• Tartalom

1/2025. (II. 11.) AM rendelet

1/2025. (II. 11.) AM rendelet

a borászati termékekkel kapcsolatos tájékoztatási és promóciós tevékenységhez nyújtott támogatásról

2025.02.15.

[1] A rendelet célja, hogy az Európai Unió területén és az Európai Unió területén kívül végzett, a borászati termékekkel kapcsolatos promóciós tevékenység támogatásával elősegítse a bortermelők versenyképességének növelését és piacra jutását, hozzájárulva ezzel a versenyképesség növelése mint kiemelt cél megvalósításához.

[2] Magyarországnak az Európai Unió Közös Agrárpolitikájához kapcsolódó Stratégiai Tervében a borágazat számára biztosított támogatási lehetőségek között szerepel 2027-ig a borászati termékek promóciójának támogatására vonatkozó beavatkozás.

[3] A magyar bor, a magyar bortermőhelyek, azok elnevezései (földrajzi árujelzői) nemzeti természeti és kulturális örökségünk részét képezik. Ezen örökségünk fenntartása és megőrzése érdekében szükséges azok fogyasztói ismertségét növelni.

[4] A földrajzi árujelzők kollektív természetére való tekintettel e tevékenységek akkor érhetik el leginkább céljukat, amennyiben borászok közössége végzi őket. Ennek megfelelően promóciós program benyújtására jogosult a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, a földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet, a borászati termelő, a borászati termelők társulása, olyan szakmai szervezetek, amelynek tagjai legalább 75%-ban borászati termelők, valamint a felsorolt szervezetek társulásai. Az Európai Unió területén kívül végzett promóció esetében természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet – a benyújtásra jogosult személy vagy szervezet megbízása alapján – is benyújthat kérelmet.

[5] A támogatási kérelmek pontozása során figyelemmel kell lenni a programok költséghatékonyságára, valamint arra, hogy az üzenetek összhangban legyenek a földrajzi árujelzők kollektív jellegével.

[6] A nemzeti bormarketing program koherenciájának biztosítása érdekében előnyben részesülnek azok a kérelmek, amelyek összhangban állnak a nemzeti borpromóciós programmal, továbbá amelyek a magyar bor arculati kézikönyv arculati elemeit használják.

[7] A szőlőtermelők kérésére és érdekében kerül módosításra a szőlőültetvények szerkezetátalakításához és átállításához igényelhető támogatásról szóló 152/2023. (XII. 21.) AM rendelet.

[8] A hegyközségi tagok érdekeit jobban szolgáló módon kerül meghatározásra a szőlőültetvények szerkezetátalakításához és átállításához igényelhető támogatás iránti kérelem benyújtási időszaka.

[9] A szőlőtermelők helyzetének javítása érdekében emelni szükséges a szőlőültetvények szerkezetátalakításához és átállításához igényelhető támogatás intenzitását.

[10] Figyelemmel a növényegészségügyi kihívások klímaváltozás okozta növekedésére, lehetőséget kell biztosítani a növény-egészségügyi okokból kényszerkivágott ültetvények újratelepítésének támogatására.

[11] A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 2. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1. akció: a 2. §-ban meghatározott célok elérését szolgáló, a 2. § (1) bekezdése szerinti egy vagy több tevékenység, amelyek megvalósítása az Európai Unió területén belül (a továbbiakban: belpiac) vagy az 1. mellékletben meghatározott harmadik ország (a továbbiakban: harmadik ország) piacán (a továbbiakban: külpiac)

a) egy vagy több helyszínen és

b) egy összefüggő időtartam alatt

történik;

2. közösségi arculati alapelem: a szőlő- és bortermelés részletes szabályairól szóló 26/2021. (VII. 29.) AM rendelet 2. §-a szerinti borrégió földrajzi árujelzőihez tartozó logó, palack, kiszerelés, arculati elem vagy címkemintaterv;

3. társulás: a 4. § (1) bekezdés a) pont ad) és af) alpontjában meghatározott, több természetes személyből, jogi személyből, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetből álló csoportosulás, amelynek tagjai

a) a társulásban való részvételre együttes nyilatkozatot tesznek, amelyben megjelölik a támogatást igénylő személyét, valamint

b) jogosultak az agrártámogatási jogviszonyban elszámolható költségnek minősülő bizonylat kiállítására.

2. A támogatás jellege, tartalma és mértéke

2. § (1) Támogatás

a) belpiaci borágazati promócióként az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusa alapján oltalom alatt álló földrajzi árujelzővel (a továbbiakban: oltalom alatt álló földrajzi árujelző) ellátott borászati termék földrajzi árujelzőjére vonatkozó, az Európai Unió tagállamaiban végrehajtott tájékoztatási tevékenység után igényelhető, amelynek célja

aa) a felelősségteljes borfogyasztás ösztönzése vagy

ab) az oltalom alatt álló földrajzi árujelző ismertségének előmozdítása, valamint

b) külpiaci borágazati promócióként az oltalom alatt álló földrajzi árujelzővel ellátott borászati termék földrajzi árujelzőjére vonatkozó, harmadik országban folytatott – a borágazat versenyképességének javítását, a piac megnyitását, diverzifikálását vagy megszilárdítását célzó – következő tevékenység után igényelhető:

ba) olyan PR-tevékenység, promóciós vagy reklámtevékenység, amely elsősorban az uniós termékek által a minőség, az élelmiszer-biztonság és a környezet szempontjából nyújtott magas színvonal kiemelését célozza,

bb) nemzetközi jelentőségű eseményeken, vásárokon vagy kiállításokon való részvétel,

bc) tájékoztató kampány, különösen az oltalom alatt álló földrajzi árujelzőkre és az ökológiai termelésre vonatkozó uniós minőségrendszerek kapcsán,

bd) új vagy meglévő piac olyan felmérése, amely a piacok bővítése és megszilárdítása érdekében szükséges,

be) a tájékoztató és promóciós műveletek eredményeit bemutató tanulmány elkészítése vagy

bf) a borászati gyakorlatokkal, a növényegészségügyi és higiéniai szabályokkal, valamint a borágazat termékeinek importjára alkalmazandó egyéb harmadik országbeli követelményekkel kapcsolatos műszaki dokumentáció elkészítése, ideértve a laboratóriumi vizsgálatokkal és értékelésekkel kapcsolatos dokumentációkat is, a külpiacokhoz való hozzáférés korlátozásának megelőzése vagy a hozzáférés lehetővé tétele érdekében.

(2) Az (1) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti cél megvalósítására irányuló tevékenység, továbbá az (1) bekezdés b) pont be) és bf) alpontja szerinti tevékenység és fellépés önállóan nem támogatható.

(3) Az (1) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti cél megvalósítására irányuló akció abban az esetben támogatható, ha végrehajtása részben vagy egészében megfelel a nemzetközi szinten elismert szervezetek által kiadott ajánlásoknak.

(4) Cégnév vagy egyedi márka promóciója

a) kizárólag a külpiaci promóciós tevékenységhez társulhat, és

b) nem irányulhat cég vagy márka kizárólagos promóciójára.

3. § (1) A rendelkezésre álló támogatási keretösszegről és annak változásáról az agrárpolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) tájékoztatja a Nemzeti Kifizető Ügynökséget (a továbbiakban: NKÜ), amely a keretösszeget és annak változását közleményben közzéteszi.

(2) A támogatás mértéke legfeljebb az akció elszámolható költségeinek 50%-a.

(3) Az igényelhető támogatás összege támogatási kérelmenként legalább 20 000 eurónak megfelelő forintösszeg, de legfeljebb 400 000 eurónak megfelelő forintösszeg lehet.

3. A támogatás igénylésének feltételei

4. § (1) Támogatási kérelmet

a) a 2. § (1) bekezdés a) pontja szerinti belpiaci borágazati promócióra

aa) a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (a továbbiakban: HNT),

ab) a szőlészetről és borászatról szóló 2020. évi CLXIII. törvény 1. § 12. pontja szerinti földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet (a továbbiakban: földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet),

ac) a hegyközségekről szóló 2012. évi CCXIX. törvény 4. § b) pontja szerinti borászati termelő (a továbbiakban: borászati termelő),

ad) két vagy több borászati termelő által alkotott társulás együttes nyilatkozatban megjelölt tagja,

ae) olyan szakmai szervezet, amely tagjainak legalább 75%-a az ac) alpontban meghatározott borászati termelő vagy

af) az aa)–ac) alpontban meghatározott szervezetek társulásainak együttes nyilatkozatban megjelölt tagja és

b) a 2. § (1) bekezdés b) pontja szerinti külpiaci borágazati promócióra

ba) az a) pontban meghatározottak, valamint

bb) az általuk megbízott természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet

[az a) és b) pontban meghatározottak a továbbiakban együtt: támogatást igénylő] nyújthat be.

(2) A HNT kivételével egy természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet a 2025–2027 támogatási időszakban naptári évente – a 6. § (1) bekezdése szerint – legfeljebb egy belpiaci és egy külpiaci borágazati promóciós programra vonatkozó támogatási kérelmet nyújthat be, azzal, hogy az (1) bekezdés b) pont bb) alpontja esetében a kérelmező csak egy külpiaci borágazati promóciós programra nyújthat be támogatási kérelmet. Az e rendelet szerint benyújtásra kerülő támogatási kérelemben nem szerepelhet olyan ország, amelynek területén a kérelmet benyújtónak még olyan, be nem fejezett akciója van, amely az e rendelet szerint jóváhagyott promóciós programban szerepel.

(3) A támogatást igénylőnek – társulás esetén a társulás valamennyi résztvevőjének – legkésőbb a támogatási kérelem benyújtásának időpontjában szerepelnie kell a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 10. § (2) bekezdése szerinti nyilvántartásban.

(4) A meghatalmazott útján történő eljárásra a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások felhasználásának rendjéről szóló 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet [a továbbiakban: 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet] képviseletre – kivéve a kamarai meghatalmazást – vonatkozó rendelkezéseit az e rendeletben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

4. A támogatási kérelem tartalma és benyújtása

5. § (1) A támogatási kérelem tartalmazza a belpiaci, illetve a külpiaci borágazati promóciós programot (a továbbiakban: program).

(2) A programot a támogatási időszakon belüli naptári éveknek megfelelően kell ütemezni és megvalósítani, azzal, hogy a program megvalósítása saját felelősségre legkorábban a támogatási kérelem benyújtásának napján kezdődhet, és legkésőbb 2027. június 30-ig tarthat.

(3) Egy programnak

a) 24 hónapot meghaladó időtartam esetén legalább 10, valamint

b) minden egyéb esetben legalább 5

akciót kell tartalmaznia.

(4) Az akciók leírásában részletesen ki kell fejteni a megvalósítani kívánt tevékenységeket és azok célját, továbbá fel kell tüntetni a megvalósítás naptári évét és negyedévét, illetve helyszínét vagy helyszíneit a végrehajtás országa által megállapított hivatalos közigazgatási egység szerint. Nyomdai kiadvány vagy honlap készítését tartalmazó akció leírásának az akció célját, indokoltságát, célcsoportját, nyelvi változatait, valamint a nyomdai kiadvány tervezett terjedelmét kell tartalmaznia.

(5) A közösségi arculati alapelem elkészítésére irányuló akció kizárólag egy adott földrajzi árujelző olyan közösségi arculati alapelemének elkészítésére irányulhat, amelynek használata az adott földrajzi árujelző valamennyi jogosultjának biztosítható.

(6) Egy adott földrajzi árujelzőhöz kapcsolódó közösségi arculati alapelem elkészítésére vonatkozó akciót tartalmazó támogatási kérelem esetén a földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet a támogatási kérelem részeként benyújtott nyilatkozatban vállalja, hogy az akció eredményeként elkészülő közösségi arculati alapelem használatát a földrajzi árujelző termékleírásában előírja. A földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet egy adott földrajzi árujelző vonatkozásában a 2025–2027 támogatási időszakban kizárólag egyszer adhat ki a vállalásról nyilatkozatot.

(7) Az (5) bekezdés szerinti akció eredményeként elkészült közösségi arculati alapelem és annak szerzői jogai vonatkozásában a támogatást igénylő nyilatkozik, hogy azt az érintett földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet részére az e tevékenységet tartalmazó akció kifizetését követő 30 napon belül átadja.

(8) A legfeljebb 12 hónapos megvalósítási időszakot tartalmazó program esetén a program kizárólag a 2. § (1) bekezdés b) pont ba) és bb) alpontja szerinti tevékenység megvalósításához kapcsolódó beutaztatásra, kiadvány, honlap elkészítésére, rendezvényen történő részvételre, valamint nyomtatott vagy elektronikus médiafelületen történő reklámtevékenységre irányulhat.

6. § (1) A támogatási kérelmet a programmal és mellékleteivel együtt az NKÜ részére az általa közzétett közleményben foglaltak szerint

a) első alkalommal 2025. február 15. és 28. napja között, valamint

b) a 2025–2026. években tárgyév május 1. és június 30. napja között

kell benyújtani az 54/2023. (IX. 13.) AM rendelet 12. § (1) bekezdése szerinti elektronikus felületen (a továbbiakban: elektronikus felület).

(2) A támogatási kérelemnek tartalmaznia kell

a) a támogatást igénylő támogatási azonosítóját, társulás esetén megadva valamennyi, a társulásban részt vevő személy támogatási azonosítóját;

b) a támogatást igénylő gazdasági tevékenységének leírását;

c) a kiválasztott célországot vagy célországokat;

d) a programot, legfeljebb 20 oldal terjedelmű leíró dokumentumban bemutatva

da) az elérni kívánt célokat, amelyeket a program keretében elvégzett tevékenységek mérőszámaként meghatározott kimeneti mutatók, az elvégzett tevékenységek közvetlen hatásait kifejező eredménymutatók és a külpiaci programok esetében az egyes akciók távlati, a kereskedelem alakulásában ténylegesen megmutatkozó hatásait kifejező hatásmutatók alkalmazásával kell meghatározni,

db) a tevékenységet, amelyet a támogatást igénylő meg kíván valósítani,

dc) a felelősségteljes borfogyasztás ösztönzésére irányuló tevékenység esetében a nemzetközileg elfogadott tudományos eredményeknek való megfelelés forrásait,

dd) azt, hogy a célok elérését a kiválasztott helyszínek, a program ütemezése és a tervezett akciók hogyan szolgálják,

de) a program végrehajtásában részt vevő személyek vagy szervezetek eddigi szakmai tevékenységét, referenciáit,

df) a promóció által érintett borászati termékek pontos megnevezését, a kérelem benyújtásának időpontjában rendelkezésre álló készlet mennyiségét és annak változását a kérelem benyújtását megelőző öt borpiaci évre vonatkozóan,

dg) azt, hogy a támogatást igénylő korábban milyen, támogatásban részesült promóciós tevékenységet végzett, illetve végez jelenleg a támogatási kérelemmel érintett földrajzi árujelzőkkel kapcsolatban, és

dh) azt, hogy a támogatást igénylő mely földrajzi árujelzőt és mely borászati terméket kívánja népszerűsíteni;

e) az egyes akciók megnevezését és tartalmát, valamint az akciók megvalósításának ütemezését naptári negyedévenként, továbbá az akciókhoz tartozó költségtervet a 11. § (1) bekezdése szerinti költségtípusonkénti bontásban, euróban megállapítva;

f) ha a támogatási kérelem társulásként kerül benyújtásra, a társulás tagjainak megnevezését; valamint

g) a program megvalósításába bevonni kívánt végrehajtó szervezetek megnevezését, ha a kérelmező a bevonásukat szükségesnek tartja.

(3) A (2) bekezdés e) pontja szerinti költségtervnek tartalmaznia kell a költségtervben szereplő tételek mennyiségét a mértékegység megadásával, valamint az egyes tételek bemutatását és leírását.

7. § (1) A támogatási kérelemhez mellékelni kell

a) az egyes akciók költségtervét alátámasztó, legalább három egymástól és a támogatást igénylőtől különböző, független ajánlattevőtől származó, azonos vagy hasonló paraméterekkel rendelkező, összehasonlítható, a támogatási kérelem benyújtásakor érvényes árajánlatot, annak igazolása érdekében, hogy az akciók megvalósításának költsége nem haladja meg a szokásos piaci árat;

b) a támogatást igénylő – támogatási kérelemben megjelölt önrésze legalább ötödének összegét tartalmazó – bankszámlájának kivonatát, amely nem lehet régebbi a támogatási kérelem benyújtási napját megelőző 15 napnál;

c) a 6. § (2) bekezdés d) pont dg) alpontjának igazolására az érintett támogatási döntés számát;

d) a program hatásait és eredményességét értékelő, a támogatást igénylőtől, valamint a program végrehajtásában díjazás ellenében közreműködőtől független szervezet által készített hatástanulmány benyújtására vonatkozó nyilatkozatot, ha a támogatást igénylő vállalja a független hatástanulmány benyújtását;

e) a kérelemben megjelölt célországban korábban folytatott borászati termékértékesítés igazolására szolgáló szállítási bizonylatok másolatát a kérelem benyújtását megelőző három borpiaci évből;

f) a támogatást igénylő nyilatkozatát arról, hogy

fa) a támogatást igénylő a program megvalósításához nem vesz igénybe más európai uniós vagy állami támogatást,

fb) a program megvalósítása során a közvetíteni kívánt, elsődlegesen a fogyasztóknak, vásárlóknak szóló, a földrajzi árujelzőhöz kapcsolt tájékoztató és promóciós üzenetek (a továbbiakban: üzenetek) a borászati termékek lényegi tulajdonságán alapulnak,

fc) a támogatást igénylő vállalja a honlap üzemeltetését, frissítését és fenntartását a program befejezését követő legalább két évig, ha a támogatási kérelem tartalmaz honlap készítésére vonatkozó akciót,

fd) közvetlenül vagy közeli hozzátartozója révén mely gazdasági társaságban és milyen mértékben van tulajdonosi érdekeltsége,

fe) a támogatási kérelemben szereplő akciók nem tartalmaznak olyan tevékenységet, amely tekintetében az államháztartás más alrendszeréből nyújtható támogatásra vonatkozó kérelmének elbírálása folyamatban van, vagy a tevékenység támogatására vonatkozó pozitív támogatói döntéssel rendelkezik,

ff) a magyar bor arculati kézikönyv arculati elemeinek használatára vonatkozó nyilatkozatot, és

fg) az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 14. cikk (2) bekezdése szerinti előírásnak eleget tesz;

g) az 5. § (5) bekezdése szerinti akció esetén az 5. § (6) és (7) bekezdése szerinti nyilatkozatokat;

h) a kérelemben megjelölt végrehajtó szervezet által korábban végzett promóciós tevékenységet bemutató referenciákat, ha a támogatást igénylő olyan végrehajtó szervezetet jelölt meg, amely a támogatási kérelemben foglalt programban szereplő tevékenységet végzett korábban;

i) a 6. § (2) bekezdés d) pont df) alpontja szerinti borászati termékekre vonatkozó, a szőlő-bor ágazatban folytatott hatósági eljárásokról és teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló 435/2021. (VII. 16.) Korm. rendelet 46. §-a szerinti készletjelentést a kérelem benyújtását megelőző öt borpiaci évre vonatkozóan;

j) ha a támogatási kérelem társulásként kerül benyújtásra, az NKÜ honlapján közzétett,

ja) a társulás tagjaira kiterjedő, a társulásban való részvételre, valamint a támogatást igénylő személyének kijelölésére vonatkozó együttes nyilatkozatot és

jb) a ja) alpont szerinti nyilatkozatban megjelölt támogatást igénylő felelősségvállaló nyilatkozatát, valamint

k) a 4. § (1) bekezdés b) pont bb) alpontja esetében a megbízási szerződést.

(2) Ha az (1) bekezdés a) pontja szerinti árajánlat több tételt vagy költségelemet tartalmaz, az árajánlathoz csatolni kell az egyes tételek és költségelemek bemutatását, illetve az árajánlat költségtervben szereplő tételnek való megfeleltetését egyértelműen azonosítható módon be kell mutatni.

(3) Ha az (1) bekezdés a) pontja szerinti három árajánlat nem szerezhető be, akkor az ajánlattevő nyilatkozatának ki kell terjednie arra, hogy az árajánlattal érintett termék vagy szolgáltatás más forgalmazótól azért nem szerezhető be, mert annak kizárólagos forgalmazására az árajánlatot kiadó kizárólagosan jogosult, és az árajánlatban szereplő termék vagy szolgáltatás igénybevétele nélkül az adott akció nem lenne megvalósítható.

(4) Ha a támogatást igénylő vállalja a program hatásait és eredményességét értékelő hatástanulmány elkészítését, akkor a támogatást igénylőnek az (1) bekezdés d) pontjához kapcsolódóan a kérelemhez csatolnia kell a támogatást igénylőtől, valamint a program végrehajtásában díjazás ellenében közreműködőtől független szervezet bemutatását.

5. A támogatási kérelem vizsgálata, támogatási döntés meghozatala

8. § (1) Az NKÜ – a Nemzeti Irányító Hatóság közreműködő szervezeteként átruházott feladatkörében – a támogatási kérelmet elutasítja, ha

a) a támogatási kérelem 2. mellékletben foglalt táblázat B oszlopa szerinti értékelési szempontok alapján történt pontozása nem éri el a 2. mellékletben meghatározott kiválasztási szempontokra adható összes pontszám 67%-át, vagy

b) a támogatási keretösszeg kimerül.

(2) Az NKÜ az adott akciót elutasítja, ha

a) az 5. § (5) bekezdésében meghatározott akcióhoz a 7. § (1) bekezdés g) pontjában meghatározott nyilatkozatokat nem nyújtották be, vagy

b) a honlap készítésére vonatkozó akcióhoz a 7. § (1) bekezdés f) pont fc) alpontjában meghatározott nyilatkozatot nem nyújtották be.

(3) A támogatási kérelmet az NKÜ szakmai véleményezés céljából elektronikus úton átadja a miniszter részére a támogatási kérelem beérkezését követő 5 munkanapon belül.

(4) A miniszter a támogatási kérelem elektronikus átadását követő 15 napon belül elektronikus úton értesíti az NKÜ-t, ha a támogatási kérelem 2. melléklet szerinti kiválasztási szempontrendszerrel összefüggő szakmai tartalmával kapcsolatban hiánypótlást, adategyeztetést, egyeztetést igénylő észrevétele merül fel.

(5) Az 5–7. §-nak nem megfelelő támogatási kérelem vonatkozásában az NKÜ egy alkalommal, a kézhezvételtől számított legfeljebb 15 napos határidő megadásával hiánypótlásra, adategyeztetésre, egyeztetésre hívhatja fel a támogatást igénylőt.

(6) A támogatási kérelem 2. melléklet szerinti kiválasztási szempontrendszerrel összefüggő szakmai tartalmával kapcsolatban beérkezett hiánypótlást az NKÜ annak beérkezését követő 5 munkanapon belül elektronikus úton átadja a miniszter részére. A miniszter a hiánypótlás elektronikus átadását követő 5 munkanapon belül elektronikus úton értesíti az NKÜ-t a hiánypótlás megfelelőségéről.

9. § (1) Az NKÜ a hiánytalan támogatási kérelmeket a teljessé válást követő 5 munkanapon belül elektronikus úton átadja a miniszter részére. A miniszter – mérlegelési jogkörben eljárva – meghatározza az egyes támogatási kérelmek kiválasztási szempontokra adható pontszámát, és azt a 2025. február 28-ig benyújtott kérelmek esetén 2025. április 15-ig, míg az ezt követő években benyújtott kérelmek esetén tárgyév szeptember 15-ig az NKÜ-vel elektronikus úton közli.

(2) A támogatási kérelmet az NKÜ a kiválasztási szempontokkal kapcsolatos pontszámok figyelembevételével rangsorolja.

(3) Az NKÜ a 2025. február 28-ig benyújtott kérelmek esetén 2025. május 15-ig, míg az ezt követő években benyújtott kérelmek esetén tárgyév november 30-ig – a kiválasztási szempontok alapján kialakított rangsor és a rendelkezésre álló keretösszeg figyelembevételével – dönt a támogatási kérelmek jóváhagyásáról. Az NKÜ a támogatási kérelem jóváhagyásáról és a támogatási összegről támogatási okiratba foglalt döntést hoz.

(4) Ha a támogatási keretösszeg nem teszi lehetővé az összes támogatási kérelem elfogadását, az elfogadható támogatási kérelmek sorrendjét a kiválasztási szempontok alapján elért pontszám csökkenő sorrendjében kell figyelembe venni. Ha a támogatási kérelmek sorrendjében több azonos pontszámmal rendelkező kérelem követi egymást, akkor a kérelmek sorrendjét a következő szempontok figyelembevételével kell meghatározni:

a) a 2. mellékletben foglalt táblázat A:5 mezőjében meghatározott szempontra adott pontszám szerinti csökkenő sorrend, majd további pontegyenlőség esetén,

b) a 2. mellékletben foglalt táblázat A:9 mezőjében meghatározott szempontra adott pontszám szerinti csökkenő sorrend, majd további pontegyenlőség esetén,

c) a 2. mellékletben foglalt táblázat A:3 mezőjében meghatározott szempontra adott pontszám szerinti csökkenő sorrend.

(5) Az NKÜ döntését közli a támogatást igénylővel.

6. A program és a támogatási okirat módosítása

10. § (1) A kedvezményezett kezdeményezheti a támogatási okirat szerinti program

a) tartalmi,

b) időtartamának meghosszabbítására vonatkozó, illetve

c) költségvetésének

módosítását.

(2) A program és a támogatási okirat (1) bekezdés szerinti módosítása iránti kérelmet az elektronikus felületen kell az NKÜ részére benyújtani, az NKÜ honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően. A módosítás iránti kérelemben indokolni kell a módosítás szükségességét.

(3) A módosítás nem eredményezheti a támogatási okirat szerinti támogatási összeg változását vagy a költségtípusok határértékeinek túllépését.

(4) A támogatási okirat szerinti program az (1) bekezdés a) pontja szerint a megvalósítási időszak során naptári évenként egy alkalommal módosítható. A módosítás iránti kérelmet

a) a módosítással érintett, időben legkorábban megvalósítani tervezett akció bejelentését megelőző legalább 90 nappal, valamint

b) az a) ponttól eltérően, ha a módosítás az akcióban vállalt, a 2. melléklet szerinti kiválasztási szempontrendszerrel összefüggő szakmai tartalmat érinti, legkésőbb az érintett akcióhoz tartozó kifizetési kérelem benyújtásának napja előtt 1 nappal

kell benyújtani.

(5) Nem minősül az (1) bekezdés a) pontja szerinti módosításnak az akciók megvalósítási negyedévének vagy helyszínének megváltoztatása, amennyiben az új helyszín a végrehajtás országa által megállapított ugyanazon hivatalos közigazgatási egységben található, mint a módosított helyszín. Ebben az esetben elegendő a módosítást a 12. § (1) bekezdése szerinti akcióbejelentő megküldésével bejelenteni.

(6) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti módosítás nem eredményezheti azt, hogy a kiválasztási szempontok alapján adható pontszám olyan érték alá csökkenjen, amely pontszám esetén a támogatási kérelmet az eredeti elbírálás során el kellett volna utasítani.

(7) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti módosításra egy alkalommal és legfeljebb 2027. június 30-i befejezési dátummal van lehetőség. A módosítás iránti kérelmet legkésőbb a program megvalósításának utolsó hónapját megelőző 30 nappal lehet benyújtani az NKÜ részére.

(8) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti módosítás iránti kérelmet a módosítás tárgyát képező akciók költségeinek vonatkozásában legkésőbb 1 nappal az érintett kifizetési kérelem benyújtását megelőzően kell benyújtani.

(9) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti módosítás iránti kérelemben részletezni kell az akciók költségeit a 6. § (2) bekezdés e) pontja szerint benyújtott költségterv módosításával, amelynek tartalmaznia kell az eredetileg jóváhagyott összegeket és a változásokat minden költségtípus szerint. A módosított költségvetést a 7. § (1) bekezdés a) pontja szerinti alátámasztó árajánlatokkal kell igazolni és indokolni kell.

(10) Az (1) bekezdés a) pontja szerinti módosítás iránti kérelmek elbírálására a 8. § és a 9. § előírásait kell alkalmazni.

(11) Az NKÜ

a) az (1) bekezdés a) pontja szerinti kérelem tárgyában hozott döntését a kérelem benyújtását követő 60 napon belül,

b) az (1) bekezdés b) és c) pontja szerinti kérelem tárgyában hozott döntését a kérelem benyújtását követő 20 napon belül

közli a kedvezményezettel.

(12) Az NKÜ az (1) bekezdés szerinti kérelem tárgyában hozott döntésével egyidejűleg módosítja a támogatási okiratot, ha a döntés a támogatási okirat rendelkező részét érinti.

7. Elszámolható költségek

11. § (1) A program megvalósítása során kizárólag a következő költségek (a továbbiakban: költségtípusok) támogathatóak:

a) személyzeti költségek, amelyek az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 23. cikke szerint számolhatók el;

b) a program megvalósításához nélkülözhetetlen eszközbeszerzés, amely a program teljes költségvetésének legfeljebb 15%-a erejéig számolható el, ha

ba) az eszközbeszerzés költsége nem éri el az eszköz bérlésének költségét, vagy

bb) az eszköz bérlése nem lehetséges, vagy az eszköz bérlése a kedvezményezettre aránytalan terhet ró;

c) a program megvalósításához közvetlenül kapcsolódó berendezések, felszerelések, eszközök és helyszín bérlésének költsége, amelynek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 20%-át;

d) kiadványok, tájékoztatók, illetve közösségi arculati alapelemek tervezési, nyomdai előállítási, valamint grafikai költségei és a terjesztésükkel kapcsolatos költségek, amelyek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 40%-át;

e) az akció megvalósításában részt vevők utazási költsége, amelynek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 20%-át;

f) az akció megvalósításában részt vevők étkezési költsége, valamint szállásköltsége – ideértve a napidíjat is –, amelynek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 20%-át;

g) kiállításokon vagy vásárokon való részvételért az esemény szervezői részére fizetendő díjak, amelyek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 40%-át;

h) a program megvalósítása során felhasznált reprezentációs termékek költségei, amelyek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 20%-át;

i) az akciók által elért eredmények marketing és statisztikai módszerekkel történő mérésének költségei, amelyek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 5%-át;

j) PR-tevékenységek, médiamegjelenés, honlap, film, reklám előállításának költségei, amelyek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 70%-át, és amelyen belül a film és reklám előállításának költségei együttesen nem haladhatják meg a program jóváhagyott teljes költségvetésének 20%-át;

k) az akció megvalósítása során felmerülő adminisztratív költség, amelynek mértéke nem haladhatja meg a kifizetési kérelem alapján jóváhagyott, adminisztratív költségeken kívül elszámolható költségek 4%-át;

l) a 2. § (1) bekezdés b) pont bf) alpontjának megfelelő műszaki dokumentáció elkészítésének költsége, amelynek mértéke nem haladhatja meg a program teljes költségvetésének 10%-át; valamint

m) a végrehajtó szervezet díja, amelynek mértéke nem haladhatja meg az adott akcióra elszámolható, a végrehajtó szervezetnél felmerülő költség 20%-át.

(2) Az (1) bekezdés szerinti költségek körében az általános forgalmi adó akkor számolható el, ha a kedvezményezett annak levonására nem jogosult. Külföldi számla vagy nyugta esetében nyilatkozat benyújtása szükséges az ÁFA visszaigénylésével kapcsolatban, a kedvezményezett okleveles könyvelőjének vagy a Magyar Könyvvizsgálói Kamaráról, a könyvvizsgálói tevékenységről, valamint a könyvvizsgálói közfelügyeletről szóló 2007. évi LXXV. törvény szerinti könyvvizsgálójának igazolnia kell, hogy a kifizetett ÁFA összege nem került visszaigénylésre.

(3) A szállítónak kivitelezés, beszerzés, szolgáltatás címén kifizetett előleg csak a fizikai teljesítést igazoló rész- vagy végszámla együttes benyújtásával számolható el.

(4) Ha az áru vagy a szolgáltatás ellenértékét részletekben fizetik meg, akkor csak a ténylegesen megfizetett részletek összege számolható el.

(5) Az eszközbeszerzés elszámolható költsége nem haladhatja meg az eszköznek a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény (a továbbiakban: számviteli törvény) 52. §-a és 53. §-a alapján meghatározott értékcsökkenése értékét. Az értékcsökkenés kizárólag az eszköznek a program megvalósítási időszakára eső tényleges használatának arányában és a programra fordított idő arányában számolható el.

8. Az akciók megvalósítása

12. § (1) A kedvezményezett a támogatási okirat szerinti,

a) az Európai Unió másik tagállamában vagy harmadik országban megvalósítani kívánt akció megkezdésének első napja előtt legkésőbb 15 nappal, valamint

b) Magyarországon megvalósítani kívánt akció megkezdésének első napja előtt legkésőbb 8 nappal

elektronikus felületen, az NKÜ honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően, bejelentő (a továbbiakban: akcióbejelentő) megküldésével köteles tájékoztatni az NKÜ-t helyszíni ellenőrzés lefolytatása céljából az akció megvalósításának pontos időpontjáról, helyszínéről és az akció részletes programtervezetéről.

(2) Nyomdai kiadvány vagy honlap készítésére vonatkozó akció esetén nem kell akcióbejelentőt küldeni. Nyomdai kiadvány készítésére vonatkozó akció esetén a gyártást, honlap készítésére vonatkozó akció esetén a honlap publikációját megelőzően legalább 15 nappal tartalmi és látványtervet kell benyújtani az NKÜ részére elektronikus formában az NKÜ honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően.

(3) Az NKÜ a (2) bekezdés alapján megküldött dokumentumokat a beérkezését követő 5 munkanapon belül továbbítja a miniszter részére, aki megvizsgálja azokat abból a szempontból, hogy formailag és tartalmilag összhangban vannak-e a támogatási okirat célkitűzéseivel, továbbá a magyar bor arculati kézikönyv arculati elemeivel, ha a kedvezményezett ez utóbbi használatáról nyilatkozott. A miniszter a dokumentumok átvételét követő 5 munkanapon belül elektronikus úton tájékoztatja az NKÜ-t a tervek megfelelőségéről vagy a felmerült hiányosságokról.

(4) Az NKÜ a miniszter tájékoztatásának kézhezvételétől számított 10 napon belül döntésben értesíti a kedvezményezettet a nyomdai kiadvány, honlap esetében a megküldött dokumentumok (3) bekezdésben meghatározott követelményeknek való megfeleléséről, vagy a kedvezményezettet a felmerült hiányosságok tekintetében hiánypótlásra hívja fel. A határidőben teljesített hiánypótlás beérkezésének napja minősül a nyomdai kiadvány vagy a honlap beérkezési dátumának. A nem megfelelő tartalmú vagy a (2) bekezdés szerinti kötelezettség ellenére meg nem küldött dokumentumokkal összefüggő költségek nem számolhatók el.

(5) A kedvezményezett a program megvalósítását a támogatási okirat közlését megelőzően is megkezdheti. Ha ezen előzetes megvalósítás a támogatási okiratban foglaltaktól eltér, az eltérés következményeit a kedvezményezett viseli. A kedvezményezettnek az akcióbejelentőt, illetve a tartalmi és látványtervet ebben az esetben is meg kell küldenie az NKÜ részére.

(6) Az akcióbejelentő késedelmes benyújtása esetén az NKÜ a támogatás összegét a késedelem minden egyes napja után a költségtípusonként megítélhető támogatási összeg

a) 1/10 részével csökkenti a Magyarországon kívül megvalósított akció esetén, valamint

b) 1/5 részével csökkenti a Magyarországon megvalósított akció esetén.

(7) A (6) bekezdés szerinti csökkentés alapját az az összeg képezi, amelyre a kedvezményezett a bejelentés határidőben történő benyújtása esetén lett volna jogosult.

(8) A magyar bor arculati kézikönyv arculati elemeit és az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 14. cikk (2) bekezdése szerinti jelöléseket úgy kell elhelyezni, hogy az a promóció tárgyát képező földrajzi árujelzővel egy látómezőben legyen, és az alkalmazott képi, grafikai, tipográfiai elhelyezése alapján egyértelműen azonosítható és olvasható legyen.

9. Kifizetési kérelem benyújtásának feltételei

13. § (1) A kifizetési kérelmet az elektronikus felületen kell benyújtani az NKÜ részére, az NKÜ honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően.

(2) Kifizetési kérelmet

a) a 2025. február 15. és 2025. május 31. között felmerült, ténylegesen felhasználásra került költségek vonatkozásában 2025. június 1-től 2025. június 30-ig,

b) a 2025. június 1. és 2026. május 31. között felmerült, ténylegesen felhasználásra került költségek vonatkozásában 2026. június 1-től 2026. július 15-ig, valamint

c) a 2026. június 1. és 2027. június 30. között felmerült, ténylegesen felhasználásra került költségek vonatkozásában 2027. július 1-től 2027. július 30-ig

kell benyújtani (a továbbiakban együtt: éves kifizetési kérelem).

(3) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően a (2) bekezdésben meghatározott időszak első napja előtt felmerült költség is elszámolható azon akció esetében, amelyet

a) a (2) bekezdésben meghatározott időszak első napja előtt bejelentettek, és

b) az első felmerült költség napját követő, a (2) bekezdésben meghatározott időszak utolsó napjáig befejeztek.

(4) A (2) bekezdésben foglaltakon túl

a) 2025. október 16-tól 2026. április 30-ig, valamint

b) 2026. október 16-tól 2027. április 30-ig

lehetőség van évközi kifizetési kérelem benyújtására is, azzal, hogy az évközi kifizetési kérelmek benyújtása között legalább 90 napnak el kell telnie.

(5) A kifizetési kérelemben a teljeskörűen megvalósított akciókhoz kapcsolódó költségek számolhatók el. A kifizetési kérelemben érintett akciók vonatkozásában további költség más kifizetési kérelemben nem számolható el.

(6) Az éves kifizetési kérelem a benyújtásra nyitva álló időszak utolsó napjáig, az évközi kifizetési kérelem a benyújtást követő 10. napig, de legkésőbb tárgyév április 30-ig az elektronikus felületen keresztül módosítható. A kifizetési kérelem benyújtásának időpontja az utolsó módosító kérelem benyújtásának időpontja. Módosítás esetén a legkésőbbi dátummal rögzített kérelmet kell elbírálni.

(7) A kifizetési kérelem tartalmazza

a) a kedvezményezett nevét és támogatási azonosítóját,

b) a kifizetési kérelemmel igényelt támogatás összegét,

c) az igényelt támogatási összeget befejezett akciónkénti és költségtípusonkénti bontásban, valamint

d) az elszámolni kívánt költségek részletezését.

(8) A kifizetési kérelemhez az elektronikus felületen a 11. § (1) bekezdése szerinti költségtípusonként mellékelni kell

a) az akciók megvalósítását és a felmerült költségeket igazoló valamennyi bizonylatot, ideértve az értékcsökkenés nagyságát igazoló bizonylatot is,

b) a számlákhoz kapcsolódó alátámasztó dokumentumokat,

c) a kifizetést igazoló bizonylatokat,

d) az akció megvalósításához kapcsolódóan kötött, mindkét fél által aláírt szerződést,

e) a program megvalósításához közvetlenül kapcsolódó berendezések, felszerelések, eszközök és helyszín bérlése esetén a bérleti szerződést,

f) az akció eredményeként létrejövő papíralapú promóciós anyag mintapéldányáról, egyéb promóciós anyagról készült fényképfelvételt, elektronikus médiamegjelenés esetén a megjelenést igazoló felvételt, tárolt weboldalt, képernyőképet vagy egyéb bizonyítékot, kiállításon vagy vásáron történő részvétel esetén a megjelenést bizonyító fényképet vagy digitális felvételt,

g) az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 23. cikke szerinti személyzeti költség elszámolása esetén a támogatásban részesülő adott promóciós projekt kapcsán ténylegesen elvégzett munkát részletesen ismertető, igazoló dokumentumot, a kedvezményezett alkalmazásában álló személyzet elszámolni kívánt béréhez kapcsolódó bérkifizetési listát, valamint a munkáltatóval kötött szerződést,

h) eszközbeszerzés esetén igazoló dokumentumot arra vonatkozóan, hogy a beszerzés költsége nem éri el a bérlés költségét, vagy az eszköz bérlése nem lehetséges vagy aránytalan terhet róna a kedvezményezettre,

i) a nem angol, francia vagy német nyelven kiállított bizonylatok hivatalos magyar nyelvű fordítását, valamint

j) az (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet 14. cikk (2) bekezdése szerinti kötelezettség teljesítését igazoló fényképet.

(9) Az angol, a francia és a német nyelven kiállított bizonylathoz hivatalos magyar nyelvű fordítást nem kell csatolni, azonban, ha a tényállás tisztázása szükségessé teszi, az NKÜ a kedvezményezettet a bizonylat hivatalos magyar nyelvű fordításának benyújtására hívhatja fel.

(10) A 11. § (5) bekezdése szerinti értékcsökkenés nagyságát igazoló bizonylat az akciók megvalósítását igazoló bizonylatnak minősül.

(11) A kedvezményezettnél felmerülő, a 11. § (1) bekezdés k) pontjában meghatározott adminisztratív költségek esetében a (8) bekezdés a)–f) pontja szerinti dokumentumokat a kifizetési kérelemhez nem kell csatolni.

(12) Ha a kedvezményezett a program egészének vagy egy részének a megvalósítására szerződést köt, a (8) bekezdés szerinti dokumentumok alatt a kedvezményezettel szerződő megvalósító részére kiállított bizonylatokat és a megvalósító által kötött szerződéseket is érteni kell.

(13) A támogatás alapjául szolgáló számlának az egyes gazdasági eseményeket és értéküket tételesen tartalmaznia kell, ennek hiányában mellékelni kell a számlakiállító nyilatkozatát a számla tételes tartalmáról.

14. § (1) Az NKÜ a támogatási okirat szerinti program költségvetését euróban tartja nyilván. A támogatási összeg megállapításakor a nem forintban kifejezett összegeket forintra, illetve a megállapított támogatás összegét euróra az Európai Központi Bank által a kifizetési kérelem beérkezésének napját megelőző hónapban utoljára közzétett, a benyújtás hónapjának első napján érvényes árfolyamon kell átváltani.

(2) Az NKÜ a kifizetési kérelmeket beérkezési sorrendben bírálja el. Ha a kedvezményezett a kifizetési kérelmét módosítja, a kifizetési kérelem sorrendben elfoglalt helyét a módosítás beérkezésének napja határozza meg. Ha az NKÜ a kedvezményezettet hiánypótlásra, adategyeztetésre, egyeztetésre hívja fel, a kifizetési kérelem beérkezési napjának a határidőben teljesített hiánypótlás beérkezésének napját, ennek elmaradása esetén a hiánypótlási határidő utolsó napját követő 5. munkanapot kell tekinteni. Az NKÜ a beérkezési sorrendben azonos helyen szereplő kifizetési kérelmeket a támogatási igények összegének növekvő sorrendjében bírálja el.

(3) Az NKÜ az egyes pénzügyi évekre vonatkozó támogatást az adott pénzügyi év október 15-ig fizeti ki.

(4) A kedvezményezett az adott támogatási kérelméhez kapcsolódó utolsó kifizetési kérelem benyújtásának napját követő 90 napon belül a program megvalósításának – a program mérhető célkitűzései szerinti – értékelését az NKÜ részére az elektronikus felületen benyújtja, az NKÜ honlapján közzétett közleményben foglaltaknak megfelelően. A kedvezményezett e kötelezettségének teljesítését a kifizetési kérelem benyújtásának esetleges elmaradása nem érinti. Ha a kedvezményezett az (5) bekezdés szerinti hatástanulmány elkészítését vállalta, és hatástanulmányt nyújt be, abban az esetben az e bekezdés szerinti értékelést nem kell benyújtania.

(5) A (4) bekezdés szerinti értékelés és a 2. mellékletben foglalt táblázat A:8 mezője szerinti hatástanulmány legalább a következőket tartalmazza:

a) külpiaci promóció esetén

aa) az újonnan kiépített üzleti kapcsolatok jellemzését és

ab) a kedvezményezett által képviselt borászati termékek eladásainak részletes elemzését, ezen belül kiemelve és számszerűsítve a program közvetlen hatásait, valamint

b) belpiaci és külpiaci promóció esetén a kedvezményezett által képviselt borászati termékek piaci helyzetének elemzését és összehasonlítását a célországban a program elindulását megelőző állapottal.

(6) Az értékelést, illetve a hatástanulmányt az NKÜ 15 napon belül elektronikus úton továbbítja a miniszter részére, a program utólagos értékelése céljából.

10. Jogkövetkezmények

15. § (1) Ha a kedvezményezett a program befejezéséig az eredetileg jóváhagyott program akcióinak legalább 70%-át nem valósítja meg, az az intézkedésben való jogosulatlan részvételnek minősül.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jogkövetkezményt nem kell alkalmazni, ha a kötelezettség nemteljesítését elháríthatatlan külső ok (vis maior) bekövetkezése eredményezte.

(3) Az elháríthatatlan külső ok (vis maior) fennállását a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből finanszírozott intézkedésekkel összefüggő elháríthatatlan külső ok (vis maior) esetén alkalmazott eljárásról szóló 23/2024. (IV. 9.) AM rendelet alapján a kedvezményezett vis maior elismerése iránti kérelme és annak igazolása alapján az NKÜ állapítja meg.

(4) Ha kedvezményezett a támogatási okirat szerinti program költségvetésének 10. § (1) bekezdés c) pontja szerinti módosítását a módosítás tárgyát képező akciók költségeinek vonatkozásában a 10. § (8) bekezdése szerinti határidőben nem küldi meg a Magyar Államkincstár részére, támogatás csak az eredetileg elfogadott vagy a kifizetési kérelem benyújtását megelőzően legutoljára módosított program költségvetésének megfelelően fizethető ki.

(5) Ha a kedvezményezett a jóváhagyott program megvalósítása során nem teljesíti a 2. melléklet szerinti, a bírálat során a támogatási kérelemnek megítélt pontszámokhoz tartozó kiválasztási szempontok valamelyikét, a kiválasztási szempont tekintetében megítélt többletpontot elveszíti.

(6) Ha a támogatási kérelem kiválasztási szempont alapján megítélhető pontszáma a program tartalmi módosításával olyan érték alá csökken, amely pontszám esetén a támogatási kérelmet az eredeti elbírálás során el kellett volna utasítani, az addig kifizetett támogatás jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.

(7) Ha az akció megvalósításának ellenőrzését a kedvezményezett vagy az akció megvalósításában közreműködő személy vagy szervezet akadályozza, az adott akcióra vonatkozó kifizetési kérelmet el kell utasítani.

(8) Az intézkedésben való jogosulatlan részvételnek minősül, ha a kedvezményezett a 14. § (4) bekezdése szerinti értékelés vagy a 14. § (5) bekezdése szerinti hatástanulmány benyújtását elmulasztja, vagy határidőn túl nyújtja be azokat.

(9) Ha a kedvezményezett a 7. § (1) bekezdés f) pont fc) alpontja szerinti nyilatkozata ellenére a program végrehajtása során készített honlap üzemeltetését, frissítését és fenntartását elmulasztja, az adott akcióra vagy akciókra kifizetett támogatási összeget vissza kell fizetnie.

11. Záró rendelkezések

16. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.

17. § Ez a rendelet

a) a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet,

b) az (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a tagállamok 2023–2027-es, az említett rendelet szerinti KAP stratégiai tervében kidolgozandó egyes beavatkozástípusokra vonatkozó kiegészítő követelményekkel, valamint a jó mezőgazdasági és környezeti állapotra (GAEC) vonatkozó 1. szabványra irányadó szabályokkal történő kiegészítéséről szóló, 2021. december 7-i (EU) 2022/126 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelet, és

c) az (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendeletnek a KAP stratégiai tervek értékelése, valamint a monitoringhoz és értékeléshez szükséges információnyújtás tekintetében történő végrehajtására vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szóló, 2022. szeptember 6-i (EU) 2022/1475 bizottsági végrehajtási rendelet

végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

18. §1

19. §2

1. melléklet az 1/2025. (II. 11.) AM rendelethez

Harmadik országok, amelyek piacain borágazatban alkalmazott promóciós intézkedés végrehajtása támogatható

1. Amerikai Egyesült Államok,

2. Egyesült Királyság,

3. Dél-Korea,

4. Fülöp-szigetek,

5. India,

6. Indonézia,

7. Japán,

8. Kanada,

9. Kína,

10. Malajzia,

11. Norvégia,

12. Oroszország,

13. Svájc,

14. Szerbia,

15. Szingapúr,

16. Vietnám.

2. melléklet az 1/2025. (II. 11.) AM rendelethez

Kiválasztási és értékelési szempontrendszer

A

B

C

1.

A kiválasztási szempont megnevezése

Értékelési szempont

Adható maximális
pontszám

2.

A támogatást igénylő eddigi promóciós tevékenységének értékelése

A kérelmező elmúlt öt évben vagy jelenleg a kiválasztott célpiacon végzett promóciós tevékenységének bemutatása referenciákkal

5

3.

A támogatási kérelemben foglalt program tényleges megvalósítója eddigi promóciós tevékenységének értékelése (erre a szempontra csak akkor adható pont, ha a támogatási kérelemben foglalt program tényleges megvalósítását olyan végrehajtó szervezet végzi el, amely a támogatási kérelemben foglalt programban szereplő tevékenységet végzett már korábban)

A végrehajtó szervezet elmúlt öt évben végzett promóciós tevékenységének bemutatása referenciákkal (részletezve, hogy mely földrajzi árujelzőket, hány borászati termelőt és mekkora bormennyiséget képviselt, mely országokban)

10

4.

Az érintett földrajzi árujelzőt kezelő hegyközségi szervezet a támogatási kérelemnek benyújtója vagy a támogatási kérelmet benyújtó társulásnak tagja

5

5.

A támogatási kérelemben foglalt program összhangja a nemzeti borpromóciós programmal

A program, valamint a benne bemutatott akciók tartalmának összhangja, kapcsolódási pontja a nemzeti borpromóciós programmal

10

6.

A magyar bor arculati kézikönyv arculati elemeinek használatára vonatkozó nyilatkozat

25

7.

A promotálni kívánt földrajzi árujelző(k) jelenlegi piaci helyzetének és a program végrehajtásával elérni kívánt piaci helyzet leírásának színvonala a támogatási kérelemben foglalt programban

Annak bemutatása, hogy a célországban a promócióba bevont borászati termék milyen kutatással igazolt fogyasztói keresletet céloz meg, az milyen jellemzőkkel és mérettel bír az adott piacon, illetve milyen az adott piacon más borászati termékek helyzete

5

8.

A támogatást igénylő vállalja a program hatásait és eredményességét értékelő, a benyújtótól, valamint a végrehajtó szervezettől független szervezet által készített, 14. § (5) bekezdése szerinti hatástanulmány benyújtását

5

9.

A támogatási kérelemben foglalt program számszerűsített várt eredményeinek realitása, továbbá ezen eredmények és a támogatási kérelemben foglalt programban meghatározott költségek arányának összhangja

1. Külpiaci program esetén a célpiacon az érintett borászati termékek értékesítésével elérni kívánt árbevétel és a programra fordított teljes költségvetés arányának számadatokkal történő bemutatása
2. Belpiaci program esetén a célpiacon az érintett földrajzi árujelzők jelenlegi és a programmal elérni kívánt ismertségének bemutatása, valamint a növekmény programra fordított teljes költségvetés arányának számadatokkal történő bemutatása

35

10.

ÖSSZESEN

100

3. melléklet az 1/2025. (II. 11.) AM rendelethez3

4. melléklet az 1/2025. (II. 11.) AM rendelethez4

5. melléklet az 1/2025. (II. 11.) AM rendelethez5

1

A 18. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 19. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 3. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 4. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

5

Az 5. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére