13/2025. (VI. 2.) EM rendelet
13/2025. (VI. 2.) EM rendelet
a stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet, valamint a zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet módosításáról
[1] E rendelet célja, hogy a stratégiai zajtérképek elkészítésére szolgáló, európai szinten egységesen alkalmazandó új zajszámítási módszert a hazai alkalmazáshoz szükséges további képletekkel, valamint a hazai járműállományra és infrastruktúrára kimért paraméterezett adatokkal egészítse ki, továbbá, hogy új számítási módszert vezessen be a közúti és vasúti zajforrásoktól származó zaj kibocsátásának és terjedésének a modellezésére.
[2] A környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (8d) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró építési és közlekedési miniszterrel egyetértésben –,
a 2. alcím tekintetében a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 110. § (8e) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,
a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 3. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. A stratégiai zajtérképek, valamint az intézkedési tervek készítésének részletes szabályairól szóló 25/2004. (XII. 20.) KvVM rendelet módosítása
1. §1
2. §2
3. §3
4. §4
2. A zajkibocsátási határértékek megállapításának, valamint a zaj- és rezgéskibocsátás ellenőrzésének módjáról szóló 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet módosítása
5. §5
6. §6
7. §7
8. §8
3. Záró rendelkezések
9. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) A 4–8. § az e rendelet kihirdetését követő 180. napon lép hatályba.
10. § Ez a rendelet
a) a környezeti zaj értékeléséről és kezeléséről szóló, 2002. június 25-i 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,
b) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv szerinti közös zajértékelési módszerek meghatározásáról szóló, 2015. május 19-i (EU) 2015/996 bizottsági irányelvnek,
c) a 2002/49/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv II. mellékletének a tudományos és műszaki fejlődéshez való hozzáigazítás céljából, a közös zajértékelési módszerek tekintetében történő módosításáról szóló, 2020. december 21-i (EU) 2021/1226 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
1. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez9
2. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez10
3. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
4. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
1. A vasúti közlekedési zaj kibocsátási értékét az ebben a mellékletben foglalt kiegészítésekkel és eltérésekkel a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.1. és 2.3. pontja szerint kell meghatározni.
2. A 2015/996 bizottsági irányelv melléklete 2.3. pontjának kiegészítése
2.1. A vasúti járművek osztályozására a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.a táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 8. melléklet 4.2. pontját kell alkalmazni.
2.2. A vasúti pálya típusok leírására a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.b táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 8. melléklet 4.1. pontját kell alkalmazni.
3. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az Lr,TR,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–1. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 1. pontja szerint kell meghatározni.
4. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.7. összefüggés alkalmazásához az A3,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–2. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 3. pontja szerint kell meghatározni.
5. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.8. összefüggés alkalmazásához az LH,TR,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–3. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 5. pontja szerint kell meghatározni.
6. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában szereplő 2.3.9. összefüggés alkalmazásához az LH,VEH,i együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–3. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 6. pontja szerint kell meghatározni.
7. A 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.3.2. pontjában a „Hajtóműzaj” címszó alatt szereplő, a hajtóműzajra vonatkozó LW,0,idling együtthatókat a 2015/996 bizottsági irányelv melléklete G. függelékének G–5. táblázata helyett a 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 13. mellékletének 8. pontja szerint kell meghatározni.”
5. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
6. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
1. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„1. Fogalommeghatározások
2. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 3.1. pontja a következő e) alponttal egészül ki:
„e) A zajmérés időtartama alatt a mérési helyszínen méréssel kell meghatározni a szélsebességet és a levegő hőmérsékletét (legalább fél óránként leolvasva).”
3. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 3.3.5. alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„3.3.5. A mértékadó forgalom meghatározásához felhasznált éves átlagos napi forgalmi adatokról – amennyiben azok nem az Országos Közúti Adatbankból származnak - be kell szerezni a közút kezelőjének nyilatkozatát.
4. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 6. melléklet 5.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„5.2. A közúti közlekedésből származó zaj LAM,kö, megítélési szintjét az alábbi összefüggéssel kell meghatározni:


7. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
8. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
1. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 9. számú melléklete 5.2.3 pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
„5.2.3 A vasúti forgalomból származó zaj megítélési szintjét a vonatkoztatási ponton a következő összefüggéssel kell kiszámítani:

a) LAM,va,REF a vonatkoztatási ponton a mértékadó forgalmi adatokból, a 8. számú melléklet és a 2015/996 bizottsági irányelv mellékletének 2.5. pontja szerint számított, a megítélési időre vonatkoztatott egyenértékű A-hangnyomásszint (dB(A))”
2. A 93/2007. (XII. 18.) KvVM rendelet 9. számú melléklete 6. pontjának l) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(A vizsgálati eredményeket rögzítő mérési jegyzőkönyv legalább a következő adatokat tartalmazza:)
„l) a vizsgált szakasz LAM,va,REF hangnyomásszintjének meghatározásához felhasznált bemenő adatok bemutatása,”
9. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
„7.2. Hangnyomásszint-növekedés többszörös tükrözés miatt, mindkét oldalról zártan beépített terület esetén

10. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
11. melléklet a 13/2025. (VI. 2.) EM rendelethez
Az 1. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 3. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 4. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.
Az 5. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.
A 6. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.
A 7. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.
A 8. § a 9. § (2) bekezdése alapján 2025. november 29-én lép hatályba.
Az 1. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
A 2. melléklet a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás