• Tartalom

1191/2025. (VI. 5.) Korm. határozat

1191/2025. (VI. 5.) Korm. határozat

Magyarország kritikus szervezetek ellenálló képességére vonatkozó nemzeti kockázatértékeléséről

2025.06.05.

A Kormány

1. elfogadja Magyarország kritikus szervezetek ellenálló képességére vonatkozó nemzeti kockázatértékelését, az 1. mellékletben foglaltak szerint, és felhívja a katasztrófák elleni védekezésért felelős minisztert, hogy gondoskodjon a nemzeti kockázatértékelés kormányzati honlapon történő közzétételéről;

Felelős:

a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter

Határidő:

azonnal

2. felhívja a katasztrófák elleni védekezésért felelős minisztert, hogy a Magyarország kritikus szervezetek ellenálló képességének növelésére vonatkozó nemzeti kockázatértékelésének az Ellenálló Képesség Fejlesztési Munkacsoport által elvégzett időszakos felülvizsgálatáról és szükség szerinti aktualizálásáról szóló előterjesztést nyújtsa be a Kormány részére.

Felelős:

a katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter

Határidő:

2029. április 30.

1. melléklet az 1191/2025. (VI. 5.) Korm. határozathoz

Magyarország kritikus szervezetek ellenálló képességére vonatkozó nemzeti kockázatértékelése
1. Stratégiai célkitűzés
A kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló 2024. évi LXXXIV. törvény (a továbbiakban: Kszetv.) alapján a kritikus szervezetek ellenálló képességére vonatkozó nemzeti kockázatértékelés (a továbbiakban: Kockázatértékelés) a Kormány által határozattal elfogadott tervezési dokumentum, amelyet a kritikus szervezetek és kritikus infrastruktúrák ellenálló képességének támogatása érdekében kell elkészíteni és 4 évente felülvizsgálni.
A Kszetv. hatálya alá tartozó kritikus szervezet a Kockázatértékelés figyelembevételével alakítja ki a kockázatértékelését, az ellenálló képességi mátrixot és az ellenálló képességi intézkedéseit. A védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény V/A. fejezetének hatálya alá tartozó, az ország védelme és biztonsága szempontjából jelentős szervezetek esetében a Kockázatértékelés követelményeit – a jogszabályok eltérő rendelkezései által nem érintett elemeiben – megfelelően alkalmazni kell.
Fentiek alapján a nemzeti ellenálló képességi rendszer fejlesztése és a kritikus szervezetek ellenálló képességének növelése érdekében elkészített Kockázatértékelés kiterjed különösen a releváns természeti és ember okozta kockázatokra, beleértve a több ágazatot érintő vagy a határokon átnyúló jellegű kockázatokat, bekövetkezhető baleseteket, a természeti katasztrófákat, az egészségügyi válsághelyzeteket, a hibrid fenyegetéseket vagy egyéb ellenséges fenyegetéseket. Az egyedi kockázatértékelés lényege, hogy kiterjedjen valamennyi releváns kockázat értékelésére, amely akadályozhatja az alapvető szolgáltatások nyújtását.
A Kockázatértékelés elkészítése során a Kormány figyelemmel volt az EU Polgári Védelmi Mechanizmus alapján elkészített Magyarország nemzeti katasztrófakockázat-értékelésére, az általános és ágazatspecifikus kockázatokra és az azokra kidolgozott ágazati védekezési tervekre, az uniós jogi normák alapján készített, így különösen a terrorizmus elleni küzdelemről, a földgázellátás biztonságának megőrzését szolgáló intézkedésekről, a villamosenergia-ágazati kockázatokra való felkészülésről, az árvízkockázatok értékeléséről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek veszélyének kezeléséről szóló szabályozások alapján készített ágazati kockázatelemzésekre vagy -értékelésekre, továbbá a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló törvény szerinti védelmi és biztonsági célú tervezéshez kapcsolódó feladatokra, valamint a rendkívüli események jelentésére és kezelésére vonatkozó információkra.
Az összveszély-megközelítés elve érvényesül a kockázatértékelés során, a kritikus infrastruktúrákra és a kritikus szervezetekre készített egyedi kockázatértékelés kiterjed az általános kockázatok mellett az ágazatspecifikus és más, az alapvető szolgáltatások és kritikus szervezetek egyedi sajátosságaira is, a kritikus szervezetek rezilienciájáról és a 2008/114/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2557 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: CER irányelv) 5. cikkének megfelelően.
Mind a CER irányelv, mind az Unió egész területén egységesen magas szintű kiberbiztonságot biztosító intézkedésekről, valamint a 910/2014/EU rendelet és az (EU) 2018/1972 irányelv módosításáról és az (EU) 2016/1148 irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2022. december 14-i 2022/2555 európai parlamenti és tanácsi irányelv (a továbbiakban: NIS 2 irányelv) hangsúlyos eleme az együttműködés és információcsere a kritikus szervezeteket érintő kiberbiztonsági kockázatokkal, kiberfenyegetésekkel és kiberjellegű eseményekkel, valamint a nem kiberjellegű kockázatokkal, fenyegetésekkel és eseményekkel kapcsolatban, ezért a Kockázatértékelésnek erre is figyelemmel kell lennie.
Annak érdekében, hogy az állami és a nem állami szervek a kritikus szervezetekkel kapcsolatos ellenálló képesség fejlesztési folyamataikat költséghatékonyan, eredményesen, az adminisztratív terhek indokolatlan növelése nélkül legyenek képesek végrehajtani, alkalmazni kell az egyenértékűség elvét. Ezen elvnek megfelelően más, jellemzően ágazati jogszabályban megállapított kötelezettség alapján elkészített kockázatértékelés és ahhoz kapcsolódó releváns dokumentumok alkalmazhatóak az egyedi eljárásokban, amennyiben azok megfelelnek a kritikus szervezetek kockázatértékelésére vonatkozó jogszabályi előírásoknak, és tartalmazzák a releváns kockázatokat, illetve a függőség releváns mértékét.
Fentiek alapján a Kormány a nemzeti ellenálló képességi rendszer fejlesztése érdekében, figyelemmel a releváns természeti és ember okozta kockázatokra, beleértve a több ágazatot érintő vagy a határokon átnyúló jellegű kockázatokat, a kiber- és a hibrid fenyegetéseket vagy más ellenséges fenyegetéseket, a kritikus szervezetek ellenálló képességének növeléséhez a Kockázatértékelést az alábbiak szerint határozza meg.
2. Általános és ágazati kockázatértékelés
2.1. Általános kockázatértékelés
A Magyarország Nemzeti Biztonsági Stratégiájában elemzettek alapján, a kritikus szervezetek és infrastruktúrák, valamint az alapvető szolgáltatások biztonságos és üzemfolytonos nyújtása szempontjából gyakorolt hatása miatt leginkább jelentős, kiemelt biztonsági kockázatok a következők:
a) váratlan fegyveres támadás;
b) hibrid fenyegetések és események Magyarország destabilizálása, kormányzati cselekvőképességének, politikai stabilitásának és társadalmi egységének gyengítése, továbbá nemzetközi érdekérvényesítő képességének korlátozása céljából;
c) jelentős károkat okozó kibertámadások a kormányzati informatikai rendszerek, az e-közigazgatás, a közműszolgáltatók, a stratégiai vállalatok, a létfontosságú infrastruktúra egyéb elemei és más, a társadalom működésében fontos szervezetek számítógépes hálózatai ellen;
d) terrorcselekmények;
e) energiaellátási válsághelyzet (villamosenergia-ellátási, földgázellátási, valamint kőolaj- és kőolajtermék-ellátási válsághelyzet);
f) ipari balesetek és katasztrófák;
g) tömeges megbetegedést okozó humán és állati eredetű járványos betegségek, ennek részeként az élelmiszerellátási lánc biztonságára ható kockázatok;
h) természeti katasztrófák rendszeres bekövetkezése.
A 2023. évben elkészült, Magyarország nemzeti katasztrófakockázat-értékeléséről szóló jelentés (a továbbiakban: jelentés) tartalmazza az ország szempontjából jelentőséggel bíró kockázatok széles spektrumának elemzését, mind a valószínűségek, mind a következmények tekintetében, valamint azonosítja mindazon katasztrófa-eseményeket, amelyek súlyos következményeket jelenthetnek az ország teljes vagy jelentős területére, a népességre, a gazdaságra, valamint a természeti környezetre.
A jelentésben foglalt kockázatértékelési módszertan figyelembe veszi a különböző szakterületek, ágazatok kockázatértékelési szabványait és protokolljait, továbbá az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás szempontjait, a készítéskor hatályos szabályozás szerinti létfontosságú rendszerek, létesítmények védelmével kapcsolatos egyes aspektusokat, és kezeli az egyedi/többes kockázat koncepcióját, összhangban az EU által készített útmutatóban foglaltakkal.
A jelentés szerint általános értelemben biztonsági és nemzetbiztonsági szempontból hazánk kitettsége folyamatosan változik, a különböző természetű kockázatok egyre több szálon kapcsolódnak egymáshoz.
A jelentés a kockázatokat három főbb kategóriába sorolja be, amelyek a természeti események, a súlyos balesetek, valamint a szándékos cselekmények. Az EU módszertan alapján készült kockázati területek jegyzéke a következő:
a) szélsőséges időjárás,
b) vizek kártételei,
c) földtani kockázatok,
d) egészségügyi válsághelyzet,
e) űridőjárás,
f) veszélyes anyagok,
g) közlekedési baleset,
h) nukleáris baleset,
i) terrorizmus,
j) infokommunikációs válsághelyzet,
k) biztonságpolitikai válság,
l) energiaellátási válság.
Ezen kockázati jegyzék általános kockázatértékelésnek minősül, amelynek célja a katasztrófakockázat-kezelési tervek elkészítésének megalapozása.
Fontos kiemelni – a NIS 2 irányelvvel összhangban –, hogy a hálózati és információs rendszerek a mindennapi élet központi elemévé fejlődtek a társadalom gyors digitális átalakulásával és összekapcsolódásával, amely a kiberfenyegetettség bővüléséhez vezetett. Az események száma, nagysága, kifinomultsága, gyakorisága és hatása növekszik, és komoly veszélyt jelentenek a hálózati és információs rendszerek működésére, így akadályozhatják a gazdasági tevékenységek folytatását, pénzügyi veszteséget okozhatnak, alááshatják a felhasználók bizalmát, és jelentős károkat okozhatnak a gazdaságban és a társadalomban. A kiberbiztonság valamennyi kritikus ágazat szempontjából kulcsfontosságú tényező, ezért kiemelt jelentőségű a kiberbiztonsági kockázatok és függőségek elemzése és értékelése is.
2.2. Ágazati kockázatértékelések
A vonatkozó EU szabályozó alapján a nemzeti kockázatértékelésben az általános kockázatértékelés mellett figyelembe kell venni a releváns ágazatspecifikus uniós jogi aktusok követelményeinek megfelelően elvégzett kockázatértékeléseket, amelyek Magyarországon a következők:
a) Magyarország Kormánya az 1824/2015. (XI. 19.) Korm. határozattal elfogadta a terrorizmus elleni küzdelem feladatainak egységes végrehajtási rendjét, amely részletesen tartalmazza a fenyegetettség mértékének megfelelő fokozatokat és a szükséges intézkedéseket.
b) A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elkészítette és közzétette Magyarország földgázellátás-biztonsági Megelőzési Cselekvési Tervét 2024. évben, amelyben azonosították és értékelték a kockázatokat.1
c) A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elfogadta és közzétette a villamos energia kockázati készültségi tervet, amelyben 18 db releváns nemzeti forgatókönyvet azonosítottak, és amelyek kezelésére a kockázati készültségi tervet kidolgozták 2023. évben.2
d) Magyarország Kormánya az 1480/2022. (X. 13.) Korm. határozattal elfogadta Magyarország 2021. évi árvízkockázat-kezelési tervét, amely részletesen tartalmazza a vizek többletéből eredő kockázattal érintett területek meghatározását, a veszély- és kockázati térképeket, valamint a kockázatkezelési terveket.
e) A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetekkel összefüggő kockázatértékelést, azok kezelésére hozandó üzemeltetői intézkedéseket, valamint annak hatósági felügyeletére vonatkozó követelményeket a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény IV. fejezete, valamint a végrehajtási rendelete tartalmazza.
f) Magyarország Kormánya az 1089/2025. (III. 31.) Korm. határozattal elfogadta Magyarország Kiberbiztonsági Stratégiáját, amely a kritikus szervezetek kritikus infrastruktúráival kapcsolatos kiberbiztonsági kockázatokat és azok kezelésére vonatkozó stratégiai elemeket tartalmaz.
2.3. A kritikus szervezetek kockázatértékelésének témakörei
Magyarországon – a kritikus szervezetek és infrastruktúrák, valamint az alapvető szolgáltatások folytonossága tekintetében – az alábbi kockázatok értékelése és kezelése indokolt:
a) meteorológiai,
b) geológiai,
c) humán,
d) technikai,
e) technológiai,
f) tűzeseti,
g) informatikai,
h) veszélyes anyagokkal és technológiákkal kapcsolatos,
i) ágazatspecifikus
kockázatok.
3. Ágazatok egymás közötti függőségéből eredő kockázatok
A kritikus szervezetek és infrastruktúrák rendkívüli eseményei széles körű és súlyos következményekkel, dominóhatással is járhatnak. Az egyes ágazatok egymástól is függenek, illetve működésük egymásra is hatást gyakorol, amely kifejezetten befolyásolja és kitettséget okoz a kritikus szervezeteknél, az ellátási lánc folyamatosságát megszakíthatja, és ezzel további negatív hatást gyakorolhat a másik ágazatban bekövetkező kiesés, vagy szolgáltatás elmaradása.
A kibervédelem területén megfogalmazott, ugyanakkor általános érvényű tapasztalat, hogy az infrastruktúra és az ágazatok közötti növekvő kölcsönös függőségek annak eredményeként alakulnak ki, hogy egyre inkább szektorokon, határokon átívelő és egymástól kölcsönösen függő, a kulcsfontosságú-kritikus infrastruktúrát használó szolgáltatási hálózatok jönnek létre az energia, a közlekedés, a banki szolgáltatások, az ivóvíz, a szennyvíz, az élelmiszer-termelés, -feldolgozás és -forgalmazás, az egészségügy, a világűr, a pénzügyi piaci infrastruktúra és a digitális infrastruktúra ágazatában, valamint a közigazgatási ágazat bizonyos aspektusaiban.
A kölcsönös függőségek jelentősége, hogy az alapvető szolgáltatások zavara dominóhatás jelleggel további következményeket okozhat akkor is, ha a kezdő időpontban csak egy szervezet vagy ágazat volt érintett. Az elmúlt években a koronavírus-világjárvány, a rendkívül nagy méretű teherszállító hajó elakadása egy stratégiai tengeri közlekedési útvonalon, valamint a nemzetközi fegyveres konfliktusok rámutattak az egyre inkább egymásra utalt társadalmak és gazdaságok sebezhetőségére az addig nagy hatású, csekély valószínűségűnek tekintett kockázatokkal (HILP – high impact, low probability) szemben.
Az ágazatok közötti függőség fő jellemzője, hogy olyan hatások (főként szolgáltatások) meghatározóak, amelyek a kritikus szervezet által biztosított alapvető szolgáltatás nyújtását befolyásolják, és amelye(ke)t az alapvető szolgáltatás nyújtásához igénybe vesz mástól. Ilyen lehet különösen (de nem kizárólag) az energia- vagy az internetellátás, esetlegesen különböző gyártási, karbantartási szolgáltatások. Általános függőség jellemzi például az energia, a közlekedés, a banki szolgáltatás, az ivóvíz és az IKT-ágazatok alapvető szolgáltatásait igénybe vevő más ágazati kritikus szervezeteket. Fontos vizsgálni az ágazaton belüli, alágazatok közötti függőségeket is, amelyekre példa lehet az egészségügy ágazatban a betegellátás és a gyógyszer-ellátás, egészségügyi eszközellátás alágazatok viszonya. Mindezekre tekintettel kiemelkedő jelentőségű, hogy a függőségeket az alapvető szolgáltatások szintjén szükséges elemezni és értékelni.
A kritikus szervezetekre vonatkozó szabályozásban a korábbiakhoz képest alapvető változás volt a szervezet-, illetve rendszerszemlélet bevezetése, amelynek kulcsfontosságú kérdésköre az ellátási láncok vizsgálata. A kockázatok azonosításakor és értékelésekor szükségszerű a kritikus szervezet – nemzeti és akár nemzetközi szintű – szolgáltatási hálózatának vizsgálata, a különböző beszállítói vagy más szerződéses partneri és szolgáltatási kapcsolatból fakadó kitettségek és függőségek feltárása, majd annak kezelésére vonatkozó intézkedések meghozatala.
A Magyarország Kiberbiztonsági Stratégiájáról szóló 1089/2025. (III. 31.) Korm. határozat alapján az ellátási láncok fenyegetettsége az elmúlt években kiemelt veszélyforrássá vált, mivel az azokhoz kapcsolódó, többnyire előre nem látható események kölcsönhatásai súlyos társadalmi, gazdasági és politikai következményekkel járhatnak. Az ellátási láncokban hangsúlyos a kis- és középvállalkozások által nyújtott alapvető szolgáltatások szerepe, különösen az ágazati függőségeket jelentő kiberbiztonsági kérdésekben, ezért a Kiberbiztonsági Stratégia megfogalmazta, hogy intézkedéseket szükséges hozni a kis- és középvállalkozások ellátási láncaiban felmerülő kihívások kezeléséhez.
Az egyenértékűség és az arányos megközelítés érvényesítésével, összehangolt kockázatértékeléssel biztosítható, hogy az ágazatok, alágazatok közötti függőség és kölcsönös függőség, az ellátási láncokkal kapcsolatos fenyegetettség, kitettség, sérülékenység, kockázat, mely zavart okozhat az alapvető szolgáltatás nyújtásában, a zavar, mely hatást okozhat, és mely kockázatkezelés intézkedések szükségesek, azokból már bevezetésre került-e intézkedés. Különös figyelemmel kell lenni a rendszerszintű zavarok bekövetkezhetőségére, az ellátási láncokban történő lehetséges hatásokra, továbbá kifejezetten az IKT-szolgáltatások, -rendszerek vagy -termékek esetében azok jövőbeli jelentőségére a kritikus szervezetek tevékenysége szempontjából.
Mindezek alapján az egyes kritikus szervezet általi kockázatértékeléseknek ki kell terjedniük az általános és ágazati kockázatértékelésen túl arra is, hogy a további ágazatok milyen mértékben függenek a kritikus szervezet által nyújtott alapvető szolgáltatástól, és hogy az említett kritikus szervezet milyen mértékben függ az ilyen más ágazatokban működő más szervezetek által nyújtott alapvető szolgáltatásoktól.
Az ágazatok közötti függőségek okán egyre erősödik az energia- és vízellátással, a közlekedéssel, a gyártással, az egészségügyi rendszerekkel, valamint a kiberbiztonsággal kapcsolatos ellenálló képesség szintjének jelentősége, ezért a kockázatértékelés részeként hangsúlyosan kell vizsgálni a kritikus szervezetek beszállítóinak, szolgáltatóinak és azok termékeinek, valamint a nyújtott szolgáltatásainak kiberbiztonsági kockázatkezelési intézkedéseinek általános minőségét és ellenálló képességét.
Összességében a Kockázatértékelés alapján a kritikus szervezetek egyedi sajátosságainak megfelelő kockázatértékelési módszerek alkalmazásával biztosítható az ágazatok közötti függőségek, valamint kölcsönös függőségek feltárása és értékelése, az ellátási láncban szereplő beszállítók, külső szolgáltatásoknak való kitettség, azaz a nélkülözhetetlen szolgáltatások és szolgáltatók, valamint az ellátási lánc jellemzői.
Annak érdekében, hogy a kritikus szervezetek a kockázatértékelésük készítése során a lehető legteljesebb vizsgálatot végezzék, a hatóság biztosítja a módszertani útmutatókat, segédleteket és iratmintákat, amelyek részletesen tartalmazzák az általános, az ágazati és az ágazatok közötti függőségekre vonatkozó szempontokat.
A kockázatértékelésen alapuló tervezési modellel, valamint a gyakorlatokkal és további intézkedésekkel fejleszthető a kritikus szervezetek ellenálló képessége, amely magában foglalja azon képességét, hogy megelőzzön egy rendkívüli eseményt, azzal szemben védekezzen, arra reagáljon, annak ellenálljon, azt enyhítse, tompítsa, ahhoz alkalmazkodjon és abból helyreálljon. Továbbá mindez azt is biztosítja, hogy a rendkívüli események kezelése a kritikus szervezetek és a közigazgatási szervezetrendszer együttműködésével és koordinált módon, hatékonyan valósuljon meg.
1

A hatályos változat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján közzétéve.

2

A hatályos változat a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján közzétéve.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére