• Tartalom

1/2025. (XII. 11.) NKFIH utasítás

1/2025. (XII. 11.) NKFIH utasítás

a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap gazdálkodási szabályzatáról

2025.12.13.
Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 13. § (2) bekezdés a) pontja, (3) bekezdése, valamint a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalról és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap kezelő szervének kijelöléséről szóló 344/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet 2. §-a és a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, továbbá a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2025. (II. 27.) KIM utasítás 1. melléklet 35. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltaknak megfelelően a következő utasítást adom ki:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. Az utasítás hatálya, alkalmazási köre

1.1. Az utasítás alkalmazási köre

a) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap (a továbbiakban: NKFI Alap) előirányzataira,

b) az NKFI Alappal kapcsolatos tervezési, gazdálkodási, beszámolási és adatszolgáltatási kötelezettségek végrehajtására,

c) az NKFI Alapból nyújtott költségvetési támogatásokkal kapcsolatos támogatási döntéshozatalra, kötelezettségvállalásra, ellenjegyzésre, teljesítésigazolásra, érvényesítésre, utalványozásra, pénzügyi kifizetésre és a támogatások felhasználásának ellenőrzésére,

d) az NKFI Alapból átadott pénzeszközökre,

e) a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalra (a továbbiakban: NKFI Hivatal) mint alapkezelő szervre

terjed ki.
1.2. Az NKFI Alap kezelésének, az NKFI Alappal kapcsolatos gazdálkodás szabályozásának és ellenőrzésének irányításáért az NKFI Alap kezelő szerveként az NKFI Hivatal, illetve annak elnöke felelős. Az ezzel kapcsolatos gazdálkodási feladatokat az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 9. § (7) bekezdése alapján az NKFI Hivatal Költségvetési Főosztálya (a továbbiakban: Költségvetési Főosztály), a szakmai feladatokat a Pályázattervezési és Döntés-előkészítési Főosztály, a Nemzetközi Együttműködési Főosztály, a Kutatói Kiválósági Főosztály, az Elszámolási Főosztály, a Stratégiai és Monitoring Főosztály, a Kiemelt Programok Főosztály, valamint a Támogatásszabályozási és Ellenőrzési Főosztály látja el.
1.3. A tudományos kutatásról, fejlesztésről és innovációról szóló 2014. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: KFItv.) 11. § (3) bekezdése, valamint a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatalról és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap kezelő szervének kijelöléséről szóló 344/2019. (XII. 23.) Korm. rendelet 5/A. §-a alapján a Nemzeti Innovációs Ügynökség Nonprofit Zrt. (a továbbiakban: NIÜ Zrt.) közreműködik az NKFI Alap kezelő szervi feladatainak ellátásában. A NIÜ Zrt. ezen feladat- és hatásköre tekintetében a hatályos jogszabályok és az NKFI Hivatallal kötött megállapodások rendelkezésire figyelemmel jár el, azzal, hogy az NKFI Hivatal NKFI Alappal összefüggő tervezési és beszámolási kötelezettségeinek teljesítése érdekében az 1.2. pont szerinti szervezeti egységek közvetlenül is jogosultak a NIÜ Zrt-t megkeresni, adatszolgáltatás teljesítését kérni.
II. Fejezet

AZ NKFI ALAP GAZDÁLKODÁSÁNAK RÉSZLETES SZABÁLYAI

2. A tervezés és a költségvetési javaslat

2.1. A központi költségvetésről szóló törvényjavaslat előkészítési szakaszában az NKFI Alap költségvetési javaslatának tervezetét az NKFI Hivatal az államháztartásért felelős miniszter által, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 13. § (1) bekezdésében foglaltak szerint közzétett tájékoztató és a fejezetet irányító szerv tájékoztatója szerint készíti el, az NKFI Alapra nézve tervezett kiadási főösszeg figyelembevételével.

2.2. A tervezési feladatokkal összefüggésben a tervezési követelményeket, előírásokat, határidőket és egyéb szempontokat az irányító szerv körlevélben határozza meg, az Ávr. 16. § (1) bekezdése szerint.

2.3. Az NKFI Alap költségvetési javaslatát a Költségvetési Főosztály állítja össze a Pályázattervezési és Döntés-előkészítési Főosztály, a Stratégiai és Monitoring Főosztály, az Elszámolási Főosztály, a Kiemelt Programok Főosztály, a Nemzetközi Együttműködési Főosztály, valamint a Kutatói Kiválósági Főosztály és – szükség szerint – a NIÜ Zrt. szakmai javaslata alapján. A költségvetési javaslat fejezetet irányító szerv részére történő megküldéséről az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően a gazdasági elnökhelyettes gondoskodik. A költségvetési javaslatot a fejezetet irányító szerv egyezteti az államháztartásért felelős miniszterrel, az egyeztetés során – a fejezetet irányító szerv megkeresése esetén – a Költségvetési Főosztály közreműködik a javaslat véglegesítésében, amelynek eredményéről a Költségvetési Főosztály vezetője a gazdasági elnökhelyettes útján tájékoztatja az elnököt.

3. Elemi költségvetés, előirányzat-felhasználási terv

3.1. Az NKFI Alap elemi költségvetése összeállításához a Költségvetési Főosztály vezetője kezdeményezésére a feladatkörükben érintett szakmai főosztályok (elnökhelyettes irányítása alá tartozó főosztály esetén a szakterületileg illetékes elnökhelyettessel való egyeztetést követően) adatszolgáltatást teljesítenek. Az elemi költségvetést a Költségvetési Főosztály NKFI Alap Számviteli és Pénzügyi Osztálya (a továbbiakban: SZPO) állítja össze, az Áht. 28/A. § (2) bekezdése és az Ávr. 31/A. §-a alapján, az Ávr. 32. § (6) bekezdésében foglalt határidő figyelembevételével.

3.2. Az NKFI Alap elemi költségvetését az irányító szerv hagyja jóvá. A jóváhagyott elemi költségvetésről a Költségvetési Főosztály adatot szolgáltat a Magyar Államkincstárnak (a továbbiakban: Kincstár) a költségvetési évet megelőző év november 30-ig, a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe.

3.3. Amennyiben a központi költségvetésről szóló törvény vagy a központi költségvetésről szóló törvény eltérő szöveggel való hatálybalépéséről szóló törvény a költségvetési évet megelőző év október 31-ig nem kerül az Országgyűlés által elfogadásra és kihirdetésre, az elemi költségvetést a rendelkezésre álló törvényjavaslat, illetve összegző módosító javaslat szerint kell összeállítani, és az Áht. 28/A. § (3) bekezdése szerinti követelmény teljesülése érdekében szükséges módosításokat a központi költségvetésről szóló törvény vagy a központi költségvetésről szóló törvény eltérő szöveggel való hatálybalépéséről szóló törvény kihirdetésétől számított harminc napon belül módosítani, véglegesíteni kell.

3.4. Az NKFI Alap havi előirányzat-felhasználási tervére vonatkozó, az Ávr. 133. § (2) bekezdésében foglalt havi adatszolgáltatások összeállítása az SZPO feladata. A havi előirányzat-felhasználási terv összeállítása során a feladatkörükben érintett szakmai főosztályok a Költségvetési Főosztály vezetőjének felkérésére adatszolgáltatást teljesítenek. Az előirányzat-felhasználási tervet az SZPO tölti fel a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe.

3.5. Az NKFI Alap támogatásokat tartalmazó, tárgyévre vonatkozó előirányzat-felhasználási tervét az Ávr. 133. § (2a) bekezdése szerinti határidőre, havi bontásban az SZPO készíti el, és tölti fel a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe.

4. Pénzeszközátadás

4.1. Az NKFI Hivatal költségvetése működési és felhalmozási bevételi előirányzatként tartalmazza az NKFI Alap kezelésére biztosított alapkezelői díjat, amelyet az egyéb működési és felhalmozási bevételektől elkülönítve kell nyilvántartani.

4.2. Az NKFI Alap kezelésével összefüggő kiadások fedezetéül szolgáló előirányzat összegét a KFItv. 14. § (1)–(3) bekezdése alapján a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvény határozza meg.

4.3. Az alapkezelői díj az NKFI Hivatal és a NIÜ Zrt. közötti megoszlására vonatkozó javaslat előkészítéséről a gazdasági elnökhelyettes gondoskodik, aki ennek érdekében egyeztet a NIÜ Zrt.-vel, és gondoskodik az egyeztetés szerinti javaslat elnöknek való felterjesztéséről. Az elnök által jóváhagyott javaslat tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszternek való felterjesztéséről a gazdasági elnökhelyettes gondoskodik.

4.4. Az alapkezelői díj NKFI Hivatal részére történő átutalásáról minden év február 28-ig az SZPO gondoskodik.

4.5. A KFItv. 14. § (4) pontja alapján az NKFI Alap terhére meghirdetett pályázati felhívásokra benyújtott pályázatok és azok megvalósításának értékelése során – az NKFI Alap kezelésével kapcsolatos költségeken felül – az adott pályázati felhívás keretösszegének legfeljebb 1%-a az értékelés költségeire fordítható.

4.6. Az NKFI Alaptól átvett pénzeszköz NKFI Hivatal költségvetésében történő elszámolásának, valamint az NKFI Hivatal és az NKFI Alap közötti elszámolásnak az éves beszámolóval összefüggő szabályait az NKFI Hivatal gazdálkodási szabályzatáról szóló, valamint az NKFI Alap terhére meghirdetett pályázatok értékelésének költségeire fordítható 1%-os keretösszeg felhasználásának szabályairól szóló elnöki utasítások tartalmazzák.

4.7. A beszámoló készítésére vonatkozó határidőkre figyelemmel gondoskodni kell arról, hogy a NIÜ Zrt. a 4.5. pont szerinti elszámoláshoz szükséges adatszolgáltatási kötelezettségeit teljesítse, amelyért a gazdasági elnökhelyettes felelős.

5. Előirányzat-módosítás, -átcsoportosítás

5.1. Az NKFI Alap költségvetési kiadási és bevételi előirányzat módosításainak kezdeményezését az SZPO készíti elő, és a gazdasági elnökhelyettes útján jóváhagyásra küldi az NKFI Hivatal elnökének. Az elnöki jóváhagyást követően az előirányzat-módosítás kezdeményezésének az irányító szerv felé történő továbbításáról a Költségvetési Főosztály vezetője gondoskodik.

5.2. Amennyiben az előirányzat-módosítás az előző évi költségvetési maradvány felhasználására irányul, az Áht. 86. § (4) bekezdésében foglaltak alapján a módosítás az államháztartásért felelős miniszter hozzájárulásával hajtható végre. Az előirányzat-módosításra vonatkozó kezdeményezést a 7.3. pontban foglalt éves költségvetési beszámoló összeállítását követően az SZPO készíti elő, és a gazdasági elnökhelyettes útján küldi meg jóváhagyásra az NKFI Hivatal elnökének. Elnöki jóváhagyást követően az előterjesztésnek az irányító szerv felé történő továbbításáról a Költségvetési Főosztály vezetője gondoskodik, az államháztartásért felelős miniszter hozzájárulásának beszerzése az irányító szerv feladata. A hozzájárulás megadását követően a maradvány a fejezetet irányító szerv engedélye alapján használható fel.

5.3. Amennyiben az NKFI Alap kiadási előirányzatain megtakarítás keletkezik, illetve a közfeladatok változásával kapcsolatban szükséges, az előirányzat-átcsoportosítás kezdeményezése az 5.2. pont szerinti rendben történik.

5.4. Amennyiben az NKFI Alap programstratégiája végrehajtása során szükségessé válik az előirányzat-átcsoportosítás, azt az SZPO kezdeményezi.

5.5. Az 5.2. és az 5.3. pontban meghatározottak szerint jóváhagyott előirányzat-átcsoportosítást, illetve -módosítást az SZPO jelenti be a Kincstárnál, és könyveli a Forrás.NET integrált pénzügyi és számviteli rendszerben (a továbbiakban: Forrás.NET rendszer).

5.6. A közfeladatok változásakor, amennyiben szükséges a címrendek módosítása, a Költségvetési Főosztály vezetője tájékoztatja az irányító szerv illetékes szakmai vezetőjét, a címrend módosításának kezdeményezése az államháztartásért felelős miniszter felé az irányító szerv feladata.

6. Kötelezettségek, követelések, támogatási előlegek kezelése, nyilvántartása

6.1. Az NKFI Alapból finanszírozott támogatások fizetési kötelezettségei vállalásáról szóló jognyilatkozatok megtételével (kötelezettségvállalásokkal), követelések előírásával és kezelésével kapcsolatos részletes szabályokat az NKFI Hivatal elnöke külön rendelkezésben, elsődlegesen a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból meghirdetett pályázatok és finanszírozott támogatások kezelésének eljárásrendjeiről szóló elnöki utasításokban (a továbbiakban: Eljárásrend) és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból származó követelések kezelésének eljárásrendjéről szóló elnöki utasításban határozza meg.

6.2. Az NKFI Alap kötelezettségállományának nyilvántartása érdekében

a) a Forrás.NET rendszerben az SZPO által vezetett kötelezettségvállalások állománya, valamint annak alakulására vonatkozó, a főkönyvi könyvelést alátámasztó, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Áhsz.) 14. mellékletében meghatározott követelményeknek a szakmai főosztályok által kezelt pályázati szakrendszerek és az erre létrehozott egyéb nyilvántartások együttesen, teljeskörűen felelnek meg;

b) az NKFI Alapból biztosított támogatásokkal kapcsolatos kötelezettségállomány tekintetében az adott pályázat kezeléséért felelős szervezeti egységek (a továbbiakban: támogatást kezelő szakmai főosztály) a pályázatokat kezelő elektronikus pályázatkezelő szakrendszerben (EUPR rendszer vagy EPR rendszer) vagy más, az adott pályázattal összefüggő adatok kezelésére létrehozott nyilvántartásban, a hatáskörükbe tartozó gazdálkodási, döntés-előkészítési feladatok támogatására, a kötelezettségek egyedileg (a nyilvántartási szám, a partner, a szerződés tárgya, a támogatás összege és a támogatási szerződés időbeli hatálya alapján) történő azonosítására, valamint az azokhoz kapcsolódó költségvetési kiadási előirányzatok lekötése összegének megállapítására alkalmas részletező nyilvántartásokat vezetnek.

6.3. A támogatási szerződések, támogatói okiratok SZPO általi előirányzat fedezet vizsgálata és rögzítése a pénzügyi ellenjegyzést megelőzően a Forrás.NET rendszerben történik. Az így rögzített kötelezettségvállalásokat – azok aláírását követően – a pénzügyi integrált rendszerben a megfelelő főkönyvi számlákon az SZPO, valamint az EPR és az EUPR rendszerben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban a támogatást kezelő szakmai főosztályok késedelem nélkül rögzítik.

6.4. A kötelezettségvállalás aláírását követően a támogatást kezelő szakmai főosztály a kötelezettségvállalás dokumentumának egy eredeti példányát, vagy amennyiben az elektronikus adattovábbítás feltételei adottak, akkor elektronikus úton, a 6.2. pont a) alpontjában meghatározott nyilvántartásba vételéhez szükséges adatokat az SZPO részére megküldi vagy biztosítja. Az SZPO ellenőrzi az esetleges módosítások átvezetésének meglétét és szabályszerűségét az EPR, illetve az EUPR rendszerben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban, megfelelőség esetén könyveli a kötelezettségvállalást a Forrás.NET rendszerben nem végleges kötelezettségvállalásként, ezt követően a pályázati dokumentációt továbbítja a támogatást kezelő szakmai főosztály illetékes osztályának. A kötelezettségvállalás dokumentuma eredeti példányának megőrzéséről a támogatást kezelő szakmai főosztály gondoskodik.

6.5. Az NKFI Alap követelésállományának főkönyvi könyvelése alátámasztása céljából, a követelések Áhsz. 14. mellékletében meghatározott követelmények szerinti nyilvántartása érdekében azok részletező nyilvántartása az NKFI Alap Számla- és bizonylati rendjében meghatározott körben

a) az SZPO által kezelt Forrás.NET rendszerben, valamint

b) a támogatást kezelő szakmai főosztályok által kezelt PKR, EPR, illetve EUPR rendszerben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban együttesen

valósul meg.
6.6. A vissza nem térítendő – elszámolási kötelezettséggel folyósított – támogatásokat a kötelezettségvállalás megkötését követően kiutalásra kerülő támogatási előleggel egyező összegben, az előleg pénzforgalmi teljesülését és a kiadási előirányzat teljesítésként történő főkönyvi elszámolását követően, a megfelelő nyilvántartási számlán a Forrás.NET rendszerben nyilvántartásba kell venni mint függő követelést.
6.7. A folyósított, vissza nem térítendő támogatások jogosulatlan, valamint a rendeltetésétől eltérő igénybevétele vagy a támogatási jogviszony egyéb okból történő megszüntetése miatti visszaköveteléséből származó követeléseket a támogatást kezelő szakmai főosztályok, illetve a Támogatásszabályozási Osztály adatszolgáltatása alapján a Forrás.NET rendszerben nyilvántartásba kell venni. Amennyiben a követelés érinti a kötelezettségvállalás főkönyvi könyvelésben rögzített összegét, annak módosítását – a követelés pénzügyi és költségvetési számvitelben történő egyidejű rögzítésével – mind a Forrás.NET rendszerben, mind pedig – amennyiben a rendszer erre alkalmas – a PKR, az EPR, illetve az EUPR rendszerben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban el kell végezni.
6.8. A 6.7. pontban foglalt feladat végrehajtása érdekében a támogatást kezelő szakmai főosztályok, illetve a Támogatásszabályozási Osztály az NKFI Hivatal elnökének utasításában meghatározott okmányok (felszólítólevél, ellenőrzési jegyzőkönyv, maradvány-visszakérő levél, támogatási jogviszonyt megszüntető okirat stb.) egy példányát megküldik az SZPO részére.
6.9. A visszatérítendő támogatásokkal kapcsolatos követeléseket a támogatás folyósítását és főkönyvi elszámolását követően nyilvántartásba kell venni a Forrás.NET rendszerben, valamint – amennyiben a rendszer erre alkalmas – az EPR, az EUPR, a PKR rendszerekben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban. A nyilvántartásba vételt a kötelezettségvállalásban rögzített adatok alapján kell végrehajtani.
6.10. A követelés főkönyvi könyvelésből történő kivezetését
a) az elszámolási kötelezettséggel nyújtott támogatások pénzügyi részbeszámolójának, valamint záró beszámolójának elfogadása mértékéig, a követelés kivezetésére vonatkozó szakmai teljesítésigazolás, valamint az Elszámolási Főosztály adatszolgáltatása;
b) a jogosulatlan, valamint a rendeltetéstől eltérő igénybevétele miatti visszaköveteléséből vagy a támogatási jogviszony egyéb okból történő megszüntetéséből származó követelések, továbbá a visszatérítendő támogatások kötelezett részéről történő teljesítésére vonatkozó bankkivonatnak az Elszámolási Főosztály által történő azonosítása
alapján az SZPO végzi.
6.11. Az SZPO – az Ávr. 169. § (1) és (2) bekezdésében foglalt kötelezettség teljesítése érdekében – az általa nyilvántartott kötelezettségvállalások, követelések Forrás.NET rendszerben nyilvántartott adatait havonta, – a támogatási célú előlegekkel kapcsolatos elszámolási követelések állományát negyedévente – a tárgyhónapot (tárgynegyedévet) követő hónap 18-áig egyezteti az Elszámolási Főosztállyal, a Stratégiai és Monitoring Főosztállyal, a Kiemelt Programok Főosztállyal, valamint a Kutatói Kiválósági Főosztállyal – amennyiben a rendszer erre alkalmas – a PKR, EPR, illetve az EUPR rendszerekben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban nyilvántartott adatokkal.
6.12. A 6.11. pontban előírtak végrehajtása során a követelésállományt érintően külön kell egyeztetni
a) a folyósított támogatások jogosulatlan, illetve rendeltetéstől eltérő igénybevétele vagy a támogatási jogviszony egyéb okból történő megszüntetése miatti visszaköveteléséből adódó támogatásokhoz kapcsolódóan nyilvántartott főkönyvi adatokat az azokat alátámasztó okmányok (így különösen: a felszólítólevél, az ellenőrzési jegyzőkönyv, a maradvány-visszakérő levél, támogatási jogviszonyt megszüntető okirat, bevételi utalványrendelet) alapján, valamint a követelések behajtásával kapcsolatosan az Elszámolási Főosztály, illetve a Támogatásszabályozási és Ellenőrzési Főosztály által megtett intézkedések megtörténtét és azok eredményességét;
b) a visszatérítendő támogatásokhoz kapcsolódó követelések teljesülését a kötelezettségvállalásban foglalt előírások kedvezményezett részéről történő szerződésszerű teljesítésének tételes ellenőrzésével;
c) a támogatási célú előlegekkel kapcsolatos elszámolási követelések Forrás.NET rendszer nyilvántartási számláin szereplő adatait a kiadási előirányzatok teljesítési adatai, valamint a részteljesítésekre vonatkozó beszámolók alapján.
6.13. A végrehajtott egyeztetéseket az eltérések tételes kimutatásával kell dokumentálni.

7. Könyvvezetés, beszámolás, adatszolgáltatások

7.1. Az NKFI Alap könyvvezetését és pénzforgalmi feladatainak ellátását az SZPO végzi.

7.2. Az SZPO elkészíti az NKFI Alap számviteli politikáját, amely a következőket tartalmazza:

a) az eszközök és források értékelési szabályzata,

b) az eszközök és források leltárkészítési és leltározási szabályzata,

c) pénzkezelési szabályzat,

d) számla- és bizonylati rend.

7.3. A költségvetési év zárását követően az elemi költségvetés végrehajtásáról és a mérlegben kimutatható vagyonról a költségvetési évre vonatkozóan éves költségvetési beszámolót kell készíteni az Áhsz.-ben meghatározott alaki és tartalmi követelmények betartásával, a fejezetet irányító szerv által meghatározott határidőre és szempontrendszer szerint, az elrendelt kiegészítő adatszolgáltatások teljesítésével. Az éves költségvetési beszámolót az SZPO készíti el, majd az NKFI Hivatal gazdasági vezetője az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően gondoskodik az irányító szerv általi jóváhagyásról. Az SZPO az éves költségvetési beszámolót az Áhsz. 33. § (1) bekezdésében foglaltak alapján a költségvetési évet követő év május 31-ét megelőző 3 nappal feltölti a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe az éves költségvetési beszámolót alátámasztó – könyvelési rendszerből előállított – teljes főkönyvi kivonattal együtt.

7.4. Az NKFI Alap törvényes működésének biztosítékaként könyvvizsgáló bízható meg a számviteli törvény szerinti beszámoló és zárszámadás megbízhatóságának, valódiságának és jogszabályoknak való megfelelőségének ellenőrzésére. Az éves költségvetési beszámolót és a mérleget könyvvizsgáló ellenőrizheti. A könyvvizsgálót az NKFI Hivatal elnöke bízza meg. A könyvvizsgálattal kapcsolatos egyéb ügyekben a Költségvetési Főosztály vezetője jár el. A könyvvizsgálat költségeit a Költségvetési Főosztály Gazdasági és Üzemeltetési Osztálya az NKFI Alap működtetésével, kezelésével kapcsolatos kiadások terhére számolja el az NKFI Hivatal költségvetésében. Tekintettel arra, hogy az NKFI Alap működésével, illetve a kezelési díjak felhasználásával összefüggő beszámoló egységes kell hogy legyen, az NKFI Hivatal jogosult a jelen pont szerinti könyvvizsgálatra vonatkozó megbízást a NIÜ Zrt. alapkezelői tevékenységére is kiterjeszteni.

7.5. A költségvetési év zárását követően az NKFI Hivatal zárszámadással kapcsolatos adatszolgáltatást teljesít az államháztartásért felelős miniszter által kiadott tájékoztató szerint, az irányító szerv által meghatározott módon és határidőre. Az adatszolgáltatást az SZPO állítja össze, és az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően a Költségvetési Főosztály vezetője továbbítja a fejezetet irányító szerv útján az államháztartásért felelős miniszter által vezetett minisztérium részére.

7.6. Az SZPO az NKFI Alap eszközeinek és forrásainak alakulásáról az éves költségvetési beszámolóval egyidejűleg mérlegjelentést készít, amelyet megküld a gazdasági vezető és az NKFI Hivatal elnöke részére jóváhagyásra. Az éves jelentés az éves költségvetési beszámolóval együtt készül és kerül feltöltésre a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe. Az adatszolgáltatást a fejezetet irányító szerv az Ávr. 170. § (8) bekezdése szerinti határidőig jóváhagyja.

8. Egyéb adatszolgáltatások

8.1. Az SZPO az Áht. 108. § (1) bekezdés b) pontja szerinti időközi költségvetési jelentést és mérlegjelentést, valamint gyorsjelentést készít az Ávr. 169. § (2) bekezdésében és 170. § (1) bekezdés b) pontjában foglaltak figyelembevételével. Az időközi költségvetési és mérlegjelentést a Költségvetési Főosztály tölti fel a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerbe, melyet az irányító szerv jóváhagyása után a Kincstár pénzügyileg jóváhagy.

8.2. A 8.1. pont szerinti időközi mérlegjelentést és gyorsjelentést úgy kell elkészíteni, illetve feladni, hogy az irányító szerv ellenőrzésére, az esetleges irányító szervi javítások és kiegészítések teljesítése az Ávr.-ben meghatározott határidőre megvalósulhasson.

8.3. Az időközi költségvetési jelentés és időközi mérlegjelentés, valamint a gyorsjelentés jóváhagyott állapotban a Kincstár által működtetett elektronikus adatszolgáltató rendszerben lekérdezhető, az adatszolgáltatásokat csak elektronikus formátumban kell nyilvántartani, azok papíralapú nyomtatása nem szükséges.

8.4. Az Ávr. 33/B. §-ában meghatározott adatszolgáltatást a támogatást kezelő szakmai főosztályokkal együttműködve a Költségvetési Főosztály állítja össze, és az NKFI Hivatal elnökének jóváhagyását követően megküldi a fejezetet irányító szerv részére. Az adatok államháztartásért felelős miniszternek való továbbítása a fejezetet irányító szerv feladata.

8.5. Az Áht. 56/C. §-ában meghatározott – kincstári monitoring rendszerrel kapcsolatos – adatátadás a támogatást kezelő szakmai főosztályok feladata.

8.6. A támogatást kezelő szakmai főosztályok az NKFI Hivatal elnöke részére, az általa meghatározott gyakorisággal részletes tájékoztatást küldenek az NKFI Alap által finanszírozott feladatok, programok, pályázatok és pályázaton kívüli támogatási konstrukciók helyzetéről és alakulásáról, különös tekintettel az előkészítés alatt álló kötelezettségvállalásokra és a követelések helyzetére. A tájékoztatást a Költségvetési Főosztály által biztosított főkönyvi adatok figyelembevételével, a Költségvetési Főosztály vezetőjének a főkönyvi adatokkal való egyezésre vonatkozó záradékával ellátva kell felterjeszteni az NKFI Hivatal elnökének.

8.7. A fejezetet irányító szerv által meghatározott adatszolgáltatások teljesítésére a 8.4. pont rendelkezéseit értelemszerűen alkalmazni kell.

III. Fejezet

AZ NKFI ALAPBÓL NYÚJTOTT KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOKKAL KAPCSOLATOS GAZDÁLKODÁSI FELADATOK

9. A támogatási döntés

9.1. Az NKFI Alapból költségvetési támogatás pályázat alapján vagy pályázaton kívül – egyedi kérelem, törvény, kormányrendelet, kormányhatározat, nemzetközi szerződés alapján – nyújtható. Az NKFI Alapból meghirdetett pályázati kiírások keretösszegeiről az SZPO a Forrás.NET rendszertől elkülönített nyilvántartást vezet, amelyhez a támogatást kezelő szakmai főosztályok adatot szolgáltatnak a pályázati kiírás megküldésével.

9.2. A pályázatok – támogatási döntés előtti – értékelésének koordinálása az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában meghatározott feladatkörtől függően, az Eljárásrendben foglaltak szerint történik.

9.3. A döntési előterjesztést, a döntési javaslatot és az ezeket alátámasztó dokumentációt a támogatást kezelő szakmai főosztályok megküldik előzetes ellenőrzésre és jóváhagyásra az SZPO-nak és az NKFI Hivatal társelnökének. A társelnök és az SZPO előzetes jóváhagyását követően a támogatást kezelő szakmai főosztályok előkészítik a Támogató számára felterjesztendő dokumentációt, majd elküldik az előzetesen jóváhagyott előterjesztést és az ezeket alátámasztó dokumentációkat aláírásra a szakmai főosztályok eljárásrendjében meghatározott személyeknek, a döntési javaslatot pedig pénzügyi ellenjegyzésre a Költségvetési Főosztály részére küldik. A fenti dokumentációk döntéshozó részére történő megküldéséről az Elnöki Kabinet gondoskodik. Az aláírt támogatási döntést az SZPO részére az Eljárásrendben meghatározottak szerint kell megküldenie a támogatást kezelő szakmai főosztályoknak.

10. A támogatási szerződés megkötése, támogatói okirat kibocsátása és ezek módosítása

10.1. A támogatási szerződés megkötésére, a támogatói okirat kibocsátására és ezek módosítására vonatkozó részletes szabályokat az Eljárásrend, a pályázati kiírás, illetve annak mellékletei határozzák meg.

10.2. A támogatási szerződéstervezetet, támogatói okirat tervezetet a támogatást kezelő szakmai főosztály véleményezés céljából megküldi, szakrendszerbe feltölti vagy egyéb nyilvántartásba rögzíti, melyről értesíti az SZPO-t. A támogatási szerződéstervezeteket az SZPO aláírás előtt költségvetési szempontból ellenőrzi.

10.3. Az NKFI Hivatal elnökének eltérő rendelkezése hiányában a támogatási szerződéstervezetet, támogatói okirat tervezetet elsőként a kedvezményezett írja alá.

10.4. Amennyiben a kedvezményezett által aláírt és visszaküldött szerződéstervezet és annak mellékletei formai és tartalmi (szakmai, jogi, pénzügyi) szempontból megfelelőek, a támogatást kezelő szakmai főosztályok megküldik a szerződéstervezetet és mellékleteit legalább 2 példányban a pénzügyi ellenjegyző részére ellenjegyzés céljából, aki az ellenjegyzést követően továbbítja azt a kötelezettségvállaló részére aláírás végett.

10.5. Az SZPO a szerződést vagy a támogatói okiratot a Forrás.NET rendszerben nyilvántartásba veszi, amelynek során a szabad előirányzat lekötésével

a) rögzíti a kötelezettségvállalás részletező nyilvántartásához szükséges valamennyi – az Áhsz. 14. mellékletében szereplő – adatot, amennyiben azok teljeskörűen nem állnak rendelkezésre, írásban értesíti a támogatást kezelő szakmai főosztályt, és bekéri a hiányzó adatokat;

b) egyezteti a kötelezettségvállalás főkönyvi és részletező adatait az EUPR-ben, illetve az EPR-ben vagy az erre létrehozott egyéb nyilvántartásban nyilvántartottakkal.

10.6. Támogatói okiratok ellenjegyzése és kiadmányozása a vonatkozó jogszabályok szerinti elektronikus aláírással is történhet, amely esetben a 10.3. pont példányszámra vonatkozó rendelkezését nem kell alkalmazni, a dokumentumok szervezeti egységek közötti továbbítása, illetve kedvezményezett részére történő megküldése elektronikus úton történik. Amennyiben a kedvezményezett oldalán ennek technikai feltételei fennállnak, a támogatási szerződések ellenjegyzése és aláírása is, a jelen pont szerint, történhet elektronikus aláírással, elektronikus úton történő továbbítás mellett.

11. A támogatás folyósítása és a beszámoló szakmai és pénzügyi ellenőrzése

11.1. A támogatási előleg folyósításának feltételeit, határidejét, ütemezését és összegét a pályázati kiírás és/vagy a támogatási szerződés vagy a támogatói okirat határozza meg. Az első előlegösszeg folyósításának határidejét a támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban kell rögzíteni.

11.2. Az első előlegösszeg kiutalását követő további előlegösszegek kiutalásának részletes feltételeit és szabályait – különös tekintettel a pénzügyi beszámolóban az elszámolást érintő időszakban fel nem használt előleg összegének kezelésével kapcsolatos eljárásrendre és az el nem számolt előleg összegének hatására a következő támogatási előleg összegére – a támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban (ideértve annak mellékleteit is) kell meghatározni.

11.3. A támogatást kezelő szakmai főosztályok az előlegigénylést és a kedvezményezett által a költségvetési támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról szóló beszámolót az Eljárásrendben meghatározottak szerint ellenőrzik.

11.4. Amennyiben a beszámoló pénzügyi része csökkentett összeggel került elfogadásra, vagy elutasításra kerül, és a kedvezményezettnek visszafizetési kötelezettsége keletkezhet, amennyiben a követelések kezeléséréről szóló elnöki utasítás szerinti szervezeti egység felszólítja a kedvezményezettet a megállapított, rendeltetésellenesen, jogszabály- vagy szerződésellenesen felhasznált összeg Ávr. 98. § (5) bekezdése szerinti visszafizetésére, egyidejűleg a levél egy példányát az SZPO részére átadja a követelés nyilvántartásba vétele érdekében.

11.5. Az NKFI Alapból finanszírozott pályázathoz kapcsolódó, kedvezményezett által visszafizetett támogatási összeget a támogatást kezelő szakmai főosztály azonosítja be, megállapítva, hogy melyik szerződéssel kapcsolatban történt a visszafizetés. Ennek érdekében az SZPO a PKR rendszert érintő bevételek esetén a bevételi utalványrendelet, míg az EUPR és az EPR rendszert érintő bevételek esetén a bankkivonat jóváírási tételét adja át teljesítésigazolás céljából, melyeket a támogatást kezelő szakmai főosztály teljesítésigazol.

11.6. Amennyiben a kedvezményezettet a támogatási szerződés vagy a támogatói okirat alapján további támogatási előlegek illetik meg, a részbeszámoló elfogadását és az arra vonatkozó követelés kivezetését követően az SZPO a támogatást kezelő szakmai főosztály adatszolgáltatása (finanszírozási lista, szakmai teljesítésigazolás a kifizetéshez) alapján a Forrás.NET rendszerben előállítja a következő támogatási előlegrészletre vonatkozó utalványrendeletet, és rögzíti annak összegét végleges kötelezettségként. Az érvényesítést a 16. pont szerint kijelölt személy, a támogatási összeg utalványozását a 17. pont szerinti személy végzi. Az utalványrendelet szerinti támogatási összeg kedvezményezett részére történő átutalásáról, valamint az EUPR, illetve EPR rendszerben történő rögzítéséről az SZPO gondoskodik.

11.7. A támogatott projekt befejezésére és zárására az Áht., az Ávr., az Eljárásrend és a támogatási szerződés, illetve a támogatói okirat vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.

12. Ellenőrzés

12.1. A támogatások rendeltetésszerű felhasználásának az Áht. 54. §-ában foglaltak szerinti helyszíni ellenőrzését az Eljárásrendben meghatározott módon a Helyszíni Ellenőrzési Osztály végzi, beleértve az ellenőrzéssel kapcsolatos tervezési, előkészítési, végrehajtási és döntés-előkészítési feladatokat. Az ellenőrzési feladatokban a támogatást kezelő szakmai főosztály az NKFI Hivatal Szervezeti és működési szabályzatában és az Eljárásrendben foglaltak szerint vesz részt.

12.2. A Helyszíni Ellenőrzési Osztály a kötelezettséget vagy a követeléseket érintő megállapításairól, azok módosításáról, előírásáról tájékoztatja az adott támogatást kezelő szakmai főosztályt. A támogatást kezelő szakmai főosztály soron kívül tájékoztatja az SZPO-t. Az értesítés alapján az SZPO gondoskodik a Forrás.NET rendszerben a kötelezettség módosításáról, a követelés előírásáról.

IV. Fejezet

HATÁSKÖRI SZABÁLYOK

13. Kötelezettségvállalás

13.1. Az NKFI Alap Kutatási Alaprésze terhére finanszírozott pályázat kiírásáról a Kutatási Kiválósági Tanács (a továbbiakban: KKT) elnöke, mint Kormány által kijelölt szerv tudományos vezetője dönt a KKT javaslata szerint.

13.2. Az NKFI Alap Innovációs Alaprésze és a Missziók Alaprésze terhére finanszírozott pályázat kiírásáról a tudománypolitika koordinációjáért felelős miniszter dönt.

13.3. Az NKFI Alap tekintetében a döntéshozó döntésének megfelelő kötelezettségvállalásra az Ávr. 52. § (1) bekezdése alapján az NKFI Hivatal elnöke vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult. Az NKFI Hivatal elnökének helyettesítése esetén a szervezeti és működési szabályzat szerinti helyettesítési jogkörben eljáró elnökhelyettes teljeskörűen jogosult kötelezettségvállalásra.

13.3.1. Az NKFI Alapból finanszírozott pályázatoknál támogatói szerződés megkötésére vagy támogatói okirat kibocsátására, kötelezettségvállalásra a Programstratégiában szereplő konstrukciók tekintetében, mint az elnök által jelen szabályzat szerint kijelölt személy értékhatártól függetlenül az adott alaprész operatív irányításáért felelős elnökhelyettes jogosult.

13.4. Az NKFI Alap terhére finanszírozott pályázatok esetén a szerződésmódosítás vagy a módosító okirat kötelezettségvállalóként történő aláírására – szükség esetén a döntéshozó döntését követően – értékhatártól függetlenül az adott alaprész operatív irányításáért felelős elnökhelyettes, vagy a támogatást kezelő szakmai főosztály vezetője vagy a helyettesítési rend szerint a vezető helyettesítésére kijelölt kormánytisztviselő jogosult. Amennyiben adott szerződéshez kapcsolódó eljárásrend nem tartalmaz a kötelezettségvállalás módosításához kapcsolódó rendelkezéseket, a 13.3. pont rendelkezései az irányadóak.

13.5. A kötelezettségvállalás dokumentumai különösen

a) a pályázati kiírás;

b) a támogatási szerződés;

c) a támogatási szerződést módosító szerződés;

d) a támogatói okirat;

e) a támogatói okiratot módosító okirat;

f) a jogszabályi előírás és az annak alapján kiadott elnöki rendelkezés.

13.6. A támogatási szerződésben, valamint támogatói okiratban meghatározott működési költségek átcsoportosítása felhalmozási költségekre, illetve a felhalmozási költségek átcsoportosítása működési költségekre a támogatási összegen belül nem igényel szerződésmódosítást vagy a támogatói okirat módosítását, ebben az esetben az SZPO a teljesítésigazolási dokumentum alapján módosítja a Forrás.NET rendszerben rögzített kötelezettségvállalást, illetve ha szükséges, kezdeményezi az előirányzat-módosítást.

13.7. A kötelezettségvállalás menete az Eljárásrendben foglaltak szerint történik.

13.8. A kötelezettségvállalás nyilvántartásba vétele a 10.5. és a 13.6. pontban leírtak szerint történik.

14. Pénzügyi ellenjegyzés

14.1. Az NKFI Alap tekintetében a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére

a) az Ávr. 55. § (2) bekezdése alapján a gazdasági vezető vagy

b) a gazdasági vezető írásbeli kijelölése alapján az Ávr. 55. § (3) bekezdésében leírt végzettséggel rendelkező, az NKFI Hivatal alkalmazásában álló kormánytisztviselő

jogosult.
14.2. A pénzügyi ellenjegyzésre jogosultnak az ellenjegyzést megelőzően meg kell győződnie az Áht. 37. § (1) bekezdésében foglaltak teljesüléséről.
14.3. Amennyiben a kezdeményezett kötelezettségvállalás nem felel meg az Áht. 37. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek, a pénzügyi ellenjegyzésre jogosultnak erről írásban haladéktalanul tájékoztatnia kell a kötelezettségvállalást kezdeményező szervezeti egység vezetőjét.
14.4. A pénzügyi ellenjegyzésnek időben mindig meg kell előznie a kötelezettségvállalást, pénzügyi ellenjegyzés nélkül kötelezettség nem vállalható.

15. Teljesítésigazolás

15.1. Az NKFI Alap tekintetében teljesítésigazolásra az Ávr. 57. § (4) bekezdése alapján az NKFI Hivatal elnöke vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult. Az NKFI Hivatal elnökének helyettesítése esetén a szervezeti és működési szabályzat szerinti helyettesítési jogkörben eljáró elnökhelyettes teljeskörűen jogosult az Ávr. szerinti teljesítésigazolásra. Teljesítésigazolásra jogosult továbbá az adott pályázati felhívás tekintetében az adott pályázati felhívás pályázatait kezelő szakmai szervezeti egység főosztályvezetője, osztályvezetője vagy a helyettesítési rend szerint a szakmai vezető helyettesítésére kijelölt kormánytisztviselő.

15.2. A teljesítésigazolás során a teljesítésigazolásra jogosultnak ellenőrizni és aláírásával igazolni kell az Ávr. 57. § (1) bekezdésében foglaltakat, valamint az Eljárásrendben meghatározott feltételek meglétét, emellett igazolnia kell azt is, hogy nem érkezett értesítés a támogatást kezelő szakmai főosztályhoz arról, hogy a kedvezményezett státuszában változás következett be, így az továbbra is a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerinti átlátható szervezetnek minősül.

15.3. A szakmai teljesítésigazolás a pályázatkezelő rendszerekből elektronikusan előállított, annak hibája esetén kézzel kiállított teljesítésigazolással történik.

16. Érvényesítés

16.1. Az NKFI Alap tekintetében érvényesítésre az Ávr. 58. § (4) bekezdése alapján a gazdasági vezető vagy az általa történt írásbeli kijelölés alapján az Ávr. 55. § (3) bekezdésében leírt végzettséggel rendelkező, az NKFI Hivatal alkalmazásában álló kormánytisztviselő jogosult.

16.2. Az érvényesítőnek ellenőriznie kell az összegszerűséget, a fedezet meglétét és azt, hogy a megelőző ügymenetben az Áht., az államháztartás számviteléről szóló kormányrendelet rendelkezéseit, továbbá az Eljárásrendben meghatározott feltételeket megtartották-e.

16.3. Az érvényesítés az „utalványrendelet”-en történik.

17. Utalványozás

17.1. Az NKFI Alap tekintetében utalványozásra az Ávr. 59. § (1) bekezdése alapján az NKFI Hivatal elnöke vagy az általa írásban kijelölt személy jogosult. Az NKFI Hivatal elnökének helyettesítése esetén utalványozásra a szervezeti és működési szabályzat szerinti helyettesítési jogkörben eljáró elnökhelyettes teljeskörűen, valamint

a) a Költségvetési Főosztály vezetője vagy

b) a Költségvetési Főosztály vezetőjének javaslata alapján az NKFI Hivatal elnöke által írásban kijelölt kormánytisztviselő

jogosult.
17.2. A kiadások utalványozása a 16. pont szerint érvényesített okmány alapján történik. A bevételek utalványozására a teljesítés igazolását követően kerülhet sor.
17.3. Az utalványozás az „utalványrendelet”-en történik.
17.4. Az utalványrendeletet a Forrás.NET rendszer alkalmazásával kell előállítani.

18. Az elektronikus kötelezettségvállalásra vonatkozó eltérő szabályok

18.1. Amennyiben a kötelezettségvállalás alapjául szolgáló dokumentum elektronikus formátumú, a kötelezettségvállaláshoz szükséges valamennyi aláírás, ideértve a pénzügyi ellenjegyzést is, fokozott biztonságú elektronikus aláírással történik (a továbbiakban: elektronikus kötelezettségvállalás).

18.2. Az elektronikus formátumú dokumentumok szakmai szervezeti egységek és az SZPO közötti kezelése az NKFI Hivatal szerverének elkülönített részén, a főosztályok között kialakított mapparendszerben történik.

18.3. A kötelezettségvállaló rendelkezése vagy amennyiben releváns, a partner erre irányuló kérése esetén az elektronikus formátumú dokumentumokat a papíralapú dokumentumokra vonatkozó általános szabályok szerint kell jóváhagyni és aláírni.

18.4. Elektronikus kötelezettségvállalás esetén a teljes pénzügyi folyamatot lehetőség szerint elektronikusan kell végigvinni (kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, teljesítésigazolás, érvényesítés, utalványozás, elektronikus bankkivonat).

18.5. Az elektronikus kötelezettségvállalás esetén a pénzügyi dokumentumok pénzintézeti terhelése vagy jóváírása utáni megőrzéséről az SZPO gondoskodik. A szakmai rendszerekben megtalálható dokumentumok (különösen: támogatási okirat, teljesítésigazolás) megőrzése a szakmai szervezeti egység feladata.

18.6. Az elektronikusan tárolt iratok kezelésére, archiválására, törlésére az iratkezelési szabályzat vonatkozó rendelkezéseit megfelelően alkalmazni kell.

V. Fejezet

EGYÉB RENDELKEZÉSEK

19. A kötelezettségvállalásra, a kötelezettségvállalás pénzügyi ellenjegyzésére, a teljesítésigazolásra, az érvényesítésre és az utalványozásra jogosult személyekről, a jogosultság kezdő és befejező időpontjáról és a jogosultak aláírásmintájáról a Költségvetési Főosztály nyilvántartást vezet az NKFI Hivatal gazdálkodási szabályzata szerinti minták megfelelő alkalmazásával.

20. Az adott pályázati felhívás támogatási jogviszonyainak kezelésért felelős szakmai szervezeti egység a Programstratégia előkészítésekor kerül kijelölésére.

21. Az Áht. 55. §-ában meghatározott adatok kezelése a támogatást kezelő szakmai főosztály feladata.

VI. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

22. Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

23.1

1

A 23. pont a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére