• Tartalom

2024. évi VII. törvény

2024. évi VII. törvény

a kriptoeszközök piacáról1

2025.07.01.

Az Országgyűlés a pénzügyi eszközök és pénzügyi szektor termékeinek innovatív fejlesztésére, átláthatóságára és szabályozottságára irányuló társadalmi érdek figyelembevételével, valamint a pénzügyi fogyasztóvédelem minél magasabb szintű megvalósulásának érdekében a következő törvényt alkotja:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) E törvény hatálya kiterjed

a) a kriptoeszközök Magyarországon történő kibocsátására, nyilvános ajánlattétel keretében történő kínálatára, illetve kereskedésbe bevezetésére,

b) a Magyarország területén végzett kriptoeszköz-szolgáltatásra, valamint

c) a magyar hatóság által ellátott, e törvényben meghatározott felügyeleti tevékenységre.

d)2 a Magyarországon végzett kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás validálására.

(2) E törvény hatálya nem terjed ki a kriptoeszközök piacáról, valamint az 1093/2010/EU és az 1095/2010/EU rendelet, továbbá a 2013/36/EU és az (EU) 2019/1937 irányelv módosításáról szóló, 2023. május 31-i, (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet [a továbbiakban: (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet] 2. cikk (2)–(4) bekezdésében meghatározott személyekre és kriptoeszközökre.

2. § E törvény alkalmazásában

1. elektronikuspénz-token: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

2. eszközalapú token: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

3. hitelintézet: a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló törvényben ekképp meghatározott fogalom;

4. jelentős IKT-vonatkozású esemény: a pénzügyi ágazat digitális működési rezilienciájáról, valamint a 1060/2009/EK, a 648/2012/EU, a 600/2014/EU, a 909/2014/EU és az (EU) 2016/1011 rendelet módosításáról szóló, 2022. december 14-i európai parlamenti és tanácsi rendeletben [a továbbiakban: (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendelet] ekképp meghatározott fogalom;

5. jelentős kiberfenyegetés: az (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

5a.3 Kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató: az e tevékenység végzésére engedéllyel rendelkező jogi személy;

5b.4 Kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás: az ügyfél átváltási megbízása alapján kriptoeszköz átváltása pénzre, illetve kriptoeszköz átváltása más kriptoeszközre;

6. kriptoeszköz-szolgáltatás: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

7. kriptoeszköz-szolgáltató: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

7a.5 kriptoeszköz átváltása pénzre: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott fogalom;

7b.6 kriptoeszköz átváltása más kriptoeszközre: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározott fogalom;

8. kriptoeszközökre vonatkozó tanácsadás: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

9. lakossági birtokos: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom;

9a.7 nem engedélyezett kriptoügylet: kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató által kibocsátott megfelelőségi nyilatkozattal nem validált kriptoeszköz átváltása pénzre vagy más kriptoeszközre az e törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott esetek kivételével;

10. nyilvános ajánlattétel: az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben ekképp meghatározott fogalom.

3. § Ha törvény másként nem rendelkezik, a kriptoeszköz-szolgáltatók felügyeletét Magyarországon a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Felügyelet) látja el.

2. Szolgáltatás nyújtásának szabályai

4. § (1) Eszközalapú tokenektől vagy elektronikuspénz-tokenektől eltérő kriptoeszközt nyilvános ajánlattétel keretében az a jogi személy kínálhat, amely megfelel az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek.

(2) Eszközalapú tokenektől vagy elektronikuspénz-tokenektől eltérő kriptoeszköz kereskedésbe történő bevezetését az a jogi személy kérelmezheti, amely megfelel az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek.

5. § Aki eszközalapú token kibocsátója, illetve ilyen kriptoeszközt nyilvános ajánlattétel keretében kínál, valamint ilyen kriptoeszköz kereskedésbe történő bevezetését kérelmezi, köteles megfelelni az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek.

6. § (1) Elektronikuspénz-tokent nyilvános ajánlattétel keretében az a hitelintézet vagy elektronikuspénz kibocsátó intézmény kínálhat, illetve kérelmezheti elektronikuspénz-token kereskedésbe történő bevezetését, amely

a) annak kibocsátója, és

b) megküldte az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet rendelkezései szerint a kriptoeszköz-alapdokumentumot a Felügyeletnek, és azt közzétette.

(2) Aki elektronikuspénz-token kibocsátója, illetve ilyen kriptoeszközt nyilvános ajánlattétel keretében kínál, valamint ilyen kriptoeszköz kereskedésbe történő bevezetését kérelmezi, köteles megfelelni az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek.

7. § A kriptoeszköz-szolgáltató köteles megfelelni az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek.

8. § A kriptoeszközökre vonatkozó tanácsadást nyújtó kriptoeszköz-szolgáltató biztosítja, hogy a nevében eljáró tanácsadást, illetve információt nyújtó természetes személy a tanácsadás elvégzéséhez szükséges megfelelő ismeretekkel és szakmai tapasztalatokkal rendelkezik, amely ismeretek és szakmai tapasztalatok kritériumrendszerének részletes szabályait kormányrendelet határozza meg.

9. § (1) A kriptoeszköz-szolgáltató és az eszközalapú tokenek kibocsátója a jelentős IKT-vonatkozású eseményeket az (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendelet 19. cikkének megfelelően bejelenti a nemzeti kiberbiztonsági incidenskezelő központnak (CSIRT).

(2) Ha kriptoeszköz-szolgáltató és az eszközalapú tokenek kibocsátója a jelentős kiberfenyegetést az (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendelet 19. cikkének megfelelően önkéntesen bejelenti a Felügyeletnek, a bejelentést ezzel egyidejűleg a nemzeti kiberbiztonsági incidenskezelő központnak (CSIRT) is megteszi.

9/A. §8 (1) Kriptoeszközt – a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (a továbbiakban: SZTFH) elnöke rendeletében meghatározott kivételekkel – csak kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató által kibocsátott megfelelőségi nyilatkozat alapján lehet pénzre vagy más kriptoeszközre átváltani.

(2) A kriptoeszköz-átváltási szolgáltató megtagadja az átváltási szolgáltatást, ha az ügyfél vagy ügylet azonosítás eredménytelen.

(3) A nem engedélyezett kriptoügyletből származó értéktranszfer érvénytelen, joghatás kiváltására alkalmatlan, pénzforgalmi szolgáltatás tárgya nem lehet.

3. A panaszkezelés

10. § (1) A kriptoeszköz-szolgáltató biztosítja, hogy az ügyfél a szolgáltató magatartására, tevékenységére vagy mulasztására vonatkozó panaszát szóban – így különösen személyesen, telefonon – vagy írásban – így különösen személyesen vagy más által átadott irat útján, postai úton, elektronikus levélben – közölhesse.

(2) Telefonon történő panaszkezelés esetén a kriptoeszköz-szolgáltató és az ügyfél közötti telefonos kommunikációt a szolgáltató hangfelvétellel rögzíti, és a hangfelvételt öt évig megőrzi. Erről az ügyfelet a telefonos ügyintézés kezdetekor tájékoztatni kell. Az ügyfél kérésére biztosítani kell a hangfelvétel visszahallgatását, továbbá – kérésének megfelelően – huszonöt napon belül térítésmentesen rendelkezésére kell bocsátani a hangfelvételről készített hitelesített jegyzőkönyvet vagy a hangfelvétel másolatát.

(3) A kriptoeszköz-szolgáltató a panaszt és az arra adott választ öt évig őrzi meg, és azt a Felügyelet kérésére bemutatja.

(4) A kriptoeszköz-szolgáltató a panasz kivizsgálásáért a fogyasztóval szemben külön díjat nem számíthat fel.

(5) A kriptoeszköz-szolgáltató köteles fogyasztóvédelmi ügyekben fogyasztóvédelmi ügyekért felelős kapcsolattartót kijelölni, és a Felügyeletnek 15 napon belül a felelős személyét, illetve annak változását írásban bejelenteni.

(6) A panaszkezelés magyar nyelven történik, kivéve, ha a szolgáltató és az ügyfél eltérő nyelvben állapodtak meg.

4. Kriptoeszközök piacának felügyelete

11. § (1) A Felügyelet a kriptoeszköz-szolgáltatással összefüggésben észlelt jogszabálysértés, valamint a kriptoeszközökkel kapcsolatos piaci visszaélés megakadályozásával és tilalmával kapcsolatos jogszabálysértés – különösen az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglaltak megsértése – esetén a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben meghatározott hatáskörei mellett – a fokozatosság és arányosság elvének figyelembevételével – az alábbi intézkedéseket, szankciókat alkalmazhatja:

1. közleményt ad ki, amely megnevezi a jogsértésért felelős személyt és a jogsértést;

2. megállapítja a jogsértés tényét és megtiltja a jogsértésért felelős személy számára a jogsértő magatartás folytatását, valamint annak megismétlését;

3. megtiltja, hogy a jogsértésért felelős természetes személyt vezető állású személyként alkalmazzák eszközalapútoken-kibocsátónál vagy a kriptoeszköz-szolgáltatónál;

4. felfüggeszti a kriptoeszközökre vonatkozó nyilvános ajánlatot vagy azok kereskedésbe történő bevezetését esetenként legfeljebb harminc egymást követő munkanapra;

5. megtiltja a kriptoeszközökre vonatkozó nyilvános ajánlatot vagy azok kereskedésbe történő bevezetését akkor is, ha jogszabálysértés közvetlen veszélyét észleli;

6. előírja a kriptoeszközöket kínáló vagy azok kereskedésbe történő bevezetését kérelmező személyek, illetve az eszközalapú tokenek vagy az elektronikuspénz-tokenek kibocsátói számára, hogy módosítsák a marketingközleményeket, ha azok nem felelnek meg az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 7., 29. vagy 53. cikkében meghatározott követelményeknek;

7. felfüggeszti – vagy előírja a kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy függessze fel – a kriptoeszköz-szolgáltatás nyújtását legfeljebb harminc egymást követő munkanapra, ha észszerű indokkal feltételezhető, hogy a kriptoeszköz-szolgáltatás jogszabályi feltételét az érintett szolgáltató megsértette;

8. felfüggeszti – vagy előírja a kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy függessze fel – a kriptoeszköz-szolgáltatás nyújtását, ha a kriptoeszköz-szolgáltató helyzete következtében a kriptoeszköz-szolgáltatás hátrányosan befolyásolná az ügyfelek – különösen a lakossági birtokosok – érdekeit;

9. megtiltja az érintett szolgáltató számára a kriptoeszköz-szolgáltatás nyújtását;

10. közzéteszi a tényt, hogy egy kriptoeszköz-szolgáltató nem teljesíti a kötelezettségét;

11. közzéteszi – vagy előírja a kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy tegye közzé – az ügyfelek, különösen a lakossági birtokosok érdekeinek védelme, illetve a piac zökkenőmentes működésének biztosítása érdekében az összes lényeges információt, amely hatással lehet a kriptoeszköz szolgáltatás nyújtására;

12. átruházza a jogszabálysértő kriptoeszköz-szolgáltató szerződéseit egy másik kriptoeszköz-szolgáltatóra az ügyfelek és az átvevő kriptoeszköz-szolgáltató beleegyezése feltételével, ha a kriptoeszköz-szolgáltató engedélyét a Felügyelet az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 64. cikke alapján vonta vissza;

13. előírja a kriptoeszközöket kínáló vagy azok kereskedésbe történő bevezetését kérelmező személyek, illetve az eszközalapú tokenek vagy az elektronikuspénz-tokenek kibocsátói számára a kriptoeszköz-alapdokumentumuk módosítását, ha a kriptoeszköz-alapdokumentum vagy a módosított kriptoeszköz-alapdokumentum nem tartalmazza az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 6., 19. vagy 51. cikkében előírt információkat;

14. előírja a kriptoeszközöket kínáló vagy azok kereskedésbe történő bevezetését kérelmező személyek, illetve az eszközalapú tokenek vagy az elektronikuspénz-tokenek kibocsátói számára, hogy foglaljanak további információkat kriptoeszköz-alapdokumentumukba, ha a pénzügyi stabilitás vagy a kriptoeszköz-birtokosok – különösen a lakossági birtokosok – érdekeinek védelme érdekében szükséges;

15. felfüggeszti – vagy előírja a kriptoeszköz-kereskedési platformot működtető kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy függessze fel – a kriptoeszközök kereskedését esetenként legfeljebb harminc egymást követő munkanapra;

16. felfüggeszti – vagy előírja a kriptoeszköz-kereskedési platformot működtető kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy függessze fel – a kriptoeszközök kereskedését, ha a kriptoeszköz ajánlattevője, a kereskedésbe történő bevezetését kérelmező személy helyzete vagy az eszközalapú token vagy az elektronikuspénz-token kibocsátójának helyzete miatt a kereskedés hátrányosan befolyásolná a kriptoeszköz-birtokosok – különösen a lakossági birtokosok – érdekeit;

17. megtiltja a kriptoeszközök kriptoeszköz-kereskedési platformon történő kereskedését akkor is, ha jogszabálysértés közvetlen veszélyét észleli;

18. előírja a kriptoeszközök ajánlattevője, a kereskedésbe történő bevezetésüket kérelmező személy, az eszközalapú tokenek és az elektronikuspénz-tokenek kibocsátója, illetve az érintett kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy szüntesse be vagy függessze fel a marketingközleményeket esetenként legfeljebb harminc egymást követő munkanapra;

19. előírja a kriptoeszköz ajánlattevője, a kereskedésbe történő bevezetését kérelmező személy, illetve az eszközalapú token vagy az elektronikuspénz-token kibocsátója számára, hogy a kriptoeszköz-birtokosok, különösen a lakossági birtokosok érdekeinek védelme, illetve a piac zökkenőmentes működésének biztosítása érdekében – tegye közzé az összes lényeges információt, amely hatással lehet a nyilvános ajánlattételre kerülő vagy a kereskedésbe bevezetett kriptoeszközök értékelésére;

20. felfüggeszti vagy megtiltja a marketingközleményeket;

21. helyesbítő nyilatkozat közzétételére kötelezi a valótlan vagy félrevezető információkat közzétevő vagy terjesztő ajánlattevőt, kereskedésbe történő bevezetést kérelmező személyt, kibocsátót vagy egyéb személyt;

22. bármely személyt kötelez, hogy csökkentse pozíciójának méretét vagy a kriptoeszközöknek való kitettségét;

23. ha nem áll rendelkezésre más hatékony eszköz, amely biztosítaná a jogszerűség helyreállítását, és az ügyfelek és a kriptoeszköz-birtokosok érdekeit érő súlyos sérelem kockázatának elkerülése érdekében szükséges, meghoz valamennyi ahhoz szükséges intézkedést – többek között azáltal, hogy kötelezi az érintett személyt az alábbi intézkedések végrehajtására, hogy

a) tartalmakat távolítson el vagy korlátozzon egy online felülethez való hozzáférést, vagy elrendelje egy, az ügyfeleknek és a kriptoeszköz-birtokosoknak szóló egyértelmű figyelmeztetés megjelenítését az online felületre való belépéskor,

b) felszólítja az elektronikus hírközlési szolgáltatót egy online felület eltávolítására, vagy az ahhoz való hozzáférés letiltására vagy korlátozására,

c) felszólítja a domainnév-nyilvántartókat vagy domainnév-regisztrátorokat, hogy töröljenek egy teljesen minősített domainnevet, és tegyék lehetővé az érintett illetékes hatóság számára annak bejegyzését;

24. előírja valamely eszközalapútoken- vagy elektronikuspénztoken-kibocsátó számára, hogy az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 23. cikk (4) bekezdésével, a 24. cikk (3) bekezdésével, illetve az 58. cikk (3) bekezdésével összhangban minimum címletértéket vezessen be vagy korlátozza a kibocsátott összeget;

25. a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben meghatározott bírságot szab ki.

(2) Az (1) bekezdés 23. pontja szerinti intézkedés során a Felügyelet az érdemi döntés meghozataláig terjedő időtartamra ideiglenes biztosítási intézkedésként elrendelheti az ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét annak az elektronikus hírközlő hálózat útján közzétett adatnak (a továbbiakban: elektronikus adat), amelynek hozzáférhetővé tétele a 23. pont szerinti érdekeket veszélyezteti.

(3) Az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tétele az elektronikus adat feletti rendelkezési jog ideiglenes korlátozása és az adathoz való hozzáférés ideiglenes megakadályozása.

(4) Az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételének végrehajtását a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: NMHH) az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján szervezi és ellenőrzi. A Felügyelet az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételének elrendelését, illetve annak megszüntetését haladéktalanul közli az NMHH-val.

12. § (1) A kriptoeszköz-szolgáltató a Felügyelet részére felügyeleti díjat fizet.

(2) A felügyeleti díj a (3)–(4) bekezdés szerint számított alapdíj és az (5) bekezdés szerint számított változó díj összege.

(3) Az alapdíj az alapdíjegység és a (4) bekezdés szerinti szorzószámok szorzata. Az alapdíjegység hetvenötezer forint.

(4) A szorzószám kriptoeszköz-szolgáltató esetén: négy.

(5) Az engedélyezett kriptoeszköz-szolgáltató által fizetendő változó díj éves mértéke

a) az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet 67. cikk (1) bekezdésben szereplő magasabb összeg 6,0 ezrelékének, és

b) a kriptoeszközökre vonatkozóan végzett portfoliókezelés kriptoeszköz-szolgáltatás keretében kezelt, piaci értéken számított portfólió eszközértéke 0,35 ezrelékének

összege.

(6) Ha a kriptoeszköz-szolgáltatást

a) hitelintézet végzi, akkor a hitelintézetekről és pénzügyi vállalkozásokról szóló törvény,

b) befektetési vállalkozó végzi, akkor a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló törvény,

c) befektetési alapkezelő végzi, akkor a kollektív befektetési formákról és kezelőikről, valamint egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló törvény

rendelkezései szerint fizet felügyeleti díjat.

4/A.9 A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató

12/A. § (1) Kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatást az ilyen szolgáltatóként engedélyezett jogi személy végezhet.

(2) A kriptoeszköz-átváltás validálásának célja az átváltási megbízás ügyfél és ügylet azonosításának eredményes elvégzése.

(3) A kriptoeszköz validálási szolgáltatás kiterjed legalább

a) a kriptoeszköz eredetének vizsgálatára,

b) a kriptoeszköz tárolására alkalmas eszköz vagy pénztárca tulajdonjogának ellenőrzésére,

c) a kapcsolt természetes, illetve jogi személyek azonosítására, amennyiben az lehetséges,

d) a szolgáltatás igénybe vevőjének profil alapú vizsgálatára, valamint

e) a külső adatbázisok ellenőrzésére.

(4) A (2)–(3) bekezdés szerinti szolgáltatást a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató ésszerű időn belül végzi el.

(5) Ha a validálási szolgáltatás arra az eredményre vezet, hogy az átváltási megbízás ügyfél és ügylet azonosítása eredményesen megtörtént, a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató megfelelőségi nyilatkozatot bocsát ki.

(6) Az (1) bekezdés szerinti engedélyezési eljárás részletes szabályait, ideértve a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatás végzésének személyi, tárgyi, technikai, informatikai, biztonsági, valamint gazdasági feltételeit az SZTFH elnöke rendeletben állapítja meg.

12/B. § (1) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató köteles tisztességes, egyértelmű tájékoztatást nyújtani ügyfeleinek a validálási szolgáltatás részleteiről, ideértve az árképzési politikát is, amelyet a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató honlapján közzé kell tenni.

(2) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató vezető testületének tagjai rendelkeznek az e szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai ismeretekkel és tapasztalatokkal, valamint velük szemben – a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatás nyújtására vonatkozó engedély iránti kérelem benyújtását megelőző – 5 éven belül nem hoztak büntetőügyben, vagy kriptoeszköz-átváltásával összefüggésben marasztaló ítéletet.

(3) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató többségi befolyással rendelkező tulajdonosának vagy tulajdonosainak jó hírnévvel kell rendelkezniük, valamint velük szemben – a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatás nyújtására vonatkozó engedély iránti kérelem benyújtását megelőző – 5 éven belül nem hoztak büntetőügyben, vagy kriptoeszköz átváltásával összefüggésben marasztaló ítéletet.

(4) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató e szolgáltatás nyújtásához szükséges szakmai ismeretekkel és tapasztalatokkal rendelkező személyzetet alkalmaz.

(5) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató megfelelő szabályzatot alkot és eljárásokat vezet be az összeférhetetlenség azonosítása és kezelése érdekében.

4/B.10 A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató felügyelete

12/C. § (1) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatók felügyeletét az SZTFH látja el, amely során kiadja a tevékenység végzéséhez szükséges engedélyt és biztosítja, hogy a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatók tevékenységüket az e törvényben meghatározottak szerint végezzék.

(2) Az SZTFH az engedéllyel rendelkező kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatókról nyilvántartást vezet, amely a következőket tartalmazza:

a) a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató

aa) neve, székhelye, adószáma,

ab) elérhetősége,

ac) képviseletét ellátó személy neve,

b) az SZTFH elnökének rendeletében előírt további, személyes adatnak nem minősülő adatok.

(3) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató a (2) bekezdés szerinti adatokban bekövetkező változást annak bekövetkezésétől számított 15 napon belül bejelenti az SZTFH részére.

(4) Ha a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató tevékenységet már nem végez, akkor a (2) bekezdés szerinti adatokat az SZTFH a tevékenység befejezésének bejelentését követő öt év elteltével a nyilvántartásából törli.

(5) Ha a (2) bekezdés szerinti adatok változását a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató bejelenti, a nyilvántartásban a változás bejegyzését megelőzően szereplő adatot az SZTFH az adat változása bejegyzését követő öt év elteltével a nyilvántartásból törli.

(6) Az SZTFH a honlapján közzéteszi kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató esetében a (2) bekezdés szerinti nyilvántartás adatai közül a (2) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti adatokat.

(7) A (2) bekezdés szerinti adatok kezelésének célja a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatókra vonatkozó információk naprakészen tartása, valamint az SZTFH felügyeleti jogkörének és hatósági ellenőrzési feladatainak ellátása.

12/D. § (1) A kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató működése során köteles az SZTFH felhívásában és határozatában foglaltaknak eleget tenni.

(2) Az SZTFH felügyeleti jogkörében a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató engedélyét visszavonja, ha annak működése törvényt sért vagy az engedélyben foglaltakat megsérti.

(3) Az SZTFH a (2) bekezdés szerinti esetben a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató működését az engedély visszavonásától számított öt évre megtiltja.

(4) Az SZTFH ellenőrzési jogkörében a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatót felhívhatja dokumentumok, adatok és kommunikációs nyilvántartások átadására, annak székhelyén, telephelyén, fióktelepén, ügyfélfogadásra alkalmas szolgálati egységében helyszíni ellenőrzést végezhet, bizonyítékot lefoglalhat, az eszközök zár alá vétele vagy lefoglalása iránt intézkedhet.

5. Záró rendelkezések

13. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben állapítsa meg a 8. § szerinti ismeretek és szakmai tapasztalatok értékelésének kritériumrendszerét.11

(1a)12 Felhatalmazást kap a Kormány, hogy a 12/C. § (3) bekezdésében, a 12/D. § (1) és (2) bekezdésében, valamint az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályokban foglaltak megsértése esetében alkalmazandó bírság összegét rendeletben megállapítsa.

(2) Felhatalmazást kap a Magyar Nemzeti Bank elnöke arra, hogy rendeletben állapítsa meg az ügyféllel kötött szerződés megkötését megelőzően, a szerződéses jogviszony fennállása alatt, valamint annak megszűnése esetén alkalmazandó tájékoztatásra, az ügyfélpanaszok kezelésének formájára és módjára vonatkozó részletes szabályokat.

(3)13 Felhatalmazást kap a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága elnöke, hogy rendeletben meghatározza

a) a 9/A. § (1) bekezdése szerinti kivételeket,

b) a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató engedélyezési eljárásának részletes szabályait, ideértve a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatás végzésének személyi, tárgyi, technikai, informatikai, biztonsági, valamint gazdasági feltételeit,

c) a 12/C. § (2) bekezdése szerinti nyilvántartás személyes adatnak nem minősülő adattartalmára vonatkozó részletes szabályokat.

14. § Ez a törvény 2024. június 30-án lép hatályba.

15. § E törvény 21. § (1) bekezdése az Alaptörvény 41. cikk (5) bekezdése alapján sarkalatosnak minősül.

16. §

16. §14 A 2024. december 30-a előtt már működő kriptoeszköz-szolgáltató az (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendeletben foglalt követelményeknek legkésőbb 2025. július 1-jétől köteles megfelelni.

16/A. §15 E törvénynek a Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvénnyel megállapított 9/A. §-át és 4/A. alcímét a kriptoeszköz-átváltási szolgáltatónak az e rendelkezések hatálybalépését16 követően az SZTFH elnökének a 12/A. § (6) bekezdése szerinti rendelete hatálybalépését követő 60. naptól kell alkalmazni.

17. § Ez a törvény

a) a kriptoeszközök piacairól, valamint az 1093/2010/EU és az 1095/2010/EU rendelet, továbbá a 2013/36/EU és az (EU) 2019/1937 irányelv módosításáról szóló, 2023. május 31-i (EU) 2023/1114 európai parlamenti és tanácsi rendelet és

b) a pénzügyi ágazat digitális működési rezilienciájáról, valamint az 1060/2009/EK, a 648/2012/EU, a 600/2014/EU, a 909/2014/EU és az (EU) 2016/1011 rendelet módosításáról szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapítja meg.

18. §17

19. §18

20. §19

21. §20

22. §21

23. §22

24. §23

25. §24

1. melléklet a 2024. évi VII. törvényhez25

2. melléklet a 2024. évi VII. törvényhez26

1

A törvényt az Országgyűlés a 2024. április 10-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2024. április 17.

2

Az 1. § (1) bekezdés d) pontját a 2025. évi LXVII. törvény 253. §-a iktatta be.

3

A 2. § 5a. pontját a 2025. évi LXVII. törvény 254. § (1) bekezdése iktatta be.

4

A 2. § 5b. pontját a 2025. évi LXVII. törvény 254. § (1) bekezdése iktatta be.

5

A 2. § 7a. pontját a 2025. évi LXVII. törvény 254. § (2) bekezdése iktatta be.

6

A 2. § 7b. pontját a 2025. évi LXVII. törvény 254. § (2) bekezdése iktatta be.

7

A 2. § 9a. pontját a 2025. évi LXVII. törvény 254. § (3) bekezdése iktatta be.

8

A 9/A. §-t a 2025. évi LXVII. törvény 255. §-a iktatta be.

9

A 4/A. alcímet (12/A–12/B. §-t) a 2025. évi LXVII. törvény 256. §-a iktatta be.

10

A 4/B. alcímet (12/C–12/D. §-t) a 2025. évi LXVII. törvény 257. §-a iktatta be.

12

A 13. § (1a) bekezdését a 2025. évi LXVII. törvény 258. § (1) bekezdése iktatta be.

13

A 13. § (3) bekezdését a 2025. évi LXVII. törvény 258. § (2) bekezdése iktatta be.

14

A 16. § a 2024. évi XXXIX. törvény 29. §-ával megállapított szöveg.

15

A 16/A. §-t a 2025. évi LXVII. törvény 259. §-a iktatta be.

16

A hatálybalépés időpontja 2025. július 1.

17

A 18. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

18

A 19. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

19

A 20. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

20

A 21. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

21

A 22. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

22

A 23. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

23

A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

24

A 25. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

25

Az 1. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

26

A 2. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére