az akkreditálandó szervezeti egységeket,
6.4.10. ellát minden olyan további feladatot, amelyet jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz feladatkörébe utal.
6.5. Az elnököt – távolléte vagy akadályoztatása esetén – az általa előzetesen írásban kijelölt elnökhelyettes vagy igazgató helyettesíti. Kijelölés hiányában, vagy ha a tisztség ideiglenesen nincs betöltve, az elnököt az élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzésért és állategészségügyért felelős elnökhelyettes helyettesíti.

4. Az elnökhelyettes

7.1. A Nébih elnökhelyettesei:
7.1.1. szervezetirányításért felelős elnökhelyettes,
7.1.2. élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzésért és állategészségügyért felelős elnökhelyettes,
7.1.3. növényvédelemért és növényi szaporítóanyag minőségért felelős elnökhelyettes.
7.2. Az elnökhelyettes az irányítása alá tartozó szervezeti egységek szakmai munkáját a jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, valamint a belső szabályzatoknak és döntéseknek, a szakmai követelményeknek megfelelően irányítja, dönt az elnök által hatáskörébe utalt ügyekben.
7.3. Az elnökhelyettes felelős
7.3.1. az irányítása alá tartozó igazgatóságok feladatellátásáért, valamint a feladatellátás nyomon követéséért, ellenőrzéséért, az ezekhez szükséges intézkedések megtételéért,
7.3.2. az irányítása alá tartozó igazgatóságok szakmai feladatellátásának modernizálásáért, átszervezéséért,
7.3.3. a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokkal való kapcsolattartásért,
7.3.4. a feladatkörébe tartozó európai uniós vagy hazai forrásból megvalósuló kiemelt projektek végrehajtásának felügyeletéért,
7.3.5. mindazon feladatok ellátásáért, amellyel az elnök állandó vagy eseti jelleggel megbízza.
7.4. Az elnökhelyettes az irányítása alá tartozó igazgatóság bármely osztályának, illetve kormánytisztviselőjének feladatot határozhat meg, valamint meghatározhatja ezen feladat ügymenetét.
7.5. Az elnökhelyettes az irányítása alá tartozó szervezeti egységek feladatvégzéséről és az elnök által rájuk bízott feladat teljesítéséről rendszeresen beszámol az elnöknek.
7.6. A szervezetirányításért felelős elnökhelyettes a 7.2–7.5. pontban meghatározottakon túl
7.6.1. az Elnöki Kabinet mint önálló szervezeti egység vezetője (e feladatkörben a továbbiakban: kabinetvezető), az általa vezetett önálló szervezeti egység tekintetében ellátja a vezetői (igazgatói) feladatokat,
7.6.2. felelős
a) a Nébih igazgatási szervezetének irányításáért,
b) Nébih működésének koordinálásáért,
c) a rábízott kiemelt feladatokért, amelyek intézése során – az elnök egyidejű tájékoztatása mellett – a Nébih bármely szervezeti egységének utasítást adhat feladatvégzésre.
7.7. Az elnökhelyettest távolléte vagy akadályoztatása, illetve a tisztség ideiglenes betöltetlensége esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt vezető helyettesíti.

5. Az igazgató

8.1. Az igazgatóság élén az igazgató áll. Az igazgató főosztályvezetői besorolású szakmai vezető.
8.2. Az igazgató a jogszabályoknak, a közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, belső szabályzatoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – az elnöktől, a szervezetirányításért felelős elnökhelyettestől, valamint az irányítást gyakorló elnökhelyettestől kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti az igazgatóságot, szervezi és ellenőrzi annak munkáját, továbbá felelős az igazgatóság működéséért és feladatainak ellátásáért.
8.3. Az igazgató közvetlenül felel szakterületén az Élelmiszerlánc-biztonsági Stratégiában, valamint a kormányzati stratégiában meghatározott irányú fejlesztések, változások időben történő előkészítéséért és a felsővezető arra vonatkozó döntését követően a végrehajtásáért.
8.4. Az igazgató közreműködik a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok – miniszter által történő – szakmai irányításában.
8.5. Az igazgató köteles az országos főállatorvos által adott közvetlen utasítást végrehajtani, illetve az országos főállatorvos által kért jelentést elkészíteni, amelyről az igazgató utólag tájékoztatja az elnököt.
8.6. Az igazgató felelős
8.6.1. az igazgatóság ügykörébe tartozó döntések előkészítéséért és meghozataláért,
8.6.2. az igazgatóság feladatkörébe tartozó ügyek nyomon követéséért,
8.6.3. az elnök, az irányítást gyakorló elnökhelyettes és a szervezetirányításért felelős elnökhelyettes által adott utasítások végrehajtásáért,
8.6.4. az általa adott információk és adatok helyességéért,
8.6.5. a szakterülete szerinti kommunikációért,
8.6.6. az igazgatóság kockázatkezelési rendszerének működtetéséért,
8.6.7. az igazgatóság szakterületének működését biztosító szakrendszerek üzemeltetéséért, fejlesztésének szakmai előkészítéséért,
8.6.8. mindazon feladatok teljesítéséért, amelyeket az elnök, az irányítást gyakorló elnökhelyettes és a szervezetirányításért felelős elnökhelyettes a feladatkörébe utal.
8.7. Tevékenységéről az igazgató az elnököt, valamint az irányítást gyakorló elnökhelyettest folyamatosan tájékoztatja.
8.8. Az igazgatót távolléte vagy akadályoztatása, illetve az álláshely ideiglenes betöltetlensége esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt osztályvezető helyettesíti.

6. Az osztályvezető

9.1. A nem önálló szervezeti egységként működő osztály élén álló osztályvezető – az igazgató irányításával – önállóan és felelősen vezeti a rábízott osztályt.
9.2. Az osztályvezető felelős
9.2.1. az osztály munkájának szervezéséért és ellenőrzéséért, az osztály jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, valamint belső szabályzatoknak, vezetői utasításoknak és iránymutatásoknak megfelelő működéséért,
9.2.2. az osztály feladatainak elvégzéséért,
9.2.3. mindazon feladatokért, amelyekkel felettes vezetői megbízzák.

7. A laboratóriumvezető

10.1. A laboratóriumvezető osztályvezetői álláshelyet betöltő kormánytisztviselő, aki az adott laboratóriumra vonatkozó előírásoknak, a Szabályzatnak és a belső szabályzatoknak megfelelően vezeti a laboratóriumot.
10.2. A laboratóriumvezetőre egyebekben e Szabályzat osztályvezetőre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

8. A titkárságvezető

11.1. Az élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzésért és állategészségügyért felelős elnökhelyettes, valamint a növényvédelemért és növényi szaporítóanyag minőségért felelős elnökhelyettes munkájának és feladatainak ellátása érdekében elnökhelyettesi titkárságok működnek.
11.2. Az elnökhelyettesi titkárságot osztályvezetői besorolású kormánytisztviselő, titkárságvezető vezeti.
11.3. A titkárságvezető tevékenységét az elnökhelyettes irányítja.
11.4. A titkárságvezető felelős
11.4.1. az elnökhelyettes feladatkörébe tartozó feladatok adminisztratív és koordinációs előkészítésének, a feladatok folyamatos ellátásának biztosításáért,
11.4.2. az elnökhelyettes munkájának támogatásáért,
11.4.3. az elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságokkal való kapcsolattartásért,
11.4.4. mindazon ügyekért, amelyeket az elnökhelyettes állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.
11.5. A titkárságvezetőre egyebekben e Szabályzat osztályvezetőre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

9. Az elnöki megbízott

12. Az elnök meghatározott feladat ellátására elnöki megbízottat nevezhet ki vagy bízhat meg, akinek tevékenységét az elnök irányítja.

10. Az ügyintéző

13.1. Az ügyintéző felelőssége – közvetlen felettes vezetője irányítása alatt – a Nébih feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek ellátása, ellenőrzések lefolytatása, a szükségessé váló azonnali döntések meghozatala, az ügyek érdemi döntésre való előkészítése, valamint végrehajtásuk megszervezése.
13.2. Az ügyintéző felelős a feladatainak – a jogszabályok, a közjogi szervezetszabályozó eszközök és a belső szabályzatok által meghatározott módon, a felettes vezetőjétől kapott utasítások, útmutatások alapján – a határidők betartásával történő ellátásáért, valamint az ehhez szükséges intézkedések megtételéért.

IV. FEJEZET

A NÉBIH MŰKÖDÉSE

11. Általános szabályok

14.1. A feladat ellátására kijelölt vezető vagy szervezeti egység ügyintézője köteles munkája során folyamatosan vizsgálni a Nébih más szervezeti egységeinek érintettségét, továbbá köteles gondoskodni e szervezeti egységek bevonásáról, a többi érintett szervezeti egység álláspontjának figyelembevételéről, beépítéséről vagy vitás pontként való rögzítéséről. A feladat ellátásába bevont szervezeti egység a közreműködését prioritással kezeli.
14.2. A szervezeti egység vezetője más szervezeti egység vezetője feladatkörét érintő intézkedést kizárólag annak egyetértésével tehet. A szervezeti egység vezetője köteles az igazgató, az elnökhelyettes, illetve az elnök elé terjeszteni azokat az ügyeket, amelyekben az érintett vezetők véleményének egyeztetése nem vezetett eredményre.
14.3. A Nébih szervezeti egységei között felmerült feladatmegosztási és egyéb vitás kérdésekben (így különösen a közös feladatellátással, közreműködéssel kapcsolatos prioritás kezelésével összefüggésben) a legközelebbi közös felettes vezető dönt.
14.4. A Nébih-en belüli írásbeli kapcsolattartás során, különösen a hivatalon belüli levelezésben az elektronikus, papír nélküli megoldásokat kell alkalmazni.

12. A kiadmányozási jog

15.1. A kiadmányozási jog az ügyben történő intézkedésre, közbenső intézkedésre, döntésre, valamint külső szervnek vagy személynek címzett irat kiadására ad felhatalmazást.
15.2. A kiadmányozási jog jogosultjának távolléte vagy akadályoztatása esetén – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a kiadmányozási jogot a Nébih ügyrendjében foglalt helyettesítési rend szabályainak megfelelően kell gyakorolni.
15.3. Az átruházott kiadmányozási jog tovább nem delegálható. Nem minősül a kiadmányozási jog tovább delegálásának, ha a kiadmányozási jog címzettjét távolléte vagy akadályoztatása esetén a helyettesítésre vonatkozó szabályok szerint helyettesítik.
15.4. Az elnök kiadmányozza
15.4.1. a kormányzati döntés-előkészítés (kormány-előterjesztések és miniszteri rendeletek tervezeteinek közigazgatási egyeztetése) során készült hivatali véleményt,
15.4.2. az elnöki utasítást,
15.4.3. a tulajdonosi joggyakorlásába tartozó társasággal kapcsolatos alapítói határozatokat, alapító okiratot, annak módosítását,
15.4.4. a miniszterelnök, a miniszter, a közigazgatási államtitkár, az államtitkár, a helyettes államtitkár, a kormánybiztos, a miniszterelnöki biztos, a miniszteri biztos, a főispán, a központi államigazgatási szerv (kormányzati igazgatási szervek, autonóm államigazgatási szervek, önálló szabályozó szervek), valamint egyéb közigazgatási szervek vezetőjének, az Állami Számvevőszék elnökének címzett ügyiratot,
15.4.5. az országgyűlési képviselő írásbeli megkeresésére adott választ,
15.4.6. a jogszabály által az elnök hatáskörébe utalt és át nem ruházott ügyben hozott döntést, ügyiratot, továbbá
15.4.7. azokat az egyedi hatósági döntéseket, amelyek intézését magához vonta.
15.5. A Nébih hatáskörébe tartozó közigazgatási hatósági ügyek esetében – az elnök által átruházott kiadmányozási jogkörben – a hatósági döntést tartalmazó iratot az igazgató írja alá.
15.6. Az igazgató gyakorolja a kiadmányozás jogát az igazgatóság feladatkörébe tartozó mindazon ügyekben, amelyekben ez a jog nincs más vezető számára delegálva.
15.7. Az igazgató a kiadmányozási jogkör gyakorlását – az elnök által átruházott kiadmányozási jogkör kivételével – az alárendeltségébe tartozó osztály (laboratórium) vezetőjére vagy – jogszabályban meghatározott esetekben – hatósági jogkörben eljáró ügyintézőre a Nébih ügyrendjében szabályozottak szerint átruházhatja, ez azonban nem érinti az igazgatóság munkájáért való felelősségét.
15.8. Az akkreditált laboratórium esetében a laboratóriumi eredményközlők, jegyzőkönyvek vonatkozásában a kiadmányozási jog gyakorlása a laboratórium minőségirányítási kézikönyvében foglaltak szerint történik.
15.9. Elektronikus irat kiadmányozható személyi vagy szervezeti szintű elektronikus aláírással.
15.10. A szervezeti egységek vezetői a kiemelt súlyú ügyekben az általuk kiadmányozandó ügyiratot a kiadmányozást megelőzően – felülvizsgálat céljából – felterjesztik az irányítást végző elnökhelyettesnek, továbbá az ügyiratot a kiadmányozást követően tájékoztatásul megküldik az elnöknek.
15.11. A kiadmányozásra előkészített ügyiratot – ha a kiadmányozó vezető másként nem rendelkezett – a Nébih iratkezelési szabályzatában meghatározottak szerint, szolgálati úton, a legalacsonyabb beosztású személytől a legmagasabb beosztású vezetőn át kell felterjeszteni a kiadmányozásra jogosulthoz.

13. Vezetői értekezlet

16. A Nébih vezetői a Nébih ügyrendjében foglaltak szerint vezetői értekezletet tarthatnak.

14. A Nébih időszakos horizontális feladatainak végrehajtása

17. A szabályozási környezet változásának következtében jelentkező új feladatok ellátása, valamint a Nébih által vezetett projektek eredményes megvalósítása érdekében az elnök, az elnökhelyettesek, az igazgatók munkacsoportot hozhatnak létre, amelyre vonatkozó irányítási és működési feltételeket, valamint az ellátandó feladatok körét a Nébih ügyrendje vagy külön elnöki utasítás határozza meg.

15. Együttműködés a sajtóval

18. A sajtóval való együttműködés során általános nyilatkozattételi jogosultsággal az elnök rendelkezik, amelyet a sajtóval való együttműködés, illetve kapcsolattartás rendjét szabályozó elnöki utasításban foglaltak szerint átruházhat.

16. A Nébih képviselete

19.1. A Nébih tevékenységével kapcsolatos ügyekben az elnököt általános képviseleti jog illeti meg. Az elnök távolléte, akadályoztatása esetén a képviselet rendjére a jelen Szabályzat 6.5. alpontjának előírásai irányadóak.
19.2. Az elnökhelyettes a feladatkörébe tartozó ügyben – kivéve, ha az adott ügyben az elnök jár el –, valamint az elnök által átruházott hatáskörben jogosult a Nébih képviseletére.
19.3. Az igazgató az általa vezetett igazgatóság feladatkörébe tartozó ügyben – kivéve, ha az adott ügyben, illetve eljárásban az elnök vagy az elnökhelyettes jár el –, valamint az elnök által átruházott hatáskörben jogosult a Nébih képviseletére.
19.4. Az osztályvezető, az ügyintéző a Nébih ügyrendjében foglaltak szerint képviseli a Nébih-et.
19.5. A képviselet gyakorlásával kapcsolatos részletes szabályokat a Nébih ügyrendje határozza meg.

17. A Nébih gazdálkodása

20.1. A Nébih gazdasági szervezetének feladatait a Költségvetési Igazgatóság és a Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság látja el.
20.2. A Nébih gazdasági vezetője a Költségvetési Igazgatóság vezetője.
20.3. A gazdasági vezetőt távolléte vagy akadályoztatása esetén a Nébih ügyrendjében kijelölt vezető helyettesíti.
20.4. A gazdasági vezető felel a Nébih gazdálkodásának szabályszerűségéért.
20.5. A Nébih gazdálkodási rendjét külön elnöki utasítás szabályozza.

V. FEJEZET

A NÉBIH ÖNÁLLÓ SZERVEZETI EGYSÉGEI

18. Az elnök közvetlen irányítása alá tartozó igazgatóságok

Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság

21. A Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság

21.1. ellátja a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló kormányrendelet szerinti, független belső ellenőrzési feladatokat,

21.2. éves audit program alapján, független auditok keretében végrehajtja az élelmiszerlánc-felügyeleti szervek, az abban közreműködők az Európai Tanács és Parlament hatósági ellenőrzésekről szóló rendelete szerinti, hatósági feladatellátásának auditját.

Országos Járványvédelmi Központ

22.1. Az Országos Járványvédelmi Központ az 5.1.1. alpont szerinti igazgatóságnak minősül, élén igazgató áll.
22.2. Az Országos Járványvédelmi Központ a hozzá rendelt nagy gazdasági kárral járó fertőző állatbetegségek vonatkozásában
22.2.1. irányítja és koordinálja a járványvédelmi stratégiát,
22.2.2. elvégzi a betegségek bejelentésével kapcsolatos hazai és nemzetközi feladatokat,
22.2.3. a betegségekkel kapcsolatban adatokat gyűjt, kezel, nyilvántart,
22.2.4. irányítja és koordinálja a helyi járványvédelmi központok munkáját,
22.2.5. elrendelheti a jogszabályban meghatározott állatjárványügyi intézkedéseket.

Költségvetési Igazgatóság

23. A Költségvetési Igazgatóság

23.1. végzi a Nébih gazdálkodásának tervezését, felügyeletét, összefogja a pénzügyi és számviteli folyamatokat, működteti az integrált pénzügyi-számviteli szakrendszert, azon keresztül a Központi Költségvetés Végrehajtás Támogató Rendszerbe történő adatátadást, valamint összeállítja a költségvetési beszámolókat,

23.2. ellátja a Nébih előirányzat-gazdálkodási feladatait, elemzi és folyamatosan nyomon követi a gazdasági helyzetet, összefogja a beszámolókészítést és a zárási utasításokat, valamint a szakmai felelőssel egyeztetve teljesíti a meghatározott céllal kapott pénzeszközök (pályázatok, támogatói okiratok, projektek) elkülönített főkönyvi nyilvántartását,

23.3. elvégzi a könyvvezetést és az érvényesítői feladatokat, vezeti az előírt analitikus és főkönyvi nyilvántartásokat, nyomon követi és rendezi a kötelezettségvállalásokat, ellátja a számviteli operatív teendőket, a Központosított Illetményszámfejtési Rendszerben a Nébih-re háruló feladatokat,

23.4. irányítja a Nébih pénzforgalmi rendjét, koordinálja és elvégzi az operatív pénzügyi teendőket, a bevételek kezelését és azonosítását, a számlázást,

23.5. lebonyolítja a tulajdonosi joggyakorlással kapcsolatos pénzügyi-számviteli folyamatokat.

Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság

24. A Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság

24.1. ellátja az adatvagyon-gazdálkodással, a stratégiával és az informatikai fejlesztésekkel kapcsolatos tervezési és koordinációs feladatokat,

24.2. összehangolja a fejlesztési célok és a fejlesztések tervezését, a hivatal informatikai kommunikációját, felelős azok nyomon követéséért és koordinációjáért,

24.3. egységesíti a fejlesztések módszertanát, felelős az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény 38/A. §-a szerinti élelmiszerlánc-felügyeleti információs rendszer (a továbbiakban: FELIR) informatikai architektúráért, a rendszerintegrációért, az ezekhez kapcsolódó nyilvántartásokért,

24.4. fejleszti és működteti a horizontális rendszereket, irányítja a hivatali szakrendszerek fejlesztését, egységesíti azok folyamatait,

24.5. ellátja az informatikai fejlesztéshez kapcsolódó pályázatok, projektek, valamint az alkalmazásfejlesztési és -üzemeltetési szerződések menedzsmentjét,

24.6. biztosítja a horizontális elektronikus ügyintézési funkciókat, szolgáltatásokat, a mobil ügyintézési felületeket, továbbá a digitális állampolgárság kialakításával összhangban gondoskodik a FELIR-ben az egységes ügyfélélményt nyújtó digitális környezet és szolgáltatások létrehozásáról,

24.7. ellátja a törzsadat- és tevékenységregisztrációt támogató rendszerek fejlesztését, üzemeltetését, a törzsadatok karbantartását, adattisztítását, valamint összehangolja a fővárosi és vármegyei kormányhivatalok adattisztítási feladatait,

24.8. koordinálja az antimikrobiális szerek felhasználásával kapcsolatos hivatali feladatokat, valamint fejleszti és működteti a kapcsolódó adatgyűjtési rendszert,

24.9. kialakítja az egységes hivatali adatgyűjtési módszertant, fejleszti, működteti az adattárházat és a téradattárházat, ellátja a kapcsolódó elemzési, adatszolgáltatási feladatokat, valamint koordinálja a közadat újrahasznosítására, további felhasználására vonatkozó ügyeket,

24.10. ellátja az ÉLBC közreműködésével az információtechnológiai rendszerek üzemeltetési feladatait, eszközmenedzsmentjét, fejleszti és működteti a szolgáltatásarchitektúrát,

24.11. ellátja a Nébih elektronikus információs rendszereinek védelmével kapcsolatos információbiztonsági feladatokat,

24.12. felelős a Nébih Könyvtár működtetéséért.

19. A szervezetirányításért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó önálló szervezeti egységek

Elnöki Kabinet

25.1. Az Elnöki Kabinet az 5.1.1. alpont szerinti igazgatóságnak minősül.
25.2. Az Elnöki Kabinet
25.2.1. támogatja az elnök munkáját, szervezi és nyilvántartja hivatali programjait,
25.2.2. nyomon követi a szervezeti egységek számára elnök által meghatározott feladatok végrehajtását, ehhez kapcsolódóan biztosítja a folyamatos információáramlást,
25.2.3. felelős a központi ügyiratkezelésért, az irattár és a kapcsolódó elektronikus szolgáltatások működtetéséért,
25.2.4. felelős a foglalkoztatási jogviszonnyal kapcsolatos munkáltatói intézkedések előkészítéséért, végrehajtásáért, valamint a kapcsolódó keretgazdálkodás személyi keretet érintő tervezéséért, működtetéséért,
25.2.5. gondoskodik a Nébih személyügyi adatvagyonának kezeléséről és megőrzéséről, működteti az Elektronikus Humánpolitikai Rendszert (e-HR),
25.2.6. elkészíti a Nébih éves képzési tervét, kezeli az e-learning képzéseket, gondoskodik a kormánytisztviselők és vezetők képzési programjainak kidolgozásáról, megvalósításáról,
25.2.7. felelős a belső szabályozás egységességének kialakításáért, ennek keretében közreműködik a belső szabályzatok elkészítésében, kiadásában,
25.2.8. jogi támogatást nyújt a szervezeti egységek tevékenységéhez, működéséhez,
25.2.9. biztosítja a Nébih ügyrendjében meghatározott ügyekben a peres és nemperes képviselet ellátását,
25.2.10. ellátja a Nébih integritásának biztosítását érintő feladatokat,
25.2.11. támogatja az adatvédelmi felelős munkáját,
25.2.12. felelős a Nébih vagyon- és objektumvédelmi feladatait,
25.2.13. személy- és vagyonvédelmi támogatást nyújt a Nébih által végzett hatósági ellenőrzésekhez.

Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság

26. A Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság

26.1. ellátja a Nébih vagyongazdálkodási és vagyonhasznosítási feladatait,

26.2. ellátja a Nébih leltározási és selejtezési feladatait,

26.3. lebonyolítja a Nébih beszerzéseit és közbeszerzéseit,

26.4. ellátja a Nébih ingatlangazdálkodási és üzemeltetési feladatait, a szervezeti egységek elhelyezésével kapcsolatos feladatokat,

26.5. ellátja a Nébih használatában lévő gépjárműállománnyal, műszaki berendezésekkel, valamint beszerzett eszközökkel kapcsolatos üzemeltetési feladatokat,

26.6. ellátja a tűzrendészeti és munkavédelmi feladatokat, illetve koordinálja a foglalkozás-egészségügyi ellátást,

26.7. felelős a kritikus infrastruktúra szakmai üzemeltetési feladataiért,

26.8. felelős a mintaszállítás szervezéséért és koordinálásáért.

20. Az élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzésért és állategészségügyért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

Kiemelt Ügyek Igazgatósága

27. A Kiemelt Ügyek Igazgatósága

27.1. felelős a kiemelt ellenőrzési programok tervezéséért, koordinálásáért és végrehajtásáért,

27.2. ellenőrzi az általa végrehajtott ellenőrzések során vizsgált vállalkozások élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevallása helyességét,

27.3. ellátja a képviseletet az általa folytatott eljárásokkal kapcsolatos peres és nemperes eljárásokban,

27.4. elemzi a Nébih szakterületeit érintő információkat, amelyek alapján javaslatot tesz ellenőrzés vagy kiemelt ellenőrzés lebonyolítására,

27.5. szervezi a Nébih hatáskörébe tartozó létfontosságú létesítmények kijelölésével és ellenőrzésével kapcsolatos hatósági feladatokat,

27.6. ellátja a Nébih minősített adatkezelésével kapcsolatos feladatokat,

27.7. közreműködik a Nébih központi kezelésében lévő objektumok őrzésbiztonsági felügyeletében, illetve őrzés-védelmi ellenőrzésében,

27.8. működteti a Nébih ellenőrzési és rendészeti központját,

27.9. ellátja a Nébih rendészeti feladatait, szervezi a rendészeti továbbképzéseket,

27.10. regionális szinten megszervezi és végrehajtja az ellenőrzési feladatokat,

27.11. ellátja a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével összefüggő erdészeti hatósági feladatokat,

27.12. értékeli, elemzi a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletéhez szükséges adatokat, termékpályákat, kialakítja és fejleszti az egységes adatgyűjtési, kockázatbecslési rendszereket és módszereket, kidolgozza a célcsoport-specifikus, fogyasztóbarát tájékoztató anyagokat,

27.13. felméri, elemzi az európai uniós és hazai viszonylatban végzett illegális fakitermelést, az ahhoz kapcsolódó kereskedelmi tevékenységet, valamint a hazai faanyag kereskedelmi lánc szereplők tevékenységét,

27.14. közzéteszi az erdőtűz-megelőzési terveket, valamint elkészíti az erdőtűz elleni éves védelem javítását célzó programokat,

27.15. elvégzi az erdőtűz monitoringot, ennek keretében működteti az országos erdőtűz adattárat, az erdőtűz kockázat értékelési rendszert, valamint az erdőtűz korai észlelési rendszert, továbbá kihirdeti, illetve visszavonja a fokozott tűzveszély (tűzgyújtási tilalom) időszakát,

27.16. teljesíti az Európai Erdőtűz Információs Rendszerbe történő adatszolgáltatást, részt vesz az Erdőtűz Megelőzési Munkacsoportban,

27.17. az erdei biomasszából, fás szárú biomasszából, erdészeti, faipari maradvány anyagból előállított tüzelőanyagok fenntarthatósági követelményeihez és nyomon követeséhez kapcsolódóan nyilvántartást vezet, ellenőrzést végez, és adatszolgáltatást teljesít.

Termékpálya Ellenőrzési Igazgatóság

28. A Termékpálya Ellenőrzési Igazgatóság

28.1. ellátja a növényi és – a méz kivételével – az állati eredetű alaptermékkel és állati eredetű élelmiszerekkel, valamint az állati eredetű élelmiszer előállítók által végzett tevékenységekkel kapcsolatos központi hatósági feladatokat,

28.2. ellátja a növényi eredetű alap- és feldolgozatlan termékek forgalmazásával, valamint az állati eredetű élelmiszer-előállítók harmadik országi exporttevékenységével kapcsolatos hatósági feladatokat,

28.3. koordinálja – az érintett szakmai igazgatósággal együttműködve – a területi élelmiszerlánc-felügyeleti ellenőrzések tervezését,

28.4. kockázatbecslés alapján ellenőrzi az élelmiszer-előállító és -forgalmazó vállalkozásokat, valamint az élelmiszerlánc egyéb szereplőit,

28.5. ellátja a tisztességtelen forgalmazói magatartás ellenőrzését, és lefolytatja az ahhoz kapcsolódó hatósági eljárásokat,

28.6. működteti az állami halőri szolgálatot, nyilvántartást vezet az állami alkalmazásban álló halőrökről, és végzi vizsgáztatásukat,

28.7. ellátja a vonatkozó jogszabályokban meghatározott halgazdálkodási hatósági és igazgatási feladatokat,

28.8. a zár alá vett vagy lefoglalt horgászati-halászati eszközöket nyilvántartja, megsemmisíti, hasznosítja,

28.9. ellátja a szolgálati kutya beszerzésével, nyilvántartásával, képzésével, valamint a szolgálatikutya-vezetők képzésével kapcsolatos feladatokat.

Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság

29. A Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság

29.1. felelős az állattartás, az állattenyésztés, az állategészségügy nyomonkövetési adatainak nyilvántartását biztosító rendszerek fejlesztéséért, működtetéséért, az adatok karbantartásáért, valamint a kapcsolódó adatszolgáltatások biztosításáért, valamint az állatjelölő eszközök minősítéséért és teszteléséért,

29.2. ellátja az állattenyésztési, tenyésztésszervezési igazgatási feladatokat,

29.3. ellátja a szaporítóanyagokkal kapcsolatos adminisztratív állattenyésztési feladatokat,

29.4. kiadja a marhalevelet és a lóútlevelet,

29.5. ellátja a védett őshonos és a veszélyeztetett állatfajták fenntartásával kapcsolatos jogszabályban előírt feladatokat,

29.6. ellátja az állattenyésztési agrártámogatásokkal kapcsolatos feladatokat,

29.7. ellátja a halgazdálkodással, halászattal, vadtartással kapcsolatos informatikai, igazgatási és nemzetközi feladatokat,

29.8. ellátja az élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal kapcsolatos feladatokat,

29.9. ellátja a Nébih követeléskezeléssel kapcsolatos feladatait,

29.10. ellátja a piacszervezési hozzájárulás befizetésére vonatkozó kötelezettség teljesítésének ellenőrzéséhez, illetve a határidőben meg nem fizetett hozzájárulás beszedéséhez kapcsolódó feladatokat,

29.11. működteti a Nébih egységes ügyfélszolgálatát.

Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság

30. Az Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság

30.1. felelős az élelmiszerekkel és az élelmiszer-előállító létesítményekkel kapcsolatos központi hatósági feladatok ellátásáért, ide nem értve a 853/2004/EK rendelet szerint engedélyezett élelmiszer-előállító létesítményeket, valamint a harmadik országi élelmiszerexportot,

30.2. felelős a kistermelői élelmiszer termeléssel, előállítással és értékesítéssel kapcsolatos központi hatósági feladatok ellátásáért,

30.3. felelős a takarmányvállalkozások létesítményeivel és a takarmánytermékekkel kapcsolatos központi hatósági feladatok ellátásáért,

30.4. felelős az élelmiszer eredetű megbetegedések (mérgezés, fertőzés) vagy azok gyanúja esetén a kivizsgálások központi koordinálásáért, egyes esetben azok elvégzéséért,

30.5. koordinálja az élelmiszerláncban alkalmazott fertőtlenítő- és tisztítószerek hatósági felügyeletét,

30.6. felelős – a növényi eredetű alap- és feldolgozatlan termékek kivételével – az élelmiszerek forgalmazásával kapcsolatos hatósági feladatok ellátásáért,

30.7. ellátja a földrajzi árujelzői oltalommal bíró [oltalom alatt álló földrajzi árujelzők (OEM, OFJ), hagyományos különleges termékek (HKT)] feldogozott élelmiszerekkel kapcsolatos központi hatósági feladatokat,

30.8. felelős az élelmiszerekkel érintkezésbe kerülő anyagokkal (FCM) kapcsolatos szakmai feladatok ellátásáért, koordinálásáért, valamint ellátja a nemzeti kapcsolattartó pont feladatait,

30.9. ellátja a méztermelő ágazattal kapcsolatos élelmiszerbiztonsággal- és minőséggel kapcsolatos szakmai feladatokat,

30.10. felelős a közétkeztető és vendéglátó létesítményekhez kapcsolódó hatósági feladatok ellátásáért,

30.11. felelős az élelmiszer-vállalkozások által üzemeltetett saját kutas vízellátással kapcsolatos hatósági feladatok ellátásáért,

30.12. felelős a nemzetközi gyorsriasztási és információs rendszereken (RASFF, FFN, AAC, OFIS, IMI) keresztül érkező, az Igazgatóság feladatkörébe tartozó bejelentések kivizsgálásáért, valamint más szakterületek kivizsgálásának koordinációjáért,

30.13. felelős – a tanúsító szervezetek auditja kivételével – az ökológiai termelés hatósági felügyeletével kapcsolatos feladatok koordinálásáért, valamint a harmadik országból behozott, ökológiai gazdálkodásból származó (bio) termékekre vonatkozóan az elektronikus tanúsítványkezelővel (TRAde Control and Expert System, Certificates of Inspection, TRACES COI) kapcsolatos feladatok ellátásáért,

30.14. koordinálja az élelmiszerlánc-felügyeleti országos monitoring éves terv elkészítését,

30.15. részt vesz a Higiéniai Munkacsoport, a Magyar Eredetvédelmi Tanács, valamint a Magyar Élelmiszerkönyv Szakbizottságok munkájában.

Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága

31. Az Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága

31.1. engedélyezi az állatgyógyászati termékek forgalmazását,

31.2. részt vesz az egyes állatgyógyászati készítmények európai uniós engedélyezési eljárásaiban, illetve koordinálja az eljárásokat,

31.3. engedélyezi és ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények és azok hatóanyagai gyártását,

31.4. ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények nagykereskedelmi forgalmazását,

31.5. ellenőrzi az állatgyógyászati készítmények kiskereskedelmi forgalmazását és felhasználását,

31.6. kivizsgálja az állatgyógyászati készítményekkel szembeni minőségi kifogásokat és azok feltételezett nemkívánatos hatásait, valamint működteti a gyógyszer-mellékhatás figyelő rendszert,

31.7. felelős az állatgyógyászati termékekkel kapcsolatos kockázatok azonosításáért és elemzéséért, valamint a kockázatok kezeléséhez szükséges intézkedések kidolgozásáért,

31.8. ellátja az állatgyógyászati készítmények minőségével kapcsolatos riasztási (Rapid Alert) feladatokat,

31.9. vezeti az állatgyógyászati készítmények törzskönyvét,

31.10. felderíti az illegális gyógyszerhasználatot és a gyógyszerhamisítást,

31.11. engedélyezi az immunológiai állatgyógyászati készítmények gyártási tételei forgalmazását, a telepspecifikus oltóanyagok felhasználását és az állatgyógyászati készítmények gyakorlati kipróbálását,

31.12. működteti az államilag előírt állategészségügyi feladatok ellátásához szükséges oltó- és kórjelző anyagok központi tárolóját és elosztóját.

Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság

32. Az Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság

32.1. ellátja a járványügyi, állatvédelmi és állati eredetű melléktermékekkel kapcsolatos központi igazgatási feladatokat,

32.2. ellátja az egyes bejelentési kötelezettség alá tartozó, valamint nagy gazdasági kárral járó állatbetegségek és zoonózisok megelőzésére, leküzdésére, illetve kártételük csökkentésére, továbbá azoktól való mentesítésre irányuló feladatokat,

32.3. országos készenléti tervet készít az egyes járványos állatbetegségek elleni védekezéshez,

32.4. ellátja az élő állatok, állati termékek, állati eredetű melléktermékek, szaporítóanyagok kereskedelmével, szállításával kapcsolatos központi állategészségügyi feladatokat,

32.5. ellátja az egyes állategészségügyi és állatvédelmi szakrendszerekkel kapcsolatos feladatokat,

32.6. ellátja az ökológiai gazdálkodás állategészségügyi és állatvédelmi vonatkozású központi feladatait,

32.7. országos járványügyi intézkedést rendel el,

32.8. ellenőrzi a harmadik országokba irányuló exportra elfogadott létesítményekben az állategészségügyi és állatvédelmi követelmények teljesülését, valamint jóváhagyásra felterjeszti a harmadik ország számára,

32.9. működteti az Állatkísérleti Tudományos Etikai Tanács (ÁTET) titkárságát,

32.10. az Európai Unió társfinanszírozási programjaival összefüggésben elkészíti a programterveket, valamint a programok előrehaladásáról szóló időszaki és végleges jelentéseket, nyomon követi a programok pénzügyi teljesülését,

32.11. állategészségügyi és állatjóléti témakörben képzéseket tart, kiadja az ahhoz kapcsolódó képesítési bizonyítványokat.

Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság

33.1. Az Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság akkreditálási szempontból egy szervezeti egységnek minősül, az Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság keretében működő osztályok akkreditálási szempontból nem minősülnek önálló szervezeti egységnek.
33.2. Az Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság
33.2.1. diagnosztikai és más szakmai vizsgálatokkal közreműködik az állatbetegségek okainak megállapításában, a fertőzöttség felderítésében, a helyi és országos mentesítési és betegségfelszámolási programok végrehajtásában, az igazgatási döntések szakmai előkészítésében,
33.2.2. elvégzi a járványos betegségek kóroktanának meghatározását, kórokozójának azonosítását,
33.2.3. elvégzi az állatok tartásához, szállításához szükséges laboratóriumi vizsgálatokat,
33.2.4. ellátja az állategészségügyi nemzeti referencia laboratóriumi feladatokat, részt vesz a nem állami állategészségügyi laboratóriumok engedélyeztetési eljárásában, ellátja azok szakmai felügyeletét,
33.2.5. DNS-alapú származás-ellenőrzési, fajtaazonossági, szaporítóanyag minőségi vizsgálatokat, valamint szaporítóanyag import-export ellenőrzést végez, továbbá elkülönítő depót, in vitro őshonos génbankot működtet,
33.2.6. ellátja az állatgyógyászati termékek engedélyezési és ellenőrzési vizsgálataival kapcsolatos laboratóriumi feladatokat, valamint az Európai Unió Hivatalos Gyógyszerellenőrző Laboratórium (OMCL) feladatait,
33.2.7. felelős a keretében működő osztályok minőségirányítási feladataiért,
33.2.8. ellátja a Nébih állatkísérleti telepének szakmai feladatait,
33.2.9. részt vesz a hazai és nemzetközi állategészségügyi, valamint diagnosztikai fejlesztési kutatásokban,
33.2.10. szakmailag felügyeli az igazgatósághoz tartozó minták szállítását.

21. A növényvédelemért és növényi szaporítóanyag minőségért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó igazgatóságok

Kockázatkommunikációs Igazgatóság

34. A Kockázatkommunikációs Igazgatóság

34.1. felelős a Nemzeti Kommunikációs Hivatalhoz kapcsolódó beszerzési és közbeszerzési eljárások koordinálásáért,

34.2. naprakészen tartja a Nébih Élelmiszerlánc-biztonsági Válságkezelési Tervét, ellátja a rendkívüli élelmiszerlánc eseményekkel kapcsolatos feladatokat,

34.3. összeállítja az országos főállatorvosi jelentést,

34.4. ellátja az Európai Unió élelmiszer- és takarmánybiztonsági riasztási rendszere (Rapid Alert System for Food and Feed, RASFF) és Igazgatási Segítségnyújtási és Együttműködési rendszere (Administrative Assistance and Cooperation System, AAC), egységes nemzeti kapcsolattartó pontja (SCP – Single Contact Point), az Egészségügyi Világszervezet Nemzetközi Élelmiszer-biztonsági Hatóságok Hálózata (World Health Organisation International Food Safety Authorities Network, WHO INFOSAN) és az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (European Food Safety Authority, EFSA) kapcsolattartó pontja feladatait, továbbá az élelmiszerekkel, valamint a takarmányokkal kapcsolatos nemzeti válságkoordinátori feladatokat,

34.5. kérelemre megállapítja az élelmiszer új élelmiszerstátuszát – európai uniós szinten egyeztetett módon –, kialakítja a magyar álláspontot,

34.6. ellátja a Nébih belső és külső kommunikációs, valamint szemléletformálási feladatait,

34.7. felelős a feltárt jogsértések, termékvisszahívások külső honlapon történő megjelenítéséért,

34.8. elvégzi a komplex biztonsági, minőségi, kedveltségi vizsgálatokat,

34.9. szervezi az országos termékmustrákat,

34.10. felelős az élelmiszerlánc-kockázatok figyeléséért és az adott élelmiszerlánc-kockázatra vonatkozó gyors kockázatértékelésért.

Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság

35. A Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság

35.1. felelős a növényi szaporítóanyagok, az erdészeti genetikai erőforrások, a növények termesztési, egészségügyi, a növény- és talajvédelmi, mező- és erdőgazdálkodási, agrár-környezetgazdálkodási, földművelésügyi, kistermelői, őstermelői és az őstermelők családi gazdaságai, bioüzemanyag-adatok nyilvántartását biztosító rendszerek fejlesztéséért, működtetéséért, az adatok karbantartásáért, a kapcsolódó adatszolgáltatások biztosításáért, valamint ezen területeket érintő hatósági feladatok ellátásáért,

35.2. ellátja az őstermelők és az őstermelők családi gazdaságainak ellenőrzését,

35.3. felülvizsgálja, végrehajtja a Nemzeti Talajvédelmi Cselekvési Tervet, valamint ellátja a növényvédelemmel kapcsolatos fenntarthatósági feladatokat,

35.4. ellátja a nemzeti agrárkár-enyhítési rendszerrel kapcsolatos feladatokat,

35.5. működteti a Kölcsönös Megfeleltetési (KM) és Feltételességi Rendszert,

35.6. üzemelteti a parlagfű-bejelentési rendszert (PBR) és Parlagfű Információs Rendszert, ellátja a parlagfű-bejelentések kivizsgálásának szakmai felügyeletét,

35.7. ellátja a növényfajták állami és közösségi elismerésével, illetve a fajtafenntartással kapcsolatos hatósági, nyilvántartási és adminisztrációs feladatokat,

35.8. irányítja a fajtakísérleti és fajtakitermesztő állomások munkáját, ellátja a kapcsolódó akkreditációs feladatokat,

35.9. ellátja a növényfajták szaporítóanyagainak előállításához, fenntartásához, forgalmazásához kapcsolódó feladatokat,

35.10. kiadja a növényi szaporítóanyagokra, illetve az erdészeti genetikai erőforrásokra vonatkozó engedélyeket és bizonyítványokat,

35.11. ellátja az ökológiai gazdálkodás növénytermesztéshez kapcsolódó feladatait.

Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság

36. Az Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság

36.1. elvégzi a keretében működő laboratóriumi hálózat működtetésével kapcsolatos és minőségirányítási feladatokat,

36.2. elvégzi az analitikai, mikrobiológiai, toxikológiai, radioanalitikai, parazitológiai, hal- és méhegészségügyi, növényegészségügyi diagnosztikai, vízélettani és ökotoxikológiai, növényvédőszer-analitikai, talajvédelmi, talajbiológiai, valamint a borászati termékek és alkoholos italok nemzeti referencia laboratóriumi feladatokat, elvégzi ezeken a szakterületeken a vizsgálatokat,

36.3. elvégzi a vetőmagvak minősítéséhez szükséges laboratóriumi vizsgálatokat és a vetőmagtételek, erdészeti szaporítóanyagok laboratóriumi faj-, fajtaazonossági, fajtatisztasági és homogenitás vizsgálatát,

36.4. ellátja a Codex Alimentarius kapcsolattartó feladatokat, valamint a Codex Alimentarius Analitikai és Mintavételi Szakbizottság elnökségével járó feladatokat,

36.5. anyagmintákat és tanúsított anyagmintákat állít elő, körvizsgálatokat szervez,

36.6. ellátja – a szakterületi igazgatóságokkal együttműködve – a nem állami laboratóriumokkal kapcsolatos hatósági feladatokat,

36.7. kijelöli a hatósági laboratóriumokat,

36.8. ellátja a Radioanalitikai Ellenőrző Hálózat (Nébih REH) irányítását, az ágazati ellenőrző és monitorozó adatszolgáltató központ feladatait a Nukleárisbaleset-elhárítási Intézkedési Tervek alapján és a nukleárisbaleset-elhárítással kapcsolatos feladatokat,

36.9. kijelölés alapján ellátja a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (International Atomic Energy Agency, IAEA) ALMERA (Analytical Laboratories for Measurement of Environmental Radioactivity) hálózati tagságával járó feladatokat, illetve az IAEA Együttműködő Központ (Collaborating Centre, CC) kapcsolódó feladatai közül a szárazföldi eredetű referenciaanyagok előállítását végzi,

36.10. működteti a Nemzetközi Vetőmag Vizsgálati Szövetség (International Seed Testing Association, ISTA) által akkreditált laboratóriumot,

36.11. Nemzeti Referencia Laboratóriumként tagja a Nemzetközi Talajvédelmi Laboratóriumok Hálózatának (GLOSOLAN) és az Európai és Eurázsiai Talajvédelmi Laboratóriumok Hálózatának (EUROSOLAN), illetve szervezi a Magyar Talajvédelmi Laboratóriumok Hálózatának (HUNSOLAN) találkozóit,

36.12. elvégzi a termésnövelő anyagok engedélyezési célú, biológiai hatékonysági, Jó Kísérleti Gyakorlat (Good Experimental Practice, GEP) szerint minősített laboratóriumi vizsgálatokat és üvegházi kísérleteket,

36.13. üzemelteti a Helyes Laboratóriumi Gyakorlat (Good Laboratory Practice, GLP) vizsgálóintézményt,

36.14. ellátja az igazgatósághoz tartozó minták szállításának szakmai felügyeletét,

36.15. feltölti az Európai Unió hivatalos Bor Adatbankját (WineDB),

36.16. vetőmagvizsgálati és egyéb szakmai továbbképzést tart,

36.17. koordinálja és kezeli az autentikus magyar akácméz adatbázist,

36.18. szakmai alapon együttműködési platformok működését koordinálja, ellátja az adminisztratív feladatokat,

36.19. részt vesz az MSZT, AOAC, EPPO, ISTA, ASZEK, ISO és egyéb szervezetek szakmai munkájában.

Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság

37. A Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság

37.1. ellátja a növényvédő szerek, a növényvédelmi hatású termékek (védőanyagok, kölcsönhatás-fokozók, segédanyagok, hatásjavítók, makroszervezetek), a növényvédelmi célú eszközök és anyagok, a termésnövelő anyagok, a növényvédőszer-hatóanyagok engedélyezésével és értékelésével kapcsolatos feladatokat,

37.2. kidolgozza és naprakészen tartja a Növényvédelmi Módszertani Gyűjteményt,

37.3. felülvizsgálja a Nemzeti Növényvédelmi Cselekvési Tervet, és részt vesz annak végrehajtásában,

37.4. ellátja a növényi károsítók elleni védekezéssel kapcsolatos feladatokat, a káresemények (méh-, halpusztulás, víz- és talajszennyeződés), a növényvédőszer-hamisítások és az illegális növényvédőszer-kereskedelem kivizsgálásához kapcsolódóan szakvéleményt készít,

37.5. kiskultúrás fejlesztési programokat dolgoz ki és működtet,

37.6. felelős a növényegészségügyi feladatokért, a védekezési programokért, országos készenléti terv készítéséért, növényegészségügyi intézkedésekért,

37.7. felelős a zárlati és vizsgálatköteles nem zárlati, valamint egyes nagy gazdasági kárral járó károsítók megelőzéséért, zárlati és vizsgálatköteles károsítók mintázásáért, felderítéséért, leküzdéséért, illetve kártételük csökkentéséért, továbbá azoktól való mentesítésre irányuló feladatok ellátásáért,

37.8. ellátja a borminősítéssel kapcsolatos igazgatási feladatokat,

37.9. országosan értékeli a borászati termékek és alkoholos ital termékek vizsgálati eredményeit, és annak alapján jelentést készít,

37.10. ellátja a borászati termékek forgalomba hozatalához kapcsolódó hatósági feladatokat,

37.11. kiállítja a borászati termékek külkereskedelmi forgalomba hozatalához szükséges dokumentumokat,

37.12. működteti az Országos Borszakértő Bizottságot, ellátja a titkársági feladatokat, továbbá részt vesz hazai és nemzetközi bizottságok, munkacsoportok munkájában,

37.13. ellátja a borászati termékeknek, továbbá az alkoholos italoknak, valamint az oltalom alatt álló földrajzi árujelzők használatának ellenőrzésével kapcsolatos hatósági feladatot, valamint részt vesz a Magyar Eredetvédelmi Tanács, Bor Eredetvédelmi Tanács, Pálinka Nemzeti Tanács munkájában,

37.14. elkészíti a származási bizonyítványok kiállításához szükséges igazolásokat,

37.15. ellenőrzi a földrajzi árujelző borbíráló bizottságok eljárásmenetét, működését,

37.16. ellenőrzi a borászati termékek és alkoholos italok előállítását és forgalomba hozatalát.

1. függelék

A NÉBIH SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE

1. Az elnök közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti egységek

1.1. Belső Ellenőrzési és Audit Igazgatóság:

1.1.1. Audit Osztály.

1.2. Országos Járványvédelmi Központ

1.3. Költségvetési Igazgatóság:

1.3.1. Kontrolling Osztály,

1.3.2. Pénzügyi és Folyószámla-kezelő Osztály,

1.3.3. Számviteli és Bérszámfejtési Osztály.

1.4. Rendszerszervezési és Fejlesztési Igazgatóság:

1.4.1. Stratégiai és Szabályozási Osztály,

1.4.2. Fejlesztés Módszertani Osztály,

1.4.3. Projektmenedzsment Osztály,

1.4.4. Törzsadat Osztály,

1.4.5. Adatelemzési Osztály,

1.4.6. Adatgyűjtési Osztály,

1.4.7. Elektronikus Ügyintézési Osztály.

2. A szervezetirányításért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek

2.1. Elnöki Kabinet:

2.1.1. Elnöki Titkárság Osztály,

2.1.2. Humánpolitikai Osztály,

2.1.3. Jogi Osztály,

2.1.4. Szervezetfejlesztési Osztály,

2.1.5. Háttértámogató Osztály.

2.2. Vagyongazdálkodási és Üzemeltetési Igazgatóság:

2.2.1. Beszerzési és Közbeszerzési Osztály,

2.2.2. Infrastruktúra Üzemeltetési Osztály,

2.2.3. Gépjármű Üzemeltetési Osztály,

2.2.4. Vagyongazdálkodási és Fejlesztési Osztály.

3. Az élelmiszerlánc-biztonsági ellenőrzésért és állategészségügyért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek

3.1. Elnökhelyettesi Titkárság

3.2. Kiemelt Ügyek Igazgatósága:

3.2.1. Elemzési Osztály,

3.2.2. Műveleti Osztály,

3.2.3. Koordinációs Osztály,

3.2.4. EUTR Felügyeleti Osztály,

3.2.5. EUTR Hatósági és Nyilvántartási Osztály,

3.2.6. Regionális Osztály I.,

3.2.7. Regionális Osztály II.

3.3. Termékpálya Ellenőrzési Igazgatóság:

3.3.1. Növényi Termékek Ellenőrzési Osztály,

3.3.2. Tisztességtelen Forgalmazói Magatartást Ellenőrző Osztály,

3.3.3. Állami Halőri Szolgálat,

3.3.4. Állati Eredetű Élelmiszer-előállító Létesítmény Ellenőrzési Osztály.

3.4. Nyilvántartási és Felügyeleti Díj Igazgatóság:

3.4.1. Fejlesztés Koordinációs Osztály,

3.4.2. Adatszolgáltatás Fejlesztési Osztály,

3.4.3. Nyilvántartási és Tenyésztésfelügyeleti Osztály,

3.4.4. Felügyeleti Díj Ellenőrzési és Behajtási Osztály,

3.4.5. Ügyfélszolgálati Osztály,

3.4.6. Okirat Kiadási Ügyfélszolgálati Osztály.

3.5. Élelmiszer- és Takarmánybiztonsági Igazgatóság:

3.5.1. Termékellenőrzési Osztály,

3.5.2. Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály,

3.5.3. Vendéglátás és Közétkeztetés Felügyeleti Osztály,

3.5.4. Takarmányellenőrzési Osztály.

3.6. Állatgyógyászati Termékek Igazgatósága:

3.6.1. Gyógyszer-engedélyezési Osztály,

3.6.2. Oltóanyag-engedélyezési Osztály,

3.6.3. Inspektorátus.

3.7. Állategészségügyi és Állatvédelmi Igazgatóság:

3.7.1. Állategészségügyi Nyomonkövetési Osztály,

3.7.2. Járványügyi Osztály,

3.7.3. Állatvédelmi Osztály.

3.8. Állategészségügyi Diagnosztikai Laboratórium Igazgatóság:

3.8.1. Igazgatási és Minőségirányítási Osztály,

3.8.2. Kórbonctani Osztály,

3.8.3. Immunológiai és Mintaátvételi Osztály,

3.8.4. Virológiai Osztály,

3.8.5. Bakteriológiai Osztály,

3.8.6. Debreceni Kórbonctani és Bakteriológiai Osztály,

3.8.7. Debreceni Immunológiai, Virológiai és TSE Osztály,

3.8.8. Kaposvári Állategészségügyi Diagnosztikai Osztály,

3.8.9. Állatgyógyászati Készítményeket Ellenőrző Osztály.

4. A növényvédelemért és növényi szaporítóanyag minőségért felelős elnökhelyettes irányítása alá tartozó szervezeti egységek

4.1. Elnökhelyettesi Titkárság

4.2. Kockázatkommunikációs Igazgatóság:

4.2.1. Minősítésszervezési Osztály,

4.2.2. Kockázat-figyelési és Oktatási Osztály,

4.2.3. Társadalmi Kapcsolatok Osztály,

4.2.4. Kommunikációs Osztály.

4.3. Mezőgazdasági Genetikai Erőforrások Igazgatóság:

4.3.1. Fenntartható Gazdálkodás Osztály,

4.3.2. Termelői Nyilvántartások Osztály,

4.3.3. Növénytermesztési Nyilvántartási Osztály,

4.3.4. Szántóföldi Fajtakísérleti Osztály,

4.3.5. Kertészeti Fajtakísérleti Osztály,

4.3.6. Vetőmag Felügyeleti Osztály,

4.3.7. Erdészeti Szaporítóanyag Felügyeleti Osztály,

4.3.8. Kertészeti Szaporítóanyag Felügyeleti Osztály.

4.4. Élelmiszerlánc-biztonsági Laboratórium Igazgatóság:

4.4.1. Működés Szervezési Osztály,

4.4.2. Analitikai Nemzeti Referencia Laboratórium,

4.4.3. Mikrobiológiai Nemzeti Referencia Laboratórium,

4.4.4. Toxikológiai Nemzeti Referencia Laboratórium,

4.4.5. Koordinációs és Módszertani Osztály,

4.4.6. Radioanalitikai Referencia Laboratórium,

4.4.7. Központi Vetőmagvizsgálati Laboratórium,

4.4.8. Növény-egészségügyi Diagnosztikai Nemzeti Referencia Osztály,

4.4.9. Növény- és Talajvédelmi Nemzeti Referencia Laboratórium,

4.4.10. Pécsi Talajbiológiai Osztály,

4.4.11. Növény-egészségügyi Nemzeti Referencia Laboratórium,

4.4.12. Nemzetközi Kapcsolatok Osztály,

4.4.13. Parazitológiai, Hal- és Méhbetegségek Nemzeti Referencia Osztály,

4.4.14. Borászati és Alkoholos Italok Nemzeti Referencia Laboratórium.

4.5. Növényvédelmi és Borászati Igazgatóság:

4.5.1. Növényegészségügyi Osztály,

4.5.2. Növényvédő szer és Termésnövelő anyag Értékelési Osztály,

4.5.3. Növényvédő szer és Termésnövelő anyag Engedélyezési Osztály,

4.5.4. Borászati és Alkoholos Italok Hatósági Osztály,

4.5.5. Borászati és Alkoholos Italok Ellenőrzési Osztály.

2. függelék

A Nébih szervezeti ábrája

3. függelék

Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett feladatkörök

1. Elnök, elnökhelyettes;

2. vezetői megbízással rendelkező kormánytisztviselő;

3. javaslattételre, döntésre vagy ellenőrzésre jogosult személy

a) közigazgatási hatósági vagy szabálysértési ügyben,

b) közbeszerzési eljárás során,

c) feladatai ellátása során költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, továbbá az állami vagyonnal való gazdálkodás, valamint elkülönített állami pénzalapok, fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében (kötelezettségvállaló, teljesítésigazoló, utalványozási, ellenjegyzési jogkörrel rendelkező, projektvezető, pályázati témavezető, belső ellenőr),

d) egyedi állami támogatásról való döntésre irányuló eljárás lefolytatása során,

e) állami támogatások felhasználásának vizsgálata vagy a felhasználással való elszámoltatás során;

4. azon fontos és bizalmasnak minősülő feladatkörök, amelyek betöltése a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvény, valamint a földművelésügyi miniszter feladat- és hatáskörét érintően a nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső személyek meghatározásáról szóló 18/2015. (IV. 10.) FM rendelet alapján nemzetbiztonsági ellenőrzés alá esnek.

1

A 3. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére