• Tartalom

1238/2025. (VII. 3.) Korm. határozat

1238/2025. (VII. 3.) Korm. határozat

a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2026–2027. évekre vonatkozó intézkedési tervéről

2026.01.01.

1. A Kormány az 1. mellékletben meghatározottak szerint egyetért a 2026–2027. években végrehajtani szükséges bűnmegelőzési intézkedéseket tartalmazó tervben foglalt intézkedések megvalósításának mérhető céljaival, a szükséges beavatkozások területének és eszközeinek meghatározásával, valamint személyi, tárgyi, szakmai, anyagi és szervezeti feltételeivel.

2. A Kormány a Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2026–2027. évekre vonatkozó intézkedési tervét az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

3. Ez a határozat 2026. január 1-jén lép hatályba.

4. Ez a határozat 2028. január 1-jén hatályát veszti.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet az 1238/2025. (VII. 3.) Korm. határozathoz

A Nemzeti Bűnmegelőzési Stratégia 2026–2027. évekre vonatkozó intézkedési tervéről

1. Környezetfejlesztés

1.1. Az épített környezet fejlesztése

1.

Intézkedés:

Az épített környezet megfelelő kialakítása pozitív hatással van az emberek biztonságérzetére, életminőségére és közérzetére. Az ideálisan kialakított környezet és a közösségi kontroll erősítése révén csökkenthető a bűnalkalmak száma, illetve növelhető a szubjektív biztonságérzet. A bűncselekmények megelőzésében kulcsfontosságú szerepet játszik a városok és települések szerkezetének átgondolt tervezése, beleértve a nyilvános terek, épületek és belső terek kialakítását. Ehhez szorosan kapcsolódik a közlekedés szervezése, valamint a zöldterületek, a települési zöldinfrastruktúra és tájépítészeti alkotások megtervezése is. Fontos, hogy minél több szakterület képviselője megismerje és alkalmazza az építészeti bűnmegelőzés nemzetközileg bevált módszereit. Ennek érdekében szükséges olyan szakmai képzések, konferenciák, workshopok, illetve programok és projektek fenntartása, fejlesztése és támogatása, amelyek révén ösztönözni tudjuk az építészeti bűnmegelőzés elveinek minél szélesebb körű terjedését és gyakorlati megvalósítását.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzés, projekt, workshop, konferencia

5.

Határidő:

2027. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők, képzések, projektek és workshopok száma

1.2. Vagyonvédelem

1.

Intézkedés:

A vagyonvédelem vonatkozásában a felelősség sok szakterületet érint. Ezen szereplők azonosítása és elérése a bűnmegelőzési stratégia kulcsfontosságú eleme. A vagyonvédelmi programok egyik fontos célkitűzése növelni a lakosság tulajdonosi felelősségérzetét. Ennek elérésére szükséges olyan edukációs és ismeretterjesztő programok, valamint rendezvények megvalósítása, amelyek erősítik a lakosság tudatosságát. Továbbá szükséges országszerte lokális és mobil bűnmegelőzési centrumok létrehozása és működtetése, amelyek a helyi közösségek igényeihez igazodva nyújtanak támogatást.
A vagyon elleni bűncselekmények prevenciója terén elengedhetetlen olyan korszerű informatikai védelmi rendszerek fejlesztése és üzemeltetése, amelyek egyrészt csökkentik a bűnalkalmak számát, másrészt jelentősen hozzájárulnak a bűncselekmények felderítési arányának növekedéséhez.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

programok, rendezvények, centrumok működtetése, rendszerek fejlesztése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők, rendezvények száma, projektek száma

1.3. Szezonális bűncselekmények megelőzése

1.

Intézkedés:

A turisztikai idényben az adott területen tartózkodók száma jelentősen megnövekszik, ami konfliktusok kialakulásához, valamint bűnalkalmak számának növekedéséhez vezethet. Kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy tájékoztassuk az embereket az áldozattá válás megelőzésének lehetőségeiről. Ez magába foglalja a személyes biztonság növelésének módszereit, valamint a vagyontárgyak védelmének hatékony eszközeit. Továbbá elengedhetetlen, hogy részletes tájékoztatást nyújtsunk a már áldozattá vált személyeknek az elérhető áldozatsegítő szolgáltatásokról.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, IM, önkormányzatok, civil szervezetek

4.

Eszköz:

program, tájékoztató eszköz

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

programok, tájékoztató eszközök és elért szereplők száma

2. Edukáció

2.1. Gyermek- és ifjúságvédelem, komplex családvédelem

2.1.1. Gyermek- és ifjúságvédelmi kampányok és prevenciós programok folytatása

1.

Intézkedés:

A 14 év alatti gyermek- és a 18 év alatti fiatalok különösen kiszolgáltatott helyzetben vannak számos tényező miatt. Életkorukból adódó tapasztalathiányuk, a gyermeki naivitásuk, valamint a serdülőkorra jellemző kockázatkereső magatartásuk mind hozzájárul a sebezhetőségükhöz.
E korosztály védelmében átfogó megközelítésre van szükség. Ennek érdekében olyan képzéseket, prevenciós programokat és kampányokat szükséges kidolgozni, amelyek új kommunikációs módszereket, művészetterápiás és drámapedagógiai módszereket alkalmaznak. E programok kialakítása során kulcsfontosságú figyelembe venni a generációs sajátosságokat, valamint a változó világ szülte új kihívásokat.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, oktatási és nevelési intézmények, szakképző intézmények, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések, kampányok, prevenciós rendezvények

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért szereplők száma

2.1.2. Kortárs segítő programok folytatása

1.

Intézkedés:

Serdülőkorban a felnőttek mintaközvetítő szerepe csökken, ezzel párhuzamosan a kortárskapcsolatok jelentősége nő. Ebből adódóan ebben az életszakaszban a fiatalok sokkal szívesebben kérik ki barátaik tanácsát az életük fontos kérdéseit illetően. A kortársak bevonása éppen ezért elengedhetetlen a bűnmegelőzés számára, hiszen közreműködésükkel sokkal eredményesebben lehet a prevenciós személetet és ismereteket átadni. Szükséges tovább folytatni a kortárs segítők képzését célzó programot. Át kell tekinteni azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével a fiatalok személyisége már általános iskolában megerősítésre kerül, hogy középiskolában alkalmasak legyenek a segítő beszélgetések tartására.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, oktatási és nevelési intézmények, civil szervezetek, szakképző intézmények

4.

Eszköz:

program működtetése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

kiképzett kortárs segítők száma

2.1.3. A család védelmi funkciójának növelése

1.

Intézkedés:

A családnak, mint a társadalom legalapvetőbb alkotóegységének, a szocializáció elsődleges színterének kiemelkedő jelentősége van az értékközvetítésben, ezért fontos, hogy növeljük a családok védelmi funkcióját. Ehhez sok esetben szükség van külső segítségre, amelyet leginkább azoktól a szervektől és szervezetektől kaphatnak meg, amelyek a helyi problémákkal és sajátosságokkal tisztában vannak. Ennek érdekében szükséges támogatni olyan programokat és projekteket, amelyekben a rászoruló családok megfelelő tanácsokat és segítséget kapnak.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, NSZI, KIM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

résztvevők száma

2.1.4. A gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátásban részesülő gyermek- és fiatalkorúak áldozattá válásának megelőzését célzó programok működtetése

1.

Intézkedés:

A gyermekjóléti alap- és gyermekvédelmi szakellátásban részesülő, valamint az átmeneti gondozás alatt álló gyermek- és fiatalkorúak speciális élethelyzetük miatt megkülönböztetett figyelmet igényelnek, mivel a család védelmi funkciója esetükben kevésbé érvényesül. A hátrányos helyzetük csökkentése megköveteli egyedi bűnmegelőzési projektek kialakítását és végrehajtását, új eszközök alkalmazását, amelyeknek köszönhetően a célcsoport tagjai e speciális jellegre figyelemmel szólíthatóak meg. Ebből adódóan szükséges innovatív és a célcsoport sajátosságait figyelembe vevő, igényeikre reagáló projekt kidolgozása és megvalósítása.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, IM, SZGYF, egyházi fenntartók és civil szervezetek

4.

Eszköz:

programok kidolgozása, működtetése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.1.5. A gyermekek közötti erőszak csökkentése

1.

Intézkedés:

A gyermekek közötti kortárs erőszak figyelmet igénylő jelenség; mivel nemcsak azonnali hatásokkal jár, hanem hosszabb távon is befolyásolhatja a fiatalok jólétét. Szükséges olyan megelőző modellprogramok, oktatási segédanyagok kidolgozása és tesztelése, amelyek segítik bővíteni a fiatalok probléma-megoldási és megküzdési módszereinek eszköztárát. Ezen túl szükséges a fiatalokkal kapcsolatban álló szakemberek szemléletének és tudásának formálása a bántalmazás megjelenési formái, következményei és reprodukciója tekintetében.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, IM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

modellprogram/képzési anyag kidolgozása

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

modellprogram/képzési anyag megvalósulása, elért fiatalok száma

2.1.6. Hátrányos helyzetben nevelkedő fiatalok társadalmi integrációjának támogatása

1.

Intézkedés:

A kedvezőtlen társadalmi-gazdasági körülmények között nevelkedő fiatalok fokozott veszélynek vannak kitéve mind az áldozattá, mind az elkövetővé válás tekintetében. Ezen fiatalok és fiatal felnőttek személyiségének pedagógiai, pszichológiai módszerekkel való fejlesztése kulcsfontosságú, hiszen ezáltal csökkenthető a további bűnelkövetővé vagy az áldozattá válásuk esélye és elősegíthető a sikeres, előítélet-mentes társadalmi integrációjuk. A hatékony beavatkozás érdekében szükséges számukra olyan speciális programok kidolgozása, amelyek figyelembe veszik a célcsoport sajátos igényeit és élethelyzetét. Ezek a programok magukba foglalják az érzelmi intelligencia fejlesztését, a konfliktuskezelési készségek erősítését, valamint a pozitív énkép kialakulását, képzésük elősegítését, munkaerő-piaci integrációjukat és társadalmi beilleszkedésük támogatását.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, IM, TEF, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.2. Áldozattá válás megelőzése

2.2.1. Időskorúak, fogyatékossággal élők áldozattá válásának csökkentését célzó intézkedések támogatása

1.

Intézkedés:

Az időskorúak, illetve fogyatékossággal élők különösen sérülékeny társadalmi csoportot képeznek, így a védelmi mechanizmusaik erősítése a bűnmegelőzés kiemelt prioritása. Az áldozattá válás elkerülése érdekében fontos a célcsoport folyamatos képzése. Szorgalmazni kell a bűnmegelőzési ismeretek átadását, a védekezési képességük növelése érdekében foglalkozásokat kell tartani, a sértetté váláshoz vezető körülményeket, az elkövetési módszereket és a megelőzési lehetőségeket meg kell ismertetni a célcsoport tagjaival.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, IM, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.2.2. Az online térben történő áldozattá válás megelőzését célzó programok működtetése és kampányok szervezése

1.

Intézkedés:

Az internet és a közösségi média kiváló lehetőséget biztosít a bűnelkövetőknek az új típusú, online térben történő elkövetéshez úgy, hogy közben megadja nekik a névtelenség lehetőségét. Az ilyen jellegű jogsértések, habár kortól és társadalmi helyzettől függetlenül minden internethasználót fenyegetnek, a prevenciós programok során azonban szükséges külön hangsúlyt fektetni a különösen sérülékeny csoportokra. Az interneten történő bűnelkövetés megelőzése érdekében szükséges olyan kampányok és programok támogatása, amelyek segítik az óvatosságon alapuló önvédelmi mechanizmusok kialakítását.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, rendőrség, civil szervezetek,

4.

Eszköz:

programok és kampányok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.3. Az elkövetővé válás megelőzése

2.3.1. A bűnismétlés megelőzését és a munkaerő-piaci reintegrációt segítő programok megvalósítása és működtetése

1.

Intézkedés:

A kriminálstatisztikai adatok a reintegráció fontosságára hívják fel a figyelmet, hiszen a fogvatartottak közel egyharmada bűnismétlő. Habár a bűnismétlési kockázatok szempontjából a munka, a lakhatás és a szociális kapcsolatok hármasa meghatározó a szabadultakra nézve, a sikeres reintegrációhoz kulcsfontosságú, hogy ezek mellett a fogvatartottak kulcs-kompetenciáinak fejlesztése képessé tegye őket arra, hogy a megszerzett ismereteket hasznosítani tudják. A különböző személyiség- és kompetenciafejlesztő módszerek, valamint a bűnismétlés megelőzését segítő művészetterápiás és kreatív programok (pl. börtönszínház, biblioterápia vagy irodalomterápia, képzőművészeti szakkörök, vizuális képességfejlesztés) segítségével a fogvatartottak személyes kompetenciái, szociális képességei, empátiája, toleranciája, önbecsülése fejleszthető. A szabadságvesztés alatti reintegráció és a szabadulást követő reszocializáció elősegítése érdekében szükséges olyan képzések és programok végrehajtásának támogatása, amelyek a fogvatartottak szociális kompetenciáinak fejlesztése révén csökkentik a visszaesések számát.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BVOP, civil és egyházi szervezetek

4.

Eszköz:

képzések és programok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.3.2. A fogvatartottak, javítóintézeti neveltek társadalmi kapcsolatait erősítő, fejlesztő programok megvalósítása

1.

Intézkedés:

Ahhoz, hogy egy büntetés-végrehajtásból szabadult fogvatartott vagy javítóintézeti nevelt sikeresen vissza tudjon illeszkedni a társadalomba, szükséges, hogy még a büntetés/intézkedés végrehajtása alatt megfogalmazzuk és fókuszba állítsuk a szabadulást követő célokat. Fontos továbbá a számára segítséget nyújtó pozitív társas kapcsolatainak helyreállítása, erősítése, a munkához és az életvezetéshez szükséges kompetenciák fejlesztése. Szükséges olyan hazai és nemzetközi gyakorlaton alapuló bűnmegelőzési, reszocializációs programok támogatása, amelyek lehetővé teszik a támogató szociális és fizikai környezet kialakítását.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, BVOP, SZGYF, egyházak, civil szervezetek

4.

Eszköz:

programok megvalósítása, workshopok szervezése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.3.3. Reintegrációs életút modell megvalósítása

1.

Intézkedés:

A reintegráció egy folyamat, melyet a lehető legkorábbi időpontban, már a bekerüléskor el kell kezdeni. A reintegrációs munkacsoport már megalkotta a reintegrációs életút komplex folyamatát. E folyamat lényege, hogy már a bekerüléskor felmérésre kerülnek a fogvatartott kompetenciái. Ezt követően rezilienciájuk erősítése érdekében, az egyéni szükségletekre reagálva valósul meg a fogvatartottak oktatása, szakképzése, munkáltatása, interperszonális kapcsolataik erősítése, valamint különböző személyiségfejlesztő és művészetterápiás programok révén kulcskompetenciáik fejlesztése. A folyamathoz illeszkedik a Félutas ház, amit szabadulást követően van lehetősége igénybe venni a fogvatartottnak. Ennek érdekében szükséges a reintegrációs munkacsoport által elkezdett közös munkát folytatni, valamint a reintegrációs életút modell bevezetéséhez szükséges hiányzó intézkedéseket áttekinteni.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, BVOP, civil és egyházi szervezetek

4.

Eszköz:

munkacsoport ülések

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

munkacsoport ülések száma

2.3.4. A fogvatartottak, szabadultak és hozzátartozók számára komplex bűnmegelőzési és reintegrációs program megvalósítása

1.

Intézkedés:

A fogvatartás ideje alatt egyéni reintegrációs szükségletek alapján komplex szolgáltatáscsomag biztosítása szükséges a fogvatartottak részére, mely magában foglalja a kompetenciafejlesztést, szakképzést, foglalkozási rehabilitációs és munkaszocializációs elemeket egyaránt. A társadalmi és munkaerőpiaci be-/visszailleszkedést egyéni és csoportos humánszolgáltatások biztosításával, illetve szükség esetén lakhatási programmal kell kiegészíteni, mely szolgáltatásokat szabadulás után utánkövetés keretében célszerű megvalósítani. Ehhez elengedhetetlen a pártfogó felügyelői háttérintézmények, a közösségi foglalkoztatók elérhetővé tétele az érintett célcsoport számára. A sikeres visszailleszkedés támogatása érdekében a fogvatartottak/szabadultak hozzátartozói számára is elérhetővé kell tenni egyfelől a családi kapcsolatok helyreállításának, megőrzésének támogatására irányuló szolgáltatásokat, másfelől az egyéni és csoportos humánszolgáltatásokat, melyek révén az ő társadalmi státuszuk is megtartható, javítható, ezáltal a szabadult reintegrációs esélye növelhető a bűnismétlés valószínűsége csökkenthető.
A helyreállító igazságszolgáltatás elemein keresztül a bűnelkövetők társadalmi értékek melletti elköteleződésének és a társadalom visszafogadó képességének erősítése is hozzájárul a visszaesési kockázat csökkentéséhez.
A feladatot az EFOP_Plusz-3.1.1-24-2024-00001 azonosító számú, Társadalmi kohéziót erősítő komplex bűnmegelőzési és reintegrációs program keretében valósítja meg a feladat felelőse.

2.

Felelős:

BM

3.

Partner:

BVOP

4.

Eszköz:

komplex bűnmegelőzési, reintegrációs program megvalósítása

5.

Határidő:

2026. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

elért személyek száma

2.4. Szakemberképzés

2.4.1. Hatékony bűnmegelőzési ismeretátadás az oktatási-nevelési intézményekben

1.

Intézkedés:

A pedagógusok, a nevelők, az edzők, a gyermekvédelmi felelősök és a rendőrök értékközvetítő szerepe kiemelten fontos a prevenciós üzenetek átadásában. Elengedhetetlen, hogy a gyermekekkel foglalkozó szakemberek rendelkezzenek azokkal az oktatási kompetenciákkal, valamint modern és hatékony módszerekkel, amelyekkel eredményesen szólíthatók meg a fiatalok.
Szükséges olyan képzések, továbbképzések támogatása, amelyekkel a szakemberek hatékonyabban tudnak hozzájárulni a bűnmegelőzési ismeretek tanulók részére történő eljuttatásához, a diákok tudatosságának fokozásához a prevenció területén.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, rendőrség, Klebelsberg Központ, egyházak, iskolafenntartók, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzések, multiplikátorok képzése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

megtartott képzések száma, képzett oktatók száma

2.4.2. A magányos elkövetővé válás korai felismerése és kezelése

1.

Intézkedés:

Az oktatási és nevelési intézmények dolgozói, az edzők, a szociális szféra és a gyermekvédelem szakemberei, a rendészeti dolgozók, a közlekedési társaságok munkatársai a mindennapi munkájuk során találkozhatnak olyan jelekkel, amelyek együttese utalhat arra, hogy a fiatal veszélyeztetett a magányos elkövetővé válás szempontjából.
Szükséges az erre utaló jelek meg- és felismerése, és ezen információk célzott továbbítása a rendőrség felé. Elengedhetetlen ezeknek a jeleknek a kockázatelemzése, és ezzel főleg az iskolai, megtorló jellegű cselekmények megelőzése, bekövetkezésük esetén szervezeti protokoll szerinti kezelése.
Kidolgozásra került egy rendőrségi és pedagógus akkreditációval rendelkező továbbképzés, valamint elkészült a képzést támogató módszertani segédlet. Ennek minél szélesebb réteghez történő eljuttatása érdekében szükséges multiplikátorok képzése.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, NIK, rendőrség, Klebelsberg Központ, egyházak, iskolafenntartók, civil szervezetek

4.

Eszköz:

(tovább)képzések, multiplikátorok képzése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

megtartott (tovább)képzések száma, képzett oktatók száma

2.4.3. Bűnmegelőzési Módszertani Fejlesztési Centrum működtetése

1.

Intézkedés:

Kiemelten fontos, hogy a gyermekekkel, az idősekkel és az áldozatokkal foglalkozó szakemberek az információkon túl újszerű, a generáció vagy a célközönség igényeihez és sajátosságaihoz igazodó oktatási és kommunikációs kompetenciákkal rendelkezzenek, amelyek képesek az áldozattá és bűnelkövetővé válással szembeni védettség erősítésére. Szükséges a magas szintű bűnmegelőzési szakemberképzés megszervezésének, lebonyolításának támogatása, a képzések módszertanának áttekintése, javítása, új képzési és továbbképzési tematikák elkészítése, ezzel is biztosítva a bűnmegelőzés szakmai tevékenységének minőségét.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, civil szervezetek

4.

Eszköz:

képzési és továbbképzési anyagok készítése, képzések és továbbképzések szervezése és lebonyolítása

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

akkreditált képzések száma, megtartott képzések és továbbképzések száma, a képzéseken részt vevők száma

3. Horizontális intézkedések

3.1. Vármegyei Bűnmegelőzési Tanácsok kialakítása és működtetése

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzési tevékenység helyi szinten történő megjelenése jelentősen növelheti a lakosság szubjektív biztonságérzetét. A vármegyei tanácsok révén lehetőség nyílik a bűnmegelőzésben részt vevő helyi szereplők hálózatának működtetésére, aktívabb, személyes interakcióval járó együttműködésének fejlesztésére, a közös problémadefiniálásra és a helyi adottságokat és sajátosságokat figyelembe vevő megoldások kidolgozására, valamint a lakosság megszólítására és bevonására a bűnmegelőzési tevékenységbe.
A kábítószer-kereskedelem és a kábítószer-használat visszaszorítása mellett kiemelten fontos, hogy a kábítószerrel összefüggő bűncselekmények tekintetében preventív információkat nyújtsunk a lakosságnak. A vármegyei bűnmegelőzési tanácsok segítségével, valamint a helyi szereplők hálózatának közreműködésével lehetőség nyílik arra, hogy a lakosság szélesebb rétegeit érjük el. Éppen ezért, a bűnmegelőzés számára kiemelten fontos, hogy a vármegyei bűnmegelőzési tanácsok hálózata tovább bővüljön lefedve az egész országot.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

rendőrség, kormányhivatalok, önkormányzatok, egyházak, civil szervezetek

4.

Eszköz:

tanácsok működtetése, ülések szervezése, vármegyei bűnmegelőzési stratégia megalkotása

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

vármegyei bűnmegelőzési tanácsok száma, vármegyei bűnmegelőzési stratégiák száma, megtartott ülések száma

3.2. A tárcákon és szakterületeken átívelő feladatok és projektek sikeres és hatékony végrehajtása

1.

Intézkedés:

A tárcákon átívelő szakmai feladatok és projektek végrehajtása akkor sikeres és költséghatékony, ha az érintett szaktárcák és szervezetek együttműködésével valósulnak meg úgy, hogy minden érintett a feladatát nem egymástól függetlenül, egymás mellett, hanem egymást erősítő szinergiába helyezve végzi.
A korábbi években elkezdődött a közös munka a gyermekvédelem fejlesztése érdekében. Ennek érdekében szükséges olyan modellprogramo(ka)t kidolgozni és megvalósítani, amely(ek) erősítik a jelzőrendszeri tagok közötti együttműködést, a jelzőrendszeri feladatok pontos meghatározását.
Keresni kell továbbá azokat a szakmai feladatokat, amelyek hatékony végrehajtása tárcaközi együttműködést igényel és szükség esetén munkacsoportot kell alakítani.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, KIM, BVOP, NSZI, rendőrség

4.

Eszköz:

modellprogram kidolgozása, munkacsoport működtetése

5.

Határidő:

2027. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

munkacsoporti ülések száma, projektet és résztvevők száma

3.3. Közbiztonsági és bűnmegelőzési stratégia és intézkedési terv készítésének ösztönzése

1.

Intézkedés:

A lokalitás elve kimondja, hogy a helyi kriminalitási problémákat helyi kontextusban kell értelmezni, mely magába foglalja a terület sajátosságainak figyelembe vételét és a helyi válaszok megfogalmazását is. Ennek érdekében továbbra is ösztönözni kell az önkormányzatokat, hogy a vármegyei bűnmegelőzési tanácsok, illetve a vármegyei rendőr-főkapitányságok bevonásával dolgozzák ki a közbiztonsági és bűnmegelőzési stratégiájukat, valamint amennyiben már rendelkeznek stratégiával, azt vizsgálják felül és korszerűsítsék.
Kulcsfontosságú, hogy a települések elsajátítsák a stratégiai gondolkodást, melyhez szükséges, hogy a stratégiában megfogalmazott célkitűzések eléréséhez intézkedéseket fogalmazzanak meg. Ennek érdekében ösztönözni kell a településeket, hogy megalkossák az átfogó céljaikat szolgáló intézkedési tervet.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

önkormányzatok, önkormányzati érdekszövetségek, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

workshop, mentorálás

5.

Határidő:

2027. december 31-ig folyamatos

6.

Indikátor:

workshopok száma, mentorálások száma, intézkedési tervek száma

3.4. Települési modellprogramok támogatása

1.

Intézkedés:

2023–24-ben komplex településbiztonsági pilot programot támogattunk, mely során végig kísértük az Észak-Hegyháti Mikrotérségi Unió öt településének stratégiaalkotási folyamatát. Ezt követően 2024-ben valósult meg az Élhető Észak-Hegyhát – együtt a biztonságos térségért elnevezésű mintaprojekt.
A projekt sikeréből kiindulva szükséges ösztönözni és támogatni a településeket és a kistelepülések összefogását annak érdekében, hogy intézkedési terveik megvalósítására modellprogramokat dolgozzanak ki és valósítsanak meg.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

önkormányzatok, önkormányzati érdekszövetségek, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

mentorálás, intézkedési terv, modellprogram

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

programok száma, elért szereplők száma

3.5. Bűnmegelőzési projektek támogatása

1.

Intézkedés:

Szükséges olyan prevenciós projektek támogatása, amelyek képesek közvetlenül kezelni az adott térségre vagy közösségre jellemző problémákat. Ezek egyrészt a nemzeti bűnmegelőzési stratégiában kitűzött célok elérését elősegítő újszerű módszerek, programok, gyakorlatok kifejlesztésére, kipróbálására fókuszálnak, másrészről pedig a már bevált programok adaptációját és terjesztését segítik.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM

4.

Eszköz:

projektek megvalósítása

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

támogatott projektek száma

3.6. Tudásbázis kialakítása

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzés elvi megalapozása és folyamatos fejlesztése érdekében empirikus vizsgálatokat szükséges folytatni a bűnözés új trendjeinek megismerése érdekében, valamint egyes – kiemelt fontosságú – elkövetői vagy áldozati csoport, bűncselekménytípus esetében felmerülő kulcskérdések megválaszolása érdekében. A célspecifikusabb programok támogatásához megfelelő módszertani eszköztárat kell létrehozni, amely támogatja az empirikus vizsgálatok megfelelő kivitelezését. Meg kell vizsgálni, hogy belső erőforrásaink milyen empirikus kutatásokra adnak lehetőséget.
A bűnmegelőzési hálózatfejlesztés hatékonysága érdekében fel kell mérni, hogy a települések bűnmegelőzési tevékenységének támogatása érdekében szükséges-e újabb itinerek kidolgozása.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, civil szervezetek, felsőoktatási intézmények

4.

Eszköz:

empirikus vizsgálatok, jó gyakorlatok gyűjtése

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

empirikus vizsgálatok, jó gyakorlatok száma

3.7. Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont létrehozása és működtetése

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzési szakma számára kulcsfontosságú egy Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont létrehozása, amely hozzájárul a gyermekek és családok biztonságtudatosságának, az elkövetővé és áldozattá válással kapcsolatos rezilienciájának növeléséhez. Korábban elkészült az építészeti megvalósíthatósági tanulmány, valamint az építészeti műszaki előkészítő tanulmány, viszont a megvalósításhoz szükséges források megtalálása érdekében folytatni kell a tárgyalásokat a partnerszervezetekkel.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, NGM

4.

Eszköz:

finanszírozási forrás keresése a Bűn- és Balesetmegelőzési Oktatóközpont kialakítása érdekében, lobbitevékenység

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

partnerszervezeti találkozók száma

3.8. Hatékony kommunikáció kialakítása

1.

Intézkedés:

A bűnmegelőzés kommunikációjának célja az önvédelmi mechanizmusok, a saját erőforrások mozgósítása, a biztonsággal kapcsolatos kompetenciák és pozitív attitűdök kialakítása. Nagyobb jelentőséget kell kapnia a célcsoportok pontos meghatározásának, a megfelelő üzeneteknek és tartalmaknak, a tömegkommunikációs csatornák megválasztásánál pedig a digitális felületek kínálta lehetőségek kiaknázásának. Haladva a technológia folyamatos fejlődésével jelen kell lenni a hagyományos médiumok mellett a közösségi média felületeken is, hiszen a lakossággal történő kommunikáció éppoly fontos, mint a szakemberek szemléletformálása. A korspecifikus bűncselekmények prevenciójához a hatékony médiamegjelenés és tartalomgyártás szükséges.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM, rendőrség, civil szervezetek

4.

Eszköz:

médiatartalmak és kommunikációs anyagok

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

létrejött médiatartalmak és kommunikációs anyagok száma

3.9. EUCPN nemzeti képviselete

1.

Intézkedés:

Biztosítani kell a 2001/427/JHA tanácsi határozattal létrehozott, 2009/902/JHA tanácsi határozattal módosított Európai Bűnmegelőzési Hálózat (European Crime Prevention Network, EUCPN) tevékenységeiben való aktív részvételt, valamint elő kell segíteni a hálózat működésének folyamatos fejlesztését.

2.

Felelős:

NBT

3.

Partner:

BM

4.

Eszköz:

tanácsüléseken és munkacsoportokban történő részvétel

5.

Határidő:

2027. december 31. napjáig folyamatos

6.

Indikátor:

tanácsi és munkacsoporti találkozók száma

4. Az Intézkedési Tervben alkalmazott rövidítések:

Rövidítés

Rövidítés jelentése

1.

BM

Belügyminisztérium

2.

BVOP

Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnoksága

3.

HM

Honvédelmi Minisztérium

4.

IM

Igazságügyi Minisztérium

5.

KIM

Kulturális és Innovációs Minisztérium

6.

NBT

Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács

7.

NIK

Nemzeti Információs Központ

8.

NGM

Nemzetgazdasági Minisztérium

9.

NMHH

Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság

10.

NSZI

Nemzeti Szociálpolitikai Intézet

11.

SZGYF

Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság

12.

TEF

Társadalmi Esélyteremtési Főigazgatóság

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére