• Tartalom

55/2024. (XII. 19.) HM utasítás

55/2024. (XII. 19.) HM utasítás

a sport feladatokhoz kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatokkal és központi kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről

2025.10.01.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 10. § (5) bekezdésére, valamint az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (3) bekezdésére figyelemmel a következő utasítást adom ki:

1. § A Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) fejezet sport feladatokhoz kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatokkal és központi kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló szabályzatot (a továbbiakban: Szabályzat) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § A lebonyolító szerv és a kezelő szerv a Szabályzatban nem szabályozott belső eljárásrendjét saját szabályzatában köteles megállapítani ezen utasítás hatálybalépésétől számított 30 napon belül.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

4. § Az ezen utasítással megállapított rendelkezéseket az utasítás hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

1. melléklet az 55/2024. (XII. 19.) HM utasításhoz

A sport feladatokhoz kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatokkal és központi kezelésű előirányzatokkal kapcsolatos eljárási rendről és hatáskörökről szóló szabályzat
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A Szabályzat hatálya

1. § (1) A Szabályzat hatálya kiterjed

a) a központi költségvetés XIII. Honvédelmi Minisztérium fejezetében megállapított, a 21. és 22. cím alatt szereplő fejezeti kezelésű előirányzatokra és központi kezelésű előirányzatokra, amelyek vonatkozásában a fejezetet irányító szerv és annak vezetője az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 1. melléklete alapján a HM és a Kormánynak a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 112. §-a szerinti tagja (a továbbiakban: miniszter),

b) a költségvetési évet megelőző évek központi költségvetéséről szóló törvényben a XIII. Honvédelmi Minisztérium költségvetési fejezet és a fejezetet irányító szerv vezetője által vezetett minisztérium jogelődjei költségvetési fejezetében megállapított sportcélú fejezeti kezelésű előirányzatok költségvetési maradványára és

c) az Ávr. alapján az a) pont szerinti költségvetési fejezetekben a költségvetési év során megállapított olyan új sportcélú fejezeti kezelésű előirányzatokra és sportcélú központi kezelésű előirányzatokra, amelyek vonatkozásában a fejezetet irányító szerv és annak vezetője az a) pontban meghatározott szerv és személy

[az a)–c) pont szerinti előirányzatok a továbbiakban együtt: fejezeti kezelésű előirányzatok] a (2) bekezdésben foglalt feltételekkel.

(2) Az állami sport célú támogatások lebonyolítása esetén a Szabályzat rendelkezéseit az állami sport célú támogatások felhasználásáról és elosztásáról szóló 474/2016. (XII. 27.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Tám. rendelet) és a sportcélú fejezeti és központi kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának rendjéről szóló 49/2023. (XII. 28.) HM rendelet (a továbbiakban: HM rendelet) rendelkezéseivel összhangban, az azokban nem szabályozott kérdésekben kell alkalmazni.

2. Értelmező rendelkezések

2. § A Szabályzat alkalmazásában

1. FENYIL program: Fejezeti Nyilvántartó Program, a fejezeti kezelésű előirányzatok analitikus nyilvántartására, az előirányzatok, a szakmai feladatokkal kapcsolatos kötelezettségvállalások, pénzügyi teljesítések és elszámolások adminisztrációjának vezetésére és a változások nyomon követésére szolgáló informatikai program,

2. Forras.net program: a fejezeti kezelésű előirányzatok, valamint a HM közvetlen kezelésébe tartozó központi kezelésű előirányzatok gazdálkodási-ügyviteli rendszere, mely tartalmazza az eredeti és módosított előirányzatok, kötelezettségvállalások és pénzügyi teljesítések adatait,

3. kezelő szerv: a sport célú központi kezelésű előirányzatok esetében jogszabályban kijelölt szerv, amely teljeskörűen ellátja az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 6/B. § (1) bekezdésében meghatározott feladatokat,

4. Kormány egyedi úton nyújtott támogatása: az Áht.-ban és az Ávr.-ben meghatározott támogatási eljárásrend, amely alapján a támogatási döntéshozó a Kormány,

5. kötelezettségvállalás jogi záradékolása: annak írásban – a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 30/2022. (VII. 29.) HM utasítás (továbbiakban: HM SzMSz) 1. melléklet 2. függelék 7.1.1.2.7. pont 7. alpontja alapján – történő igazolása, hogy az adott kötelezettségvállalásra vonatkozóan a szerződés, megállapodás vagy egyéb okirat és a kezdeményező által rendelkezésre bocsátott iratok összhangban vannak az anyagi jogi szabályokkal,

6. lebonyolító szerv: az Áht. 49. §-a és a HM rendelet alapján a szakmai és adminisztratív feladatok ellátására kijelölt szerv,

7. részfeladat: a fejezeti kezelésű előirányzatok olyan szintű szakmai és költségvetési alábontása, amely alapján a tervezés, gazdálkodás, előirányzat-módosítás, -átcsoportosítás és beszámolás külön költségvetési egységként történik,

8. szakmai javaslattevő vezető: a HM SzMSz alapján és a HM sportért felelős államtitkár (a továbbiakban: HM SFÁT) által írásban kijelölt, szakmailag illetékes önálló szervezeti egység vezetője,

9. szakmai szervezeti egység: a HM SzMSz-ben meghatározott, az adott intézkedéssel kapcsolatban szakmai feladat- és hatáskörrel rendelkező önálló szervezeti egység,

10. szakterületi kontrollt ellátó személy: az adott részfeladatok tekintetében a HM SFÁT által kijelölt személy,

11. támogatási döntés: a támogatási döntéshozónak a kedvezményezett személyét, a támogatási célt, a támogatás összegét, valamint a finanszírozást szolgáló előirányzatot és annak részfeladatát, valamint a támogatáshoz kapcsolódó biztosítéknyújtás alóli mentesítést tartalmazó írásbeli döntése,

12. támogatási döntéshozó: a honvédelmi miniszter, a HM SFÁT, vagy távolléte, akadályoztatása esetén a HM sportigazgatásért és sportfejlesztésért felelős helyettes államtitkára (a továbbiakban: HM SFHÁT).

II. Fejezet

AZ ELŐIRÁNYZATOK TERVEZÉSÉNEK, MÓDOSÍTÁSÁNAK ÉS FELHASZNÁLÁSÁNAK SZABÁLYAI

3. Az előirányzatok tervezésének szabályai

3. § (1) Az előirányzatok tervezése az Áht. és az Ávr. hatályos előírásai, továbbá a HM gazdálkodási ügyekért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HM GHÁT) által kiadott, az államháztartásért felelős miniszteri tervezési tájékoztatón alapuló tervezési körlevélben (a továbbiakban: tervezési körlevél) foglaltak alapján történik.

(2) Az előirányzatok tervezéséért a HM SFÁT a felelős.

(3) Az előirányzatok tervezése a HM Sport Költségvetési Főosztály (a továbbiakban: HM SKF) főosztályvezetőjének koordinálásával az illetékes szakmai szervezeti egységek feladata.

(4) A HM SKF főosztályvezetője a tervezési körlevélben foglaltak, különösen a határidők betartása érdekében szervezi az előirányzatok tervezési folyamatait, valamint meghatározza a tervezésben érintett szervezeti egységek és szervezetek részletes feladat- és hatásköreit.

(5) A központi költségvetésről szóló törvénytervezet összeállításához a HM SFHÁT az előirányzat összegének megállapításához indokolással ellátott és a HM SFÁT által jóváhagyott javaslatot küld a HM SKF főosztályvezetője részére.

(6) A kezelő szerv az általa kezelt előirányzatok vonatkozásában az indokolással ellátott költségvetési tervjavaslatot a HM SKF főosztályvezetője részére küldi meg, aki gondoskodik a tervjavaslat HM SFÁT általi jóváhagyásáról.

(7) A fejezetre vonatkozó költségvetési javaslat összeállítása érdekében a HM SKF adatszolgáltatást teljesít a HM Gazdasági Tervezési és Szabályozási Főosztály részére.

4. § A központi költségvetésről szóló törvény alapján a kezelő szerv kezelésébe tartozó központi kezelésű előirányzatokon kívüli előirányzatok elemi költségvetését – fejezeti kezelésű előirányzatok esetében részfeladat bontásban – a szakmai szervezeti egység és a HM SKF készíti elő. A HM SKF gondoskodik az elemi költségvetés összeállításáról, majd azt a HM GHÁT útján jóváhagyásra felterjeszti a HM közigazgatási államtitkár (a továbbiakban: HM KÁT) részére.

4. Az előirányzatok módosításának, átcsoportosításának szabályai

5. § (1) Az előirányzatok felhasználása a HM rendeletben meghatározott célokra történhet.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatok rovatok szerinti előirányzatait a FENYIL program címrendi, illetve részfeladat szerinti bontásban tartalmazza.

(3) A fejezeti kezelésű előirányzatok előirányzat-módosításait a FENYIL programban szükséges rögzíteni és a kapcsolódó „Feladatmódosítás” elnevezésű, FENYIL programból előállított betétívet (a továbbiakban: Feladatmódosítás betétív) a pénzügyi ellenjegyzést követően az adott részfeladaton belüli, rovatok közötti átcsoportosítás kivételével, a HM SFÁT írja alá.

(4) Nem kell Feladatmódosítás betétívet alkalmazni

a) a Kormány és az Országgyűlés hatáskörében végrehajtott módosításkor,

b) a többletbevételek felhasználásához kapcsolódó előirányzat-módosításkor,

c) a maradványok igénybevételéhez kapcsolódó előirányzat-módosításkor és

d) a más minisztériumot vezető miniszter különleges hatáskörében végrehajtott előirányzat-módosításkor.

6. § (1) Az előirányzatok felhasználása során szükségessé váló, fejezeti hatáskörű előirányzat-módosítás, -átcsoportosítás végrehajtását – a (4) és (5) bekezdésben foglalt kivétellel – a HM GHÁT engedélyezi.

(2) Az előirányzat-átcsoportosításról, -módosításról szóló engedélykérő dokumentumot a HM SKF készíti elő és a pénzügyi ellenjegyzést követően jóváhagyás érdekében felterjeszti a HM GHÁT részére.

(3) A fejezetek közötti előirányzat-átcsoportosításról szóló vagy költségvetési megállapodás esetén a HM GHÁT jogosult a megállapodás aláírására.

(4) A HM GHÁT részére kizárólag tájékoztató levelet kell küldeni

a) a Kormány és az Országgyűlés hatáskörében végrehajtott módosításokról,

b) a más minisztériumot vezető miniszter különleges hatáskörében végrehajtott módosításokról és

c) a fejezetek közötti költségvetési megállapodás alapján végrehajtott előirányzat-átcsoportosításokról.

(5) Az Ávr. 43. § (1) bekezdésében meghatározott, az adott előirányzaton belüli, rovatok közötti átcsoportosítás jóváhagyására a HM SKF főosztályvezetője jogosult.

7. § Az új részfeladat létrehozásának vagy régi részfeladat törlésének az elrendelésére a HM SFÁT jogosult. Amennyiben az intézkedéshez előirányzat-módosítás is kapcsolódik, úgy az 5. és 6. §-ban foglaltak szerint kell eljárni.

8. § (1) A központi kezelésű előirányzatok előirányzat-módosítással kapcsolatos adminisztratív feladatait a HM SKF látja el.

(2) A kezelő szerv által kezdeményezett, indokolással ellátott előirányzat-módosításokat elektronikus úton kell megküldeni a HM SKF részére.

(3) A HM SKF a 6. §-ban foglalt eljárásrend alapján gondoskodik a szükséges előirányzat-módosítás engedélyeztetéséről és annak végrehajtásáról, amelyről írásban tájékoztatja a kezelő szervet.

9. § Ha az előirányzat-átcsoportosításhoz, -módosításhoz az államháztartásért felelős miniszter előzetes engedélye szükséges, úgy az engedélykérő dokumentumot a HM SKF készíti elő és terjeszti fel jóváhagyásra – a HM SFHÁT útján – a HM GHÁT részére.

5. Kötelezettségvállalás kezdeményezésének, előkészítésének, nyilvántartásának és módosításának általános szabályai

10. § (1) Az előirányzatok felhasználása a HM rendeletben meghatározott módon történhet.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére történő kötelezettségvállalások analitikus nyilvántartása a FENYIL programban, a HM közvetlen kezelésébe tartozó központi kezelésű előirányzatok terhére történő kötelezettségvállalások analitikus nyilvántartása a Forras.net programban történik.

(3) A kötelezettségvállalásra jogosultak és a szakmai javaslattevő vezető személyek nevéről és aláírásmintájáról – a lebonyolító szerv és a kezelő szerv által gyakorolt jogkörökhöz kapcsolódó aláírásmintákat kivéve – a HM SKF naprakész nyilvántartást vezet.

(4) A kötelezettségvállaló a kötelezettségvállalás dokumentumát saját nevében, saját nevének és beosztásának feltüntetésével, a (3) bekezdésben meghatározott aláírásmintájának megfelelően köteles aláírni.

(5) A kötelezettségvállalás dokumentumához kapcsolódó valamennyi dokumentum és iratanyag megőrzéséről az illetékes szakmai szervezeti egység gondoskodik.

11. § Az idegen nyelven kiállított nyilatkozathoz, dokumentumhoz magyar nyelvű hiteles, de legalább szakmai fordítást csatolni kell, kivéve, ha az okirat megvizsgálására köteles szakmai javaslattevő vezető attól indokolt esetben eltekint.

12. § Kötelezettségvállalásra jogosult

a) a HM KÁT mint a HM hivatali szervezetének vezetője,

b) a HM közvetlen kezelésében lévő központi kezelésű előirányzatok és fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében értékhatár nélkül a HM KÁT írásbeli felhatalmazása alapján a HM SFÁT, vagy távolléte, akadályoztatása esetén értékhatár nélkül a HM SFHÁT,

c) a jogszabály és kezelő szervi megállapodás alapján a kezelő szerv kezelésébe tartozó előirányzatok tekintetében a kezelő szerv vezetője vagy az általa írásban felhatalmazott személy és

d) a jogszabály és lebonyolító szervi megállapodás alapján meghatározott előirányzatok tekintetében a lebonyolító szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy.

13. § (1) A támogatói okirat, támogatási szerződés, megbízási szerződés, közhasznú megállapodás, fejezetek közötti költségvetési megállapodás, lebonyolító szervi megállapodás, kezelő szervi megállapodás, együttműködési megállapodás és más megállapodás kezdeményezésének, előkészítésének és módosításának eljárásrendjére a HM SzMSz szerinti, szerződések, megállapodások megkötésének eljárásrendjére vonatkozó szabályok az irányadók.

(2) A szakmai javaslattevő vezető a szakmai szempontú záradékolásával köteles igazolni a szakmai program és a költségterv tekintetében a támogatási kérelem – különösen a szakmai program, a költségterv és a kapcsolódó nyilatkozatok –, vagy a támogatási kérelem nélküli támogatási döntésekhez kapcsolódó dokumentumok és a döntéshozatali dokumentumok megfelelőségét. A szakmai javaslattevő vezető a támogatási jogviszony létesítéséhez és annak módosításához kapcsolódó kérelmek tekintetében szakmai javaslatot tesz a HM SFÁT részére. A szakmai javaslattevő vezető köteles gondoskodni arról, hogy a felelősségi körébe tartozó előirányzatokat érintő források, valamint az azok terhére kezdeményezett és aláírt kötelezettségvállalások adatai naprakészen rögzítésre kerüljenek a FENYIL programban.

(3) A szakterületi kontrollt ellátó személy és a szakmai javaslattevő vezető által aláírt „Kötelezettségvállalás” elnevezésű, FENYIL programból előállított betétívet (a továbbiakban: Kötelezettségvállalás betétív) a kötelezettségvállalás dokumentumához minden esetben csatolni kell.

(4) A fejezeti kezelésű előirányzatok terhére vállalt és előirányzat-átcsoportosítással teljesülő kötelezettségvállalások esetében – a (3) bekezdésben foglaltaktól eltérően – a Feladatmódosítás betétívet kell csatolni a kötelezettségvállalás dokumentumához.

(5) Ha az Ávr. 101/A. §-ában meghatározottak alapján kerül sor a támogatás biztosítására, úgy a kedvezményezett által a támogatási összeg kifizetését követően megküldött, a támogatáshoz kapcsolódó nyilatkozatokat és egyéb dokumentumokat a szakmai javaslattevő vezető köteles haladéktalanul megküldeni a HM SKF részére.

(6) A szakmai javaslattevő vezető a támogatási jogviszony módosításáról szóló és további pénzügyi fizetési kötelezettséggel nem járó kötelezettségvállalási dokumentumot és annak mellékleteit a teljes körű aláírást követően haladéktalanul megküldi a HM SKF részére.

14. § (1) Több év vagy a költségvetési éven túli év kiadási előirányzata terhére vállalt kötelezettségek (a továbbiakban: éven túli kötelezettségvállalás) esetén az Áht. 36. § (4) és (4i) bekezdésében, az Ávr. 46. § (2)–(4) bekezdésében és 49. §-ában foglalt feltételek teljesülését a szakmai javaslattevő vezető és a pénzügyi ellenjegyző köteles kiemelten vizsgálni.

(2) Az éven túli kötelezettségvállalások nyilvántartásáról a szakmai javaslattevő vezető és a HM SKF főosztályvezetője külön-külön gondoskodik. A szakmai javaslattevő vezető a nyilvántartás adatait negyedévente egyezteti a HM SKF főosztályvezetőjével.

(3) Az előző években a tárgyévre vállalt kötelezettség és az Áht. 36. § (1) bekezdése szerinti más fizetési kötelezettség a tárgyévi előirányzat terhére még vállalható éven belüli kötelezettséghez kapcsolódó szabad keretet csökkenti.

(4) Kezelő szervi feladatok esetén az (1) bekezdésben foglalt feltételek teljesülését a kötelezettségvállaló és pénzügyi ellenjegyző köteles kiemelten vizsgálni. Az éven túli kötelezettségvállalásokról a kezelő szerv külön nyilvántartást köteles vezetni.

(5) Az éven túli kötelezettségvállalások megkötésére egyebekben a Szabályzat kötelezettségvállalásokra vonatkozó rendelkezései az irányadók.

6. Pénzügyi ellenjegyzés és jogi záradékolás

15. § (1) A kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére jogosult

a) a HM GHÁT vagy az általa írásban kijelölt, a HM SKF személyi állományába tartozó és az Ávr. 55. § (3) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelő személy és

b) a kezelő szerv, illetve lebonyolító szerv gazdasági vezetője vagy az általa írásban kijelölt, a kezelő szerv, illetve lebonyolító szerv alkalmazásában álló és az Ávr. 55. § (3) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelő személy.

(2) A fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében a pénzügyi ellenjegyző intézkedik az ellenjegyzés tényének FENYIL programban történő rögzítéséről.

(3) A kötelezettségvállalás jogi záradékolására egyrészt a HM SzMSz-ben a szerződések, megállapodások megkötésének eljárásrendjéről szóló szabályok, másrészt a kezelő szerv vagy lebonyolító szerv erre vonatkozó belső szabályzatában foglalt rendelkezések az irányadók.

(4) A tulajdonosi joggyakorlás alá tartozó gazdasági társaságok tekintetében a tőkeemelés, pótbefizetés, tulajdonosi támogatás finanszírozásának célját szolgáló előirányzat esetében a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzése nem terjed ki a tulajdonosi joggyakorló döntése gazdasági, pénzügyi megalapozottságának, valamint a gazdasági társaság működése gazdaságosságának, hatékonyságának, jogszerűségének vizsgálatára.

(5) A pénzügyi ellenjegyzésre és jogi záradékolásra jogosultak nevéről és aláírásmintájáról – a lebonyolító szerv és a kezelő szerv által gyakorolt jogkörökhöz kapcsolódó aláírásmintákat kivéve – a HM SKF naprakész nyilvántartást vezet.

(6) A pénzügyi ellenjegyző és a jogi záradékolást végző a kötelezettségvállalás dokumentumát a saját nevében, saját nevének és beosztásának feltüntetésével, az (5) bekezdésben meghatározott aláírásmintájának megfelelően köteles aláírni.

16. § (1) A kötelezettségvállalás tervezetét kizárólag a jogi záradékolás, valamint a pénzügyi ellenjegyzés beszerzését követően lehet felterjeszteni a kötelezettségvállaló részére aláírásra. A kötelezettségvállaló által aláírt, valamint hivatali bélyegzőlenyomatával ellátott szerződések, megállapodások partnerekkel történő aláíratásáról általában a szakmai javaslattevő vezető gondoskodik.

(2) Ha a kötelezettségvállalás nem felel meg az Áht. 37. § (1) bekezdésében foglaltaknak, a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult erről írásban tájékoztatja – a HM GHÁT útján – a HM KÁT-ot és a kötelezettségvállalót, ha annak személye a HM KÁT-tól eltérő. Ha a HM KÁT a tájékoztatás ellenére írásban utasítást ad a pénzügyi ellenjegyzésre, akkor a pénzügyi ellenjegyzésre jogosult köteles a Szabályzatban foglaltaknak eleget tenni. Ez esetben a dokumentumot „a kötelezettségvállalás ellenjegyzése utasításra történt” záradékkal látja el, és ennek tényéről a HM KÁT-ot írásban haladéktalanul értesíti.

17. § Ha a kötelezettségvállalás módosítása az elszámolási határidő módosításával is jár, úgy a pénzügyi ellenjegyzés feltétele a támogató által meghatározott időpontig érvényes új biztosíték rendelkezésre állása.

7. A kötelezettségvállalás szakterületi kontrollja

18. § (1) A kötelezettségvállalás szakterületi kontrollját a HM SFÁT által írásban kijelölt, a HM állományába tartozó személy végzi, akinek az aláírásmintáját a HM SKF tartja nyilván.

(2) Ugyanazon kötelezettségvállalás, illetve annak módosítása, visszavonása során nem lehet szakterületi kontrollt ellátó személy a szakmai javaslattevő vezető.

(3) A szakterületi kontrollt ellátó személy figyelemmel kíséri a feladatkörébe utalt részfeladatok változását, és azok előirányzati, kötelezettségvállalási és elszámolási adatait naprakészen nyilvántartja a FENYIL programban.

19. § A kötelezettségvállalás szakterületi kontrollját ellátó személy

1. megvizsgálja és támogatási döntésre előkészíti a szakmai ügyiratot abból a szempontból, hogy a tervezett kötelezettségvállalás összhangban van-e a jogszabályi előírásokkal és a HM belső szabályzataival,

2. megvizsgálja, hogy a tervezett kötelezettségvállaláshoz szükséges fedezet rendelkezésre áll-e az adott részfeladaton és rovaton,

3. felterjeszti döntésre a támogatási kérelmet az illetékes szakmai javaslattevő vezető útján a HM SFÁT részére,

4. gondoskodik az előzetes támogatási döntés adatainak FENYIL programban történő rögzítéséről,

5. gondoskodik – amennyiben a tervezett kötelezettségvállaláshoz előirányzat-módosítás végrehajtása szükséges – a Feladatmódosítás betétív előállításáról, majd saját aláírásával és dátummal ellátva a szakmai javaslattevő vezető aláírását követően megküldi a HM SKF részére,

6. bejelenti a támogatást a Nemzeti Kommunikációs Hivatal jogállásáról és a kormányzati kommunikációs beszerzésekről szóló 162/2020. (IV. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: NKOH Korm. rendelet) hatálya alá tartozó kötelezettségvállalás esetén a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (a továbbiakban: NKOH) részére jóváhagyás céljából, és jóváhagyást követően rögzíti a FENYIL programban az NKOH engedélyt, a szponzorációra vonatkozó igény azonosító számát és a jóváhagyást igazoló dokumentumot a szakmai ügyirathoz csatolja,

7. bejelenti a támogatást a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által üzemeltetett monitoring rendszerbe (a továbbiakban: OTR), és gondoskodik a szükséges státuszmódosításokról,

8. ellenőrzi a kedvezményezett által megküldött dokumentumokat, és gondoskodik arról, hogy a felszerelt szakmai ügyirat az előírt formai és tartalmi követelményeknek megfeleljen,

9. gondoskodik a kötelezettségvállalás alapadatainak FENYIL programban történő rögzítéséről és a szükséges státuszmódosításokról,

10. ellátja a Kötelezettségvállalás betétívet saját aláírásával és dátummal, majd a szakmai javaslattevő vezető aláírását követően azt az ügyirathoz csatolja 2 példányban,

11. gondoskodik a fejezeti kezelésű előirányzatok terhére vállalt és előirányzat-átcsoportosítással teljesülő kötelezettségvállalások esetében a Feladatmódosítás betétív előállításáról, amelyet saját aláírásával és dátummal lát el, majd a szakmai javaslattevő vezető aláírását követően azt az ügyirathoz csatolja 2 példányban,

12. amennyiben az Ávr. 101/A. §-ában meghatározottak alapján kerül sor a támogatás biztosítására, úgy ellenőrzi az Ávr. 7. melléklete szerinti nyilatkozat tartalmát, és gondoskodik arról, hogy a kedvezményezett a megadott határidőig beküldje a támogatáshoz kapcsolódó nyilatkozatait és egyéb dokumentumait,

13. gondoskodik a jogi záradékolást és pénzügyi ellenjegyzést követően a kötelezettségvállalás dokumentumának teljes körű aláíratásáról, valamint a Kötelezettségvállalás betétív és a Feladatmódosítás betétív HM SFÁT részéről történő aláírásáról,

14. kezdeményezi a kötelezettségvállalás pénzügyi teljesítését a szakmai javaslattevő vezető útján a HM SKF-nél,

15. gondoskodik a támogatási jogviszonyhoz kapcsolódó és a támogató által meghatározott időpontig érvényes biztosíték rendelkezésre állásáról,

16. ellenőrzi a FENYIL programban a beszámoló elfogadásával kapcsolatos pénzügyi adatokat,

17. gondoskodik a jogosulatlanul igénybe vett vagy fel nem használt támogatás tekintetében a visszafizetési kötelezettség FENYIL programban történő rögzítéséről,

18. kezdeményezi a visszafizetési kötelezettség keletkezése esetén az illetékes szakmai javaslattevő vezető útján a biztosíték érvényesítését a HM SKF-nél, és

19. közreműködik a fejezeti kezelésű előirányzatok maradványának és követelésének év végi leltározása keretében ellátandó leltározói feladatok végrehajtásában.

20. § (1) A végleges szakmai ügyirat – az Áht.-ban, Ávr.-ben és a Tám. rendeletben meghatározott dokumentumok mellett – legalább a következő dokumentumokat tartalmazza:

a) a támogatási kérelmet – amely tartalmazza a költségvetési támogatás felhasználásával megvalósítandó szakmai programot és a kapcsolódó költségtervet –, ha a támogatás nyújtásához támogatási kérelem is kapcsolódik,

b) a szakmai javaslattevő vezető támogatási javaslatát a támogatási döntéshozó részére, a Kormány egyedi úton nyújtott támogatása esetének kivételével,

c) a támogatási döntés dokumentumát a Kormány egyedi úton nyújtott támogatása esetének kivételével,

d) a szakterületi kontrollt ellátó személy és a szakmai javaslattevő vezető által aláírt Kötelezettségvállalási betétívet,

e) szükség esetén az előirányzat-módosítást, -átcsoportosítást tartalmazó Feladatmódosítás betétívet,

f) a kedvezményezett által kitöltött és aláírt 1. függelék szerinti adatlapot,

g) a kedvezményezett 2. függelék szerinti nyilatkozatát,

h) a szakmai javaslattevő vezető támogatási jogviszony kezdeményezéséhez kapcsolódó, 3. függelék szerinti szakmai nyilatkozatát,

i) az NKOH jóváhagyását, ha a támogatás az NKOH Korm. rendelet hatálya alá tartozik,

j) amennyiben a kedvezményezett az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény (a továbbiakban: Civil törvény) hatálya alá tartozik, a Civil törvény 53. § (5) bekezdése szerinti tudomásulvételt magában foglaló elektronikus visszajelzés nyomtatott példányát,

k) a kedvezményezett aláírásra jogosult személy közjegyző által hitelesített aláírási címpéldányát vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintáját,

l) államháztartáson kívüli kedvezményezett esetén a hatályos létesítő okiratának vagy jogszabályban meghatározott nyilvántartásba vételét igazoló hatályos okiratának egyszerű másolatát és

m) a támogatási döntésnek, illetve a kötelezettségvállalásnak az OTR-ben történő rögzítését visszaigazoló űrlapjait.

(2) Ha a támogatási kérelem támogathatóságának megállapításához a Támogatásokat Vizsgáló Irodával történő előzetes egyeztetés szükséges, úgy arról az illetékes szakmai javaslattevő vezető köteles gondoskodni.

(3) A kedvezményezett eredeti, illetve közjegyző vagy a kiállító hatóság által hitelesített hatályos létesítő okiratáról, hatályos működési engedélyéről helyben a szakmai ügyirat ügyintézője is készíthet egyszerű hiteles másolatot, amelyre – dátummal, névvel és aláírásával ellátva – rávezeti „Az eredetivel mindenben megegyező másolat” szöveget.

(4) Az aláírási címpéldányként, aláírásmintaként a korábbi eredeti okiratból származó eredeti dokumentumokról helyben, a szakmai ügyirat ügyintézője által készített egyszerű másolat is csatolható, amelyet a szakmai ügyirat ügyintézője – dátummal, névvel és aláírásával ellátva – „Az eredetivel mindenben megegyező másolat. Az eredeti dokumentum a(z) … nyilvántartási számú okirathoz csatolva.” szöveggel hitelesít.

(5) Ha a kedvezményezett képviseletére jogosult személy közjegyző által hitelesített aláírási címpéldányának vagy ügyvéd által ellenjegyzett aláírásmintájának a (4) bekezdésben meghatározott eljárás szerint hitelesített egyszerű másolata egy korábbi támogatási jogviszonyból eredően rendelkezésre áll, akkor aláírásmintaként csatolható e korábban hitelesített, egyszerű másolat másolata is, amelyet a szakmai ügyirat ügyintézője – dátummal, névvel és aláírásával ellátva – „Az eredetivel mindenben megegyező másolat. Az eredeti dokumentum a(z) … nyilvántartási számú okirathoz csatolva.” szöveggel hitelesít.

(6) A támogatási igényhez kapcsolódó és alkalmazandó költségtervminta aktualizálásáról a szakmai javaslattevő vezetők a HM SKF főosztályvezetőjével együttesen gondoskodnak.

8. A teljesítés igazolása

21. § (1) A teljesítés igazolására – ideértve a támogatási jogviszonyhoz kapcsolódó beszámoló elfogadását is – jogosult személy aláírásával tanúsítja a beszámoló szakmai és pénzügyi szempontú megfelelőségét, ideértve a szakmai beszámolónak a pénzügyi elszámolással való összhangját is.

(2) A teljesítés igazolására jogosult

a) a kötelezettségvállaló vagy az általa írásban kijelölt személy,

b) a kötelezettségvállaló által polgári jogi szerződésben vagy támogatási jogviszonyt alapító dokumentumban kijelölt szakmai javaslattevő vezető,

c) a jogszabály alapján a kezelő szerv kezelésébe tartozó előirányzatok tekintetében a kezelő szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy és

d) a lebonyolítói megállapodásban meghatározott előirányzat tekintetében a lebonyolító szerv vezetője vagy az általa írásban kijelölt személy.

(3) A HM SKF a teljesítés igazolására jogosultak nevéről és aláírásmintájáról – a lebonyolító szerv és a kezelő szerv által gyakorolt jogkörökhöz kapcsolódó aláírásminták kivételével – naprakész nyilvántartást vezet.

(4) A teljesítésigazoló a teljesítésigazolást a saját nevében, saját nevének és beosztásának feltüntetésével, a (3) bekezdésben meghatározott aláírásmintájának megfelelően köteles aláírni.

9. Pénzügyi teljesítés kezdeményezése

22. § (1) A támogatás pénzügyi teljesítését a szakmai javaslattevő vezető saját hatáskörben, a 4. függelék alapján kezdeményezi a HM SKF-nél.

(2) A lebonyolítói megállapodásokhoz kapcsolódó keretátvezetéseket a szakmai javaslattevő vezető saját hatáskörben, az 5. függelék alapján kezdeményezi a HM SKF-nél.

(3) A pénzügyi teljesítés kezdeményezéséhez csatolni kell

a) támogatás esetén – az (1) bekezdésben foglaltakon túl –

aa) a kötelezettségvállalás minden fél által aláírt, eredeti dokumentumát a kapcsolódó mellékletekkel együtt,

ab) az OTR-ből előállított, szerződött állapotú adatlapot,

ac) az NKOH jóváhagyásának dokumentumát,

ad) a Civil törvény hatálya alá tartozó kedvezményezett esetén a Civil törvény szerinti engedélyt,

ae) a biztosítékra vonatkozó nyilatkozatok, dokumentumok egyszerű másolati példányát,

b) a lebonyolítói megállapodáshoz kapcsolódó keretátvezetés esetén – a (2) bekezdésben foglaltakon túl – a lebonyolítói megállapodás minden fél által aláírt eredeti dokumentumát a kapcsolódó mellékletekkel együtt.

(4) A (3) bekezdésben szereplő dokumentumokat a HM SKF a pénzügyi teljesítéshez kapcsolódó iratként kezeli.

23. § A HM SKF intézkedik a pénzügyi teljesítés és keretátvezetés végrehajtásáról és azok FENYIL programban való rögzítéséről.

10. Az érvényesítés

24. § (1) Érvényesítésre jogosult

a) a HM GHÁT vagy az általa írásban kijelölt, a HM SKF állományába tartozó és az Ávr. 55. § (3) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelő személy és

b) a kezelő szerv, illetve lebonyolító szerv gazdasági vezetője vagy az általa írásban kijelölt, a kezelő szerv, illetve lebonyolító szerv alkalmazásában álló és az Ávr. 55. § (3) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelő személy.

(2) Az érvényesítésre jogosultak nevéről és aláírásmintájáról – a lebonyolító szerv és a kezelő szerv aláírásmintáinak kivételével – a HM SKF naprakész nyilvántartást vezet.

11. Az utalványozás

25. § (1) Utalványozásra jogosult

a) a HM KÁT mint a HM hivatali szervezetének vezetője,

b) a HM KÁT írásbeli felhatalmazása alapján a HM személyi állományába tartozó személy és

c) a kezelő szerv kijelölése vagy lebonyolító szerv igénybevétele esetén a kezelő szerv vezetője vagy a lebonyolító szerv vezetője vagy az általuk írásban kijelölt személy.

(2) Utalványozni a Forrás.NET rendszerből előállított utalványlapon vagy legalább az Ávr. 59. § (3) bekezdésében foglaltakkal megegyező tartalmú külön írásbeli rendelkezéssel lehet.

(3) A külföldi devizanemben folyósított összeg forintértékét a terhelési értesítő alapján kell figyelembe venni.

(4) A HM SKF az utalványozásra jogosultak nevéről és aláírásmintájáról – a lebonyolító szerv és a kezelő szerv által gyakorolt jogkörökhöz kapcsolódó aláírásminta kivételével – naprakész nyilvántartást vezet.

12. A támogatások elszámolásának ellenőrzése

26. § (1) A támogatással való elszámolás során a pénzügyi beszámoló ellenőrzését a HM Sporttámogatási és Ellenőrzési Főosztály (a továbbiakban: HM SEF) végzi, aki az ellenőrzés eredményéről szóló állásfoglalását megküldi a szakmai ügyirat szerinti szakmai javaslattevő vezető részére.

(2) A szakmai javaslattevő vezető a beszámolót szakmai szempontból véleményezi, és a beszámoló és pénzügyi elszámolás szakmai szempontú elfogadására vagy a teljesítés igazolására tesz írásbeli javaslatot a teljesítés igazolására jogosult személy részére.

(3) A helyszíni ellenőrzés tapasztalatairól jegyzőkönyvet kell felvenni, ha a támogatás felhasználásával összefüggésben helyszíni ellenőrzés lefolytatása szükséges.

(4) Amennyiben a beszámoló elfogadásával összefüggésben a kedvezményezettnek visszafizetési kötelezettsége keletkezik, úgy a szakmai javaslattevő vezető a 21. § szerinti teljesítésigazolást követően a beszámoló elfogadásáról szóló, a kedvezményezettnek címzett értesítést elektronikus úton megküldi a HM SKF részére.

13. A jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésével kapcsolatos eljárások

27. § (1) A jogosulatlanul igénybe vett támogatáshoz kapcsolódó – az Áht. 53/A. § (1) bekezdésében meghatározott – intézkedések megtételére az illetékes szakmai javaslattevő vezető tesz javaslatot a kötelezettségvállaló részére, azok végrehajtásáért a kötelezettségvállaló felelős. A kötelezettségvállaló az alkalmazni kívánt jogkövetkezményről hozott döntéséről írásban értesíti a kedvezményezettet.

(2) Ha a jogosulatlanul igénybe vett támogatás visszafizetésére vonatkozó felhívásban szereplő határidőn belül a kedvezményezett nem teljesíti, vagy csak részben teljesíti visszafizetési kötelezettségét, akkor a követelés beszedésére a felhatalmazó nyilatkozaton alapuló beszedési megbízás (a továbbiakban: beszedési megbízás) érvényesítésével – a szakmai javaslattevő vezető a HM SKF felé intézett írásbeli kezdeményezése alapján – kerül sor. A HM SKF intézkedik a beszedési megbízás benyújtásáról a kedvezményezett számláját vezető pénzintézet felé. Az intézkedés eredményéről a HM SKF értesíti az illetékes szakmai javaslattevő vezetőt.

(3) A beszedési megbízás érvényesítésének eredménytelensége esetén, a visszafizetendő összeg és annak kamatai köztartozásként történő behajtása érdekében a HM SKF egyidejű értesítése mellett – az Áht. 53/A. § (3) bekezdésében foglaltak alapján, az adóhatóság által foganatosítandó végrehajtási eljárásokról szóló 2017. évi CLIII. törvény 106. §-a szerinti megkeresés szerint folytatott végrehajtás érdekében – a szakmai javaslattevő vezető írásbeli javaslatára, a HM SFÁT döntése alapján a HM SEF intézkedik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé.

28. § (1) A támogatás visszafizetésének elrendelése esetén a kedvezményezett írásban indokolt kérelmére a visszafizetési kötelezettség részletekben történő teljesítésére, a szakmai javaslattevő vezető írásbeli javaslatára a kötelezettségvállaló – a HM GHÁT egyetértésével – engedélyezheti a részletekben történő teljesítését.

(2) A visszafizetés ütemezését a kedvezményezettel kötött külön megállapodásban kell rögzíteni az Ávr. 99. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseket is figyelembe véve.

29. § A Központi költségvetési szerv vagy fejezeti kezelésű előirányzat kedvezményezett esetén, amennyiben a kedvezményezett a támogatásból fel nem használt részt – az Ávr. 150. § (4) bekezdése alapján – a Központi Maradványelszámolási Alap előirányzat javára befizette, úgy a befizetett összeg nem minősül a támogatás jogosulatlan igénybevételének.

14. Az aláírás alaki feltételei

30. § (1) A Szabályzatban hivatkozott dokumentumok aláírását kék színű tintával, saját kezűleg, a nyilvántartott aláírásminta szerint kell elvégezni.

(2) A Szabályzatban hivatkozott dokumentumok aláírása során a névbélyegző használata nem megengedett.

15. Összeférhetetlenség

31. § A Szabályzat hatálya alá tartozó összeférhetetlenségre az Ávr. 60. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.

III. Fejezet

KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSNAK NEM MINŐSÜLŐ KÖTELEZETTSÉGVÁLLALÁSOK

16. Visszterhes szerződés, megrendelés

32. § Ha az előirányzatok felhasználása a HM feladatkörét érintően olyan kötelezettségvállalás útján történik, amely tárgyi eszköz, vagyoni értékű jog, esetleg készlet beszerzésére irányul, továbbá személyi jellegű kifizetések teljesítése formájában valósul meg, akkor a felhasználás a Honvédelmi Minisztérium igazgatása cím előirányzatait kezelő HM Gazdálkodást Támogató által történik, lebonyolítására pedig a HM intézményi gazdálkodásával, beszerzéseivel kapcsolatos belső szabályzatok az irányadók.

IV. Fejezet

ADATSZOLGÁLTATÁSOK

17. A támogatási jogviszony létesítésével kapcsolatos központi adatszolgáltatások

33. § (1) Az OTR irányában fennálló adatszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért a szakmai javaslattevő vezető, illetve lebonyolító vagy kezelő szerv igénybevétele esetén a lebonyolító, illetve kezelő szerv felel.

(2) Az NKOH Korm. rendelet hatálya alá tartozó kötelezettségvállalás esetén az illetékes szakmai javaslattevő vezető köteles gondoskodni a támogatási jogviszony létesítéséhez és módosításához szükséges NKOH jóváhagyás beszerzéséről.

18. Az előirányzatok kiadásainak és bevételeinek várható alakulásáról szóló adatszolgáltatás

34. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok bevételeinek és kiadásainak várható alakulásáról a HM SKF a Kincstár részére az Ávr. 172/A. § (1) bekezdésében meghatározott rendben, tartalommal és gyakorisággal adatot szolgáltat (a továbbiakban: felhasználási terv).

(2) A HM SKF a felhasználási terv teljesítéséhez, a kincstári tényadatok rendelkezésre állását követően a tényadatokkal feltöltött felhasználási terv tervezetét haladéktalanul megküldi a szakmai szervezeti egységek részére.

(3) A fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a HM SFÁT intézkedik a fejezeti kezelésű előirányzatok egységes felhasználási tervének elkészítéséről, és azt megküldi a HM SKF felé, aki gondoskodik az így összeállított adatszolgáltatás Ávr. 172/A. § (1) bekezdése szerinti teljesítéséről.

(4) A kezelő szerv kezelésében lévő központi kezelésű előirányzatok felhasználási tervéről a kezelő szerv gazdasági vezetője, míg a HM közvetlen kezelésében lévő központi kezelésű előirányzatok esetében a felhasználási terv kitöltéséről közvetlenül a HM SKF gondoskodik.

V. Fejezet

BESZÁMOLÁSI FELADATOK

19. Beszámolási kötelezettség

35. § (1) Az előirányzatok alakulásáról, azok módosításáról és a teljesítésről – a főkönyvi és analitikus nyilvántartások, valamint az Áht.-ben, az Ávr.-ben és az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendeletben foglalt rendelkezések alapján –

a) időközi mérlegjelentést,

b) időközi költségvetési jelentést,

c) éves költségvetési beszámolót és

d) zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatást

kell készíteni.

(2) Az (1) bekezdés a)–c) pontjában foglalt beszámolók elkészítésének részletes rendjét az előirányzatok számviteli politikájában kell meghatározni.

20. A zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatás

36. § (1) Az előirányzatok zárszámadáshoz kapcsolódó adatszolgáltatása számszaki részből és szöveges indokolásból áll.

(2) A számszaki rész – az államháztartásért felelős miniszter által kiadott zárszámadási tájékoztatóban meghatározottak szerint, az általa kiadott számítástechnikai programmal elkészített fejezeti indokolási tábla formájában – az előirányzatok teljesülését mutatja.

(3) A számszaki rész elkészítéséért és tárca szintű egyeztetéséért a HM SKF főosztályvezetője a felelős.

(4) A szöveges indokolásban az államháztartásért felelős miniszter zárszámadási tájékoztatójában foglaltak szerinti tartalommal és formában, a címrendi bontásnak megfelelően, előirányzatonként kerül értékelésre az éves előirányzat felhasználása, az azokból megvalósult feladatok bemutatása.

(5) A fejezeti kezelésű előirányzatok tekintetében a HM SFÁT közvetlen felelősséggel tartozik a szöveges indokolás elkészítéséért és tartalmáért.

(6) A központi kezelésű előirányzatok kezelő szervének – az éves költségvetési beszámoló, valamint a zárszámadás keretében – szöveges indokolást kell készítenie az általa kezelt előirányzatok felhasználásáról, a megvalósított szakmai célokról és a nevesített feladatok végrehajtásáról.

(7) Az előirányzatok, valamint az intézményi címek ágazati szinten konszolidált szöveges indokolásának az elkészítéséért – az (5) és (6) bekezdésben foglalt adatszolgáltatások alapján – a HM SKF főosztályvezetője felel, aki a konszolidált ágazati szöveges indokolást előzetes jóváhagyásra elektronikus úton megküldi a HM SFÁT számára. A HM SFÁT által jóváhagyott szöveges indokolást a HM SKF megküldi a HM GHÁT részére.

(8) A zárszámadás fejezeti szintű összeállításáért, a határidők betartatásáért a HM GHÁT által kiadott körlevélben foglaltak alapján a HM Védelemgazdálkodási Hivatal a felelős.

21. A költségvetési maradvány megállapítása és jóváhagyása

37. § (1) A fejezeti kezelésű előirányzatok részfeladatonkénti költségvetési maradványát a HM SKF állapítja meg, és a megállapított maradványt jóváhagyásra felterjeszti a HM SFHÁT útján a HM SFÁT részére.

(2) A költségvetési maradványról szóló kimutatás mind a kötelezettségvállalással terhelt, mind a kötelezettségvállalással nem terhelt maradványt tartalmazza.

(3) A költségvetési maradványokhoz kapcsolódó befizetési kötelezettségeket a HM SKF a jóváhagyást követően teljesíti.

VI. Fejezet

ELLENŐRZÉS

38. § Az előirányzatok felhasználását és elszámolását a belső kontrollrendszer keretében kell ellenőrizni, azt a HM Belső Ellenőrzési Főosztály a munkatervében, valamint a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló kormányrendeletben meghatározottak szerint is ellenőrizheti.

VII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

39. § A Szabályzat függelékeinek a tartalmát a szakmai javaslattevő vezetők a HM SKF vezetőjével együtt legalább évente felülvizsgálják, és az aktualizált függeléket a HM GHÁT részére felterjesztik jóváhagyásra.

1. függelék

2. függelék1

3. függelék

4. függelék

5. függelék

1

Az 1. melléklet 2. függeléke a 31/2025. (IX. 30.) HM utasítás 5. §-a szerint módosított szöveg.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére