1224/2025. (VI. 26.) Korm. határozat
1224/2025. (VI. 26.) Korm. határozat
az Európai Unió számára készített köznevelési stratégia 2021–2030 végrehajtásának a 2025–2028. évekre szóló kormányzati intézkedési tervéről
A Kormány az Európai Unió számára készített köznevelési stratégia 2021–2030 című dokumentumban foglalt célkitűzések megvalósítása és szakpolitikai elvek érvényesítése érdekében, valamint összhangban az Európai Unió társadalmi kohézió erősítését célzó szakpolitikai törekvéseivel,
1. elfogadja az 1. melléklet szerinti, az Európai Unió számára készített köznevelési stratégia 2021–2030 végrehajtásának a 2025–2028. évekre szóló intézkedési tervét (a továbbiakban: Intézkedési Terv);
2. felhívja a belügyminisztert, hogy gondoskodjon az Intézkedési Terv végrehajtásáról;
Felelős: |
belügyminiszter |
Határidő: |
folyamatos |
3. felhívja a belügyminisztert, hogy gondoskodjon az Intézkedési Tervnek a kormányzati portálon történő közzétételéről;
Felelős: |
belügyminiszter |
Határidő: |
az e határozat közzétételét követő 15 napon belül |
4. felhívja az érintett minisztereket, hogy biztosítsák az Intézkedési Tervben foglalt feladatok végrehajtásához szükséges forrásokat.
Felelős: |
érintett miniszterek |
Határidő: |
folyamatos |
5. Ez a határozat 2025. július 1-jén lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
1. melléklet az 1224/2025. (VI. 26.) Korm. határozathoz
1 |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 |
Intézkedés megnevezése |
Intézkedés célja, feladat leírása (tevékenység) |
Megvalósítás időszaka |
Forrás/Alap |
Támogatott régió |
Mérföldkövek, indikátorok |
|
3 |
1. Az oktatás-nevelés belső egyensúlyának biztosítása |
||||||
4 |
1.1. |
Ökotudatos szemlélet megerősítése a köznevelésben |
Cél a magyarországi Ökoiskola Hálózat és Zöld Óvoda rendszer működésének megerősítése, bővítése |
2021–2030 |
hazai forrás |
országos |
2028: 1120 db |
5 |
1.2. |
Az iskolai bántalmazás megelőzése |
Cél az iskolai bántalmazás minden formája elleni fellépés megerősítése, a bántalmazások megelőzése, visszaszorítása |
2021–2030 |
hazai forrás |
országos |
2028: Az intézkedéshez kapcsolódó továbbképzéseken részt vevő pedagógusok száma: 5920 fő, diákönkormányzati tisztségviselők: 100 fő 2030: Pedagógusok száma: 6000 fő, (kumuláltan) diákönkormányzati tisztségviselők: 200 fő (2021-től kumuláltan) |
6 |
1.3. |
Teljeskörű iskolai egészségfejlesztés |
Cél a teljes körű iskolai egészségfejlesztés megvalósítása |
2021–2030 |
hazai forrás |
országos |
2028: 450 db Aktív Iskola programba bevont intézmény, 2030: 500 db Aktív Iskolai Programba bevont intézmény (kumuláltan 2021-től) – Tanulói mentálhigiéné segítésére pedagógus-továbbképzéseken részt vevők száma: 100 fő |
7 |
1.4. |
Iskolán kívüli nem formális tanulás támogatása |
Cél a formális és nem formális tanulási módszereket alkalmazó komplex programok megvalósítása |
2022–2030 |
EFOP Plusz |
országos |
2029-re 30 000 fő, ebből HH/HHH tanulók, illetve hátrányos helyzetű településeken élő, tanuló gyermekek száma: 15 000 fő |
8 |
2. A köznevelésben mint állami közszolgálatban részt vevő emberi erőforrás fejlesztése |
||||||
9 |
2.1. |
A pedagógus- továbbképzés rendszerének megújítása |
Cél a továbbképzési rendszer megújítása, új, illetve hiányzó képzések kifejlesztése, a koordinációs és támogató kapacitás kiépítése, valamint az új struktúra szerinti továbbképzési tevékenység pilot jellegű elindítása |
2022–2030 |
EFOP Plusz / hazai forrás |
országos |
2027: 60 000 fő |
10 |
2.2. |
Pedagógusigazolvány megújítása és kedvezményrendszer kialakítása |
Cél a pedagógusigazolványhoz kapcsolódó szolgáltatások bővítésével a pedagógus hivatás megbecsültségének növelése |
2025–2030 |
hazai forrás |
országos |
500 db elfogadóhely (kumulált érték) |
11 |
2.3. |
Pedagógus mobilitás elősegítése |
Cél a pedagógusok mobilitásának támogatása |
2022–2030 |
ERASMUS+ |
országos |
2028: 8000 fő |
12 |
2.4. |
Pedagógus életpálya megújítása, a hivatás vonzóbbá tétele |
Cél a pedagóguspályára jelentkezők számának növelése, a pedagógusok motiválása, pályán maradásának elősegítése |
2022–2030 |
EFOP Plusz, hazai forrás |
országos |
2025-re |
13 |
2.5. |
A mérési és teljesítményértékelési rendszer megújítása |
Cél a tanulói eredményesség javítása |
2022–2030 |
hazai forrás |
országos |
– valamennyi 4–11. évfolyamos tanulókra kiterjedő mérési rendszer működtetése – mérési eredmények nyomon követése |
14 |
2.6. |
Pedagógus teljesítményértékelés egységes rendszerének kialakítása |
Cél a pedagógusok rendszerszintű, éves teljesítményértékelésének bevezetése (a továbbiakban: TÉR), a belső és külső értékelési és kontrollrendszerek összehangolása |
2030 |
hazai forrás |
országos |
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény alapján minden érintett vezető, pedagógus és pedagógus végzettségű nevelő-oktató munkát segítő munkakörben foglalkoztatott (a továbbiakban: NOKS) bevonása megtörténik. |
15 |
2.7. |
Pedagógusok átképzése és az intézményvezetők vezetői készségeinek javítása |
Cél a valós igényekre reflektáló pedagógusátképzések megvalósítása és a menedzserszemléletű intézményvezetői készségek fejlesztése |
2023–2026 |
RRF, |
országos |
2026: – 5000 fő bevont pedagógus, |
16 |
2.8. |
A köznevelésben támogató feladatokat ellátó, pedagógiai képzettséggel rendelkező szakemberek megfelelő biztosítása |
Cél a pedagógusok adminisztratív terheinek további csökkentése kiemelten az alulteljesítő feladatellátási helyeken |
2021–2030 |
hazai forrás, EFOP Plusz |
országos |
A tanulói lemorzsolódás mérséklését támogató komplex intézményfejlesztési programba bevont, legalább középfokú végzettségű, pedagógiai feladatellátásban részt vevő (nem adminisztratív), nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők száma (2029-re az EFOP Plusz 1.3.1 programba bevont 1000 fő NOKS dolgozó) |
17 |
3. Méltányos, egyéni sajátosságokat figyelembe vevő köznevelés |
||||||
18 |
3.1. |
A tanulói eredményesség javítása esélyteremtéssel és a kulcskompetenciák fejlesztésével, a teljesítményük alapján fejlesztésre szoruló intézmények támogatása |
Cél a minőségi és méltányos oktatáshoz való hozzáférés további erősítése a megelőző időszak oktatási esélyteremtést, deszegregációt szolgáló fejlesztéseire, beavatkozásaira alapozottan |
2023–2030 |
EFOP Plusz, |
országos |
2028: 700 db bevont feladatellátási hely |
19 |
3.2. |
A sajátos nevelési igényű |
Cél az SNI gyermekek, tanulók, a pedagógiai szakszolgálati ellátásokat igénybe vevők és a tartós gyógykezelés alatt álló gyermekek, tanulók számára nyújtott szolgáltatások színvonalának fejlesztése, az integrált, inkluzív nevelés-oktatás támogatása, valamint a szegregációs kockázatok csökkentése |
2023–2026 |
RRF, |
országos |
2026. év végére |
20 |
3.3. |
Pályaválasztást megalapozó kompetenciák mérése |
Cél a kifejlesztett Pályaorientációt támogató eszközrendszer használata |
2025–2030 |
hazai forrás |
országos |
2028-ra: 100 000 fő pályaorientációs mérőeszközöket használó tanuló, |
21 |
3.4. |
Tanulók hazai és nemzetközi versenyeztetése |
Cél a tanulók érdeklődésének, tudásának szélesítése, képességeik minél teljesebb kibontakoztatása |
2022–2030 |
hazai forrás |
országos |
– évente az Országos tanulmányi versenyen részt vevő tanulók száma 19 000 fő; |
22 |
3.5. |
Szegregációs kockázatok csökkentése |
Cél jelentés készítése a köznevelés területén alkalmazandó diszkriminációellenes intézkedésekről |
2025. december 31. |
hazai forrás |
országos |
A jelentés elkészítése, közzététele, |
23 |
3.6. |
Az intézmény-átszervezésekkel kapcsolatos fenntartói monitoring tevékenység megerősítése. |
2025–2030 |
hazai forrás |
országos |
– Az átszervezések monitorozása. |
|
24 |
3.7. |
Egyenlő bánásmód érvényesítése |
A köznevelési esélyegyenlőség szempontjából különös figyelmet igénylő általános iskolai feladatellátási helyek megoszlásának nyomon követése és a szükséges beavatkozások megtervezése az OH EFOP 3.1.5. projektje keretében a Tankerületi Esélyegyenlőségi Intézkedési Terv készítéséhez kidolgozott útmutató szerinti 4 kategória szerint történik meg. A 4 kategória, illetve az azok alapján meghatározott indikátor az egyenlő bánásmód érvényesülésének és a tanulói eredményességi mutatók által jelzett kedvezőtlen helyzetek mint elemzési szempontok alapján képződött: |
minden év december 31. |
hazai forrás |
országos |
– Az elkészített felmérések országos összesítése a 4 intézményi kategória szerint. |
25 |
4. A XXI. század kihívásaira reagáló köznevelés |
||||||
26 |
4.1. |
Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára |
Cél, hogy minden magyarországi tanuló korszerű, versenyképes oktatástechnológiai környezetben tanulhasson |
2022–2025 |
RRF, |
országos |
2025. végéig: |
27 |
4.2. |
Idegennyelvi készségek fejlesztése |
Cél a tanulói idegennyelvi kompetenciák fejlesztése, az idegen nyelv tantárgyak tanulásának segítése |
2022–2030 |
hazai forrás |
országos |
2028-ra 150 000 fő idegennyelvi modult használó tanuló |
28 |
4.3. |
Köznevelési intézmények infrastrukturális és energetikai fejlesztése |
Cél a köznevelési intézmények fejlesztése a minőségi és befogadó oktatás érdekében |
2022–2030 |
TOP Plusz, hazai forrás |
országos |
2028-ra: 800 db |
29 |
5. Külhoni magyarok – magyarországi nemzetiségek oktatásának-nevelésének fejlesztése |
||||||
30 |
5.1. |
Határtalanul Program |
Cél az anyaországi és külhoni oktatási kapcsolatok erősítése, valamint az anyaországi diákok számára a határon túli magyar területek megismertetése |
2021–2030 |
hazai forrás |
országos |
50 000 fő tanuló/tanév |
31 |
5.2. |
Magyarországon élő nemzetiségek nevelésének-oktatásának támogatása |
Cél a magyarországi nemzetiségi köznevelés erősítése |
2021–2030 |
hazai forrás |
országos |
100 fő/tanév Nemzetiségi Pedagógus Tanulmányi Ösztöndíjban részesülő hallgató |
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás