• Tartalom

4/2025. (III. 31.) NMHH rendelet

4/2025. (III. 31.) NMHH rendelet

az informatikai és elektronikus hírközlési, továbbá a postai ágazat ügyeleti rendszerének részletes szabályairól

2025.04.15.

[1] A rendelet célja annak biztosítása, hogy a Hatóság a védelmi és biztonsági célú felkészülési, honvédelmi, valamint katasztrófavédelmi feladatainak ellátása érdekében naprakész és pontos információval rendelkezzen az elektronikus hírközlő hálózatok működéséről és az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatások esetleges kimaradásáról.

[2] A kijelölt szolgáltatók az ágazati ügyeleti rendszer – rendelet szerinti – működtetése során biztosítják az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatáskimaradás elhárítására, következményének csökkentésére, megszüntetésére, az elektronikus hírközlő hálózat, valamint az elektronikus hírközlési és postai szolgáltatás működésének helyreállítására irányuló információkat a Hatóság számára.

[3] Az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 182. § (3) bekezdés 31. pontjában, továbbá a postai szolgáltatásokról szóló 2012. évi CLIX. törvény 78. § (5) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény 109. § (5) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § E rendelet hatálya

a) az informatikai, az elektronikus hírközlő és a postai hálózat (a továbbiakban együtt: hálózat) működtetésére, az informatikai, az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatás (a továbbiakban együtt: szolgáltatás) nyújtására és

b) az informatikai, az elektronikus hírközlési és a postai ágazat ügyeleti rendszerébe – a honvédelmi és katasztrófavédelmi feladatok ellátásában közreműködésre kötelezett elektronikus hírközlési szolgáltatók kijelöléséről és felkészülési feladataik meghatározásáról szóló NMHH rendelet, valamint a védelmi feladatokban részt vevő postai szolgáltatók kijelöléséről és felkészülési feladataik meghatározásáról szóló GFM rendelet szerinti kijelöléssel – bevont informatikai, elektronikus hírközlési és postai szolgáltatóra (a továbbiakban: kijelölt szolgáltató)

terjed ki.

2. § E rendelet alkalmazásában

1. elektronikus információs rendszer: a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvény szerinti elektronikus információs rendszer;

2. katasztrófa: a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló törvény szerinti katasztrófa;

3. készenlét fokozása: az azonnali cselekvésre, beavatkozásra való készenléti képesség erősítése a körülmények változásaival összhangban;

4. kijelölt kritikus infrastruktúra: a kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló törvény, valamint a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló törvény hatálya alá tartozó kijelölési eljárásban kijelölt infrastruktúra;

5. kormányzati célú elkülönült hírközlő hálózat: a kormányzati célú hálózatokról szóló kormányrendelet szerinti kormányzati célú elkülönült hírközlő hálózat;

6. kormányzati célú hálózat: a kormányzati célú hálózatokról szóló kormányrendelet szerinti kormányzati célú hálózat;

7. kormányzati célú hírközlési szolgáltatás: a kormányzati célú hálózatokról szóló kormányrendelet szerinti kormányzati célú hírközlési szolgáltatás;

8. szolgáltatáskimaradás: az elektronikus hírközlő hálózatok, eszközök olyan meghibásodása, továbbá a postai szolgáltatás normál üzemmenetét akadályozó zavar vagy egyéb esemény bekövetkezése, amely a szolgáltatás nyújtását ellehetetleníti, kiesését eredményezi.

3. § (1) Az informatikai és elektronikus hírközlési, valamint a postai ágazat ügyeleti szolgálata a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) által működtetett Országos Informatikai és Hírközlési Főügyelet (a továbbiakban: OIHF).

(2) Az ágazati ügyeleti rendszer működtetése érdekében az OIHF és a kijelölt szolgáltató az e rendeletben foglaltak szerint együttműködnek.

4. § (1) A kijelölt szolgáltató a 30 percet meghaladó alábbi szolgáltatáskimaradást vagy az általa üzemeltetett hálózatnak a 30 percet meghaladó alábbi szolgáltatáskimaradást eredményező meghibásodását haladéktalanul, de legkésőbb a 30. percet követő 15 percen belül bejelenti az OIHF-nek (a továbbiakban: első bejelentés):

1. legalább 1000 felhasználót érintően

1.1. a helyhez kötött telefonszolgáltatás vagy hangszolgáltatás,

1.2. a nomadikus telefonszolgáltatás vagy hangszolgáltatás,

1.3. az egyéb telefonszolgáltatás vagy hangszolgáltatás,

1.4. a helyhez kötött internet-hozzáférési szolgáltatás,

1.5. a nomadikus internet-hozzáférési szolgáltatás,

1.6. az egyéb internet-hozzáférési szolgáltatás,

1.7. a helyhez kötött televízió műsorterjesztés előfizetői szolgáltatás,

1.8. a helyhez kötött rádió műsorterjesztés előfizetői szolgáltatás,

1.9. az egyéb műsorterjesztés előfizetői szolgáltatás,

1.10. a műholdas internet-hozzáférési szolgáltatás,

1.11. a műholdas televízió műsorterjesztés előfizetői szolgáltatás vagy

1.12. a műholdas rádió műsorterjesztés előfizetői szolgáltatás

kimaradását;

2. a 2 kW feletti, nagyteljesítményű adó sugárzásának leállása miatt

2.1. a televízió műsorszórás előfizetői szolgáltatás vagy

2.2. a rádió műsorszórás előfizetői szolgáltatás

kimaradását;

3. a hálózati lefedettség megszűnése esetén

3.1. a mobil telefonszolgáltatás vagy hangszolgáltatás vagy

3.2. a mobil internet-hozzáférési szolgáltatás

kimaradását;

4. a kormányzati célú hálózat meghibásodása következtében, az azon nyújtott kormányzati célú hírközlési szolgáltatás kimaradását;

5. a kijelölt kritikus infrastruktúra igénybevételével biztosított szolgáltatás kimaradását;

6. segélyhívó szolgálatot érintő szolgáltatás kimaradását;

7. a postai szolgáltatás normál üzemmenetét akadályozó szolgáltatáskimaradást;

8. az elektronikus információs rendszerekhez való jogosulatlan hozzáférés miatt bekövetkező szolgáltatáskimaradást;

9. a műsorterjesztési szolgáltatás országos közszolgálati médiaszolgáltató vagy jelentős befolyásoló erejű médiaszolgáltató médiaszolgáltatásának elérhetetlenségét eredményező kimaradását vagy

10. az egyéb, közérdeklődésre számot tartó, a közvéleményt befolyásoló szolgáltatáskimaradást.

(2) Az első bejelentés tartalmazza

a) a bejelentő szerv megnevezését, székhelyét, elérhetőségét, a bejelentő szerv kapcsolattartója nevét, beosztását, elérhetőségeit;

b) a bejelentő szerv saját ügyazonosító számát;

c) a bejelentéssel érintett szolgáltatás megnevezését;

d) a szolgáltatáskimaradást kiváltó esemény bekövetkezésének helyét, időpontját;

e) a szolgáltatáskimaradás rövid leírását, a kiesett hálózat, szolgáltatás, berendezés, elektronikus információs rendszer vagy kritikus infrastruktúra megjelölését;

f) a szolgáltatáskimaradással érintett földrajzi terület megjelölését a település, településrész, vármegye vagy a régió nevével;

g) az arra történő utalást, hogy a szolgáltatáskimaradás segélyhívó szolgálatot, kormányzati célú elkülönült hírközlő hálózat igénybevételével megvalósuló hírközlési tevékenységgel kapcsolatos összeköttetést érintette-e;

h) a szolgáltatáskimaradással érintett felhasználók számát;

i) a helyreállítás várható időpontját, amennyiben az l) pont szerinti információ a bejelentés időpontjában még nem áll rendelkezésre;

j) a szolgáltatáskimaradást kiváltó elsődleges ok megnevezését, az esetleges további okok, valamint az azokkal összefüggő következmények meghatározását;

k) a szolgáltatáskimaradás elhárítása érdekében közreműködő más személy, szerv megnevezését és a szolgáltatáskimaradás elhárítása érdekében elvégzett tevékenységének rövid leírását, továbbá

l) a szolgáltatáskimaradás elhárítása érdekében kijelölt szolgáltató által tett intézkedések tényét, módját és a működés helyreállításának időpontját.

(3) Ha a szolgáltatáskimaradás vagy a meghibásodás jellegéből adódóan a (2) bekezdés szerinti tartalmi elemek nem vagy nem teljesen értelmezhetőek, az első bejelentést a hálózat működése vagy a szolgáltatás nyújtása szempontjából legfontosabb jellemzők megadásával kell megtenni.

(4) A kijelölt szolgáltató a 60 percet meghaladó, (1) bekezdés szerinti szolgáltatáskimaradás vagy az általa üzemeltetett hálózatnak a 60 percet meghaladó, (1) bekezdés szerinti szolgáltatáskimaradást eredményező meghibásodását haladéktalanul, de legkésőbb a 60. percet követő 15 percen belül ismételten bejelenti az OIHF-nek a (2) bekezdés szerinti adatokat (a továbbiakban: második bejelentés).

(5) A kijelölt szolgáltató a szolgáltatás helyreállítását követően haladéktalanul bejelenti az OIHF-nek a (2) bekezdés szerinti adatokat (a továbbiakban: záró bejelentés).

(6) Amennyiben az első bejelentés időpontjában nem áll a kijelölt szolgáltató rendelkezésére a (2) bekezdés h)–l) pontjában foglalt valamely információ, akkor a kijelölt szolgáltató a hiányzó adatot – az első bejelentésben megküldött adatok szerepeltetésével – legkésőbb a második bejelentésben jelenti be az OIHF részére. Ha a (2) bekezdés j)–l) pontja szerinti adatok a második bejelentés időpontjában sem állnak rendelkezésre, a kijelölt szolgáltató a hiányzó adatokat legkésőbb a záró bejelentésében szerepelteti.

(7) Amennyiben a szolgáltatáskimaradás időtartama meghaladja a 24 órát, a kijelölt szolgáltató a szolgáltatáskimaradás időtartama alatt az aktuális információkról, a kialakult helyzetről – a (3)–(6) bekezdés szerint megtett bejelentéseken túl naponta legalább három alkalommal, nyolc óránként e-mailben küld tájékoztatást az OIHF részére, a hálózat működése vagy a szolgáltatás nyújtása szempontjából legfontosabb jellemzők megadásával.

5. § (1) A 4. § szerinti bejelentéseket elektronikus úton, a Hatóság által közzétett űrlapon kell benyújtani, az űrlap működésképtelensége esetén elektronikus levélben, az elektronikus levelező rendszer működésképtelensége esetén telefonon, az előbbiekhez szükséges hálózati hozzáférés hiányában az Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszer vagy futár útján kell megtenni.

(2) A kijelölt szolgáltató az e rendelet szerinti bejelentésében foglalt adatokat – a személyes adatok kivételével – köteles a záró bejelentés időpontjától számított 5 évig megőrizni.

6. § (1) Az OIHF az év minden napján 24 órás folyamatos ügyeleti szolgálatot tart fenn, amely katasztrófa, különleges jogrend és összehangolt védelmi tevékenység elrendelése idején is működik.

(2) Az OIHF a kijelölt szolgáltató e rendelet szerinti bejelentését visszaigazolja és regisztrálja.

(3) Az OIHF a kijelölt szolgáltatótól a 4. § szerinti bejelentéseivel összefüggésben kiegészítő adatokat, információkat kérhet.

7. § (1) Az OIHF a 4. § szerinti bejelentés alapján regisztrált szolgáltatáskimaradásról

a) a bejelentés beérkezését követően rendkívüli tájékoztatóban,

b) napi összefoglalóban naponta, valamint

c) heti összefoglalóban minden naptári hétre vonatkozóan a tárgyhetet követő hét első munkanapján 14.00 óráig

tájékoztatja a feladatkörükben érintett központi államigazgatási szerveket, a kormányzati célú hálózatot működtető szerveket, továbbá az e szervek időbeni figyelmeztetése, valamint az adatvédelmi, adatbiztonsági fenyegetettségek gyors kezelése, regisztrálása érdekében működő, jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz által létrehozott munkacsoportokat.

(2) Az OIHF a bejelentett szolgáltatáskimaradásokról statisztikailag értékelhető adatokon alapuló negyedéves és éves elemzéseket készít, és ezen elemzéseket megküldi a feladatkörükben érintett központi államigazgatási szerveknek.

(3) Az OIHF továbbítja az érintett kijelölt szolgáltatók számára a honvédelmi, a katasztrófavédelmi, a védelmi és a biztonsági igazgatás szervei által küldött – a készenlét fokozására vonatkozó – értesítéseket, valamint a feladatkörükben érintett központi államigazgatási szervek szolgáltatáskimaradással összefüggő tájékoztatásait.

(4) Az OIHF az e rendelet szerinti bejelentés alapján regisztrált szolgáltatáskimaradással kapcsolatos adatok kezelése során gondoskodik arról, hogy a törvény által védett titok és törvény által védett egyéb adat (a továbbiakban együtt: védett adat) ne kerüljön nyilvánosságra, ne juthasson illetéktelen személy tudomására.

8. § Az OIHF és a kijelölt szolgáltató ügyeleti szolgálata – a kijelölt szolgáltató kijelölését rögzítő jogszabályi rendelkezés hatálybalépését követően haladéktalanul – átadják egymásnak az 5. § (1) bekezdése szerinti kapcsolattartáshoz szükséges adatokat, továbbá az adatokban bekövetkezett változásokról haladéktalanul tájékoztatják egymást. Az OIHF nyilvántartást vezet a kijelölt szolgáltatók kapcsolattartáshoz szükséges adatairól.

9. § (1) Az OIHF e rendelet szerinti tájékoztatásának címzettjei a tájékoztatásban foglalt adatok kezelése során gondoskodnak arról, hogy védett adat ne kerüljön nyilvánosságra, ne juthasson illetéktelen személy tudomására.

(2) A kijelölt szolgáltató a teljes hálózatát érintő vagy az általa nyújtott – a 4. § (1) bekezdésében felsorolt bármely – szolgáltatás összes felhasználóját érintő szolgáltatáskimaradásról az OIHF-hez való bejelentéssel egyidejűleg tájékoztatást tesz közzé az ügyfélszolgálati helyiségében, valamint – ha objektív műszaki ok nem teszi lehetetlenné – az internetes honlapján. A kijelölt szolgáltató a szolgáltatáskimaradásról a telefonszolgáltatás igénybevételével elérhető ügyfélszolgálatán keresztül is tájékoztatást ad, kivéve, ha objektív műszaki ok ezt lehetetlenné teszi.

(3) A Magyarország egész területét érintő szolgáltatáskimaradásról, valamint – az információ rendelkezésre állása esetén – a hibaelhárítás érdekében tervezett intézkedésről és a hibaelhárítás várható időpontjáról a Hatóság a honlapján – az első bejelentést vagy a tudomásszerzést követően haladéktalanul – közleményt tesz közzé.

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 15. napon lép hatályba.

11. § Hatályát veszti az informatikai és elektronikus hírközlési, továbbá a postai ágazat ügyeleti rendszeréről, valamint a szolgáltatók bejelentési és kapcsolattartási kötelezettségeiről szóló 4/2016. (VII. 28.) NMHH rendelet.

Dr. Koltay András s. k.,

a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére