• Tartalom

10/2025. (III. 7.) ÉKM utasítás

10/2025. (III. 7.) ÉKM utasítás

a MÁV-csoport közösségi közlekedési szolgáltatásait érintő fejlesztésekről

2025.03.08.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján, az Építési és Közlekedési Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 2/2022. (XII. 28.) ÉKM utasítás 1. melléklet 4. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következő utasítást adom ki:

1. § A MÁV-csoport közösségi közlekedési szolgáltatásait érintő fejlesztések hatékony megvalósításához kapcsolódó feladatokat az alábbiak szerint határozom meg, a feladatok részletes leírását az 1. melléklet tartalmazza.

Feladat

Határidő

1.

A menetjegyek és bérletek árának meghatározott szabályok szerinti visszatérítése a közösségi közlekedés legalább 20 percet meghaladó idejű késése esetén

2025. június 1.

2.

A MÁV-csoport összes pályaudvari mosdójának felújítása

2025. december 31.

3.

Takarítószemélyzet folyamatos biztosítása az IC vonatokon

2025. április 1-től

4.

1000 darab új autóbusz beszerzése

Az első 500 autóbusz tekintetében: 2025. december 31.; majd 2026. június 30.

5.

MÁV-csoport mozdony-flottájának korszerűsítése

I. ütem: 2025. december 31.
II. ütem: 2026. december 31.

6.

Az IC-kocsik felújítása és további 285 IC-kocsi beszerzése

I. ütem: 2025. február 28.
II. ütem: 2025. június 15.

7.

A GYSEV egyes erőforrásainak beforgatása a MÁV-hoz meghatározott szabályok szerint, több ütemre bontva

I. ütem: 2025. június 30.
II. ütem: 2026. március 30.
III. ütem: 2025. március 31.

8.

MÁV-busz mint szolgáltatás bevezetése (nyári erősítő buszok)

2025. április 30.

9.

Jegyvásárláskor az utasok tájékoztatása a buszok és vonatok klímaellátottságáról (klímagarancia)

2025. április 30.

10.

Új applikáció bevezetése MÁV Plusz néven, beépített késés-ellenőrzési funkcióval

2025. április 1.

2. § Az 1. §-ban meghatározott feladatok végrehajtására a MÁV Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársaság vezérigazgatóját jelölöm ki.

3. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 10/2025. (III. 7.) ÉKM utasításhoz

Az utasítás 1. §-ában szereplő táblázat szerinti, a MÁV-csoport közösségi közlekedési szolgáltatásait érintő fejlesztések hatékony megvalósításához kapcsolódó feladatainak részletes leírása

1. 2025. június 1. napjától késési biztosítás kerüljön bevezetésre a MÁV-csoport által közlekedtetett vonatokon és buszokon, mely alapján

a) a busz vagy a vasúti menetjegy árak 50%-a kerüljön visszafizetésre az adott járat legalább 20 perces késése esetén, továbbá

b) a havi bérletesek 10%-os mértékű kedvezményt vehessenek igénybe a következő vármegye- vagy országbérlet árából a menetjegy vagy bérlet megvásárlásának módjára tekintet nélkül, amennyiben a közlekedés céljára igénybe vett vonat, illetve busz az adott hónapban legalább öt alkalommal alkalmanként minimum 20 percet késik.

2. 2025. december 31. napjáig kerüljön felújításra, átalakításra és egységes arculat szerint kialakításra, illetve ezt követően is folyamatos karbantartásra a MÁV-csoport valamennyi (946 vasúti és 256 busz) pályaudvarán és állomásán található WC és mosdó. A WC- és mosdóhasználat megfizetésekor az igénybe vevők részére biztosítani szükséges a készpénzes és az elektronikus fizetés párhuzamos lehetőségét akként, hogy a MÁV-csoport utasai – akár MÁV Plusz applikációval, akár érvényes jeggyel vagy bérlettel – az illemhelyiségeket ingyenesen használhassák. A feladat teljesítése során a MÁV törekedni köteles a használat után beszedett minél nagyobb bevétel elérésére. A MÁV-csoport köteles biztosítani az illemhelyiségek folyamatos rendeltetésszerű használatát, ideértve a szükséges fogyóeszközök és infrastruktúra folyamatos biztosítását.

3. 2025. április 1-jétől a MÁV-csoport InterCity vonatain az utazás teljes időtartama alatt takarítószemélyzet teljesítsen szolgálatot. A MÁV-csoport köteles folyamatosan biztosítani a feladat végrehajtásához szükséges fogyóeszközöket és infrastruktúrát.

4. 1000 db új autóbusz kerüljön beszerzésre 2026. június 30-ig, azzal, hogy az első 500 db autóbusz már 2025. december 31-ig álljon a MÁV-csoportnál forgalomba.

5. Kerüljön sor a MÁV-csoport mozdony-flottájának korszerűsítésére, azzal, hogy 2026. május 31-ig a flotta minden második mozdonya, az InterCity járatok esetén közel 90%-a esetében történjen meg a korszerűsítés úgy, hogy a 2025. évben legalább 55 db, a 2026. évben további 15 db mozdony álljon szolgálatba.

6. 2025. június 15-ig kerüljön felújításra és újból forgalomba helyezésre 100 db vasúti kocsi. Ennek részeként 50 db, alkatrészhiány miatt a forgalomból kivont InterCity kocsi, valamint 285 db új vasúti kocsi beszerzésére irányuló előzetes piaci konzultáció (EPK) kerüljön kiírásra 2025. február 28-ig.

7. A MÁV-csoport haladéktalanul kösse meg a szükséges szerződéseket a GYSEV Zrt.-vel, illetve tegyen meg minden szükséges intézkedést (ideértve, de nem kizárólag hatósági és egyéb engedélyek, jóváhagyások kezdeményezését) annak érdekében, hogy

a) a pályaműködtetés tekintetében legkésőbb 2025. június 30-ig kerüljön sor a következő pályaszakaszok GYSEV Zrt. működtetésébe történő átadására:

Vonal megnevezése

Vonalszám

Vonalhossz
[km]

Boba – Őriszentpéter (oh)

25

102,2

Zalaegerszeg–Rédics

23

48,7

Zalabér–Batyk–Zalaszentgrót

24

5,9

Székesfehérvár–Porpác

20

153,0

Győr – Celldömölk (bez)

10

74,1

Pápa–Csorna

14

36,4

Zalaszentiván–Nagykanizsa

17

53,0

Balatonszentgyörgy (kiz) – Murakeresztúr (oh)

30

55,9

Murakeresztúr – Gyékényes (bez) – Gyékényes (oh)

60

15,0

Győrszabadhegy–Veszprém

11

73,0

Hajmáskér–Papkeszi

27

9,0

Balatonszentgyörgy (kiz) – Tapolca (bez)

26

62,8

Pápa–Veszprémvarsány

13

36,0

Balatonszentgyörgy (elág) – Sármellék

37K

8,2

Összesen

733,2

illetve ezáltal összességében a GYSEV Zrt. által ellátandó 1094,0 vágánykm (vkm) pályaszakasz működtetéséhez szükséges arányos (a MÁV és a GYSEV által működtetett összpályaszakaszhoz viszonyítva összesen 16,7%-nyi) pénzügyi forrás, valamint a szükséges eszközök, kiszolgáló épületek és humán erőforrás átadására is a GYSEV Zrt. részére;
b) személyszállítási szolgáltatások tekintetében a lehető legrövidebb időn belül, akár több ütemben, de legkésőbb 2026. március 30-ig kerüljön sor az alábbi vonalakon működtetett személyszállítási szolgáltatások átadására a GYSEV Zrt. részére:

Vonal

Vonal

Vonat

Érintett vonatok száma
(db)

Távolság
(km)

Érintett napok száma

Összes vkm

25

Celldömölk–
Boba–
Zalaegerszeg

Regionális személyvonatok, jelenlegi menetrend

19

68

365

471 580

10

Győr–
Celldömölk

Regionális személyvonatok, jelenlegi menetrend

24

72

365

630 720

14

Pápa–Csorna

Regionális személyvonatok, NAPI 8 VONATPÁR

16

37

365

216 080

1, 8, 16

Budapest–Győr–
Csorna–
Szombathely

IC vonatok

16

243

365

1 419 120

Összesen

75

420

2 737 500

illetve a fenti szolgáltatások ellátáshoz szükséges arányos pénzügyi források, a vonalak kiszolgálásához szükséges járművek és egyéb eszközök és humán erőforrás átadására is a GYSEV Zrt. részére;
c) a MÁV Zrt. alakítson munkacsoportot a GYSEV Zrt.-vel, és legkésőbb 2025. március 31-ig tegyen javaslatot a tulajdonosi joggyakorló számára annak meghatározására, hogy a GYSEV Zrt. a magyarországi közszolgáltatás javára milyen járműveket és eszközöket tud átcsoportosítani a MÁV Zrt.-vel való megállapodás keretében.

8. A 2025. évi nyári szezontól kerüljön bevezetésre a nyári erősítő buszjáratok rendszere, a nyári szezonban álljon rendelkezésre legalább 200 db autóbusz, amelyek erősítő járatként tudják kísérni, szükség esetén pedig helyettesíteni a legnépszerűbb nyári vonatjáratokat.

9. A 2025. évi nyári szezonra kerüljön bevezetésre klímagarancia-rendszer, miszerint a nyári főszezonban jegyvásárlás során egyértelműen kerüljön feltüntetésre, hogy egy-egy jármű rendelkezik-e klímával, és amennyiben az utas nem talál klímás vonatot az adott viszonylaton, a MÁV-csoport garantáljon számára ugyanolyan feltételekkel klímás erősítő buszjáratot.

10. 2025. április 1. napjától kerüljön bevezetésre és folyamatosan fejlesztésre a MÁV Plusz alkalmazás. Az alkalmazásba kerüljenek bele

a) utastájékoztatási és ügyfélszolgálati funkciók,

b) a késés utáni kártérítés érvényesítését lehetővé tevő „késési biztosítás” funkció, valamint

c) a WC és mosdó használatát biztosító beléptetési funkció, 2026. január 1-jei határidővel.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére