1/2025. (I. 20.) ÉKM rendelet
1/2025. (I. 20.) ÉKM rendelet
a teherkocsik nemzetközi forgalomban történő használatának szabályairól szóló megállapodásban részes, Magyarországon bejegyzett vasúti társaságokat megillető két szavazat elosztásának módszeréről
A vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 3. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § E rendelet alkalmazásában szavazat: a Vasutak Együttműködési Szervezete tagállamainak vasúti társaságai között létrejött, a nemzetközi teherkocsi használati szabályokról szóló megállapodás (a továbbiakban: megállapodás) szerinti, a vasúti társaságként részes feleket a vasúti forgalom nagysága alapján, valamint a vasúti teherkocsi üzembentartóként részes feleket megillető szavazat.
2. § A szavazati részarányokat – a PGV megállapodás 5. cikkében foglaltaktól eltérően – úgy kell megállapítani a vasúti társaságokat a vasúti forgalom nagysága alapján megillető szavazat esetében, hogy minden vasúti társaságként részes fél szavazati arányát az általa önállóan átvett határforgalmi – behozatali és kiviteli forgalomban összesen átvett széles nyomtávú vonat teljes tömege alapján kiszámított – bruttó tonna százalékban meghatározott részaránya alapján kell meghatározni, azzal, hogy
a) a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. (a továbbiakban: MÁV Zrt.) részarányához hozzá kell adni azon, részes félnek nem minősülő vasúti társaságok teljesítményadatait, amely vasúti társaságok vonatait a PGV megállapodás alapján átadja, valamint átveszi a megállapodás hatálya alá tartozó széles nyomtávú határforgalomban,
b) ha bármely MÁV Zrt.-n kívüli vasúti társaságként részes félnek az a) pont alapján számított szavazati aránya meghaladná az 50%-ot, akkor ez a vasúti társaság 50% szavazattal rendelkezik, és az 50%-ot meghaladó részt a MÁV Zrt. részarányához kell hozzáadni,
c) az új vasúti társaság csatlakozását megelőző teljesítményéhez hozzá kell adni a PGV megállapodás szerint a MÁV Zrt. által átadott, valamint átvett vonatok alapján számított teljesítményét,
d) ha az új vasúti társaság csatlakozását megelőző, a c) pont figyelembevételével számított teljesítménye alapján a főszabály szerint számított szavazati aránya a csatlakozás évében nem érné el az 1%-ot, akkor a vasúti társaság szavazati aránya a csatlakozás évében 1%, azzal, hogy a csatlakozás évét követő években a szavazati arányát az a) és c) pont alapján kell meghatározni,
e) a d) pont szerint 1%-ra emelt szavazati arány és a tényleges teljesítmény szerinti szavazati arány különbségét a MÁV Zrt. szavazati arányából kell levonni.
3. § A szavazati részarányokat – a PGV megállapodás 5. cikkében foglaltaktól eltérően – úgy kell megállapítani a vasúti teherkocsi üzembentartókat megillető szavazat esetében, hogy minden vasúti teherkocsi üzembentartó részes fél szavazati arányát az általa önállóan átvett határforgalmi – behozatali és kiviteli forgalomban összesen átvett széles nyomtávú vonat teljes tömege alapján kiszámított – bruttó tonna százalékban meghatározott részaránya alapján kell meghatározni, azzal, hogy
a) a MÁV Zrt. részarányához hozzá kell adni azon, részes félnek nem minősülő vasúti teherkocsi üzembentartó teljesítményadatait, amely vasúti teherkocsi üzembentartó vonatait a megállapodás alapján átadja, valamint átveszi a megállapodás hatálya alá tartozó széles nyomtávú határforgalomban,
b) ha bármely MÁV Zrt.-n kívüli vasúti teherkocsi üzembentartóként részes félnek az a) pont alapján számított szavazati aránya meghaladná az 50%-ot, akkor ez a vasúti teherkocsi üzembentartó részes fél 50% szavazattal rendelkezik, és az 50%-ot meghaladó részt a MÁV Zrt. részarányához kell hozzáadni,
c) az új vasúti teherkocsi üzembentartóként részes fél csatlakozást megelőző teljesítményéhez hozzá kell adni a PGV megállapodás szerint a MÁV Zrt. által átadott, valamint átvett vonatok alapján számított teljesítményt,
d) ha az új vasúti teherkocsi üzembentartóként részes félnek csatlakozását megelőző, a c) pont figyelembevételével számított teljesítménye alapján a főszabály szerint számított szavazati aránya a csatlakozás évében nem érné el az 1%-ot, akkor a vasúti teherkocsi üzembentartó szavazati aránya a csatlakozás évében 1%, azzal, hogy a csatlakozás évét követő években a vasúti teherkocsi üzembentartó szavazati arányát az a) és c) pont alapján kell meghatározni,
e) a d) pont szerint 1%-ra emelt szavazati arány és a tényleges teljesítmény szerinti szavazati arány különbségét a MÁV Zrt. szavazati arányából kell levonni.
4. § (1) Az előző naptári évre meghatározott vasúti árufuvarozási adatok alapján a MÁV Zrt. minden évben az előző üzleti év lezárását követően 15 napon belül megállapítja a 2. § a), b) és d) pontja, valamint a 3. § a), b) és d) pontja szerinti teljesítményeket, és ez alapján külön-külön javaslatot tesz a következő évre vonatkozó szavazati arányokra a vasúti társaságok és a vasútiteherkocsi-tulajdonosok esetében, valamint erről tájékoztatja a közlekedésért felelős minisztert (a továbbiakban: miniszter).
(2) A miniszter 15 napon belül intézkedik az (1) bekezdésben megállapított szavazati arányok jóváhagyásáról és arról, hogy a bejelentés a Vasutak Együttműködési Szervezete részére az előírt határidőben megtörténjen.
(3) Az új szavazati arányokat
a) a következő év január 1. napjától kell alkalmazni, ha a MÁV Zrt. az (1) bekezdés szerinti tájékoztatását legkésőbb június 30-ig,
b) a következő év július 1. napjától kell alkalmazni, ha a MÁV Zrt. az (1) bekezdés szerinti tájékoztatását július 1-jét követően, de legkésőbb november 15-ig
teljesíti.
5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 5. napon lép hatályba.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás