• Tartalom

26/2025. (VIII. 7.) HM utasítás

26/2025. (VIII. 7.) HM utasítás

a hazafias és honvédelmi nevelés támogatásáról

2025.08.09.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontja alapján a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § (1) Az utasítás hatálya – a Katonai Nemzetbiztonsági Szolgálat kivételével – a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény 3. § 14. pontja szerinti honvédelmi szervezetre terjed ki.

(2) A Honvéd Kadét Program (a továbbiakban: HKP), valamint a hazafias és honvédelmi nevelés célja a társadalom önvédelmi és ellenállóképességének megerősítése és fokozása, a fiatalok pályára irányítása a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) humánerőforrás igényeinek megfelelő utánpótlás biztosítása érdekében, valamint az MH társadalmi elismertségének növelése.

2. § Az utasítás alkalmazásában

1. hazafias nevelés: a hazához, a haza értékeihez való érzelmi kötődés, pozitív viszony kialakítása és megszilárdítása,

2. HKP: három szintből álló – a honvéd kadét közismereti képzés vagy a honvéd kadét szakképzés tantárgyi elemeire épülő, a Honvédelem Minisztérium (a továbbiakban: HM) által támogatott, HKP partneriskolában vagy a honvédelmi tárca fenntartásában működő középiskolában – gyakorlati szempontrendszerek alapján létrehozott szakmai keretrendszer, amelyben a tanórai elemeket honvédelmi jellegű szakkörök és szabadidős elfoglaltságok (a továbbiakban: szabadidős elemek) egészítik ki, amelyek egymásra épülve, egymást erősítve fejtik ki hatásukat, és emelt szinten biztosítják a honvédelmi nevelés programjának, valamint a honvédségi pályára irányítás céljának megvalósítását,

3. HKP I.: a HKP belépő szintje, amely esetén a középiskola a szabadidős elemeket és a honvéd kadét közismereti képzést biztosítja,

4. HKP II.: a HKP középső szintje, amely esetén a nem a HM fenntartói irányítása alatt álló középiskola a szabadidős elemeket és a honvédelem ágazatba tartozó szakképzést biztosítja,

5. HKP III.: a HKP felső szintje, amely esetén a HM fenntartói irányítása alá tartozó többcélú szakképző intézmény vagy köznevelési intézmény a HKP tanórai és szabadidős elemeinek hatását a kötelező bentlakásos képzéssel fokozza,

6. HKP partneriskola: HKP I. vagy a HKP II. szintjén működő középiskola, amely a feladatai ellátása érdekében együttműködési megállapodást köt a Honvédelmi Sportszövetséggel (a továbbiakban: HS) és az MH végrehajtásért és támogatásért, valamint ellátásért felelős kijelölt honvédségi szervezetével (a továbbiakban: végrehajtásért felelős szervezet),

7. honvéd kadét: az a HKP valamelyik szintjén középiskolai tanulmányait folytató személy, aki önkéntes vállalás alapján, a törvényes képviselő hozzájárulásával részt vesz a HKP által biztosított honvédelmi nevelésben,

8. honvéd kadét formaruházat: az MH-nál rendszeresített egyenruhától megkülönböztethető, attól eltérő, a honvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által, az MH-n keresztül biztosított formaruházat, amelyet a honvéd kadétok, a honvéd kadét instruktorok és a honvéd kadét oktatók (a továbbiakban együtt: HKP-ban részt vevők) az 1. mellékletben meghatározott ajánlás szerint viselhetnek,

9. honvéd kadét instruktor: a HKP partneriskola nevelőtestületének vagy oktatói testületének tagja vagy óraadója, aki a HKP keretében a honvéd kadét szabadidős tevékenységet szervezi és irányítja,

10. honvéd kadét közismereti képzés: a honvédelemhez kapcsolódó közismereti tantárgyak kerettantervei szerinti, középiskolában folyó képzés, melyet a HM módszertani javaslatokkal támogat,

11. honvéd kadét oktató: a HKP partneriskola nevelőtestületének pedagógus tagja, oktatói testületének oktatója vagy óraadója, aki a HKP keretében a honvéd kadét tanórai tevékenységét szervezi és irányítja,

12. honvéd kadét szakképzés: a miniszter által engedélyezett, a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény (a továbbiakban: Szkt.) 10. §-a szerinti szakmajegyzékben szereplő honvéd kadét szakmára felkészítő, technikumban zajló képzés,

13. honvédelem tantárgy: a középiskolákban meghatározott évfolyamon, a szabad órakeret terhére, az osztályok órarendjébe beépített, közismereti tantárgy, amely általános ismereteket ad a honvédelemmel összefüggő feladatokról,

14. honvédelmi alapismeretek tantárgy: a középiskolákban a szabad órakeret felhasználásával, a tanulók által választható közismereti tantárgy, amely emelt szinten biztosítja a honvédelmi ismeretek elsajátítását,

15. honvédelmi nevelés: olyan oktatási-nevelési folyamat, melynek során a magyar állampolgárok fizikai, érzelmi és szellemi felkészítése történik a haza védelmére, fontos eleme az országban élő emberek és a nemzeti értékek megóvásához szükséges tudás és attitűdök elsajátíttatása,

16. honvédségi pályára irányítás: a haderő humánerőforrás igényeinek megfelelő létszámú utánpótlása érdekében végzett olyan szakmai tevékenység, melynek során a honvédségi szervezet a pályaválasztás előtt álló fiatalok részére a katonai szolgálatra, az egyes szolgálati formákra, a továbbtanulási lehetőségekre vonatkozó hiteles, célzott információkat szolgáltat annak érdekében, hogy minél nagyobb hányaduk válassza a katonai életpályát,

17. katona oktató: az MH személyi állományának azon tagja, aki a középiskolában a honvédelmi nevelés-oktatás keretében a honvédelem tantárgy oktatására és egyéb foglalkozás tartására pedagógus munkakörben kerül alkalmazásra, és feladatát a nevelőtestület vagy oktatói testület tagjaként, a köznevelési vagy szakképzési intézményeknél működő keretrendszerben végzi,

18. középiskola: a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény szerinti gimnázium, szakgimnázium és az Szkt.-ban meghatározott technikum és szakképző iskola,

19. mentor: a mentorprogramban mentorálást végző személy, aki legalább 5 év vagy a mentortörzs által egyéni elbírálás alapján meghatározott időtartamú aktív szolgálati viszonnyal rendelkező, az MH hivatásos vagy szerződéses állományának előzetes kiválasztási eljárásán megfelelt tagja, a HS-sel szerződéses viszonyban álló szakember,

20. mentorkoordinátor: a mentortörzset irányító személy,

21. mentorprogram: a HM által támogatott, középiskolában folyó honvéd kadét közismereti képzéshez vagy a honvéd kadét szakképzéshez kapcsolódó szakmai program, amely biztosítja a honvéd kadétok katonai pályával kapcsolatos ismereteinek bővítését, szocializációjuk elősegítését, motivációjuk erősítését, pályaorientációs tanácsadás nyújtását, valamint segíti a HKP partneriskolák, valamint a honvéd tisztképzést folytató felsőoktatási intézmény oktatóinak, tanárainak, nevelőinek munkáját,

22. mentortörzs: a mentorprogram tervezéséért, irányításáért felelős aktív katonai szolgálattal rendelkező személyekből álló szakmai csoport, melynek tagjai a 19. pontban meghatározottak szerint mentori tevékenységet is végezhetnek,

23. szupervizor: a honvédelem tantárgy oktatása keretében a katona oktatók pedagógiai, oktatásmódszertani támogatását és felügyeletét, a tantárgy oktatásának minőségirányítási feladatait ellátó, a HS-sel szerződéses viszonyban álló szakember,

24. szupervizor koordinátor: a szupervizor törzset irányító személy,

25. szupervizor törzs: a katona oktatók pedagógiai, oktatás módszertani felügyeletét, a tantárgy oktatásának minőségbiztosítási feladatait ellátó személyekből álló szakmai csoport.

2. A honvédelmi szervezet honvédelmi nevelési feladatai

3. § (1) A hazafias és a honvédelmi neveléssel kapcsolatos feladatok irányítását, normatív szabályzóinak kidolgozását a HM Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott, a szakterületért felelős helyettes államtitkár (a továbbiakban: HÁT) a HM hazafias és a honvédelmi nevelés támogatásával kapcsolatos feladatait ellátó kijelölt szakterületi felelős szervezeti egység útján (a továbbiakban: HM szervezeti egység) végzi.

(2) A HÁT felkérhet külsős együttműködőket a hazafias és honvédelmi nevelési feladatokban történő közreműködésre.

(3) A hazafias és honvédelmi nevelési feladatok végrehajtásáért a Honvéd Vezérkar Főnöke (a továbbiakban: HVKF) mint a végrehajtási feladatok ellátásáért felelős szervezet vezetője felelős. A hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP végrehajtásával összefüggő feladatok megvalósítása érdekében a HM más szervezetet is bevonhat.

(4) A hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP támogatásának végrehajtásával összefüggő, jelen utasítás szerint rá eső feladatokat a HVKF a Honvéd Vezérkar (a továbbiakban: HVK) honvédelmi nevelésért felelős szervezeti egysége útján (a továbbiakban: HVK szervezeti egység) irányítja, illetve a végrehajtás koordinációjáért felelős honvédségi szervezet (a továbbiakban: koordinációért felelős szervezet) és a végrehajtásért felelős szervezet hajtják végre.

4. § A HM szervezeti egység

a) tervezi a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos forrásszükségletet, és a költségvetés tervezés során meghatározásra kerülő keretszám figyelembevételével szükség szerint végrehajtja a visszatervezést,

b) kapcsolatot tart a HVK szervezeti egységével,

c) tanévenként meghatározza a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskolák körét, biztosítja a katona oktatók felkészítését, képzését, a katona oktatók feladatainak meghatározását, a szupervizorok útján a honvédelem tantárgy oktatásának pedagógiai, módszertani szakmai és minőségirányítását,

d) dönt a középiskola HKP I. szinthez történő csatlakozásáról, illetve miniszteri döntésre előkészíti a HKP partneriskola HKP II. szintre lépéséhez benyújtott kérelmét,

e) egyeztetéseket folytat és információt biztosít a HVK szervezeti egység részére a hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP-val kapcsolatos stratégiai döntésekről,

f) meghatározza – a HVK szervezeti egységével együttműködésben – a HKP és a honvédelmi nevelést támogató programok szakmai kritériumrendszerét,

g) meghatározza – a HVK szervezeti egységével együttműködésben – a HKP minőségbiztosítási rendszerét,

h) meghatározza a honvédelmi nevelés keretében oktatott középiskolai közismereti tantárgyak tananyagtartalmát és kerettantervét,

i) éves programtervet készít – a tárgyévet megelőző év január 31-ig – a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos programokról, és azt megküldi a HVK szervezeti egység részére,

j) meghatározza

ja) a honvéd kadét formaruházat,

jb) oktatás támogatásához szükséges eszközök, felszerelések és segédletek körét,

[a ja) és jb) alpontban foglaltak a továbbiakban együtt: eszköz és felszerelés],
jc) a honvédelmi nevelés területével foglalkozó szakemberek és katona oktatók felkészítésének, továbbképzésének rendjét, tevékenységük koordinálását,
k) kezdeményezi a HVKF-nél – a honvédelmi nevelést támogató feladatok végrehajtására tervezett költségvetés terhére – a központi és intézményi szintű logisztikai beszerzési eljárás megindítását,
l) részt vesz a beszerzési dokumentáció kidolgozásában és az ajánlatok elbírálásában,
m) meghatározza a beszerzett eszközök és felszerelések elosztásának irányelveit, és
n) évente két alkalommal, február 15-ét és szeptember 15-ét követően tájékoztatást kér a HVK szervezeti egység tevékenységéről a HVKF útján.

5. § (1) A HVKF intézkedik a hazafias és honvédelmi neveléssel összefüggő feladatok végrehajtására, illetve abban való közreműködésre, így különösen

a) az MH területvédelmi feladatokat ellátó szervezeteiben a végrehajtásért felelős szervezet kijelölésére,

b) a Honvédelmi tábor, az Országos Haditorna Versenysorozat, az „1000 év katonái” című honvédelmi témájú szellemi csapatvetélkedő végrehajtásával összefüggő feladatok megszervezésére,

c) a HM hatályban lévő Honvédelmi Nevelési és Oktatási Stratégiájában rögzített – a hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, a HKP-val, valamint a társadalom egészét érintő – elgondolással összhangban lévő, az MH által szervezett program- és végrehajtási tervek előkészítésére, kidolgozására, valamint a programtervek HM szervezeti egység részére történő jóváhagyásra történő felterjesztésére,

d) a honvédségi szervezet önálló szervezésében megvalósuló, a hazafias és honvédelmi neveléssel, valamint a HKP-val kapcsolatos program elgondolásának véleményezésére és ennek – legkésőbb a program kezdetét megelőző 30. napig – a HM szervezeti egység részére történő továbbítására,

e) az MH hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP-val kapcsolatos feladatok éves költségvetési tervének elkészítésére a HM által biztosított irányelvek és alapadatok alapján,

f) a honvédelmi nevelés területével foglalkozó beosztások létrehozására, a beosztások feltöltésére,

g) az MH alaprendeltetéséből adódó feladatokra biztosított humánerőforráson felül fennmaradó humánerőforrásból a honvédelem tantárgy oktatásához szükséges katona oktatói létszám biztosítására, a szupervizori feladatok érvényesülésére a katona oktatók és a szupervizorok között kialakított közvetlen kapcsolattartás útján,

h) tanévenként a katona oktatók vezénylésére a meghatározott középiskolákba,

i) a tartósan távollévő katona oktató helyettesítésére,

j) a HKP-val kapcsolatos elektronikus felületek üzemeltetésének koordinálására,

k) az MH szintű feladat kapcsán felmerülő tapasztalatok gyűjtéséről és az azon alapuló javaslat kidolgozásáról.

(2) A koordinációért felelős szervezet gondoskodik a hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatása, valamint a HKP-val kapcsolatos feladatok végrehajtása keretében a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskola és a HKP partneriskola adatainak nyilvántartásáról, így különösen

a) a Köznevelési Információs Rendszerben (a továbbiakban: KIR) vagy a Szakképzés Információs Rendszerében (a továbbiakban: SZIR) rögzített pontos nevének és

b) OM azonosítójának, illetve közös igazgatású nevelési-oktatási intézmény tagintézménye esetén a középiskola OM azonosítójának és a tagintézmény feladatellátási helyként rögzített sorszámának a KIR-ben, illetve szakképzési centrum részeként működő szakképző intézmény SZIR-ben rögzített OM kódjának

tárolásáról.

(3) A HVKF a hazafias és honvédelmi nevelésben, a honvédelem tantárgy oktatásában, valamint a HKP-ban részt vevők logisztikai támogatásához szükséges feladatok megszervezése, ellátása, felügyelete során intézkedik

a) az ellátási rendszer koordinálásával összefüggő feladatok végrehajtására,

b) az eszköz és felszerelés használatba adására vonatkozó – az ingó vagyontárgyak ideiglenes használatba adásának rendjéről szóló HM utasítás szerinti – szerződés előkészítésére és megkötésére,

c) a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskola, valamint a HKP partneriskola részére átadott eszköz és felszerelés nyilvántartására,

d) a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskola, valamint a HKP partneriskola részére átadott eszköz és felszerelés – az együttműködési megállapodásának felmondása következtében – visszavételével, megőrzésével és tárolásával, valamint – szükség esetén – karbantartásával és a honvéd kadét formaruházat minőségi cseréjével, selejtezésével kapcsolatos feladatok ellátására és

e) a honvédségi szervezetek 4. § a) pontja szerint megtervezett költségvetési előirányzatok felhasználásának nyilvántartására.

(4) A HVKF meghatározza a HKP-hoz csatlakozással, a HKP II. szintjére lépéssel, a HKP-ból történő kilépéssel és a végrehajtásért felelős szervezet megváltoztatásával összefüggő, a honvédségi szervezet feladatellátásának szabályait, így különösen

a) a 2. melléklet szerinti együttműködési megállapodás megkötésének,

b) a HKP iránt érdeklődő középiskola, illetve a HKP partneriskola adataiban bekövetkező változással kapcsolatos adatszolgáltatás

rendjét.

(5) A HVKF

a) meghatározza a honvédségi szervezet és a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskola, valamint a HKP partneriskola közötti kapcsolattartás és együttműködés szabályait,

b) kialakítja a honvéd kadét szakképzésben részt vevő honvéd kadét, valamint az egyéb közép- és felsőfokú oktatási intézményből kötelező szakmai gyakorlatra vagy iskolai közösségi szolgálatra jelentkező diák foglalkoztatásához szükséges eljárásrendet,

c) szervezi a honvédelmi nevelés területével foglalkozó szakemberek és a katona oktatók tevékenységét,

d) felügyeli a hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP-val kapcsolatos feladatok végrehajtását.

(6) A HVKF intézkedik a 3. melléklet szerinti HKP minőségbiztosítási rendszer működtetésére.

3. A mentorprogrammal kapcsolatos szabályok

6. § (1) A HKP mentorprogram célja a pályaorientációs tevékenység megerősítése, a honvédelmi életpályára irányítás személyes és szervezett formában történő megvalósítása. A HKP mentorprogramot közvetlenül a HÁT irányítja. A feladatok ellátásáért, ütemezéséért a mentortörzs felelős.

(2) A mentorprogram megszervezése, működtetése és ellenőrzése érdekében a HÁT felkérhet külsős együttműködőket közreműködésre.

(3) A mentorkoordinátor személyét a HÁT jelöli ki.

(4) A mentortörzs tagjait a mentorkoordinátor a HÁT jóváhagyásával jelöli ki.

(5) A mentorkoordinátor a mentortörzs tagja.

(6) A mentorkoordinátort a HÁT jelöli ki.

4. A HKP bővítésével kapcsolatos szabályok

7. § (1) A HM szervezeti egység kezeli a középiskola által benyújtott, 4. melléklet szerinti, a HKP-hoz történő csatlakozási szándéknyilatkozatot (a továbbiakban: szándéknyilatkozat).

(2) A középiskola csatlakozása a HKP I. szintjén történik.

(3) A honvéd kadét közismereti képzés felmenő rendszerben történő megkezdésének időpontja

a) a tárgyév május 31. napjáig beérkező szándéknyilatkozat esetén nem lehet korábbi, mint a tárgyévet követő év szeptember 1.,

b) a tárgyév május 31. után beérkező szándéknyilatkozat esetén nem lehet korábbi, mint a tárgyévet követő 2. év szeptember 1.

(4) A HM szervezeti egység

a) szükség esetén személyesen bejárja a középiskolát,

b) az (1) bekezdés szerinti szándéknyilatkozat kézhezvételét követő 14 naptári napon belül megvizsgálja a középiskola csatlakozási szándéka és a HKP fejlesztési terve közötti összhangot, és

c) a HVK szervezeti egységétől bekéri a koordinációért felelős szervezet véleményét a szándéknyilatkozatot benyújtó középiskolával kapcsolatosan.

(5) A HM szervezeti egység a (4) bekezdés szerinti bejárást, vizsgálatot és a koordinációért felelős szervezet véleményének megismerését követően

a) értesíti a középiskolát, ha csatlakozási szándéka nem áll összhangban a HKP fejlesztési tervével, vagy

b) megkeresi a HVK szervezeti egységét a középiskolával együttműködő, végrehajtásért felelős szervezet kijelölése érdekében, ha a középiskola csatlakozási szándéka a HKP fejlesztési tervével összhangban áll.

(6) A HVKF – a HM szervezeti egység kezdeményezésének kézhezvételét követő 14 napon belül – a koordinációért felelős szervezet útján kijelöli a középiskolával együttműködő, végrehajtásért felelős szervezetet, és intézkedik az együttműködési megállapodás megkötésére.

(7) A végrehajtásért felelős szervezet tájékoztatja – az együttműködési megállapodás megkötését 14 nappal megelőzően – a HM szervezeti egységet az aláírás időpontjáról és helyszínéről, és tájékoztatja – az együttműködési megállapodás megkötését követő 7 napon belül – a HS-t.

(8) A végrehajtásért felelős szervezettel kötött együttműködési megállapodás aláírásának napján a szándéknyilatkozatot benyújtó középiskola HKP partneriskolává válik.

8. § (1) A HM szervezeti egység kezeli a szakképzést folytató HKP partneriskola általi – legkorábban a honvéd kadét közismereti képzés bevezetésének időpontjától számított harmadik tanévben benyújtható – írásbeli megkeresést, amely tartalmazza a HKP II. szintre lépési szándékot és a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 45. § (2) bekezdése szerinti miniszteri engedély iránti kérelmet a honvéd kadét szakképzés bevezetésére (a továbbiakban: módosítási kérelem) vonatkozóan.

(2) A HM szervezeti egység a módosítási kérelmet a kézhezvételét követő 14 napon belül megvizsgálja, és

a) haladéktalanul tájékoztatja a HKP partneriskolát, ha a HKP partneriskola módosítási kérelme a HKP fejlesztési tervével nem áll összhangban, vagy

b) a módosítási kérelmet – tárgyév július 15-ig – miniszteri döntésre előkészíti, ha a HKP partneriskola módosítási kérelme a HKP fejlesztési tervével összhangban áll.

(3) A HM szervezeti egység a miniszter döntését követő 7 napon belül tájékoztatja a döntésről

a) a HKP partneriskolát,

b) a HVK szervezeti egységét és

c) a HS-t.

(4) A honvéd kadét szakképzés megkezdésével a HKP partneriskola a HKP II. szintjére lép. A HKP partneriskola a honvéd kadét szakképzés megkezdése mellett a honvéd kadét közismereti képzést is tovább folytathatja.

9. § (1) A HKP-ból történő kilépés az együttműködési megállapodás felmondásával kezdeményezhető.

(2) A HVK szervezeti egysége a felmondásról szóló nyilatkozat beérkezését követő 14 napon belül tájékoztatja a HM szervezeti egységet és a HS-t.

10. § (1) A HKP-ból felmenő rendszerben kivezetésre kell felkérni a HKP partneriskolát, amennyiben a részéről elfogadott minőségbiztosítási rendszer teljesítménykritériumait három egymást követő tanévben nem teljesíti.

(2) A HKP-ból történő kivezetést a HM szervezeti egység tájékoztatását követően a végrehajtásért felelős szervezet kezdeményezi a HKP partneriskolával kötött együttműködési megállapodás felmondásával.

11. § Az MH – a HKP egységes megjelenése, képzési folyamatának és eredményességének, valamint a HKP-ban részt vevők munkavédelmi feltételeinek támogatása érdekében – biztosítja a HKP partneriskola számára

a) formaruházatot a honvéd kadétoknak és

b) az oktatás támogatásához szükséges, a HS által beszerzett és az MH részére átadott eszközt, felszerelést, segédletet.

5. A hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos jelentések rendje

12. § (1) A végrehajtásért felelős szervezetek a tanév rendjéhez igazodó éves jelentést készítenek a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos feladatok végrehajtásáról, valamint a felmerült problémákról, javaslatokról, amelyet a HVK szervezeti egység útján terjesztenek fel a HVKF részére tárgyév szeptember 15-ig.

(2) Az (1) bekezdés szerinti jelentésnek tartalmaznia kell

a) a hazafias és honvédelmi neveléssel összefüggő programokat,

b) a tervezetteken felül megvalósított programokat,

c) a megvalósult programok helyét, idejét, a résztvevők létszámát,

d) a megvalósult programokban közreműködő, azokat támogató társadalmi szervezetek megnevezését,

e) a 4. § a) pontja szerint tervezett költségvetési források felhasználásának helyzetét,

f) a meg nem valósult programokat, elmaradásuk okát,

g) a HKP partneriskolák és a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskolák saját szervezésben megvalósuló programjaira vonatkozó információkat, tapasztalatokat,

h) a HKP partneriskolák és a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő középiskolák pályára irányító tevékenységének eredményeit,

i) a HKP minőségbiztosítási rendszer által jelzett tapasztalatokat,

j) a hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos tevékenység végzését, fejlesztését, megújítását elősegítő javaslatokat.

(3) Az (1) bekezdés szerinti jelentések alapján a HVKF összefoglaló jelentést készít a HÁT részére.

(4) A honvédelem tantárgy oktatásával kapcsolatban a katona oktatók a szupervizorok útján tesznek jelentést az irányító szervezetek részére.

(5) A mentorprogramról a mentortörzs havi tematikus jelentést készít.

(6) A mentorprogram tematikus jelentés tartalmazza

a) a rövid vezetői összefoglalót,

b) a hónap témájának és eredményeinek bemutatását,

c) az évfolyamonként és osztályonként a mentorfoglalkozás tapasztalatainak részletezését,

d) a kitekintést a következő hónapra,

e) a honvéd kadétok részéről megfogalmazott igényeket, visszajelzéseket,

f) a HKP partneriskolák, illetve a mentorok részéről megfogalmazott észrevételeket, kihívásokat.

(7) A mentorprogramról készített havi tematikus jelentést a mentortörzs megküldi a HÁT részére.

6. A hazafias és honvédelmi neveléssel kapcsolatos tevékenység ellenőrzése

13. § A hazafias és a honvédelmi neveléssel kapcsolatos feladatok irányítói jogkörében a HÁT – a HM szervezeti egység útján a HVK szervezeti egység bevonásával – végzi

a) a szakterületre vonatkozó szabályzók, előírások, irányelvek betartásának,

b) a hazafias és a honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP támogatásával kapcsolatos programok végrehajtásának,

c) a hazafias és honvédelmi nevelés érdekében végzett belső kommunikációs munkának,

d) a HKP partneriskolákkal és a honvédelem tantárgy oktatásában részt vevő iskolákkal való együttműködésnek,

e) a hazafias és honvédelmi neveléssel, a honvédelem tantárgy oktatásával, valamint a HKP-val kapcsolatos feladatra történő felkészítések végrehajtásának,

f) a biztosított költségvetési források felhasználásának,

g) az MH hazafias és honvédelmi nevelésért felelős szervezeti elemei, valamint a katona oktatók tevékenységének

ellenőrzését.

14. § (1) A katona oktatók szakmai munkájának értékelésére, segítésére értékelési szempontrendszer működik.

(2) A katona oktatók értékelési szempontrendszerének elemei a következők:

a) tanórák megtervezése, megtartása,

b) didaktikai módszerek alkalmazása,

c) hospitálás más katona oktatók óráján, saját intézményen belüli pedagógusoknál,

d) iskolai környezetbe való beilleszkedés sikeressége,

e) a diákközösséggel, a tantestülettel, a szülői háttérrel való kapcsolatépítés sikeressége,

f) a tanórán kívüli tevékenységek megszervezésében, lebonyolításában való aktív részvétel,

g) táboroztatás,

h) a szupervizorok által tartott kurzusokon való részvétel,

i) pedagógiai továbbképzéseken, tréningeken való részvétel,

j) a heti jelentések meghatározott tartalommal és minőséggel, időben történő elkészítése és megküldése a szupervizorok részére.

(3) A katona oktató teljesítményértékelését segítő, a szupervizor által vizsgált szempontok:

a) katona szakmai felkészültség,

b) katona oktató szakmai felkészültsége,

c) előadói képessége, kommunikációs készsége,

d) pedagógiai és didaktikai módszer ismerete, alkalmazása,

e) stressztűrés és pszichés terhelhetőség,

f) eredményorientáltság és motiváció,

g) aktivitás, tanulókra, tanórai helyzetre történő reagálás,

h) határidők betartása,

i) fejlődés igénye és üteme,

j) az elvégzett feladatok ellenőrzése, korrigálása, felelősségvállalás az elkövetett hibákért,

k) problémamegoldás,

l) csapatmunka, együttműködés,

m) kapcsolattartás szupervizorral,

n) közneveléshez kapcsolódó jogszabályi háttér ismerete és alkalmazása,

o) határozottság, magabiztosság,

p) szervezet iránti lojalitás,

q) változásokra való nyitottság, kezdeményezőkészség.

(4) Az értékelés minősítése nem megfelelő, megfelelő, jól megfelelt vagy kiváló lehet.

7. A szupervizori rendszer

15. § A katona oktatók pedagógiai, oktatás módszertani felügyeletét, a tantárgy oktatásának minőségbiztosítási feladatait a szupervizorok végzik. A szupervizorok tevékenységét a szupervizor törzs útján a HÁT irányítja.

16. § A szupervizor törzs tagjait és a szupervizor koordinátort a HÁT jelöli ki.

8. A katona oktatói feladatokat ellátó személyek kiválasztásának és továbbképzésének rendje, valamint a megbízási szerződések megkötésének előfeltétele

17. § (1) A katona oktatók képzésének célja a honvédelem ügyének népszerűsítésére, a hazaszeretet elmélyítésére, a katonai hivatás megjelenítésére alkalmas katonák, katonai szolgálatot vállaló személyek középiskolai környezetben elvégzendő pedagógiai feladatra történő felkészítése.

(2) A kiválasztási folyamat a következő három részből áll:

a) jelentkezést követő előválogató,

b) felkészítő képzés,

c) szakmai vizsga.

(3) A vizsga sikeres teljesítése a végleges kiválasztás és a későbbi katona oktatói alkalmazás feltétele. A képzést sikeresen teljesítők tanúsítványt kapnak.

(4) A katona oktatók pedagógiai, módszertani ismereteinek bővítése céljából az irányító szervezet által meghatározott továbbképzésen vesznek részt.

(5) A katona oktatók a középiskolákban csak a HM előzetes engedélyével köthetnek megbízási szerződést közismereti vagy szakmai tantárgyak órarend szerinti oktatása céljából.

9. Záró rendelkezések

18. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

19. § Az utasítás hatálybalépése nem érinti a középiskolákkal korábban már megkötött együttműködési megállapodásokat.

20. §1

1. melléklet a 26/2025. (VIII. 7.) HM utasításhoz

A honvéd kadét formaruházat viselésével kapcsolatos ajánlás a Honvéd Kadét Program partneriskolák számára
A szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 32. § (2) bekezdése és a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 96. §-a alapján a technikum, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 25. § (2) bekezdése és a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet 5. §-a alapján a gimnázium házirendjében állapítja meg a középiskolában elvárt viselkedés szabályait, köztük szabályozhatja a formaruha-viselés előírásait.
A honvéd kadét formaruha viselése önkéntes. Abban az esetben, ha a kadét viseli, be kell tartania a szabályzat rendelkezéseit. A tanuló, amennyiben magára ölti a honvéd kadét formaruhát, a HKP képviselőjévé válik tanítási időszakban és azon túl is.
A formaruha a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) tulajdona, melyet a HKP partneriskola vesz át és ad át a kadétoknak és a program befejezésekor vissza kell azt szolgáltatni. A partneriskola köteles elszámolni a formaruházattal.
A) Általános ajánlások
1. A HKP partneriskola házirendjében meghatározza azon iskolai tanórák, rendezvények, foglalkozások, továbbá az iskola szervezésében megvalósuló iskolán kívüli rendezvények és foglalkozások körét, amelyeken a formaruha viselése a honvéd kadétok számára a B) alcímben részletezett viselési előírások betartásával kötelező.
2. A HKP partneriskola házirendjében rögzíti, hogy a honvédelmi neveléssel kapcsolatos gyakorlati foglalkozások és szabadidős elemek alkalmával, továbbá a HKP keretében megvalósított rendezvényeken és foglalkozásokon a formaruha viselése kötelező a B) alcímben részletezett viselési előírások betartásával, ilyen lehet különösen
a) iskolája házirendjének betartásával honvédelmi alapismeretek órán, fakultáción vagy szakkörön,
b) iskolai foglalkozásokon,
c) honvédelmi szabadidős terepfoglalkozásokon,
d) az iskola saját rendezvényén,
e) honvédelmi versenyeken,
f) olyan iskolán kívüli rendezvényeken, melyeken a megjelenés a honvéd kadét formaruhában ajánlott (állami és nemzeti ünnepek, honvédelmi tábor, hadisírgondozás, megemlékezések),
g) gyakorlatokon,
h) iskolai vizsgákon.
3. A HKP partneriskola házirendjében rögzíti, hogy a honvédelmi neveléshez és a HKP-hoz nem kapcsolódó vagy nem a HKP keretében, illetve az iskola szervezésében megvalósuló rendezvényeken és foglalkozásokon a formaruha viselése nem megengedett, ilyen különösen
a) a HKP-hoz nem kapcsolódó eseményen (magánjellegű program, pártpolitikai rendezvény, tanulmányi verseny),
b) külföldi tartózkodáson, kivéve a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) által engedélyezett hivatalos programokon,
c) utcai viseletként, kivéve megengedett programokra és programokról történő közlekedés alkalmával,
d) otthoni munkavégzés során,
e) magán szabadidős tevékenység során,
f) a HKP-hoz és kadéthoz méltatlan, jó hírnevet sértő eseményen.
4. Előzetes jóváhagyást igényel az iskolától a tiszti eskütétel meghívottjaként, jelentősebb családi esemény (házasságkötés, keresztelő, szalagavató, ballagás), valamint kulturális rendezvényeken részt vevő kadét formaruha viselésének engedélyezése.
5. A HKP partneriskola házirendjében rögzíti a B) alcímben részletezett viselési előírásokat.
6. A HKP partneriskola házirendjében a B) alcímben részletezett viselési előírásokkal összhangban lévő, részletesebb viselési előírásokat alkalmazhat.
7. A HKP partneriskola a házirendjében rögzíti iskolai karjelzésének leírását, amennyiben rendelkezik karjelzéssel.
8. A HKP partneriskola a házirendjében rögzíti a honvéd kadét jutalmazását szolgáló, a pedagógiai programban – ennek hiányában a szakmai programban – rögzített elvek szerint adományozott, a HM által előzetesen jóváhagyott, a honvéd kadét tanulmányi teljesítményét vagy a honvéd kadét speciális felkészültségét elismerő jelvények, felvarrók és egyéb ékítmények leírását, amennyiben a HKP partneriskola rendelkezik jelvényekkel, felvarrókkal vagy egyéb ékítményekkel.
9. A HKP partneriskola által a honvéd kadétok részére saját erőforrásból készített, a HM egyetértésével bevezetett ünnepiruházat-viselési előírásait házirendjében rögzíti.
B) Viselési javaslatok
1. Általános viselési előírások
1.1. A honvéd kadét formaruházatot az igénybevételi alkalomnak, az évszaknak és az időjárási körülményeknek megfelelően a viselési szabályok szerint kell megválasztani, és azt az abban meghatározottak szerint kell viselni. A honvéd kadét réteges öltözetét úgy kell meghatározni, hogy az biztosítsa a feladata végrehajtását, és nyújtson védelmet az időjárás viszontagságai ellen.
A formaruha viselési időszakai:
– nyári: június 1-től szeptember 15-ig.
– téli: december 1-től március 15-ig.
– átmeneti: március 16-tól május 31-ig és szeptember 16-tól november 30-ig.
1.2. Alakzatban egységes öltözetet kell viselni, amelyet a honvéd kadét oktató vagy a honvéd kadét instruktor vagy katona oktató határoz meg a 3. pontban leírtak alapján.
1.3. A honvéd kadét formaruházat civil ruházattal vegyesen nem viselhető.
1.4. Épületen belül – ha másként nem határoz a honvéd kadét instruktor vagy a honvéd kadét oktató – önállóan a 3.1. alpontban meghatározott öltözet honvéd kadét barett sapka nélkül viselhető.
1.5. A honvéd kadétnak épületen kívül – ha másként nem határoz a honvéd kadét oktató vagy a honvéd kadét instruktor vagy a katona oktató – honvéd kadét barett sapkát vagy honvéd kadét polár sapkát (a továbbiakban együtt: fejfedő) kell viselni.
1.6. A honvéd kadét napszemüveget viselhet, azonban rendezvények alkalmával vagy alakzatban viselése nem megengedett, kivéve a fényre sötétedő lencséjű, orvosi rendelvényre használt éleslátást biztosító szemüveget.
1.7. A honvéd kadét formaruházaton csak a honvéd kadét formaruházathoz a HM által rendszeresített vagy a HKP partneriskola által – előzetesen a HM-mel engedélyeztetett – bevezetett ékítmény viselhető a jelen alcímben részletezett viselési előírások betartásával.
1.8. A honvéd kadét formaruha viselése jelentősebb családi eseményen előzetes engedélyeztetést igényel.
1.9. A honvéd kadét lányok a formaruha méltóságához illő, visszafogott sminket viselhetnek.
1.10. A honvéd kadét hajviselete legyen rendezett, gondozott. A honvéd kadét lányok középhosszú és hosszú hajukat formaruha viselése esetén fogják össze. A haj összefogására viselt hajgumi vagy hajcsat a viselt öltözet színvilágával harmonizáljon, ne legyen feltűnő.
1.11. A formaruha szellemiségéhez méltó, nem kirívó ékszer, karóra viselete a balesetvédelmi előírások betartása mellett megengedett.
1.12. Javasolt a természetes hajszínektől merőben eltérő hajszín viselésének mellőzése.
1.13. A lány növendékek körme, valamint műkörme ne legyen feltűnő színárnyalatú, illetve mintázatú.
1.14. A honvéd kadét formaruhát viselő fiú növendékek esetleges arcszőrzete legyen megfelelően ápolt.
2. Korlátozó rendelkezések
2.1. A honvéd kadét formaruha nem viselhető a HKP-val nem összeegyeztethető foglalkozásokon, pártpolitikai rendezvényen, a HKP-hoz nem kapcsolódó eseményeken (pl. magánjellegű program, koncert, kirándulás, otthon), a HKP-hoz méltatlan, jó hírnevet sértő rendezvényeken.
2.2. A honvéd kadét formaruhával össze nem egyeztethető táskát, reklámtasakot, csomagot vinni nem szabad.
2.3. A honvéd kadét formaruházaton nem viselhetők az MH-nál vagy más haderőnél rendszeresített jelzések és ékítmények.
2.4. A honvéd kadét formaruházaton polgári ékítmény (kitűző, bross) és tiltott jelképek nem viselhetők.
2.5. A honvéd kadét formaruha viselése nem megengedett külföldi tartózkodáson – kivéve hivatalos, a HM által engedélyezett utakon.
2.6. A formaruha viselése csak akkor megengedett utcán, közterületen, ha a kadét a formaruha viselésére megengedett rendezvényre, eseményre közlekedik.
2.7. A honvéd kadét formaruhához esernyőt hordani nem szabad.
2.8. A honvéd kadét formaruha viselése közben szeszes italt fogyasztani tilos.
2.9. Tilos a honvéd kadét formaruha által nem takart helyen közízlést sértő tetoválást viselni.
2.10. Nem megengedett a honvéd kadét formaruhát eladni, másnak kölcsönadni.
2.11. A honvéd kadét formaruhán nem megengedett átalakításokat végezni (felvarrás, szűkítés, levágás stb.). Amennyiben a formaruhával méretbeli problémák adódnak, ki kell cseréltetni.
2.12. Tilos a formaruhában és a kiegészítőkben szándékosan kárt okozni.
2.13. A formaruha viselésével készült fényképeket és videókat a közösségi médiába kizárólag a honvéd kadét oktatójával történt előzetes egyeztetést követően lehet feltölteni.
3. A honvéd kadét formaruházat viselési szabályai
3.1. Alap öltözet

1.

honvéd kadét barett sapka

2.

honvéd kadét zubbony

3.

honvéd kadét nadrág

4.

honvéd kadét póló

5.

bakancs

6.

honvéd kadét hevederöv

3.2. Meleg, esős, szeles vagy hideg időjárási körülmények között a 3.1. alpontban meghatározott öltözetet az alábbi kiegészítőkkel lehet viselni:

honvéd kadét formaruházatot kiegészítő ruházati cikkek

1.

honvéd kadét polár sapka

2.

honvéd kadét softshell kabát

3.

honvéd kadét polár pulóver

4.

honvéd kadét polár kesztyű

5.

honvéd kadét nedvszívó kendő

3.3. Felső ruhadarabként viselhető ruházati cikkek:

1.

honvéd kadét softshell kabát

2.

honvéd kadét polár pulóver

3.

honvéd kadét zubbony

4.

honvéd kadét póló

5.

honvéd kadét nadrág

3.4. A honvéd kadét formaruházat hordmód változatai és megengedett viseletei
Minden hordmód változat esetén a honvéd kadét nadrág hevederövvel és a honvéd kadét bakanccsal viselendő. A fejfedő viselésére az 1.4. és 1.5. alpontban leírtakat kell alkalmazni a 3.4.1. és a 3.4.3. pontban leírtak figyelembevételével.
3.4.1. Téli időszakban a formaruházat elemei és lehetséges hordmódjai
a) honvéd kadét softshell kabát honvéd kadét polár pulóverrel, zárt gallérral, alatta honvéd kadét zubbony zárt gallérral, alatta honvéd kadét póló;
b) honvéd kadét softshell kabát honvéd kadét polár pulóverrel, nyitott gallérral, alatta honvéd kadét zubbony zárt gallérral, alatta honvéd kadét póló;
c) honvéd kadét softshell kabát – honvéd kadét polár pulóver nélkül – nyitott gallérral, alatta honvéd kadét zubbony zárt gallérral, alatta honvéd kadét póló;
d) honvéd kadét polár pulóver zárt gallérral, alatta honvéd kadét zubbony zárt gallérral, alatta honvéd kadét póló.
Téli időszakban fejfedőként honvéd kadét polár sapka viselhető.
3.4.2. Nyári és átmeneti időszakban a formaruházat elemei és lehetséges hordmódjai
a) honvéd kadét softshell kabát – honvéd kadét polár pulóverrel vagy a nélkül – zárt vagy nyitott gallérral, alatta zubbony zárt vagy nyitott gallérral, alatta honvéd kadét póló;
b) honvéd kadét polár pulóver zárt vagy nyitott gallérral, alatta honvéd kadét zubbony zárt vagy nyitott gallérral, alatta honvéd kadét póló;
c) honvéd kadét zubbony nyitott gallérral, alatta honvéd kadét póló;
d) honvéd kadét póló önállóan.
3.4.3. Kötelezően honvéd kadét barett sapkát visel
a) a díszalegység alkalmazása során a díszalegységbe beosztott;
b) a zászló kísérésére kijelölt;
c) a koszorúzási ünnepségeken a koszorúvivő és díszőrséget adó;
d) kiemelt és ünnepi rendezvényeken részt vevő honvéd kadét, honvéd kadét oktató és honvéd kadét instruktor.
3.5. A honvéd kadét formaruhához tartozó egyéb felszerelések és ékítmények viselési szabályai
3.5.1. A honvéd kadét formaruhán – az arra kialakított helyen – az ékítményeket az alábbiak szerint kell viselni:
a) a hímzett kadét évfolyamjelzés a felső ruhadarabon kialakított tépőzáras felületen;
b) a hímzett „KADÉT” felirat a felső ruhadarab bal oldalán a kialakított tépőzáras felületen;
c) a hímzett név a felső ruhadarab jobb oldalán a kialakított tépőzáras felületen;
d) a hímzett kadét barett sapka jelvény a kadét barett sapkán kialakított felületen;
e) a HKP partneriskola által bevezetett, a HM által előzetesen jóváhagyott, a honvéd kadét teljesítményét vagy a honvéd kadét speciális felkészültségét elismerő jelvény, felvarró és egyéb ékítmény a honvéd kadét zubbony bal oldalán, a hímzett „KADÉT” felirat felett;
f) a HKP partneriskola karjelzése a felső ruhadarab bal ujján kialakított tépőzáras felületen.

2. melléklet a 26/2025. (VIII. 7.) HM utasításhoz

MAGYAR HONVÉDSÉG
KIJELÖLT HONVÉDSÉGI SZERVEZETE

EGYÜTTMŰKÖDŐ
KÖZÉPISKOLA

Nyt. szám:

… számú példány

EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
Amely létrejött egyrészről
középiskola neve:
székhelye:
OM azonosító szám / OM kód:
aláírásra jogosult képviselő neve, beosztása:
Szakképzési centrum részeként működő szakképző intézmény / közös igazgatású nevelési-oktatási intézmény tagintézmény neve:
székhelye:
közös igazgatású nevelési-oktatási intézmény tagintézmény feladatellátási hely sorszáma:
aláírásra jogosult képviselő neve, beosztása:
(a továbbiakban: középiskola), valamint
másrészről
honvédségi szervezet neve: Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) kijelölt honvédségi szervezet
székhelye:
levelezési címe:
aláírásra jogosult képviselő neve, beosztása:
(a továbbiakban: együttműködő honvédségi szervezet)
(a középiskola és az együttműködő honvédségi szervezet a továbbiakban együtt: Felek) között az alulírott helyen és napon, az alábbiak szerint:
1. Az együttműködés célja
1.1. Felek kifejezik azon szándékukat, hogy a honvédelemről és a Magyar Honvédségről szóló 2021. évi CXL. törvény 6. § (1) bekezdés g) pontjának megfelelően, valamint a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI. 4.) Korm. rendelet Melléklet I.1.1. fejezetében megfogalmazott fejlesztési területek és nevelési célok megvalósítása érdekében, a nemzeti öntudatra nevelés, a hazafias nevelés, valamint a honvédelmi nevelés területén, hosszú távon együtt kívánnak működni.
1.2. Az együttműködés célja, hogy a felnövekvő nemzedéknek kézzelfogható és valódi értéket jelentő program álljon rendelkezésére, amely lehetővé teszi számukra a fejlődést annak érdekében, hogy a mai kor kihívásaira és a ma még nem is látható jövőbeli kihívásokra megfelelően felkészülve léphessenek a felnőttkorba. Nemzeti érdek, hogy gyermekeink váljanak a hazájukért tenni is hajlandó felelős állampolgárokká.
1.3. Fenti cél elérését a Felek a Honvéd Kadét Programon (a továbbiakban: HKP) keresztül valósítják meg, amelynek küldetése, hogy biztonságos környezetben kihívást jelentő, érdekfeszítő, jól szervezett, honvédelmi témájú tevékenységekkel készítse fel a HKP-ban részt vevő diákokat (a továbbiakban: honvéd kadét) a választott életpályájuk sikeres megvalósítására, eközben hiteles információkkal bővítse ismereteiket a honvédelemről, az MH-ról és annak társadalmi szerepéről.
1.4. A fenti cél érdekében végzett közös munka növeli a köznevelés és szakképzés keretében megvalósuló értékteremtő tevékenység eredményességet, támogatja a hazafias és a honvédelmi neveléssel kapcsolatos feladatok eredményes és hiteles végrehajtását, továbbá növeli az MH társadalmi támogatottságát és a honvédségi pálya népszerűségét.
1.5. Az együttműködési megállapodás megkötésének célja – az előzőek mellett – a Felek közötti közvetlen kapcsolat kiépítése és intézményesítése, az együttműködés kereteinek meghatározása és kiszélesítése.
1.6. A Felek kölcsönösen és közösen áttekintik azokat a területeket, amelyeken tevékenységük ellátása során képesek hasznosítani egymás meglévő szellemi kapacitásait, gyakorlati tapasztalatait, kapcsolati rendszerét.
2. A Felek vállalásai
2.1. Az együttműködő honvédségi szervezet – szabad kapacitásai terhére, a Hvt.-ből fakadó kötelezettségeinek elsődlegessége mellett – vállalja a következőket:
2.1.1. A Felek előzetes egyeztetésének megfelelően segítséget nyújt a speciális katonai szakértelmet és eszközöket igénylő tanórák és egyéb foglalkozások megtartásában szakemberek biztosításával, valamint eszközök, katonai felszerelések rendelkezésre bocsátásával, bemutatásával.
2.1.2. Közreműködik és maga is szervez a HKP keretében megvalósuló, iskolai és iskolán kívüli rendezvényeket, programokat.
2.1.3. Ingó használatba adási szerződés megkötését követően eljuttatja a középiskolához a HM által a HKP-hoz biztosított honvéd kadét formaruházatot, oktatási segédeszközöket, egyéb módszertani segédleteket, arculati elemeket és kiadványokat, amelyek segítik a honvédelmi nevelés magas színvonalú megvalósítását.
2.1.4. A Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) által rendelkezésre bocsátott információk alapján tájékoztatja a középiskolát a honvédelmi nevelés aktuális kérdéseiről, a pályázati lehetőségekről, továbbá azokról a rendezvényekről, amelyek a középiskola tevékenységét érintik.
2.1.5. Tájékoztatást ad a HKP minőségbiztosítási rendszer teljesítménykritériumairól és segíti azok teljesítését.
2.1.6. Információt biztosít a középiskola részére a HKP központi versenyeiről, táborozási lehetőségeiről, programjairól.
2.1.7. A saját szervezésű és az MH kiemelt katonai rendezvényein részvételi lehetőséget biztosít a honvéd kadétoknak és a honvéd kadét oktatónak, instruktornak.
2.1.8. A Felek előzetes egyeztetésének megfelelően alkalmat biztosít a katonai hivatás mélyebb megismerésére, a katonák napi életének, kiképzésének, főbb tevékenységi köreinek bemutatására.
2.1.9. Közreműködik annak megszervezésében, hogy a középiskola honvéd kadétjai, honvéd kadét oktatói és instruktorai csoportos látogatás keretében részt vehessenek az egyes honvédségi szervezetek által tartott nyílt napokon, illetve a laktanya-látogatásokon.
2.1.10. A foglalkozások idején a különböző sérülések, balesetek elkerülése érdekében mindenkor a legkörültekintőbben, a hatályos munka- és balesetvédelmi jogszabályoknak és belső szabályozóknak megfelelően jár el.
2.1.11. Minden baleseti kockázatot magában rejtő foglalkozás előtt a helyszínen ismerteti a balesetvédelmi tudnivalókat, amelyről jegyzőkönyvet vezet.
2.2. A középiskola vállalja a következőket:
2.2.1. Csatlakozik a HKP-hoz, működteti a középiskolában a HKP tanórai és szabadidős elemeit, eljuttatja a HKP-val kapcsolatos információkat tanulóihoz, a HKP-ban közreműködő honvéd kadét oktatóknak és instruktoroknak lehetővé teszi a HKP keretében szervezett rendezvényeken, programokon, továbbképzéseken, versenyeken és táborokban történő részvételét.
2.2.2. Vállalja, hogy a HKP keretében részére átadott, nyilvántartásra kötelezett, az Ingó használatba adási szerződésben meghatározott eszközöket, felszereléseket és berendezéseket felelős őrzésre átveszi, nyilvántartja, és szükség szerint azokat az átadó honvédségi szervezet részére visszaszolgáltatja.
2.2.3. Vállalja, hogy az átadott, az Ingó használatba adási szerződésben meghatározott honvéd kadét formaruházatot felelős őrzésre átveszi, azokat a honvéd kadétok, kadét oktatók és kadét instruktorok részére kiadja, szükség esetén visszaveszi, a kiadással-visszavétellel kapcsolatos nyilvántartásokat vezeti, vállalja, hogy szükség szerint a honvéd kadét formaruházatot az átadó honvédségi szervezet részére visszaszolgáltatja.
2.2.4. A HKP-hoz csatlakozás során benyújtott szándéknyilatkozatában vállaltakat tanügyigazgatási dokumentumaiban szerepelteti, továbbá megfelelő végzettséggel, szakképzettséggel rendelkező és számú pedagógust, oktatót alkalmaz a HKP-ban.
2.2.5. Biztosítja a pedagógusok, oktatók részvételét a HM által szervezett pedagógus-továbbképzéseken.
2.2.6. Elfogadja a HKP minőségbiztosítási rendszer teljesítménykritériumait és az együttműködő honvédségi szervezet segítségével törekszik megfelelni annak. Amennyiben három tanéven belül ez nem sikerül, a honvédségi szervezet kérésére felmenő rendszerben a HKP-t kivezeti a képzési rendszeréből.
2.2.7. Legkorábban a HKP-hoz történő csatlakozás időpontjától számított harmadik tanévben nyújthat be a szakképzésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 12/2020. (II. 7.) Korm. rendelet 45. § (2) bekezdés b) pontja szerinti miniszteri engedély iránti kérelmet a honvéd kadét szakképzés bevezetésére vonatkozóan.
2.2.8. Lehetővé teszi pedagógusai, oktatói, munkavállalói és nagykorú tanulói számára az önkéntes tartalékos szolgálat vállalását.
2.2.9. A Felek előzetes egyeztetésének megfelelően biztosítja a HKP keretében, továbbá a honvédségi szervezet által tartandó ismeretátadó foglalkozások, bemutatók és tájékoztatók infrastrukturális feltételeit, továbbá lehetővé teszi azon a tanulók önkéntes részvételét.
2.2.10. Házirendjében állapítja meg a középiskolában elvárt HKP viselkedés és formaruha-viselés szabályait az 1. mellékletben foglalt ajánlás alapján.
2.2.11. Biztosítja a középiskolán kívül megtartásra kerülő csoportos foglalkozásokhoz a szükséges számú kísérő részvételét. A Felek előzetes egyeztetésének megfelelően gondoskodik a honvéd kadétok, honvéd kadét oktatók és instruktorok szállításáról az iskola és csoportos foglalkozás helyszíne között.
2.2.12. Tevékenysége során nem közvetít olyan tartalmú üzenetet, hogy az MH részeként vagy annak szervezeteként működik.
3. A felelősség egyes kérdései
3.1. A Felek rögzítik, hogy a jelen megállapodásban meghatározott honvédelmi nevelés a középiskola pedagógiai, ennek hiányában szakmai programja alapján történik. A honvédelmi alapismeretek tantárgy tanítását és/vagy a honvéd kadét szakképzést a vonatkozó, érvényben lévő tanügyigazgatási szabályzóknak megfelelően végzi az iskola.
3.2. A Felek a jelen megállapodás teljesítése során jóhiszeműen járnak el, együttműködnek, tevékenységüket összehangolják, konszenzusra törekednek.
3.3. A Felek rögzítik, hogy a HKP-val kapcsolatos feladatok ellátására az együttműködő honvédségi szervezet szabad kapacitásai terhére, a Hvt.-ből fakadó kötelezettségeinek elsődlegessége mellett alapfeladatainak ellátása keretében kerül sor. Felek jelen megállapodásból fakadó kötelezettségeiket anyagi ellenszolgáltatás nélkül teljesítik.
3.4. Az együttműködő honvédségi szervezet a jelen megállapodással összefüggésben a középiskolának vagy harmadik személynek okozott kárért való felelősségét kizárja, amennyiben a károkozás neki nem felróható. A középiskola a jelen megállapodás aláírásával kifejezetten elfogadja az együttműködő honvédségi szervezet felelősségének fentiek szerinti kizárását.
4. A kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezések
4.1. Felek meghatalmazott kapcsolattartói:
4.1.1. Az együttműködő honvédségi szervezet részéről:
Beosztás: a honvédelmi nevelés területével foglalkozó szakember
Hivatali telefon:
Hivatali e-mail:
4.1.2. A középiskola részéről:
Beosztás: honvéd kadét instruktor
Hivatali telefon:
Hivatali e-mail:
5. Záró rendelkezések
5.1. A Felek a jelen megállapodás rendelkezéseinek végrehajtására szükség esetén további megállapodást köthetnek.
5.2. A Felek a jelen megállapodást határozatlan időre kötik, azt bármely fél felmondhatja. A felmondás annak a tanévnek a végére történhet, amelyben a középiskola a honvéd kadét közismereti képzést, valamint a honvéd kadét szakképzést felmenő rendszerben kivezeti.
Felek együttesen gondoskodnak arról, hogy a felmondással érintett valamennyi folyamatban lévő ügy, illetve a megállapodás hatálya alá tartozó egyéb közös tevékenység befejezése biztosított legyen.
5.3. A Felek rögzítik, hogy a jelen megállapodás szerződésszerű teljesítésével kapcsolatban felmerülő költségeket mindegyik fél saját maga viseli.
5.4. A Felek kijelentik, hogy a jelen megállapodással összefüggő adatkezeléseik során a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről (általános adatvédelmi rendelet) szóló, 2016. április 27-i
(EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelete rendelkezései szerint járnak el.
5.5. A jelen megállapodásban nem rögzített és nem szabályozott, a teljesítés során felmerülő problémákat, igényeket, a megállapodásból eredő esetleges jogvitákat a Felek tárgyalásos úton rendezik.
5.6. A Felek a jelen megállapodás teljesítése során folyamatosan együttműködve kötelesek eljárni, és haladéktalanul kötelesek egymást értesíteni minden olyan tényről, körülményről, illetve változásról, amely a jelen megállapodás szerinti jogaik gyakorlását és kötelezettségeik teljesítését érinti.
5.7. A Felek megállapodnak abban, hogy a jelen megállapodás sikeres és hatékony megvalósítása érdekében, amennyiben a Felek megítélése szerint az szükséges, előzetesen egyeztetett időpontban személyes konzultációt tartanak.
5.8. A jelen megállapodásban nem szabályozott kérdésekben a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény rendelkezései irányadóak.
5.9. A jelen megállapodás a Felek által történő aláírás napján lép hatályba. Amennyiben a Felek a jelen megállapodást eltérő időpontban írják alá, úgy a jelen megállapodás hatálybalépésének napja az azt legkésőbb aláíró Fél aláírásának napja.
5.10. A Felek a jelen együttműködési megállapodást elolvasás és kölcsönös értelmezés után mint akaratukkal mindenben megegyezőt, helybenhagyólag aláírják. E megállapodás 3 (három) eredeti példányban készült, mely példányonként …… sorszámozott lapot tartalmaz.

Kelt: ………………, év …… hó ……………

Kelt: ………………, év …… hó ……………

P. H.

P. H.


……………………………………………
aláírásra jogosult
MH kijelölt
honvédségi szervezet
parancsnok


……………………………………………
önálló gazdálkodásra jogosult
középiskola vezetője
vagy a fenntartó képviselője


önálló gazdálkodásra nem jogosult középiskola esetén:

Kelt: ………………, év …… hó ……………

P. H.

……………………………………………
aláírásra jogosult
intézményvezető (igazgató)

Készült: 3 példányban
Egy példány: …… lap
Ügyintéző (tel.): kijelölt honvédségi szervezet ügyintézője (közcélú vagy szolgálati mobiltelefonszám)
Kapják: 1–2. számú példány: középiskola példányai
3. számú példány: kijelölt honvédségi szervezet

3. melléklet a 26/2025. (VIII. 7.) HM utasításhoz

A Honvéd Kadét Program minőségbiztosítási rendszere
A) A minőségbiztosítási rendszer szükségessége
A Honvéd Kadét Program (a továbbiakban: HKP) fő célja a honvédelmi nevelés támogatása, vagyis azon középiskolák segítése, amelyek – a HKP-hoz önként csatlakozva – részt kívánnak venni a középiskolás fiatalok fizikai, érzelmi és szellemi felkészítésében, és közvetíteni kívánják azokat az értékeket, pozitív attitűdöket és tudást, amelyek hozzásegítik a fiatalokat a nemzeti értékek megóvásához szükséges ismeretek megszerzéséhez.
Ezt a fő célt a Honvédelmi Minisztérium a HKP partneriskolák számának a növelése mellett a partneriskolák minőségi honvédelmi nevelési tevékenységének elősegítésével kívánja elérni.
A HKP I. szintjéhez csatlakozó középiskolák száma a 2018–2025. közötti tanévekben dinamikusan emelkedett. Egyre gyakrabban jelentkeznek csatlakozni szándékozó középiskolák, amelyek olyan járásban működnek, ahol már található HKP partneriskola. Az iskolák elhivatottsága és azok nevelőtestületének, oktatói testületének motiváltsága is különböző. Ez a csatlakozást követően változhat is, amely a HKP eredményességét és hatékonyságát befolyásolhatja. Mindezek mellett a HKP önkéntes vállaláson alapszik mind az iskola, mind a diákok részéről.
A fentiek figyelembevételével szükséges egy olyan minőségbiztosítási rendszer működtetése, amely biztosítja a versenyhelyzet kialakulását az azonos térségben működő partneriskolák körében, ezzel lehetővé téve azt, hogy a HKP-ban csak motivált és tenni akaró iskolák, pedagógusok és diákok vegyenek részt.
A HKP minőségbiztosítási rendszere arra törekszik, hogy a partneriskolák teljesítménye könnyen – és a lehetőségekhez mérten objektíven – összehasonlítható legyen. Ennek érdekében olyan teljesítménymutatókat határoz meg, amelyek együttes vizsgálata méri a honvédelmi nevelés megvalósulásának eredményességét és hatékonyságát is az adott HKP partneriskolában.
B) HKP I. szintjén lévő partneriskolák minőségbiztosítása
I. TELJESÍTMÉNYMUTATÓK A HKP I. SZINTJÉN
1. a HKP partneriskola szabadidős honvédelmi nevelési tevékenysége,
2. az iskolában tanuló honvéd kadétok száma,
3. a honvéd kadét instruktorok és a honvéd kadét oktatók szakmai felkészültsége.
1. A HKP partneriskola szabadidős honvédelmi nevelési tevékenysége
A Honvédelmi Sportszövetség (a továbbiakban: HS) a tanórán kívüli iskolai programok, szabadidős tevékenységek megvalósítása érdekében minden tanévre pályázatot ír ki a HKP partneriskolák számára (a továbbiakban: HS pályázat). A HS pályázatra beküldött pályázati anyagban (a továbbiakban: pályázati anyag) a HKP partneriskola részletesen kifejti a tanévre tervezett szabadidős honvédelmi nevelési tevékenységét és a tevékenységhez szükséges forrásszükségletet. A HKP partneriskolának lehetősége van arra, hogy a honvédelmi nevelési tevékenységekhez ne igényeljen forrást.
A pályázati anyagot a HKP partneriskolának úgy kell összeállítania, hogy az tartalmazza a HS pályázat pályázati felhívásában (a továbbiakban: pályázati felhívás) előre meghatározott honvédelmi nevelési tevékenységeket, és megfeleljen a pályázati felhívásban vagy a pályázati felhívás mellékleteiben (pl. Benchmark) meghatározott szabályoknak, beleértve a tartalmi és a formai követelményeket is.
A beérkezett pályázati anyagot a HS bíráló bizottsága értékeli oly módon, hogy a HKP partneriskolák által beküldött pályázati anyagok összemérhetőek legyenek.
Az elkészített és elfogadott pályázati anyag a HKP iskola adott tanévre vonatkozó szabadidős honvédelmi nevelési terveként (munkaterveként) szolgál, amely megvalósulásáról a tanév végén a HKP partneriskola beszámolót készít, amit a HS részére megküld.
A HKP partneriskolai státusz megtartásának minimális követelménye: évente egy – a HS által elfogadott – pályázati anyag és beszámoló elkészítése.
2. Az iskolában tanuló kadétok száma
Egy HKP partneriskola elkötelezettségét jól méri a honvéd kadétok létszáma. Annak érdekében, hogy eltérő tanulói összlétszámú HKP partneriskolák összehasonlíthatók legyenek, fontos, hogy a honvéd kadétok partneriskolán belüli arányát is vizsgáljuk.
A HKP partneriskolai státusz megtartásának minimális követelménye: a HKP partneriskolában tanuló diákok teljes létszámának legalább 3%-a, de minimálisan 15 fő honvéd kadét (több képzési forma közül azokban a képzésekben kell a létszámot figyelembe venni, amelyek esetében elérhető a HKP).
3. Az instruktorok és a honvédelmi alapismeretek közismereti tantárgyat tanító tanárok szakmai felkészültsége
Egy partneriskola honvédelmi nevelési tevékenységében kulcsszerepe van a szabadidős programokat szervező instruktoroknak és a honvédelmi alapismeretek közismereti tantárgyat tanító tanároknak, oktatóknak.
A HKP I. szintjén maradás minimális követelménye: az iskola tanárai közül legalább 1 fő elvégezte a Honvédelmi alapismeretek közismereti tantárgyhoz kapcsolódó 120 órás pedagógus-továbbképzést, továbbá az iskola rendelkezik legalább 1 fő – a HS által szervezett továbbképzéseken – részt vevő instruktorral.
Az iskola döntése alapján a tantárgyat tanító (oktató) pedagógus is betöltheti az instruktor feladatait.
II. A TELJESÍTMÉNYMUTATÓK ÉRTÉKELÉSE
A felsorolt teljesítménymutatókat évente kell teljesíteni, azonban lehetőséget kell nyújtani a partneriskolák számára azon folyamatok, eljárások kijavítására, amelyek ahhoz vezettek, hogy nem tudták elérni a minimális teljesítményszinteket. Az adott hiányosság(ok) pótlására az intézménynek 3 év áll rendelkezésére. Amennyiben a 4. tanév megkezdésére sem sikerül a minimális szintet elérni, akkor az iskolának felmenő rendszerrel ki kell vezetnie a működéséből a HKP-t.
A korábban a HKP-ból kivezetett iskola újbóli csatlakozási szándéknyilatkozatot legkorábban 3 naptári év elteltével nyújthat be.
C) HKP II. partneriskolák minőségbiztosítása
I. TELJESÍTMÉNYMUTATÓK A HKP II. SZINTJÉN
1. A HKP I. teljesítménymutatók megvalósítása
A teljesítménymutatókat a B) alcímben részletezettek szerint kell teljesíteni.
2. Beiskolázási adatok
A HKP partnerintézmény által minden tanévben legalább egy fél honvéd kadét osztály beiskolázása a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény szabályai szerint. A létszám nem lehet kevesebb, mint 15 fő.
3. A honvéd kadétok lemorzsolódása
A honvéd kadétok kevesebb mint 30%-a hagyja el a középiskolai tanulmányai alatt a honvéd kadét osztályokat.
4. Pályaorientációs hatás
A végzős kadétok legalább 30%-a választja a honvédelmi pályát, beleértve az önkéntes tartalékos, a hivatásos, a szerződéses és a honvédelmi alkalmazotti jogviszonyt is.
II. A TELJESÍTMÉNYMUTATÓK ÉRTÉKELÉSE
A felsorolt teljesítménymutatókat évente kell teljesíteni, azonban lehetőséget kell nyújtani a partneriskolák számára azon folyamatok, eljárások kijavítására, amelyek ahhoz vezettek, hogy nem tudták elérni a minimális teljesítményszinteket. Az adott hiányosság(ok) pótlására az intézménynek 3 év áll rendelkezésére. Amennyiben a 4. tanév megkezdésére sem sikerül a minimális szintet elérni, akkor az iskolának felmenő rendszerrel ki kell vezetnie a működéséből a honvéd kadét szakképzést.
A HKP partneriskola azonban a HKP I. szinten folytathatja tevékenységét, amennyiben a HKP I. szintre meghatározottakat teljesíti.
A HKP II. szintről visszalépett HKP partneriskola legkorábban 3 naptári év elteltével kezdeményezheti újra a HKP II. szintre lépést.

4. melléklet a 26/2025. (VIII. 7.) HM utasításhoz

SZÁNDÉKNYILATKOZAT a Honvéd Kadét Programhoz történő csatlakozásról
Alulírott [az iskola vezetőjének neve], a(z) [az iskola neve és beosztásának megnevezése] ezen SZÁNDÉKNYILATKOZAT aláírásával kifejezem iskolánk Honvéd Kadét Programba történő belépési szándékát, az alábbiak szerint:
A(z) [az iskola neve]:
a) vállalja az intézmény szakmai programjának módosítását, így különösen
aa) abba beemeli a honvéd kadét közismereti képzést,
ab) vállalja különböző honvédelmi jellegű tanulmányi és szabadidős programok, szakkörök szervezését,
ac) a honvéd kadét közismereti képzéshez kapcsolódva közép-, illetve emelt szinten felkészít az érettségi vizsgára,
b) felmenő rendszerben elindítja a honvéd kadét közismereti képzést,
c) biztosítja a vállalt feladatokhoz szükséges számú, megfelelő szakképzettséggel rendelkező pedagógus alkalmazását és részvételét a Honvédelmi Minisztérium által szervezett pedagógus továbbképzéseken,
d) biztosítja a tanulmányokhoz kötődő elfoglaltságok figyelembevételével a tanulók részvételét a Honvéd Kadét Programhoz (a továbbiakban: HKP) kapcsolódó rendezvényeken, versenyeken,
e) lehetővé teszi, hogy az iskola pedagógusai – önkéntes vállalás alapján – csatlakozzanak a Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) önkéntes tartalékos rendszeréhez,
f) a HKP sikeres megvalósítása érdekében együttműködési megállapodást köt az MH kijelölt katonai szervezetével és a Honvédelmi Sportszövetséggel (a továbbiakban: HS),
g) vállalja az MH által átadott kadét formaruházat használatba vételre történő átvételét, nyilvántartását és átadását a honvéd kadétok, honvéd kadét oktatók és honvéd kadét instruktorok részére, szükség szerint a kadét ruházat bevonását és visszaszolgáltatását az MH részére,
h) vállalja az iskola házirendjének kiegészítését a honvéd kadét formaruházat viselésének engedélyezésére, a HM ajánlásában foglaltaknak megfelelő szabályozással,
i) vállalja az MH és a HS által az oktatás támogatásához átadott felszerelések, segédletek és eszközök átvételét, nyilvántartását, felelős megőrzését és szükség szerinti visszaszolgáltatását.
[dátum]
[az iskola vezetőjének neve, beosztásának megnevezése és aláírása]
A(z) [az iskola neve] fenntartójaként a Honvéd Kadét Programhoz történő csatlakozási szándékot támogatom.
[dátum]
[a fenntartó képviseletében aláíró neve, beosztásának megnevezése és aláírása]
1

A 20. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére