• Tartalom

56/2024. (X. 31.) AM rendelet indokolás

56/2024. (X. 31.) AM rendelet indokolás

az egyes vadgazdálkodással összefüggő miniszteri rendeletek módosításáról szóló 56/2024. (X. 31.) AM rendelethez

2024.11.08.
Az indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Az egyes agrártárgyú törvények módosításáról szóló 2024. évi XIX. törvény módosította a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvényt (a továbbiakban: Vtv.). A Vtv. módosítása által bevezetett változások következtében szükségessé vált a vad védelméről, a vadgazdálkodásról, valamint a vadászatról szóló 1996. évi LV. törvény végrehajtásának szabályairól szóló 79/2004. (V. 4.) FVM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) módosítása és a törvényi rendelkezésekhez megfelelően igazodó részletszabályok megalkotása. Emellett szükségessé vált a vadászvizsgát megelőző tanfolyamokkal, illetve a vadászvizsgákkal összefüggésben a vadászvizsgát megelőző tanfolyamról, a vadászvizsgáról, valamint a vadászíjjal, ragadozó madárral, magyar agárral való vadászatra feljogosító kiegészítő vizsgákról szóló 19/2022. (VII. 29.) AM rendelet (a továbbiakban: Vizsgarendelet), továbbá a dámszarvas populáció minőségi fejlesztésére tekintettel a Tiszántúli Vadgazdálkodási Táj vadgazdálkodási tájegységeinek vadgazdálkodási tervéről szóló 13/2018. (VII. 3.) AM rendelet (a továbbiakban: Tájegységi tervrendelet) módosítása is.
A Vtv. módosulásaira tekintettel, valamint az időközben összegzett gyakorlati tapasztalatokra és az egyes szakmai érdekképviseleti szervezetektől érkezett visszajelzésekre figyelemmel több ponton szükségessé vált a Vhr., a Vizsgarendelet, illetve a Tájegységi tervrendelet felülvizsgálata és annak alapján az egyes rendelkezések módosítása. A jelen módosító rendelet ezeknek a kívánalmaknak tesz eleget, a következő részletes indokok alapján:
A Vtv. legutóbbi módosítása kiegészítette a vadászterületen létesíthető tartós telepítésű kerítés engedélyezésére vonatkozó szabályokat. Ennek keretében a kerítés létesítésére, bővítésére, a területi vadászati hatóság által kiadott engedély időbeli hatályára és az engedély megújítására, továbbá a tartós telepítésű kerítés műszaki jellemzőire vonatkozó szabályok pontosítása történt meg. A Vhr. egyes rendelkezéseinek egyértelműsítése ezeknek a törvényi szintű módosításoknak a következtében vált indokolttá.
A Vtv. módosítása megteremtette annak a lehetőségét is, hogy a vadászatra jogosult a jövőben a vadászati napló és teríték-nyilvántartás vezetésére vonatkozó kötelezettségének elektronikus alkalmazás használatával is eleget tehessen. Az elektronikus vadászati napló és teríték-nyilvántartás használata lehetőségének megteremtésével összefüggésben így szükségessé vált a Vhr. egyes rendelkezéseinek a törvényhez való hozzáigazítása is.
A Vtv. legutóbbi módosításakor az egyes vadászható nagyvadfajok állományának kezelése, illetve csökkentése érdekében szakmai igényként merült fel, hogy függetlenül attól, hogy a vadászati hatóság által jóváhagyott éves vadgazdálkodási terv az adott vadfajra vonatkozóan tartalmaz-e rendelkezést, vagy sem, vadászati idényben elejthető legyen az a nagyvadfaj, amely az érintett vadászterület vadgazdálkodási üzemtervében nemkívánatos fajként szerepel. A törvénymódosítás kiegészítette továbbá a vadászati hatóság által elrendelhető állományszabályozó vadászattal összefüggő rendelkezéseket is, azzal, hogy kérelemre vagy hivatalból történő elrendelésnek van helye abban az esetben is, ha a vadgazdálkodási üzemtervben az adott vadfaj az érintett vadászterületen nemkívánatos vadfajként van meghatározva.
Figyelemmel arra, hogy a vadgazdálkodási üzemterv egyes részletszabályait a Vtv., míg az üzemterv tartalmi követelményeit a Vhr. 6. számú melléklete rögzíti, ezért a Vtv. módosításához igazodóan szükséges a Vhr. megfelelő módosítása is. A Vtv. 45. § (2a) bekezdésében foglaltakra tekintettel a vadgazdálkodási üzemtervet és az üzemterv szerinti szakszerű vadgazdálkodást a vadászati hatóság kérelemre vagy hivatalból, de legalább hétévenként felülvizsgálja, és szükség esetén dönt a vadgazdálkodási üzemterv módosításáról. A Vhr. 6. számú mellékletének jelen tervezettel érintett módosítása a szerkezeti módosításon túl olyan rendelkezéseket is tartalmaz, amelyet a vadászati hatóság hivatalból állapít meg [Vhr. 28. § új (2a) bekezdése, 59. § (2) bekezdése], így az üzemtervek módosítását, valamint a Vtv.-ben foglalt felülvizsgálatot a vadászati hatóság egy időben, egy eljárásban fogja lefolytatni.
A Vtv. módosítása megszüntette a vadaskertek vonatkozásában az eddigi indokolatlan különbségtételt az üzemeltetés és a haszonbérlet jogintézménye, illetve az üzemeltető és a haszonbérlő jogainak és kötelességeinek egyes feltételei között, amelyre tekintettel a Vhr. rendelkezéseinek felülvizsgálata is szükségessé vált. A módosítás megteremti a vadaskert vadászatra jogosultjának vadászati hatóság által történő nyilvántartásba vételére vonatkozó szabályokat, továbbá kitér a vadászterület vadászati jogára kötött haszonbérleti szerződés időtartama alatt a haszonbérlő jogutód nélküli megszűnésére vonatkozó eljárásra is, ha a vadászterületen létesült vadaskert alhaszonbérlet útján hasznosításra került.
Vadaskert felszámolása esetén, ha a vadászati hatóság hatósági vadászatot rendel el, az állomány hatékony és a jogszabályban előírt határidőben történő felszámolása érdekében speciális eszközök használata válhat szükségessé. A Vtv. korábbi módosításai megteremtették annak a lehetőségét, hogy a vadászati hatóság engedélyezze a mesterséges fényforrás [Vtv. 71. § (3) bekezdése] és bizonyos esetekben az elektronikus képnagyítóból vagy képátalakítóból álló, éjszakai lövésre alkalmas célzóeszközök használatát [Vtv. 37/A. § (3) bekezdése]. A szarvasfélék (Cervidae) az európai vadon élő növények, állatok és természetes élőhelyeik védelméről szóló egyezmény (Berni Egyezmény) III. mellékletében szereplő család, így befogásukra vagy elpusztításukra bizonyos korlátok vonatkoznak, amely alól az egyezmény 9. cikke – összhangban a Vtv. módosításával – eltérést biztosít.
Az elejtett nagyvad trófeáját a vadászatra jogosult – a vaddisznó kivételével – teljes nagykoponyával vagy kiskoponyával és a hozzáillő levágott résszel együttesen mutatja be a vadászati hatóságnak. A vadászatra jogosultak, különösen a hivatásos vadászok terheinek csökkentése érdekében az első agancsú gím- és dámszarvasbika esetében a módosítás lehetővé teszi a kiskoponyával történő bemutatást úgy, hogy a kiskoponyához illő levágott részt nem szükséges bemutatnia. Ezen trófeák vadászati hatóság előtti ismételt bemutatásának lehetősége a trófea maradandó módon történő megjelölésével vagy a kiskoponyán elhelyezkedő agancstövek végleges szétválasztásával válik elkerülhetővé.
A Magyarországra érkező, vadászati engedéllyel rendelkező vadászok apróvadra történő vadászatát az illetékes vadászati hatósághoz, továbbá védett természeti terület érintettsége esetén a természetvédelmi hatósághoz is be kell jelenteni. Tekintettel arra, hogy az apróvad megnevezés a hasznos és az egyéb apróvadfajok körét is magában foglalja, így a jogszabályban egyértelművé kell tenni, hogy csak a hasznos apróvad esetén szükséges a hatóság részére történő bejelentés. A pontosítás további indoka, hogy a nagyvad társas vadászatán a Vhr.-ben meghatározott kivétellel egyéb apróvadfajok is elejthetőek.
A Vtv. értelmében a vadászati hatósági feladatokat ellátó személy részére egyenruhát szükséges biztosítani. A megfelelő vadászati szolgálati ruházat biztosítása érdekében a Vhr. módosítása megteremti annak a lehetőségét, hogy a hivatásos vadászok részére rendelkezésre álló ruhaelemeket a vadászati hatósági feladatokat ellátó személyek részére is biztosítsa a munkáltató. Figyelemmel arra, hogy a jogszabályban foglaltak alapján a ruházaton felül a munkáltató a vadászati hatósági feladatokat ellátó személyek részére szolgálati vadász- és maroklőfegyvert is biztosít, ezért a tervezetben foglaltak alapján a lőfegyvertartási engedély kiadásához szükséges vadászjegy kiváltásáról, illetve évenkénti érvényesítéséről is a munkáltató gondoskodik.
A Vhr. 3. számú mellékletének II. rész 7. pontja, III. rész 5. pontja és V. rész 3. pontja alapján a vadaspark, a vadfarm és az apróvadtartó létesítmények létesítésére irányuló kérelem tartalmazza az állategészségügyi hatóság által kiadott működési engedély másolatát. Tekintettel arra, hogy a vonatkozó állategészségügyi jogszabályok alapján az egyes állattartó létesítmények működésére vonatkozó állategészségügyi hatósági engedélyek ezen létesítmények létesítésekor nem állnak rendelkezésre, a fenti rendelkezéseket törölni szükséges.
Módosul továbbá a hivatásos vadászt az egyes vadfajok elejtése után megillető, a Vhr. 23. számú mellékletében meghatározott lődíj mértéke is.
Az állam működésének további egyszerűsítésével összefüggő rendelkezésekről szóló 2023. évi LXX. törvény Vtv.-t érintő rendelkezéseinek 2024. január 1-jén történt hatálybalépésére tekintettel a vadászati hatóság a hirdetményét a hirdetőtáblára történő kifüggesztés helyett már csak a honlapján teszi közzé, amire tekintettel szükségessé vált a Vhr. megfelelő módosítása is.
A Vizsgarendelet módosításával az egy napon vizsgáztathatók létszáma 30 főre emelkedik, amely ugyanakkor – ha a két vizsgarész külön napokon kerül megtartásra – még nem befolyásolja a vadászvizsga minőségét.
A dámszarvas a 102. sz. Maros-csongrádi vadgazdálkodási tájegységben az erdőtelepítések következtében az élőhely szerkezetének átalakulása miatt már nem csak váltóvadként, hanem állandó populációval van jelen. Ezt a vadlétszámot a becslések, a vadgazdálkodási jelentések és a trófeabírálati adatok is alátámasztják. A tájegységben élő dámpopuláció kiváló genetikai adottságokkal rendelkezik, számos érmes trófeájú egyed kerül ki, és jelentős az 5 kg trófeatömeget meghaladó dámbikák száma is. A feltételek adottak a szakszerű, fenntartható, kis létszámú minőségi dámgazdálkodás folytatására és a kiváló dámbika minőséghez tartozó trófeabírálati irányelvek érvényesítésére, ezért szükséges a Tájegységi tervrendelet felülvizsgálata.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére