• Tartalom

54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet

54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelet

egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról

2025.01.04.

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 2. alcím és a 2. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 12. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 11. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 4. alcím és a 3. melléklet tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 19. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

az 5. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (3) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 6. alcím tekintetében a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 7. alcím és a 4. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 18. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 8. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 1. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 9. alcím tekintetében a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (2) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 10. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 23. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 11. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés l) pontjában és 74. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 12. alcím és az 5. melléklet tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés x) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdés 14. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel, valamint a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel egyetértésben –,

a 13. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (1) bekezdés l) és w) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 14. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 48. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 15. alcím tekintetében a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 74. § (3) bekezdés j) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 16. alcím és a 6. melléklet tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés l) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § (1) bekezdés 12. és 18. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben –,

a 17. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 54. alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet módosítása

1. § Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet Melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

2. § A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet [a továbbiakban: 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet] 10. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) Nem nyújtható be a (2) bekezdés szerinti eljárás lefolytatására kérelem azon jármű típushoz tartozó új járműveknél, amelyet a jármű gyártója vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó értékesít, és amely típusra vonatkozóan a közlekedési hatóság „EK típusjóváhagyó okmány” közlekedés hatósági informatikai rendszerben történő regisztrációjával a 4. § (11) bekezdése szerinti típusbizonyítványt adott ki. Amennyiben a gyártó vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó kérte a típusra vonatkozó „EK típusjóváhagyó okmány” közlekedés hatósági informatikai rendszerben történő regisztrációjával a típusbizonyítvány kiadását, a kérelmet úgy kell tekinteni, hogy a gyártó vagy a gyártót képviselő hazai forgalmazó kérelmezte a típushoz tartozó és általa értékesített valamennyi új jármű (2) bekezdés szerinti eljárás alóli mentesítését, ebben az esetben a jármű forgalomba helyezés előtti vizsgálata nem szükséges.”

„(5a) A közlekedési hatóság, valamint a vizsgáló állomás köteles megvizsgálni és dokumentálni a képviselő képviseleti jogosultságát. Időszakos vizsgálatra irányuló kérelem esetén az üzembentartó képviseletét – külön okirat kiállítása nélkül – elláthatja az a személy, aki rendelkezik a járművel és annak hatósági engedélyével, valamint az üzembentartó helyett képes biztosítani a jármű vizsgálatának elvégzéséhez a feltételeket.

(5b) Külön okirat kiállítása nélkül az üzembentartót képviselő személy képviseleti jogosultsága az időszakos vizsgálat során a jármű üzembentartóját terhelő kötelezettségek teljesítésére és a közlekedési hatóság határozatának átvételére terjed ki.”

a) 2. § (3) bekezdés g) pontjában a „külön jogszabályban” szövegrész helyébe a „megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló rendeletben” szöveg,

b) 10. § (9) bekezdésében a „szerződéssel” szövegrész helyébe az „engedéllyel” szöveg,

c) 11/A. § (1) bekezdésében a „kormányhivatal által végzett versenyjármű szemlén,” szövegrész helyébe a „kormányhivatal vagy az országos lefedettséget biztosító vizsgálóállomás által végzett versenyjármű szemlén,” szöveg,

d) 13. § (3) bekezdés c) pontjában a „külön jogszabály” szövegrész helyébe a „megkülönböztető és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályairól szóló rendelet” szöveg,

e) 13/A. § (1) bekezdésében a „közlekedési adja ki” szövegrész helyébe a „közlekedési hatóság adja ki” szöveg

lép.

6. § Hatályát veszti az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

a) 12. § (11) bekezdésében a „vagy hatósági szerződéssel” szövegrész,

3. A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet módosítása

7. § A közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet [a továbbiakban: 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet] 97. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(5) A gépjármű, a mezőgazdasági vontató, továbbá a lassú jármű ablakain nem szabad olyan megoldást alkalmazni – kivéve a lakófelépítmény ablakait –, amely annak az eredetileg jóváhagyott – a biztonsági üvegezésre vonatkozó – műszaki jellemzőit megváltoztatja.

(6) A (2) és az (5) bekezdésben meghatározott, az ablakok fényáteresztő képességére vonatkozó követelmények nem alkalmazandók a jármű ablakainak – beleértve a vészkijárati ajtók, a vészkijárati ablakok és a vészkijárati búvónyílások – fényáteresztő képességét csökkentő olyan eszközökre, amelyek alkalmazására a közlekedési hatóság az ER. 2. § (3) bekezdés h) pontja alapján, az ENSZ–EGB 43. számú előírás 21. számú mellékletében meghatározott, a biztonsági üvegezés járműbe szerelésére vonatkozó műszaki követelmények figyelembevételével engedélyt adott.”

a) 37. § (4) bekezdésében az „izzólámpát” szövegrész helyébe az „izzólámpát, tompított és távolsági fényszóró esetében minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást is” szöveg,

b) 38. § (3) bekezdésében az „izzólámpát” szövegrész helyébe az „izzólámpát vagy minősítő jellel rendelkező helyettesítő LED fényforrást” szöveg,

c) 78. § (1) bekezdésében a „visszapillantó tükrökkel” szövegrész helyébe a „közvetett látást biztosító eszközökkel (a továbbiakban: visszapillantó tükör)” szöveg,

d) 78. § (6) bekezdésében az „a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet IV. MELLÉKLET” szövegrész helyébe az „a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról, az (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 78/2009/EK, a 79/2009/EK és a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 631/2009/EK, a 406/2010/EU, a 672/2010/EU, az 1003/2010/EU, az 1005/2010/EU, az 1008/2010/EU, az 1009/2010/EU, a 19/2011/EU, a 109/2011/EU, a 458/2011/EU, a 65/2012/EU, a 130/2012/EU, a 347/2012/EU, a 351/2012/EU, az 1230/2012/EU és az (EU) 2015/166 bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2144 európai parlamenti és tanácsi rendelet II. MELLÉKLET” szöveg,

e) 79. § (3) és (4) bekezdésében az „a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet IV. MELLÉKLET” szövegrész helyébe az „a gépjárműveknek és pótkocsijaiknak, valamint az ilyen járművek rendszereinek, alkotóelemeinek és önálló műszaki egységeinek az általános biztonság, továbbá az utasok és a veszélyeztetett úthasználók védelme tekintetében történő típusjóváhagyásáról, az (EU) 2018/858 európai parlamenti és tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 78/2009/EK, a 79/2009/EK és a 661/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a 631/2009/EK, a 406/2010/EU, a 672/2010/EU, az 1003/2010/EU, az 1005/2010/EU, az 1008/2010/EU, az 1009/2010/EU, a 19/2011/EU, a 109/2011/EU, a 458/2011/EU, a 65/2012/EU, a 130/2012/EU, a 347/2012/EU, a 351/2012/EU, az 1230/2012/EU és az (EU) 2015/166 bizottsági rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2019. november 27-i (EU) 2019/2144 európai parlamenti és tanácsi rendelet II. MELLÉKLET” szöveg,

f) 97. § (3) bekezdésében a „feliratot, ábrát,” szövegrész helyébe a „fóliát, bevonatot, feliratot, ábrát” szöveg,

g) 97. § (7) bekezdés b) pontjában a „tükörrel” szövegrész helyébe a „visszapillantó tükörrel” szöveg

lép.

4. A hajózási képesítésekről szóló 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet módosítása

„(3a) A „Bizonyítvány hajós képesítésről” megnevezésű képesítő okmány igénylésekor a vizsgaközpont által a kérelmező számára kiadott és egyedi azonosítóval ellátott adatlap Magyarország területén a kiállítástól számított 60 napig helyettesíti a kérelmezett képesítő okmányt.”

„(4a) A belvízi hivatásos képesítés igazolására kiállított „Bizonyítvány hajós képesítésről” megnevezésű képesítő okmány a kiállításától számított tíz évig, de legfeljebb az egészségi alkalmasság orvosi igazolásának lejáratáig érvényes, amely lejárati dátumot az okmányon fel kell tüntetni.”

„(14) E rendeletnek az egyes közlekedési tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelettel történő módosításának hatálybalépése előtt belvízi hivatásos képesítés igazolására lejárati dátum nélkül kiállított „Bizonyítvány hajós képesítésről” megnevezésű képesítő okmányok a kiállításuk alapjául szolgáló és az okmányon megjelenített adatokban bekövetkezett változásig, de legfeljebb 2026. december 31-ig érvényben maradnak.”

a) 4. § (1) bekezdésében a „Hajó” szövegrész helyébe a „Kishajó” szöveg,

b) 1. számú melléklet I. Fejezet Képzések és oktatók jóváhagyása alcím 1. pont a) alpontjában a „hajózási szakértő által” szövegrész helyébe a „szakmailag” szöveg

lép.

5. A légijárművek lajstromozásának szabályairól szóló 32/2001. (IX. 28.) KöViM rendelet módosítása

14. § A légijárművek lajstromozásának szabályairól szóló 32/2001. (IX. 28.) KöVIM rendelet 10. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Betű karakterekből álló lajstromjel

a) nem állhat olyan betű-kombinációból, amely alkalmas lehet a veszély vagy vész jelzésére szolgáló nemzetközi egyezményes jelzésekkel való összetévesztésre,

b) egymás mellett nem állhat azonos karakterekből.”

6. A hajós és tengerész szolgálati könyvről szóló 26/2002. (XI. 29.) GKM rendelet módosítása

15. § Hatályát veszti a hajós és tengerész szolgálati könyvről szóló 26/2002. (XI. 29.) GKM rendelet 8. § (1) bekezdésében az „a hajózási hatóságok eljárási díjairól szóló jogszabály alapján” szövegrész.

7. A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet módosítása

16. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának részletes szabályairól szóló 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet [a továbbiakban: 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet] 14. § (5a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5a) A „C” és „CE” kategóriákat egyszerre magába foglaló kombinált tanfolyam esetén a gyakorlati vizsgákat a „C” kategóriára és a kombinált kategóriára vonatkozóan is teljesíteni kell. A vizsgaközpont a kombinált tanfolyam utolsó sikeres vizsgáját követően adja ki a „C” kategóriának és a kombinált kategóriának megfelelő vizsgaigazolásokat az (5) bekezdésben foglaltak szerint.”

18. § A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 3. számú melléklet 3.2.1. pontjában foglalt táblázat A:21 mezőjében a „D1” szövegrész helyébe a „D” szöveg lép.

8. A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet módosítása

19. § A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A működési engedéllyel rendelkező vasúti társaság a cégbírósági bejegyzést követő, cégbírósági bejegyzést nem igénylő egyéb változás esetében a változásnak a 17. § (1) bekezdése szerinti bejelentését követő 10 napon belül köteles kérni engedélyének módosítását, amennyiben

a) a működési engedély kiadásánál vizsgált körülményben olyan változás következett be, amely érinti az engedélyköteles tevékenység folytatásának a feltételeit,

b) átalakulása, egyesülése, szétválása miatt szükséges,

c) a részére kiadott engedély alapján a tevékenység megkezdésére a Vtv. 9/A. § (1) bekezdése szerint nyitva álló határidő lejártát megelőzően a határidő meghosszabbítását kéri.”

20. § A vasúti társaságok működésének engedélyezéséről szóló 45/2006. (VII. 11.) GKM rendelet 2. § (2) bekezdés e) pontjában a „véglegesen visszavonta” szövegrész helyébe a „hivatalból indult eljárás keretében véglegesen visszavonta” szöveg lép.

9. Az egyes vasúti utazási kedvezményekről szóló 57/2009. (X. 20.) KHEM rendelet módosítása

21. § Az egyes vasúti utazási kedvezményekről szóló 57/2009. (X. 20.) KHEM rendelet a 16. §-át követően a következő alcím címmel és 17. §-sal egészül ki:

Átmeneti rendelkezések

17. § (1) Az országos, regionális vagy elővárosi vasúti menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző és az országos, regionális vagy elővárosi közúti menetrend szerinti személyszállítási szolgáltatást végző közlekedési szolgáltató (a továbbiakban: érintett társaság) azon munkavállalói, akik az érintett társaságtól a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 35. § (4) bekezdése szerinti közfeladat kötelezettjének változása következtében – az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatások teljesítésének mennyiségi és minőségi ellenőrzésére vonatkozó részletes szabályokról szóló miniszteri rendeletben kijelölt szervezethez – kerülnek át, és a közfeladat kötelezettjének változását megelőző napon menetkedvezményre voltak jogosultak, továbbra is az érintett társaság munkavállalóinak minősülnek a menetkedvezményre való jogosultság szempontjából.

(2) A menetkedvezményre való jogosultság az (1) bekezdés szerinti munkavállalók igényjogosult hozzátartozóit is megilleti, összhangban a 2. § (1) bekezdés g) pontjával.

(3) Az (1) bekezdés hatálya alá tartozó jogosultakat a menetkedvezményre való jogosultság a munkavállaló érintett társaságnál fennálló munkaviszonya fennállása alatt, továbbá közvetlenül az érintett társaságtól vagy az érintett társaság általános jogutódjától történő nyugdíjba vonulásuk után, illetve korhatár előtti ellátásuk, valamint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásának igénybe vétele során is megilleti.”

10. A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet módosítása

22. § A vasúti járművezetői engedélyről és a vasúti járművezetői tanúsítványról szóló 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet [a továbbiakban: 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet] 13. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A vasúti társaság – a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 68/F. § (1) bekezdése szerinti jogviszonyban álló – vasúti járművezető részére tanúsítványt állít ki, ha

a) a munkavállaló a KR.-ben meghatározottak szerint a tanúsítványhoz szükséges alapvizsgát letette,

b) a munkavállaló a vasúti társaság által üzemben tartott vasúti járműre, valamint a vasúti társaság által igénybe vett vasúti pályahálózatra vagy annak egy részére vonatkozóan szakismereti és alkalmassági vizsgát szerzett, továbbá

c) a munkavállaló a KR. 6. mellékletében meghatározott magyar nyelvismerettel rendelkezik.”

23. § Hatályát veszti a 22/2010. (XII. 20.) NFM rendelet

b) 14. §-ában a „vagy a vasúti vizsgaközpont” szövegrész,

c) 16. § (1) bekezdésében a „vagy a vasúti vizsgaközpontnak” szövegrész,

d) 16. § (2) bekezdésében a „vagy a vasúti vizsgaközpont” szövegrész,

e) 17. § (1) bekezdésében az „és a vasúti vizsgaközpont” szövegrész,

f) 17. § (3) bekezdésében a „ , vagy a vasúti vizsgaközpont” szövegrész,

g) 17. § (4) bekezdésében a „ , vagy a vasúti vizsgaközpont” szövegrész,

h) 18. § (4) bekezdésében a „foglalkoztató” szövegrészek.

11. A légijárművek és légijármű komponensek karbantartásának személyi jogosításairól és képzési követelményeiről szóló 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet módosítása

24. § A légijárművek és légijármű komponensek karbantartásának személyi jogosításairól és képzési követelményeiről szóló 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet [a továbbiakban: 13/2012. (III. 6.) NFM rendelet] 17. § (1) bekezdés b) pontjában az „a 2042/2003/EK bizottsági rendeletben” szövegrész helyébe az „az 1321/2014/EU rendeletben” szöveg lép.

12. A Nemzeti Polgári Légiközlekedés Védelmi Minőségbiztosítási Programról szóló 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet módosítása

26. § A Nemzeti Polgári Légiközlekedés Védelmi Minőségbiztosítási Programról szóló 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet [a továbbiakban: 22/2013. (V. 16.) NFM rendelet] 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. § E rendelet alkalmazásában

1. belső minőségbiztosítás: egy szervezet saját eszközeivel és erőforrásaival, a saját belső minőségbiztosítási programja szerint végrehajtott légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzés, amelynek célja annak megállapítása, hogy az érintett szervezet milyen mértékben felel meg a nemzetközi, az európai uniós és a hazai légiközlekedés védelmi előírásoknak és belső légiközlekedés védelmi eljárásoknak;

2. éves minőségbiztosítási ellenőrzési program: egy adott naptári évben végrehajtani tervezett légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzéseket tartalmazó dokumentum;

3. külső minőségbiztosítási ellenőrzés: a légiközlekedés védelmében közreműködő szervezetnek külső eszközökkel és erőforrásokkal, e rendelet szerint végrehajtott légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzése, amelynek célja annak megállapítása, hogy az érintett szervezet milyen mértékben felel meg a nemzetközi, az európai uniós és a hazai légiközlekedés védelmi előírásoknak és eljárásoknak;

4. légiközlekedés védelmi felülvizsgálat: a védelmi intézkedések és eljárások alapos vizsgálatára, azok végrehajtásának teljeskörűségére és folyamatosságára irányuló audit, amely kiterjed annak vizsgálatára, hogy van-e rendszer a jogszabályokban meghatározott követelményekre;

5. légiközlekedés védelmi teszt: a légiközlekedés-védelmi intézkedések próbája, amelynek során jogellenes beavatkozási kísérlet szimulálásával ellenőrzik a meglévő védelmi intézkedések hatékonyságát;

6. légiközlekedés védelmi vizsgálat: a védelmi intézkedések és eljárások végrehajtásának megvizsgálására, a hibák megállapítására irányuló ellenőrzés, annak felmérése céljából, hogy az említett intézkedéseket és eljárásokat hatékonyan és a kívánt színvonalon végezték-e;

7. minőségbiztosítási ellenőrzési terv: a minőségbiztosítási ellenőrzés időtervét, szempont-rendszerét, valamint a végrehajtás erőforrásait meghatározó légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrzés végrehajtásának terv;

8. vezető ellenőr: nemzeti minőségbiztosítási ellenőr, aki e rendelet előírásainak megfelelően felkészült, képzett és minőségbiztosítási ellenőrzés vezetésére megbízást kapott a felelős hatóságtól.”

13. A légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet módosítása

28. § A légijármű és a repülőeszköz személyzet, valamint a repülésüzemi tiszt képzéséről, vizsgáztatásáról, engedélyeiről és a képzésükben részt vevő képző szervezetek engedélyezéséről szóló 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet [a továbbiakban: 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet] 9. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az 1178/2011/EU bizottsági rendelet szerint kiadott magánpilóta, kereskedelmi pilóta, légitársasági pilóta, könnyű légijárműre érvényes pilóta szakszolgálati engedély, az (EU) 2018/1976 bizottsági végrehajtási rendelet szerint kiadott vitorlázó repülőgép pilóta szakszolgálati engedély és az (EU) 2018/395 bizottsági rendelet szerint kiadott ballon pilóta szakszolgálati engedély, továbbá a kapcsolódó jogosítások és tanúsítások engedélyese jogosult az (EU) 2018/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet hatálya alá nem tartozó repülőgépen, helikopteren, helyből felszálló repülőgépen, vitorlázó repülőgépen, segédmotoros vitorlázó repülőgépen, ballonon és léghajón a szakszolgálati engedély, jogosítás vagy tanúsítás által biztosított jogosultságoknak megfelelő tevékenységet végezni.”

29. § Az 53/2016. (XII. 16.) NFM rendelet 10. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A 9. § (2) bekezdésében meghatározott betétlapra bejegyezhető típusjogosítás megszerzésére az 1178/2011/EU bizottsági rendelet I. Melléklet H. Alrészében foglalt követelményeket, a típusjogosításhoz kapcsolódó oktatói és vizsgáztatói tanúsítások megszerzésére az 1178/2011/EU bizottsági rendelet I. Melléklet J. és K. Alrészében foglalt követelményeket kell megfelelően alkalmazni. A típusjogosítás bejegyzéséhez, továbbá a típusjogosításhoz kapcsolódó oktatói és vizsgáztatói tanúsítások kiadásához szükséges képzést az e rendelet szerinti képző szervezet tartja.”

a) 113. § (2) bekezdésében az „Az (1) bekezdésben” szövegrész helyébe az „A légiközlekedési hatóság kiegészítő eljárásjogi szabályairól szóló 532/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet 91. § (1) bekezdésében” szöveg,

b) 138. § (1) bekezdésében az „a légiközlekedési hatóság az általa kiadott szakszolgálati engedélyekkel egyenértékűnek fogadja el.” szövegrész helyébe az „a légiközlekedési hatóság kérelemre érvényesíti és az általa kiadott szakszolgálati engedélyekkel egyenértékűnek fogadja el.” szöveg

lép.

14. A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet módosítása

31. § A menetíró készülékről szóló 75/2016. (XII. 29.) NFM rendelet 14. § b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Fuvarozó tevékenységet végző vállalkozás szakmai irányítója)

„b) nem vehet rész a menetíró szerelőműhely – mint járműfenntartó szervezet – szakmai irányításában és ellenőrzésében a fuvarozó vállalkozás szakmai irányítói tevékenység végzése alatt és az annak befejezését követő egy évig.”

15. A légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet módosítása

32. § A légiközlekedés, a víziközlekedés és a vasúti közlekedés biztonságát, környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről és a közúti közlekedés biztonságát és környezetvédelmét szolgáló kutatási, fejlesztési és koordinációs feladatok végrehajtására kijelölt szervezetről szóló 58/2012. (X. 31.) NFM rendelet módosításáról szóló 24/2019. (VIII. 14.) ITM rendelet 1. § (2) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:

[A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 2. § (3) bekezdésében meghatározott feladatok keretében a KTI Nonprofit Kft. a következő feladatokat végzi:]

„h) a légiközlekedés biztonságának növelése és a légiközlekedés fejlesztése érdekében szakértői támogatást nyújt a légiiparban működő szakmai és képzési szervezetek, intézmények együttműködését, innovációs és kutatás-fejlesztési tevékenységét, valamint a nemzetközi kapcsolatok kiépítését segítő fórumok, iparági klaszterek működéséhez.”

16. A közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet módosítása

33. § A közúti közlekedési ágazatban használt gépek kezelőinek képzéséről és vizsgáztatásáról szóló 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet [a továbbiakban: 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet] 7. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Az 1. mellékletben szereplő gépcsoportokba sorolható gépek kezeléséhez szükséges az (1) bekezdés szerinti gépkezelői jogosítvány.”

35. § Az 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelet 3. § (2) bekezdésében a „20–31. sora, 33., 63. és 68. sora” szövegrész helyébe a „20–30. sora, 32., 33., 64. és 70. sora” szöveg lép.

17. A közlekedési hatóság részére fizetendő felügyeleti díj megfizetésének részletszabályairól szóló 51/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet módosítása

36. § A közlekedési hatóság részére fizetendő felügyeleti díj megfizetésének részletszabályairól szóló 51/2023. (XII. 29.) ÉKM rendelet 1. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Az (1) bekezdés szerinti felügyeleti díjból a KAV Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.-t (a továbbiakban: vizsgaközpont) megillető összeg elszámolásáról negyedévente, az adott negyedévet követő második hónap 15. napjáig az Építési és Közlekedési Minisztérium gondoskodik az összegnek a vizsgaközpont OTP Bank Nyrt.-nél vezetett, 11711003-21463062 számú számlájára történő átutalással, illetve az átutaláshoz kapcsolódó részletes analitika vizsgaközpont részére történő megküldésével.”

18. Záró rendelkezések

37. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.

38. § Ez a rendelet

1. a vezetői engedélyekről szóló, 2006. december 20-i 2006/126/EK európai parlamenti és tanács irányelvnek,

2. a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

39. § Ez a rendelet a légi járművek és repüléstechnikai termékek, alkatrészek és berendezések folyamatos légi alkalmasságának biztosításáról és az ezzel összefüggő feladatokban részt vevő szervezetek és személyek jóváhagyásáról szóló, 2014. november 26-i 1321/2014/EU bizottsági rendeletnek a végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

1. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendelet Melléklet II. függeléke a következő v) ponttal egészül ki:
„v) Emelt sebességű vasúti pálya: olyan vasúti pálya, amelyen a megengedett legnagyobb sebesség 120 km/óránál nagyobb.”

2. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

1. Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklet 1.8. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„1.8. A tengelyfelfüggesztést a tengely megemelése nélkül vizsgáló készülék (Futómű-mozgató pad), amely megfelel az alábbi követelményeknek:

a) a készüléknek rendelkeznie kell legalább két, hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, gépi meghajtású, a felületén csúszásgátló kivitelű lappal, ezzel egyenértékűnek elfogadható, ha az egyik oldal hosszanti és keresztirányban oda-vissza mozgatható, a másik oldal pedig forgatásra alkalmas, vagy a keresztirányú mozgás egyik vagy mindkét oldalon íves pályán valósul meg;

b) a lapok mozgását a kezelő vizsgálóállásból irányíthatja;

c) a 3,5 tonnát meghaladó össztömegű járművek esetében a lemezeknek az alábbi műszaki előírásoknak kell megfelelniük:

ca) hosszanti és keresztirányú mozgás: legalább 95 mm,
cb) hosszanti és keresztirányú mozgás sebessége 5–15 cm/s.”

2. Az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklet 1.19. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„1.19. Az 1.1–1.6. és 1.10–1.16. pontban meghatározott egyes eszközök mérésügyi szempontból akkor tekinthetőek megfelelőnek, ha a legutóbbi ellenőrzés óta nem telt el több idő, mint a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló 1/1990. (IX. 29.) KHVM rendelet 7. számú mellékletében meghatározott időszak.

Az ellenőrzési periódus az 1.9. pontban meghatározott zajszintmérő készülék esetében 24 hónap.
Az 1.18. pontban – ide nem értve a c), d), e) és j) alpontban szereplő eszközöket – meghatározott mérőeszközök esetében az ellenőrzési periódus – amennyiben a gépjárműfenntartó tevékenység személyi és dologi feltételeiről szóló miniszteri rendelet, a mérésügyről szóló törvény, vagy annak végrehajtásáról szóló kormányrendelet másképp nem rendelkezik – a mérőeszköz gyártója által meghatározott, annak hiányában 60 hónap.”

3. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

1. A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. számú melléklet A. Rész III. Fejezet 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2. A „C” kategóriájú hajóvezetői képesítés megszerzésének feltételei:

a) betöltött 18. életév;

b) belvízi hajózási rádiótelefon kezelői képesítés; és

c) a vizsgaközpont által lebonyolított „C” kategóriájú hajóvezetői vizsga sikeres teljesítése, valamint

ca) legalább 12 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása,

cb) egyéni felkészülés mellett legalább 18 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként, vagy

cc) legalább 6 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és tengeri hajón, a fedélzeti személyzet tagjaként legalább 9 hónap munkatapasztalat és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása.”

2. A 15/2001. (IV. 27.) KöViM rendelet 2. számú melléklet A. Rész III. Fejezet 2/A. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2/A. A szolgálati célú hajóvezetői képesítés megszerzésének feltételei:

a) betöltött 18. életév;

b) belvízi hajózási rádiótelefon kezelői képesítés;

c) a vizsgaközpont által lebonyolított „C” kategóriájú hajóvezetői vizsga sikeres teljesítése; és

d) szolgálati célú kisgéphajó-vezetői képesítés birtokában szerzett, 6 hónap hajózási gyakorlat a fedélzeti személyzet tagjaként és jóváhagyott hajóvezetői képzés sikeres elvégzésének igazolása.”

4. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

1. A 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 5. melléklet 1. pont „C” kategória a) pont af) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„af) olyan sebességváltó rendszerrel van felszerelve, amely lehetővé teszi a vezető által a sebességfokozat kézi kiválasztását;”

2. Hatályát veszti a 24/2005. (IV. 21.) GKM rendelet 5. melléklet 1. pont „C” kategória b) pont ba) alpontja.

5. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

„1. melléklet a 22/2013. (V. 16.) NFM rendelethez
A külső légiközlekedés védelmi minőségbiztosítási ellenőrző tevékenység átlagos éves gyakorisága

A

B

C

D

E

F

G

1

Légiközlekedés védelmi felülvizsgálat

Légiközlekedés védelmi vizsgálat

Légiközlekedés védelmi teszt

2

gyakoriság

időtartam

gyakoriság

időtartam

gyakoriság/év

időtartam

3

több, mint 2 millió utasforgalommal rendelkező repülőterek

4 évente

3–5 munkanap

3 alkalom/év

1–5 nap

20

fél nap

4

több, mint 500 000 utasforgalommal rendelkező repülőterek

4 évente

1–5 munkanap

1 alkalom/év

1 nap

5

fél nap

5

kevesebb, mint 500 000 utasforgalommal rendelkező repülőterek

5 évente

1–2 munkanap

évente legalább 1 szervezet

1 nap

1

fél nap

6

kis repülőterek

5 évente

1 munkanap

x

x

7

földi kiszolgálói minősítéssel rendelkező meghatalmazott ügynök

5 évente

1 munkanap

évente legalább egy szervezet

fél nap

6

fél nap

8

meghatalmazott ügynök

5 évente

1 munkanap

5 évente legalább egyszer minden szervezet

fél nap

min. 5 alkalom összesen

fél nap

9

ismert szállítók

5 évente

1 munkanap

5 évente legalább egyszer minden szervezet

fél nap

min. 2 alkalom összesen

fél nap

10

fedélzeti ellátmány meghatalmazott beszállítói

5 évente

1 munkanap

5 évente legalább egyszer minden szervezet

fél nap

min. 2 alkalom összesen

fél nap

11

több, mint 2000 főt foglalkoztató magyar AOC-val rendelkező légitársaságok

3 évente

1 munkanap

2 évente

fél nap

5

fél nap

12

kevesebb, mint 2000 főt foglalkoztató magyar AOC-val rendelkező légitársaságok

5 évente

1 munkanap

3 évente

fél nap

2

fél nap

13

külföldi légitársaságok

x

légitársaságok 50%-a/év

fél nap

min. 20 alkalom összesen

fél nap

14

földi kiszolgálók

5 évente

1 munkanap

3 évente

fél nap

x

15

légiforgalmi irányító szolgálat

3 évente

1 munkanap

3 évente

fél nap

x

16

védelmi oktatók

x

legalább 5 oktató/év

fél nap

x

6. melléklet az 54/2024. (XII. 30.) ÉKM rendelethez

„1. melléklet az 54/2021. (XI. 5.) ITM rendelethez
Gépkezelői jogosítvánnyal kezelhető gépek

A

B

C

D

1

Kódszám

Gépkategória

Gépfőcsoport

Gépcsoport

2

1

Földmunkagépek

3

11

Univerzális földmunkagépek

4

1111

Traktoralapú univerzális földmunkagépek

5

12

Kotrógépek

6

1212

Gumikerekes kotrók

7

1222

Lánctalpas kotrók

8

1223

Teleszkópos kotrók

9

1311

Vedersoros kotrók és árokásók

10

14

Földtolók (dózerek)

11

1412

Földtolók

12

15

Földgyaluk (gréderek)

13

1522

Földgyaluk

14

16

Földnyesők (szkréperek)

15

1612

Földnyesők

16

17

Tömörítőgépek

17

1712

Statikus hengerek

18

1722

Vibrációs hengerek

19

1732

Gumihengerek

20

2

Alapozás, közmű- és fenntartási gépek

21

21

Alapozás gépei

22

2131

Kőzet- és talajfúró berendezések

23

2132

Cölöp- és szádfalverő berendezések

24

22

Közműépítés gépei

25

2218

Talajvízszint-süllyesztő aggregátok

26

2222

Dréncső, kábel- és komplett csőfektető berendezések

27

2243

Csősajtoló berendezések

28

2244

Alagcsövező gépek

29

26

Fenntartás gépei

30

2632

Földműfenntartó gépek

31

2654

Önjáró fűnyírók és fűkaszák

32

2655

Nyesedékaprító berendezések

33

2684

Csatornavizsgáló és -tisztító berendezések

34

3

Targoncák és szállítógépek

35

33

Targoncák

36

3312

Gyalogkíséretű targoncák

37

3313

Vezetőállásos targoncák

38

3324

Vezetőüléses targoncák

39

3327

Vontató és szállító targoncák

40

3336

Autonóm komissiózó targoncák

41

34

Dömperek

42

3411

Dömperek (kerekes anyagszállító)

43

3412

Önrakodó dömperek

44

36

Szivattyúk és folyadékszállító gépek

45

3624

Betonszállító mixer gépkocsik

46

3626

Betonszállító mixer gépkocsik betonszivattyúval

47

3627

Kényszertömörítésű szilárdhulladék-gyűjtő és -szállító gépek

48

3628

Szennyvízszállító és szippantó járművek

49

3652

Víz-, szennyvíz-, zagy- és iszapszivattyúk

50

3681

Beton-, bitumen-, habarcsszivattyúk és szivattyú aggregátok

51

4

Emelő- és rakodógépek

52

41

Emelőszerkezetek

53

4111

Járműemelők

54

4121

Emelőasztalok és felrakógépek

55

4131

Gépi hajtású csörlők és villamos emelődobok

56

4141

Parkoló emelők

57

4171

Színpadtechnikai emelő-berendezések

58

4191

Szintkülönbség kiegyenlítők

59

42

Személyemelők és szerelőállványok

60

4211

Ollós emelőállványok

61

4221

Mobil szerelő állványok

62

4223

Mobil szerelő kosarak

63

4224

Hidraulikus szerelőkosaras gépjárművek és utánfutók

64

4225

Hídvizsgálók

65

4226

Építési személy- és teherfelvonók

66

4227

Függesztett rendszerű, mozgó munkahidak

67

4228

Emelőállványok, oszlopos kúszó munkaállványok

68

43

Járműves emelőszerkezetek, berendezések

69

4213

Gépjármű emelő-hátfalak

70

4329

Reptéri catering járművek

71

4374

Konténer emelők

72

44

Járműves daruk

73

4411

Autódaruk

74

4412

Emelve szállító gépjárművek

75

4431

Lánctalpas daruk

76

4451

Járműre szerelt daruk

77

43

Toronydaruk és kötöttpályás daruk

78

4341

Toronydaruk

79

4351

Árbocdaruk

80

4361

Híddaruk, futódaruk

81

4362

Portáldaruk

82

4371

Bakdaruk

83

4372

Forgódaruk

84

4373

Ablakdaruk

85

4375

Konzoldaruk

86

4391

Födémdaruk

87

45

Rakodógépek

88

4511

Hidraulikus rakodók, homlokrakodók, forgórakodók, teleszkópos rakodók

89

4572

Kompaktorok

90

4593

Vagonkirakók

91

5

Útépítő- és karbantartógépek

92

53

Útépítő gépek

93

5316

Talajstabilizátorok

94

5323

Betonbedolgozó finischerek

95

5339

Aszfalt újrahasznosító berendezések

96

5341

Aszfaltbedolgozó finischerek

97

5344

Aszfaltburkolat marók

98

5361

Emulziószóró berendezések

99

55

Alagútépítés gépei

100

5599

Alagútépítő gépek

101

56

Útburkolat javító gépek és karbantartó gépek

102

5623

Hómaró és hótoló gépek

103

5625

Só- és homokszóró gépek

104

5631

Útfenntartó- és karbantartó gépek

105

5632

Önjáró útburkolati jelfestők

106

5636

Kátyúzó gépek

107

5643

Szalagkorlát-, oszlop-, táblamosó gépek

108

5652

Ároktisztító-maró munkagépek

109

5672

Önjáró seprőgépek

110

5680

Aszfalt- és betonburkolat bontó- és vágógépek

111

5681

Útkorona átfúró berendezések

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére