21/2025. (IX. 11.) BVOP utasítás
21/2025. (IX. 11.) BVOP utasítás
az elítéltek kategória-besorolásának egyes szabályairól
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. Az utasítás hatálya a Büntetés-végrehajtás Országos Parancsnokságára (a továbbiakban: BVOP) és a büntetés-végrehajtási intézetekre (a továbbiakban: bv. intézet) terjed ki.
2. Minden elítéltet kategóriába kell sorolni a II. és III. fejezetben meghatározott határidőben. A besorolást kötelező soron kívül elvégezni a szabadságvesztés végrehajtásának félbeszakítása, feltételes szabadságra bocsátás, reintegrációs vagy otthonápolási őrizet megkezdése előtt.
A KÖZPONTI KIVIZSGÁLÓ ÉS MÓDSZERTANI INTÉZET ÉS AGGLOMERÁCIÓS SZERVEZETI EGYSÉGEI KEZDETI KATEGÓRIA-BESOROLÁSÁNAK HATÁRIDEJE
3. A büntetések, az intézkedések, egyes kényszerintézkedések és a szabálysértési elzárás végrehajtásáról szóló 2013. évi CCXL. törvény (a továbbiakban: Bv. tv.) 92. § (3) bekezdés a) pontja, illetve (4) bekezdése alá eső elítéltek esetében a Központi Kivizsgáló és Módszertani Intézetben (a továbbiakban: KKMI) megvalósuló kockázatelemzési vizsgálatot és kezdeti kategória-besorolást a Bv. tv. 92. § (5) bekezdésében meghatározott időtartam alatt kell lefolytatni, azzal, hogy az elítéltnek ezen idő alatt a Bv. tv. 92. § (6) bekezdése szerinti kezdeti kategória-besorolásáról szóló határozatot kézhez kell kapnia.
4. Amennyiben az elítélt kockázatelemzési vizsgálata és kezdeti kategória-besorolása a KKMI hatásköre, azonban törvényi, fogvatartási vagy biztonsági okból nem a KKMI-ben kerül végrehajtásra, a KKMI a szabadságvesztés foganatba vételét követő 30 napon belül gondoskodik az eljárás lefolytatásáról és a határozathozatalról.
5. A KKMI agglomerációs szervezeti egységeinek (a továbbiakban: ASZE) a Bv. tv. 92. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott elítéltek kezdeti kategória-besorolása során a 3. és 4. pont szerint kell eljárniuk.
6. A KKMI és az ASZE által hozott kezdeti kategória-besorolásról szóló határozat egy példányát dokumentált módon az elítélt részére át kell adni, egyet pedig a reintegrációs iratanyagában és a fogvatartotti nyilvántartásban el kell helyezni.
A BEFOGADÁSI ÉS FOGVATARTÁSI BIZOTTSÁG KEZDETI KATEGÓRIA-BESOROLÁSÁNAK HATÁRIDEJE
7. A Befogadási és Fogvatartási Bizottság (a továbbiakban: BFB) feladata, hogy a kezdeti kategória-besorolásról szóló döntés előtt megvizsgálja a Bv. tv. 95. § (4) bekezdés a) pontja teljesülését. Amennyiben megállapításra kerül, hogy a BFB hatáskörébe tartozik az elítélt kezdeti kategória-besorolása, az e fejezetben meghatározottak figyelembevételével szükséges eljárni.
8. Amennyiben az elítélt önként jelentkezik a szabadságvesztés büntetés megkezdésére a számára kiküldött felhívásban szereplő bv. intézetbe vagy oda vezetik elő, a kezdeti kategória-besorolást a befogadást foganatosító, illetve az átfogadáskor fogvatartó bv. intézetben kell végrehajtani a szabadságvesztés foganatba vételét követően, legkésőbb a befogadást követő 15 napon belül.
9. Amennyiben az egyéb jogcímen fogvatartott jogerős elítéltként történő átfogadására abban a bv. intézetben kerül sor, ahol várhatóan a szabadságvesztés büntetésének hátralévő részét tölteni fogja, a kezdeti kategória-besorolást a szabadságvesztés foganatba vételét követő 15 napon belül kell végrehajtani.
10. Amennyiben az elítélt nem a végrehajtásra kijelölt bv. intézetbe vonul be, vagy más bv. intézetbe kerül elővezetésre, vagy jogerős elítéltként való átfogadása nem a letöltésre kijelölt bv. intézetben történik, úgy az elítélt átszállítását követően a részére kijelölt bv. intézetnek kell a kezdeti kategória-besorolását végrehajtania, a szabadságvesztés foganatba vételét, de legkésőbb a fogvatartott befogadását követő 15 napon belül.
11. Amennyiben az elítélt a szabadságvesztés foganatba vételét követően legalább 15 napig nem kerül elszállításra onnan, ahol korábban egyéb jogcímen tartózkodott, és a kezdeti kategória-besorolás a BFB hatásköre, az aktuális fogvatartó bv. intézetnek – az előre nem prognosztizálható okból való ideiglenes elhelyezés esetén is – haladéktalanul végre kell hajtania a kezdeti kategória-besorolást.
12. A szabadságvesztés letöltését új befogadottként vagy átfogadottként megkezdő elítélt esetén a kockázatelemző, valamint a reintegrációs programokba történő bevonást és egyéb döntéseket elősegítő vizsgálatot annak a bv. intézetnek kell elvégeznie, amelyik a kezdeti kategória-besorolásról dönt.
13. A kezdeti kategória-besorolás a Bv. tv. 95. § (5) bekezdése szerinti határozathozatallal zárul, melynek egy aláírt példányát dokumentált módon az elítélt részére át kell adni, egyet pedig a reintegrációs iratanyagában és a fogvatartotti nyilvántartásban el kell helyezni.
AZ ASZE BFB-T TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGE
14. Az ASZE elvégezheti az agglomerációba tartozó bv. intézetek megkeresésére az esedékességi szűréseket és az adatelőkészítést a BFB munkájának támogatása céljából.
15. Az adatelőkészítés során az ASZE összegyűjti, értékeli és a BFB rendelkezésére bocsátja a Bv. tv. 92. § (2) bekezdésében foglalt szempontok alapján összegyűjtött adatokat, figyelemmel a szabadságvesztés, az elzárás, az előzetes letartóztatás és a rendbírság helyébe lépő elzárás végrehajtásának részletes szabályairól szóló 16/2014. (XII. 19.) IM rendelet 30. § (1) és (2) bekezdésében meghatározottakra.
16. Az ASZE ezen esetekben határozatot nem hoz, azonban feltünteti, hogy
a) a jogszabály alapján a szigorúbb kategória indokolható,
b) az alapeseti besorolásoknál enyhébb kategória nem indokolható, vagy
c) az alapeseti besorolásoknál enyhébb kategória indokolható.
17. Ezen esetekben a kockázatértékelési jelentés teljes elkészítéséért, a határozat tartalmáért és annak határidőben történő meghozataláért, valamint kihirdetéséért a BFB felelős.
A REINTEGRÁCIÓS ŐRIZETRE VAGY A FELTÉTELES SZABADSÁGRA BOCSÁTÁSRA VONATKOZÓ ELŐTERJESZTÉS ELŐTTI, AZ ELÍTÉLT KKMI VAGY ASZE HATÁSKÖRÉBE TARTOZÓ ÚJBÓLI KOCKÁZATELEMZÉSI VIZSGÁLAT BFB ÁLTALI KEZDEMÉNYEZÉSE
18. A Bv. tv. 96. § (1) bekezdés l) pontja alapján a BFB a reintegrációs őrizetre vagy a feltételes szabadságra bocsátásra vonatkozó előterjesztés előtt az elítéltnek a KKMI vagy az ASZE általi újbóli kockázatelemzési vizsgálatát a Bv. tv. 92. § (3) bekezdése szerinti hatáskör alapján kezdeményezheti, kizárólag abban az esetben, ha azt megalapozott indokkal szükségesnek ítéli, és az elítélt jelenlévő státuszban van.
19. Az újbóli kockázatelemzési vizsgálatra vonatkozó kezdeményezést és az annak indokoltságára vonatkozó részletes jelentést, valamint a döntést megalapozó iratokat az országos parancsnok biztonsági és fogvatartási helyetteséhez kell felterjeszteni.
20. A jelentéshez csatolni szükséges a BFB üléséről készült jegyzőkönyvet, mely tartalmazza az elítélt meghallgatásának részletes tartalmát, valamint a BFB tagjainak indokolását is magában foglaló álláspontját a büntetés-végrehajtási ügy támogathatóságáról, továbbá a büntetés-végrehajtási ügy teljes iratanyagát, beleértve a nyilvántartási, pszichológiai és fogvatartási szakterületi értékelő véleményeket, a büntetés-végrehajtási pártfogó felügyelő által készített és a rendőrségi környezettanulmányokat is.
21. A fogvatartási és pszichológiai szakterület képviselőjének a kockázatértékelő vélemény elkészítését megelőzően az elítéltet aktuálisan meg kell hallgatnia, és a kockázatértékelő véleményben ki kell térnie az egy hónapnál nem régebben – a prediktív mérőeszköz (a továbbiakban: PME) felvételben érintett valamennyi szakterület által – aktualizált PME értékek elemzésére is.
22. A KKMI a rendelkezésre álló információk alapján dönt az újbóli kockázatelemzési vizsgálat elkészítésének indokoltságáról, valamint az elítélt KKMI-hez szállításának szükségességéről.
23. A KKMI jelentést készít az újbóli kockázatelemzési vizsgálat elvégzéséről, egyúttal a vizsgálat eredménye alapján állást foglal a bv. intézeti javaslat támogató vagy elutasító jellegével kapcsolatban.
24. A büntetés-végrehajtási ügy büntetés-végrehajtási bírói döntésre való felterjesztése a kezdeményező bv. intézet feladata, melynek során a KKMI állásfoglalása szerinti javaslattétel nem jelent kötelezettséget.
AZ ELÍTÉLT KOCKÁZATELEMZÉSI VIZSGÁLAT SORÁN TANÚSÍTOTT MAGATARTÁSÁRA TEKINTETTEL TÖRTÉNŐ SZIGORÚBB KEZDETI KATEGÓRIA-BESOROLÁSA
25. A Bv. tv. 97. § (4) bekezdése esetén a KKMI vezetője – vagy szervezetszerű helyettese – vizsgálja a felterjesztett határozat jogi és szakmai megfelelőségét, majd a meghatározott szempontok szerinti értékelés eredményeképpen jóváhagyja a döntést.
TELEKOMMUNIKÁCIÓS JELENLÉT
26. A kockázatelemzési vizsgálat a bármely okból nem szállítható elítélt esetén telekommunikációs jelenlétet biztosító rendszeren keresztül is végrehajtható.
27. A telekommunikációs jelenlét kezdeményezése a kategória-besorolás végrehajtásáért felelős szervezeti egység feladata.
28. Az elítéltet fogva tartó bv. intézet köteles gondoskodni a fogvatartott telekommunikációs jelenlétének megszervezéséről és biztosításáról.
29. A telekommunikációs jelenlétet követően a kategória-besorolásról szóló határozatot a kategória-besorolás végrehajtásáért felelős szervezeti egység a fogvatartó bv. intézet útján kézbesíti az elítéltnek.
30. A határozat egy példányát dokumentált módon az elítélt részére át kell adni, egyet pedig a reintegrációs iratanyagában és a fogvatartotti nyilvántartásban el kell helyezni, továbbá egy, az átvételt igazoló másolati példányt a határozathozó részére meg kell küldeni.
A KKMI KATEGÓRIA-BESOROLÁSI BIZOTTSÁGA
31. Amennyiben a KKMI hatáskörében történő kockázatelemzési vizsgálat felveti az elítélt szigorúbb kategóriába sorolásának lehetőségét, a KKMI vezetője összehívja a KKMI kategória-besorolási bizottságát (a továbbiakban: KKMI KBB), mely dönt a Bv. tv. 93. § (3) bekezdése vagy 97. § (4) bekezdése alkalmazásának indokoltságáról vagy mellőzéséről.
32. A KKMI KBB vezetője a KKMI főosztályvezetője, távollétében szervezetszerű helyettese.
33. A KKMI KBB legalább 3 főből áll, az ülésein kötelezően részt vesz a KKMI szakterületi osztályvezetője és legalább egy, az elítélt kockázatelemzési vizsgálatát végrehajtó személyi állományi tag. A harmadik fő a felmerült indokolás szempontjából releváns szakmai tapasztalattal rendelkező személyi állományi tag.
34. A határozatképesség biztosítása érdekében a részvételre kötelezett tagok helyettesítéséről a KKMI KBB vezetője köteles gondoskodni.
35. A KKMI KBB döntésének kialakításához köteles áttekinteni a kockázatelemzési vizsgálat eljárásának iratanyagát és annak eredményét, továbbá megismerni a tagok véleményét.
36. A KKMI KBB ülésére kizárólag a hét utolsó munkanapja előtti munkanapon kerülhet sor.
37. A KKMI KBB üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, mely a kockázatelemzési vizsgálat iratainak részét képezi, arra a Bv. tv. 26. § (4) bekezdés b) pontjában foglalt irat-megismerési korlátozás érvényes.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
38. Ez az utasítás a közzétételét követő 8. napon lép hatályba.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás