11/2025. (IV. 10.) EM rendelet
11/2025. (IV. 10.) EM rendelet
a közép- és nagyfeszültségű hálózaton elérhető szabad kapacitások kiosztására irányuló pályázati eljárásról
[1] Az ellátásbiztonság megőrzése, a növekvő igények kiszolgálására alkalmas korszerű erőművek létesítésének elősegítése, a villamosenergia-rendszer rugalmasságának növelése, a zöldenergia termelésének és tárolásának ösztönzése érdekében szükséges meghatározni a közép- és nagyfeszültségű hálózaton elérhető szabad kapacitások kiosztására irányuló pályázati eljárás szabályait.
[2] A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény 170. § (2) bekezdés 25. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 2. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a közép- és nagyfeszültségű hálózaton elérhető szabad kapacitások kiosztására irányuló pályázati eljárás kiírásának feltételeire, a pályázati kiírás közzétételének szabályaira, illetve minimális tartalmi követelményeire, a kiosztható szabad kapacitások meghatározásának módjára, valamint a pályázati eljárás szabályaira terjed ki.
2. Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet alkalmazásában
1. ajánlati biztosíték: a nyertes pályázatok kiválasztása előtt a pályázat kiírója felé pénzbeli letét formájában nyújtandó pénzügyi biztosíték, amely a pályázatban vállalt kötelezettségek biztosítékául szolgál;
2. csatlakozási jog: a pályázati eljárás eredménye szerint kiosztott, meghatározott feszültségszintű, teljesítménynagyságú és elhelyezkedésű közcélú hálózati csatlakozást a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) határozata alapján biztosító jog és kötelezettség együttese;
3. hálózati csomópont: a nagyfeszültségű transzformátorállomás és a nagy-/középfeszültségű transzformátorállomás;
4. hirdetmény: a pályázat kiírásáról szóló értesítés, amelyben a Hivatal értesítést tesz közzé a pályázati eljárás megindításáról;
5. igénybejelentési biztosíték: a nyertes pályázó által az igénybejelentési nyilatkozat benyújtásával egyidejűleg a hálózati engedélyes felé pénzbeli letét formájában nyújtandó pénzügyi biztosíték;
6. középfeszültségű hálózati csomópont: a nagy-/középfeszültségű transzformátorállomás középfeszültségű része;
7. nagyfeszültségű hálózati csomópont: a nagyfeszültségű transzformátorállomás vagy nagy-/középfeszültségű transzformátorállomás adott nagyfeszültségű része;
8. pályázat: a polgári perrendtartásról szóló törvény szerinti gazdálkodó szervezet pályázó által a pályázati eljárás keretében benyújtott ajánlat;
9. pályázati eljárás: az erőmű – ideértve a villamos energiáról szóló törvény szerinti villamosenergia-tárolót is – közép- vagy nagyfeszültségen az elosztó vagy átviteli hálózathoz történő csatlakoztatására vonatkozó kiválasztási eljárás;
10. pályázati kiírás: a pályázati eljárás és a pályázat benyújtásának részletes szabályait tartalmazó dokumentáció;
11. társaságcsoport: azon vállalkozások összessége, amelyek a számvitelről szóló törvény szerint kapcsolt vállalkozásnak minősülnek;
12. teljesítési biztosíték: a nyertes pályázatok kiválasztása után a pályázat kiírója felé pénzbeli letét formájában nyújtandó pénzügyi biztosíték, amely a nyertes pályázatban szereplő beruházás megvalósításának biztosítékául szolgál.
3. A pályázati eljárás célja
3. § (1) A pályázati eljárás célja
a) a villamosenergia-rendszer szabályozhatóságának és biztonságos működésének fenntartása,
b) a felhasználói igények kielégítése érdekében új, korszerű erőművi kapacitások létesítésének elősegítése,
c) a zöld átállás érdekében a megújuló energiaforrásból termelt villamos energia részarányának növelése,
d) a hirdetmény és a pályázati kiírás alapján a közép- vagy nagyfeszültségű elosztó vagy átviteli hálózatra vonatkozó csatlakozási jog üzemgazdasági és nemzetgazdasági szempontból hatékony, átlátható, befolyásmentes, az egyenlő bánásmód követelményének megfelelő szétosztása, figyelemmel a műszakilag korlátozott lehetőségekre, valamint
e) a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 35/A. § (2) bekezdésében meghatározott szakpolitikai szempontok érvényesítése.
(2) A pályázati eljárás a pályázati kiírás szerinti pályázati eljárás tárgyát képező csatlakozási jog elnyerése tekintetében azoknak a pályázatoknak a kiválasztására irányul, amelyek az (1) bekezdésben meghatározott céloknak a pályázati kiírásban meghatározott értékelési szempontok szerint a leginkább megfelelnek.
4. A pályázati eljárás előkészítése és a pályázat kiírása
4. § (1) A pályázati eljárás lebonyolításával kapcsolatos feladatokat – ideértve a hirdetmény elkészítését és közzétételét, a pályázati kiírás kidolgozását, valamint a pályázatok értékelését – a Hivatal látja el az energiapolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) felkérésére, melyhez a miniszter a Hivatal részére minden szükséges adatot megad.
(2) A hálózati engedélyes az üzemi szabályzatban meghatározottak szerinti féléves ütemezéssel, a Hivatallal történő konzultációt követően előzetes adatszolgáltatást teljesít a miniszter részére a (4) bekezdés szerinti felkérés előkészítéséhez, amely tartalmazza
a) az érvényes műszaki-gazdasági tájékoztatóval vagy hálózatcsatlakozási szerződéssel rendelkező üzembe helyezett és üzembe helyezés előtt álló erőművek, valamint azok felkérésben meghatározott adatainak felsorolását,
b) a háztartási méretű kiserőművekre, illetve közcélú hálózati betáplálási kapacitás nélküli erőművekre vonatkozó prognózisokat, valamint
c) az a) és b) pont szerinti eredmények összevetését az energiaunió és az éghajlat-politika irányításáról, valamint a 663/2009/EK és a 715/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet, a 94/22/EK, a 98/70/EK, a 2009/31/EK, a 2009/73/EK, a 2010/31/EU, a 2012/27/EU és a 2013/30/EU európai parlamenti és tanácsi irányelv, a 2009/119/EK és az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv módosításáról, továbbá az 525/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2018. december 11-i (EU) 2018/1999 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti Nemzeti Energia- és Klímatervvel.
(3) Az előzetes adatszolgáltatás teljesítését követően a miniszter kérésére a hálózati engedélyes átadja a csatlakozási pont kiépítésére alkalmas alállomások listáját települések, járások hozzárendelésével a kérésben megjelölt naptári évre vonatkozóan, a kérést követő 21 napon belül, de az előzetes adatszolgáltatást követő 30 napnál nem hamarabb.
(4) A Hivatal a miniszter felkérésére elemzést végez. A miniszter a Hivatalnak címzett felkérésben meghatározza a kiosztandó betáplálási kapacitásokat járásokra, technológiákra és üzembe helyezési időszakokra lebontva. Az elemzésben a Hivatal a hálózati engedélyesek adatszolgáltatása és értékelése alapján megállapítja, hogy
a) a felkérésben szereplő járásokban a közcélú hálózaton milyen ütemezéssel mekkora mértékű új vagy többlet betáplálási csatlakozási kapacitás vehető igénybe erőművi technológiánként, és
b) a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007. (X. 19.) Korm. rendelet 9/D. § (3) bekezdése alapján az időjárásfüggő erőművek részéről milyen, a villamosenergia-rendszer teljesítmény-egyensúlyának fenntartását biztosító műszaki feltételek teljesítése szükséges.
(5) A hálózati engedélyes együttműködik a Hivatallal a (4) bekezdés szerinti elemzés elkészítésében.
(6) A Hivatal az elemzést legkésőbb a felkérést követő 70 napon belül végzi el, és az elemzés eredményéről haladéktalanul tájékoztatja a minisztert. Amennyiben az elemzés alapján az igények kiszolgálásához rugalmas csatlakozás vizsgálata is szükséges, a Hivatal az elemzést a miniszter kiegészítésre vonatkozó felkérésétől számított 2 hónapon belül kiegészíti a rugalmas csatlakozásra vonatkozó feltételekkel.
5. § (1) A Hivatal a pályázatot a miniszter pályázati eljárás kiírására vonatkozó felkérése alapján írja ki. A miniszter a Hivatalnak címzett felkérésben meghatározza a pályázatban kiírható összes szabad kapacitás mértékét és a csatlakozás legkorábbi időpontját hálózati csomópontonként és technológiánként lebontva, továbbá a pályázat eredményhirdetésének legkésőbbi időpontját.
(2) A Hivatal a pályázati eljárásban a pályázati kiírásban meghatározott korlátok figyelembevételével határozza meg a nyertes pályázatok körét, a pályázati kiírás szerinti értékelési szempontok figyelembevételével meghatározott és a pályázatok által elért pontszámok sorrendjében.
(3) A pályázó pályázatban szereplő csatlakozási igénye részben is nyertessé nyilvánítható a pályázati kiírásban meghatározott korlát mértékéig, ha az értékelési szempontok szerinti sorrend alapján ez lenne az első nem teljesíthető ajánlat, és a pályázó a pályázat benyújtásakor nyilatkozott az esetleges részbeni nyertessé nyilvánítás elfogadásáról.
(4) A pályázó a pályázati eljárás során ajánlati és – nyertessé nyilvánítás esetén – teljesítési biztosítékot (e § alkalmazásában a továbbiakban: biztosíték) nyújt, amelynek minimális mértékét a Hivatal technológiánként azonos elv alapján, megkülönböztetéstől mentesen állapítja meg a pályázati kiírásban, mely minimális mértéken felül a pályázó magasabb teljesítési biztosíték teljesítését is vállalhatja. A biztosíték minimális mértéke technológiától függően különböző lehet. A biztosíték meghatározásának módját és minimális mértékét, teljesítésének, felszabadításának és lehívásának e rendeletben nem szabályozott feltételeit a pályázati kiírás tartalmazza.
(5) A Hivatal elkészíti a pályázati kiírást, és arról hirdetményt tesz közzé a honlapján és legalább két országos napilapban. A hirdetmény tartalmazza a pályázati kiírás ellenértékét és megfizetésének módját, a pályázati kiírás rendelkezésre bocsátásának módját, a pályázat benyújtásának módját és határidejét, a kiíró megnevezését, valamint a kiírás tárgyát.
(6) A pályázati kiírás tartalmazza
a) a kiosztható szabad kapacitást hálózati csomópont, technológia és feszültségszint szerint,
b) az elnyerhető csatlakozási jog és a hozzá kapcsolódó kötelezettségek részletes leírását és feltételeit, ideértve a villamosenergia-rendszer teljesítmény-egyensúlyának fenntartását biztosító műszaki feltételek minimumát,
c) a pályázati eljárás rendjére vonatkozó alapvető szabályokat, legalább a pályázás feltételeit, módját, a benyújtási és hiánypótlási határidőt, a pályázati eljárás eredményessé vagy eredménytelenné nyilvánításának feltételeit, a pályázat elbírálásának szempontjait, módszerét, a pályázati kiírás módosításának feltételeit,
d) a hálózati csatlakozás igénybevételének megkezdésére nyitva álló időkeretet 12 hónapos időszakban meghatározva,
e) az adott hálózati csatlakozás után fizetendő, várható közvetett fajlagos csatlakozási díj mértékét forintban,
f) a pályázatban történő részvétel feltételeit,
g) a biztosíték mértékét és a teljesítésére vonatkozó feltételeket, továbbá a biztosíték felszabadításának és lehívásának feltételeit,
h) a benyújtandó dokumentumok, nyilatkozatok mintáit,
i) a 6. § szerinti konzultáció részleteit,
j) az értékelés jogszabályi kereteken belüli további részletes szempontjait,
k) az egyes szempontok alapján elérhető pontszámot és számítási módszertant, valamint
l) az eredmény közzétételének módját.
(7) A Hivatal a benyújtott pályázatok értékelése során a pályázati kiírásban meghatározott részletfeltételek értékelése során előnyben részesíti az azonos hálózati csomópont vonatkozásában azt a pályázót, amely
a) a kiírásban meghatározott, a villamosenergia-rendszer teljesítmény-egyensúlyának fenntartását biztosító műszaki feltételek teljesítését a pályázati kiírásban meghatározott minimumhoz képest nagyobb mértékben vállalja,
b) a pályázat benyújtásakor a (3) bekezdés szerint nyilatkozott az esetleges részbeni nyertessé nyilvánításról,
c) nagyfeszültségű hálózati csomópont azonos csatlakozási pontja mögött nagyobb erőművi névleges teljesítőképesség beépítését tervezi,
d) azonos középfeszültségű hálózati csomópont mögött nagyobb erőművi névleges teljesítőképesség beépítését tervezi,
e) jobb teljesítménykihasználást eredményező technológia vagy technológiák együttes beépítését tervezi azonos csatlakozási pont mögé,
f) a pályázati kiírásban meghatározott minimum biztosítékhoz képest magasabb összegű biztosítékot ajánl fel,
g) magasabb előkészítettségi fázisban lévő beruházást valósít meg,
h) a beruházás megvalósításának helyszínéül
ha) művelési ág alól kivont vagy alacsonyabb minőségi osztályú vagy
hb) önkormányzati tulajdonú
földterületet jelöl meg,
i) a megtermelt villamos energiát hosszú távon önkormányzatnak vagy önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságnak mint rendszerhasználónak értékesíti, vagy
j) enyhébb környezetterhelésű beruházást valósít meg.
(8) Ha az azonos hálózati csomópontra a benyújtott pályázatok szerint igényelt csatlakozási kapacitás mértéke meghaladja az adott hálózati csomópontra kiadható csatlakozási kapacitás mértékét, akkor az azonos hálózati csomópontra benyújtott pályázatok értékelése során a Hivatal a (7) bekezdésben foglalt értékelési szempontok szerint előnyben részesíti azt a pályázót, aki a felsorolt szempontok közül több szempontnak felel meg.
5. Konzultáció
6. § A Hivatal a pályázati kiírásban meghatározott módon, helyen és időben a pályázati eljárás rendjéről konzultációt tart.
6. Részvétel és a pályázat benyújtása
7. § A pályázati eljárásban nem vehet részt az a pályázó,
a) amelynek a hirdetmény közzétételének napján vagy a benyújtási határidő napján a Hivatallal szemben lejárt határidejű, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal igazgatási szolgáltatási díjainak mértékéről, valamint az igazgatási szolgáltatási, a felügyeleti díjak és egyéb bevételek beszedésére, kezelésére, nyilvántartására és visszatérítésére vonatkozó szabályokról szóló rendelete szerinti igazgatási szolgáltatási eljárásidíj-fizetési vagy felügyeletidíj-fizetési kötelezettsége van,
b) amelynek a hirdetmény közzétételének napján egyéb, 60 napnál régebben lejárt esedékességű köztartozása van, kivéve, ha az adóhatóság számára fizetési halasztást vagy részletfizetést engedélyezett,
c) amellyel szemben a hirdetmény közzétételét megelőző három naptári éven belül a bíróság – a jogi személlyel szemben kiszabható büntetőjogi intézkedésekről szóló törvénnyel összhangban – bűncselekmény elkövetését jogerősen megállapította,
d) amely a hirdetmény közzétételét megelőző három naptári éven belül a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. törvény 11. §-a vagy 21. §-a, illetve az Európai Unió működéséről szóló szerződés 101. cikke vagy 102. cikke szerinti véglegessé vált versenyfelügyeleti határozatban vagy jogerős bírósági határozatban megállapított és bírsággal sújtott jogszabálysértést követett el,
e) amelynek korábbi – öt évnél nem régebben lezárult – közbeszerzési eljárás alapján vállalt szerződéses kötelezettségének megszegését végleges közigazgatási vagy jogerős bírósági határozat megállapította,
f) amelynek – a jogelődjét is ideértve – vagy a vele egy társaságcsoportba tartozó vállalkozásnak a Vet. 74. § (1) bekezdése szerinti bármely engedélyét a hirdetmény közzétételét megelőző három éven belül hivatalból – az engedélyesnek felróható okból – visszavonták,
g) amely a pályázatában a pályázat elbírálását érdemben befolyásoló valótlan adatot közölt,
h) amely végelszámolás alatt áll, vagy amely ellen csőd- vagy felszámolási eljárás folyamatban van,
i) amely a pályázati kiírást nem a hirdetményben meghatározott módon szerezte be,
j) amely határidőben nem teljesítette az ajánlati biztosítékot,
k) amely a tevékenységét felfüggesztette, vagy amelynek tevékenységét felfüggesztették,
l) amely korábbi – három évnél nem régebben lezárult – közbeszerzési eljárás, koncessziós pályázat, e rendelet szerinti pályázat során hamis adatot szolgáltatott, és ezért az eljárásból kizárták, vagy ha a hamis adat szolgáltatását véglegesen megállapították, a véglegesen megállapított időtartam végéig, vagy
m) amelynek – a jogelődjét is ideértve – vagy a vele egy társaságcsoportba tartozó vállalkozásnak lejárt esedékességű csatlakozásidíj- vagy rendszerhasználatidíj-tartozása áll fenn.
8. § (1) A pályázat tartalmazza
a) a pályázó azonosítására alkalmas adatot, a nevét, a cégjegyzék- vagy nyilvántartási számát, a székhelyét, az elérhetőségét,
b) a tervezett erőmű telephelyének helyrajzi számát, a telephely címét és a pályázattal érintett, a pályázati kiírásban szereplő hálózati csomópontot,
c) a megvalósítani tervezett erőmű következő műszaki adatait:
ca) erőművi névleges teljesítőképességét,
cb) az elsődleges, opcionális módon másodlagos, harmadlagos energiaforrást,
cc) a termelői vezetéket fogadó mezők igényelt számát,
cd) a betáplálásra igényelt rendelkezésre álló teljesítményt,
ce) a vételezésre igényelt rendelkezésre álló teljesítményt,
cf) villamosenergia-tároló esetén névleges kapacitást,
d) a pályázó opcionális nyilatkozatát arról, hogy
da) pályázata részben is nyertessé nyilvánítható, ideértve a részbeni nyertesség minimális mértékét, amely nem lehet magasabb, mint a pályázati felhívásban meghatározott mérték,
db) a pályázati kiírásban meghatározott minimum teljesítési biztosítékhoz képest magasabb összegű biztosítékot nyújt és milyen mértékben,
dc) a pályázati kiírásban meghatározott, a villamosenergia-rendszer teljesítmény-egyensúlyának fenntartását biztosító műszaki feltételek teljesítését a pályázati kiírásban meghatározott minimumhoz képest nagyobb mértékben vállalja.
(2) A pályázó a pályázat mellékleteként benyújtja
a) arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a pályázati kiírásban foglaltakat magára nézve kötelezőnek ismeri el,
b) arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy vele szemben az e rendeletben foglalt kizáró ok nem áll fenn,
c) a nem a cégjegyzékben nyilvántartott pályázó esetében a nyilvántartásba vételről szóló határozatot, valamint a módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt, hatályos alapító okiratot vagy az egyéb létesítő okiratot, valamint ezek közjegyző által hitelesített másolatát,
d) nyilatkozatát a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény 3. § 38. pontja szerinti tényleges tulajdonosáról, valamint arról, hogy a pályázatával érintett hálózati csomópontra ugyanazon társaságcsoportba tartozó másik pályázó részéről pályázat nem került benyújtásra,
e) a teljességi nyilatkozatot, amelyben a pályázó felelősséget vállal arra, hogy a 12. § (1) bekezdés e) pontja szerinti befolyás megállapításához szükséges minden dokumentumot és információt rendelkezésre bocsátott,
f) a pályázónak a pályázati eljárásban történő teljes körű képviseletére jogosultak nevét, valamint a képviseleti jog igazolására alkalmas dokumentumot,
g) a 7. §-ban meghatározott követelmények teljesítésére vonatkozó igazolásokat, nyilatkozatokat, valamint
h) az ajánlati biztosíték pályázati kiírás szerinti teljesítését igazoló dokumentumot.
9. § A Hivatal a pályázót a pályázati eljárásból kizárja, ha
a) a pályázó nem felel meg a pályázati feltételeknek,
b) a pályázó nem tartja be a pályázati kiírásban foglaltakat,
c) a pályázatban tett bármely nyilatkozatával szemben a pályázati eljárás során olyan információ merül fel, amely alapján megállapítható, hogy a pályázó nem a valóságnak megfelelő nyilatkozatot tett, vagy
d) a pályázati kiírásban előírt adatokat, dokumentumokat és nyilatkozatokat a hiánypótlási felhívás ellenére sem közli teljeskörűen vagy a valóságnak megfelelően.
7. Az Értékelő Bizottság
10. § (1) A Hivatal a pályázatok pályázati feltételeknek való megfelelősége vizsgálatára és értékelésének előkészítésére öttagú bizottságot hoz létre, legfeljebb tíz póttaggal (a továbbiakban: Értékelő Bizottság).
(2) Az Értékelő Bizottság elnökét, a tagokat és a póttagokat a Hivatal elnöke jelöli ki a Hivatallal közszolgálati jogviszonyban álló személyek közül. Az Értékelő Bizottság elnökének akadályoztatása esetén az általa kijelölt tag látja el az Értékelő Bizottság vezetését. Az Értékelő Bizottság elnökének helyettesítése esetén, az Értékelő Bizottság elnöki jogkörében eljáró személy az Értékelő Bizottságba bevon egy további póttagot.
(3) Az Értékelő Bizottság munkájában a miniszter által kijelölt személy – aki a miniszter által vezetett minisztériummal kormányzati szolgálati jogviszonyban áll – megfigyelőként részt vehet. A megfigyelőt szavazati jog nem illeti meg, jogosult azonban a pályázati dokumentumok és az Értékelő Bizottság által készített dokumentumok megismerésére.
(4) Az Értékelő Bizottság tagját akadályoztatása esetén az általa kijelölt póttag helyettesíti.
(5) Az Értékelő Bizottság az e rendelet és a pályázati kiírás által meghatározott keretek között az ügyrendjét maga állapítja meg.
(6) Az Értékelő Bizottság működésének tárgyi feltételeit a Hivatal biztosítja, valamint annak munkájában szakmai segítséget nyújt.
11. § (1) Az Értékelő Bizottság megszűnik a pályázat eredményének vagy eredménytelenségének kihirdetését követő napon.
(2) Az értékelő bizottsági tag vagy póttag megbízatása megszűnik, ha
a) az Értékelő Bizottság megszűnik,
b) a tag vagy póttag megbízatását – annak összeférhetetlensége esetén – az Értékelő Bizottság elnöke a tag kijelölésére jogosult javaslatára visszavonja,
c) a tag vagy póttag a megbízatásáról lemond,
d) a tag vagy póttag kormányzati vagy közszolgálati jogviszonya megszűnik, vagy
e) a tag vagy póttag elhalálozik.
12. § (1) Összeférhetetlenség miatt nem lehet az Értékelő Bizottság tagja vagy póttagja az a személy, aki
a) valamely benyújtott pályázat előkészítésében vagy kidolgozásában bármilyen módon részt vett,
b) a pályázati eljárás során pályázatot nyújtott be,
c) a pályázatot benyújtó természetes személy és képviselője, alkalmazottja, foglalkoztatottja, alkalmazója vagy foglalkoztatója,
d) a pályázatot benyújtó jogi személy képviselője, tulajdonosa, részvényese, tagja, vezető tisztségviselője, alkalmazottja vagy más szerződéses jogviszony alapján foglalkoztatottja,
e) annak a jogi személynek a képviselője, vezető tisztségviselője, alkalmazottja, foglalkoztatottja, amelyben a pályázó közvetlen vagy közvetett befolyással rendelkezik, illetve amelynek a pályázó tulajdonosa, részvényese, tagja vagy
f) az a)–e) pontban meghatározott személyek Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény szerinti közeli hozzátartozója.
(2) Ha összeférhetetlenségi ok merült fel, arról az összeférhetetlenségi ok felmerülését követő 3 napon belül az Értékelő Bizottság elnökét tájékoztatni kell.
(3) A tag és a póttag megbízatásának visszavonása esetén az új tagot és póttagot a 10. § (2)–(4) bekezdése szerinti jelölés alapján az Értékelő Bizottság elnöke nevezi ki.
13. § (1) Az Értékelő Bizottság
a) elvégzi a pályázatok teljeskörűségének vizsgálatát, hiánypótoltatását, és ezt jegyzőkönyvben rögzíti,
b) értékeli a pályázatokat, és ennek eredményéről jegyzőkönyvet készít, valamint
c) összefoglaló értékelést készít, amelyben megállapítja az érvényes pályázatok sorrendjét az elért pontszám alapján.
(2) Az Értékelő Bizottság a pályázati eljárás során folyamatosan ellenőrzi az e rendeletben és a pályázati kiírásban előírtak betartását.
(3) Az Értékelő Bizottság a pályázatot a pályázati kiírásban meghatározott határidőn belül megvizsgálja abból a szempontból, hogy
a) a benyújtott dokumentumok alapján a pályázó megfelel-e az e rendeletben és a pályázati kiírásban meghatározott követelményeknek,
b) a benyújtott pályázat megfelel-e az e rendeletben, a Vet.-ben, a Vet. végrehajtására kiadott jogszabályokban és a pályázati kiírásban meghatározott követelményeknek.
(4) Ha a beérkezett pályázat nem teljeskörűen tartalmazza a szükséges adatokat és dokumentumokat, akkor az Értékelő Bizottság a pályázati kiírásban meghatározott feltételek szerint a pályázót hiánypótlásra hívja fel.
(5) A hiánypótlásra a pályázati kiírásban biztosított határidő lejártát követően az Értékelő Bizottság pályázati kiírásban meghatározott határidőn belül megállapítja, hogy a pályázó és a pályázat a pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek megfelel-e, és elkészíti az összefoglaló értékelését.
(6) Ha az Értékelő Bizottság megállapítja, hogy a pályázóval vagy a pályázattal szemben valamely kizáró ok áll fenn, a pályázót az érintett pályázatai vonatkozásában a Hivatal kizárja az eljárásból, és határoz a pályázat érvénytelenségéről.
8. Értékelés
14. § (1) A pályázatok benyújtási határidejét követően pályázati kiírásban meghatározott időpontban az Értékelő Bizottság elnöke által kijelölt legalább két tagja jelenlétében a pályázatokat közjegyző bontja fel, és erről jegyzőkönyvet készít. A Hivatal a pályázati kiírásban meghatározott határidőn belül a honlapján közleményben teszi közzé a pályázók és a pályázatok azonosító adatait.
(2) Az Értékelő Bizottság a pályázati feltételeknek megfelelő ajánlatok közül a nyertes pályázatokat az értékelési szempontok alapján elért pontszám szerint sorrendbe állítja oly módon, hogy a nyertesek által igényelt hálózati csomópontonkénti összkapacitás ne legyen nagyobb a pályázati kiírásban hálózati csomópontonként meghatározott kiosztható csatlakozási jogosultságoknál.
15. § (1) A pályázat érvénytelen, ha
a) azt a pályázati kiírásban meghatározott benyújtási határidő lejárta után nyújtották be,
b) a pályázó az ajánlati biztosítékot nem vagy nem az előírtaknak megfelelően teljesítette, vagy
c) a pályázót az adott pályázat vonatkozásában a pályázati eljárásból ki kell zárni, vagy egyéb módon nem felel meg az e rendeletben, valamint a pályázati kiírásban meghatározott feltételeknek.
(2) Az ajánlati biztosíték hiánytalan teljesítése időpontjának az az időpont minősül, amikor az ajánlati biztosíték teljes összege a Hivatal számlájára beérkezik.
(3) Amennyiben ugyanazon társaságcsoportba tartozó pályázók részéről ugyanazon hálózati csomópontra több pályázat került benyújtásra, az első benyújtott pályázatot követően valamennyi további pályázat érvénytelen.
(4) Ha megállapítást nyer, hogy a döntést valamely pályázó akár téves adatszolgáltatással, akár bármely más magatartással tisztességtelen módon befolyásolta, akkor pályázata érvénytelen, vagy a megállapított csatlakozási jogát a Hivatal erre vonatkozó határozata alapján elveszíti.
(5) A pályázati eljárás eredménytelen, ha
a) nem nyújtottak be pályázatot,
b) kizárólag érvénytelen pályázat került benyújtásra,
c) valamely pályázónak a pályázati eljárás tisztaságát vagy a többi pályázó érdekeit súlyosan sértő cselekménye miatt a Hivatal a pályázati eljárás érvénytelenítéséről dönt, vagy
d) a pályázók legalább 10%-ával szemben e rendeletben meghatározott kizárási ok áll fenn, és ez a pályázati eljárás céljának megvalósulását veszélyeztetheti.
(6) A Hivatal – az Értékelő Bizottság összefoglaló értékelése alapján – határozatban állapítja meg
a) eredményesség esetén a pályázati eljárás nyertesét,
b) a pályázati eljárás nyertese által megvalósítható erőmű alapvető adatait, ennek keretében az elhelyezkedését, a termelőegységek számát, technológiáját, csatlakozási teljesítményét és a hálózati csatlakozás határidejét naptári évben meghatározva.
(7) A Hivatal a (6) bekezdésben meghatározott döntéséről tájékoztatja a pályázókat, és döntését honlapján közzéteszi.
(8) Ha a Hivatal az (5) bekezdés b)–d) pontja szerint a pályázati eljárás eredménytelenné nyilvánításáról dönt, az ajánlati biztosítékot felszabadítja.
(9) A Hivatal az értékelés alapján nyertesnek nem nyilvánított pályázatok esetében az ajánlati biztosítékot felszabadítja.
(10) A Hivatal – az Értékelő Bizottság összefoglaló értékelése alapján – az összefoglaló értékelés Hivatalnak történő átadását követő napon – hivatalból, pályázatonként indított önálló hatósági eljárás keretében megállapítja a pályázatok eredményét. A Hivatal a pályázati eljárás eredményes vagy eredménytelen voltáról a honlapján közleményt tesz közzé.
(11) Ha a Hivatal a pályázati eljárás eredményességét vagy az (5) bekezdés b) pontja szerinti eredménytelenségét állapítja meg, határozatokban a benyújtott pályázatokat
a) egészben vagy – az 5. § (3) bekezdésében meghatározott esetben – részben nyertesnek nyilvánítja,
b) érvénytelenné nyilvánítja, vagy
(12) A pályázatok összefoglaló értékelését a Hivatal a honlapján közzéteszi.
9. A pályázati eljárás nyertesének jogai, kötelezettségei
16. § (1) A pályázati eljárás nyertese jogosult és köteles a Hivatal által kiadott határozat alapján és a Hivatal által a nyertesnek ítélt pályázatban foglaltaknak megfelelő tartalommal az új beruházás eredményeképpen az erőművet üzembe helyezni, vagy a meglévőt átalakítani és meghatározott időtartamon belül kereskedelmi üzembe helyezni. A kötelezettség alóli mentesülés feltételeit a pályázati kiírás tartalmazza.
(2) A nyertes pályázó a 15. § (6) bekezdése szerinti döntés kézhezvételét követő 15 napon belül köteles a teljesítési biztosítékot a pályázati kiírásban foglaltak szerint teljesíteni, ellenkező esetben a nyertes pályázó a Hivatal által kiadott határozatban meghatározott csatlakozási jogot elveszti, és az ajánlati biztosítékot a Hivatal lehívja. A lehívott összeg a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalról szóló 2013. évi XXII. törvény (a továbbiakban: 2013. évi XXII. törvény) 20. § (2) bekezdés d) pontja szerinti egyéb bevételnek minősül.
(3) A teljesítési biztosíték hiánytalan teljesítése esetén a Hivatal az ajánlati biztosítékot felszabadítja. Hiánytalan teljesítés időpontjának az az időpont minősül, amikor a teljesítési biztosíték teljes összege a Hivatal számlájára beérkezik.
(4) A nyertes pályázó a 15. § (6) bekezdése szerinti döntés kézhezvételét követő 15 napon belül csatlakozási igénybejelentést nyújt be az illetékes hálózati engedélyeshez. A nyertes pályázó az igénybejelentés részeként az üzemi szabályzatban és az elosztói szabályzatban meghatározott igénybejelentési biztosítékot pénzbeli letét formájában teljesíti a hálózati engedélyes részére.
(5) A pályázati eljárás nyertese elveszíti csatlakozási jogát, ha
a) a (3) bekezdés szerinti határidő lejártáig a csatlakozási igénybejelentést a hálózati engedélyeshez nem nyújtja be,
b) a csatlakozási tervet az üzemi szabályzat vagy elosztói szabályzat szerinti határidőn belül nem nyújtja be,
c) a hálózati csatlakozási szerződést az üzemi szabályzat vagy elosztói szabályzat szerinti határidőn belül nem köti meg,
d) a hálózati csatlakozási szerződés a pályázati eljárás nyertesének érdekkörében felmerülő okból megszűnik, vagy a hálózati engedélyes részéről felmondásra kerül, vagy
e) a Hivatal határozatában a csatlakozási határidőként megjelölt ideig nem valósítja meg a Hivatal határozata és a pályázat szerinti beruházását, nem csatlakozik a hálózathoz, és nem történik meg a pályázat szerinti beruházás meghatározott határidőn belüli kereskedelmi üzembe helyezése.
(6) A csatlakozási jog (5) bekezdésben foglalt elvesztése esetén a teljesítési biztosíték fel nem szabadított részét a Hivatal lehívja.
(7) A Hivatal által az 5. § (5) bekezdése szerint beszedett ellenérték a Hivatal közhatalmi bevételét képezi.
(8) A Hivatal által a (6) bekezdés szerint lehívott összeg a 2013. évi XXII. törvény 20. § (2) bekezdés d) pontja szerinti egyéb bevételnek minősül.
(9) A pályázat nyertese a csatlakozási jogot kizárólag az általa kijelölt – a kijelöléskori állapot szerint – többségi befolyása alatt álló gazdasági társaságra ruházhatja át.
10. Záró rendelkezések
17. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás