• Tartalom

4/2025. (V. 30.) BM OKF utasítás

4/2025. (V. 30.) BM OKF utasítás

az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok szakmai irányításáról és ellenőrzésének rendjéről

2025.06.01.

A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában, valamint a tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény 34. §-ában foglaltak alapján a következő utasítást adom ki:

1. Általános rendelkezések

1. § Az utasítás hatálya a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságra, az irányítása alá tartozó területi és helyi szervekre, valamint – a szakmai irányítás, ellenőrzés és a normatív támogatás felhasználása szabályainak tekintetében – az önkormányzati tűzoltó parancsnokságokra (a továbbiakban: ÖTP) terjed ki.

2. § Az ÖTP szakmai tevékenysége során köteles betartani a tűzoltásra, a műszaki mentésre, a költségvetési gazdálkodásra, a személyi állomány képzésére, a munkavédelemre, eszközeik kezelésére és karbantartására vonatkozó jogszabályokat, valamint megismerni azok végrehajtására vonatkozó katasztrófavédelmi belső szabályozókat.

3. § Az ÖTP vonatkozásában a hivatásos katasztrófavédelmi szerv szakmai irányítása és ellenőrzése kiterjed

a) a tűzoltástaktikai és mentési műveleti tevékenységre;

b) az ügyeleti tevékenység ellátására;

c) a tűzoltásvezetés szabályaira;

d) a készenlétben tartandó szerek számára, málházására;

e) a legkisebb készenléti létszámra és a vonulás megkezdésének leghosszabb időtartamára;

f) a hivatásos tűzoltó parancsnokság (a továbbiakban: HTP) működési területén belül az elsődleges műveleti körzet meghatározására;

g) az ÖTP által vezetendő szakmai nyilvántartások, jelentési kötelezettségek meghatározására;

h) a gazdálkodás rendjének és az elszámolás szabályainak meghatározására;

i) a személyi állomány alkalmasságának, nyilvántartásának, képzettségének szabályozására;

j) a munkavédelem szabályozására, a munkahelyi balesetek kivizsgálására;

k) az egyenruha, a rangjelzés, az igazolvány és a védőruha szabályozására;

l) a technikai eszközök rendszeresítésére, műszaki szemléjére, használati dokumentumaik vezetésének szabályozására.

4. § A katasztrófavédelmi igazgatóság (a továbbiakban: KI) a szakmai irányítás keretében gondoskodik arról, hogy az illetékességi területéhez tartozó ÖTP rendelkezzen a hivatásos katasztrófavédelmi szerv vonatkozó belső szabályzóival, valamint tájékoztatást kapjon a vonatkozó közjogi szervezetszabályozó eszközökről, továbbá oktatás keretében segítséget nyújt az azokban foglaltak szakmai feldolgozásában.

5. § A szakmai irányítás és ellenőrzés nem terjed ki a köztestületi, egyesületi működésre.

6. § A katasztrófavédelmi szakmai irányítást és ellenőrzést annak a HTP-nek a parancsnoka gyakorolja, amelynek működési területén belül található az ÖTP székhelye.

Ennek érdekében

a) az ÖTP parancsnokát meghívja az általa tartott értekezletekre, részére feladatokat határoz meg, valamint az ÖTP tevékenységéről beszámoltatja;

b) az ÖTP-nek megküldi a vonatkozó új belső szabályozókat, a saját munkatervét és ellenőrzési tervét;

c) közreműködik az ÖTP által tartott kiképzési foglalkozások megtartásában;

d) tanácskozási joggal részt vesz a köztestületi, illetve az ÖTP-t érintő önkormányzati képviselő-testületi üléseken;

e) iratok alapján és helyszínen ellenőrzéseket hajt végre.

7. § Az ÖTP parancsnoka az ÖTP szakmai tevékenységével kapcsolatosan tervezett intézkedéseit, előzetes egyeztetésre felterjeszti a HTP parancsnoka részére.

2. A normatív támogatás elszámolásának egyes szabályai

8. § Az ÖTP az 1–6. melléklet szerinti kimutatásoknak megfelelően – a 7. mellékletben előírtak alapján – elektronikusan nyilvántartja a normatív támogatás és az egyéb forrásból származó pénzeszközei felhasználásának adatait. Az elektronikus nyilvántartás feltételeinek megteremtéséről az ÖTP parancsnoka gondoskodik, amelyhez az illetékes KI szükség szerint segítséget nyújt.

9. § (1) Az ÖTP az 1–6. melléklet szerinti kimutatásokat a 7. melléklet szerinti útmutató alapján kitölti, és minden hónap 12. napjáig elektronikus formátumban és papír alapon – a 2. mellékletet alátámasztó záradékolt alapbizonylatok (számla, számviteli bizonylat, átutalást és készpénzes kifizetést igazoló bizonylatok) hitelesített másolataival együtt – felterjeszti a KI részére.

(2) Az ÖTP köteles a Belügyminisztérium fejezethez tartozó, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot szakmailag érintő fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásáról szóló 5/2015. (VI. 25.) BM OKF utasítás 7. § (2) bekezdésének megfelelően, a 2. mellékletben feltüntetett felhasználások eredeti alapbizonylatait ellenőrzés céljából bemutatni a KI ellenőrzésre kijelölt munkatársa részére.

(3) Az esetlegesen felmerülő hiánypótlásokról az ÖTP parancsnoka soron kívül intézkedik.

10. § (1) A negyedéves adatokat tartalmazó – április 12-i, július 12-i, október 12-i, január 12-i – elszámolási kötelezettségekhez az ÖTP szöveges pénzügyi és szakmai beszámolót készít, amelynek tartalmaznia kell a biztosított normatív támogatás felhasználásának bemutatását (különös tekintettel a megvalósított feladat helyére, időpontjára, az elért eredményekre), valamint nyilatkozatot a normatív támogatás alapbizonylatokon alapuló, szabályszerű felhasználásra vonatkozóan.

(2) A tárgyévet követő év január 12-i elszámolási kötelezettsége során az ÖTP – a negyedik negyedéves beszámolók mellett – éves szöveges pénzügyi és szakmai beszámolót is köteles készíteni.

(3) Az ÖTP a negyedéves/éves szöveges pénzügyi beszámolót közvetlenül a KI részére, míg a negyedéves/éves szöveges szakmai beszámolót az együttműködési megállapodás szerinti HTP részére terjeszti fel.

11. § A normatív támogatás felhasználási feltételeinek részleteit – a mindenkor hatályos fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló BM rendeletben meghatározottak figyelembevételével – a 7. melléklet határozza meg. A normatív támogatás – a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (4) bekezdés 7. és 8. pontja szerinti – beruházási, felújítási célokra, az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet 1. § (1) bekezdés 4. pontjában meghatározott egységárat elérő vagy meghaladó összeg fölött kizárólag az illetékes KI igazgatójának írásos hozzájárulását követően használható fel. Az ÖTP a hozzájárulás írásos kezdeményezése során nyilatkozik a tervezett kifizetés jogszabályi feltételeinek fennállásáról, a tervezett termék beszerzés-/szolgáltatás-igénybevétel indokoltságáról.

12. § (1) A normatív támogatás „C” kategóriás jogosítvány megszerzésének támogatására kizárólag az illetékes KI igazgatójának előzetes, írásos hozzájárulását követően használható fel, évente maximum 1 000 000 Ft-os összeghatárig.

(2) A támogatással érintett személynek a hozzájárulás írásos kezdeményezése előtt már rendelkeznie kell

a) a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott, 2. alkalmassági csoportba sorolt egészségügyi alkalmassági vizsgálattal, valamint

b) a megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetéséhez szükséges (I. alkalmassági kategória), „megfelelt” minősítésű és érvényes pályaalkalmassági vizsgálatot igazoló határozattal,

melyek másolatát a hozzájárulás kezdeményezését tartalmazó irathoz csatolni kell.

(3) Az ÖTP a hozzájárulás írásos kezdeményezése során továbbá dokumentummal igazolja a főfoglalkozású jogviszonyban álló személy esetén a munkaviszony, a nem főfoglalkozású (önkéntes vagy egyéb) jogviszonyban álló személy esetén a legalább 2 éves folyamatos tagsági vagy egyéb foglalkoztatási jogviszony meglétét.

(4) Az illetékes KI igazgatójának hozzájárulását követően az ÖTP a „C” kategóriás vezetői engedély megszerzésének támogatására vonatkozó szerződést köt az érintett személlyel, a 8. melléklet szerinti szerződésminta alkalmazásával.

13. § Az ÖTP a részére biztosított normatív támogatást ellenérték, ellenszolgáltatás nélkül – összhangban az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény vonatkozó előírásaival – nem adhatja tovább más szervezet vagy magánszemély részére.

3. Szakmai ellenőrzés

14. § Az ÖTP parancsnokának kinevezésére vonatkozó önkormányzati kezdeményezés alapján az egyetértési jog gyakorlására – a HTP parancsnoka és a katasztrófavédelmi kirendeltség vezetője (a továbbiakban: KvK vezető) álláspontja alapján – a KI igazgatója jogosult.

15. § A szakmai ellenőrzések eredményével összefüggésben szükséges további vizsgálatokat (kormányhivatali vagy ügyészi vizsgálatot), büntetőeljárást a KI igazgatója jogosult kezdeményezni.

16. § A HTP parancsnoka a szakmai ellenőrzéseket úgy tervezi, hogy

a) a műveleti alkalmazások tapasztalatai naponta elemzésre kerüljenek;

b) negyedévente vegyen részt az ÖTP parancsnoka a vezetői koordinációkon;

c) negyedévente beszámoltatja az ÖTP parancsnokát;

d) legalább félévente helyszíni ellenőrzést tart;

e) évente írásban minősíti az ÖTP szakmai tevékenységét.

17. § A HTP parancsnoka a szakmai ellenőrzésről készített feljegyzését megküldi az ÖTP parancsnokának, és szolgálati úton felterjeszti az ÖTP székhelye szerint illetékes KvK vezetőnek is.

18. § A HTP parancsnokának a 17. § szerinti feljegyzésében foglaltakat a KvK vezetője elemzi, értékeli, és annak alapján jogosult további ellenőrzés elrendelésére, további adatok bekérésére, valamint igazgatói intézkedés kezdeményezésére.

19. § Az ÖTP székhelye szerint illetékes KvK vezetője a szakmai irányítást gyakorló HTP parancsnokának bevonásával 3 évente átfogó ellenőrzést hajt végre a HTP illetékességi területén működő ÖTP-n.

4. Szakmai irányítás

20. § (1) Az ÖTP-k műveleti tevékenységének szakszerű és hatékony végrehajtása érdekében a KI szakmai irányítási és operatív feladatai:

a) az ÖTP parancsnokát bevonja a megelőzési és művelet-előkészítő bejárásokba és begyakorlásokba;

b) az ÖTP parancsnoka részére – feldolgozás és oktatás céljából – megküldi a tűzvizsgálati és beavatkozás-elemzési anyagokat;

c) a 105 és 112 telefonszámokra érkező információk alapján a vármegyei műveletirányító ügyelet (a továbbiakban: ügyelet) riasztja az ÖTP-t.

(2) Az ÖTP a műveleti tevékenységét az alábbiak szerint hajtja végre:

a) az ÖTP – az önkormányzati tűzoltóság legkisebb létszámáról, létesítményei és felszerelései minimális mennyiségéről, minőségéről és a szolgálat ellátásáról szóló BM rendeletben meghatározott – normaidőn belül köteles a vonulást megkezdeni, és annak végrehajtását jelenti az ügyeletnek;

b) ha az ÖTP nem az ügyelettől, hanem más forrásból értesül vonulást igénylő káreseményről, azt haladéktalanul jelenti az ügyeletnek, és az onnan kapott utasítás szerint jár el;

c) ha a kárhelyszínen a HTP egysége már műveleteket folytat az ÖTP vonuló egységének kiérkezésekor, úgy a HTP kárhelyparancsnok alárendeltségébe kerül, és az általa meghatározott feladatot köteles ellátni;

d) ha a kárhelyszínre az ÖTP egysége érkezik elsőként, úgy a saját tűzoltásvezetői jogkörrel rendelkező vezetője utasítása szerint kezdi meg a műveletet;

e) a káreseménnyel kapcsolatosan felderített helyzetről a kárhelyparancsnok haladéktalanul jelentést tesz az ügyeletnek, és szükség szerint kezdeményezi további erők helyszínre rendelését;

f) amennyiben a kezdeményezés alapján a helyszínre HTP egység érkezik, úgy annak vezetője átveszi a tűzoltásvezetői feladatokat (kivéve abban az esetben, amennyiben a HTP helyszínre érkező állományában nincs tűzoltásvezetésre jogosult személy), és a továbbiakban az ÖTP egysége az általa meghatározott feladatokat köteles ellátni;

g) ha nincs szükség további erők helyszínre vezénylésére, úgy az ÖTP egysége önállóan fejezi be a kárelhárítást;

h) a kárelhárítás befejezését jelenti az ügyeletnek és kezdeményezheti tűzvizsgálat elrendelését;

i) a kárhelyszínt az ügyelet engedélyével hagyhatja el.

5. Záró rendelkezések

21. § Az ÖTP parancsnoka a 9. melléklet alapján elkészíti az ÖTP híradó-ügyeleti szolgálatának ügyrendjét, melynek kiadásáról a jelen utasítás hatálybalépését követő 30 napon belül gondoskodik.

22. § A jelen utasítás végrehajtása érdekében, annak hatálybalépését követő 30 napon belül a KI igazgatók – figyelemmel a helyi sajátosságokra – intézkedést adnak ki. Az intézkedésben szabályozni kell a HTP és az ÖTP közös feladatellátásának hatékony és szakszerű végrehajtása érdekében alkalmazandó gyakorlatok rendjét.

23. § Ez az utasítás a közzétételét követő napon lép hatályba.

24. §1

1. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz

7. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz

KITÖLTÉSI ÚTMUTATÓ

1. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok normatív támogatásának felhasználásához

1. Valamennyi melléklet kitöltése kötelező.

2. Az 1–2. melléklet szerinti kimutatásokban kizárólag a normatív állami támogatásból és annak előző évi maradványából származó bevételeket, valamint az azok terhére teljesített kifizetéseket szükséges szerepeltetni.

3. A normatív állami támogatás felhasználási határideje a támogató által a támogatói okiratban meghatározott határidő.

4. A 2. melléklet szerinti kimutatásban a személyi jellegű kifizetéseket (különösen munkabér, megbízási díj, jutalom) jogcím szerint összevonva, állománykategóriánként, a kifizetéssel érintett létszámot is feltüntetve kell szerepeltetni.

5. A kiadások vonatkozásában minden tételt külön soron kell bemutatni. Az ÖTP – a hatályos jogszabályi rendelkezések alapján – különösen az alábbi kiadásokra használhatja fel a normatív támogatást:

a) alapközmű szolgáltatások (fűtés, víz, csatorna, villamosenergia, szemétszállítás, telefon- és internethasználat stb.),

b) tűzoltó gépjárművek vásárlása, bérlése, felújítása, vizsgáztatása, hajtó- és kenőanyagok, javítások, biztosítások, felülvizsgálatok,

c) tűzoltó laktanya építése, bérlése, bővítése, felújítása és karbantartása,

d) az önkormányzati tűzoltóság legkisebb létszámáról, létesítményei és felszerelései minimális mennyiségéről, minőségéről és a szolgálat ellátásáról szóló 48/2011. (XII. 15.) BM rendelet (a továbbiakban: BM rendelet) 1. mellékletében meghatározott anyagok, felszerelések, egyéni védőfelszerelések beszerzése, javítása, karbantartása, felülvizsgálata,

e) a BM rendelet 2. mellékletében meghatározott egyenruházati termékek beszerzése, cseréje,

f) egyéb speciális tűzoltó technikai eszközök beszerzése, javítása, karbantartása, felülvizsgálata,

g) informatikai és távközlési eszközök beszerzése, javítása, karbantartása,

h) irodaszerek, tisztítószerek,

i) oktatások, szakmai továbbképzések, szakmai kiadványok,

j) munkabiztonsági kiadások (különösen orvosi vizsgálat),

k) könyvvezetési kötelezettséghez kapcsolódó kiadások, normatív támogatás felhasználásához kapcsolódó pénzügyi és bankköltségek,

l) jogi képviselethez kapcsolódó kiadások,

m) megemlékezésekhez kapcsolódó, valamint kegyeleti jellegű kiadások,

n) utánpótlás-nevelés (különösen közösségi programok, táborok, utazások költségei; egyenöltözet beszerzése; versenyrendezések költségei),

o) munkavállalóinak és/vagy tagjainak „C” kategóriás jogosítvány megszerzésére irányuló támogatása (elméleti és gyakorlati órák költsége, vizsgadíjak).

6. Utánpótlás-nevelésre kizárólag abban az esetben fordítható az állami támogatás, amennyiben az ÖTP-n a vonatkozó jogszabályokban és a BM OKF belső szabályozóiban meghatározott alapfeladatok ellátása biztosított.

7. A fentiektől eltérő, továbbá az utasítás 11. §-a szerinti értékhatárt meghaladó beruházási, felújítási célú felhasználásokat, valamint az utasítás 12. §-a szerinti felhasználást egyedi döntés alapján a KI igazgatója írásban hagyja jóvá.

8. Az ÖTP a normatív támogatás terhére elszámolt eredeti számlákra „a BM által biztosított ……… évi normatív támogatás terhére ……………… Ft elszámolva” záradékot vezeti fel.

9. Az ÖTP a normatív támogatás felhasználását alátámasztó alapbizonylatok (személyi jellegű kifizetéseket igazoló dokumentum, számla, számlát helyettesítő okirat, menetlevél, kiküldetési rendelvény, bankkivonat vagy pénztárbizonylat) záradékolt, hitelesített másolatait a 2. melléklet szerinti „Részletes Elszámolás”-ban történő rögzítés sorrendjében lefűzve továbbítja, és a 2. mellékletben szereplő kifizetés eredeti bizonylatait legalább negyedévente bemutatja a KI részére. A papír alapon benyújtott, aláírt „Részletes Elszámolás”-on az ÖTP feltünteti a csatolt bizonylatok számát is.

10. Az ÖTP az 5. mellékletben a havi záró pénztári és banki egyenlegét feltünteti. Amennyiben az egyezőség nem áll fenn az adott hónapban, szükséges részletesen indokolni, levezetni az eltérést.

11. A fejezeti kezelésű előirányzatok felhasználásának rendjéről szóló mindenkor hatályos BM rendeletben az ÖTP-re vonatkozóan meghatározott előírások betartására a támogatás felhasználása, valamint a kimutatások kitöltése és felülvizsgálata során kiemelt figyelmet kell fordítani.

2. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok egyéb (saját) bevétel felhasználásához

12. A 3. és 4. melléklet szerinti kimutatásokban kizárólag az egyéb (saját) bevételből és annak előző évi maradványából származó bevételeket, valamint az azok terhére teljesített kifizetéseket szükséges szerepeltetni.

13. A 4. melléklet szerinti kimutatásban a személyi jellegű kifizetéseket (különösen munkabér, megbízási díj, jutalom) jogcím szerint összevonva, állománykategóriánként, a kifizetéssel érintett létszámot is feltüntetve kell szerepeltetni.

14. A személyi kiadásokon kívüli egyéb kiadások vonatkozásában minden tételt külön soron kell bemutatni.

3. Az önkormányzati tűzoltó parancsnokságok köztartozásáról

15. A normatív állami támogatás összegéből levont köztartozás összegét és annak részletes indokolását szükséges szerepeltetni.

9. melléklet a 4/2025. (V. 30.) BM OKF utasításhoz

A(Z) ……………………………………… ÖNKORMÁNYZATI TŰZOLTÓSÁG
HÍRADÓ-ÜGYELETI
SZOLGÁLAT
ÜGYRENDJE
MINTA
2025
I.
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. A(z) ……………………………………… Önkormányzati Tűzoltóság (a továbbiakban: ÖTP) ügyeleti szolgálatának rendjét, jelentőszolgálati tevékenységét és a rendkívüli események következményeinek elhárításából adódó feladatok végzését a jelen ügyrenddel szabályozom.
2. A jelentési rendet az 1. melléklet tartalmazza.
3. Az ügyeleti szolgálat során alkalmazandó nyilvántartásokat és okmányokat a 2. melléklet tartalmazza.
4. A meghatározott ügyeleti szolgálati feladatokat az ÖTP ügyeleti szolgálatot ellátó személy biztosításával köteles végrehajtani.
5. A mindenkori ügyeletes szolgálati helye az ÖTP ügyeleti helyisége.
6. Az ügyeletes az ÖTP jelentő, tájékoztató, összeköttetést biztosító tagja.
7. Az ügyeletes szolgálatát a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyelet szakmai felügyelete mellett látja el.
8. Az ügyeletes napi feladatainak irányítása és ellenőrzése a mindenkori rajparancsnok feladata.
9. Az ügyeleti szolgálatot adó és az őt helyettesítő, az ügyeleti munkára alkalmas, megfelelő gyakorlattal rendelkező személy lehet, aki KAP és PAJZS felhasználói jogosultsággal rendelkezik, és azok használatára kiképzést kapott. Az ÖTP ügyeleti feladatait esetenként a fenti feltételeknek megfelelő önkéntes tűzoltó is elláthatja.
10. Az ügyeleti szolgálat ellátása az ÖTP parancsnoka által meghatározott, az ÖTP-nél rendszeresített, az évszaknak megfelelő, a napi szolgálatot ellátó állományéval azonos öltözékben történik.
II.
A VÁLTÁS RENDJE
11. A váltás során az ügyeletesek kötelesek a szolgálat ellátásával, a híradó-ügyelet tevékenységével kapcsolatos eseményekről érkezett információkat átadni, átvenni, melyet az eseménynaplóban rögzítenek, és aláírásukkal igazolnak.
12. A váltás során ellenőrizni kell a híradó-ügyelet technikai berendezéseinek, okmányainak, illetve ahol használnak, ott a kulcsdobozok meglétét, a kulcsdobozokon található pecsét épségét. Váltás közben az ügyeleten működő, a BM OKF szoftvereit (PAJZS, KAP, DÖMI) használó számítógépeken a bejelentkezést a szolgálatba lépő ügyeletes felhasználó adataival kell végrehajtani.
13. Az ügyeleten elhelyezett számítógépeket legalább hetente egyszer újra kell indítani.
14. Az átadás-átvétel tényét az ügyeleti eseménynaplóban a szolgálatot átadó és átvevő ügyeletes az aláírásával igazolja. A hiányosságokat az eseménynaplóban rögzíteni kell.
15. A szolgálatváltás idején folyamatban lévő eseményeknél az átvevő ügyeletes meggyőződik a kiadott intézkedések végrehajtásáról, a végrehajtás hatékonyságáról, amennyiben szükséges, további intézkedéseket tesz.
III.
AZ ÜGYELETI SZOLGÁLAT FELÉPÍTÉSE, MUNKARENDJE
16. A riasztás során alkalmazandó eljárásrendet és az ügyeletes feladatait az ÖTP parancsnoka határozza meg.
17. Az ügyeletes a feladatait a legjobb tudása szerint, a vonatkozó jogszabályok és intézkedések betartása mellett látja el.
18. Amennyiben az ügyeletes nincs vonulásra kötelezve, szolgálati helyét megfelelő helyettesítés vagy megfelelő technikai feltételek biztosítása mellett hagyhatja el. Amennyiben az ügyeletes vonulásra kötelezett, a híradó-ügyeletet a riasztás után elhagyhatja.
IV.
AZ ÜGYELETET ELLÁTÓ SZEMÉLY FELADATA, KÖTELEZETTSÉGE
19. Az ügyeleten egy számítógépnek folyamatosan megnyitott PAJZS programmal kell üzemelnie.
20. A rádióforgalmazás során be kell tartani a VPN utasításban foglalt előírásokat.
21. Az ügyeletet ellátó személy a saját jogosultságával lép be a PAJZS programba, amelynek kezeléséért ő a felelős. A szolgálat ellátása során figyelemmel kíséri az eseményeket.
22. A PAJZS rendszeren keresztül érkező riasztáskor az ügyeletesnek nyugtáznia kell a riasztási lap beérkezését. Amennyiben a nyugtázást fél percen belül nem tudja végrehajtani, akkor telefonon vagy EDR rádión keresztül vegye fel a kapcsolatot a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyelettel.
23. Az adatlap beérkezését és annak nyugtázását követően az ügyeletes végrehajtja az állomáshelyén tartózkodó riasztott szer riasztását. A készenléti helytől távol tartózkodó, „rádión riasztható” szerek riasztását a vármegyei
fő- és műveletirányítási ügyelet hajtja végre.
24. Az ügyeletes köteles a szervezetét érintő káreseti hírforgalmazást figyelemmel kísérni.
25. Ellátja a hozzá beérkező bejelentések fogadásával, a riasztással kapcsolatos, valamint a jelentési és összeköttetési feladatait, közreműködik az adatszolgáltatás elvégzésében.
26. Amennyiben közvetlenül hozzá érkezik bejelentés az ÖTP elsődleges műveleti körzetében bekövetkezett eseményről, abban az esetben haladéktalanul végrehajtja legalább egy gépjárműfecskendő riasztását. A riasztással egyidejűleg a PAJZS rendszerben az Új káreset felvétele menüpont alatt rögzíti a jelzéssel kapcsolatos adatokat, majd a „Káresemény megindítása” gomb megnyomásával egyidejűleg jelenti az érintett vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletre, hogy melyik szert riasztotta.
27. Amennyiben az ügyeletes a riasztott szerrel vonul, akkor EDR rádión keresztül kell a szükséges adatokat a fő- és műveletirányítási ügyeletre jelenteni.
28. Amennyiben káresethez vonulás közben az egység újabb káresetet észlel, vagy a káreset helyszínén lévő rajokhoz érkezik újabb jelzés káreseményről, azt haladéktalanul jelenteni kell a fő- és műveletirányítási ügyeletnek, ahol a PAJZS rendszerben rögzítik a káreseményt, és intézkednek a szükséges erők riasztására.
29. Eloltott tűzről érkező bejelentés esetén, ha a tűz eloltása és a bejelentés 2 órán belül volt, a PAJZS-ban az eseményt eloltott tűzként rögzíteni kell. Az így keletkezett adatlap a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletre kerül, ahol intézkednek a riasztásról.
30. Ha a tűz eloltása a bejelentés időpontjától számított 2 órán túl történt, akkor a PAJZS rendszerben utólagos tűzesetként kell rögzíteni. Ilyenkor riasztásra nem kerül sor, csak adatlap keletkezik. Az adatlapon rögzíteni kell a tűz helyét, eloltásának időpontját, a tűz okozta károkat, történt-e személyi sérülés, továbbá a bejelentő nevét, telefonszámát és amennyiben ismert, akkor az ügyfél nevét és lakcímét.
31. Az ügyeletes ismernie és kezelnie kell az ügyeleten működő híradástechnikai, távközlési és informatikai eszközöket és szoftvereket.
32. Az ügyeletes felelős az ügyelet részére kiadott felszerelések és iratok, dokumentumok meglétéért és napi vezetéséért.
33. Az ügyeletes felügyeli az ügyeleti helyiségben elhelyezett biztonsági rendszereket (kamerák, jeladók stb.) és azok jelzéseit. Ha rendellenességet, bűncselekményt tapasztal, azt köteles jelenteni a rajparancsnoknak, illetve a rendőrségnek, továbbá intézkedik az esemény tisztázására.
34. Amennyiben az ÖTP parancsnoka másként nem rendelkezik és az ÖTP-n használnak, abban az esetben a híradó ügyeletes köteles vezetni a kulcsnyilvántartó könyvet, egyben felelős a kulcsok, kulcsdobozok, tankolókártyák stb. kiadásáért és visszavételéért. Számozott kulcsdobozt csak a dobozon feltüntetett személynek adhatja át.
35. Minden reggel meghatározott időpontban rádiópróbát tart a fő- és műveletirányítási ügyelettel, ügyeletekkel.
36. A készenléti szerek vonultathatóságában beállt változásokat rögzíti a PAJZS rendszerben, valamint telefonon jelenti a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletnek, ügyeleteknek.
37. A BM OKF vagy a vármegyei igazgatóság által tartott ellenőrzés megkezdésekor értesíti a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletet és az ÖTP parancsnokát. A híradó-ügyeleti eseménynaplóban rögzíti az ellenőrzés időpontját, az ellenőrzést végző személy(ek) nevét, rendfokozatát, szolgálati helyét, szolgálati igazolvány számát és az ellenőrzésre feljogosító dokumentum számát. Az ellenőrzés befejezését és a feltárt hiányosságok jellegét jelenteni kell a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletnek.
38. Az ÖTP hivatalos, elektronikus levelezőrendszeren érkező levelezését figyelemmel kíséri, az érkezett leveleket, ha szükséges a meghatározott tárhelyre (meghajtóra) lementi, és/vagy a címzett felé továbbítja. A kommunikációs kapcsolat meglétét folyamatosan ellenőrzi.
39. Az ügyeletet ellátó személy végrehajtja a vármegyei fő- és műveletirányító ügyelet és a BM OKF Központi Főügyelet utasításait.
40. Az ÖTP ügyeletére érkező, de nem a katasztrófavédelem hatáskörébe tartozó segélykérést, segélykérő nevét, telefonszámát, elérhetőségét és a segélykérés okát rögzíti, és haladéktalanul továbbítja az érintett szervnek. A bejelentőt tájékoztatni kell arról, hogy a segélykérést mely szervhez továbbítják, illetve az adott szervezetet mely telefonszámon érheti el. Az érintett szervtől a jelzést fogadó nevét, beosztását, szolgálati helyét rögzíti.
41. A gyakorlatokat, riasztásokat, kivonulásokat, állomáshelyre történt bevonulásokat, az ügyeletes folyamatosan – időrendi sorrendben – írásban vagy elektronikusan az ügyeletei eseménynaplóban rögzíti.
42. A jelentési kötelezettség körébe tartozó eseményeket, az események következményeinek elhárítására tett intézkedéseket a rendelkezésre álló infokommunikációs eszközök felhasználásával a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletnek jelenti.
43. Tűz- és káresetekkel, egyéb eseményekkel kapcsolatos tájékoztatást csak a parancsnok engedélyével adhat.
44. Az ügyeletre érkezett, ügyeletnek átadott bejelentéseket (pl. égetésről, útlezárásról, vízelzárásról, rendezvényről stb.) rögzíteni kell, a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyelet részére továbbítani kell az adatokat.
45. Szolgálat ellenőrzése során a szolgálatot ellátó állomány feladata:
– az ellenőrzést lefolytató személyek igazolása (nyílt parancs, szolgálati igazolvány, megbízólevél),
– az ellenőrzés tényének jelentése (vármegyei fő- és műveletirányítási ügyelet, ÖTP parancsnoka),
– amennyiben az ellenőrzést végző személy jogosult az ellenőrzésre, az általa kiadott utasításokat végre kell hajtani.
46. Amennyiben az ÖTP parancsnoka, rajparancsnoka káresethez vonul, vagy egyéb okból nem tartózkodik a laktanyában, akkor a híradó-ügyeletes fogadja a parancsnokságra érkezőket.
47. A híradó-ügyeleten működő és a szolgálat ellátását szolgáló eszközök megszokottól eltérő működését, meghibásodását haladéktalanul jelenteni kell a rajparancsnok és a vármegyei fő- és műveletirányító ügyelet részére.
V.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
48. Az ÖTP híradó-ügyeletének ügyrendjét, annak rendelkezéseit a teljes állománnyal ismertetni kell, és egy példányát az ügyeleti helyiségben el kell helyezni.
Település, év, hónap, nap
Készítette:
ÖTP parancsnoka
1. melléklet a híradó-ügyeleti szolgálat ügyrendjéhez
A(Z) ……………………………………… ÖNKORMÁNYZATI TŰZOLTÓSÁG HÍRADÓ-ÜGYELETÉNEK JELENTÉSI KÖTELEZETTSÉGE
1. A jelentési kötelezettség teljesítése körébe tartozó események
1.1. A tűzoltóság személyi állományával kapcsolatosan:
a) az államtitok és a szolgálati titok megsértése;
b) ha bűncselekmény vagy abban való részvétel gyanúja miatt az ÖTP tagját őrizetbe vették, vagy előzetes letartóztatásba helyezték;
c) tömeges – öt vagy annál több személy – mérgezése, fertőző, járványos megbetegedése, ha a betegek elkülönítését az egészségügyi szerv elrendelte;
d) az állomány tagjának öngyilkosságát vagy annak kísérletét;
e) az állomány tagjának elhalálozása.
1.2. Egyéb eseményekre vonatkozóan:
a) A BM OKF főigazgatójánál magasabb beosztású személy által a tűzoltóságon tartott ellenőrzés, szemle vagy látogatás esetén jelenteni kell a személy nevét, beosztását, észrevételeit, utasításait;
b) A BM OKF főigazgatója, a helyettesei és a BM OKF ellenőrző elöljárói által végrehajtott parancsnoki szemle, ellenőrzés, készenléti szolgálat ellenőrzése.
2. A jelentési kötelezettség teljesítése
A jelentésre kötelezett események fontosabb adatait, tényeit ellenőrzés után telefonon haladéktalanul, majd az élet és értékek mentése, veszélyhelyzet elhárítása érdekében tett további intézkedéseket folyamatosan kell jelenteni a vármegyei fő- és műveletirányítási ügyeletére.
2. melléklet a híradó-ügyeleti szolgálat ügyrendjéhez
A(Z) ……………………………………… ÖNKORMÁNYZATI TŰZOLTÓSÁG HÍRADÓ-ÜGYELETÉNEK NYILVÁNTARTÁSAI, OKMÁNYAI
1. Eseménynapló, amely egyben a készenléti állomány eseménynaplója is;
2. Ügyelet ügyrendje;
3. Káreset-felvételi lap (papíralapú);
4. Veszélyes üzemek nyilvántartása;
5. Nukleáris és radioaktív anyagot felhasználó létesítmények nyilvántartása;
6. Veszélyes anyagok beazonosítását szolgáló kézikönyv, szakanyagok és gázpalackok beazonosítását segítő dokumentum (papír alapon is);
7. Térképek az elsődleges műveleti körzet településeiről;
8. Műveletirányító Terv (papír alapon is);
9. Tűzoltási és Műszaki Mentési Tervek;
10. Együttműködési megállapodások;
11. Nyilvántartás az elektronikusan tárolt okmányok elérési útvonaláról (papír alapon).
12. Szolgálati napló;
13. Oltóanyag-nyilvántartás;
14. Ellenőrzési napló;
15. Kulcsdoboz nyilvántartás.
Ügyeletek nyilvántartásai, okmányainak tartalmi követelményei
1. Az eseménynapló tartalmazza:
1.1. a tűzoltóság és a szolgálati csoport megnevezését,
1.2. a szolgálatellátás időtartamát (év, hónap, nap, óra, perctől év, hónap, nap, óra, percig),
1.3. a szolgálatszervezésben bekövetkezett változásokat,
1.4. az eseményeket (időpont, helyszín, tárgy, rövid leírás),
1.5. az utólagos tűzeseteket,
1.6. az elöljáró ellenőrzésének tényét, személyét, az ellenőrzés időpontját,
1.7. a gyakorlatokat, továbbképzéseket, bérmunkát,
1.8. a személyi állományt érintő rendkívüli eseményeket,
1.9. ingatlanokkal, gépjárművekkel, technikai eszközökkel kapcsolatos rendkívüli eseményeket,
1.10. a tűzoltó szakfelszerelések, védőfelszerelések, gépjárművek csapatpróbára való kiadását, visszavételét,
1.11. a szolgálatok között átadandó információkat,
1.12. minden olyan eseményt, amelyet a parancsnok szükségesnek tart,
1.13. a szolgálatot átadó, átvevő ügyeletes, ÖTP rajparancsnok aláírását,
1.14. a parancsnok, illetve vezető aláírását.
2. A szolgálati napló minimálisan tartalmazza:
2.1. a szolgálatellátás időtartamát (év, hónap, nap, óra, perctől év, hónap, nap, óra, percig),
2.2. a szolgálatban lévők megnevezését,
2.3. a távollévők megnevezését a távollét jogcímével,
2.4. a szolgálatok között átadandó információkat,
2.5. átadó, átvevő ügyeletes és a parancsnok/vezető aláírását.
3. A káreset-felvételi lap tartalmi és formai követelményeit a függelék tartalmazza.
4. A veszélyes üzemek nyilvántartása tartalmazza:
4.1. az üzem nevét és címét,
4.2. a jellemző veszélyes anyag megnevezését, mennyiségét,
4.3. az üzem és a tűzoltóság között kapcsolatot tartó személy nevét, elérhetőségét (cím, telefonszám).
5. Nukleáris és radioaktív anyagot felhasználó létesítmények nyilvántartása tartalmazza:
5.1. a létesítmény nevét és címét,
5.2. a nukleáris és radioaktív anyag típusát, előfordulását, mennyiségét,
5.3. a létesítmény és a tűzoltóság közötti kapcsolatot tartó személy nevét, elérhetőségét (cím, telefonszám).
6. Kulcsdoboz nyilvántartás tartalmazza:
6.1. a kulcsdoboz számát,
6.2. a kulcsdoboz átadásának időpontját,
6.3. az átvétel időpontját, az átvevő aláírását (nap, óra),
6.4. a visszaadás időpontját,
6.5. a visszavevő aláírását.
Függelék a híradó-ügyeleti szolgálat ügyrendjének 2. mellékletéhez
1

A 24. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére