• Tartalom

17/2025. (VI. 24.) ÉKM rendelet

17/2025. (VI. 24.) ÉKM rendelet

a veszélyes áruk szállításáról szóló egyes miniszteri rendeletek módosításáról

2025.06.25.

[1] A jogalkotó célja a veszélyes áruk nemzetközi belvízi, közúti szállítására és vasúti fuvarozására vonatkozó szabályok módosításainak belső jogba történő beemelése, a szállítás és fuvarozás biztonságára figyelemmel. A veszélyes áruk nemzetközi szállítására vonatkozó egyezmények mellékletei az alágazati szabályozások összhangjának megteremtése és a követelményeknek a tudományos és műszaki fejlődéshez való igazítása érdekében kétévente módosulnak. A módosítások 2025. január 1-jei hatálybalépésére tekintettel a Szabályzatok módosítása és e módosítások kihirdetése vált szükségessé.

[2] Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. § (4) bekezdésében, a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (2) bekezdés 22. pontjában, valamint a Nemzetközi Vasúti Fuvarozási Egyezmény (COTIF) módosításáról Vilniusban elfogadott, 1999. június 3-án kelt Jegyzőkönyv C Függeléke 2011. évi módosításokkal és kiegészítésekkel egységes szerkezetbe foglalt szövegének kihirdetéséről szóló 2011. évi LXXX. törvény 5. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a vízi közlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. § (2) bekezdés 15. pontjában, az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. § (4) bekezdésében, valamint a Genfben, 2000. május 26. napján kelt, a Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat kihirdetéséről és belföldi alkalmazásáról szóló 2015. évi LXXXIV. törvény 6. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés b) pont 20. alpontjában, az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény 68. § (4) bekezdésében, valamint a Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Európai Megállapodás „A” és „B” Melléklete kihirdetéséről, valamint a belföldi alkalmazásának egyes kérdéseiről szóló 2015. évi LXXXIX. törvény 5. § (2) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 160. § 3. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró energiaügyi miniszterrel és a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 26. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró belügyminiszterrel egyetértésben

a következőket rendelem el:

1. A Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozásáról szóló Szabályzat (RID) belföldi alkalmazásáról szóló 62/2013. (X. 17.) NFM rendelet módosítása

1. § A Veszélyes Áruk Nemzetközi Vasúti Fuvarozásáról szóló Szabályzat (RID) belföldi alkalmazásáról szóló 62/2013. (X. 17.) NFM rendelet (a továbbiakban: R1.) 4. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„4. § Ez a rendelet a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról szóló 2008/68/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv mellékleteinek a tudományos és műszaki fejlődés figyelembevétele céljából történő módosításáról szóló, 2024. november 15-i (EU) 2025/149 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.”

2. § Az R1. 1. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

2. A Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat belföldi alkalmazásáról szóló 26/2017. (VII. 5.) NFM rendelet módosítása

3. § A Veszélyes Áruk Nemzetközi Belvízi Szállításáról szóló Európai Megállapodáshoz (ADN) csatolt Szabályzat belföldi alkalmazásáról szóló 26/2017. (VII. 5.) NFM rendelet (a továbbiakban: R2.) 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„5. § Ez a rendelet a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról szóló 2008/68/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv mellékleteinek a tudományos és műszaki fejlődés figyelembevétele céljából történő módosításáról szóló, 2024. november 15-i (EU) 2025/149 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.”

4. § Az R2. 1. melléklete a 2. melléklet szerint módosul.

3. A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Megállapodás (ADR) „A” és „B” Mellékletének belföldi alkalmazásáról szóló 39/2021. (VII. 30.) ITM rendelet módosítása

5. § A Veszélyes Áruk Nemzetközi Közúti Szállításáról szóló Megállapodás (ADR) „A” és „B” Mellékletének belföldi alkalmazásáról szóló 39/2021. (VII. 30.) ITM rendelet (a továbbiakban: R3.) 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„3. § Ez a rendelet a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról szóló 2008/68/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv mellékleteinek a tudományos és műszaki fejlődés figyelembevétele céljából történő módosításáról szóló, 2024. november 15-i (EU) 2025/149 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.”

6. § Az R3. 1. melléklete a 3. melléklet szerint módosul.

4. Záró rendelkezések

7. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

8. § Ez a rendelet a veszélyes áruk szárazföldi szállításáról szóló 2008/68/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv mellékleteinek a tudományos és műszaki fejlődés figyelembevétele céljából történő módosításáról szóló, 2024. november 15-i (EU) 2025/149 felhatalmazáson alapuló bizottsági irányelvnek való megfelelést szolgálja.

1. melléklet a 17/2025. (VI. 24.) ÉKM rendelethez

1. Az R1. 1. melléklet 6a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„6a. A RID Szabályzat 5.4.3.4 bekezdése a következő mondatokkal egészül ki:

„A nyomtatott írásbeli utasításnak négy, legalább A4 méretű oldalból kell állnia, és a mintának megfelelő, színes kivitelűnek kell lennie. Az írásbeli utasítás digitális formában is rendelkezésre bocsátható, amennyiben az informatikai eszköz kezdőképernyőjéről közvetlenül elérhető.””

„10. A RID Szabályzat 5.3.1–5.3.5 szakaszok szerint jelölt üres, tisztítatlan szállítóeszközök vizsgálat vagy javítás céljából akkor is szállíthatók, ha sérült bárcákkal, narancssárga táblákkal, jelölésekkel vannak ellátva, amennyiben az utolsó rakomány a kísérőokmányok vagy a jelölések alapján megállapítható.

11. A rendező pályaudvaron kisorozott kocsik, vontató jármű nélkül várakozó vonatok esetében a vasúti pályahálózat működtetője, amennyiben szükséges, a továbbító vasúttársaságtól a RID 5.4.0.2 bekezdésben meghatározott elektronikus adatátviteli technika mellett jogosult, elektronikus úton is, valós idejű tájékoztatást kérni a veszélyes áruval kapcsolatban.”

2. melléklet a 17/2025. (VI. 24.) ÉKM rendelethez

Az R2. 1. melléklet 7a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„7a. Az ADN Szabályzat 5.4.3.4 bekezdése a következő mondatokkal egészül ki:

„A nyomtatott írásbeli utasításnak legalább négy A4 méretű oldalból kell állnia, és a mintának megfelelő, színes kivitelűnek kell lennie. Az írásbeli utasítás digitális formában is rendelkezésre bocsátható, amennyiben az informatikai eszköz kezdőképernyőjéről közvetlenül elérhető.””

3. melléklet a 17/2025. (VI. 24.) ÉKM rendelethez

1. Az R3. 1. melléklet 21a. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

„21a. Az ADR Szabályzat 5.4.3.4 bekezdése a következő mondatokkal egészül ki:

„A nyomtatott írásbeli utasításnak legalább négy A4 méretű oldalból kell állnia, és a mintának megfelelő, színes kivitelűnek kell lennie. Az írásbeli utasítás digitális formában is rendelkezésre bocsátható, amennyiben az informatikai eszköz kezdőképernyőjéről közvetlenül elérhető.””

„21b. Radioaktív anyagok szállítása esetén szemöblítő folyadékot akkor kell a szállítóegységen tartani, ha az anyag folyékony halmazállapotú, vagy szállítása nem zárt sugárforrásként történik.”

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére