76/2024. (XII. 30.) AM rendelet
76/2024. (XII. 30.) AM rendelet
a Közös Agrárpolitika Stratégiai Terv alapján nyújtott támogatásokból finanszírozott közbeszerzési eljárások ellenőrzésének részletes szabályairól
A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 1., 2., 5. és 11. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. és 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból (a továbbiakban: EMVA) finanszírozott intézkedésekkel összefüggésben lefolytatott közbeszerzési eljárásoknak a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény (a továbbiakban: KAP törvény) 10. § (1) bekezdés 21. pont c) alpontja szerinti támogató által végzett ellenőrzésére (a továbbiakban: ellenőrzés) terjed ki.
2. Általános szabályok
2. § (1) Az ellenőrzés lefolytatása során a kedvezményezett az EMVA-ból nyújtott támogatásból finanszírozott vagy finanszírozni tervezett művelet keretében az ahhoz kapcsolódó közbeszerzési eljárás előkészítése, lefolytatása, dokumentálása, a közbeszerzési eljárás eredményeként a szerződés megkötése, módosítása és teljesítése során e rendelet szerint jár el, függetlenül attól, hogy a közbeszerzési eljárást a támogatási döntés közlését megelőzően vagy azt követően indította el.
(2) A rendelet szerinti kötelezettségeket a kedvezményezett akkor is teljesíti, ha
a) a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény (a továbbiakban: Kbt.) 29. §-a alapján nem a kedvezményezett ajánlatkérő folytatja le a közbeszerzési eljárást;
b) a közbeszerzési eljárást olyan szervezet folytatja le, amellyel a kedvezményezett a Kbt. 9. § (1) bekezdés h) vagy i) pontja vagy a Kbt. 9. § (2) bekezdése alapján kötött szerződést.
(3) A rendelet szerinti kötelezettségek teljesítéséért a kedvezményezett felelős.
3. § (1) A kedvezményezett az ellenőrzéshez benyújtandó dokumentumokat a támogató által működtetett elektronikus felületen (a továbbiakban: elektronikus felület) nyújtja be.
(2) Az ellenőrzés során hiánypótlásra – ugyanazon tárgykörben egy alkalommal – van lehetőség. Az egymásnak ellentmondó adatok, tények, körülmények, valamint a benyújtott iratok tartalmának vizsgálata érdekében egy alkalommal a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet (a továbbiakban: KAP vhr.) 27. §-a szerinti adategyeztetés vagy egyeztetés folytatható le.
(3) Az ellenőrzés eljárási határidejébe nem számít bele
a) a hiánypótlás,
b) az adategyeztetés, az egyeztetés,
c) a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás és
d) a KAP vhr. 97. § (1) bekezdése szerinti eljárás (a továbbiakban: felülvizsgálati eljárás)
esetén az ellenőrzés felfüggesztésének időtartama.
(4) Ha a kedvezményezett a hiánypótlást nem teljesíti a hiánypótlási felhívás kézhezvételétől számított húsz munkanapon belül, akkor a Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést – az ellenőrzés eredményéről szóló nyilatkozat, tanúsítvány vagy jelentés kibocsátása nélkül – lezárja, és erről értesíti a kedvezményezettet.
(5) Ha a közbeszerzési eljárás vagy a létrejött szerződés módosítása vonatkozásában a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indítására kerül sor az ellenőrzés megindítását követően, de még az ellenőrzést lezáró dokumentum megküldését megelőzően, a Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzést a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás lezárásáról szóló döntés Kbt. szerinti közzététele napjáig felfüggeszti.
(6) A kedvezményezett a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indításáról a Nemzeti Irányító Hatóságot haladéktalanul értesíti.
4. § A kedvezményezett az ellenőrzésre benyújtott dokumentumokkal együtt a Kbt. 19. §-ában foglaltaknak való megfelelés vizsgálatára vonatkozó nyilatkozatát, valamint ennek alátámasztására a vizsgált eljárások listáját is benyújtja.
5. § (1) Ha a kedvezményezett az ellenőrzést nem vagy nem határidőben kezdeményezi, a Nemzeti Irányító Hatóság az erről való tudomásszerzést követő tizenöt napon belül a kedvezményezett ellen felülvizsgálati eljárást indíthat és döntésével megállapíthatja a KAP vhr. 47. §-a szerinti intézkedésben való jogosulatlan részvételt.
(2) Ha a 3. alcím szerinti utóellenőrzésre nem határidőben vagy e rendelet szabályainak megsértése miatt kerül sor, a Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti döntést az utóellenőrzés – és a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás indulása esetén a jogorvoslati eljárás – eredménye figyelembevételével hozza meg.
(3) Közbeszerzési elszámolhatósági akadály miatt indult felülvizsgálati eljárásban a Nemzeti Irányító Hatóság
a) a tanúsítványában foglaltak,
b) a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás esetén, annak eredménye
alapján hozza meg az (1) bekezdés szerinti döntést.
6. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a Nemzeti Kifizető Ügynökséggel egyetértésben dolgozza ki az ellenőrzés módszertanát és az ellenőrzési eljárás folyamatát.
(2) A Nemzeti Kifizető Ügynökség az elvégzett ellenőrzések fél százalékát felülvizsgálja, amelyre a kedvezményezettek első, közbeszerzéssel érintett tételeket tartalmazó kifizetési kérelmének vizsgálata keretében kerül sor. A felülvizsgálat az elvégzett ellenőrzés megfelelősségének vizsgálatára terjed ki.
(3) Ha a (2) bekezdés szerinti felülvizsgálat során meg nem felelés gyanúja merül fel, úgy a Nemzeti Kifizető Ügynökség a 38. § szerint jár el.
3. Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárások ellenőrzése
7. § (1) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a közbeszerzési eljárásban benyújtott ajánlatok elbírálásáról szóló írásbeli összegezés (a továbbiakban: összegezés) megküldését követő tizenöt munkanapon belül megküldi a közbeszerzési eljárás során keletkezett összes dokumentumot, a Kbt. 27. § (1) és (2) bekezdése szerinti közbeszerzési szabályzatot, a 4. § (1) bekezdése szerinti dokumentumokat, valamint – a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás esetén – a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését tartalmazó dokumentumot a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti dokumentumokat utóellenőrzés keretében közbeszerzési elszámolhatósági, támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzésnek veti alá.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti dokumentumok kézhezvételét követő kilencven munkanapon belül az ellenőrzés eredményéről utóellenőrzési jelentést állít ki, amelyet megküld a kedvezményezett részére.
(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzés eredményétől függően az ellenőrzés lezárását követő tizenöt napon belül felülvizsgálati eljárást indít, és a megítélése szerinti közbeszerzési jogsértés esetén Kbt. szerinti jogorvoslati eljárást kezdeményez.
(5) Ha a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat a (2) és (3) bekezdés szerint ellenőrzi az 5. § (1)–(4) bekezdésének alkalmazása mellett.
(6) A Kbt. 19. § (4) bekezdése szerint lefolytatott eljárás ellenőrzésére ezt az alcímet kell alkalmazni.
8. § (1) A kedvezményezett részére támogatás – a KAP vhr. 80. §-a szerinti előleg kifizetése kivételével – csak a támogató tartalmú utóellenőrzési jelentés megléte esetén folyósítható.
(2) A felülvizsgálati eljárásra okot adó körülmény esetén – az (1) bekezdéstől eltérően – a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés irányadó a támogatás folyósítása tekintetében.
(3) Nem támogató tartalmú utóellenőrzési jelentés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság jogorvoslati eljárást kezdeményez a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörébe tartozó, nem reparálható jogsértés miatt kerül sor a nem támogató tartalmú jelentés kiadására.
4. Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárások során megkötött szerződések és módosításuk ellenőrzése
9. § (1) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződést – megkötését követő két munkanapon belül – megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a szerződés kézhezvételétől számított harminc munkanapon belül ellenőrzi, hogy a megkötött szerződés tartalma megfelel-e a közbeszerzési dokumentumokban előírt feltételeknek és a nyertes ajánlattevő által benyújtott ajánlat tartalmának.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló nyilatkozatát.
(4) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti ellenőrzés eredményétől függően felülvizsgálati eljárás kezdeményezéséről dönthet.
10. § (1) Az európai uniós értékhatárokat el nem érő becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot el nem érő becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzést folytat le.
(2) Az ellenőrzés lefolytatásának a kezdeményezéseként a kedvezményezett a szerződést, a szerződésmódosítást és a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a szerződésmódosítást követő tizenöt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumok beérkezését követő tizenöt munkanapon belül elvégzi a módosítás közbeszerzési elszámolhatósági, támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzését.
(4) Ha a Kbt. szerint jogorvoslati eljárás indul a szerződés módosítására vonatkozóan, a kedvezményezett erről haladéktalanul tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot. Az ellenőrzést a Kbt. szerinti jogorvoslati eljárás lezárásáról szóló döntés Kbt. szerinti kézbesítése, illetve közzététele napjáig a Nemzeti Irányító Hatóság felfüggeszti.
(5) Ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat az (1)–(3) bekezdés szerint ellenőrzi, az 5. § (1)–(4) bekezdésének alkalmazása mellett.
11. § (1) A kedvezményezett részére a szerződésmódosítással érintett támogatási összeg csak a szerződés módosítására vonatkozó támogató tartalmú tanúsítvány megléte esetén folyósítható.
(2) Ha a szerződésmódosítás vonatkozásában az utóellenőrzés eredményeként a Nemzeti Irányító Hatóság nem támogató tartalmú nyilatkozatot állít ki, felülvizsgálati eljárás lefolytatására kerül sor, amely során – az (1) bekezdéstől eltérően – a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés irányadó a támogatás folyósítása tekintetében.
(3) Nem támogató tartalmú nyilatkozat esetén a Nemzeti Irányító Hatóság jogorvoslati eljárást kezdeményez a Közbeszerzési Döntőbizottság előtt, ha a Közbeszerzési Döntőbizottság hatáskörébe tartozó, nem reparálható jogsértés miatt kerül sor nem támogató tartalmú nyilatkozat kiadására.
5. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások ellenőrzése
12. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítását megelőzően a Kbt. 3. § 21. pontja szerinti közbeszerzési dokumentumok tervezeteit és az egyéb, ellenőrzéshez szükséges dokumentumokat előzetes ellenőrzés céljából megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzéssel összefüggésben további dokumentumok benyújtását is kérheti.
13. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági, műszaki és közbeszerzési elszámolhatósági szempontú ellenőrzését.
(2) Hatósági engedélyhez kötött építési beruházás esetén a Nemzeti Irányító Hatóság a hatósági engedély által érintett műszaki szempontokat nem vizsgálja.
(3) Ha az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiányosak, hibásak vagy a dokumentumok módosítása elszámolhatósági, támogathatósági, műszaki, illetve közbeszerzési elszámolhatósági szempontból szükséges, a Nemzeti Irányító Hatóság öt munkanapos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel a kedvezményezettet.
(4) A kedvezményezett a (3) bekezdés szerinti hiánypótlási felhívás alapján módosított dokumentumokat, vagy – ha a hiánypótlási felhívásban foglaltakkal nem ért egyet – az arra vonatkozó részletes indokolását megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(5) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti határidőben a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozóan támogató vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítványt állít ki a kedvezményezett részére.
14. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság tanúsítványa figyelembevételével véglegesíti.
(2) A kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumok ellenőrzését a 12. § szerint ismételten kezdeményezi, ha a tanúsítvány nem támogató tartalmú és a kedvezményezett a közbeszerzési dokumentumokat támogathatósági, elszámolhatósági, műszaki, illetve közbeszerzési elszámolhatósági szempontból módosítja.
15. § A Nemzeti Irányító Hatóság az ellenőrzés eredményéről szóló támogató vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítványt nem állítja ki, ha a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanácsról, valamint a Digitális Kormányzati Ügynökség Zártkörűen Működő Részvénytársaság és a kormányzati informatikai beszerzések központosított közbeszerzési rendszeréről szóló 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet] 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti beszerzések esetén
a) a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. §-a szerinti esetben a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 9. § (4) bekezdése szerinti minősítés, vagy
b) a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 10. §-a és 11. §-a szerinti esetben a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 12. § (4) bekezdés a) vagy b) pontja szerinti jóváhagyás
nem áll rendelkezésre.
16. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság az egységes Állami Alkalmazás-fejlesztési Környezetről és az Állami Alkalmazás-katalógusról, valamint az egyes kapcsolódó kormányrendeletek módosításáról szóló 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet] szerinti alkalmazásfejlesztés vonatkozásában csak akkor állítja ki a 13. § (5) bekezdése szerinti tanúsítványt, ha a kedvezményezett rendelkezésére áll a 314/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet szerinti támogató tanúsítvány.
(2) A 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 13. § (1) bekezdés b) pontja szerinti beszerzések esetén az (1) bekezdés szerinti tanúsítvánnyal egyenértékű az e-közigazgatási és informatikai fejlesztések egységesítéséért felelős miniszter jóváhagyása is, ha arra a 301/2018. (XII. 27.) Korm. rendelet 5. § (9) bekezdése szerinti miniszteri rendelet lehetőséget biztosít.
17. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárást akkor indíthatja meg, ha rendelkezésére áll a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató, vagy feltétellel támogató tartalmú tanúsítvány.
(2) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás megindítását követő öt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére a végleges közbeszerzési dokumentumokat.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a végleges közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő hét munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet a dokumentumok jóváhagyásáról vagy felhívja a kedvezményezettet azok javítására.
(4) A kedvezményezett haladéktalanul tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot a végleges közbeszerzési dokumentumokban történt, a (3) bekezdés szerint előírt változásokról.
18. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárás megindítását követően a közbeszerzési eljárást a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumok vizsgálatával ellenőrzi.
(2) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat haladéktalanul megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
19. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság az összegezésnek az ajánlattevők részére történő megküldését megelőzően – vagy a 21. § (3) bekezdése esetén azt követően, illetve több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén valamennyi eljárási szakasz vonatkozásában – elvégzi a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumok közbeszerzési elszámolhatósági ellenőrzését, valamint a közbeszerzési elszámolhatóság megítéléséhez szükséges, műszaki szempontú ellenőrzést is.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az összegezés és a döntéstervezet kézhezvételét követő tizenöt munkanapon belül közbeszerzési záró tanúsítványt állít ki, amelyet megküld a kedvezményezett részére.
20. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárást lezáró döntését – több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén az eljárás részvételi szakaszát lezáró döntését – akkor hozhatja meg, ha a Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárás lefolytatását ellenőrizte, és erről közbeszerzési záró tanúsítványt állított ki.
(2) Az (1) bekezdéstől eltérően a kedvezményezett meghozhatja a közbeszerzési eljárást lezáró döntését – több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén a részvételi szakaszát lezáró döntését – a Nemzeti Irányító Hatóság általi ellenőrzés befejezése előtt is. Ebben az esetben – amennyiben a Kbt. 131. § (6) bekezdése alapján szerződéskötési moratórium is alkalmazandó, akkor annak letelte után – a közbeszerzés eredményeként a szerződés is megköthető, azzal, hogy az csak a közbeszerzési záró tanúsítvány megléte esetén léphet hatályba, feltéve, hogy ezen hatályba léptető feltételre az ajánlatkérő már a közbeszerzési eljárásban közölt végleges szerződés-tervezetben utalt.
(3) A kedvezményezett az ajánlattevőknek, illetve részvételre jelentkezőknek való megküldést követő három munkanapon belül megküldi az összegezést a Nemzeti Irányító Hatóság részére. A Nemzeti Irányító Hatóság az elektronikus felületen rögzíti a közbeszerzési eljárás jóváhagyását.
21. § (1) Ha a kedvezményezett a közbeszerzési záró tanúsítvány kiállítását követően módosítja a közbeszerzési eljárást lezáró döntést – több szakaszból álló közbeszerzési eljárás esetén az eljárás részvételi szakaszát lezáró döntést – a Nemzeti Irányító Hatóság új közbeszerzési záró tanúsítványt állít ki.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság az új közbeszerzési záró tanúsítványt – szükség esetén műszaki szempontú ellenőrzést követően – a módosult közbeszerzési dokumentumok kézhezvételét követő hét munkanapon belül állítja ki.
22. § A kedvezményezett részére támogatás – a KAP vhr. 80. §-a szerinti előleg kivételével – akkor fizethető ki, ha a Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési eljárásra vonatkozóan támogató vagy feltétellel támogató tartalmú, a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozó tanúsítványt, támogató tartalmú közbeszerzési záró tanúsítványt vagy utóellenőrzésről szóló jelentést, valamint támogató tartalmú tanúsítványt állított ki.
23. § (1) Ha a kedvezményezett nem a 12–21. § szerint járt el, vagy jogszabály lehetővé teszi, a közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzés keretében ellenőrzi.
(2) Az (1) bekezdés szerinti utóellenőrzésre a 25–28. §-t, a 32. §-t, továbbá a 33. §-t kell alkalmazni, azzal, hogy szerződésmódosítás alatt közbeszerzési eljárást, valamint szerződés, szerződésmódosítás és szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumok alatt közbeszerzési eljárás során keletkezett dokumentumokat kell érteni.
(3) Ha az utóellenőrzésre a 12–21. § szerinti kötelezettség megszegése miatt kerül sor, az 5. § (1)–(4) bekezdését is alkalmazni kell, azzal az eltéréssel, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság a kedvezményezett ellen felülvizsgálati eljárást indít és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.
(4) Az utóellenőrzésről készült tanúsítvány, illetve jelentés tartalmában egyenértékű a Nemzeti Irányító Hatóság ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványával, a közbeszerzési eljárás megindítására vonatkozó tanúsítvánnyal és a közbeszerzési záró tanúsítvánnyal.
6. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződések ellenőrzése
24. § (1) A kedvezményezett a közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződést – a megkötését követő két munkanapon belül – megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a szerződés kézhezvételétől számított tíz munkanapon belül ellenőrzi, hogy a megkötött szerződés tartalma megfelel-e a közbeszerzési dokumentumokban előírt feltételeknek és a nyertes ajánlattevő által benyújtott ajánlat tartalmának.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a (2) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványát.
7. Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződés módosításának ellenőrzése
25. § (1) Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a Nemzeti Irányító Hatóság utóellenőrzést folytat le.
(2) Az (1) bekezdést nem kell alkalmazni, ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás 29. § szerinti előzetes ellenőrzését kéri.
26. § (1) A kedvezményezett a szerződést, a szerződés módosítását, valamint a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a szerződésmódosítást követő öt munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére utóellenőrzés céljából.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú, valamint közbeszerzési elszámolhatósági ellenőrzését és megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványát.
(3) Ha a kedvezményezett az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítvánnyal nem ért egyet, annak kézhezvételétől számított két munkanapon belül megküldi észrevételeit a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az észrevételek alapján
a) egyetértése esetén az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványt módosítja,
b) egyet nem értése esetén az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványban foglaltakat fenntartja.
(5) A Nemzeti Irányító Hatóság haladéktalanul tájékoztatja a kedvezményezettet a (4) bekezdés szerinti döntéséről.
27. § Ha a kedvezményezett a szerződésmódosítás utóellenőrzését nem vagy nem határidőben kezdeményezte, és nem élt a 28. § szerinti lehetőséggel, a Nemzeti Irányító Hatóság a dokumentumokat a 25. és 26. § szerint ellenőrzi, az 5. § (1)–(4) bekezdése alkalmazása mellett, azzal az eltéréssel, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság a kedvezményezettel szemben felülvizsgálati eljárást indít és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.
28. § (1) Az európai uniós értékhatárokat elérő vagy meghaladó becsült értékű, valamint az építési beruházás esetén a háromszáz millió forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű közbeszerzési eljárás eredményeként megkötött szerződés módosítása esetén a kedvezményezett kezdeményezheti a szerződésmódosítás előzetes ellenőrzését a Nemzeti Irányító Hatóságnál.
(2) Előzetes ellenőrzés kezdeményezése esetén a kedvezményezett megküldi a szerződést, a szerződésmódosítás tervezetét és a szerződésmódosítás jogszerűségét alátámasztó dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
29. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a 28. § (2) bekezdése szerinti dokumentumok kézhezvételét követő tizenkét munkanapon belül elvégzi azok támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzését.
(2) Ha az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiányosak, hibásak vagy a dokumentumok módosítása elszámolhatósági, támogathatósági, közbeszerzési elszámolhatósági, illetve műszaki szempontból szükséges, a Nemzeti Irányító Hatóság három munkanapos határidő kitűzésével hiánypótlásra hívja fel a kedvezményezettet.
(3) A kedvezményezett a (2) bekezdés szerinti hiánypótlási felhívás alapján módosított dokumentumokat vagy, ha a hiánypótlási felhívásban foglaltakkal nem ért egyet, annak elutasításra vonatkozó részletes és indokolt észrevételeit megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(4) A Nemzeti Irányító Hatóság az (1) bekezdés szerinti határidőben megküldi a kedvezményezett részére az ellenőrzés eredményéről szóló tanúsítványt.
(5) Ha a tanúsítvány alapján a dokumentumok módosítása szükséges, a kedvezményezett a módosított dokumentumokat a tanúsítvány kézhezvételét követő három munkanapon belül megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(6) A kedvezményezett a szerződésmódosítást az aláírását követő három munkanapon belül tájékoztatásul megküldi a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
30. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít, ha a 25. és 26. § szerinti utóellenőrzés eredményeként nem támogató tartalmú tanúsítvány kiállítására került sor.
(2) Ha a szerződésmódosítás ellenőrzésére a 28. és 29. § alapján kerül sor és a kedvezményezett a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított nem támogató tartalmú tanúsítványa ellenére, vagy nem a tanúsítvány tartalmának megfelelően módosítja a szerződést, a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít, és döntésével megállapíthatja az intézkedésben való jogosulatlan részvételt.
(3) A (2) bekezdés szerinti döntéssel szemben a kedvezményezett a KAP törvény 35. §-a szerinti jogorvoslati kérelmet nyújthat be.
(4) A jogorvoslati kérelemben meg kell jelölni, hogy az
a) a Nemzeti Irányító Hatóság jelentésében vagy a tanúsítványában foglaltakra,
b) a Nemzeti Irányító Hatóság (2) bekezdés szerinti döntésében foglalt jogkövetkezményekre vagy
irányul.
31. § (1) A kedvezményezett részére a szerződésmódosítással érintett támogatás
a) a 25. és 26. § szerinti ellenőrzés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató tartalmú tanúsítvány, vagy
b) a 28. és 29. § szerinti ellenőrzés esetén a Nemzeti Irányító Hatóság által kiállított támogató tartalmú tanúsítvány
rendelkezésre állása esetén fizethető ki.
(2) A felülvizsgálati eljárásra okot adó körülmény esetén – az (1) bekezdéstől eltérően – a felülvizsgálati eljárást lezáró döntés az irányadó a támogatás kifizetése tekintetében.
32. § (1) Ha a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződés módosítása azért válik szükségessé, mert a támogatási okiratban módosult a szerződéssel érintett művelet elem finanszírozási módja, akkor a közbeszerzési eljárás alapján megkötött szerződésnek kizárólag a finanszírozási módra vonatkozó, a támogatási okiratnak megfelelő módosítására az ezen alcím szerinti ellenőrzést nem kell alkalmazni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben a támogatás kifizetésének nem feltétele a 31. § szerinti tanúsítvány rendelkezésre állása.
(3) A kedvezményezett az (1) bekezdés szerinti szerződésmódosításról tizenöt napon belül tájékoztatja a Nemzeti Irányító Hatóságot az azt alátámasztó dokumentumok megküldésével.
8. Keretmegállapodáshoz kapcsolódó ellenőrzés
33. § (1) A keretmegállapodás megkötésére irányuló közbeszerzési eljárás ellenőrzésére – annak becsült értékétől függően – a 3. alcímet vagy a 6. alcímet kell alkalmazni.
(2) Ha a támogatás felhasználására központosított közbeszerzési rendszer alkalmazásával kerül sor vagy más keretmegállapodás esetén a támogathatósági és elszámolhatósági ellenőrzés nem végezhető el, az (1) bekezdés szerinti szabályokat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a Nemzeti Irányító Hatóság az e rendelet szerinti ellenőrzése során a közbeszerzési dokumentumokat csak műszaki szempontból ellenőrzi.
(3) A keretmegállapodás alkalmazásával létrejövő, a konkrét beszerzési igény kielégítésére szolgáló közbeszerzés ellenőrzésére – annak értékétől függetlenül – a 3. alcímet kell alkalmazni.
(4) E rendeletet nem kell alkalmazni a keretmegállapodás alapján megvalósított közbeszerzés esetén, ha arra a Kbt. szerinti közvetlen megrendelés útján kerül sor. Ilyen esetben a támogathatósági, elszámolhatósági és műszaki szempontú ellenőrzésre a kifizetési kérelem ellenőrzése során kerül sor.
(5) Ha a keretmegállapodás alapján megvalósított közbeszerzés a Kbt. 19. § (3) bekezdésének alkalmazása nélkül számított becsült értéke az európai uniós értékhatárt – építési beruházás esetén a háromszázmillió forintot – eléri vagy meghaladja, és a keretmegállapodás ezt lehetővé teszi, a kedvezményezett köteles beszerzési igényét a Kbt. szerinti verseny újranyitása útján kielégíteni.
9. Egyes beszerzések közbeszerzés alóli mentesítési eljárását megelőző ellenőrzés
34. § (1) Külön jogszabályban meghatározott minősített beszerzés vagy alapvető biztonsági érdeket érintő beszerzés közbeszerzési eljárás lefolytatása alóli felmentésre irányuló mentesítési eljárás megkezdése előtt a kedvezményezett köteles a Nemzeti Irányító Hatóság hozzájáruló nyilatkozatát kérni, amelyhez a kedvezményezett megküldi a mentesíteni kívánt beszerzés tárgyát, becsült értékét, a mentesítési kérelem indokolását, valamint az ellenőrzés lefolytatásához szükséges egyéb dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére.
(2) A Nemzeti Irányító Hatóság a benyújtott dokumentációt támogathatósági, elszámolhatósági, valamint műszaki szempontból megvizsgálja, különös tekintettel a következőkre:
a) a beszerzés tárgya illeszkedik-e a művelethez,
b) a beszerzés betervezésre került-e a művelet költségvetésébe, és
c) a közbeszerzési eljárás alóli mentesítés indokolása megfelelő-e.
(3) A Nemzeti Irányító Hatóság a mentesítési kérelem vonatkozásában az (1) bekezdés szerinti dokumentumok hiánytalan beküldésétől számított 8 napon belül nyilatkozik.
10. A közbeszerzési eljárással összefüggő felülvizsgálat szabályai
35. § (1) Ha az ellenőrzés meg nem felelést tár fel, a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárást indít.
(2) A felülvizsgálati eljárást lezáró döntést a felülvizsgálat megindításától számított negyvenöt napon belül kell meghozni, amely határidőt indokolt esetben, egy alkalommal, legfeljebb negyvenöt nappal a Nemzeti Irányító Hatóság meghosszabbíthatja, és amelyről a kedvezményezettet értesíti.
(3) A felülvizsgálatra okot adó körülményt bárki bejelenthet a Nemzeti Irányító Hatóságnál.
36. § (1) A Nemzeti Irányító Hatóság a felülvizsgálati eljárás megindításáról három munkanapon belül tájékoztatja a kedvezményezettet. A Nemzeti Irányító Hatóság a tájékoztatástól eltekinthet, ha az veszélyeztetné a felülvizsgálati eljárás eredményességét.
(2) Az (1) bekezdés szerinti tájékoztatásnak tartalmaznia kell a felülvizsgálatra okot adó körülmény ismertetését, valamint azt a határidőt, amelyen belül a kedvezményezett észrevételt tehet, és az azokat alátámasztó dokumentumokat a Nemzeti Irányító Hatóság részére megküldheti.
37. § A Nemzeti Irányító Hatóság a közbeszerzési jogsértés gyanúja esetén kezdeményezi a Közbeszerzési Döntőbizottság eljárását.
38. § (1) Ha a felülvizsgálattal érintett művelethez kapcsolódó valamely kifizetést fel kell függeszteni, a Nemzeti Kifizető Ügynökség a kifizetést felfüggeszti.
(2) A kifizetés felfüggesztését meg kell szüntetni, ha annak indokai már nem állnak fenn.
(3) A Nemzeti Kifizető Ügynökség a kifizetés felfüggesztéséről és a felfüggesztés megszüntetéséről öt napon belül tájékoztatja a kedvezményezettet, kivéve, ha a tájékoztatás a felülvizsgálati eljárás eredményességét veszélyeztetné.
39. § Ha a Nemzeti Irányító Hatóság felülvizsgálati eljárását lezáró döntése jogszabálysértő, a támogatási döntésbe vagy a vonatkozó pályázati felhívásba ütközik, a kedvezményezett a döntés ellen egy alkalommal a KAP vhr. 29. alcíme szerinti jogorvoslattal élhet.
11. Záró rendelkezések
40. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
(2) Az 5. alcím 2025. április 1-jén lép hatályba.
41. § Az e rendelet hatálybalépése előtt megkezdett vagy lefolytatott közbeszerzési eljárás ellenőrzésére a 3. alcímben foglaltakat kell alkalmazni.
12. Az Európai Unió jogának való megfelelés
42. § (1) Ez a rendelet
a) a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet, valamint
b) a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
(2) A közbeszerzési eljárások szabálytalanságaira alkalmazandó pénzügyi korrekció mértékét, valamint az alkalmazhatóságának eseteit az Európai Unió által finanszírozott kiadásokra vonatkozóan a közbeszerzési szabályok megsértése esetén végrehajtandó pénzügyi korrekciók megállapításáról szóló iránymutatások meghatározásáról szóló C(2019) 3452 bizottsági határozata szabályozza.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás