• Tartalom

2024. évi LXXII. törvény indokolás

2024. évi LXXII. törvény indokolás

a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok jogállásával összefüggő törvények módosításáról szóló 2024. évi LXXII. törvényhez

2024.12.21.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezt az indokolást a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzéteszik.
A törvénymódosítás célja, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatoknak egy önálló szervi jogállást teremtsen – a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV. törvénynek (a továbbiakban: Nbtv.) megfelelően – a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvényben (a továbbiakban: Ksztv.).
Az Nbtv. ismeri és használja a nemzetbiztonsági szolgálatok gyűjtőfogalmat, míg a Ksztv. nem teremti ezt meg a központi államigazgatási szervek között, miközben központi államigazgatási szervnek minősülnek mind a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok, mind pedig a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat (a továbbiakban: KNBSZ), a katonai és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat mégis szétválasztja: a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat a rendvédelmi szervek közé sorolja, miközben tevékenységük megegyezik a KNBSZ tevékenységével.
A Ksztv. módosításával a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok kikerülnek a rendvédelmi szervek közül és önálló csoportot alkotva a KNBSZ-szel, ennek eredményeként az egységes szervi jogállás nem csak az Nbtv.-ben jelenik meg, hanem a Ksztv. és ezáltal a központi államigazgatás teljes szervezetrendszerében is. Létrejön a Ksztv.-ben is a nemzetbiztonsági szolgálatok csoportja a központi államigazgatási szervek között.
Ez a módosítás a KNBSZ-t érdemben nem érinti, hiszen az Nbtv. alapján természetesen eddig is a nemzetbiztonsági szolgálatok csoportjának tagja volt, a jövőben azonban a Ksztv. is meg fogja jeleníteni és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok – az Nbtv.-nek megfelelően – ennek a csoportnak a tagjai lesznek a Ksztv.-ben is, nem pedig a rendvédelmi szerveké.
A törvény biztosítja továbbá a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok rendvédelmi szervi jogállásának megszűnése miatt a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok megjelenítését az érintett törvényekben.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1–3. §, 10–12. §, 23. §, 26. §, 28. §, 40. §, 65. §, 67–68. §
A módosító rendelkezések a Ksztv. rendvédelmi szerv és a nemzetbiztonsági szolgálat fogalmával kapcsolatos módosító rendelkezéseivel való összhang megteremtését szolgálja.
4–9. §, 13–22. §, 24. §, 27. §, 29–36. §, 39. §, 41–60. §, 63–64. §, 66. §, 69–72. §
A szövegcserés rendelkezés a Ksztv.-nek a rendvédelmi szerv és a nemzetbiztonsági szolgálat fogalmával kapcsolatos módosító rendelkezésekkel való összhang megteremtését szolgálja.
25. §
Tekintettel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló törvény által bevezetett védelmi-biztonsági szervezeti kategóriákra, a módosításban szereplő, a nemzetbiztonsági szolgálat kategóriát bevezető Ksztv.-t módosító rendelkezésre, továbbá az egyes szervezetekre külön-külön jellemző sajátos azonosító jelzésekre, egyenruhákra, címekre a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenység szabályairól szóló 2005. évi CXXXIII. törvény 16. § (2) bekezdését érintő módosítás egységes megközelítést alkalmaz.
37–38. §
A Ksztv.-ben központi államigazgatási szervként kerül meghatározásra a nemzetbiztonsági szolgálat, amely a – korábban rendvédelmi szervek között szereplő – polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat és a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálatot foglalja magában. Ezzel a nemzetbiztonsági szolgálatok tekintetében az Nbtv.-nek megfelelő, önálló szervi jogállást teremt, így a katonai és a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok szétválasztását megszünteti.
61–62. §
Az Nbtv. alapján, amennyiben kockázati tényező merült fel a nemzetbiztonsági ellenőrzés (a jogviszony létesítését megelőzően valamint, annak fennállása alatt a korábbi szakvélemény lejártát követő új, soros ellenőrzés vagy felülvizsgálati eljárás) során, akkor a törvényben meghatározott kivételes esetek kivételével, (pl. ha a jogviszony létesítésére jogosult vezetőt irányító személy vagy szerv a jogviszony létesítését engedélyezi vagy mérlegelési jogkörében eljárva a jogviszony létesítésére jogosult más, nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső álláshelyre, beosztásba helyezi át a tisztviselőt) a jogviszonyt a jogállásra vonatkozó törvény szerint meg kell szüntetni.
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.) alapján, ha a kormánytisztviselő a kormányzati szolgálati jogviszonya fennállása alatt válik nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső személlyé, és a nemzetbiztonsági ellenőrzéséhez nem járul hozzá vagy nemzetbiztonsági ellenőrzése során nemzetbiztonsági kockázatot állapítottak meg a kormányzati szolgálati jogviszonyt azonnali hatállyal meg kell szüntetni.
A hatályos szabályozás nem teljeskörű, mivel azt az esetkört szabályozza, ha a kormánytisztviselő a jogviszonya fennállása alatt válik nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső személlyé. Erre tekintettel indokolt a hatályos rendelkezés kiegészítése azon tisztviselői körrel, akik jogviszonya eleve nemzetbiztonsági ellenőrzés alá esik és így került sor a jogviszony létrehozására, továbbá azzal az esetkörrel, amennyiben a felülvizsgálati eljárás során állapítanak meg biztonsági kockázatot.
Egyúttal szükséges, hogy a kormányzati igazgatási szervnél foglalkoztatott munkavállalókra is vonatkozzanak e rendelkezések. Ezért kiegészül a rájuk vonatkozó rendelkezés azzal, hogy ha amiatt szűnik meg a munkaviszonya, mert a jogviszonya során nemzetbiztonsági ellenőrzés alá eső személlyé vált és nemzetbiztonsági kockázatot találtak, akkor végkielégítés és felmentesi idő nem illeti meg. Valamint munkavállalókra vonatkozó rendelkezéseknél is rögzítésre kerül a Kit. azon pontja, miszerint kormányzati szolgálati jogviszony azzal létesíthető, aki tudomásul veszi, hogy kormányzati szolgálati jogviszonyának fennállása alatt feladatainak törvényes ellátását tudta és beleegyezése nélkül megbízhatósági vizsgálattal ellenőrizhetik.
73. §
Hatályba léptető rendelkezés.
74. §
Sarkalatossági záradék.
75. §
Jogharmonizációs rendelkezés.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére