• Tartalom

29/2025. (VII. 22.) AM rendelet

29/2025. (VII. 22.) AM rendelet

a szociális feltételesség rendszerének bevezetéséről

2025.07.23.

[1] A Közös Agrárpolitikára vonatkozó hatályos európai uniós előírások értelmében az Európai Unió tagállamainak, így Magyarországnak is létre kell hoznia egy rendszert, amely arányos közigazgatási szankciók alkalmazásáról rendelkezik a Közös Agrárpolitika keretében nyújtott egyes támogatások azon kedvezményezettjei esetében, akik nem tartják be a legalapvetőbb foglalkoztatási és munkavédelmi szabályokat.

[2] Az új, a társadalmi szempontokat integráló feltételességi rendszer keretében a meghatározott foglalkoztatási és munkavédelmi előírásokat be nem tartó azon munkáltatóknak, akik részesülnek a Közös Agrárpolitika keretében nyújtott, terület- és állatalapú támogatásokból, hatékony és visszatartó erejű, de egyben arányos támogatáscsökkentésekkel kell számolniuk.

[3] Az európai uniós előírások alapján 19 foglalkoztatási és 82 munkavédelmi, valamint 7 egyéb előírás került súly, mérték és tartósság szerint besorolásra. Az előírások megszegése, amelyeket a szociális feltételesség rendszerében meg nem feleléseknek nevezünk, súly szerint lehetnek elhanyagolhatóak, enyhék, közepesek vagy súlyosak; mérték szerint lehetnek gazdaságon belüliek vagy gazdaságon kívüliek, tartósság tekintetében pedig rövid távon helyrehozhatók vagy hosszú távon helyrehozhatók. A jogkövetkezmények meghatározásakor mindezek mellett figyelembe kell venni a meg nem felelések ismétlődését is.

[4] A szociális feltételesség rendszere a foglalkoztatás-felügyeleti hatóságok ellenőrző tevékenységére épül, ugyanis az e hatóságok által hozott elmarasztaló döntések adatai alapján folytatja le a Nemzeti Kifizető Ügynökség az e rendelet szerinti eljárást.

[5] A Nemzeti Kifizető Ügynökség a meg nem felelések adatai és besorolásai alapján számítja ki az alkalmazandó jogkövetkezményt. A támogatáscsökkentés mértékét minden meg nem felelés esetén önállóan kell kiszámítani, azonban ha ugyanazon évben több meg nem felelés is megállapításra kerül, akkor csak a legmagasabb mértékű támogatáscsökkentést kell alkalmazni.

[6] Ha a meg nem felelés miatt alkalmazandó teljes támogatáscsökkentés a tárgyévben nem haladja meg a 100 eurónak megfelelő forintösszeget, a Nemzeti Kifizető Ügynökség a támogatáscsökkentés kiszabásától eltekint.

[7] A rendelet melléklete tartalmazza a súly, mérték és tartósság szerint besorolt egyes esetköröket és a hozzájuk tartozó jogkövetkezményeket.

[8] A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (3) bekezdés 10. pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1. mezőgazdasági üzem: az egységes kérelemmel igényelhető egyes agrártámogatások eljárási szabályairól szóló 15/2024. (IV. 19.) AM rendelet [a továbbiakban: 15/2024. (IV. 19.) AM rendelet] 1. § 47. pontja szerinti terület;

2. nyilvántartást vezető hatóság: az állami foglalkoztatási szerv, a munkavédelmi és munkaügyi hatóság kijelöléséről, valamint e szervek hatósági és más feladatainak ellátásáról szóló 320/2014. (XII. 13.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Korm. rendelet) 14. § (1) bekezdés c) pontja szerinti nyilvántartást, valamint 15. § (3) bekezdése szerinti nyilvántartást vezető hatóság;

3. tárgyév: a 15/2024. (IV. 19.) AM rendelet 1. § 63. pontja szerinti időszak.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) E rendelet meghatározza a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: KAP I rendelet) II. fejezete szerinti közvetlen kifizetésekben, valamint 70–72. cikke szerinti éves kifizetésekben részesülő kedvezményezett (a továbbiakban: Kedvezményezett) által betartandó, a KAP I rendelet IV. mellékletében meghatározott jogszabályban foglalt foglalkoztatási és munkavédelmi követelményeket, valamint az alkalmazandó jogkövetkezményekre vonatkozó előírásokat.

(2) E rendeletet a Kedvezményezettre mint munkáltatóra kell alkalmazni, feltéve, hogy az (1) bekezdés szerinti követelmények vagy előírások nemteljesítése

a) a mezőgazdasági üzeméhez kapcsolódik,

b) az irányítása alá tartozó, Magyarország területén található területhez kapcsolódik, illetve

c) a mezőgazdasági tevékenységével függ össze.

3. A jogkövetkezmények alkalmazása

3. § (1) A Nemzeti Kifizető Ügynökség (a továbbiakban: NKÜ) évente legalább egy alkalommal tájékoztatást kér a nyilvántartást vezető hatóságtól az 1. és 2. mellékletben meghatározott előírások be nem tartása miatt a tárgyévben véglegessé vált munkaügyi vagy munkavédelmi döntéssel elmarasztalt Kedvezményezettekről.

(2) A hatáskörrel rendelkező foglalkoztatás-felügyeleti hatóság és munkavédelmi hatóság ellenőrzése során megállapított és a Korm. rendelet szerint nyilvántartott meg nem feleléseket a nyilvántartást vezető hatóság

az 1. és 2. melléklet szerint besorolja.

(3) Az (1) bekezdés szerinti megkeresés alapján a nyilvántartást vezető hatóság tájékoztatást ad azon Kedvezményezettekről, akiknél foglalkoztatás-felügyeleti vagy munkavédelmi ellenőrzés alapján véglegessé vált döntéssel lezárt meg nem felelés került megállapításra, valamint a meg nem felelés 1. és 2. melléklet szerinti besorolásáról.

4. § (1) Az NKÜ a 3. § szerinti tájékoztatás alapján a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: KAP II rendelet) 88. és 89. cikkében és a (2)–(7) bekezdésben foglaltak alkalmazásával döntést hoz az érintett Kedvezményezett esetében alkalmazandó jogkövetkezményről.

(2) A jogkövetkezmény mértéke – meg nem felelésenként önállóan – a 3. és 4. melléklet szerint kerül megállapításra.

(3) Ha a tárgyév vonatkozásában több meg nem felelés is megállapításra kerül, a Kedvezményezettel szemben kizárólag az a jogkövetkezmény kerül alkalmazásra, amelynek a százalékos mértéke a legmagasabb.

(4) Ha a tárgyévben vagy két egymást követő évben több elhanyagolható vagy enyhe súlyosságú meg nem felelés kerül megállapításra, az érintett évre vagy évekre az elhanyagolható és az enyhe súlyosságú meg nem felelések vonatkozásában mindösszesen 1% támogatáscsökkentést kell kiszabni.

(5) Ha két egymást követő évben ugyanazon enyhe súlyosságúnál súlyosabb meg nem felelés megállapítására kerül sor, az adott meg nem felelés tekintetében a meg nem felelés megállapításának második évétől 3 százalékponttal növelni kell a 3. melléklet szerint megállapított, százalékban kifejezett jogkövetkezményt. Az így megállapított jogkövetkezmény nem lehet több 10%-nál.

(6) Ha a meg nem felelés miatt alkalmazandó teljes támogatáscsökkentés a tárgyévben nem haladja meg a 100 eurónak megfelelő forintösszeget, az NKÜ a jogkövetkezmény kiszabásától eltekint, és a Kedvezményezettet erről, valamint a meg nem felelés jövőbeni elkerülése miatt szükséges intézkedésekről tájékoztatja.

(7) A KAP II rendelet 88. cikk (2) bekezdés b) pontja alapján az NKÜ az e rendelet szerinti jogkövetkezmények megállapításától eltekint.

4. Záró rendelkezések

5. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendeletet először a 2025. évben benyújtott egységes kérelmekre indult eljárásokban kell alkalmazni, azzal, hogy a 2025. január 1. és 2025. december 31. között megvalósult meg nem felelések esetében a Kedvezményezetteket az NKÜ azok megállapításáról tájékoztatja, de a jogkövetkezményeket nem alkalmazza.

6. § Ez a rendelet

a) a közös agrárpolitika keretében a tagállamok által elkészítendő stratégiai tervhez (KAP stratégiai terv) nyújtott, az Európai Mezőgazdasági Garanciaalap (EMGA) és az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap (EMVA) által finanszírozott támogatásra vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint az 1305/2013/EU és az 1307/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2115 európai parlamenti és tanácsi rendelet 14. cikke, valamint

b) a közös agrárpolitika finanszírozásáról, irányításáról és monitoringjáról, valamint az 1306/2013/EU rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2021. december 2-i (EU) 2021/2116 európai parlamenti és tanácsi rendelet 87–89. cikke

végrehajtását szolgálja.

1. melléklet a 29/2025. (VII. 22.) AM rendelethez

Foglalkoztatási követelmények és meg nem felelések besorolása

A

B

C

D

E

1.

Követelmény

Meg nem felelés

Mérték

Súly

Tartósság

2.

(EU) 2019/1152 irányelv szerinti egyes foglalkoztatási követelmények

Hazai jogszabályok

3.

3. cikk
A foglalkoztatási feltételekről írásban tájékoztatást kell nyújtani.

A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 46. § (1) bekezdés:
munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

4.

4. cikk
Biztosítani kell, hogy a mezőgazdasági foglalkoztatásra munkaszerződés alapján kerüljön sor.
A mezőgazdasági munkavégzés során biztosítani kell, hogy a munkavállaló a munkaviszony alapvető szempontjairól tájékoztatást kapjon.

Mt. 23. § (1)–(2) bekezdés:
munkaszerződés írásba foglalásának kötelezettsége

írásos munkaszerződés nélküli foglalkoztatás;
alaki hibás munkaszerződés (a munkáltató nem adja át a munkaszerződét a munkavállalónak)

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

5.

Mt. 45. § (1)–(3) és (5) bekezdés:
munkaszerződés kötelező tartalmi elemei

tartalmilag hiányos munkaszerződés

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

6.

Mt. 46. §:
munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

7.

Mt. 97. § (4)–(5) bekezdés:
munkaidő-beosztás közlésére és szükség esetén a szabályszerű módosításra vonatkozó kötelezettség

a munkaidő beosztására vonatkozó szabályok megszegése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

8.

Mt. 135. § (7) bekezdés:
munkaidő-beosztás módosítása kollektív szerződés rendelkezése esetén

a munkaidő beosztására vonatkozó szabályok megszegése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

9.

Mt. 192. § (1) bekezdés:
határozott idejű munkaviszony tartamának meghatározása

tartalmilag hiányos munkaszerződés

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

10.

Mt. 201. §:
egyszerűsített foglalkoztatásra vagy alkalmi munkára irányuló munkaviszony
Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény 3. § (1) bekezdés és 11. § (1) bekezdés: egyszerűsített jogviszony a bejelentési kötelezettség teljesítésével keletkezik
Az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény 1. melléklet 3. pont

egyszerűsített foglalkoztatásra irányuló jogviszonnyal kapcsolatos bejelentési kötelezettség megsértése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

11.

Mt. 218. § (3) bekezdés a) pont:
kölcsönbeadó tájékoztatási kötelezettsége

kölcsönbeadó tájékoztatási kötelezettségének elmulasztása

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

12.

5. cikk
A tájékoztatást át kell adni a munkavállalás első hét napja során.

Mt. 45. §:
munkaszerződés kötelező tartalmi elemei

tartalmilag hiányos munkaszerződés

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

13.

Mt. 46. § (1) bekezdés:
munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

14.

6. cikk
A munkaviszony módosításáról dokumentum formájában tájékoztatást kell nyújtani.

Mt. 38. § (1) bekezdés [Mt. 46. § (1) bekezdése]:
munkáltatói jogutódlás esetén tájékoztatási kötelezettség

munkafeltételek változásával kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

15.

Mt. 46. § (5) bekezdés:
munkafeltételeket érintő változással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

munkafeltételek változásával kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

16.

Mt. 47. § (3) bekezdés:
tájékoztatási kötelezettség külföldön történő munkavégzés esetén

tájékoztatási kötelezettség elmulasztása külföldön történő munkavégzés esetén

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

17.

10. cikk
A munka minimális kiszámíthatóságával kapcsolatos feltételek

Mt. 46. § (1) bekezdés e) pont:
munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség (napi munkaidő)

munkaviszony létesítésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség elmulasztása (napi munkaidő)

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

18.

Mt. 97. §.
a munkaidő jogszerű beosztásának kötelezettsége

a munkaidő beosztására vonatkozó szabályok megszegése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

19.

Mt. 135. § (7) bekezdés:
munkaidő-beosztás módosítása kollektív szerződés rendelkezése esetén

a munkaidő beosztására vonatkozó szabályok megszegése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

20.

Mt. 147. §:
munkabér-fizetési kötelezettség állásidő esetén

munkabér-fizetési kötelezettség elmulasztása állásidő esetén

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

21.

Mt. 193. § (2) bekezdés:
munkavégzés behívás alapján (a munkaidő jogszerű beosztásának kötelezettsége)

a munkaidő beosztására vonatkozó szabályok megszegése

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

2. melléklet a 29/2025. (VII. 22.) AM rendelethez

Munkavédelmi és munkaeszközökre vonatkozó követelmények és meg nem felelések besorolása

A

B

C

D

E

F

G

1.

Követelmény

Meg nem felelés

Mérték

Súly

Tartósság

2.

A 89/391/EGK irányelv szerinti egyes, a munkavállalók biztonságának és egészségvédelmének javítását ösztönző intézkedések

5. cikk A munkáltató azon kötelezettségét megállapító általános rendelkezés, hogy biztosítania kell a munkavállalók biztonságát és egészségük védelmét

A munkáltató felel az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek megvalósításáért.

A munkáltató az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit nem teljesítette.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

3.

A munkáltató az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit nem teljesítette, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

4.

6. cikk A munkáltatók arra vonatkozó általános kötelezettsége, hogy tegyenek meg minden szükséges intézkedést a biztonság és az egészség védelmében, beleértve a kockázatok megelőzését, a tájékoztatást és az oktatást

A munkáltató a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak megfelelően tartsa be a biztonságos munkavégzésre vonatkozó előírásokat.

A munkavédelmi előírásokat a munkáltató nem tartotta be maradéktalanul, a munkavédelmi kötelezettségeinek nem tett eleget.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

5.

A munkavédelmi előírásokat a munkáltató nem tartotta be maradéktalanul, a munkavédelmi kötelezettségeinek nem tett eleget, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

6.

A munkáltatónak minden szükséges intézkedést meg kell tennie a munkavállalók biztonsága és egészségvédelme érdekében, figyelembe véve a változó körülményeket is, valamint törekedve a munkakörülmények folyamatos javítására.

A munkáltató nem tette meg a szükséges intézkedéseket az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

7.

A munkáltató nem tette meg a szükséges intézkedéseket az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés érdekében, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

8.

A munkáltatónak rendszeresen meg kell győződnie arról, hogy a munkakörülmények megfelelnek-e a követelményeknek, a munkavállalók ismerik, illetve megtartják-e a rájuk vonatkozó rendelkezéseket.

A munkáltató elmulasztja a rendszeres ellenőrzési kötelezettségét.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

9.

A munkáltató elmulasztja a rendszeres ellenőrzési kötelezettségét, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

10.

7. cikk Védő és megelőző szolgáltatások: munkavállaló(ka)t kell kijelölni az egészségvédelmi és biztonsági tevékenységek elvégzésére, vagy kompetens külső szolgáltatókat kell igénybe venni.

A biztonságos munkavégzéshez elegendő számú, megfelelő ismeretekkel, készségekkel és
– ha jogszabály előírja – szakmai képesítéssel rendelkező munkavállalót kell biztosítani.

A munkavállalók létszáma vagy szakismerete nem elegendő a biztonságos munkavégzéshez.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

11.

A munkáltató nem biztosított elegendő létszámú vagy megfelelő szakismerettel rendelkező munkavállalót, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

12.

Ha a munkahelyen különböző munkáltatók alkalmazásában álló munkavállalókat egyidejűleg foglalkoztatnak, a munkavégzést úgy kell összehangolni, hogy az ott dolgozókra és a munkavégzés hatókörében tartózkodókra az veszélyt ne jelentsen. A kockázatokról és a megelőzési intézkedésekről az érintett munkavállalókat, munkavédelmi képviselőiket, és a munkavégzés hatókörében tartózkodókat tájékoztatni kell.

Az összehangolási kötelezettség elmulasztása.

Gazdaságon kívüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

13.

Az összehangolási kötelezettség elmulasztása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon kívüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

14.

Gondoskodni kell a munkabiztonsági szaktevékenységnek, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősített feladatok ellátásáról.
A szaktevékenységek ellátására jogszabályban meghatározott képesítéssel rendelkező személyt kell foglalkoztatni vagy megbízni.

A munkáltató megszegi a szaktevékenységekhez tartozó munkavédelmi feladatok ellátásával kapcsolatos előírásokat.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

15.

A munkáltató nem gondoskodik a munkabiztonsági szaktevékenységnek, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősített feladatok ellátásáról, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

16.

A munkáltató a foglalkoztatáspolitikáért felelős miniszter rendeletében meghatározott veszélyességi osztályhoz, munkavállalói létszámhoz igazodóan elegendő, de legalább a rendeletben megjelölt időtartamra és képesítési feltételekkel köteles munkavédelmi szakmai képesítéssel rendelkező személyt kijelölni vagy foglalkoztatni.

Az előírt munkavédelmi szakember(ek) hiánya.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

17.

A munkáltató a munkavédelemre vonatkozó szabályokban előírt feladatainak ellátásához foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatást köteles biztosítani.

Nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi ellátás.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

18.

8. cikk A munkáltatóknak intézkedéseket kell hozniuk az elsősegély, a tűzoltás és a munkavállalók evakuálása tekintetében.

A munkahelyen biztosítani kell a munkahelyi elsősegélynyújtás feltételeit.

A munkáltató megszegi az elsősegélynyújtás megszervezésének, elsősegélyhelyek kialakításának, felszerelésének szabályait.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

19.

Képzett elsősegélynyújtó személy hiánya.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

20.

A mezőgazdasági üzemben előforduló veszélyt jelentő rendellenesség, üzemzavar esetén a munkáltatónak meg kell tennie a szükséges intézkedéseket, az érintett munkavállalókat tájékoztatnia kell, és közvetlen veszély esetén a munkavégzést le kell állítania, a munkahelyt ki kell ürítenie.

A rendellenes körülmények ellenére a munkáltató a szükséges intézkedéseket nem tette meg.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

21.

A munkáltató a szükséges intézkedéseket nem tette meg a rendellenes körülmények bekövetkezésekor, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

22.

A mezőgazdasági üzemben
a rendellenes körülmények kialakulása esetére mentési tervet kell készíteni, és a mentéshez szükséges személyeket ki kell jelölni.

Mentési terv nem készült.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

23.

9. cikk A munkáltatókra vonatkozó kötelezettségek a kockázatok értékelése, a védintézkedések és a védőeszközök, a foglalkozási balesetek nyilvántartása és azok bejelentése terén.

A munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, amelyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására.

A munkáltató nem rendelkezik kockázatértékeléssel.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

24.

A kockázatértékelés tartalmilag rossz vagy hiányos.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

25.

A munkáltató a kockázatértékelés alapján meghatározza a védekezés leghatékonyabb módját, a kollektív, műszaki egyéni védelem módozatait, illetve az alkalmazandó szervezési és egészségügyi megelőzési intézkedéseket.

A munkáltató nem határozza meg a védekezés módját.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

26.

A sérülékeny csoportba tartozó munkavállalókat a külön jogszabályban foglaltak szerint óvni kell az őket különösen érintő egészségkárosító kockázatoktól.

A sérülékeny csoportba tartozó munkavállaló foglalkoztathatóságával kapcsolatos munkavédelmi előírásokat megszegi a munkáltató.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

27.

A sérülékeny csoportba tartozó munkavállaló foglalkoztathatóságával kapcsolatos munkavédelmi előírásokat megszegi a munkáltató, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

28.

A munkáltatónak írásban kell meghatároznia az egyéni védőeszköz juttatásának belső rendjét.

A munkáltató nem rendelkezik egyéni védőeszköz juttatási renddel, vagy az nem megfelelő tartalmú.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

29.

A veszélyes munkafolyamatoknál az egyéni védőeszközöket meg kell határozni, azokkal a munkavállalókat el kell látni, rendeltetésszerű használatukra a munkavállalókat ki kell oktatni, és az egyéni védőeszközök rendeltetésszerű használatát meg kell követelni.

A munkáltató nem biztosít egyéni védőeszközt a munkavállalók részére.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

30.

A munkáltató nem biztosít egyéni védőeszközt a munkavállaló részére, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

31.

Az egyéni védőeszköz védelmi képessége nem megfelelő (sérült, elhasználódott, szennyezett, lejárt felhasználhatósági idejű).

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

32.

A munkáltató nem megfelelő védelmi képességű védőeszközt biztosított, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

33.

A munkáltató nem ellenőrzi az egyéni védőeszközök használatát.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

34.

A munkáltató az egyéni védőeszközök használatát nem ellenőrzi, és emiatt
munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

35.

A munkáltatónak írásban kell meghatároznia a munkaköri alkalmassági vizsgálatok rendjét.

A munkáltató nem rendelkezik munkaköri alkalmassági vizsgálatok rendjével vagy tartalmilag rossz, hiányos.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

36.

A munkáltató köteles munkába lépés előtt valamennyi munkavállalót előzetes, továbbá a jogszabályban meghatározott esetekben időszakos vizsgálatra küldeni.

A munkavállaló(k) esetében nem áll rendelkezésre érvényes előzetes munkaköri alkalmassági vélemény.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

37.

A munkáltató előzetes munkaköri alkalmassági vizsgálatra nem küldte el a munkavállalót, és emiatt
munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

38.

A munkavállaló(k) esetében nem áll rendelkezésre érvényes időszakos munkaköri alkalmassági vélemény.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

39.

A munkáltató időszakos munkaköri alkalmassági vizsgálatra nem küldte el a munkavállalót, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

40.

A munkáltatónak be kell jelenteni, ki kell vizsgálni és nyilvántartásba kell venni a munkabaleseteket, a munkavédelemre vonatkozó szabályokban előírtak szerint.

A munkáltató elmulasztja a baleset kivizsgálását vagy nem megfelelően vizsgálja ki a balesetet.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

41.

A munkáltató nem minősíti a balesetet, elmulasztja a baleset bejelentését, nyilvántartásba vételét.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

42.

A munkabaleseti jegyzőkönyvet hiányosan, nem megfelelően tölti ki a munkáltató.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

43.

A munkáltatónak a jogszabályi előírásoknak megfelelően
be kell jelentenie a foglalkozási megbetegedéseket és a fokozott expozíciós eseteket.

A munkáltató a foglalkozási megbetegedés, illetve fokozott expozíciós eset bejelentését elmulasztja.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

44.

A munkáltatónak a jogszabályi előírásoknak megfelelően részt kell vennie a foglalkozási megbetegedés körülményeinek kivizsgálásában.
A munkáltatónak a fokozott expozíciós esetet ki kell vizsgálnia.

A munkáltató a foglalkozási megbetegedés, illetve fokozott expozíció kivizsgálásával kapcsolatos kötelezettségeket megszegi.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

45.

10. cikk A munkavállalók tájékoztatása a biztonságot és az egészséget érintő kockázatokról, valamint a véd- és megelőző intézkedésekről.

A munkáltatónak megfelelő intézkedéseket kell tennie annak érdekében, hogy a munkavédelemre vonatkozó szabályokban előírt tájékoztatási kötelezettségének eleget tegyen.

A tájékoztatási kötelezettségnek nem tett eleget a munkáltató.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

46.

11. cikk Konzultáció a munkavállalókkal és a munkavállalók részvétele minden, a munkahelyi biztonságra és egészségvédelemre vonatkozó kérdéssel kapcsolatos vitában.

A munkáltatónak a jogszabályban meghatározottak szerint biztosítania kell a munkavédelemmel kapcsolatos érdekegyeztetést.

A munkavállalók tanácskozási joga a munkavédelmi kérdésekben nincs biztosítva.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

47.

A munkáltató a munkavédelmi képviselőt a jogszabályban biztosított jogainak gyakorlásában nem akadályozhatja. A munkáltatónak biztosítania kell a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvényben meghatározott feltételeket (munkaidő-kedvezmény, szükséges eszközök), annak érdekében, hogy a munkavédelmi képviselő az érdekegyeztetéssel kapcsolatos tevékenységét el tudja látni.

A munkáltató akadályozza a munkavédelmi képviselőt a jogai gyakorlásában, a munkavédelmi képviselővel szemben hátrányos intézkedéseket tesz meg.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

48.

12. cikk A munkáltatóknak biztosítaniuk kell, hogy a munkavállalók megfelelő biztonsági és egészségvédelmi képzésben részesüljenek.

Munkavédelmi oktatás keretében gondoskodni kell arról, hogy a munkavállaló elsajátítsa és a foglalkoztatás teljes időtartama alatt rendelkezzen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés elméleti és gyakorlati ismereteivel, megismerje a szükséges szabályokat, utasításokat és információkat. Az oktatás elvégzését a tematika megjelölésével és a részt vevők aláírásával ellátva, írásban kell rögzíteni.

A munkáltató a munkavédelmi oktatást igazolható módon nem tartotta meg.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

49.

A munkáltató munkavédelmi oktatást nem tartott a munkavállalónak, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

50.

Nem készült munkavédelmi oktatási tematika, vagy hiányos a tartalma.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

51.

A munkáltatónak a jogszabályban előírt óraszámú alapképzést és továbbképzést biztosítania kell a munkavédelmi képviselők számára.

A munkavédelmi képviselők képzésben való részvételét nem biztosította a munkáltató.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

52.

A 2009/104/EK irányelv szerinti egyes, a munkavállalók által használt munkaeszközökre vonatkozó biztonsági és egészségvédelmi minimumkövetelmények

3. cikk Általános kötelezettségek annak szavatolására, hogy a munkaeszközök megfelelőek legyenek a munkavállalók által elvégzendő munkához, lehetővé téve ezáltal a munkavállalók biztonságának és egészségének biztosítását.

A munkaeszköznek meg kell felelnie a biztonsági és egészségvédelmi követelményeknek, és rendelkezni kell az adott munkaeszközre mint termékre külön jogszabályban meghatározott EK-megfelelőségi nyilatkozattal, illetve a megfelelőséget tanúsító egyéb dokumentummal (pl. tanúsítvány).

A munkaeszköz nem elégíti ki az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

53.

A munkaeszköz nem elégíti ki az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeit, és emiatt
munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

54.

A munkaeszköz CE jelölése hiányzik, vagy tartalma nem megfelelő.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

55.

A munkaeszköz nem rendelkezik megfelelőséget igazoló dokumentummal, vagy annak tartalma nem megfelelő.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

56.

A munkaeszköznek nincs magyar nyelvű kezelési (használati), karbantartási utasítása, kísérő dokumentációja, vagy a dokumentációk tartalma nem megfelelő.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

57.

4. cikk A munkaeszközökre vonatkozó szabályok: a munkaeszközöknek meg kell felelniük az irányelvnek és az előírt minimumkövetelményeknek, és azokat megfelelően karban kell tartani.

A munkáltatónak a munkavégzés körülményeihez igazodó, illetve az azzal összefüggő veszélyek figyelembevételével olyan munkaeszközt kell a munkavállaló részére biztosítania, amely kialakításában, felépítésében és az alkalmazott védelmi megoldások tekintetében megfelel a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, és alkalmas az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos használatra.

A munkaeszköz üzemeltetésével kapcsolatos hiányosság áll fenn (például védőburkolat, biztonsági berendezés hiánya, vészleállító berendezés működésképtelensége vagy kiiktatása).

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

58.

A munkaeszköz üzemeltetésével kapcsolatos hiányosság áll fenn (például védőburkolat, biztonsági berendezés hiánya, vészleállító berendezés működésképtelensége vagy kiiktatása), és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

59.

Munkaeszköz érintésvédelmi szempontból nem megfelelő.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

60.

Munkaeszköz érintésvédelmi szempontból nem megfelelő, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

61.

A munkaeszközön a figyelmeztető, funkciójelölések hiányoznak.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

62.

A karbantartáshoz szükséges intézkedéseket meg kell határozni, és biztosítani kell a karbantartási feladatok elvégzéséhez szükséges feltételeket annak érdekében, hogy a munkaeszköz teljes élettartalma alatt megfeleljen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek.

A munkaeszköz nem megfelelő állapota, a karbantartás hiánya.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

63.

A munkaeszköz nem megfelelő állapota, a karbantartás hiánya miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Hosszú távon helyrehozható

64.

5. cikk A munkaeszközök vizsgálata
– a munkaeszközöket a beszerelésüket követően ellenőrizni kell, valamint képesített személyeknek időszakos ellenőrzéseket kell végrehajtaniuk.

A veszélyesnek nem minősülő munkaeszköz esetében az ellenőrző felülvizsgálatot el kell végezni.

Veszélyesnek nem minősülő munkaeszköz ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

65.

Veszélyesnek nem minősülő munkaeszköz ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

66.

A veszélyesnek nem minősülő munkaeszközökön az időszakos ellenőrző felülvizsgálatot el kell végezni.

Veszélyesnek nem minősülő munkaeszköz időszakos ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása.

Gazdaságon belüli

Elhanyagolható

Rövid távon helyrehozható

67.

Veszélyesnek nem minősülő munkaeszköz időszakos ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

68.

A munkaeszközöket érintésvédelmi szempontból a külön jogszabályban előírtaknak megfelelően kell ellenőrizni.

A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezés, az érintésvédelmi berendezés ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

69.

A kisfeszültségű erősáramú villamos berendezés, az érintésvédelmi berendezés ellenőrző felülvizsgálatának elmaradása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Hosszú távon helyrehozható

70.

A munkáltató a veszélyesnek minősülő munkaeszköz üzemeltetését írásban rendeli el, melynek feltétele a munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat elvégzése.

A munkavédelmi üzembe helyezés elmulasztása.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

71.

A munkavédelmi üzembe helyezés elmulasztása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

72.

A biztonságos műszaki állapot megőrzése érdekében időszakos biztonsági felülvizsgálat alá kell vonni a veszélyes munkaeszközt, továbbá azt a munkaeszközt, amelynek időszakos biztonsági felülvizsgálatát jogszabály, szabvány vagy a rendeltetésszerű és biztonságos üzemeltetésre, használatra vonatkozó dokumentáció előírja.

Az időszakos biztonsági felülvizsgálat elmulasztása.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

73.

Az időszakos biztonsági felülvizsgálat elmulasztása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

74.

A munkaeszközt soron kívül ellenőrizni kell, ha az a rendeltetésszerű alkalmazás során közvetlenül veszélyeztette a munkavállaló egészségét és biztonságát, vagy ezzel összefüggésben munkabaleset következett be, illetve rendkívüli körülmények (különösen átalakítás, baleset, természeti jelenségek vagy műszaki okból 30 napot meghaladó használaton kívüli időszak) következtek be.

Soron kívüli ellenőrzés elmulasztása.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

75.

A soron kívüli ellenőrzés elmulasztása miatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

76.

6. cikk A különös veszélyt jelentő munkaeszközök használatát az erre kijelölt személyekre kell korlátozni, és valamennyi javítást átalakítást, karbantartást a kijelölt munkavállalóknak kell végezniük.

Amennyiben a munkaeszköz használata a kockázatértékelés szerint veszélyt jelent a munkavállalók, illetve a hatókörben tartózkodók biztonságára vagy egészségére, akkor a munkaeszközt kizárólag annak kezelője használhatja.

A munkaeszközt használó személy nem rendelkezik kezelői jogosultsággal.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

77.

A munkaeszközt használó személy nem rendelkezik kezelői jogosultsággal, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Hosszú távon helyrehozható

78.

A munkaeszköz javítását, átalakítását, karbantartását csak külön oktatásban részesített megbízott személy végezheti el.

A munkaeszköz javítását, átalakítását, karbantartását arra jogosulatlan személy végzi el.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

79.

A munkaeszköz javítását, átalakítását, karbantartását arra jogosulatlan személy végzi el, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

80.

7. cikk Ergonómia és foglalkozás-egészségügy

A munkaeszközt úgy kell megválasztani, hogy a munkavállaló testtartása megfeleljen az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményeinek;
a munkaeszköz elégítse ki az ergonómiai követelményeket.

A munkaeszköz az ergonómiai követelményeknek nem felel meg.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

81.

8. cikk A munkavállalóknak megfelelő tájékoztatást és adott esetben írásbeli tájékoztató útmutatásokat kell kapniuk a munkaeszközök használatáról.

A munkavállalóknak a munkaeszköz használatával összefüggésben tájékoztatást kell kapniuk legalább a munkaeszközök és használatuk biztonsági és egészségügyi követelményeinek minimális szintjéről szóló 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet [a továbbiakban: 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet] 23. § (1) bekezdésében meghatározott tudnivalókról.
A tájékoztatást az érintett munkavállaló részére az általa értett nyelven, érthetően, ahol szükséges, írásban kell megadni.

A munkavállaló a munkaeszköz használatával kapcsolatban megfelelő tájékoztatást nem kapott a munkáltatótól.

Gazdaságon belüli

Enyhe

Rövid távon helyrehozható

82.

9. cikk A munkavállalóknak megfelelő képzésben kell részesülniük.

A munkavállalót munkába álláskor, a munkaeszköz átalakításakor, új munkaeszköz használatba vételekor vagy üzembe helyezésekor munkavédelmi oktatás keretében, a munkaeszközök használatával összefüggésben tájékoztatni kell legalább a 10/2016. (IV. 5.) NGM rendelet 24. §-ában meghatározott ismeretekről.

A munkavállaló nem kapott megfelelő oktatást a munkaeszköz biztonságos használatához szükséges ismeretekről.

Gazdaságon belüli

Közepes

Rövid távon helyrehozható

83.

A munkavállaló nem kapott megfelelő oktatást a munkaeszköz biztonságos használatához szükséges ismeretekről, és emiatt munkavédelmi bírság kiszabására került sor.

Gazdaságon belüli

Súlyos

Rövid távon helyrehozható

3. melléklet a 29/2025. (VII. 22.) AM rendelethez

Az egyes meg nem felelések 1. és 2. melléklet szerinti besorolása alapján a következő osztályozást kell elvégezni:

A

B

C

D

E

F

G

H

1.

Súlyosság szerint

Mérték szerint

Tartósság szerint

2.

Elhanyagolható

Enyhe

Közepes

Súlyos

Gazdaságon belüli

Gazdaságon kívüli

Rövid távon helyrehozható

Hosszú távon helyrehozható

3.

0

1

3

5

1

3

1

3

4. melléklet a 29/2025. (VII. 22.) AM rendelethez

Az adott meg nem felelés esetében a támogatáscsökkentést a 3. melléklet szerinti osztályozásnak megfelelően, az alábbi kombinációk alkalmazásával kell meghatározni:

A

B

C

D

1.

Kombinációk (súlyosság szerint, mérték szerint, tartósság szerint)

Támogatáscsökkentés

2.

0

1

1

0%

3.

1

1

1

0%

4.

1

3

1

1%

5.

3

1

1

1%

6.

5

1

1

3%

7.

5

1

3

8%

8.

5

3

1

8%

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére