4/2025. (V. 30.) BM OKF utasítás
4/2025. (V. 30.) BM OKF utasítás
az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok szakmai irányításáról és ellenőrzésének rendjéről
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 34. §-ában foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:
1. Általános rendelkezések
1. § Az utasítás hatálya a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra, az irányítása alá tartozó területi és helyi szervekre, valamint – a szakmai irányítás, ellenőrzés és a normatív támogatás felhasználása szabályainak tekintetében – az önkormányzati tűzoltó parancsnokságokra (a továbbiakban: ÖTP) terjed ki.
2. § Az ÖTP szakmai tevékenysége során köteles betartani a tűzoltásra, a műszaki mentésre, a költségvetési gazdálkodásra, a személyi állomány képzésére, a munkavédelemre, eszközeik kezelésére és karbantartására vonatkozó jogszabályokat, valamint megismerni azok végrehajtására vonatkozó katasztrófavédelmi belső szabályozókat.
3. § Az ÖTP vonatkozásában a hivatásos katasztrófavédelmi szerv szakmai irányítása és ellenőrzése kiterjed
a) a tűzoltástaktikai és mentési műveleti tevékenységre;
b) az ügyeleti tevékenység ellátására;
c) a tűzoltásvezetés szabályaira;
d) a készenlétben tartandó szerek számára, málházására;
e) a legkisebb készenléti létszámra és a vonulás megkezdésének leghosszabb időtartamára;
f) a hivatásos tűzoltó parancsnokság (a továbbiakban: HTP) működési területén belül az elsődleges műveleti körzet meghatározására;
g) az ÖTP által vezetendő szakmai nyilvántartások, jelentési kötelezettségek meghatározására;
h) a gazdálkodás rendjének és az elszámolás szabályainak meghatározására;
i) a személyi állomány alkalmasságának, nyilvántartásának, képzettségének szabályozására;
j) a munkavédelem szabályozására, a munkahelyi balesetek kivizsgálására;
k) az egyenruha, a rangjelzés, az igazolvány és a védőruha szabályozására;
l) a technikai eszközök rendszeresítésére, műszaki szemléjére, használati dokumentumaik vezetésének szabályozására.
4. § A katasztrófavédelmi igazgatóság (a továbbiakban: KI) a szakmai irányítás keretében gondoskodik arról, hogy az illetékességi területéhez tartozó ÖTP rendelkezzen a hivatásos katasztrófavédelmi szerv vonatkozó belső szabályzóival, valamint tájékoztatást kapjon a vonatkozó közjogi szervezetszabályozó eszközökről, továbbá oktatás keretében segítséget nyújt az azokban foglaltak szakmai feldolgozásában.
5. § A szakmai irányítás és ellenőrzés nem terjed ki a köztestületi, egyesületi működésre.
6. § A katasztrófavédelmi szakmai irányítást és ellenőrzést annak a HTP-nek a parancsnoka gyakorolja, amelynek működési területén belül található az ÖTP székhelye.
Ennek érdekében
a) az ÖTP parancsnokát meghívja az általa tartott értekezletekre, részére feladatokat határoz meg, valamint az ÖTP tevékenységéről beszámoltatja;
b) az ÖTP-nek megküldi a vonatkozó új belső szabályozókat, a saját munkatervét és ellenőrzési tervét;
c) közreműködik az ÖTP által tartott kiképzési foglalkozások megtartásában;
d) tanácskozási joggal részt vesz a köztestületi, illetve az ÖTP-t érintő önkormányzati képviselő-testületi üléseken;
e) iratok alapján és helyszínen ellenőrzéseket hajt végre.
7. § Az ÖTP parancsnoka az ÖTP szakmai tevékenységével kapcsolatosan tervezett intézkedéseit, előzetes egyeztetésre felterjeszti a HTP parancsnoka részére.
2. A normatív támogatás elszámolásának egyes szabályai
8. § Az ÖTP az 1–6. melléklet szerinti kimutatásoknak megfelelően – a 7. mellékletben előírtak alapján – elektronikusan nyilvántartja a normatív támogatás és az egyéb forrásból származó pénzeszközei felhasználásának adatait. Az elektronikus nyilvántartás feltételeinek megteremtéséről az ÖTP parancsnoka gondoskodik, amelyhez az illetékes KI szükség szerint segítséget nyújt.
9. § (1) Az ÖTP az 1–6. melléklet szerinti kimutatásokat a 7. melléklet szerinti útmutató alapján kitölti, és minden hónap 12. napjáig elektronikus formátumban és papír alapon – a 2. mellékletet alátámasztó záradékolt alapbizonylatok (számla, számviteli bizonylat, átutalást és készpénzes kifizetést igazoló bizonylatok) hitelesített másolataival együtt – felterjeszti a KI részére.
(2) Az ÖTP köteles a Belügyminisztérium fejezethez tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló 5/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás 7. § (2) bekezdésének megfelelően, a 2. mellékletben feltüntetett felhasználások eredeti alapbizonylatait ellenőrzés céljából bemutatni a KI ellenőrzésre kijelölt munkatársa részére.
(3) Az esetlegesen felmerülő hiánypótlásokról az ÖTP parancsnoka soron kívül intézkedik.
10. § (1) A negyedéves adatokat tartalmazó – április 12-i, július 12-i, október 12-i, január 12-i – elszámolási kötelezettségekhez az ÖTP szöveges pénzügyi és szakmai beszámolót készít, amelynek tartalmaznia kell a biztosított normatív támogatás felhasználásának bemutatását (különös tekintettel a megvalósított feladat helyére, időpontjára, az elért eredményekre), valamint nyilatkozatot a normatív támogatás alapbizonylatokon alapuló, szabályszerű felhasználásra vonatkozóan.
(2) A tárgyévet követő év január 12-i elszámolási kötelezettsége során az ÖTP – a negyedik negyedéves beszámolók mellett – éves szöveges pénzügyi és szakmai beszámolót is köteles készíteni.
(3) Az ÖTP a negyedéves/éves szöveges pénzügyi beszámolót közvetlenül a KI részére, míg a negyedéves/éves szöveges szakmai beszámolót az együttműködési megállapodás szerinti HTP részére terjeszti fel.
11. § A normatív támogatás felhasználási feltételeinek részleteit – a mindenkor hatályos fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló BM rendeletben meghatározottak figyelembevételével – a 7. melléklet határozza meg. A normatív támogatás – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (4) bekezdés 7. és 8. pontja szerinti – beruházási, felújítási célokra, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott egységárat elérő vagy meghaladó összeg fölött kizárólag az illetékes KI igazgatójának írásos hozzájárulását követően használható fel. Az ÖTP a hozzájárulás írásos kezdeményezése során nyilatkozik a tervezett kifizetés jogszabályi feltételeinek fennállásáról, a tervezett termék beszerzés-/szolgáltatás-igénybevétel indokoltságáról.
12. § (1) A normatív támogatás „C” kategóriás jogosítvány megszerzésének támogatására kizárólag az illetékes KI igazgatójának előzetes, írásos hozzájárulását követően használható fel, évente maximum 1 000 000 Ft-os összeghatárig.
(2) A támogatással érintett személynek a hozzájárulás írásos kezdeményezése előtt már rendelkeznie kell
a) a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott, 2. alkalmassági csoportba sorolt egészségügyi alkalmassági vizsgálattal, valamint
b) a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetéséhez szükséges (I. alkalmassági kategória), „megfelelt” minősítésű és érvényes pályaalkalmassági vizsgálatot igazoló határozattal,
melyek másolatát a hozzájárulás kezdeményezését tartalmazó irathoz csatolni kell.
(3) Az ÖTP a hozzájárulás írásos kezdeményezése során továbbá dokumentummal igazolja a főfoglalkozású jogviszonyban álló személy esetén a munkaviszony, a nem főfoglalkozású (önkéntes vagy egyéb) jogviszonyban álló személy esetén a legalább 2 éves folyamatos tagsági vagy egyéb foglalkoztatási jogviszony meglétét.
(4) Az illetékes KI igazgatójának hozzájárulását követően az ÖTP a „C” kategóriás vezetői engedély megszerzésének támogatására vonatkozó szerződést köt az érintett személlyel, a 8. melléklet szerinti szerződésminta alkalmazásával.
13. § Az ÖTP a részére biztosított normatív támogatást ellenérték, ellenszolgáltatás nélkül – összhangban az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény vonatkozó előírásaival – nem adhatja tovább más szervezet vagy magánszemély részére.
3. Szakmai ellenőrzés
14. § Az ÖTP parancsnokának kinevezésére vonatkozó önkormányzati kezdeményezés alapján az egyetértési jog gyakorlására – a HTP parancsnoka és a katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője (a továbbiakban: KvK vezető) álláspontja alapján – a KI igazgatója jogosult.
15. § A szakmai ellenőrzések eredményével összefüggésben szükséges további vizsgálatokat (kormányhivatali vagy ügyészi vizsgálatot), büntetőeljárást a KI igazgatója jogosult kezdeményezni.
16. § A HTP parancsnoka a szakmai ellenőrzéseket úgy tervezi, hogy
a) a műveleti alkalmazások tapasztalatai naponta elemzésre kerüljenek;
b) negyedévente vegyen részt az ÖTP parancsnoka a vezetői koordinációkon;
c) negyedévente beszámoltatja az ÖTP parancsnokát;
d) legalább félévente helyszíni ellenőrzést tart;
e) évente írásban minősíti az ÖTP szakmai tevékenységét.
17. § A HTP parancsnoka a szakmai ellenőrzésről készített feljegyzését megküldi az ÖTP parancsnokának, és szolgálati úton felterjeszti az ÖTP székhelye szerint illetékes KvK vezetőnek is.
18. § A HTP parancsnokának a 17. § szerinti feljegyzésében foglaltakat a KvK vezetője elemzi, értékeli, és annak alapján jogosult további ellenőrzés elrendelésére, további adatok bekérésére, valamint igazgatói intézkedés kezdeményezésére.
19. § Az ÖTP székhelye szerint illetékes KvK vezetője a szakmai irányítást gyakorló HTP parancsnokának bevonásával 3 évente átfogó ellenőrzést hajt végre a HTP illetékességi területén működő ÖTP-n.
4. Szakmai irányítás
20. § (1) Az ÖTP-k műveleti tevékenységének szakszerű és hatékony végrehajtása érdekében a KI szakmai irányítási és operatív feladatai:
a) az ÖTP parancsnokát bevonja a megelőzési és művelet-előkészítő bejárásokba és begyakorlásokba;
b) az ÖTP parancsnoka részére – feldolgozás és oktatás céljából – megküldi a tűzvizsgálati és beavatkozás-elemzési anyagokat;
c) a 105 és 112 telefonszámokra érkező információk alapján a vármegyei műveletirányító ügyelet (a továbbiakban: ügyelet) riasztja az ÖTP-t.
(2) Az ÖTP a műveleti tevékenységét az alábbiak szerint hajtja végre:
a) az ÖTP – az önkormányzati tűzoltóság legkisebb létszámáról, létesítményei és felszerelései minimális mennyiségéről, minőségéről és a szolgálat ellátásáról szóló BM rendeletben meghatározott – normaidőn belül köteles a vonulást megkezdeni, és annak végrehajtását jelenti az ügyeletnek;
b) ha az ÖTP nem az ügyelettől, hanem más forrásból értesül vonulást igénylő káreseményről, azt haladéktalanul jelenti az ügyeletnek, és az onnan kapott utasítás szerint jár el;
c) ha a kárhelyszínen a HTP egysége már műveleteket folytat az ÖTP vonuló egységének kiérkezésekor, úgy a HTP kárhelyparancsnok alárendeltségébe kerül, és az általa meghatározott feladatot köteles ellátni;
d) ha a kárhelyszínre az ÖTP egysége érkezik elsőként, úgy a saját tűzoltásvezetői jogkörrel rendelkező vezetője utasítása szerint kezdi meg a műveletet;
e) a káreseménnyel kapcsolatosan felderített helyzetről a kárhelyparancsnok haladéktalanul jelentést tesz az ügyeletnek, és szükség szerint kezdeményezi további erők helyszínre rendelését;
f) amennyiben a kezdeményezés alapján a helyszínre HTP egység érkezik, úgy annak vezetője átveszi a tűzoltásvezetői feladatokat (kivéve abban az esetben, amennyiben a HTP helyszínre érkező állományában nincs tűzoltásvezetésre jogosult személy), és a továbbiakban az ÖTP egysége az általa meghatározott feladatokat köteles ellátni;
g) ha nincs szükség további erők helyszínre vezénylésére, úgy az ÖTP egysége önállóan fejezi be a kárelhárítást;
h) a kárelhárítás befejezését jelenti az ügyeletnek és kezdeményezheti tűzvizsgálat elrendelését;
i) a kárhelyszínt az ügyelet engedélyével hagyhatja el.
5. Záró rendelkezések
21. § Az ÖTP parancsnoka a 9. melléklet alapján elkészíti az ÖTP híradó-ügyeleti szolgálatának ügyrendjét, melynek kiadásáról a jelen utasítás hatálybalépését követő 30 napon belül gondoskodik.
22. § A jelen utasítás végrehajtása érdekében, annak hatálybalépését követő 30 napon belül a KI igazgatók – figyelemmel a helyi sajátosságokra – intézkedést adnak ki. Az intézkedésben szabályozni kell a HTP és az ÖTP közös feladatellátásának hatékony és szakszerű végrehajtása érdekében alkalmazandó gyakorlatok rendjét.
23. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.
24. §1
1. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz
7. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz
1. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok normatív támogatásának felhasználásához
1. Valamennyi melléklet kitöltése kötelező.
2. Az 1–2. melléklet szerinti kimutatásokban kizárólag a normatív állami támogatásból és annak előző évi maradványából származó bevételeket, valamint az azok terhére teljesített kifizetéseket szükséges szerepeltetni.
3. A normatív állami támogatás felhasználási határideje a támogató által a támogatói okiratban meghatározott határidő.
4. A 2. melléklet szerinti kimutatásban a személyi jellegű kifizetéseket (különösen munkabér, megbízási díj, jutalom) jogcím szerint összevonva, állománykategóriánként, a kifizetéssel érintett létszámot is feltüntetve kell szerepeltetni.
5. A kiadások vonatkozásában minden tételt külön soron kell bemutatni. Az ÖTP – a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján – különösen az alábbi kiadásokra használhatja fel a normatív támogatást:
a) alapközmű szolgáltatások (fűtés, víz, csatorna, villamosenergia, szemétszállítás, telefon- és internethasználat stb.),
b) tűzoltó gépjárművek vásárlása, bérlése, felújítása, vizsgáztatása, hajtó- és kenőanyagok, javítások, biztosítások, felülvizsgálatok,
c) tűzoltó laktanya építése, bérlése, bővítése, felújítása és karbantartása,
d) az önkormányzati tűzoltóság legkisebb létszámáról, létesítményei és felszerelései minimális mennyiségéről, minőségéről és a szolgálat ellátásáról szóló 48/2011. (XII. 15.) BM rendelet (a továbbiakban: BM rendelet) 1. mellékletében meghatározott anyagok, felszerelések, egyéni védőfelszerelések beszerzése, javítása, karbantartása, felülvizsgálata,
e) a BM rendelet 2. mellékletében meghatározott egyenruházati termékek beszerzése, cseréje,
f) egyéb speciális tűzoltó technikai eszközök beszerzése, javítása, karbantartása, felülvizsgálata,
g) informatikai és távközlési eszközök beszerzése, javítása, karbantartása,
h) irodaszerek, tisztítószerek,
i) oktatások, szakmai továbbképzések, szakmai kiadványok,
j) munkabiztonsági kiadások (különösen orvosi vizsgálat),
k) könyvvezetési kötelezettséghez kapcsolódó kiadások, normatív támogatás felhasználásához kapcsolódó pénzügyi és bankköltségek,
l) jogi képviselethez kapcsolódó kiadások,
m) megemlékezésekhez kapcsolódó, valamint kegyeleti jellegű kiadások,
n) utánpótlás-nevelés (különösen közösségi programok, táborok, utazások költségei; egyenöltözet beszerzése; versenyrendezések költségei),
o) munkavállalóinak és/vagy tagjainak „C” kategóriás jogosítvány megszerzésére irányuló támogatása (elméleti és gyakorlati órák költsége, vizsgadíjak).
6. Utánpótlás-nevelésre kizárólag abban az esetben fordítható az állami támogatás, amennyiben az ÖTP-n a vonatkozó jogszabályokban és a BM OKF belső szabályozóiban meghatározott alapfeladatok ellátása biztosított.
7. A fentiektől eltérő, továbbá az utasítás 11. §-a szerinti értékhatárt meghaladó beruházási, felújítási célú felhasználásokat, valamint az utasítás 12. §-a szerinti felhasználást egyedi döntés alapján a KI igazgatója írásban hagyja jóvá.
8. Az ÖTP a normatív támogatás terhére elszámolt eredeti számlákra „a BM által biztosított ……… évi normatív támogatás terhére ……………… Ft elszámolva” záradékot vezeti fel.
9. Az ÖTP a normatív támogatás felhasználását alátámasztó alapbizonylatok (személyi jellegű kifizetéseket igazoló dokumentum, számla, számlát helyettesítő okirat, menetlevél, kiküldetési rendelvény, bankkivonat vagy pénztárbizonylat) záradékolt, hitelesített másolatait a 2. melléklet szerinti „Részletes Elszámolás”-ban történő rögzítés sorrendjében lefűzve továbbítja, és a 2. mellékletben szereplő kifizetés eredeti bizonylatait legalább negyedévente bemutatja a KI részére. A papír alapon benyújtott, aláírt „Részletes Elszámolás”-on az ÖTP feltünteti a csatolt bizonylatok számát is.
10. Az ÖTP az 5. mellékletben a havi záró pénztári és banki egyenlegét feltünteti. Amennyiben az egyezőség nem áll fenn az adott hónapban, szükséges részletesen indokolni, levezetni az eltérést.
11. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló mindenkor hatályos BM rendeletben az ÖTP-re vonatkozóan meghatározott előírások betartására a támogatás felhasználása, valamint a kimutatások kitöltése és felülvizsgálata során kiemelt figyelmet kell fordítani.
2. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok egyéb (saját) bevétel felhasználásához
12. A 3. és 4. melléklet szerinti kimutatásokban kizárólag az egyéb (saját) bevételből és annak előző évi maradványából származó bevételeket, valamint az azok terhére teljesített kifizetéseket szükséges szerepeltetni.
13. A 4. melléklet szerinti kimutatásban a személyi jellegű kifizetéseket (különösen munkabér, megbízási díj, jutalom) jogcím szerint összevonva, állománykategóriánként, a kifizetéssel érintett létszámot is feltüntetve kell szerepeltetni.
14. A személyi kiadásokon kívüli egyéb kiadások vonatkozásában minden tételt külön soron kell bemutatni.
3. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok köztartozásáról
15. A normatív állami támogatás összegéből levont köztartozás összegét és annak részletes indokolását szükséges szerepeltetni.
9. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz
fő- és műveletirányítási ügyelet hajtja végre.
A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás