2/2025. (II. 28.) KTM rendelet
2/2025. (II. 28.) KTM rendelet
a Versenyképes Járások Program végrehajtási rendszeréről
[1] Magyarország Kormánya számára kiemelt cél, hogy a nagytérségi szintű és a város-vidék vonatkozású kihívásokkal, a vidékről való elvándorlás és a nagyvárosi térségek népességnövekedésével kapcsolatos problémakört a területpolitika átfogó szabályozása keretében rendezze. Az átfogó területfejlesztési politika megvalósításának érvényesítésére a területi kohézió erősítése, a fejlettségben mutatkozó területi különbségek mérséklése, a térségi versenyképesség javítása, a fenntartható fejlődés feltételeinek megteremtése, az innováció térbeli terjedése, valamint a közszolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés elősegítése érdekében Területfejlesztési Alap jött létre, amely pénzügyi támogatást biztosít a területfejlesztésről szóló 2023. évi CII. törvény 2. §-ában rögzített célkitűzések megvalósításához a Magyarország 2025. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2024. évi LXXIV. törvény 247–249. §-ában és 25. mellékletében foglaltak alapulvételével.
[2] A vidéki Magyarország élhetőségének és népességmegtartásának támogatása, a városok és falvak kiegyensúlyozott fejlődésének biztosítása, a települések közötti térségi együttműködések ösztönzése érdekében Magyarország Kormánya a Területfejlesztési Alap terhére Versenyképes Járások Program elindításáról döntött, amelynek keretében térségi alapinfrastruktúra és elérhetőség fejlesztése, térségi közszolgáltatások fejlesztése, térségi gazdaságfejlesztés, településüzemeltetés céljából lehet támogatást igényelni, illetve nyújtani.
[3] Magyarország Kormánya a Versenyképes Járások Program végrehajtásával a közigazgatási és területfejlesztési minisztert bízta meg, aki a jogosult önkormányzatok konzorciumai és társulásai által benyújtható fejlesztési igénnyel érintett járásokban véleményező, javaslattevő testületként Járási Fejlesztési Fórumot hoz létre. A Járási Fejlesztési Fórum feladata, hogy a Versenyképes Járások Program során benyújtott, fejlesztéssel, működéssel vagy mindkettővel összefüggő fejlesztési igényeket véleményezze és javaslatot tegyen a miniszternek a járás egésze szempontjából általa leginkább szükségesnek tartott fejlesztések megvalósítására.
[4] A fenti célok megvalósítása érdekében, a Versenyképes Járások Program keretében nyújtott támogatással kapcsolatos kérdések, valamint az egyes közreműködők Versenyképes Járások Programmal összefüggő feladatai ellátásának szabályozására – a Területfejlesztési Alap felhasználásának szabályait a fejezeti kezelésű előirányzatok és a központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló rendeletnek a 2025. évi felhasználási szabályok megállapítására irányuló módosításában foglaltakkal összhangban – miniszteri rendelet kiadása szükséges.
[5] A területfejlesztésről szóló 2023. évi CII. törvény 35. § (3) bekezdés b) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 178. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
A VERSENYKÉPES JÁRÁSOK PROGRAM ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
1. A rendelet hatálya
1. § E rendelet hatálya a területfejlesztésről szóló 2023. évi CII. törvény 17. § (1) bekezdése szerinti Területfejlesztési Alap (a továbbiakban: Alap) terhére megvalósításra kerülő Versenyképes Járások Programra (a továbbiakban: Program) terjed ki.
2. A Program keretében nyújtható támogatás szabályai
2. § Az Alap terhére a 2023. évben az egy főre jutó GDP európai uniós átlag 120%-át el nem érő hazai régiók járásaiban található települési önkormányzatok és ezen települési önkormányzatoknak a jogi személyiséggel rendelkező társulásai (a továbbiakban: társulás) részesülhetnek támogatásban.
3. § (1) Támogatási igényt legalább három települést érintő fejlesztés támogatása céljából legalább három települési önkormányzat együtt, konzorciumban vagy társulásként (a továbbiakban együtt: jogosult) nyújthat be, azzal, hogy a konzorciumban társulás is részt vehet.
(2) Amennyiben a járáshoz háromnál kevesebb település tartozik, akkor az (1) bekezdéstől eltérően, az adott járáshoz tartozó települési önkormányzatok konzorciumban vagy társulásként nyújthatnak be támogatási igényt.
4. § A Program keretében fejlesztéssel, működéssel vagy mindkettővel összefüggő, valamint több, önállóan megvalósítható ütemre bontható, továbbá több járás településeit érintő tevékenység vonatkozásában is benyújtható a 6. § szerinti fejlesztési igényen alapuló támogatási igény.
5. § A 3. § szerinti támogatási igény alapján a közigazgatási és területfejlesztési miniszter (a továbbiakban: miniszter) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvénynek és az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletnek a költségvetési támogatásokra vonatkozó szabályai szerint nyújthat támogatást, figyelemmel a fejezeti kezelésű előirányzatok és a központi kezelésű előirányzatok kezeléséről és felhasználásáról szóló 4/2024. (IV. 11.) KTM rendelet 1. mellékletében foglalt táblázat 9. sorára.
A VERSENYKÉPES JÁRÁSOK PROGRAM ELŐKÉSZÍTÉSÉVEL KAPCSOLATOS KÜLÖNÖS RENDELKEZÉSEK
3. A Járási Fejlesztési Fórum megalakulásával kapcsolatos szabályok
6. § A Program keretében a miniszter a fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 1. mellékletében felsorolt, valamint a 2. és 3. § szerinti feltételeknek megfelelő jogosult által benyújtható fejlesztéssel, működéssel vagy mindkettővel összefüggő igénnyel (a továbbiakban együtt: fejlesztési igény) érintett járásokban véleményező, javaslattevő testületként Járási Fejlesztési Fórumot (a továbbiakban: Fórum) hoz létre.
7. § (1) A Fórum feladata, hogy a 19. §-ban foglaltakra figyelemmel véleményezze a járást érintő fejlesztési igényeket, és javaslatot tegyen a miniszternek azok támogatására (a továbbiakban: előminősítési eljárás). Járást érintő fejlesztési igénynek minősül, ami a járáshoz tartozó település vagyonát, lakosságát és működését érinti.
(2) A miniszter a Fórum javaslatának figyelembevételével dönt arról, hogy az előminősítési eljárást követően milyen fejlesztési igényeken alapuló támogatási igények alapján nyújt támogatást.
8. § (1) A Fórum tagjainak a miniszter felkéri
a) a vármegyei közgyűlés elnökét;
b) amennyiben a járás székhelye megyei jogú város, úgy a megyei jogú város polgármesterét;
c) a megyei jogú város kivételével az önálló polgármesteri hivatalt működtető település polgármesterét;
d) a megyei jogú város kivételével a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármesterét;
e) az adott járásban a 2025. évben szolidaritási hozzájárulásra kötelezett település polgármesterét, amennyiben a b)–d) pont alapján még nem került felkérésre.
(2) A Fórum elnöke a vármegyei közgyűlés elnöke. Amennyiben a járás székhelye megyei jogú város, a vármegyei közgyűlés elnöke mellett a Fórum társelnöki feladatait a megyei jogú város polgármestere látja el.
(3) A vármegyei közgyűlés elnökét − a szavazati és az aláírási jogosultságot is ideértve − távollétében vagy akadályoztatása esetén a vármegyei közgyűlés alelnöke helyettesíti.
(4) A Fórum tagjai tevékenységükért díjazásban vagy egyéb juttatásban nem részesülnek.
9. § (1) A Fórum minden tagja egy-egy szavazattal rendelkezik, azzal, hogy a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármesterét – ideértve a megyei jogú város polgármesterét is − a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó valamennyi olyan település érdekében is eljárva illeti meg összesen egy szavazat, amelynek polgármestere a 8. § (1) bekezdése szerint nem tagja a Fórumnak. A 8. § (1) bekezdés e) pontja kivételével a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere azon járás Fórumának is tagja lehet, amelyik járásban az a település található, amely az Mötv. 85. § (13) bekezdés a) pontja értelmében a közös önkormányzati hivatalt másik járásban található településként hozta létre.
(2) A Fórum ülésén tanácskozási joggal vehet részt
a) annak a települési önkormányzatnak a polgármestere, amelyik a 8. § (1) bekezdése alapján nem rendelkezik szavazati joggal;
b) az az országgyűlési képviselő, amelynek egyéni választókerületéhez az adott járás területe vagy annak egy része tartozik;
c) a főispán;
d) annak a kiemelt térségi fejlesztési tanácsnak az elnöke, amelynek illetékességi területén az adott Fórum működik;
e) a miniszter képviselője;
f) a járás területén működő területi kereskedelmi és iparkamara képviselője.
(3) A Fórum ülésén részt vehet a vármegyei önkormányzati hivatal, a területileg illetékes vármegyei kormányhivatal, a járási hivatal, valamint a Területfejlesztési Szolgálat képviselője.
(4) A Fórum működésének részletes szabályait a főispán javaslatára, valamennyi tagja legalább kétharmadának igen szavazatával elfogadott ügyrendje szabályozza. Az ügyrend elfogadásának hiányában a Fórum a jelen rendeletben foglalt szabályok megfelelő alkalmazásával működik.
(5) A Fórum tagjai és a tanácskozási joggal részt vevők esetében meghatalmazás útján történő helyettesítésnek van helye. A főispánt a járási hivatal vezetője meghatalmazás nélkül is jogosult helyettesíteni.
(6) A Fórum ülése nem nyilvános, azon a tagok, a tanácskozási joggal részt vevők, a (3) bekezdésben megjelölt személyek, valamint a Fórum ügyrendje szerinti állandó és eseti meghívottak lehetnek jelen.
4. A fejlesztési igények benyújtása és véleményezése
10. § A miniszter a fejlesztési igények benyújtására, és a Fórum általi javaslattétel határidejére vonatkozóan évente felhívást (a továbbiakban: felhívás) tesz közzé, amely az egyes járások esetében tartalmazza a biztosítható fejlesztési keretösszeget (a továbbiakban: járási keret) is.
11. § (1) A járást érintő fejlesztési igényeket a járás tekintetében területileg illetékes főispánhoz kell benyújtani, aki ellenőrzi a benyújtási jogosultságot, és annak megállapítása esetén az általa jelzett határidőig a fejlesztési igényről kikéri a vármegyei közgyűlés elnökének véleményét. A főispán a benyújtott fejlesztési igényeket megküldi a miniszternek is.
(2) Fejlesztési igény több, önállóan megvalósítható ütemre bontható fejlesztés vonatkozásában is benyújtható (a továbbiakban: ütemezett fejlesztési igény) az egyes ütemekhez tartozó fejlesztési összegek megjelölésével.
(3) A különböző vármegyékben található járásokat érintő fejlesztési igényt megvizsgálás és véleményezés céljából a főispán minden érintett vármegyei közgyűlés elnökének megküldi.
12. § A vármegyei közgyűlés elnöke a fejlesztési igény tekintetében a benyújtótól szükség szerint javítást, kiegészítést kérhet, amelynek teljesítése esetén erről haladéktalanul értesíti a területileg illetékes főispánt.
5. A Fórum eljárására vonatkozó különös szabályok
13. § (1) A vármegyei közgyűlés elnöke a beérkezett fejlesztési igények és a 19. §-ban foglalt szempontok alapján a járási keret kétszerese mértékéig indokolással ellátott előterjesztés (a továbbiakban: előterjesztés) formájában javaslatot tesz a járás egésze szempontjából legszükségesebbnek tartott fejlesztési igényekre, továbbá az ütemezett fejlesztési igények esetében azok egyes ütemeire, valamint az egyes fejlesztési igények támogatásának mértékére vonatkozóan, majd ezt az általa véleményezett összes fejlesztési igénnyel együtt megküldi a főispánnak. Amennyiben a megyei jogú város polgármestere a 8. § (2) bekezdése alapján a Fórum társelnöke, a vármegyei közgyűlés elnöke az előterjesztést a megyei jogú város polgármesterével egyeztetve készíti el.
(2) A több járást érintő fejlesztési igény esetében az előterjesztésben azt is jelezni kell, hogy az előterjesztés készítője az adott fejlesztési igény támogatására a járási keretből milyen összeget javasol.
(3) Az előterjesztésben a különböző vármegyékben található járásokat érintő fejlesztési igény vonatkozásában javasolt fejlesztési összegről a főispán tájékoztatja a többi érintett főispánt, valamint az érintett vármegyei közgyűlés elnökét.
(4) A Fórum ülését − egyeztetve a vármegyei közgyűlés elnökével − a területileg illetékes főispán hívja össze, aki a meghívóval a napirendet és az (1) bekezdés szerinti előterjesztést, valamint összesített formában a véleményezett fejlesztési igényeket is köteles kiküldeni.
(5) Amennyiben több vármegyét vagy egy vármegyén belül több járást érint a fejlesztési igény, úgy a meghívó kézhezvételét követően, legkésőbb az ülés kitűzött időpontját megelőző negyedik napig az érintett járások Fórumainak szavazati joggal rendelkező tagjai kezdeményezhetik a főispánnál a Fórumok együttes ülésének (a továbbiakban: együttes ülés) megtartását. A kezdeményezéshez minden érintett Fórum esetében külön valamennyi tagja kétharmadának egyetértő nyilatkozata szükséges. A főispán a kezdeményezés kézhezvételét követően haladéktalanul intézkedik az együttes ülés összehívása iránt.
(6) Amennyiben a kezdeményező Fórumok nem azonos vármegye járásaihoz tartoznak, úgy az érintett főispánok egymással egyeztetnek, és a megegyezésük szerint kijelölt főispán jár el. Megegyezés hiányában a főispánok irányító szervi döntést kérhetnek.
(7) Amennyiben több vármegyét érint a fejlesztési igény, úgy az együttes ülést az érintett vármegyei közgyűlések elnökei közösen vagy a megegyezésük szerint kijelölt elnök vezeti.
(8) A vármegyén belül több járást érintő fejlesztési igény esetében a főispán megvizsgálja, hogy a valamennyi érintett Fórum által elfogadott támogatási javaslati arányok összességében megfelelnek-e a fejlesztési igényben megjelölt támogatás összegének. Amennyiben az kerül megállapításra, hogy nem felelnek meg, úgy a főispán kitűzi valamennyi érintett Fórum együttes ülésének időpontját, az érintett vármegyei közgyűlés elnökével együttműködésben kiküldi a meghívókat, azzal, hogy az együttes ülésen a támogatási arányok mellett az érintett Fórumnak az 1. § szerinti fejlesztési javaslat szükség szerinti módosításáról is döntenie kell.
(9) Amennyiben a 14. § szerinti fejlesztési javaslatban különböző vármegyék járásait érintő fejlesztési igény is szerepel, azok vonatkozásában a főispán egyeztet a többi érintett főispánnal arról, hogy a valamennyi érintett Fórum által elfogadott támogatási javaslati arányok összességében megfelelnek-e a fejlesztési igényben megjelölt támogatás összegének. Amennyiben az kerül megállapításra, hogy nem felelnek meg, úgy a legmagasabb támogatási arányt javasló Fórum ülésének összehívására jogosult – amennyiben az arányok egyenlőek, úgy a megegyezésük szerinti – főispán gondoskodik az érintett vármegyei közgyűlés elnökével együttműködésben valamennyi érintett Fórum együttes ülésének összehívásáról.
(10) Az együttes ülésen minden érintett Fórum valamennyi szavazati és tanácskozási joggal rendelkező tagja részt vesz a tanácskozásban, a szavazás azonban minden Fórum esetében külön történik a Fórum javaslattételére irányadó szabályok szerint.
14. § A Fórum minden, a Program keretében benyújtott fejlesztési igényt – ideértve az ütemezett fejlesztési igények egyes ütemeit is − megtárgyal, és a fejlesztési igények tekintetében az előterjesztésben foglaltaktól függetlenül a járási keret kétszerese mértékéig javaslatot tesz a miniszter részére (a továbbiakban: fejlesztési javaslat) azok támogatására, valamint az egyes fejlesztési igények támogatása mértékére vonatkozóan.
15. § A fejlesztési javaslat elfogadásához a Fórum valamennyi tagja legalább kétharmadának igen szavazata szükséges. A szavazás a Fórum ülésén több alkalommal is megismételhető.
16. § (1) A Fórum üléséről jegyzőkönyv készül, amelynek elkészítéséről a Fórum elnöke, együttes ülés esetében az ülést levezető elnök vagy a 13. § (7) bekezdése szerinti közös levezetés esetén együttesen gondoskodnak.
(2) A jegyzőkönyvet a Fórum elnöke és – amennyiben van – a társelnök írja alá, majd a főispán hitelesíti. A jegyzőkönyvet együttes ülés esetében az ülést levezető elnök vagy a 13. § (7) bekezdése szerinti közös levezetés esetén együttesen – amennyiben van, úgy a társelnökkel együtt – írják alá, és azt az együttes ülést összehívó főispán hitelesíti.
(3) A hitelesített jegyzőkönyvet a főispán megküldi a Fórum tagjai és a miniszter részére.
(4) A fejlesztési javaslat a miniszter részére a jegyzőkönyv hitelesítése előtt is megküldhető.
(5) Különböző vármegyében fekvő járások érintettsége esetén az együttes ülés jegyzőkönyvét érintettségüknek megfelelően a többi főispánnak is meg kell küldeni.
(6) A jegyzőkönyv mellékletét képezi
a) az elfogadott fejlesztési javaslat,
b) az előterjesztés, továbbá
c) valamennyi, a vármegyei közgyűlés elnöke által véleményezett fejlesztési igény.
17. § Amennyiben a 10. § szerinti felhívásban megjelölt határidőben a Fórum nem tesz javaslatot, úgy annak lejártát követő munkanapon a főispán a vármegyei közgyűlés elnöke által készített előterjesztést, továbbá valamennyi, általa véleményezett fejlesztési igényt megküldi a miniszter részére.
18. § (1) Amennyiben a 10. § szerinti felhívásban szereplő járási keret megemelésre kerül, akkor a miniszter biztosítja az érintett Fórum részére az ismételt javaslattétel lehetőségét az általa meghatározott összeg erejéig.
(2) Az ismételt javaslattétel lehetőségéről a miniszter értesíti a főispánt, aki a 13–17. §-ban foglaltak megfelelő alkalmazásával összehívja a Fórum ülését, azzal, hogy az a fejlesztési igények alapján a miniszter által meghatározott összeg erejéig újabb fejlesztési javaslatot terjesszen elő.
(3) A (2) bekezdés szerinti fejlesztési igénnyel kapcsolatos, az 5. § alapján történő döntéshozatalnak nem akadálya, ha a fejlesztés időközben megkezdődött vagy részben, illetve egészben megvalósult.
6. A benyújtott fejlesztési igényekkel kapcsolatos feladatok
19. § (1) A benyújtott fejlesztési igények vizsgálatára a területfejlesztésről szóló jogszabályokban, az Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepcióban, továbbá a vármegyei területfejlesztési koncepcióban és programban, illetve a kiemelt térségek fejlesztési programjaiban foglalt célkitűzésekhez való illeszkedésük alapján kerül sor, figyelembe véve a fejlesztési igény
a) közcélú jellegét;
b) több települést érintő, járási, térségi, vármegyei hatását és
c) a település együttműködésén alapuló jellegét.
(2) A vármegyei közgyűlés elnöke az (1) bekezdésben foglaltakon túl egyéb szempontokat is megvizsgálhat, amelyeket előterjesztésében bemutathat a Fórum részére.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
20. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.