• Tartalom

35/2025. (VIII. 28.) BM rendelet

35/2025. (VIII. 28.) BM rendelet

az Országgyűlési Őrségnél alkalmazható rendvédelmi egészségkárosodási járadékról

2025.09.02.

[1] Az Országgyűlés megalkotta a belügyi feladatellátás hatékonyságát támogató és a kapcsolati erőszak elleni küzdelmet erősítő törvények módosításáról szóló 2025. évi XXXV. törvényt, amely a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény módosításával meghatározta az Országgyűlési Őrség hivatásos állománya tekintetében a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás speciális szabályait.

[2] A szabályozás célja a kiesett jövedelem pótlása az Országgyűlési Őrség hivatásos állományának azon tagja esetében, aki egészségi állapota miatti alkalmatlanság okán a hivatásos szolgálatra alkalmatlanná vált, és egészségi alkalmatlansága szolgálati kötelmekkel összefüggő balesetre vagy betegségre vezethető vissza, vagy legalább 10 év tényleges szolgálati idővel rendelkezik, és az egészségi állapota jelentősen megromlott.

[3] A törvénymódosítás pontosítja a fegyelmi eljárás felfüggesztésére vonatkozó előírásokat, amelyhez kapcsolódóan a végrehajtási rendelet kiegészítése szükséges.

[4] Az Országgyűlési Őrség hivatásos állományának szolgálati igazolványán feltüntetett adattartalom változása miatt az igazolvány cseréje és új szolgálati igazolvány kiállítása indokolt, ehhez a szolgálati igazolvány egyéb adattartalmát meghatározó rendelkezések módosítása szükséges.

[5] A rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény 341. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az Országgyűlés elnöke véleményének kikérésével –,

a 23–25. §, a 28–33. § és az 1. melléklet tekintetében a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény 341. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az Országgyűlés elnöke véleményének kikérésével –,

a 26. és 27. § tekintetében az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 143. § (5) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az Országgyűlés elnöke véleményének kikérésével –

a következőket rendelem el:

1. Általános rendelkezések

1. § E rendelet hatálya az Országgyűlési Őrség hivatásos állományának tagja részére a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény (a továbbiakban: Hszt.) alapján, a Hszt. 330. § (3) bekezdésében meghatározott eltéréssel megállapítható rendvédelmi egészségkárosodási járadékra (a továbbiakban: járadék) terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában

1. FÜV Bizottság: az Országgyűlési Őrségnél foglalkoztatott hivatásos állomány alkalmasságvizsgálatáról, valamint egészségügyi és pszichológiai ellátásáról szóló miniszteri rendeletben (a továbbiakban: Alk.r.) meghatározott, a hivatásos állomány megváltozott egészségi állapotú tagjának alkalmasságát vizsgáló felülvizsgálati bizottság,

2. FÜV határozat: az Alk.r.-ben foglaltak szerint a FÜV Bizottságnak az egészségi alkalmasság felülvizsgálatára irányuló eljárása során az egészségi alkalmatlanság kérdésében hozott, „Hivatásos szolgálatra alkalmatlan” minősítést tartalmazó határozata,

3. hivatásos állomány tagja: az Országgyűlési Őrség hivatásos állományának tagja,

4. humánigazgatási szakszolgálat: az Országgyűlési Őrségnél a munkáltatói döntéseket előkészítő, nyilvántartó és rendszerező szervezeti elem, amelynek vezetője felelős az e rendeletben szabályozott munkáltatói intézkedéseket megalapozó eljárások jogszerűségéért, valamint a munkáltatói intézkedések szakszerű előkészítéséért.

2. A járadékra való jogosultság megállapítása

3. § (1) Az Országgyűlési Őrség parancsnokának kézbesített FÜV határozat kézhezvételét követően az Országgyűlési Őrség parancsnoka haladéktalanul intézkedik arra, hogy a humánigazgatási szakszolgálat a járadékra való jogosultság megállapítására irányuló eljárást megkezdje.

(2) Az eljárás megindításával egyidejűleg a humánigazgatási szakszolgálat írásban tájékoztatja a hivatásos állomány tagját a járadékra való jogosultság megállapításának menetéről. A tájékoztatásnak ki kell térnie a járadékra való jogosultság szabályaira, valamint a Hszt. 330. § (3) bekezdés e) pontja szerinti felmentésre irányuló kérelem lehetőségére is. E tájékoztatásban részletesen ki kell térni a járadék megállapításával történő szolgálati viszony megszűnésének és a felmentéssel történő szolgálati viszony megszüntetésének jogkövetkezményeire.

(3) Ha a FÜV határozat kézhezvételekor a baleset vagy betegség szolgálati kötelmekkel való összefüggéséről vagy össze nem függéséről szóló döntés nem áll rendelkezésre, az Országgyűlési Őrség parancsnoka soron kívül, de legfeljebb 15 napon belül dönt a minősítésről.

(4) A humánigazgatási szakszolgálat a FÜV határozat kézhezvételét követően haladéktalanul intézkedik a hivatásos állomány tagjának a baleseti járadékra vagy baleseti táppénzre (a továbbiakban együtt: baleseti ellátás), rokkantsági ellátásra vagy rehabilitációs ellátásra való jogosultságáról, továbbá az ezen ellátás összegéről szóló tájékoztatás beszerzésére az ellátást folyósító szerv megkeresése útján.

4. § Ha a Hszt. 330. § (3) bekezdés g) pontjában meghatározottak szerint a közrehatás vizsgálatára összehívott Becsületbíróság a hivatásos állomány tagjának az egészségi alkalmatlansága bekövetkeztében való közrehatását

a) nem állapítja meg, az Országgyűlési Őrség parancsnoka a 9. §-ban foglaltak szerint jár el,

b) megállapítja, az Országgyűlési Őrség parancsnoka a 6. § (2) bekezdésében foglaltaknak megfelelően jár el.

5. § A Hszt. 82/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott feltétel fennállását, a Hszt. 82/A. § (5) bekezdésében meghatározott kizáró ok hiányát, valamint a Hszt. 330. § (3) bekezdés d) pontja szerinti tényleges szolgálati idő tartamát a humánigazgatási szakszolgálat ellenőrzi a személyügyi nyilvántartásban.

6. § (1) Ha az Országgyűlési Őrség parancsnokának kézbesített FÜV határozat kézhezvételétől számított 45 napon belül megállapításra kerül, hogy

a) a Hszt. 82/A. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározottakkal ellentétben a hivatásos állomány tagja saját jogú nyugellátásra vagy szolgálati járandóságra jogosult,

b) a Hszt. 82/A. § (2) bekezdésében meghatározott feltétel hiánya a minősítő határozat alapján megállapítható, és a személyügyi nyilvántartás adatai, valamint a FÜV határozatban foglaltak alapján a Hszt. 330. § (3) bekezdés d) pontjában meghatározott feltételek sem állnak fenn,

c) a hivatásos állomány tagja az egészségi alkalmatlansága bekövetkeztében vagy kialakulásában a Hszt. 82/A. § (4) bekezdése szerint közrehatott, vagy

d) a Hszt. 82/A. § (5) bekezdését kell alkalmazni,

akkor a járadékra való jogosultság megállapítására irányuló eljárást a humánigazgatási szakszolgálat befejezi.

(2) Az (1) bekezdés szerinti esetben a humánigazgatási szakszolgálat a hiányzó objektív feltétel megjelölésével és részletes indokolással együtt előterjesztést tesz az Országgyűlési Őrség parancsnokának a járadékra való jogosultság hiányának megállapítására, amelyről az Országgyűlési Őrség parancsnoka soron kívül dönt.

(3) Ha az Országgyűlési Őrség parancsnoka a humánigazgatási szakszolgálat előterjesztésétől eltérően a járadékra való jogosultság megállapítását kizáró objektív okot nem állapítja meg – és ezért a (2) bekezdés szerinti döntést nem hozza meg –, a humánigazgatási szakszolgálatot a 3–5. § szerinti eljárás folytatására utasítja.

7. § Ha a hivatásos állomány tagja a FÜV határozat kézhezvételétől számított 30 napon belül a Hszt. 330. § (3) bekezdés e) pontja alapján a járadékra való jogosultság megállapítása helyett a szolgálati viszonyának felmentéssel történő megszüntetését kéri, e kérelmet az Országgyűlési Őrség parancsnokának címezve a humánigazgatási szakszolgálathoz kell benyújtania. Ebben az esetben a humánigazgatási szakszolgálat a járadékra való jogosultság megállapítására irányuló eljárást befejezi, és előterjesztést tesz az Országgyűlési Őrség parancsnokának a járadékra való jogosultság hiányának megállapítására irányuló döntés meghozatalára, ezzel egyidejűleg intézkedik a hivatásos állomány tagjának felmentése érdekében.

8. § Az Országgyűlési Őrség parancsnoka részére a humánigazgatási szakszolgálat a rendelkezésre állást követően haladéktalanul felterjeszti a következő iratokat:

a) a FÜV Bizottság által folytatott eljárás során beszerzett, a rehabilitációs hatóság által kiállított szakvélemény,

b) a FÜV határozat,

c) a szolgálati kötelmekkel összefüggés tárgyában hozott minősítő határozat,

d) a tényleges szolgálati idő igazolásához szükséges irat,

e) a hivatásos állomány tagját az egészségi alkalmatlanság megállapítását közvetlenül megelőző egy hónapra számított, a szolgálati beosztása alapján megillető távolléti díj összegére vonatkozó adat,

f) a Hszt. 82/A. § (4) bekezdése szerinti közrehatás vizsgálatának eredményét tartalmazó, a Becsületbíróság által hozott döntés,

g) a hivatásos állomány tagjának baleseti ellátásra, rokkantsági ellátásra vagy rehabilitációs ellátásra való jogosultságáról, továbbá az ezen ellátás összegéről szóló tájékoztatás,

h) a döntéshozatalhoz szükséges egyéb személyügyi adatok,

i) a szolgálati viszony megszűnéséről vagy megszüntetéséről szóló állományparancs vagy határozat tervezete.

9. § (1) Az Országgyűlési Őrség parancsnoka határozatban dönt

a) a járadékra való jogosultságról vagy annak hiányáról,

b) a járadék mértékéről,

c) a járadékra való jogosultság kezdőnapjáról,

d) a járadékra való jogosultság időtartamáról.

(2) Az Országgyűlési Őrség parancsnoka az (1) bekezdés szerinti határozatát a 8. § szerinti iratok kézhezvételét követően, a FÜV határozat kézhezvételétől számított 45 napon belül az iratok alapján hozza meg, a Hszt. 82/A. § (1) bekezdésében és 330. § (3) bekezdés a)–d) pontjában foglalt feltételek vizsgálatát követően.

(3) A határozat rendelkező része tartalmazza a Hszt. 267–269. §-a szerinti szolgálati panasz benyújtásának lehetőségéről történő tájékoztatást, továbbá a Hszt. 82/I. § (1) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségre vonatkozó figyelemfelhívást.

(4) Az Országgyűlési Őrség parancsnoka a járadékra való jogosultságot elutasító döntését indokolni köteles.

10. § A humánigazgatási szakszolgálat, ha a feltételek fennállnak, haladéktalanul intézkedik a Hszt. 82. § (1) bekezdés e) pontja alapján a szolgálati viszony megszűnésének megállapítása érdekében.

3. A járadékra való jogosultság felülvizsgálata és meghosszabbítása

11. § A járadékra való jogosultságot megállapító határozat közlését követően a humánigazgatási szakszolgálat gondoskodik a határidők nyilvántartásáról és figyelemmel kíséréséről annak érdekében, hogy a Hszt. 82/E. § (1)–(3) bekezdése szerint a járadékra való jogosultság meghosszabbítása időben végrehajtható legyen.

12. § Ha a rehabilitációs hatóság a baleseti ellátással, a rokkantsági ellátással vagy a rehabilitációs ellátással összefüggésben az egészségkárosodás felülvizsgálatára vonatkozó kötelezettséget írt elő a járadékra jogosult részére, a járadékra jogosult a Hszt. 82/I. § (1) bekezdésében meghatározott határidőn belül köteles a humánigazgatási szakszolgálatot a rehabilitációs hatóság által megállapított felülvizsgálat időpontját követően annak eredményéről és az újabb felülvizsgálat időpontjáról tájékoztatni. A tájékoztatást a rehabilitációs hatóság által kiadott szakvélemény vagy komplex minősítés eredményéről készült bizottsági összefoglaló vélemény – és, ha ilyen rendelkezésre áll, a rehabilitációs hatóság által kiadott hatósági bizonyítvány vagy hatósági döntés – eredeti példányának bemutatásával és másolatának csatolásával, vagy az eredeti irat hiteles másolatának rendelkezésre bocsátásával kell megtenni.

13. § (1) A humánigazgatási szakszolgálat a járadékra való jogosultság lejártát megelőző 120 nappal megküldi a FÜV Bizottságnak a járadékra jogosultnak a járadék megállapításával kapcsolatos iratait, és a FÜV Bizottság intézkedik a Hszt. 82/E. § (3) bekezdés b) pontja alapján a szolgálatra alkalmasság vizsgálatára. A FÜV Bizottság a rendelkezésére álló iratok alapján ad állásfoglalást, vagy további, az egészségi állapotra vonatkozó iratokat kérhet be a járadékra jogosulttól, valamint személyes meghallgatásra is behívhatja őt.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt iratbekérési lehetőség alapján a FÜV Bizottság a járadékra jogosultat felhívhatja arra, hogy nyújtsa be a rehabilitációs hatóság által az egészségi állapota komplex minősítéséről kiállított hatósági bizonyítványt és a komplex minősítés eredményéről készült bizottsági összefoglaló véleményt. A felhívást a FÜV Bizottság az iratok kézhezvételétől számított 8 napon belül adhatja ki a járadékra jogosult részére 60 napos határidő tűzésével.

(3) A FÜV Bizottság az (1) bekezdés szerinti állásfoglalását és az iratokat legkésőbb a járadékra való jogosultság lejártát megelőző 30 nappal megküldi a humánigazgatási szakszolgálat részére.

(4) Ha a FÜV Bizottság állásfoglalása alapján az egészségi alkalmasság ismételten megállapítható, a Hszt. 330. § (3) bekezdés m) pontja alapján a humánigazgatási szakszolgálat intézkedik a járadékra való jogosultság megszüntetése iránt.

14. § A járadékra való jogosultság időtartamát meghosszabbító határozat meghozatalához szükséges adatokat a humánigazgatási szakszolgálat hivatalból bocsátja a FÜV Bizottság rendelkezésére.

15. § Az Országgyűlési Őrség parancsnoka a járadékra való jogosultság időtartamát meghosszabbító határozatában rendelkezik annak időtartamáról és a járadék összegéről, továbbá tájékoztatást ad a Hszt. 267–269. §-a szerinti szolgálati panasz benyújtásának lehetőségéről.

4. A járadék folyósítása és mértékének számítása

16. § A járadékot átutalással kell folyósítani a járadékra jogosult által megjelölt pénzfizetési számlára a tárgyhónapot követő hónap 5. napjáig.

17. § (1) Ha a járadék mértékét

a) a Hszt. 82/H. § (5) bekezdése alapján a rendvédelmi illetményalap,

b) a Hszt. 82/H. § (5a) bekezdése alapján a hivatásos pótlék vagy

c) a Hszt. 82/H. § (4) bekezdése alapján a járadékra jogosultat megillető baleseti ellátás, rehabilitációs ellátás vagy rokkantsági ellátás

mértékének változására tekintettel módosítani kell, az Országgyűlési Őrség parancsnoka határozatot hoz a járadék új mértékéről.

(2) A határozatot

a) a rendvédelmi illetményalap vagy a Hszt. 82/H. § (5a) bekezdése szerinti hivatásos pótlék megváltozását követő 15 munkanapon belül hivatalból, vagy

b) a baleseti ellátás, a rokkantsági ellátás vagy a rehabilitációs ellátás megváltozása esetén a járadékra jogosult Hszt. 82/I. § (1) bekezdése szerinti bejelentését követő 15 munkanapon belül

kell meghozni.

(3) Ha a rendelkezésre álló iratok alapján hiánypótlás szükséges, a járadékra jogosultat haladéktalanul, de legkésőbb a bejelentést követő 10 munkanapon belül fel kell hívni az iratok csatolására, kiegészítésére. Ebben az esetben a határozat meghozatalára rendelkezésre álló, a (2) bekezdés b) pontja szerinti határidő a hiánypótlás teljesítésétől kezdődik.

5. A járadékra való jogosultság megszűnése

18. § (1) A humánigazgatási szakszolgálat évente legalább egyszer ellenőrzi, hogy a Hszt. 82/J. § (1) bekezdése a)–c) vagy g)–j) pontja, valamint a Hszt. 330. § (3) bekezdés m) vagy n) pontja szerinti megszűnési okok fennállnak-e.

(2) A Hszt. 82/J. § (1a) bekezdése szerinti felhívás esetén a humánigazgatási szakszolgálat a járadékra jogosultat legalább 20 napos határidő biztosításával – 30 napnál nem régebbi – hatósági erkölcsi bizonyítvány benyújtására hívja fel. A humánigazgatási szakszolgálat a felhívást az elektronikus ügyintézés szabályai szerint vagy a postai szolgáltatásokról szóló jogszabály szerint tértivevény különszolgáltatással feladott küldeményben bocsátja ki.

(3) Ha a humánigazgatási szakszolgálatnak – a járadékra jogosult vagy hozzátartozója írásbeli tájékoztatása alapján vagy az Országgyűlési Őrséghez más hivatalos úton eljutott írásbeli tájékoztatás alapján – tudomása van arról, hogy a járadékra jogosult a gyógykezelése érdekében a szokásos tartózkodási helyétől eltérő helyen tartózkodik, akkor a (2) bekezdés szerinti felhívást részére a lakcíme mellett ezen tartózkodási helyére is kézbesíti.

(4) A járadékra való jogosultság megszűnéséről az Országgyűlési Őrség parancsnoka határozatot hoz.

19. § A járadékra való jogosultság megszűnése esetén a humánigazgatási szakszolgálat a járadékra való jogosultság időtartamának leteltét követően haladéktalanul intézkedik a járadék folyósításának megszüntetésére.

20. § A Hszt. 82/J. § (3) bekezdése szerinti lemondó nyilatkozatot a járadékra jogosult írásban, az Országgyűlési Őrség parancsnokának címezve, a humánigazgatási szakszolgálatnak nyújthatja be.

6. Záró rendelkezések

21. § (1) Ez a rendelet – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

(2) A 24. §, a 25. § b) és c) pontja és az 1. melléklet 2026. április 1-jén lép hatályba.

22. § (1) Ha a 2025. augusztus 31-én rendvédelmi egészségkárosodási ellátásra jogosult tekintetében a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás mértékét a Hszt. 82/H. § (5a) bekezdése alapján – figyelemmel a Hszt. 376. § a) pontjában foglaltakra is – 2025. szeptember 1-jei hatállyal módosítani kell, az Országgyűlési Őrség parancsnoka a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás új mértékéről szóló határozatot a 17. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltaktól eltérően 2025. szeptember 22. napjáig hozza meg.

(2) Ha a 2025. augusztus 31-én rendvédelmi egészségkárosodási ellátásra jogosult tekintetében a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás mértékét a Hszt. 82/H. § (5a) bekezdése alapján – figyelemmel a Hszt. 376. § b) pontjában foglaltakra is – 2026. január 1-jei hatállyal módosítani kell, az Országgyűlési Őrség parancsnoka a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás új mértékéről szóló határozatot a 17. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltaktól eltérően 2026. január 21. napjáig hozza meg.

(3) Ha a 2025. augusztus 31-én rendvédelmi egészségkárosodási ellátásra jogosult tekintetében a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás mértékét a Hszt. 82/H. § (5a) bekezdése alapján – figyelemmel a Hszt. 376. §-ában foglaltakra is – 2027. január 1-jei hatállyal módosítani kell, az Országgyűlési Őrség parancsnoka a rendvédelmi egészségkárosodási ellátás új mértékéről szóló határozatot a 17. § (2) bekezdés a) pontjában foglaltaktól eltérően 2027. január 21. napjáig hozza meg.

23. §1

24. §2

25. § Az Országgyűlési Őrség hivatásos állományát érintő humánigazgatási tárgyú szabályokról szóló 56/2012. (XI. 22.) BM rendelet

a)3

b)4

c)5

lép.

26. §6

27. §7

28. §8

29. §9

30. §10

31. §11

32. §12

33. §13

1. melléklet a 35/2025. (VIII. 28.) BM rendelethez14

1

A 23. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 24. § a 21. § (2) bekezdése alapján 2026. április 1-jén lép hatályba.

3

A 25. § a) pontja a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

4

A 25. § b) pontja a 21. § (2) bekezdése alapján 2026. április 1-jén lép hatályba.

5

A 25. § c) pontja a 21. § (2) bekezdése alapján 2026. április 1-jén lép hatályba.

6

A 26. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

7

A 27. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

8

A 28. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

9

A 29. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

10

A 30. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

11

A 31. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

12

A 32. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

13

A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

14

Az 1. melléklet a 21. § (2) bekezdése alapján 2026. április 1-jén lép hatályba.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére