• Tartalom

155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelet

155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelet

Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról

2025.07.01.

[1] A rendelet célja a jogi versenyképesség hazai előmozdítása érdekében a szükségtelen vagy túlszabályozott jogszabályok deregulációja útján megteremteni a jogi szabályozás és a gyakorlat összhangját.

[2] A szolgáltató állam, a szolgáltató ügyintézés iránti igényekhez igazodva a rendelettel felülvizsgálatra és számos területen egyszerűsítésre kerülnek a közlekedési, valamint az egészségügyi ágazatot érintő szabályozások annak érdekében, hogy az egyes hatósági engedélyezések minél kevesebb adminisztrációval járjanak mind az állampolgárok, a vállalkozások, mind pedig a hatóság számára.

[3] A rendelet a gépjárművekkel kapcsolatos ügyintézés terén olyan jogi környezet kialakítására törekszik, amely feloldja a merev szabályozás okozta lassú eljárások rendszerét, és elsősorban az állampolgárok, ügyfelek érdekét tartja szem előtt.

[4] Az egészségügyi ágazatot érintő hatósági eljárások területén is indokolt, hogy az elavult szabályokat új és versenyképes rendelkezések váltsák fel, amelyek biztosítják az egyes egészségügyi engedélyezési eljárások egyszerűsítését, az egészségügyi szolgáltatók adminisztratív terheinek valamint a gyógyszerágazatot érintő bürokratikus terhek csökkentését.

[5] A Kormány

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (1) bekezdés b) és d) pontja, valamint a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) és g) pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. évi LXXXIV. törvény 40. §-ában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény 85. § (1) bekezdés 4. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím tekintetében a vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. törvény 45. § (7) bekezdés k) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 7. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés u) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 8. alcím tekintetében a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999. LXXXIV. törvény 41/A. § a) és d) pontjában és a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 9. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 5. alpontjában,

a 10. alcím tekintetében az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény 3. § (9) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 11. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 30. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 12. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 15. és 29. alpontjában és a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (1) bekezdés 26. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 13. alcím tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 14. alcím tekintetében az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. § (1) bekezdés q) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 15. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 24. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 16. alcím tekintetében az emberi alkalmazásra kerülő gyógyszerekről és egyéb, a gyógyszerpiacot szabályozó törvények módosításáról szóló 2005. évi XCV. törvény 32. § (4) bekezdés g) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 17. alcím tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés c) pontjában és (2j) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 18. alcím tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 139. § b) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 19. alcím tekintetében a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény 225. § (1) bekezdés 5., 6. és 9. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 20. alcím tekintetében az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény 91. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § a) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) és c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § b) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § c) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés c), e), f), r) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § d) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés o) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § e) pontja tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 9. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § f) pontja tekintetében az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény 28. § (1) bekezdés a)–m) és o)–p) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § g) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § h) pontja tekintetében az egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § i) pontja tekintetében a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 25. § j) pontja tekintetében az egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosítása

1. § (1) A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ebtv. Vhr.) 11/D. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) A kérelemhez a (2) bekezdés a) pontjában foglalt, az EESZT rendszerben rögzített kórtörténeti összefoglalót nem kell csatolni.”

(2) Az Ebtv. Vhr. 11/D. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3a) Ugyanazon gyógyszerre, gyógyászati segédeszközre vonatkozó ismételt méltányossági kérelem esetén a (2a) bekezdésében foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy csak a megelőző kérelem benyújtása óta eltelt időszakban bekövetkezett állapotváltozást dokumentáló, az EESZT rendszerben nem rögzített leleteket szükséges csatolni.”

„(1a) A kérelem elbírálása során a NEAK az EESZT rendszerben rögzített, a kérelem elbírálásához szükséges egészségügyi adathoz hozzáférhet.”

2. A járóbeteg-ellátás keretében rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és gyógyfürdőellátások árához nyújtott támogatások elszámolásáról és folyósításáról szóló 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosítása

2. § A járóbeteg-ellátás keretében rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és gyógyfürdőellátások árához nyújtott támogatások elszámolásáról és folyósításáról szóló 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelet 4. § (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4a) Az adott elszámolási időszakban kizárólag azok a tárgyi elszámolási időszak alatt beváltott és kiszolgált elektronikus vények számolhatók el, amelyek kiadásakor a gyógyszer kiadója az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek rendeléséről és kiadásáról szóló rendelet, a gyógyászati segédeszközök javítása, kölcsönzése kivételével, a gyógyászati segédeszköz kiadója, a gyógyászati segédeszközök társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásról, támogatással történő rendeléséről, forgalmazásáról, javításáról és kölcsönzéséről szóló rendelet szerinti kötelező adatrögzítést elvégezte. Ha az EESZT nem elérhető, a rendelt terméket átvevő személy aláírását, valamint a személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvány számát tartalmazó kiadási igazolás is szükséges az elszámoláshoz.”

3. Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003. (VII. 15.) Korm. rendelet módosítása

3. § (1) Az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló 96/2003. (VII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R1.) 8. § (4) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kérelem mellékleteként az elektronikus felületre történő feltöltés útján csatolni kell:)

„d) alapellátás esetén a helyettesítő személy nyilatkozatának másolatát arról, hogy vállalja a kérelmező helyettesítését, azzal, hogy ha a kérelmező és a helyettesítő személy ugyanazon egészségügyi szolgáltatóval áll egészségügyi szolgálati jogviszonyban, ilyen nyilatkozat csatolása nem szükséges;”

(A működési engedély kiadása iránti eljárásban az egészségügyi államigazgatási szerv az alábbi adatokat szerzi be:)

„d) amennyiben a kérelem ionizáló sugárzást létrehozó képalkotó eszközzel végezhető szakma engedélyezésére irányul, az Országos Atomenergia Hivatal által kiadott üzemeltetési engedély másolatát;”

(A személyes közreműködői szerződés tartalmazza:)

„k) a közreműködéssel érintett szervezeti egység megnevezését, azonosítóját,
l) a tevékenységet végző egészségügyi dolgozók és nem egészségügyi dolgozók 8. § (1) bekezdés 15. és 16. pontja szerinti adatait.”

4. § Az R1.

a) 8. § (4) bekezdés c) pontjában a „másolatát” szövegrész helyébe a „számát és a biztosító megjelölését” szöveg,

b) 8. § (4) bekezdés e) pontjában a „másolatát” szövegrész helyébe a „számát” szöveg,

c) 11/A. § (1) bekezdésében az „EESZT” szövegrész helyébe az „Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér (a továbbiakban: EESZT) rendszerhez” szöveg,

d) 12/B. § (1) bekezdés a) pontjában az „a lakcímét” szövegrész helyébe az „a lakcímét, valamint az egészségügyi szolgáltatás nyújtásának telephelyét” szöveg,

e) 12/B. § (1) bekezdés j) pontjában a „teljesítésében.” szövegrész helyébe a „teljesítésében,” szöveg

lép.

5. § Hatályát veszti az R1.

c) 16. § (1) bekezdésében az „a 8. § (4) bekezdés h) pontjában és” szövegrész.

4. A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványáról szóló 218/2003. (XII. 11.) Korm. rendelet módosítása

6. § A mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványáról szóló 218/2003. (XII. 11.) Korm. rendelet 2/A. § (1) bekezdés d) pontja a következő dc) alponttal egészül ki:

(A 2. §-ban meghatározott mozgásában korlátozott személyen kívül igazolványra az a működési engedéllyel rendelkező intézmény jogosult, amely

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvényben meghatározott)

„dc) idősek otthona”

([a továbbiakban az a)–d) pont együtt: intézmény]).

5. A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

7. § (1) A védett állatfajok védelmére, tartására, hasznosítására és bemutatására vonatkozó részletes szabályokról szóló 348/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R2.) 6. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) Ha a tartási engedély jogosultja természetes személy, akkor a tartást – az e rendeletben meghatározott kivétellel – személyesen látja el.”

(2) Az R2. 14. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Solymászati célra – a (4a) bekezdésben meghatározott kivétellel – tartási, hasznosítási, bemutatási engedély kultúrtörténeti hagyományápolás céljából természetes személynek csak héjára (Accipiter gentilis), karvalyra (Accipiter nisus), szirti sasra (Aquila chrysaetos), szalagos álölyvre (Parabuteo unicinctus), északi sólyomra (Falco rusticolus), Feldegg-sólyomra (Falco biarmicus), valamint vándorsólyomra (Falco peregrinus) adható. Vadon élő állományból történő befogásra és solymászati célra történő hasznosításra engedély – a (3a) bekezdésben foglalt kivétellel – nem adható.

(3a) Karvaly (Accipiter nisus) vadon élő állományból történő befogására és solymászati célra történő hasznosítására jogosító engedélyhez be kell szerezni a tervezett befogás helye szerint illetékes nemzeti park igazgatóság írásos véleményét arra vonatkozóan, hogy az egyedek befogása vagy természetből történő begyűjtése nem befolyásolja-e hátrányosan a faj természetvédelmi helyzetét vagy a faj érintett populációja által elfoglalt területek kiterjedését.”

„(6) A solymászati célra tartási engedély iránti kérelmet benyújtó természetes személy akadályoztatása esetére az engedélyezési eljárásban általános helyettest jelölhet. Általános helyettesként olyan személy jelölhető, aki rendelkezik a védelemben részesülő állatfaj élő egyedének tartására vonatkozó engedéllyel, vagy ilyen engedéllyel rendelkező nem természetes személy által kijelölt felelős személy. Általános helyettes jelölése esetén a 6. § (8) bekezdésétől eltérően a tartási engedély jogosultja helyett az általános helyettesként kijelölt személy is elláthatja az egyed tartását.”

(4) Az R2. 16. § (2) bekezdése helyébe a következő (2) bekezdés lép, és a § a következő (2a)–(2b) bekezdéssel egészül ki:

„(2) A solymászmadár-tartási engedély kiadásának feltétele – a (2a) bekezdésben foglaltak figyelembevételével – a minisztérium honlapján közzétett mikroszatellita markerek alapján meghatározott genetikai profil benyújtása a természetvédelmi hatósághoz. A szalagos álölyv (Parabuteo unicinctus) tartási engedélyéhez genetikai profil benyújtása nem szükséges. Solymászmadár esetén a genetikai profilt külföldről történő behozatal esetén a behozatal napjától számított legfeljebb 60 napon belül, belföldi tenyésztésből származó egyed esetén a tartási engedély iránti kérelem benyújtásától számított 60 napon belül kell benyújtani. Nemzetközi solymásztalálkozó megrendezése céljából kérelmezett solymászmadár-tartási engedélyhez genetikai profil benyújtása nem szükséges.

(2a) Amennyiben a kérelmező a jogszabályban meghatározott egyéb feltételeknek megfelel, a genetikai profil hiányában, kérelemre a természetvédelmi hatóság legfeljebb a solymászmadár egyedének tartását engedélyező határozat meghozataláig, ideiglenes jelleggel engedélyezheti a belföldi tenyésztésből származó solymászmadár tartását.

(2b) A természetvédelmi hatóság a (2a) bekezdés szerinti ideiglenes tartási engedélyt haladéktalanul visszavonja, ha a kérelmező a kérelem benyújtását követő 60 napon belül nem nyújtja be a genetikai profilt a természetvédelmi hatósághoz.”

(5) Az R2. 17. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A tartás, hasznosítás, bemutatás iránti kérelem benyújtásakor a kérelmező megjelölhet a kérelemben olyan személyt, aki akadályoztatása esetén, általános helyettesként felel az egyed gondozásáért.

(5) A kérelemben olyan személy jelölhető meg, aki az 1. számú mellékletben meghatározott felelős személyre vonatkozó képesítési előírásoknak megfelel.”

(6) Az R2. 6. számú melléklete helyébe az 1. melléklet lép.

6. A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 78/2008. (IV. 3.) Korm. rendelet módosítása

8. § (1) A természetes fürdővizek minőségi követelményeiről, valamint a természetes fürdőhelyek kijelöléséről és üzemeltetéséről szóló 78/2008. (IV. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R3.) 3. §-a a következő (4) és (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A kormányhivatal illetékességi területéhez tartozó azon természetes fürdőhelyek esetén, amelyeknél a fürdési idény tartama a naptári évvel egyező, továbbá a fürdőzők számának napi átlaga legalább 8 egybefüggő naptári héten várhatóan meghaladja a 100 főt, valamint megvannak a fürdőzés e rendelet szerint szükséges közegészségügyi követelményei, a kormányhivatal – hivatalból indított eljárásban –

a) dönt a fürdővízhasználat engedélyezéséről,

b) kijelöli a 3. melléklet szerinti védőterületet.

(4a) A fürdővíz minőségének ellenőrzését szolgáló mintavételek ütemterve évente kerül a kormányhivatal által jóváhagyásra, melyet a tárgyév január 1-ig szükséges benyújtani a kormányhivatalhoz.”

(2) Az R3. A fürdővíz használatának engedélyezése alcíme a következő 3/A. §-sal egészül ki:

„3/A. § A 3. § (4) bekezdése szerinti fürdőhelyek fürdővízhasználatra vonatkozó engedélye határozatlan időre szól. Új eljárást kell lefolytatni, ha a fürdőhely területe, üzemeltetője vagy üzemvitele módosul.”

„(2a) A (2) bekezdésben foglaltaktól eltérően olyan fürdővíz esetében, amelynél a fürdési idény tartama a naptári évvel egyezik meg, az első mintavételre legfeljebb 3 héttel a fürdési idény kezdete előtt sort kell keríteni, majd ezt követően havonta legalább egy alkalommal szükséges mintát venni.”

(4) Az R3. 7. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A fürdővíz-mintavételeket a kormányhivatal által a 3. § (1) és (4) bekezdése, valamint a 4. § (1) bekezdése szerint meghatározott minőségellenőrzési ütemterv szerint kell elvégezni. Az egyes mintavételeket legkésőbb az ütemtervben meghatározott időpontot követő 4 napon belül kell elvégezni. Az első mintavételre legfeljebb 3 héttel a fürdési idény kezdete előtt sort kell keríteni, majd további, legalább 3 mintát kell venni a fürdési idény folyamán, azzal, hogy az egyes mintavételek között nem telhet el egy hónapnál hosszabb idő.”

(5) Az R3. 7. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

7. Az emberen végzett orvostudományi kutatások, az emberi felhasználásra kerülő vizsgálati készítmények klinikai vizsgálata, valamint az emberen történő alkalmazásra szolgáló, klinikai vizsgálatra szánt orvostechnikai eszközök klinikai vizsgálata engedélyezési eljárásának szabályairól szóló 235/2009. (X. 20.) Korm. rendelet módosítása

9. § (1) Az emberen végzett orvostudományi kutatások, az emberi felhasználásra kerülő vizsgálati készítmények klinikai vizsgálata, valamint az emberen történő alkalmazásra szolgáló, klinikai vizsgálatra szánt orvostechnikai eszközök klinikai vizsgálata engedélyezési eljárásának szabályairól szóló 235/2009. (X. 20.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R4.) 17. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Beavatkozással nem járó vizsgálatot végezni)

„a) a 16. § a) pontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében – figyelemmel az (1c) bekezdésre –
aa) az embriókkal, illetve ivarsejtekkel, őssejtekkel végezhető, beavatkozással nem járó vizsgálat esetében az ETT HRB szakmai etikai szakhatósági állásfoglalása alapján az országos tisztifőorvos engedélyének,
ab) ha az egészségügyért felelős miniszter emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló rendelete szerinti nem kereskedelmi vizsgálat kizárólag egy RKEB-nek az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendelet szerinti illetékességi területén található egy központban végzett vizsgálat, vagy ugyanannak az RKEB-nek az illetékességi területén található több központban végzett vizsgálat, akkor az RKEB szakmai-etikai engedélyének,
ac) minden más esetben az ETT TUKEB szakmai-etikai engedélyének
birtokában lehet;”

„(1a) A 16. § (1) bekezdés a) pontja, valamint az (1) bekezdés b) pont bb) alpontja szerinti, beavatkozással nem járó vizsgálat esetén a kérelemhez mellékelni kell az egészségügyi szolgáltató vezetőjének befogadó nyilatkozatát arról, hogy az egészségügyi szolgáltatónál végezhető a beavatkozással nem járó vizsgálat. Az (1) bekezdés b) pont ba) alpontja szerinti vizsgálat esetén a kérelemhez mellékelni kell a koordináló vizsgálatvezető nyilatkozatát arról, hogy a vizsgálatvezetők a vizsgálatról az egészségügyért felelős miniszter emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló rendelete szerinti bejelentést megtették a vizsgálatot végző egészségügyi szolgáltatók vezetőinek.

(1b) Az (1) bekezdés a) pont ab) alpontja alkalmazásában, ha a vizsgálóhely az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet szerint egy egészségügyi szolgáltató telephelye, akkor az RKEB illetékességének megállapításakor az egészségügyi szolgáltató székhelyét kell figyelembe venni.

(1c) Az adatbázisokon végzett, beavatkozással nem járó vizsgálatok közül az RKEB engedélyezési hatáskörébe tartozik az a nem kereskedelmi vizsgálat, amelyet ugyanannak az RKEB-nek az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendelet szerinti illetékességi területén található egy vagy több vizsgálóhely adatbázisán végeznek. Az ETT TUKEB engedélyezési hatáskörébe tartozik az a vizsgálat, amelyet több RKEB-nek az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendelet szerinti illetékességi területén található vizsgálóhelyek adatbázisain végeznek vagy amelyet országos adatbázison végeznek.”

(3) Az R4. 17. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Kiskorúakon tervezett, beavatkozással nem járó vizsgálat esetén az ETT TUKEB vagy az RKEB gyermekgyógyász szakorvos véleményének birtokában hoz döntést.”

(4) Az R4. 17. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Amennyiben a fellebbezést törvény nem zárja ki, az ETT TUKEB vagy az RKEB engedélyezési eljárása esetén a másodfokú eljárást az ETT Elnöksége folytatja le.”

(5) Az R4. 18. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A 16. § a) pontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében a megbízó az engedély iránti kérelmet az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendeletben foglaltak szerint nyújtja be a 17. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontja szerinti esetben az országos tisztifőorvoshoz, a 17. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontja szerinti esetben az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendelet szerint illetékes RKEB-hez, a 17. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti esetben az ETT TUKEB-hez.”

(6) Az R4. 18. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A 17. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az RKEB, az ac) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az ETT TUKEB az engedély iránti kérelem elbírálása során értékeli, hogy

a) a beadott kérelem tárgyául szolgáló vizsgálat valóban beavatkozással nem járó vizsgálat-e,

b) a tervezett vizsgálat érdemi, szakmai tudományos kérdésfelvetéseket tartalmaz-e, és módszerei alkalmasak-e ezek megválaszolására,

c) a betegtájékoztató és a beleegyező nyilatkozat, valamint a toborzás tervezett szövege megfelel-e az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendeletben foglaltaknak.”

(7) Az R4. 20. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„20. § A 17. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az országos tisztifőorvos, a 17. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az RKEB, a 17. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az ETT TUKEB, a 16. § b) és c) pontjában említett vizsgálat esetében az NNGYK a vizsgálat időtartama alatt ellenőrizheti, hogy a beavatkozással nem járó vizsgálatot az Európai Unió közvetlen hatályú jogi aktusainak, a jogszabályoknak és a szakmai szabályoknak megfelelően, az engedélyben, illetve a bejelentésben és a vizsgálati tervben foglaltaknak megfelelően végzik-e.”

(8) Az R4. 21. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Ha az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a beavatkozással nem járó vizsgálat folytatása nem felel meg az engedélyben, illetve a bejelentésben, a vizsgálati tervben, illetve az emberen végzett orvostudományi kutatásokról szóló miniszteri rendeletben foglalt feltételeknek, a 17. § (1) bekezdés a) pont aa) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az országos tisztifőorvos, a 17. § (1) bekezdés a) pont ab) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az RKEB, a 17. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontjában említett vizsgálatok és kutatások esetében az ETT TUKEB, a 16. § b) és c) pontjában említett vizsgálat esetében az NNGYK a beavatkozással nem járó vizsgálatot haladéktalanul felfüggeszti vagy megszünteti.

(2) A felfüggesztést követően, a megszüntető határozat meghozatala előtt az országos tisztifőorvos, az RKEB, az ETT TUKEB vagy az NNGYK hétnapos határidő tűzésével kikéri a kérelmező, illetve a bejelentő, a vizsgálatvezető, orvostechnikai eszközzel végzett beavatkozással nem járó vizsgálat esetén a vizsgáló, illetve a beavatkozással nem járó vizsgálatban közreműködők véleményét, továbbá felhívja az érintetteket a hiányosságok megszüntetésére, és javaslatot tesz arra, hogy a hiányosság milyen módon küszöbölhető ki. Amennyiben határidőn belül nem érkezik vélemény, vagy a hiányosságot az e bekezdés szerint meghatározott határidőn belül nem szüntetik meg, az országos tisztifőorvos, az RKEB, az ETT TUKEB vagy az NNGYK a beavatkozással nem járó vizsgálatot határozatával megszünteti.”

8. Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól szóló 301/2009. (II. 22.) Korm. rendelet módosítása

10. § Az előzetes eredetiségvizsgálati eljárás részletes szabályairól szóló 301/2009. (XII. 22.) Korm. rendelet 4. melléklet 7. A jármű vizsgálatának sorrendje pont 1. „A vizsgálat tárgya szerinti vizsgálati kört, eszközt és módszert összefoglalóan az alábbi táblázat tartalmazza:” pontjában foglalt táblázatban

a) a „2. Jármű” sorban a „2. Motorszám” szövegrész helyébe „2. Motorkód (motortípus)” szöveg,

b) az „Egyedi azonosítók másodlagos megjelenései, egyéb rejtett azonosítók” sorban a „2. Másodlagos motorszám” szövegrész helyébe a „2. Másodlagos motorkód (motortípus)” szöveg

lép.

9. A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítása

11. § (1) A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R5.) 10. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A szakmai irányítóknak 10 évente továbbképzésen kell részt venniük. A szakmai irányítók részére továbbképzést szervezni a közlekedési hatóság engedélye alapján lehet. A továbbképzés célja a szabályozásban időközben bekövetkezett változások megismertetése. A továbbképzést követő vizsgáztatást a közlekedési hatóság végzi, az előírt vizsgakötelezettségek sikeres teljesítéséről a közlekedési hatóság igazolást (továbbiakban: továbbképzési igazolás) ad ki. A továbbképzési kötelezettség sikeres teljesítésén túlmenően a szakmai alkalmasság követelményének való megfelelés a továbbiakban – a szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítvány nélkül – a 10 évnél nem régebben kiállított továbbképzési igazolással is igazolható. A továbbképzés tan- és vizsgakövetelményeit a 3. melléklet tartalmazza.”

„(2) A megfelelő pénzügyi helyzet tanúsítására szolgáló (3)–(5) bekezdés szerinti dokumentumok elektronikus úton is benyújthatók a közlekedési hatóság részre.”

(3) Az R5. 12. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3a) A megfelelő pénzügyi helyzet az (1) bekezdés b) pontjában foglaltakra vonatkozóan harminc napnál nem régebbi, az állami adó- és vámhatóság által kiállított köztartozásmentes adózói minőségről szóló igazolással és a székhely szerinti helyi önkormányzati adóhatóság által kiállított nemleges adóigazolással igazolható.”

„(8) E rendeletnek a Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód.R.) módosított 12. § (3a) bekezdését a Mód.R. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárások során is alkalmazni kell.”

10. Az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény végrehajtásáról szóló 313/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

12. § Az önálló orvosi tevékenységről szóló 2000. évi II. törvény végrehajtásáról szóló 313/2011. (XII. 23.) Korm. rendelet 6. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„6. § A praxisengedélyre vonatkozó határozatot közölni kell a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel és a működési engedély kiadására hatáskörrel rendelkező egészségügyi államigazgatási szervvel.”

11. A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet módosítása

13. § (1) A közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R6.) 89. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A közlekedési hatóság a jármű műszaki érvényességének határidejét a forgalmi engedélybe a Nyilvántartó elektronikus úton történő egyidejű értesítése mellett bejegyezheti. A jármű azonosító és műszaki adatainak, valamint motorjának kódjában és a műszaki vizsga záradék változásának esetén a közlekedési hatóság által kiadott, elektronikus úton megküldött „Műszaki Adatlap” alapján végzi el a közlekedési igazgatási hatóság az adatváltozás járműnyilvántartásba történő bejegyzését.”

(2) Az R6. 28. Átmeneti rendelkezések alcíme a következő 120/K. §-sal egészül ki:

„120/K. § A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelet által megállapított 89. § (5) bekezdése, valamint a módosított 15. melléklet hatálybalépése előtt kiadott, járműkereskedőnél lévő járműkísérő lapok a rendelkezések hatálybalépését követően is érvényesek.”

(3) Az R6. 15. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

12. Az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 93/2012. (V. 10.) Korm. rendelet módosítása

14. § (1) Az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló 93/2012. (V. 10.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R7.) 5. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A közút és a közforgalom elől el nem zárt magánút kezelőjének hozzájáruló nyilatkozatát az építtető köteles beszerezni az engedély iránti kérelem benyújtása előtt az e rendelet szerinti engedélyezési eljárásokban.

(3a) Ha az útkezelő a nyilatkozat megadását arra való hivatkozással tagadja meg, hogy a tervezett úttal érintett ingatlan nem áll az engedélyezési eljárás idején a tulajdonában, akkor a hozzájárulást megadottnak kell tekinteni.”

(2) Az R7. 8. § (2) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A kérelemhez mellékelni kell)

„a) az 1. melléklet 1. pontjának, továbbá az általános érvényű szakmai követelményeknek, műszaki szabályozásnak megfelelő – építészeti-műszaki tervező szakterületnek megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által kidolgozott – elvi engedélyezési tervdokumentációt, a szakági terveket, továbbá a szakhatósági állásfoglalást, illetve szakkérdés vizsgálatát igénylő esetekben a szakhatósági megkeresésekhez, a szakkérdés vizsgálatához szükséges tartalommal és részletességgel összeállított tervdokumentációt;”

(3) Az R7. 11. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az építtetőnek az építési engedély iránti kérelméhez mellékelnie kell

a) a megvalósítani kívánt építmény műszaki tartalmától függően az 1. melléklet 2–6. pontjának, továbbá az általános érvényű szakmai követelményeknek, műszaki szabályozásnak megfelelő – építészeti-műszaki tervező szakterületnek megfelelő jogosultsággal rendelkező tervező által kidolgozott – útépítési, vízépítési és műtárgyépítési, valamint forgalomtechnikai engedélyezési tervet; a szakági terveket, továbbá a szakhatósági állásfoglalást, illetve szakkérdés vizsgálatát igénylő esetekben a szakhatósági megkeresésekhez, a szakkérdés vizsgálatához szükséges tartalommal és részletességgel összeállított tervdokumentációt,

b) kezelői lehatárolási terv hiányában az építtető és a leendő vagyonkezelő (tulajdonos) aláírásával ellátott közös nyilatkozatát, arra vonatkozóan, hogy a tervezett út az országos közúthálózat vagy a helyi közúthálózat része, vagy közforgalom elől el nem zárt magánút lesz-e,

c) új országos közút esetében az útkategóriába sorolásra, azonosításra, továbbá az erre szolgáló számjel és betűjel megállapítására vonatkozó külön jogszabály szerinti nyilatkozatot, amennyiben rendelkezésre áll.”

(4) Az R7. 15. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az építési engedély időbeli hatályát a hatóság – az időbeli hatály lejárta előtt az építtető kérelmére – legfeljebb két alkalommal, alkalmanként három évvel meghosszabbíthatja, ha az engedély megadásának időpontjában a körülmények – ide nem értve a jogszabályok változását – nem változtak meg, vagy a változás az engedély tartalmát érdemben nem érinti. Amennyiben az építési engedély megadása és a meghosszabbítására való kérelem benyújtása közötti időben a jogszabályi környezet megváltozott, úgy az építési hatóság az engedély meghosszabbítását tartalmazó határozatban felhívja az építtető figyelmet arra, hogy a megváltozott jogszabályi előírásoknak a kivitelezés során köteles eleget tenni. Az építési engedély időbeli hatályának meghosszabbításához tervkorszerűségi felülvizsgálat vagy tervezői nyilatkozat kérhető.”

(5) Az R7. 1. melléklete a 4. melléklet szerint módosul.

15. § Hatályát veszti az R7.

b) 14. § (3) bekezdésében a „két” szövegrész,

c) 1. melléklet 2.1. pont 2.1.1.11., 2.1.1.17., 2.1.1.19., 2.1.1.21. alpontja, valamint 2.3. pont 2.3.1. alpontja.

13. A külföldön történő gyógykezelések részletes szabályairól szóló 340/2013. (IX. 25.) Korm. rendelet módosítása

16. § (1) A külföldön történő gyógykezelések részletes szabályairól szóló 340/2013. (IX. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R8.) 5. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Ha a választott egészségügyi szolgáltatónál az ellátás minősége és biztonsága nem vet fel aggályokat, és az a költséghatékonysági szempontoknak is megfelel, a NEAK tájékozódik az intézmény fogadókészségéről és a gyógykezelés lehetséges időpontjáról. A NEAK annak megállapításától számított 8 napon belül, hogy a külföldi gyógykezelésre jogosult személy magyarországi közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatónál nem látható el – figyelemmel az Ebtv. 27. § (3) bekezdésére is –, kiadja az uniós rendeletek szerinti jogosultság-igazolást.”

(2) Az R8. 7. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Ha a külföldi gyógykezelésre jogosult személy a külföldi gyógykezelést az uniós rendeletek hatálya alá nem tartozó szolgáltatónál, illetve bármilyen más okból nem az uniós rendeletek szabályai szerint kívánja igénybe venni, vagy olyan engedélyt kér, amely kizárólag az ellátás igénybevételére jogosít az egészségügyi szolgáltató megjelölése nélkül, erről kérelmében nyilatkoznia kell. A NEAK az 5. § (1)–(3) bekezdésében meghatározott eljárást folytatja le, figyelembe véve a sürgősséget és az egyéb egyedi körülményeket. A jogszabályban meghatározott feltételeknek megfelelő kérelmet a NEAK abban az esetben utasíthatja el, ha az ellátás orvosilag indokolt időn belül hazai közfinanszírozott egészségügyi szolgáltatónál biztosítható. Ha ez a feltétel nem áll fenn, a NEAK a külföldi gyógykezelést engedélyezi.”

(3) Az R8. 9. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(7) A NEAK – ha hiánypótlás nem szükséges – az 5. mellékletnek megfelelően kiadott javaslat beérkezésétől számított 8 napon belül dönt a külföldi gyógykezelés engedélyezéséről és a finanszírozás mértékéről – ide nem értve az önrészt – az eset valamennyi körülményének figyelembevételével. Az utazás és szükség esetén a kísérő utazási költségei tekintetében a NEAK – a beteg kérésének és a kezelőorvos javaslatának a figyelembevételével – méltányosságból támogatást nyújthat.”

17. § Hatályát veszti az R8.

14. A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet módosítása

18. § A halottvizsgálatról és a halottakkal kapcsolatos eljárásról szóló 351/2013. (X. 4.) Korm. rendelet 41. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, és a § a következő (9a) bekezdéssel egészül ki:

„(9) Természetes halál esetén, ha a holttest boncolására nem került sor, fekvőbeteg-gyógyintézetben elhunyt személy esetében a fekvőbeteg-gyógyintézet (egyetemi klinika) orvos igazgatója engedélyezi a holttest elhamvaszthatóságát. Az erre vonatkozó adatot megadja a halottvizsgálati bizonyítványon, és lezárja a halottvizsgálati bizonyítványt.

(9a) Természetes halál esetén a holttest elhamvaszthatóságát a halottvizsgálatot végző orvos, a mentőtiszt által végzett helyszíni halottvizsgálat esetén a 3/A. § (7) bekezdése szerinti felülvizsgálatot végző orvos engedélyezi, ha a holttest boncolására nem került sor, és a személy nem fekvőbeteg-gyógyintézetben hunyt el.”

15. A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet módosítása

19. § (1) A vizsgálóállomás engedélyezésének részletes eljárási szabályairól szóló 181/2017. (VII. 5.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R9.) 4. § (3) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A megfelelő pénzügyi helyzet igazolható különösen)

„c) harminc napnál nem régebbi, az állami adó- és vámhatóság által kiállított köztartozásmentes adózói minőségről szóló igazolással és a székhely szerinti helyi önkormányzati adóhatóság által kiállított nemleges adóigazolással.”

(2) Az R9. a következő 16. §-sal egészül ki:

„16. § E rendeletnek Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód.R.) megállapított 4. § (3) bekezdés d) pontját a Mód.R. hatálybalépésekor folyamatban lévő eljárások során is alkalmazni kell.”

16. Az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek egyedi rendelésének és felhasználásának engedélyezéséről szóló 448/2017. (XII. 27.) Korm. rendelet módosítása

20. § Hatályát veszti az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek egyedi rendelésének és felhasználásának engedélyezéséről szóló 448/2017. (XII. 27.) Korm. rendelet 6. § (8) bekezdése.

17. A gyógyszerek társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásának, a befogadás és a támogatás mértéke megállapításának, valamint a támogatás megváltoztatásának részletes szabályairól szóló 452/2017. (XII. 27.) Korm. rendelet módosítása

21. § Hatályát veszti a gyógyszerek társadalombiztosítási támogatásba történő befogadásának, a befogadás és a támogatás mértéke megállapításának, valamint a támogatás megváltoztatásának részletes szabályairól szóló 452/2017. (XII. 27.) Korm. rendelet 8. § (5) bekezdés a) pontja.

18. Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet módosítása

22. § (1) Az egyes közérdeken alapuló kényszerítő indok alapján eljáró szakhatóságok kijelöléséről szóló 531/2017. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R10.) a következő 12/B. §-sal egészül ki:

„12/B. § E rendeletnek a Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Módr7.) módosított 1. mellékletét a Módr7. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.”

(2) Az R10. 1. melléklete az 5. melléklet szerint módosul.

19. A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet módosítása

23. § (1) A településtervek tartalmáról, elkészítésének és elfogadásának rendjéről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 419/2021. (VII. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R11.) 8. §-a a következő d) ponttal egészül ki:

(Nem kell megalapozó vizsgálatot és alátámasztó javaslatot készíteni, ha a településterv módosítása)

„d) országos közút vagy törzshálózati vasút építése érdekében történik, és a közlekedési létesítmény a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló kormányrendelet szerint környezetvédelmi engedélyt kapott.”

(2) Az R11. a következő 78/D. §-sal egészül ki:

„78/D. § E rendeletnek a Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes kormányrendeletek módosításáról szóló 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Mód. Kr.4.) megállapított 8. § (1) bekezdés d) pontját a Mód. Kr.4. hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.”

20. Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet módosítása

24. § Az ingatlan-nyilvántartásról szóló 2021. évi C. törvény végrehajtásáról szóló 179/2023. (V. 15.) Korm. rendelet 166. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az ingatlan-nyilvántartási célú földmérési munkákhoz a jogosulti adatokkal kiegészített földkönyv szerinti személyes adatok kezelésére törvényi felhatalmazással rendelkező földmérő, kisajátítás esetén a kisajátítást kérő vagy a megbízásából eljáró személy, valamint az utak építésének, forgalomba helyezésének és megszüntetésének engedélyezéséről szóló jogszabály szerinti építtető vagy a megbízásából eljáró személy részére az ingatlanügyi hatóság elektronikusan szerkeszthető formában jogosulti adatokkal kiegészített földkönyvet szolgáltat.”

21. Egyes kormányrendeletek hatályon kívül helyezése

25. § Hatályát veszti

a) az emberi felhasználásra kerülő gyógyszerek és tápszerek árának és társadalombiztosítási támogatásának átmeneti szabályait érintő egyes jogszabályok módosításáról szóló 134/2003. (VIII. 27.) Korm. rendelet,

b) az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról szóló 104/2005. (VI. 11.) Korm. rendelet,

c) a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról szóló 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet módosításáról szóló 319/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet,

d) a térítési díj ellenében igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról szóló 284/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet módosításáról szóló 320/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet,

e) a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet módosításáról szóló 58/2007. (III. 31.) Korm. rendelet,

f) az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő megtett úttal arányos díjról szóló 2013. évi LXVII. törvény végrehajtásáról szóló 209/2013. (VI. 18.) Korm. rendelet módosításáról szóló 386/2015. (XII. 8.) Korm. rendelet,

g) az egészségügyi szakellátást nyújtó közfinanszírozott szolgáltatók működési támogatásáról szóló 388/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet,

h) az egyes egészségügyi, egészségbiztosítási és gyógyszerészeti tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 250/2017. (IX. 5.) Korm. rendelet,

i) az egészségügyi szakellátást nyújtó közfinanszírozott szolgáltatók gazdálkodását segítő intézkedésekről szóló 352/2017. (XI. 29.) Korm. rendelet,

j) az egészségügyi szakellátást nyújtó közfinanszírozott szolgáltatók gazdálkodását segítő intézkedésekről szóló 241/2018. (XII. 13.) Korm. rendelet.

22. Záró rendelkezések

26. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025. július 1. napján lép hatályba.

(2) A 8. alcím, a 11. alcím és a 14. alcím, valamint a 3. melléklet 2025. szeptember 1. napján lép hatályba.

23. Az Európai Unió jogának való megfelelés

27. § E rendelet

a) 3. alcíme a határon átnyúló egészségügyi ellátásra vonatkozó betegjogok érvényesítéséről szóló, 2011. március 9-i 2011/24/EU európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) 6. alcíme a fürdővizek minőségéről és a 76/160/EGK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2006. február 15-i 2006/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelethez

„6. számú melléklet a 348/2006. (XII. 23.) Korm. rendelethez
Solymászmadár tartása, hasznosítása, bemutatása iránti kérelem tartalma és mellékletei

1. A kérelmező személyére vonatkozó adatok:

1.1. kérelmező neve

1.2. címe (lakóhely, ennek hiányában tartózkodási hely, költségvetési szerv, illetve közhasznú szervezet esetében székhely)

1.3. felelős személy neve és címe (költségvetési szerv, illetve közhasznú szervezet esetében)

1.4. kérelmező általános helyettesének neve, címe és a tartási engedélyt kiadó hatóság megnevezése, a tartási engedély azonosítószáma

2. Solymászmadár tartása, hasznosítása, bemutatása iránti kérelem (a továbbiakban: kérelem) tárgyát képező solymászmadárra/solymászmadarakra vonatkozó adatok:

2.1. tudományos fajnév,

2.2. magyar fajnév,

2.3. egyedi azonosító száma, az egyed (egyedek) eredetét igazoló CITES dokumentumnak (amennyiben van) a típusa és a száma,

2.4. ivar,

2.5. az egyedek száma.

3. A kérelem tárgyát képező solymászmadárra/solymászmadarakra vonatkozó adatok:

3.1. a tojó szülőállat egyedi azonosítója, hatályos tartási engedélyének, eredetét igazoló CITES dokumentumának (amennyiben van) a száma,

3.2. a hím szülőállat egyedi azonosítója, hatályos tartási engedélyének, eredetét igazoló CITES dokumentumának (amennyiben van) a száma.

4. A kérelmezett tevékenység leírása:

4.1. a tevékenység pontos helye,

4.2. a tevékenység ideje,

4.3. a tevékenység célja (hasznosítás esetén),

4.4. a tartási körülmények részletes leírása,

4.5. tenyésztési kérelem esetén a várható szaporulat elhelyezése.

5. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy az általa közölt adatok a valóságnak megfelelnek, továbbá vele szemben a Tvt. 78/B. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott kizáró okok nem állnak fenn.

6. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelemben szereplő egyeddel/egyedekkel a birtokában levő egyedek száma nem haladja meg a 348/2006. (XII. 23.) Korm. rendelet 15. § (1) bekezdésében meghatározott kvótát.

7. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelemben kérelmezett tevékenységet kultúrtörténeti hagyományápolás céljából kívánja folytatni.

8. A kérelemhez szükséges mellékelni

8.1. az egyed származását igazoló dokumentumok másolatát (CITES dokumentum, az egyed korábbi tartási engedélye vagy befogási engedély),

8.2. a nagykorúságot igazoló dokumentum másolatát,

8.3. a vadászvizsga, a ragadozó madárral való vadászatra feljogosító kiegészítő vizsga elméleti vizsgarészéről szóló igazolás vagy (amennyiben az előző 2022. augusztus 1. előtti keltezésű), a solymászati tevékenységre jogosító természetvédelmi vizsga bizonyítványának a másolatát,

8.4. a tartás helye szerinti ingatlan tulajdonosának a nyilatkozatát a tartáshoz való hozzájárulásról,

8.5. a solymászmadár-tenyésztési kérelem esetén a tartási gyakorlatot (minimum 5 év) igazoló dokumentum (a tartási engedély) másolatát,

8.6. a solymászmadár-tenyésztési kérelem esetén a szaporulat elhelyezésére vonatkozó szándéknyilatkozatot,

8.7. általános helyettes jelölése esetén az általános helyettes elfogadó nyilatkozatát.”

2. melléklet a 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelethez

Az R3. 7. melléklet 16. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„16. A mentőőrt el kell látni a segélykéréshez szükséges hírközlő eszközzel, továbbá a közlekedésért felelős miniszternek a vízi közlekedés rendjéről szóló rendeletben foglalt előírásoknak megfelelő és a szerint felszerelt mentőcsónakkal. A csónakban kizárólag mentőőri szolgálatot ellátó személy tartózkodhat, és az csak mentési feladatok ellátásához használható.”

3. melléklet a 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelethez

1. Az R6. 15. melléklet I. A járműkísérő lap tartalmi elemei pont (P.5.) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A járműkísérő lap tartalmi elemei)

„(P.5.) motorkód”

2. Az R6. 15. melléklet II. A járműkísérő lap kitöltésének szabályai pont ae) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Új jármű forgalomba helyezése előtt;)

„ae) P adatmező (ha a járműben beépített motor van): (P.1.), (P.2.), (P.3.) Megfelelőségi nyilatkozat alapján, (P.5.)”

4. melléklet a 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelethez

1. Az R7. 1. melléklet 2.1.1.3. és 2.1.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„2.1.1.3. a vízszintes és magassági vonalvezetés jellemző adatai és – szükség esetén – indokolása,
2.1.1.4. forgalmi vizsgálatok, forgalmi tervezés, építés alatti és utáni forgalmi rend ismertetése. Az építés utáni forgalmi rend ismertetése nem kiemelt közlekedés-infrastruktúra beruházások esetében elhagyható.”

2. Az R7. 1. melléklet 2.1.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2.1.4. Általános helyszínrajz.
Az általános helyszínrajz külterületen általában 1:1000, belterületen 1:200–1:500 méretarányban készítendő, amelyhez – amennyiben azt másik munkarész nem tartalmazza – csatolandó az állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázis térképmásolata vagy arra vonatkozó tervezői nyilatkozat, hogy a tervező által készített helyszínrajz állami ingatlan-nyilvántartási térképi adatbázisból, illetve térinformatikai másolatából kiadott digitális adatok alapján készült. Az általános helyszínrajz az út tengelyvonalán és szelvényezésén kívül tartalmazza legalább az út burkolatszél, koronaél vonalát és a vízelvezető árok vagy csatorna tengelyvonalát, a töltések talpvonalát és a bevágások körömvonalát, az ívviszonyok jellemző adatait, műtárgyak helyét és jellemző méreteit. Tartalmazza továbbá az útcsatlakozásokat, a párhuzamos utakat, a vízfolyás-korrekciókat, a vasúti és egyéb pályák keresztezési helyét, a forgalmi csomópontokat, az autóbusz-megállókat, a leálló- és pihenőhelyeket, az üzemanyagtöltő állomásokat, az érintett ingatlanokat, azok helyrajzi számát és a járdákat.”
„2.1.12. Az igénybeveendő idegen területek tulajdonosának (kezelőjének, használójának) neve, továbbá a földrészlet ingatlan-nyilvántartási adatai (helyrajzi szám, alrészlet és művelési ág, minőségi osztály, terület).”

4. Az R7. 1. melléklet 2.2.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2.2.2. Környezetvédelmi munkarész (szükség esetén előzetes régészeti dokumentációval vagy örökségvédelmi hatástanulmánnyal).”

5. Az R7. 1. melléklet a 2.2.9. és 2.2.10. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek, és az 1. melléklet a következő 2.2.11. ponttal egészül ki:

„2.2.9. Hófúvás elleni védelem (külterületen, hófúvásra érzékeny szakaszok vonatkozásában).
2.2.10. Baleseti adatok (meglévő utak korszerűsítésénél).
2.2.11. Kezelői lehatárolási terv.”

6. Az R7. 1. melléklet 2.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„2.3. Tervezőtől független szakértő által végzendő vizsgálatok
2.3.1. Közúti biztonsági audit: közlekedésbiztonsági szempontból kritikus tervezési feladat (például funkcióváltás, keresztmetszet-változás, sűrűn elhelyezkedő csomópontok, baleseti góchelyek stb.) esetében javasolt elvégezni, jogszabályban meghatározottak szerint”

5. melléklet a 155/2025. (VI. 23.) Korm. rendelethez

Az R10. 1. melléklet 10. pontjában foglalt táblázat 23. sora helyébe a következő rendelkezés lép:

(A

B

C

D

E

F

1.

Közigazgatási hatósági eljárás

Szakkérdés

Bevonás és közreműködés feltétele

Elsőfokon eljáró szakhatóság

Másodfokon eljáró szakhatóság

Állásfoglalás beszerzésének határideje)

23.

Útépítés engedélyezése.

Az építmény elhelyezése megfelel-e a településrendezési követelményeknek és a helyi építési szabályzatnak.

Minden esetben, kivéve a magyar építészetről szóló 2023. évi C. törvény (a továbbiakban: 2023. évi C. törvény) 195. § (13) bekezdése szerint megindított eljárás esetében.

Az építési tevékenység helye szerinti települési, fővárosi kerületi önkormányzat jegyzője, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott terület tekintetében a fővárosi önkormányzat főjegyzője. Amennyiben a közlekedési létesítmény építtetője az építési tevékenység helye szerinti települési, fővárosi kerületi önkormányzat, szakhatóságként az Állami Főépítészi Iroda jár el.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére