1/2025. (III. 19.) OAH rendelet indokolás
1/2025. (III. 19.) OAH rendelet indokolás
a nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 1/2022. (IV. 29.) OAH rendeletnek a tervezett üzemidőn túli üzemeltetést követő további üzemeltetéssel összefüggő módosításáról szóló 1/2025. (III. 19.) OAH rendelethez
2025.04.03.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A Paksi Atomerőmű több mint 30 éve látja el Magyarország lakossági és ipari fogyasztóit biztonságos és környezetkímélő módon, versenyképes áron termelt villamosenergiával. A nukleáris biztonság elsődlegességét garantáló üzemeltetési gyakorlat, a hosszú távú élettartam gazdálkodási program, a nukleáris biztonság szempontjából fontos passzív komponensekre vonatkozó konzervatív tervezési alapok és modernizációs programok együttesen képzik az alapját az üzemidő további meghosszabbításának.
A nukleáris létesítmények nukleáris biztonsági követelményeiről és az ezzel összefüggő hatósági tevékenységről szóló 1/2022. (IV. 29.) OAH rendelet (a továbbiakban: NBSZ) módosításának célja:
1. A Paksi Atomerőmű tervezett üzemidőn túli üzemeltetését követő további üzemeltetése rendeleti szintű rendelkezéseinek megalkotása.
2. A kiégett üzemanyag átmeneti tárolására szolgáló létesítmények és a radioaktívhulladék-tárolók moduláris jellegében, és a több – a létesítmény üzemelési életciklus-szakaszával is átfedő – szakaszban történő létesítésében a gyakorlatban is megnyilvánuló hasonlóságokra tekintettel biztosítani, hogy a kiégett üzemanyag átmeneti tárolására szolgáló létesítmény 1–33. kamrás kiépítésén túli bővítésének engedélyezési eljárására is a létesítési engedélyezési eljárásra vonatkozó szabályokat kelljen alkalmazni.
3. A nukleáris biztonsági hatóság a benyújtás módjától függetlenül meghatározhassa az elfogadott fájlformátumokat.
4. Hathavi felkészülési időt biztosítva változik a radioaktív hulladékok nyilvántartása a kutatóreaktorokban és a kiégett üzemanyag átmeneti tárolójában. Cél az NBSZ 4., 5. és 6. kötete közötti összhang megteremtése a fokozatos megközelítés alkalmazásával.
5. Módosul a létesítés alatt álló nukleáris létesítmény létszámadatainak nyilvántartása és jelentése. A létesítés alatt álló nukleáris létesítménynek biztosítania kell, hogy a területén tartózkodó személyek létszámával aktuálisan rendelkezzen, és arról a védelmi bizottságot rendszeresen tájékoztassa.
6. A hatósági bizonyítvány helyszíni szemle nélkül is kiállítható lesz olyan esetben, amikor a bekövetkezett változás, a valós és jogszerű állapot szemle nélkül is egyértelműen megállapítható.
7. A módosítás alapján az öt évnél hosszabb időtartamú átalakítások esetén nem új átalakítási engedély kiadása történik, hanem a hatályos átalakítási engedély meghosszabbíthatóvá válik.
8. A módosítás kiterjeszti az átalakítás fogalmát az eltérő állapotban történő üzemeltetésre, így a műszaki megfelelőség igazolása esetén az engedélyes nem kényszerül aránytalan műszaki átalakításra, ami jelentős vagy indokolatlan többletkockázatot jelent a fennálló állapot fenntartásához képest.
9. A minősítésekre vonatkozó európai módszertannal (ENIQ módszertan) való összhang érdekében a nukleáris biztonsági hatóság hatáskörének pontosítása a minősítések jóváhagyása területén.
10. A radioaktív hulladékok osztályozására vonatkozó követelmény megjelenítése az NBSZ 4.11.3.0100. pontjában.
11. A módosítással a radioaktív hulladékok minősítéséről szóló szabályozás követelménye osztályba sorolástól függetlenül vonatkozik minden radioaktív hulladékra. A módosítás következtében a létesítmény irányítási rendszerében lévő dokumentumok felülvizsgálata szükséges.
12. A módosítás alapján nemcsak a szervezet felépítése és az irányítási rendszere átalakítása esetén szükséges Átalakítást Megalapozó Dokumentációt készíteni, hanem az ezeket érintő átalakításra is.
13. Azon műszaki problémák esetében, amelyek nem kezelhetők azonnal, az engedélyesnek lehetősége van üzemviteli utasításokkal tartani az üzemviteli feltételeket és korlátokat. Az ideiglenes módosítások végrehajtásának szabályai megjelennek az NBSZ 4. kötetében, de szükséges az ideiglenes módosítások számát és időtartamát korlátozni.
14. Technikai, nyelvhelyességi módosítások, jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás