2025. évi XVIII. törvény indokolás
2025. évi XVIII. törvény indokolás
az automata bankjegykiadó gépek telepítéséről szóló 2025. évi XVIII. törvényhez
2025.05.15.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A lakosság készpénzellátása kiemelt fontosságú, így az ütemezett ATM-telepítés a lakosság hozzáférését segíti elő a készpénzhez. Az ATM-ek telepítése meghatározott technikai és műszaki paraméterek mentén zajlik, ugyanakkor megfelelő helyszínen, a lakosság széles tömegei által minél egyszerűbben, kényelmesen és védetten kell, hogy elérhetőek, használhatóak legyenek. Ehhez további részletszabályok megalkotása szükséges. Az ATM-ek telepítése és működtetése hosszú távú feladatot és költségeket jelent, a telepítendő ATM-ek viszonylatában földrajzi orientációval kell a Magyar Nemzeti Banknak segítenie a szolgáltatók telepítési műveleteit, hogy az hatékony és megfelelő tudjon lenni.
Annak érdekében, hogy a szabályok betartatása kellően eredményes legyen, a hatóság számára eszközöket kell adni a szankciók biztosítása által.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A törvényjavaslat által használt egyes fogalmak meghatározása.
2. §
E szakasz alapján – fizetési számláról történő készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás biztosítása érdekében – a fizetési számla vezetése, és készpénz-helyettesítő fizetési eszköz kibocsátása szolgáltatást nyújtó pénzforgalmi szolgáltató köteles biztosítani a fogyasztónak minősülő számlatulajdonosok számára a készpénzfelvételi szolgáltatást bármely településen.
A törvényjavaslat előírja, hogy a fizetési számláról történő készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás településenkénti biztosítását automata bankjegykiadó géppel, azaz ATM-mel kell teljesíteni. Ugyanakkor a törvényjavaslat azt is tartalmazza, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók megállapodhatnak abban, hogy az ATM-et közösen telepítik és üzemeltetik. A javaslat ezzel összefüggésben azonban azt is kimondja, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók ilyen irányú megállapodása nem sértheti a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló törvényt.
A törvényjavaslat a települési önkormányzatokat kötelezi arra, hogy a fenti szolgáltatás biztosítása céljából ingyenesen megfelelő helyszínt biztosítsanak, és a feltételek kialakításában együttműködjenek a pénzforgalmi szolgáltatóval. A megfelelő helyszín vonatkozásában a műszaki, technikai, hozzáférési, elérési feltételeket miniszteri rendelet fogja megállapítani. A pénzforgalmi szolgáltató abban az esetben is köteles fizetési számláról történő készpénzkifizetést lehetővé tevő szolgáltatás településenkénti biztosítását teljesíteni, ha az önkormányzat nem tudja biztosítani a feltételeket.
Ha a pénzforgalmi szolgáltató a fenti kötelezettségeit megsérti, jogkövetkezményként a Magyar Nemzeti Bank a pénzforgalmi szolgáltatóval szemben – a központi költségvetés központi bevételét képező – kétmillió forinttól kétszázmillió forintig terjedő bírságot szab ki. Ha a jogsértés a bírságkiszabást követően továbbra is fennáll, a Magyar Nemzeti Bank ismételt bírságot szab ki, amely minden ismételt kiszabással növekszik.
3. §
E szakasz alapján az ATM-et üzemeltető hitelintézet a törvényjavaslat hatálybalépésekor már meglévő automata üzemeltetését, valamint bankfiók fizetési számláról történő készpénz kifizetési szolgáltatását nem szüntetheti meg. A korlátozás alól kivételt képeznek a már meglévő automaták cseréi.
Ha a fenti megszüntetési tilalmat egy üzemeltető megszegné, a Magyar Nemzeti Bank az üzemeltetővel szemben kétmillió forinttól kétszázmillió forintig terjedő bírságot szab ki.
4. §
A pénzforgalmi szolgáltatók az ATM telepítési kötelezettségüket az e törvény felhatalmazása alapján kiadandó jogszabályok figyelembevételével látják el. A pénz-, tőke- és biztosítási piac szabályozásáért felelős miniszter rendeletben szabályozza az ATM telepítések megvalósításának ütemezését, és az önkormányzatok által biztosítandó ingatlan vagy ingatlanrészek műszaki, technikai, hozzáférési, elérési feltételeit.
Az MNB elnöke felhatalmazást kap arra, hogy − a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos jogkörében eljárva − rendeletben állapítsa meg a pénzforgalmi szolgáltatók e törvény szerinti teherviselésének, költségeinek megosztására, a telepítés szempontrendszerére – ideértve a kötelezett pénzforgalmi szolgáltató településenként való meghatározását is – vonatkozó részletes szabályokat.
5. §
Hatályba léptető rendelkezések.
6. §
Jelenleg a Magyarországon elhelyezett automata bankjegykiadó gépből készpénz-helyettesítő fizetési eszköz útján fizetési számláról történő készpénzfelvétel fizetési műveleti értékhatárának felső mértéke műveletenként hetvenötezer forintnál alacsonyabb összeg nem lehet. A törvényjavaslat felemeli a felső mértéket műveletenként százötvenezer forintra.
A készpénzfelvétel napi limitje keretszerződés alapján százötvenezer forintnál alacsonyabb értékben is meg lehet határozva, ha egyébként a fogyasztó jogosult a készpénzfelvételi limitet a készpénzfelvétel napjára vonatkozóan legalább százötvenezer forintra megemelni.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás