• Tartalom

18/2025. (VI. 4.) BM rendelet indokolás

18/2025. (VI. 4.) BM rendelet indokolás

a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet módosításáról szóló 18/2025. (VI. 4.) BM rendelethez

2025.06.12.
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
2010 óta számos rendelkezés került bevezetésre a gyermekek védelme érdekében. Ennek egyik példája a nemzeti köznevelésről szóló törvény 2021. évi módosítása, amely a megkérdőjelezhető szakmai hitelességű szervezetek által tartott iskolai – többek között szexuális felvilágosító − foglalkozások tartása miatt, e befolyásolási tevékenység ellen szigorú szabályokat vezetett be.
A köznevelési törvény új szabályainak értelmében, a meghatározott témájú foglalkozásokat, azaz a szexuális kultúrával, nemi élettel, nemi irányultsággal, szexuális fejlődéssel, a kábítószer-fogyasztás káros hatásaival, az internet veszélyeivel, valamint egyéb testi és szellemi egészségfejlesztéssel kapcsolatos foglalkozásokat tanórai vagy egyéb, tanulók részére tartott foglalkozásokat előzetes nyilvántartásba vétel nélkül kizárólag a nevelési-oktatási intézmény saját pedagógus-munkakörben foglalkoztatott alkalmazottja, az intézményben iskola-egészségügyi szolgálatot ellátó szakember és az intézménnyel kötött együttműködési megállapodással rendelkező állami szerv tarthat (például a rendőrség).
Ezenfelül csak az tarthat ilyen jellegű foglalkozásokat, akinek a programját rendeletben kijelölt hatóság hatósági eljárás keretében szigorú szakmai feltételek fennállása esetén nyilvántartásba vette.
A nemzeti köznevelésről szóló törvény ehhez megadja a köznevelésért felelős miniszter számára a felhatalmazást, hogy a részletes szabályokat alkossa meg.
A rendelet a tanulók részére tartott meghatározott témájú foglalkozás, azaz a kábítószer-fogyasztás káros hatásairól, az internet veszélyeiről, valamint egyéb testi és szellemi egészségfejlesztésről szóló foglalkozás megtartása során kiemeli az Alaptörvényben foglaltak figyelembevételének kötelezettségét. Magyarország Alaptörvényének XV. és XVI. cikke ugyanis deklarálja, hogy Magyarország külön intézkedésekkel védi a gyermekeket, továbbá minden gyermeknek joga van a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges védelemhez és gondoskodáshoz. A gyermekek fejlődése szempontjából a prevenció elsődleges cél, ezért az egészséges életre való neveléshez szükséges, hogy a különféle kóros és káros függőséget kialakító szerek, anyagok, termékek kapcsán a tudatos hozzáállás, viselkedésmód már fiatalkorban kialakuljon a tanulókban. Hangsúlyozandó, hogy nem kizárólag illegális szerek (kábítószerek) azok, amelyek függőséget okozhatnak, ezért a jogalkotó az egyéb testi és szellemi egészségfejlesztésről szóló foglalkozás megtartása keretében várja el, hogy a kóros és káros szenvedélykeltő szerek, ételek, italok fogyasztásának veszélyeit a foglalkozást közvetítő bemutassa.
A módosítás célja, hogy a gyermekek részére foglalkozásokat csak olyan személyek, illetve szervezetek tarthassanak, amelyek szerepelnek egy hivatalos, folyamatosan frissülő nyilvántartásban. A nyilvántartásba vétel célja, hogy az érintett szervezetek átvilágítása megtörténjék, ezáltal a nyilvántartás garantálja a foglalkozás során végzett nevelő-oktató célú tevékenység szakmai színvonalát, pedagógiai értékét, a foglalkozással elérhető prevenció hatékonyságát.
Ezért meghatározásra kerül, hogy a tanulókkal kapcsolatba kerülő foglalkozást tartó személyek – a gyermekek jogaira figyelemmel – milyen feltételrendszernek kell, hogy megfeleljenek. A rendelet előírja, hogy milyen jogviszonytípus biztosítja e feltételrendszernek való megfelelést, továbbá, hogy milyen szakmai tapasztalattal rendelkező személy közvetítheti az adott programot. Az érintett program keretében tartott foglalkozás megtartásához kötődő, annak tárgya szerinti tevékenység tekintetében követeli meg a legalább 3 éves igazolt szakmai tapasztalatot, ami nem jelenti egyúttal a pedagógus szakképzettséget, valamint a rendszeres oktatási tevékenységet.
A rendeletmódosítás egyértelművé teszi, hogy a képzésben csak olyan személy vehet részt, aki
– a foglalkoztatási jogviszonya alapján garantált, hogy megfelelő büntetlen előélettel rendelkezik, vagy
– vállalja és nyilatkozik arról, hogy az Mt. 44/A. §-ában foglalt feltételeknek megfelel, és az erről szóló hatósági erkölcsi bizonyítványt a program tulajdonosának bemutatja.
Kiemelendő, hogy mind a vállalkozási, mind a megbízási jogviszony az elfogadással jön létre: erre figyelemmel a megbízott/vállalkozó tudja, hogy amennyiben elfogadja a felkérést, neki igazolnia kell a mentességét.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére