• Tartalom

13/2025. (VI. 2.) EM rendelet

13/2025. (VI. 2.) EM rendelet

a stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet, valamint a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet módosításáról

2025.06.04.

[1] E rendelet célja, hogy a stratégiai zajtérképek elkészítésére szolgáló, európai szinten egységesen alkalmazandó új zajszámítási módszert a hazai alkalmazáshoz szükséges további képletekkel, valamint a hazai járműállományra és infrastruktúrára kimért paraméterezett adatokkal egészítse ki, továbbá, hogy új számítási módszert vezessen be a közúti és vasúti zajforrásoktól származó zaj kibocsátásának és terjedésének a modellezésére.

[2] A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (8d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró építési és közlekedési miniszterrel egyetértésben –,

a 2. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (8e) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 3. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. A stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet módosítása

1. §1

2. §2

3. §3

4. §4

2. A zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet módosítása

5. §5

6. §6

7. §7

8. §8

3. Záró rendelkezések

9. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) A 4–8. § az e rendelet kihirdetését követő 180. napon lép hatályba.

10. § Ez a rendelet

a) a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló, 2002. június 25-i 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti közös zajértékelési módszerek meghatározásáról szóló, 2015. május 19-i (EU) 2015/996 bizottsági irányelvnek,

c) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének a tudományos és műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás céljából, a közös zajértékelési módszerek tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. december 21-i (EU) 2021/1226 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

1. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez9

2. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez10

3. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„2. melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez

4. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

3. melléklet a 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelethez
Vasúti közlekedési zajkibocsátás meghatározása stratégiai zajtérkép készítés céljára

1. A vasúti közlekedési zaj kibocsátási értékét az ebben a mellékletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.1. és 2.3. pontja szerint kell meghatározni.

2. A 2015/996 bizottsági irányelv melléklete 2.3. pontjának kiegészítése

2.1. A vasúti járművek osztályozására a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.a táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 8. melléklet 4.2. pontját kell alkalmazni.

2.2. A vasúti pálya típusok leírására a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.b táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 8. melléklet 4.1. pontját kell alkalmazni.

3. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az Lr,TR,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–1. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 1. pontja szerint kell meghatározni.

4. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az A3,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–2. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 3. pontja szerint kell meghatározni.

5. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.8. összefüggés alkalmazásához az LH,TR,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–3. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 5. pontja szerint kell meghatározni.

6. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.9. összefüggés alkalmazásához az LH,VEH,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–3. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 6. pontja szerint kell meghatározni.

7. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában a „Hajtóműzaj” címszó alatt szereplő, a hajtóműzajra vonatkozó LW,0,idling együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–5. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 8. pontja szerint kell meghatározni.”

5. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„5. melléklet a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelethez

6. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

1. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„1. Fogalommeghatározások

1. E melléklet alkalmazásában:
1. közúti közlekedésből származó zaj LAM,kö megítélési szintje: a közúti közlekedéstől származó zajterhelés e melléklet szerint mért egyenértékű A-hangnyomásszintjéből az 5. pont szerint – a mérés idején tapasztalt, illetve a mértékadó forgalmat alapul véve – meghatározott érték (dB(A)),
2. megítélési idő: az az időtartam, amire a közúti közlekedésből származó zaj LAM,kö megítélési szintjét a környezeti zaj- és rezgésterhelési határértékek megállapításáról szóló miniszteri rendelet szerint vonatkoztatni kell.
3. mértékadó forgalom:
a) újonnan létesült közút vonatkozásában a használatbavételt követően hatósági engedélyben előírt zajmérés esetén a távlati forgalom,
b) az a) alponttól elérő esetben a vizsgált útszakasz utolsó rendelkezésre álló, de két évnél nem régebbi éves átlagos napi forgalmából a vizsgált napszakokra meghatározott éves átlagos óraforgalom nagysága (jármű/óra).”

„e) A zajmérés időtartama alatt a mérési helyszínen méréssel kell meghatározni a szélsebességet és a levegő hőmérsékletét (legalább fél óránként leolvasva).”

3. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 3.3.5. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„3.3.5. A mértékadó forgalom meghatározásához felhasznált éves átlagos napi forgalmi adatokról – amennyiben azok nem az Országos Közúti Adatbankból származnak - be kell szerezni a közút kezelőjének nyilatkozatát.

Ha a nappali és az éjjeli forgalom részaránya nem ismert, akkor a mértékadó forgalmat az 5. melléklet 4.3.4.4 pontja szerint kell meghatározni.”

4. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 5.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„5.2. A közúti közlekedésből származó zaj LAM,kö, megítélési szintjét az alábbi összefüggéssel kell meghatározni:

equation
, ahol:
a) LAeq: a 4.1. vagy a 4.2. pont szerint meghatározott alapzaj szerint korrigált egyenértékű A-hangnyomásszint (dB(A)),
b) Kf : a forgalomtól függő korrekció.
Kf értékét a következő összefüggéssel kell meghatározni:
equation
, ahol:
a) LW’,A,eq,line,M: a vizsgált útszakasz mértékadó forgalmának és az útszakaszra vonatkozó, járműkategóriánkénti megengedett legnagyobb sebességnek a felhasználásával az 5. melléklet szerint meghatározott irányított méterenkénti A-hangteljesítményszint,
b) LW’,A,eq,line,mért: a méréssel párhuzamosan végzett forgalomszámlálási adatokból, léghőmérsékletmérési eredményekből és sebességmérési eredményekből az 5. melléklet szerint meghatározott irányított méterenkénti A-hangteljesítményszint.”

7. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„8. melléklet a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelethez

8. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

1. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 9. számú melléklete 5.2.3 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„5.2.3 A vasúti forgalomból származó zaj megítélési szintjét a vonatkoztatási ponton a következő összefüggéssel kell kiszámítani:

equation
, ahol

a) LAM,va,REF a vonatkoztatási ponton a mértékadó forgalmi adatokból, a 8. számú melléklet és a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.5. pontja szerint számított, a megítélési időre vonatkoztatott egyenértékű A-hangnyomásszint (dB(A))”

(A vizsgálati eredményeket rögzítő mérési jegyzőkönyv legalább a következő adatokat tartalmazza:)

„l) a vizsgált szakasz LAM,va,REF hangnyomásszintjének meghatározásához felhasznált bemenő adatok bemutatása,”

9. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„7.2. Hangnyomásszint-növekedés többszörös tükrözés miatt, mindkét oldalról zártan beépített terület esetén

Ha valamely vonalforrás mindkét oldala zártan van beépítve, akkor a hangnyomásszint-növekedés nemcsak az elsődleges tükrözés által, hanem az épülethomlokzatok közötti többszörös tükrözés által is megnő. A növekedés Kr,több mértékét a (18) egyenlet szerint kell meghatározni:
equation(18)
h/w ≤ 0,8 értékre.”

10. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„12. melléklet a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelethez

11. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez

„13. melléklet a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelethez
1

Az 1. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 2. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

3

A 3. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 4. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.

5

Az 5. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.

6

A 6. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.

7

A 7. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.

8

A 8. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.

9

Az 1. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

10

A 2. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére