• Tartalom

13/2025. (XI. 17.) MK utasítás

13/2025. (XI. 17.) MK utasítás

a Védelmi Igazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.11.19.

A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 36. § (3) bekezdésében és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 9. § 1. pontjában meghatározott hatáskörömben eljárva – tekintettel a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjára – a következő utasítást adom ki:

1. § A Védelmi Igazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SzMSz) az 1. mellékletben foglaltak szerint határozom meg.

2. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

3. §1

1. melléklet a 13/2025. (XI. 17.) MK utasításhoz

A Védelmi Igazgatási Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. A Védelmi Igazgatási Hivatal jogállása, alapadatai és tevékenysége

1. § A Védelmi Igazgatási Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) alapadatai:

1. elnevezése: Védelmi Igazgatási Hivatal;

2. rövidített elnevezése: VIH;

3. alapításáról rendelkező jogszabály: a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelet;

4. székhelye: 1133 Budapest, Visegrádi utca 110–112.;

5. postacíme: 1133 Budapest, Visegrádi utca 110–112.;

6. postafiókcíme: 1358 Budapest, Pf. 15;

7. adószáma: 15848075-2-41;

8. alapító okirat kelte és száma: 2022. szeptember 28., MK_JF/147/3(2022);

9. vezetője: a Hivatal főigazgatója;

10. jogállása: központi hivatalként működő központi költségvetési szerv;

11. alapítója: Magyarország Kormánya;

12. az alapítás dátuma: 2022. október 1.;

13. irányító szerv neve: Miniszterelnöki Kabinetiroda;

14. irányító szerv címe: 1014 Budapest, Színház u. 1.;

15. irányítási jogok gyakorlója: a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója;

16. általános forgalmi adóalanyiságának ténye: alanya az általános forgalmi adónak;

17. számlavezetője: Magyar Államkincstár;

18. kincstári előirányzat-felhasználási keretszámla száma: 10032000-0003683-06010018;

19. előirányzat feletti rendelkezési jogosultsága: teljes jogkörrel rendelkező;

20. KSH statisztikai számjele: 15848075-8411-312-01;

21. PIR törzsszáma: 848073;

22. alaptevékenysége: a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendeletben előírt és az Alapító Okiratban meghatározott feladatok;

23. alaptevékenységének államháztartási szakágazati besorolása: 841129 Egyéb kormányzati kiegészítő szolgáltatás;

24. alaptevékenységei kormányzati funkció szerinti besorolása:

a) 011120 Kormányzati igazgatási tevékenység,

b) 025010 Védelmi és biztonsági feladatok igazgatása és szabályozása,

c) 025090 Egyéb védelmi ügyek,

d) 031010 Közbiztonság, közrend igazgatása,

e) 032010 Tűz- és katasztrófavédelem igazgatása;

25. gazdálkodás megszervezésének módja: önálló gazdasági szervezettel nem rendelkezik, a Hivatal gazdálkodásával kapcsolatos feladatok ellátásáról a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter (a továbbiakban: miniszter) által vezetett minisztérium gondoskodik;

26. illetékessége: országos;

27. a Hivatal vállalkozási tevékenységet nem folytat;

28. a Hivatal gazdálkodó szervezet tekintetében alapítói, tulajdonosi (tagsági, részvényesi) jogokat nem gyakorol.

2. A Védelmi Igazgatási Hivatal alaptevékenységét és működési rendjét meghatározó jogszabályok, jogi dokumentumok

2. § (1) A Hivatal alaptevékenységét meghatározó jogszabályok:

a) a kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Kit.),

b) a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (a továbbiakban: Ksztv.),

c) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.),

d) a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Vbö.),

e) a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelet.

(2) A Hivatal törvényes működését, alaptevékenységét a jogszabályi rendelkezésekkel összhangban megalkotott

a) Alapító Okirat,

b) SzMSz,

c) belső ügyrendek, valamint

d) főigazgatói utasítások

szabályozzák.

(3) A főigazgató irányítási jogkörében eljárva minden olyan kérdésben, amelyet jogszabály, az Alapító Okirat, az SzMSz vagy belső ügyrend nem rendez, a (2) bekezdés d) pontjában meghatározott főigazgatói utasítást adhat ki.

II. Fejezet

A VÉDELMI IGAZGATÁSI HIVATAL SZERVEZETE ÉS VEZETÉSE

3. A Védelmi Igazgatási Hivatal jogállása

3. § (1) A Hivatal a Védelmi Igazgatási Hivatalról szóló 337/2022. (IX. 7.) Korm. rendelettel alapított, a Kit. 2. § (2) bekezdés e) pontja szerinti kormányzati igazgatási szerv.

(2) A miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója a Hivatal irányításával összefüggő hatáskörében

a) gyakorolja a Hivatal tekintetében a Ksztv. 2. § (1) bekezdés c)–i) pontjában meghatározott jogosítványokat, valamint segíti a miniszter egyéb irányítási jogainak gyakorlását,

b) javaslatot készít elő a miniszter részére a Hivatal szervezeti és működési szabályzatára, valamint a Hivatal főigazgatójának és főigazgató-helyettesének személyére vonatkozóan,

c) a kinevezés és a felmentés kivételével a Miniszterelnöki Kabinetiroda Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 4/2022. (VI. 11.) MK utasítás 8/A. § (4) bekezdés c) pontja szerint gyakorolja a munkáltatói jogokat a Hivatal főigazgatója felett.

(3) Az alaplétszámba tartozó álláshelyek száma a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója kezdeményezése és a miniszter javaslata alapján kerül meghatározásra.

(4) A Hivatal önálló személyügyi, gazdasági, biztonsági és iratkezelési szervezeti egységgel, valamint belső ellenőrrel nem rendelkezik, a Hivatal ezen feladatait a miniszter által vezetett minisztérium látja el.

4. A Hivatal szervezete

4. § (1) A Hivatal szervezeti felépítését az 1. függelék tartalmazza.

(2) A Hivatal szervezeti egységeinek feladatait a 2. függelék tartalmazza.

(3) A Hivatal esetében – figyelemmel az egyes vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény rendelkezéseire – minden személy vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett.

5. § A Hivatal önálló szervezeti egységei a főosztályok.

6. § (1) A Hivatal az összkormányzati válságkezelés, illetve a különleges jogrendi feladatellátás időszakában, valamint védelmi és biztonsági esemény idején, a főigazgató külön utasítása alapján ideiglenes szervezeti elemként Parancsnoki Titkárságot működtet, amelynek feladata a válságkezelő törzsek, védelmi és biztonsági szervezetek, valamint a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő további szervezetek tevékenységének koordinációja, a válságkezeléssel kapcsolatos döntések előkészítéséhez szükséges értékelések, elemzések elkészítése.

(2) A Parancsnoki Titkárságot a főigazgató-helyettes vezeti, állománya a Hivatal munkatársai közül kerül kijelölésre, szükség esetén folyamatos munkavégzés elrendelésével.

5. A főigazgatóra és helyettesére vonatkozó általános szabályok

7. § (1) A Hivatalt a jogszabályokban meghatározott feladat- és hatáskörében eljárva főigazgató vezeti.

(2) A főigazgatót a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának javaslatára a miniszter nevezi ki és menti fel.

(3) A Hivatal állományára vonatkozó egyéb munkáltatói hatásköröket – ha az SzMSz eltérően nem rendelkezik – a főigazgató gyakorolja.

8. § (1) A főigazgató a jogszabályokban meghatározott szakmai tevékenységének ellátásáért a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának tartozik felelősséggel.

(2) A főigazgató feladat- és hatáskörei:

a) felelős a Hivatal feladatainak a jogszabályokban, kormányhatározatokban, az Alapító Okiratban és a belső szabályozókban meghatározottak szerinti ellátásáért és a szakmai hatékonyság érvényesítéséért,

b) felelős a Hivatal tevékenységére vonatkozó közjogi szervezetszabályozó eszközök, belső rendelkezések betartásáért és betartatásáért,

c) irányítja a Hivatal védelmi és biztonsági feladatrendszerrel kapcsolatos tevékenységét,

d) felelős a Hivatal részére meghatározott feladatok jogszerű, szakszerű és eredményes végrehajtásáért, a hatáskörében hozott döntések szakmai, jogi helyességéért, az alárendelt személyi állomány fegyelmi állapotáért, szakmai továbbképzéséért,

e) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt és saját hatáskörében fenntartott ügyekben.

(3) A főigazgató a Hivatal vezetése során különösen a következő feladat- és hatásköröket gyakorolja:

a) közvetlenül irányítja a Hivatal tevékenységét, a főigazgató-helyettes és a szervezeti egységek vezetőinek tevékenységét, ellenőrzi a szervezeti egységek feladatainak végrehajtását, rendszeresen beszámoltatja ezek vezetőit, és meghatározza a tevékenységük irányát,

b) összehangolja a Magyarország biztonsági és védelmi érdekeivel összefüggő igazgatási feladatokat és azok ellátását,

c) előkészíti a különleges jogrendi és a békeidőszakban történő válságkezeléssel kapcsolatos jogszabály-tervezeteket, szakmai javaslatokat,

d) meghatározza és jóváhagyja a Hivatal célkitűzéseit,

e) koordinálja a Hivatal feladataival, felelősségi körébe tartozó teendőkkel kapcsolatos iránykijelölő, stratégiai munkát,

f) biztosítja a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakítását és fenntartását,

g) koordinálja a védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő további szervezetek védelmi és biztonsági igazgatási tevékenységét,

h) irányítja a területi védelmi bizottságokat az ágazati védekezési és felkészülési feladatok kivételével,

i) kapcsolatot tart közvetlenül, vagy a főigazgató-helyettes, illetve a főosztályvezetők útján a területi védelmi bizottság elnökeivel és tagjaival,

j) irányítja a Hivatal oktatási, képzési és továbbképzési tevékenységét, tudományos életben való részvételét,

k) ellátja az adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat,

l) jóváhagyja a Hivatal állományába tartozó személyek álláshelyen ellátandó feladatainak leírását,

m) ellátja a hatáskörébe utalt személyügyi, pénzügyi teendőket,

n) kialakítja és működteti a szervezet tevékenységének, a célok megvalósításának nyomon követését biztosító rendszert, mely az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követésből áll,

o) kialakítja, működteti és fejleszti a Hivatal belső kontrollrendszerét,

p) jóváhagyja a Hivatal – költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben előírt – stratégiai és éves ellenőrzési tervét, valamint éves ellenőrzési jelentését,

q) ellátja azokat a feladatokat, gyakorolja azokat a hatásköröket, amelyeket jogszabály számára meghatároz,

r) kialakítja, működteti és fejleszti az integritásirányítási rendszert, amelynek keretében irányítja az integritás tanácsadó tevékenységét, jóváhagyja az integritási és korrupciós kockázatok kezelésére kidolgozott intézkedési tervet és az integritásjelentést.

9. § (1) A főigazgató-helyettes – a személyügyi és pénzügyi kérdések kivételével – a főigazgató teljes jogkörű helyettese.

(2) A főigazgató-helyettest a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadójának javaslatára a miniszter nevezi ki és menti fel.

(3) A főigazgató-helyettes felett a munkáltatói jogokat – a (2) bekezdésben meghatározott munkáltatói jogok kivételével – a főigazgató gyakorolja. A főigazgató-helyettes szakmai tevékenységével összefüggő hatásköreinek gyakorlásáért a főigazgatónak tartozik felelősséggel.

(4) A főigazgató-helyettes a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően dönt a hatáskörébe utalt ügyekben. Felelős a feladatkörébe utalt feladatok ellátásáért és a szervezeti egységek tevékenységének összehangolásáért.

(5) A főigazgató-helyettest távolléte vagy akadályoztatása esetén – jogszabály vagy az SzMSz eltérő rendelkezése hiányában – a főigazgató által kijelölt más vezető helyettesíti.

(6) A főigazgató-helyettes feladat- és hatáskörei különösen a következők:

a) gondoskodik a válságreagálásra történő felkészülés feladatainak végrehajtásáról, ennek keretében irányítja és ellenőrzi a jogszabályokban, a közjogi szervezetszabályozó eszközökben, valamint a vezetői döntésekben meghatározott feladatok végrehajtását, és ennek érdekében kezdeményezi a szükséges intézkedéseket;

b) védelmi és biztonsági események kormányzati szintű kezelése esetén gondoskodik a Kormány vagy a Védelmi Tanács folyamatos tájékoztatásához szükséges információk gyűjtéséről, és azok alapján a bekövetkezett esemény kezelésének helyzetéről szóló jelentések, tájékoztatók elkészítéséről;

c) ellátja az ágazatok válságkezelési feladataival összefüggően a Hivatal hatáskörébe utalt koordinációs feladatokat;

d) gondoskodik a Hivatal készenlétének fenntartásával kapcsolatos tervek kidolgozásáról és az ügyeleti, készenléti feladatok begyakoroltatásának szervezéséről;

e) ellátja a hatáskörébe tartozó szakmai javaslatok döntésre való előkészítését, valamint gondoskodik a döntéseknek a tapasztalatok feldolgozásán alapuló célirányos végrehajtásáról;

f) a hatáskörébe tartozó szakmai feladatok tekintetében gondoskodik az állami vezetői döntésekhez szükséges információk, adatok, tervezetek és jelentések rendelkezésre bocsátásáról;

g) koordinálja a válságkezelési gyakorlatokra és az összkormányzati válságkezelésre történő felkészülést.

6. A Hivatal szervezeti egységei és munkatársai

10. § (1) Az önálló szervezeti egység ellátja az SzMSz-ben, továbbá a főigazgató által számára meghatározott feladatokat.

(2) Az önálló szervezeti egység létszámát a főigazgató határozza meg.

11. § (1) Az önálló szervezeti egység vezetője a jogszabályoknak és a szakmai követelményeknek megfelelően – a főigazgatótól kapott utasítás és iránymutatás alapján – vezeti, szervezi és ellenőrzi a szervezeti egység munkáját, és felelős a szervezeti egység feladatainak ellátásáért.

(2) Az önálló szervezeti egység vezetője dönt a szervezeti egység feladat- és hatáskörébe utalt ügyekben, ha jogszabály, az SzMSz vagy a főigazgató eltérően nem rendelkezik.

(3) Az önálló szervezeti egység vezetője az SzMSz végrehajtására és az SzMSz-ben nem szabályozott, a szervezeti egység működésére vonatkozó részletszabályokról ügyrendet készít. Az ügyrendet az önálló szervezeti egység vezetője írja alá, és jóváhagyásra – a főigazgató-helyettesen keresztül – a főigazgatónak felterjeszti. Az ügyrendben – a hatályos jogszabályokkal, az Alapító Okirattal, valamint az SzMSz-szel összhangban – meg kell határozni

a) a szervezeti egység részletes feladatait, a feladatok munkafolyamatainak leírását;

b) a feladatok ellátásáért felelős személyeket, a szervezeti egység vezetőinek és ügyintézőinek feladat- és hatáskörét, a helyettesítés rendjét;

c) a szervezeti egységhez tartozó egyes

ca) álláshelyeken ellátandó feladatokat (a továbbiakban: feladatkör),

cb) álláshelyek betöltésének szakmai és képesítési feltételeit;

d) a Hivatalon belüli más szervezeti egységekkel, illetve külső szervezetekkel történő kapcsolattartás, együttműködés szabályait.

(4) Az önálló szervezeti egység vezetője

a) gondoskodik a főosztály feladatkörével kapcsolatos jogszabályoknak, közjogi szervezetszabályozó eszközöknek, illetve a főosztály feladatait meghatározó vezetői rendelkezéseknek a végrehajtásáról, ennek érdekében kezdeményezi a szükséges intézkedéseket;

b) külön meghatalmazás alapján képviseli a Hivatalt a minisztériumi, valamint más, védelmi és biztonsági szakértőkkel folytatott egyeztetéseken;

c) a főosztály tekintetében végzi a jelenlét igazolását és a szabadság engedélyezését;

d) a hatáskörébe tartozó ügyekben javaslatot tesz, véleményt nyilvánít, tájékoztatást ad;

e) tájékoztatást ad a főosztály munkájáról, illetve tájékoztatja munkatársait a vezetői döntésekről;

f) a főosztály feladataihoz illeszkedően kapcsolatot tart más szervezeti egységekkel, szakmai és társadalmi szervezetekkel, állami szervekkel;

g) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyekkel hivatali felettesei állandó vagy eseti jelleggel megbízzák;

h) elkészíti az alárendeltségébe tartozó személyek álláshelyen ellátandó feladatainak leírását, és jóváhagyásra – a főigazgató-helyettes útján – felterjeszti a főigazgató részére;

i) szükség esetén kialakítja az általa vezetett szervezeti egységen belüli ellenőrzési pontokat, kijelöli az ellenőrzések végrehajtásáért felelős személyeket;

j) a kockázatkezelés terén az alárendeltek közreműködésével végzi az önálló szervezeti egység működését hátrányosan érintő kockázatok azonosítását, nyilvántartását, megteszi a feladat- és hatáskörébe tartozó intézkedéseket a kockázatok kezelése érdekében, hatáskörét meghaladó esetben a konkrét kockázat kezelésére alkalmas intézkedést kezdeményezi a hivatali felettesénél.

12. § (1) Az önálló szervezeti egység vezetőjének távolléte, illetve akadályoztatása esetén az általa irányított szervezeti egységet a főigazgató-helyettes irányítja.

(2) A Koordinációs Főosztályt a főigazgató által kijelölt vezető hivatali-főtanácsos vezeti.

13. § A Hivatal munkatársa

a) a feladatát közvetlen felettes vezetője irányítása alatt látja el, ha nem a közvetlen felettes vezető ad utasítást a munkatársnak, a munkatárs köteles erről a közvetlen felettes vezetőt haladéktalanul tájékoztatni;

b) a feladatát a Hivatal érdekeit szem előtt tartva, a jogszabályok, a közjogi szervezetszabályozó eszközök és a Hivatal belső szabályozói által meghatározott módon és az álláshelyén ellátandó feladatok szerint, a felettesétől kapott utasítások, útmutatások alapján, a határidők betartásával a legjobb tudása szerint köteles végrehajtani;

c) gondoskodik a Hivatal feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek érdemi döntésre való előkészítéséről, valamint a döntéseknek a vezető utasítása szerinti végrehajtásáról;

d) köteles a szakmai tudását és ismereteit az álláshelyén ellátandó feladatokhoz szükséges követelményekhez igazodó szinten tartani, a jogszabályokban vagy a munkáltató által előírt képesítést megszerezni;

e) jogszabályban előírtak szerint köteles megőrizni a Hivatal működésével kapcsolatban tudomására jutott információkat;

f) köteles kerülni minden olyan tevékenységet, ami a Hivatal hátrányos megítéléséhez vezethet, vagy egyéb módon a Hivatal érdekeit kedvezőtlenül érintheti;

g) közvetlen felettese kijelölése alapján köteles helyettesíteni munkatársát;

h) közreműködik a Hivatal által a különböző hivatali célok megvalósításának érdekében szervezett tevékenységekben;

i) felelős a hivatali vagyon védelméért, a rendelkezésére bocsátott pénzügyi, valamint egyéb eszközök rendeltetésszerű kezeléséért, megőrzéséért és felhasználásáért;

j) tevékenységéért fegyelmi, valamint a honvédek jogállásáról szóló kormányrendelet (a továbbiakban: Hjkr.), a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.), a polgári nemzetbiztonsági szolgálatok személyi állományának jogállásáról szóló 2024. évi LXX. törvény (a továbbiakban: Pnbjt.), a Kit., a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.), valamint a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény előírásai szerint – a munkajog keretei között – anyagi felelősséggel tartozik;

k) jogosult információt kapni a saját szervezeti egységének stratégiai céljairól, célkitűzéseiről, valamint a Hivatal munkatársait érintő – rá vonatkozó – döntésekről;

l) jogosult szakmai kérdésekben kezdeményezésre, javaslattételre, véleménynyilvánításra;

m) jogosult a munkavégzés feltételeinek javítására irányuló javaslattételre, véleménynyilvánításra a munkahelyével, munkafolyamatokkal kapcsolatos kérdésekben;

n) jogosult megismerni a személyére vonatkozó, a Hivatalnál nyilvántartott adatokat, dokumentumokat;

o) jogosult a tárgyévben a Hivatal munkatársaira vonatkozóan meghatározott juttatásokra, szolgáltatásokra;

p) köteles megismerni és megtartani az adatkezelésre és az információs önrendelkezésre vonatkozó szabályokat, így különösen a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendeletben (a továbbiakban: GDPR), valamint az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényben (a továbbiakban: Info. tv.) foglaltakat.

14. § A Hivatal munkatársa

a) a Kit. szerinti kormányzati szolgálati jogviszonyban,

b) a Hjkr. szerinti hivatásos vagy szerződéses szolgálati jogviszonyban,

c) a Hszt. szerinti hivatásos szolgálati jogviszonyban,

d) a Pnbjt. szerinti nemzetbiztonsági szolgálati jogviszonyban vagy

e) az Mt. szerinti munkaviszonyban

áll, összhangban a Kit. 54. § (1) és (3) bekezdésével.

7. A Hivatal szervezeti egységeinek általános feladatai

15. § A főosztályok feladat- és hatáskörükben a következő általános feladatokat látják el:

a) a Vbö. szerinti védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő szervekkel való együttműködés keretében – a főigazgató eseti kijelölése alapján – képviselik a Hivatalt;

b) szükség esetén közreműködnek a Hivatal vezetői tárgyalásainak előkészítésében, gondoskodnak a tájékoztató és felkészítő anyagok elkészítéséről;

c) a védelmi és biztonsági felkészítés, valamint külön feladatszabás esetén a védelmi és biztonsági esemény összkormányzati kezelésével összefüggésben rendszeres és eseti kormányjelentéseket, kormány-előterjesztést készítenek, szükség esetén részt vesznek a válságreagálás koordinációjában;

d) elemzik és értékelik a feladatkörükkel összefüggő nemzetközi eseményeket és összefüggéseket;

e) közreműködnek a Hivatal és más szervek, hatóságok, illetve a nemzetközi szervezetek képviseletei közötti érintkezésben;

f) közreműködnek a Hivatal honlapjának aktualizálásában;

g) az Info. tv.-ben, az Áht.-ben és az egyéb jogszabályokban meghatározott kötelezettségek teljesítése érdekében folyamatosan figyelemmel kísérik és a közérdekű adatok megismerésére irányuló kérelmek intézésének, továbbá a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának szabályzatában megjelölt felelős részére megküldik azokat a feladatkörüket érintő adatokat, amelyek a honlapon megjelenítendő vagy egyéb módon közzéteendő adatok körébe tartoznak;

h) haladéktalanul értesítik hivatali felettesüket, amennyiben a feladatkörükbe tartozó szakterületek szabályozásának változása vagy egyéb körülmény a Hivatal belső szabályozói felülvizsgálatát vagy új szabályozás megalkotását teszi szükségessé.

8. A Hivatal belső ellenőrzése

16. § A költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 15. § (5) bekezdésében foglaltakra tekintettel a Hivatal belső ellenőrzését a Miniszterelnöki Kabinetiroda Belső Ellenőrzési Főosztálya végzi a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét tartalmazó megállapodásban (a továbbiakban: munkamegosztási megállapodás) foglaltak szerint.

9. A Hivatal egyes funkcionális feladatainak ellátása

17. § (1) A Hivatal gazdasági szervezetének feladatait az Áht. 10. § (4a) bekezdés a) pontja alapján a Miniszterelnöki Kabinetiroda Pénzügyi és Számviteli Főosztálya látja el az állományába tartozó alkalmazottakkal, a munkamegosztási megállapodásban meghatározottak szerint.

(2) Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 11. §-a szerinti gazdasági vezető a Miniszterelnöki Kabinetiroda gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkára.

18. § A munkamegosztási megállapodás alapján, az abban foglaltaknak megfelelően a Miniszterelnöki Kabinetiroda Pénzügyi és Számviteli Főosztálya a főigazgató iránymutatása szerint különösen az alábbi feladatokat látja el:

a) a Hivatal költségvetésének tervezése, az előirányzatok módosításának, átcsoportosításának és felhasználásának végrehajtása, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a pénzügyi, számviteli rend betartása és

b) a Hivatal gazdasági működtetése.

19. § (1) A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő személyügyi feladatokat a főigazgató iránymutatása szerint a Miniszterelnöki Kabinetiroda Személyügyi Főosztálya látja el.

(2) A közszolgálati személyügyi nyilvántartásra és statisztikai adatgyűjtésre, a közszolgálati alkalmazottak és a munkavállalók személyi irataira vonatkozó szabályokról, valamint a kormányzati igazgatási szervek álláshelyeinek nyilvántartásáról szóló 87/2019. (IV. 23.) Korm. rendelet 5. §-a alapján a Hivatal foglalkoztatottjainak személyügyi nyilvántartásával, illetve az ezzel összefüggő adatszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Személyügyi Főosztálya látja el.

20. § A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő nyílt iratkezeléssel és minősített adatkezeléssel kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Kormányzati Iratkezelési Főosztálya látja el.

21. § A munkamegosztási megállapodás alapján a Hivatal működését érintő biztonsági feladatokat a Miniszterelnöki Kabinetiroda Biztonsági Főosztálya látja el.

10. Adatvédelmi tisztviselő

22. § (1) Az adatvédelmi tisztviselőt a Hivatal állományába tartozó munkatársak közül a főigazgató jelöli ki.

(2) Az adatvédelmi tisztviselő tevékenységét a főigazgató közvetlen felügyelete mellett látja el, neki tartozik beszámolási kötelezettséggel.

(3) Az adatvédelmi tisztviselő ellátja a GDPR-ban és az Info. tv.-ben meghatározott feladatokat.

11. Integritás tanácsadó

23. § (1) A főigazgató a Hivatal integritási és korrupciós kockázatok kezelésében való támogatására a Hivatal állományába tartozó munkatársak közül integritás tanácsadót jelöl ki, aki e feladatai ellátása tekintetében a főigazgató közvetlen irányítása alatt áll.

(2) Az integritás tanácsadó ellátja az államigazgatási szervek integritásirányítási rendszeréről és az érdekérvényesítők fogadásának rendjéről szóló 50/2013. (II. 25.) Korm. rendeletben meghatározott feladatokat.

12. A vezetői értekezlet

24. § (1) A vezetői értekezlet során a résztvevők a főigazgató által meghatározott rendszerességgel áttekintik a Hivatal operatív feladatainak ellátását.

(2) A vezetői értekezlet javaslatot tesz

a) intézkedés tételére,

b) intézkedés elfogadására,

c) egyeztetés megindítására.

(3) A vezetői értekezlet üléseit a Koordinációs Főosztály készíti elő, a főigazgató által meghatározott, illetve a főigazgató-helyettes és a szervezeti egységek vezetői által javasolt napirendi pontoknak megfelelően.

(4) A vezetői értekezlet vizsgálja az intézkedések megvalósulását.

(5) A vezetői értekezlet állandó résztvevői a főigazgató, a főigazgató-helyettes, a főosztályvezetők, valamint a főigazgató által kijelölt vezető hivatali-főtanácsos.

13. Munkatársi értekezlet

25. § (1) A belső vagy külső munkatársi értekezlet összehívására szükség szerint a védelmi és biztonsági tevékenységet érintő szabályozásokról, eseményekről történő tájékoztatás, jövőbeni feladatok meghatározása, továbbá az állomány munkájának értékelése érdekében vagy egyéb, a munkatársi értekezlet vezetője által meghatározott okból vagy célból kerülhet sor.

(2) A munkatársi értekezletet a főigazgató hívja össze és vezeti.

(3) A munkatársi értekezlet résztvevői tekintetében lehet teljes vagy a dolgozók érdekeltség szerint csoportosított körére kiterjedően részleges.

(4) A meghívók kiküldéséről a munkatársi értekezlet előkészítéséért felelős főosztályvezető gondoskodik.

14. Az ügyintézési határidő

26. § (1) Az ügyek intézésére a vezető által a feladatok kiadása során megállapított egyedi ügyintézési határidő az irányadó.

(2) A határidőket naptári nap vagy naptári nap és óra megjelölésével kell meghatározni.

(3) Az ügyintéző feladatainak ütemezése során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, megfelelő időben beszerezhető legyen.

(4) Ha a feladat az előírt határidő alatt érdemben nem intézhető el, akkor az ügyintéző ennek okáról és az ügyintézés várható időpontjáról felettesét tájékoztatja. Ilyen esetben a felettes a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad, amelyről az ügyben érintetteket haladéktalanul tájékoztatni kell.

III. Fejezet

A KIADMÁNYOZÁSSAL KAPCSOLATOS ÉS EGYÉB ELJÁRÁSI SZABÁLYOK

15. Kiadmányozás, képviselet és a sajtóval való kapcsolattartás

27. § A döntés meghozatala egyben kiadmányozási jog gyakorlása is.

28. § A kiadmányozási jog gyakorlója a döntését az előkészítés ellenőrzése után, a kapott információk alapján, feladat- és hatáskörében eljárva, határidőben hozza meg.

29. § (1) Kiadmányozásra jogosult

a) a főigazgató,

b) a főigazgató-helyettes.

(2) A kiadmányozási jog a főigazgatót általános jelleggel illeti meg, önállóan jogosult továbbá aláírni minden olyan ügyben, amelyet jogszabály a hatáskörébe utal, vagy amely az SzMSz alapján feladat- és hatáskörébe tartozik.

(3) A főigazgató-helyettes a (2) bekezdésben meghatározott ügyekben, továbbá a főigazgató távolléte vagy akadályoztatása esetén a Hivatal egészét érintő ügyekben jogosult kiadmányozásra.

(4) A főigazgató és a főigazgató-helyettes a kiadmányozási jogát eseti jelleggel írásban átruházhatja a Hivatal munkatársára.

30. § (1) A Hivatalt a főigazgató önállóan képviseli hatóságok, bíróságok, valamint más harmadik személyek előtt.

(2) A főigazgató jogosult adott ügyben a bíróság vagy hatóság előtti eljárás tekintetében a jogi képviselet ellátására külső jogi képviselő részére megbízást és az alapján meghatalmazást adni.

31. § (1) Az elektronikus és az írott sajtó, valamint a média további képviselőinek adott felvilágosítás a sajtószabadságról és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló 2010. évi CIV. törvény előírásai szerinti nyilatkozatnak minősül.

(2) A Hivatalt érintő valamennyi kérdésben a tájékoztatás joga a főigazgatót és a főigazgató-helyettest illeti meg. A főigazgató és a főigazgató-helyettes akadályoztatása, valamint külön rendelkezésük esetén az általuk kijelölt személyek jogosultak nyilatkozni.

16. A munkavégzés általános szabályai

32. § (1) A főigazgató, a főigazgató-helyettes a munkatárs részére közvetlen utasítást adhat, amelyet az érintett köteles végrehajtani, és arról – a feladat végrehajtásának egyidejű megkezdése mellett – a szervezeti egységet irányító vezetőt haladéktalanul tájékoztatni.

(2) Az (1) bekezdésben nem említett vezető az irányítása alá nem tartozó szervezeti egység munkatársa részére utasítást nem adhat.

(3) Az (1) bekezdésben meghatározott vezetőtől, valamint a tevékenységet irányító vezetőtől közvetlenül kapott utasítás végrehajtását – ha az utasítást adó kifejezetten ellentétesen nem rendelkezik – a szolgálati út megtartásával kell teljesíteni. Halaszthatatlanul sürgős ügyekben az intézkedésben távolléte miatt akadályozott felettes vezető egyetértését telefonon vagy elektronikus úton kell beszerezni. Ennek megtörténtét – vagy ha erre sincs lehetőség, úgy ezt a körülményt – az ügyiraton fel kell tüntetni, és az ügyiratot haladéktalanul a következő felettes vezetőhöz kell eljuttatni.

(4) Hatásköri vita esetén az intézkedésre jogosult szervezeti egységet a főigazgató jelöli ki.

17. Egyéb eljárási szabályok

33. § (1) A kormányzati döntés-előkészítésben részt vevő munkatársak, önálló szervezeti egységek különböző fórumokra, értekezletekre anyagokat, előterjesztéseket csak a főigazgató, a főigazgató-helyettes vagy a főigazgató által e feladatra kijelölt önálló szervezeti egység vezetője útján küldhetnek.

(2) A miniszter, a miniszterelnök nemzetbiztonsági főtanácsadója vagy más állami vezető tájékoztatását szolgáló, állásfoglalását vagy jóváhagyását kérő feljegyzéseket és iratokat a főigazgató útján kell felterjeszteni.

34. § (1) A Hivatal valamennyi vezetője és munkatársa köteles a Hivatal feladatainak végrehajtásában együttműködni. A szervezeti egységek közötti együttműködés kialakításáért, az egyeztetések lebonyolításáért a szervezeti egységek vezetői a felelősek.

(2) Az egyeztetésért, illetve azért, hogy a feladat ellátásában a többi érintett szervezeti egység álláspontja összehangoltan érvényesüljön, elsődlegesen az a szervezeti egység felelős, amelynek az ügy intézése a feladatkörébe tartozik, vagy akit erre a főigazgató kijelölt.

(3) Egyeztetést a szervezeti egység vezetője a hivatali út betartásával kezdeményezhet. Közvetlen egyeztetést az érintett szervezeti egységek az irányító vezetők előzetes engedélyével és folyamatos tájékoztatása mellett folytathatnak.

(4) A belső szabályozók közzétételéről, ennek hiányában az érintettek általi megismeréséről a Koordinációs Főosztály gondoskodik.

2. függelék

A HIVATAL SZERVEZETI EGYSÉGEINEK FELADATAI

1. Koordinációs Főosztály

1.1. Kodifikációs feladatok:

a) a Vbö.-vel összefüggésben közreműködik a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Miniszterelnöki Kormányiroda hatáskörébe tartozó jogalkotási feladatok ellátásában, előkészíti az ezzel összefüggő vonatkozó jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és normatív utasítások tervezetét;

b) kidolgozza a védelmi és biztonsági, továbbá az összkormányzati válságkezelési, illetve különleges jogrendi feladatok hatékony ellátásához szükséges előterjesztések tervezeteit;

c) javaslatokat dolgoz ki az általános hatáskörű szakmai döntés-előkészítő fórumok üléseire;

d) javaslatot készít elő a Hivatal szervezeti és működési szabályzatára, valamint a belső szabályzataira, továbbá azok módosítására;

e) kidolgozza az összehangolt védelmi tevékenység működési kereteinek részletes szabályozását;

f) végzi a nemzeti ellenálló képesség fejlesztésével összefüggő nemzetközi dokumentumok feldolgozását, javaslatok megfogalmazását, közreműködik a hazai reziliencia programok kialakításában;

g) kidolgozza a nemzeti ellenálló képességgel kapcsolatos, az összkormányzati megközelítést erősítő alapvető jogszabályokat és a működési szabályozók előkészítését támogató, az egységes megközelítést biztosító irányelveket;

h) összehangolja a nemzeti ellenálló képesség alapkövetelményeinek megvalósításának előmozdításával és fejlesztésével összefüggő nemzetközi feladatok tervezését és ellátását.

1.2. Koordinációs feladatok:

a) összehangolja a Magyarország biztonsági és védelmi érdekeivel összefüggő igazgatási feladatokat és azok ellátását, melynek keretében koordinálja az összehangolt védelmi tevékenységre történő összkormányzati felkészülést;

b) koordinálja a közigazgatási vagy más szakmai egyeztetés keretében a Hivatalhoz érkező előterjesztések és jelentések véleményezését a Hivatalon belül, és előkészíti a választervezeteket;

c) koordinálja a kormányzati irányítási, vezetési rendszerben az állami felső szintű vezetés működéséhez, fenntartásához szükséges feltételek előkészítését;

d) kidolgozza a védelmi-biztonsági igazgatás központi szervére vonatkozó részletes javaslatokat;

e) végzi a kormányzati szintű védelmi-biztonsági együttműködési feladatok vizsgálatát, fejlesztési javaslatokat fogalmaz meg;

f) végzi a védelmi és biztonsági, továbbá az összkormányzati válságkezelési, illetve különleges jogrendi feladatok ellátására való felkészüléshez szükséges biztonsági elemzések és értékelések összehangolt vizsgálatát, valamint ezek alapján stratégiai elemzéseket és trendvizsgálatokat készít;

g) véleményt nyilvánít a Hivatal feladatai ellátása során felmerülő jogalkotási és jogalkalmazási kérdésekben;

h) koordinálja a különleges jogrendi felkészülés ágazati feladatainak ellátását;

i) javaslatot készít a pénzügyi és számviteli feladatok ellátásához folyamatos adatszolgáltatást teljesít az érintett szervezetek irányába;

j) ellátja az irányító szerv pénzügyi szervezetével együttműködve a Hivatal pénzügyi tevékenységével kapcsolatos feladatokat;

k) ellátja a vezetői értekezlet összehívásával kapcsolatos feladatokat;

l) ellátja a Hivatal működését biztosító (köz)beszerzésekkel, rendezvényszervezéssel kapcsolatos feladatokat;

m) végzi a Hivatal adminisztratív tevékenységét;

n) nemzetközi kapcsolatokat épít ki az Európában működő kríziskezelő központokkal annak érdekében, hogy a tényleges válságreagálás elrendelése esetén ezek már rendelkezésre álljanak;

o) kapcsolatot tart a NATO Reziliencia Bizottság (Resilience Committee) delegált hazai szakértőkkel;

p) végzi a Hivatal nemzetközi kapcsolattartással összefüggő feladatait;

q) koordinálja és fenntartja a folyamatos kapcsolattartást az Magyarország Állandó Képviseletével az Európai Unió mellett, elősegítve az információáramlást és az együttműködést;

r) kapcsolatot tart Magyarország Állandó NATO Képviseletével, támogatva a válságkezelési és ellenállóképességi feladatok összehangolását;

s) előkészíti Magyarország tárgyalási álláspontját és a kapcsolódó dokumentumokat, valamint részt vesz az Európai Unió Tanácsának a felkészültség, reagálóképesség és a válságokkal szembeni ellenálló képesség erősítésével foglalkozó ad hoc munkacsoport ülésén, majd zárójelentést készít;

t) aktívan részt vesz az IPCR (Integrated Political Crisis Response) munkacsoport munkájában, elősegítve a politikai válságkezelés koordinációját;

u) aktívan közreműködik a Válságkommunikációs Hálózat (Crisis Communicators Network) és a Válság Előrejelző Hálózat (Horizon Scanning Network) működésében, elősegítve a válsághelyzetek kommunikációs és előrejelzési folyamatainak összehangolását;

v) képviseli a Védelmi Igazgatási Hivatalt az Európai Koordinációs Tárcaközi Bizottság szakértői csoportjaiban, különösen a kiberbiztonsággal foglalkozó horizontális munkacsoportban, az ellenállóképesség növelésével és a hibrid fenyegetések elleni fellépéssel foglalkozó horizontális munkacsoportban, valamint a közös biztonság- és védelempolitikai szakértői csoportban;

w) koordinálja az Európai Unió Felkészültségi Stratégiájának javaslataiból eredő hazai válságkezelési és összkormányzati felkészülési feladatokat, biztosítva az uniós ajánlások beépítését, az érintett szervek együttműködését, valamint a válsághelyzetekre való folyamatos felkészültség fejlesztését.

1.3. Funkcionális feladatok:

a) nyomon követi és elemzi az EU és nemzetközi szervezetek válságkezelési stratégiáit és politikáit, és javaslatokat tesz azok hazai adaptálására;

b) megszervezi, koordinálja és résztvevőként közreműködik nemzetközi konferenciákon, fórumokon és szakmai munkacsoportokban, és ezek keretében képviseli a magyar érdekeket a válságkezelési és ellenállóképességi témákban;

c) közreműködik nemzetközi projektek tervezésében és megvalósításában, különös tekintettel az EU-s finanszírozású programokra;

d) koordinálja a két- és többoldalú együttműködéseket válsághelyzetek és gyakorlatok során.

1.4. Egyéb feladatok:

a) kapcsolatot tart a minisztériumok és más közigazgatási szervek biztonsági szakterületi képviselőivel;

b) részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési terv kidolgozásában;

c) a főigazgató programjainak szervezése kapcsán folyamatos kapcsolatot tart az állami szervekkel;

d) a személyi állomány ellátásával kapcsolatos adminisztratív feladatok (személyügyi, pénzügyi, működést támogató) végzése;

e) együttműködik a Hivatal főosztályaival;

f) végzi a nemzetközi utazások megszervezését, előkészítését, úti jelentések és költségelszámolások elkészítését.

2. Igazgatási Főosztály

2.1. Kodifikációs feladatok:

a) kidolgozza a védelmi és biztonsági, továbbá az összkormányzati válságkezelési, illetve különleges jogrendi feladatok hatékony ellátásához szükséges ágazatokon átívelő koncepciók, stratégiák, előterjesztések tervezeteit;

b) előkészíti a védelmi és biztonsági szervezetek, valamint a közigazgatás állományának védelmi és biztonsági célú felkészítésének általános követelményeit;

c) kidolgozza a tárcák felelősségébe tartozó válságkezelési, különleges jogrendi működési szabályozók előkészítését támogató, az egységes megközelítést biztosító irányelveket, ajánlásokat;

d) kidolgozza a kormányzati ellenőrzési képesség és gyakorlatok rendszerének követelményeit, eljárásrendjét a védelem és biztonság területén;

e) kidolgozza a védelmi-biztonsági ellenőrzéssel, felkészítéssel, tervezéssel és gyakorlatokkal kapcsolatos, az összkormányzati megközelítést erősítő alapvető jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és irányelvek tervezeteit;

f) összehangolja az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos ágazati altervek összkormányzati tervdokumentumba történő beillesztését.

2.2. Koordinációs feladatok:

a) koordinálja az új védelmi-biztonsági tervdokumentumok előkészítését, közreműködik az ágazati kidolgozó munkában;

b) koordinálja a Vbö. szerinti védelmi és biztonsági feladatok ellátásában részt vevő további szervezetek védelmi és biztonsági igazgatási tevékenységét;

c) végzi az egyes kiemelt hazai összkormányzati válságkezelési gyakorlatok tervezését és koordinációját, részt vesz az egyes nemzetközi válságkezelési gyakorlatok előkészítésének és végrehajtásának koordinációjában;

d) koordinálja a védelmi és biztonsági célú gyakorlatok előkészítését és a végrehajtását;

e) ellátja a területi védelmi bizottság elnökeivel és tagjaival való kapcsolattartáshoz fűződő feladatokat, szakmailag támogatja és összehangolja a területi védelmi bizottságok munkáját, a Hivatal főigazgatójának hatáskörébe tartozó ügyek tekintetében összehangolja a területi védelmi bizottságok munkáját, az ágazati védekezési és felkészülési feladatokat ide nem értve;

f) végzi a különleges jogrendi, valamint a békeidőszakban történő válságkezelés feladatainak szakmai előkészítését és a végrehajtás összehangolását a védelmi és biztonsági igazgatás központi és területi szintű szervei között;

g) előkészíti a területi védelmi bizottságok irányításával kapcsolatos védelmi és biztonsági célú feladatokat;

h) összkormányzati szinten összehangolja a polgári védelmi kötelezettséggel kapcsolatos ágazati feladatokat;

i) végzi a gazdasági anyagi szolgáltatási kötelezettségek tervezésének összkormányzati szintű koordinációját;

j) előkészíti a Kormány számára a jogszabályban előírt beszámolót, a védelmi és biztonsági felkészítés feladatainak végrehajtásáról szóló jelentést, valamint kidolgozza az Országgyűlés illetékes bizottságának készítendő beszámolót.

2.3. Funkcionális feladatok:

a) ellenőrzi a védelmi és biztonsági célú feladatellátást és az arra való felkészülést a minisztériumok, kormányzati főhivatalok és központi hivatalok, valamint a védelmi és biztonsági ellenőrzésekről szóló Korm. rendelet szerinti esetekben a nemzetbiztonsági szolgálatok tekintetében;

b) ellenőrzi az ágazatokon átívelő védelmi és biztonsági feladatok, az összkormányzati válságkezelés, a különleges jogrendi felkészülés rendszerébe tartozó részfeladatok tárcáknál, szervezeteknél történő végrehajtását;

c) végzi a védelmi felkészítés központi feladatait, szervezi a Honvédelmi Minisztériummal és a Belügyminisztériummal együttműködésben a központi közigazgatás állományának felkészítését;

d) biztosítja a védelmi és biztonsági feladatokkal, az egyes válságok kezelésével, illetve a kapcsolódó központi gyakorlatokkal összefüggő tapasztalatok elemzését, feldolgozását, fejlesztési rendszerbe történő integrálását;

e) ellátja az adatvédelemmel kapcsolatos feladatokat.

2.4. Egyéb feladatok:

a) a Hivatal kormányzati ellenőrzési feladatainak megtervezéséhez előkészíti és összeállítja a Hivatal szakmai ellenőrzések éves terve;

b) nyomon követi a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekkel kapcsolatos intézkedési tervek végrehajtását, vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;

c) ellátja a Hivatal tevékenységéhez kapcsolódó oktatási, képzési és továbbképzési feladatokat;

d) a képzések, az ellenőrzés, a gyakorlatok és a tervezés vonatkozásában közreműködik a jogszabályban előírt beszámolók kidolgozásában;

e) együttműködik a Hivatal főosztályaival.

3. Válságreagálási Főosztály

3.1. Kodifikációs feladatok:

a) előkészíti a válságreagálás nemzeti képességének kialakításához kapcsolódó kormányzati szintű döntéseket;

b) kormányrendeletben meghatározottak szerint koordinálja a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakítását és fenntartását, továbbá javaslatot tesz az e célra szükséges költségvetési forrásokra;

c) kidolgozza az Ország Összehangolt Védelmi Tervéhez kapcsolódó központi válságreagálási eljárásokat;

d) kidolgozza az eseménykezeléshez kapcsolódóan a lakosság tájékoztatásának rendszerét;

e) részt vesz az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelés rendszerének kidolgozásában;

f) részt vesz a válságkezeléshez, különleges jogrendi feladatellátáshoz kapcsolódó elemző-értékelő tevékenység rendszerének kidolgozásában;

g) részt vesz az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos védelmi és biztonsági tervezés válságreagáláshoz tartozó elemeinek kidolgozásában.

3.2. Koordinációs feladatok:

a) közreműködik az ágazati válságreagálási eljárások összehangolásában;

b) közreműködik a Kormány válsághelyzeti és különleges jogrendi működéséhez szükséges speciális feltételek kialakításában és fenntartásában, továbbá javaslatot tesz az e célra szükséges költségvetési forrásokra;

c) közreműködik a kormányzati irányítási, vezetési rendszerben az állami felső szintű vezetés működéséhez, fenntartásához szükséges feltételek előkészítésében;

d) kapcsolatot tart a minisztériumok és más közigazgatási szervek riasztási feladatokban érintett szakterületi képviselőivel;

e) előkészíti az összehangolt védelmi tevékenység elrendeléséhez fűződő, a Hivatal hatáskörébe tartozó döntéseket;

f) koordinálja az összkormányzati kockázatkezeléshez kapcsolódó információgyűjtés feladatait, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;

g) részt vesz a válságkezelésre történő felkészüléshez szükséges elemző-értékelő tevékenységben, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;

h) részt vesz az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetek védelmi és biztonsági célú tervezési feladatainak elemző-értékelő tevékenységével történő támogatásában;

i) koordinálja a válságkezelési gyakorlatokra történő felkészülést;

j) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint a tapasztalatok feldolgozásában;

k) részt vesz a védelmi és biztonsági felkészülés keretében a központi, területi és helyi védelmi igazgatási tervekre vonatkozó javaslatok összeállításában;

l) adatokat gyűjt, nyomon követi és elemzi az elfogadott védelmi és biztonsági tervdokumentumban foglaltak megvalósítását.

3.3. Funkcionális feladatok:

a) kialakítja a nemzeti válságreagálás képességét;

b) összehangolja a Parancsnoki Titkárság működéséhez alapvetően szükséges képességek, infrastruktúra kialakítását, logisztikai biztosítását;

c) kialakítja a Parancsnoki Titkárság adatbázisát, modellező, valamint szimulációs képességét, kockázatkezelési rendszerét, valamint a műveleti elemző-értékelő képességét;

d) közreműködik a védelmi és biztonsági képzések során a központi válságreagáló képességhez kapcsolódó felkészítési feladatok ellátásában;

e) ellátja a válságreagálásba bevonható szervezetek kiválasztott állományának belső képzését, gyakoroltatását;

f) a Kormány döntése alapján válságreagálási feladatot lát el;

g) közreműködik a védelmi és biztonsági események tapasztalatainak feldolgozásában;

h) modellezi és értékeli az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelési eljárásokat;

i) összehangolja az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági kihívások megelőzésével kapcsolatos, a válságreagálással összefüggő tervezési feladatokat;

j) válságreagálással összefüggő kockázatértékelést végez a válságkezelésben érintett szervek bevonásával;

k) válságreagálás során elemzéseket és értékeléseket készít a kormányzati döntéshozatal támogatása érdekében.

3.4. Egyéb feladatok:

a) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint a válságreagálási tapasztalatok feldolgozásában;

b) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;

c) részt vesz a válságreagálási feladatok ellátásában.

4. Döntéstámogató Főosztály

4.1. Kodifikációs feladatok:

a) kidolgozza az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos tervezés rendszerét;

b) előkészíti a modellező, szimulációs képesség kialakításához szükséges szabályrendszert;

c) részt vesz az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelés rendszerének kidolgozásában;

d) kialakítja a művelettervezés eljárásrendjét;

e) kidolgozza a válságkezeléshez, különleges jogrendi feladatellátáshoz kapcsolódó elemző-értékelő tevékenység rendszerét;

f) kidolgozza az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos védelmi és biztonsági tervezés válságreagáláshoz tartozó elemeit;

g) kialakítja az infokommunikációs rendszer működéséhez szükséges belső szabályozórendszert;

h) kialakítja a működéshez szükséges logisztikai szabályozórendszert;

i) kidolgozza a feladatok ellátásához elengedhetetlen támogatói szabályozókat;

j) kidolgozza a Hivatal működését szabályozó gazdálkodási okmányrendszert.

4.2. Koordinációs feladatok:

a) koordinálja az összkormányzati kockázatkezeléshez kapcsolódó információgyűjtés feladatait, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;

b) koordinálja az összkormányzati válságreagálás művelettervezési feladatait;

c) koordinálja a válságkezelésre történő felkészüléshez szükséges elemző-értékelő tevékenységet, együttműködésben az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetekkel;

d) elemző-értékelő tevékenységével támogatja az összkormányzati válságkezeléssel érintett szervezetek védelmi és biztonsági célú tervezési feladatait;

e) koordinálja az ágazati infokommunikációs szakrendszerekhez történő hozzáférést;

f) koordinálja a NATO Válságreagálási Rendszerével összhangban álló Nemzeti Intézkedési Rendszer működtetésével kapcsolatos állami feladatok ellátását, részt vesz a Nemzeti Intézkedések Gyűjteményének összeállításában;

g) közreműködik a Befogadó Nemzeti Támogatás területi szintű tervezésében és végrehajtásában, valamint az e körbe tartozó polgári erőforrások és szolgáltatások szükség szerinti igénybevételével kapcsolatos feladatok ellátásában;

h) előkészíti az összehangolt védelmi tevékenység elrendeléséhez fűződő, a Hivatal hatáskörébe tartozó döntéseket.

4.3. Funkcionális feladatok:

a) kialakítja a modellező, valamint szimulációs képességet;

b) kialakítja a Hivatal kockázatkezelési rendszerét;

c) kialakítja az összkormányzati válságreagáláshoz szükséges közép- és hosszú távú művelettervezési képességet;

d) modellezi és értékeli az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági eseményekkel kapcsolatos kockázatkezelési eljárásokat;

e) kialakítja a Hivatal és a Parancsnoki Titkárság műveleti elemző-értékelő képességét;

f) összehangolja az országot érintő lehetséges védelmi és biztonsági kihívások megelőzésével kapcsolatos, a válságreagálással összefüggő tervezési feladatokat;

g) válságreagálással összefüggő kockázatértékelést végez a válságkezelésben érintett szervek bevonásával;

h) válságreagálás során elemzéseket és értékeléseket készít a kormányzati döntéshozatal támogatása érdekében;

i) kidolgozza a Parancsnoki Titkárság működését biztosító infrastruktúra (beleértve az infokommunikációs infrastruktúrát) alapvető követelményeit;

j) tervezi és előkészíti a válságreagálás logisztikai, valamint infokommunikációs szakterületeket érintő támogatási feladatait;

k) tervezi és előkészíti a Parancsnoki Titkárság infokommunikációs rendszerét;

l) felkészül a Parancsnoki Titkárság infokommunikációs rendszerének üzemeltetésére;

m) kapcsolatot tart a központi infokommunikációs szolgáltatásokat biztosító szervezetek és az ágazati rendszerek üzemeltető állományával, valamint az informatikai biztonság területén a nemzeti kibervédelmi szervezetekkel;

n) támogatást nyújt a Hivatal személyi állománya részére az infokommunikációs eszközök és alkalmazott szoftverek használatával kapcsolatban, felelősségi körében elhárítja a felhasználók által jelzett hibákat, azon felül jelzi azokat a felelős szolgáltató felé;

o) közreműködik a védelmi és biztonsági képzések során a válságreagáló képességhez kapcsolódó felkészítési feladatok ellátásában;

p) megszervezi a válságreagálásban részt vevő állomány feladatainak logisztikai és infokommunikációs biztosítását;

q) közreműködik a védelmi és biztonsági események tapasztalatainak feldolgozásában;

r) végzi a szervezetet érintő logisztikai és infokommunikációs szakterületeket érintő döntések előkészítését.

4.4. Egyéb feladatok:

a) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint a válságreagálási tapasztalataik feldolgozásában;

b) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;

c) részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint kidolgozza a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési tervet;

d) részt vesz a válságreagálási feladatok ellátásában;

e) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a központi gyakorlatokon, valamint a válságreagálási tapasztalataik feldolgozásában;

f) vezetői feladatszabás alapján részt vesz a Hivatal hatáskörébe tartozó ellenőrzésekben;

g) részt vesz a Hivatal belső ellenőrzésével kapcsolatos terv összeállításában, valamint kidolgozza a hiányosságok kiküszöbölésére irányuló intézkedési tervet;

h) részt vesz a válságreagálási feladatok ellátásában.

1

A 3. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére