• Tartalom

25/2025. (VII. 16.) BM rendelet indokolás

25/2025. (VII. 16.) BM rendelet indokolás

az egészségügyi ellátásokat és népegészségügyet érintő miniszteri rendeletek módosításáról szóló 25/2025. (VII. 16.) BM rendelethez

2025.07.17.
A Kormány elkötelezett a magyar lakosság egészségügyi állapotának javítása mellett, mely célt az ellátások és az ellátórendszer hatékonyságának folyamatos javításával törekszik elérni. Kiemelt figyelmet igényel az egészségügy feltételrendszerének folyamatos figyelemmel kísérése és a szükséges módosítások átvezetése, a szabályozás aktualizálása.
A jelzett célok megvalósítása érdekében a módosítás az egyes egészségügyi ellátásokat, valamint a népegészségügyet érintő témákban tartalmaz intézkedéseket.
1. Egészségügyi ellátásokat érintő módosítások
1.1. Betegszállításra vonatkozó szabályozás
– A betegszállításra használható járművek 10 éves üzemeltethetőségi idejére vonatkozó előírást 2027. december 31-ig csak azon járművek esetében kell alkalmazni, amelyeket a módosítás hatálybalépését követően helyeztek üzembe.
– A megrendeléstől a finanszírozás elszámolásáig egységes, zárt informatikai rendszer (Országos Betegszállítás Irányító Rendszer) kötelező használata.
– Az intézményi integrációk okán szükséges jogszabályi szinten megjeleníteni a telephelyek közötti betegszállítást is.
– A beteg sajátos körülményeinek jelzése [150 kg testtömeget meghaladó (nagysúlyú) betegek szállításának rögzítése] a megrendelés során.
– Az OMSZ utasítási jogkörrel történő felruházása.
– A betegszállító járművek betegre való várakozási idejének csökkentése.
– Intézményből intézménybe szállítás illetékességének racionalizálása.
1.2. A Donor Regiszterre vonatkozó szabályozás
Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény (Eüak) biztosítja, hogy a plazmaferezis állomások a Donor Regiszterből lekérdezhessék, hogy a beteg mikor vett részt donor plazmaferezis eljárásban. A plazmacentrumok általi lekérdezéssel nyilvánvalóvá válik, hogy a plazmaadásra megélhetésből jelentkező személyt adott esetben már az egészségkárosodás fenyegeti, így a centrumok működése biztonságosabbá válik. Lekérdezési díjként 15 forint kerül előírásra.
1.3. Háziorvosi ügyeletre vonatkozó szabályozás
– Az OMSZ országos illetékességére tekintettel a rendelet egyszerűsítésre kerül.
– Törlésre kerül az a kitétel, hogy az ügyelet működtetője köteles gondoskodni a helyettesítésről, ez a jövőben kizárólag az ügyeletre beosztott orvos felelőssége.
– A háziorvosi, házi gyermekorvosi részvétellel működtetett ügyeleti ellátás szakmai, szervezeti és munkavégzési feltételeinek, valamint a díjazásnak a meghatározása.
– Az ügyeleti idő meghatározása pontosításra kerül.
– A kompetencia kibővítésre kerül.
1.4. Házi gyermekorvosi ellátásra vonatkozó módosítás
A módosítás értelmében a házi gyermekorvosi tevékenység gyakorlása az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképesítés megszerzéséről szóló 22/2012. (IX. 14.) EMMI rendelet 2. melléklet 6.3.2. pontjában meghatározott csecsemő- és gyermekgyógyászat 2. részvizsga teljesítésével – szakmai felügyelettel – lehetővé válna. A szakmai felügyelet akkor biztosított, ha a felügyelő orvos konzultáció céljából folyamatosan elérhető.
1.5. Védőnői ellátásra vonatkozó módosítások
A területi védőnői körzetek kialakításának szabályait tartalmazza, amellyel kapcsolatban jelenleg nincs jogszabályban rögzített eljárásrend. Az átlátható és egységes jogalkalmazás érdekében, valamint annak érdekében, hogy az OKFŐ a körzetek átalakítására vonatkozó kérelmek tekintetében jogszerűen tudjon eljárni, a módosítás átmeneti rendelkezést is tartalmaz, oly módon, hogy az új szabályokat a rendelet hatálybalépését megelőzően az irányító vármegyei intézmények által a területi védőnői körzetmódosításokra tett javaslatok tekintetében is alkalmazni rendeli. A kifejtett indokok alapján az átmeneti rendelkezés nem hátrányos az irányító vármegyei intézményekre nézve.
Továbbá rögzítésre kerül, hogy az országos tisztifőorvos által működtetett egységes védőnői informatikai rendszerben történő egészségügyi dokumentáció rögzítési kötelezettség nem terjed ki az iskola-egészségügyi gondozást végző védőnőkre, az általuk – és az iskolaorvosok által – gondozott személyek vonatkozásában az Oktatási Hivatal által működtetett KRÉTA Iskola Egészségügyi Rendszermodulban kerül előírásra dokumentációs kötelezettség 2025. szeptember 1-jével kezdődően.
1.6. Humán reprodukcióra vonatkozó szabályozás
Bekerül a petesejtfagyasztási javallatok közé – a férfiakhoz hasonlóan – a szociális javallat is, amely javasolt lehet olyan fiatalnál, akinél feltételezhető, hogy a későbbiekben jelentősen csökken majd a petesejt megtermékenyülési képessége, azonban jelenleg még nem tervez gyermeket (pl. nincs férj, egyetemre jár, hosszabb külföldi kiküldetésre megy, vagy csak még nem készült fel a gyermekvállalásra).
1.7. Keresztdonációra vonatkozó szabályozás
A keresztdonáció csak két pár között valósulhat meg, a módosítás szerint – a nagyobb kompatibilitás elérése érdekében – több pár is részt vehet keresztdonációban.
1.8. A Nemzeti Csípő- és Térdízületi Endoprotézis Beültetés Regiszterbe jelentendő adatok módosítása
Az egyes protézisekkel kapcsolatos beavatkozások bejelentésének és nyilvántartásának rendjéről szóló 5/2016. (II. 29.) EMMI rendelet 2. melléklete szabályozza a Protézis Regiszterbe jelentendő adatok körét. Az egészségügyi ágazat és szakemberek által szerzett tapasztalatok, visszajelzések, külföldi jó gyakorlatok ismerete indokolttá teszi a 2. melléklet tartalmi egyszerűsítését, szakmai igényeknek megfelelő kiegészítését az adatbevitel eredményessége, az elemzések jobb hasznosíthatósága, felhasználhatósága érdekében.
1.9. EESZT eseménykatalógusba jelentendő adatok körének bővítése
Szükséges, hogy a klinikai vizsgálatba bevont betegek nyomonkövethetők legyenek az EESZT-ben. Emellett szükséges annak megoldása, hogy a klinikai vizsgálatot végző orvos a vizsgálatba bevont személy EESZT-be feltöltött dokumentációját a klinikai vizsgálat időtartama alatt nyomon tudja követni, be tudjon tekinteni az EESZT-be, akár a beteg személyes jelenléte nélkül is.
A 39/2016. (XII. 21.) EMMI rendelet 1. mellékletében ezért előírásra kerül, hogy a klinikai kutatások során új eseménykatalógus bejegyzések kerülnek felvezetésre.
Továbbá az iskola-egészségügyi ellátásokhoz kapcsolódóan is módosításokra kerül sor a jelentendő adatkörök vonatkozásában.
2. Népegészségügyet érintő módosítások
2.1. Ingatlan fertőtlenítése
Az otthonukban vagy egyéb ingatlanban elhunytak holttestére vonatkozó, valamint a ingatlan nem megfelelő higiénés állapota (pl. hulladék felhalmozása vagy a lakásban nem megfelelő körülmények között tartott állatok) miatt szükséges fertőtlenítési előírások kerülnek megalkotásra.
2.2. Az atomenergiáról szóló 1996. évi CXVI. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 16/2000. (VI. 8.) EüM rendelet technikai módosítása
A sugársérültek ellátására kijelölt intézmények megnevezésének pontosítását tartalmazza.
2.3. Étrend-kiegészítőkkel és az egészségügyi szolgáltatás keretében használt, éles vagy hegyes munkaeszközökkel kapcsolatos tevékenységre vonatkozó módosítás
A módosítások jogharmonizációs célt szolgálnak.
2.4. Ritka betegségek bejelentése
Az Eüak. szerinti szabályozás nem csak a veleszületett rendellenességek, hanem az ORPHA kóddal rendelkező ritka betegségek bejelentésére is kiterjed, ezért szükséges a veleszületett rendellenességek bejelentéséről és nyilvántartásuk rendjéről szóló 21/2014. (III. 20.) EMMI rendelet ez irányú kiegészítése.
2.5. A Legionella fertőzésre vonatkozó szabályozás módosítása
A sportközpontok definícióját tartalmazza, az egyértelmű jogalkalmazás érdekében.
2.6. A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek és a harmadik országbeli állampolgárok magyarországi tartózkodásával összefüggő közegészséget veszélyeztető betegségekről szóló 32/2007. (VI. 27.) EüM rendelet módosítása
A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy tartózkodásának engedélyezésekor a közegészséget veszélyeztető betegség fennállásának ténye nem kerül vizsgálatra, azt kizárólag az idegenrendészeti kiutasítás elrendelésére vonatkozó javaslat tekintetében lehet vizsgálni. A módosítás összhangban van az Európai Parlament és Tanács 2004. április 29-i 2004/38/EK irányelv 8. cikk (5) bekezdésével és 10. cikk (2) bekezdésével.
A szabályozás jellegére figyelemmel – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – a miniszteri rendelethez kapcsolódó indokolás közzétételre kerül.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére