• Tartalom

2025. évi XL. törvény

2025. évi XL. törvény

energetikai tárgyú törvények módosításáról1

2025.06.10.

[1] Annak érdekében, hogy a megújuló forrásból előállított villamos energia továbbra is fontos szerepet tölthessen be az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentésében és a környezet állapotának megóvásában, szükséges a tudatos és célzott felhasználás alapvető feltételeinek megteremtése és támogatása.

[2] A megújuló energiaforrásokból előállított energia termelésének támogatása mellett ezért kiemelt társadalmi és energiapolitikai érdek fűződik az ilyen energiát termelő decentralizált erőművek, az aktív felhasználók és a kisebb teljesítményű berendezések villamosenergia-rendszerbe történő integrációjának és villamosenergia-piaci szerepének erősítéséhez.

[3] A villamosenergia-rendszer rugalmas és inkluzív működésének kulcsa az energiapiaci szereplők közötti szoros együttműködésnek és annak a lehetőségnek a megteremtése, hogy a rendszerhasználók a tevékenységük folytatásához szükséges információkhoz hozzáférjenek.

[4] A megújuló energiaforrásokból termelt energia-részarány gyors növekedésének támogatása mellett indokolt tovább szélesíteni azon szabályozási megoldások körét is, amelyek lehetővé teszik, hogy a villamosenergia-piacon megjelenő megújulóenergia-kínálat időben és mennyiségét tekintve pontosan találkozhasson a piaci szereplők oldalán jelentkező villamosenergia-igénnyel.

[5] A különböző villamosenergia-tároló berendezések hatékony és sokrétű felhasználása kiemelkedő szerepet játszhat abban, hogy a fogyasztóknak lehetőségükben álljon magatartásuknak a villamosenergia-piaci folyamatokhoz történő tudatos igazítása.

[6] A földgázszállító-hálózatokhoz való hozzáférés feltételeiről és az 1775/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2009. július 13-i 715/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendeletet hatályon kívül helyezte a megújuló gáz, a földgáz és a hidrogén belső piacairól, az (EU) 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 és (EU) 2022/869 rendelet és az (EU) 2017/684 határozat módosításáról, valamint a 715/2009/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2024. június 13-i (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet.

[7] A megújuló hidrogén elterjedéséhez szükség van a szállítási infrastruktúra üzemeltetési engedélyesi tevékenység megalapítására. Az engedélyes feladata lesz a hidrogén szállítási infrastruktúra hazai szakaszainak létrehozása és biztonságos fenntartása.

[8] A törvényben jogtechnikai és jogértelmezési pontosítások szükségesek a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal REMIT eljárásokhoz kapcsolódó felhatalmazásaival kapcsolatban.

[9] Az Országgyűlés a megújuló energia villamosenergia-piaci integrációjának előmozdítása, a rendszerhasználói és felhasználói jogok erősítése, a földgázpiacot sújtó gazdasági bűncselekményekkel való fellépés, földgázpiaci ügyletek nyomon követhetőségének erősítése, a joggyakorlat során felmerült jogértelmezést szolgáló pontosítások elvégzése és az Európai Unió jogszabályainak való megfelelés céljából a következő törvényt alkotja:

1. A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosítása

1. § A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 1. § h) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény célja)

„h) a megújuló energiaforrásból és a hulladékból nyert energiával termelt villamos energia, valamint a kapcsoltan termelt villamos energia termelésének és integrációjának elősegítése.”

2. § (1) A Vet. 3. § 17a. és 17b. pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(E törvény alkalmazásában)

„17a. Aktív felhasználó: olyan felhasználó, aki a maga által termelt vagy a vele megosztott villamos energiát a hálózathasználati szerződése szerinti csatlakozási pontján felhasználja vagy tárolja, vagy a maga által termelt és értékesített villamos energiát a közcélú hálózatba betáplálja vagy magánvezetéken továbbadja, vagy fogyasztásának vagy betáplálásának rugalmasságát felajánlja, úgy, hogy az nem minősül önálló foglalkozása vagy elsődleges gazdasági tevékenysége céljából kifejtett tevékenységnek;
17b. Együttesen tevékenykedő aktív felhasználók: olyan felhasználók, akik közös csatlakozási ponton keresztül csatlakoznak a közcélú hálózatra, és az általuk vagy az együttesen tevékenykedő aktív felhasználók valamely tagja által termelt vagy a velük megosztott villamos energiát a közös csatlakozási ponton felhasználják vagy tárolják, a termelt és értékesített villamos energiát a közcélú hálózatra betáplálják, vagy fogyasztásuk vagy betáplálásuk rugalmasságát felajánlják, úgy, hogy az nem minősül önálló foglalkozásuk vagy elsődleges gazdasági tevékenységük céljából kifejtett tevékenységnek;”

(2) A Vet. 3. §-a a következő 28. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában)

„28. Kereskedőváltás technikai folyamata: új villamosenergia-kereskedelmi szerződés hálózati engedélyes részére történő bejelentésétől a bejelentés elintézésének a hálózati engedélyes általi visszaigazolásáig tartó, a kereskedőváltás tényének a hálózati engedélyes nyilvántartásában történő rögzítésére irányuló eljárás;”

(3) A Vet. 3. §-a a következő 37. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában)

„37. Könnyített térség: olyan földrajzilag körülhatárolt, az energiapolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) által kijelölt terület, amely megújuló energiaforrások hasznosítására különösen alkalmas adottságokkal rendelkezik;”

(4) A Vet. 3. §-a a következő 64. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában)

„64. Végső menedékes: olyan villamosenergia-kereskedő, amelyet a Hivatal arra jelölt ki, hogy villamosenergia-értékesítési tevékenységét megszüntető vagy a felhasználókkal kötött villamosenergia-értékesítési szerződéseinek teljesítésére nem képes engedélyes egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználóinak villamosenergia-ellátását a kijelölő határozatban foglaltak szerint átvegye;”

(E törvény alkalmazásában)

„70b. Háztartási villamosenergia-tároló: háztartási környezetben létesített és üzemeltetett, 2 kWh-nál nagyobb névleges teljesítményű, önállóan üzemeltethető, újratölthető villamosenergia-tároló;
70c. Elektromos meghajtású gépjármű villamosenergia-tárolója: az elemekről, illetve akkumulátorokról és a hulladékelemekről, illetve -akkumulátorokról, a 2008/98/EK irányelv és az (EU) 2019/1020 rendelet módosításáról, valamint a 2006/66/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. július 12-i (EU) 2023/1542 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: 2023/1542 európai parlamenti és tanácsi rendelet) 3. cikk (1) bekezdés 14. pontjában meghatározott elektromosjármű-akkumulátor;
70d. Ipari villamosenergia-tároló: a 2023/1542 európai parlamenti és tanácsi rendelet 3. cikk (1) bekezdés 13. pontjában meghatározott ipari elem, illetve akkumulátor;”

(6) A Vet. 3. §-a a következő 82. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában)

„82. Zöldtöltés-igazolási rendszer: a közúti közlekedésről szóló törvény szerinti elektromos töltőberendezésen értékesített megújuló villamos energia mennyiségét igazoló előírások és eljárások összessége.”

3. § A Vet. a következő 6/C. §-sal egészül ki:

„6/C. § A Hivatal a Vhr.-ben előírtak szerint – figyelemmel a megújuló energia közlekedési célú felhasználásának előmozdításáról és a közlekedésben felhasznált energia üvegházhatású gázkibocsátásának csökkentéséről szóló törvényben foglaltakra – az elektromos töltőberendezésen keresztül közlekedési célra értékesített megújuló villamos energia mennyiségéről zöldtöltés-igazolást állít ki, és gondoskodik a zöldtöltés-igazolási rendszer működtetéséről és ellenőrzéséről.”

4. § A Vet. 16. §-a a következő s) ponttal egészül ki:

(Az átviteli rendszerirányító feladatai a villamosenergia-ellátás biztonságával, az átviteli és elosztó hálózatok üzemével kapcsolatban)

„s) az átviteli hálózat digitalizálása.”

(Az átviteli rendszerirányító)

„h) az elosztókkal együttműködve a Hivatal felkérésére elkészíti és jóváhagyásra benyújtja a Hivatalnak az (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet 19e. cikk szerinti jelentést.”

6. § A Vet. 24. § (1) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A hálózati engedélyesek a villamosenergia-rendszer együttműködése, az átviteli és elosztó hálózathoz való hozzáférés biztosítása érdekében kötelesek)

„e) olyan adat- és információcsere-folyamatokat működtetni, amelyek biztosítják, hogy a rendszerszintű, a rugalmassági és a kereskedelmi szolgáltatások tervezéséhez, beszerzéséhez és elszámolásához szükséges adatok az egyenlő bánásmód követelményének megfelelően, a villamosenergia-ellátási szabályzatokban meghatározott módon és gyakorisággal az átviteli rendszerirányító, az érintett elosztó és a szolgáltatást nyújtó piaci szereplő részére rendelkezésre álljanak.”

„(5) A (4) bekezdés szerinti megállapításokat az átviteli rendszerirányító és az elosztó az elosztó hálózat fejlesztésének tervezése során a 25. § (3) bekezdés a) pontja szerint figyelembe veszi.”

8. § (1) A Vet. 35. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Az átviteli és elosztó hálózathoz való hozzáférés feltételeinek biztosítaniuk kell az egyenlő bánásmódot, a hozzáférés feltételei nem adhatnak alapot visszaélésre, nem tartalmazhatnak indokolatlan korlátozásokat, valamint nem veszélyeztethetik az ellátás biztonságát és a szolgáltatás előírt minőségét. Az elosztó és az átviteli rendszerirányító minden intézkedése és eljárása során tartózkodik a rendszerhasználók vagy ezek csoportjainak – ide értve az energiaközösségeket – indokolatlan vagy aránytalan megkülönböztetésétől.”

(2) A Vet. 35. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) A hálózati engedélyes a közép- vagy nagyfeszültségű hálózaton csatlakozásra rendelkezésre álló szabad kapacitásokat betáplálás céljára a 35/A. § szerinti pályázati eljárás eredménye szerint bocsátja rendelkezésre. A pályázati eljárás és csatlakozás részletes szabályait az e törvény végrehajtására kiadott rendelet, valamint az üzemi és elosztói szabályzatok határozzák meg.”

9. § A Vet. 40. § (4)–(4b) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(4) A leolvasást legalább éves gyakorisággal, a (4a) bekezdésben és a Vhr.-ben előírtakra figyelemmel a villamosenergia-ellátási szabályzatokban meghatározott módon és határidőre kell biztosítani.

(4a) Havinál ritkább gyakorisággal leolvasott felhasználási hely tekintetében a felhasználó kérésére a (3) bekezdésben meghatározott mérőberendezések leolvasását a hálózati engedélyes negyedévente biztosítja.

(4b) A hálózati engedélyes – a felhasználási helyen történő leolvasás esetén – legalább 5 napos időtartam megjelölésével felhívja a felhasználó figyelmét a leolvasás várható idejéről a leolvasás előtti utolsó számlában vagy a számla mellékletében. A (4) bekezdés szerinti leolvasás sikertelensége esetén a hálózati engedélyes a becsült mérőállást elszámolás céljából a leolvasásra megadott időszak utolsó napjára állapítja meg, továbbá a hálózati engedélyes értesítést hagy a felhasználó felhasználási helyén, – ha rendelkezésre áll – a levélszekrényben. Az értesítésben a hálózati engedélyes felhívja a felhasználó figyelmét a leolvasás második megkísérlésének idejére, annak nem megfelelősége esetén az időpont-egyeztetés lehetőségére – azzal, hogy a leolvasásra legalább munkanapon 20 óráig lehetőséget biztosít –, a hálózati engedélyes időpont-egyeztetésre alkalmas elérhetőségére és a leolvasás legkésőbbi időpontjára. A leolvasás időpontjában a hálózati engedélyes és a felhasználó megegyeznek.”

10. § A Vet. 45. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A (2) bekezdés szerinti árszabást tartalmazó és a (3) bekezdésben meghatározott villamosenergia-vásárlási szerződés tartalmára vonatkozóan a 62. § (1a) bekezdése irányadó azzal, hogy a szerződéses ár esetén meg kell jelölni, hogy az fix, több zónaidős vagy rugalmas, és rugalmas ár alkalmazása esetén a szerződésnek tartalmaznia kell az ár megállapításához szükséges képletet vagy módszertant. A (3) bekezdés szerinti villamosenergia-vásárlási szerződés alapján vételező felhasználó elosztói rugalmassági szolgáltatás nyújtásához fűződő jogának gyakorlását kizáró rendelkezés semmis.”

„(4) Az elosztó a hatásos villamosenergia-mennyiségre vonatkozó mérési adatokhoz hozzáférést biztosít az energetikai adatszolgáltató platform működtetője számára a 155. § (10) bekezdése szerinti célból. Az adatokhoz való hozzáférés és az adatkezelés részletszabályait a Vhr. és az elosztói szabályzat tartalmazza.”

12. § A Vet. 46. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) A villamosenergia-kereskedő a tőle vételező felhasználók folyamatos ellátásának biztosítása céljából a társaság legfőbb szerve által jóváhagyott fedezeti stratégiával rendelkezik. A fedezeti stratégiát a kockázatkezelési szabályzat részeként úgy kell kialakítani és alkalmazni, hogy mérsékelje a villamosenergia-kereskedő – a rövid távú piacok likviditásának és az azokról érkező árjelzések fenntartása mellett – nagykereskedelmi-piacok változásaiból eredő kockázatát.”

13. § A Vet. 47/B. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) Az érintett villamosenergia-kereskedők a Vhr.-ben meghatározottak szerint egyeztetnek a hálózati engedélyessel a felhasználó által kezdeményezett kereskedőváltás feltételeiről úgy, hogy a kereskedőváltás az igénybejelentéstől számított legkésőbb 21 napon belül megtörténjen. Az egyeztetéseket az engedélyesek úgy folytatják le, hogy a kereskedőváltás technikai folyamata legfeljebb 24 órán belül megtörténjen és bármely munkanapon végrehajtható legyen.”

14. § A Vet. 51. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A végső menedékest a Hivatal az ezen tevékenység ellátására önkéntes kötelezettséget vállaló egyetemes szolgáltatók és kereskedők közül tisztességes, átlátható és megkülönböztetésmentes eljárásban jelöli ki. Amennyiben végső menedékes szolgáltatás nyújtására egyetemes szolgáltató vagy kereskedő kötelezettséget nem vállal, úgy a Hivatal saját hatáskörben jogosult erre bármelyik egyetemes szolgáltatót, illetve kereskedőt kijelölni.”

15. § A Vet. 56/A. §-a a következő (8) és (9) bekezdéssel egészül ki:

„(8) Az átviteli rendszerirányító és az elosztó a működési területén szolgáltatott villamos energiáról az (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet 2. cikk 65. pontja szerinti ajánlattételi övezetek szerinti bontásban és a piaci elszámolás gyakoriságával azonos, de legfeljebb egyórás időközönként, az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott elektronikus formában és módon elérhetővé teszi a megújuló villamos energia részarányra és az üvegházhatásúgáz-kibocsátás tartalomra vonatkozó adatokat.

(9) A háztartási és ipari villamosenergia-tároló, valamint az elektromos meghajtású gépjármű villamosenergia-tárolójának tulajdonosa, üzemeltetője és az általuk felhatalmazott harmadik személy jogosult megkülönböztetésmentes feltételek mellett és költségmentesen, közel valós időben hozzáférni a villamosenergia-tároló töltöttségi és üzemi állapotára vonatkozó alapvető adatokhoz. A hozzáférés módjára és az alapvető adatok körére vonatkozó részletes szabályokat az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendelet állapítja meg.”

16. § (1) A Vet. 57. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) Az (1), (2), (4a) vagy (6) bekezdés hatálya alá tartozó panasz esetén a villamosenergia-kereskedő a felhasználóval kötött villamosenergia-vásárlási szerződését a panaszeljárásról való tudomásszerzéstől annak lezárásáig a felhasználói panaszban vitatott tényre hivatkozva egyoldalúan nem szüntetheti meg és nem kezdeményezheti a felhasználó villamosenergia-ellátásból történő kikapcsolását. A Vhr.-ben meghatározott esetek kivételével a panaszeljárás nem mentesíti a feleket a villamosenergia-vásárlási szerződésből eredő kötelezettségeik teljesítése alól.”

„(11) Nem kell alkalmazni a (10) bekezdés szerinti szerződésmegszüntetési és kikapcsolási korlátot

a) a felhasználónak ugyanazon ténybeli alapból származó, érdemben azonos igény érvényesítése iránt előterjesztett és elbírált, új információt nem tartalmazó ismételt panasza esetén, vagy

b) ha a felhasználói panasz az eset összes körülményére figyelemmel a joggal való visszaélés tilalmába ütközik.”

17. § A Vet. 58. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A hálózati engedélyes a csatlakozás megengedhetősége esetén kérelemre legalább negyedévente díj- és költségmentesen tájékoztatja a csatlakozást kérőt a csatlakozáshoz a hálózati engedélyes által teljesítendő feltételek állásáról, ha jogszabály vagy a felek megállapodása a hálózati engedélyes teljesítésére rövidebb határidőt nem állapít meg. A tájékoztatás részletes szabályait az üzemi szabályzat és az elosztói szabályzat tartalmazza.”

18. § (1) A Vet. 60. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) Ha a rendszerhasználó a hálózati csatlakozási szerződésben rögzített teljesítményt a hálózati csatlakozási szerződésben rögzített üzembe helyezési időpontot követő két éven belül nem veszi igénybe, a rendelkezési jog az igénybe nem vett teljesítmény vonatkozásában a törvényi határidő leteltét követő napon a hálózati engedélyesre száll át. A hálózati csatlakozási szerződésben rögzített teljesítmény igénybevételének részletszabályait az e törvény végrehajtására kiadott rendelet állapítja meg.”

„(7) A rendszerhasználó vagy a csatlakozási és hálózathasználati szerződés megkötése iránti igény bejelentője az igénybejelentést, ezek mellékletét és minden egyéb kapcsolódó okiratot választása szerint elektronikus úton is benyújthatja az elosztó részére. Az elektronikus út választására vonatkozó bejelentés a hálózathoz való hozzáférés iránti eljárás bármely szakaszában megtehető. A bejelentést követően az elosztó köteles a kapcsolatot kizárólagosan elektronikus úton tartani és nem kérheti az okiratok papíralapú benyújtását.”

19. § A Vet. 61. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„61. § (1) A felhasználó jogszabályban és a vele szerződő engedélyes üzletszabályzatában meghatározott feltételek szerint villamosenergia-kereskedővel, termelővel, illetve a villamos energia határon keresztül történő beszállítása útján, valamint a szervezett villamosenergia-piacon írásban villamosenergia-vásárlási szerződést köthet.

(2) A villamosenergia-kereskedő a villamosenergia-vásárlási szerződés megkötése előtt igazolható módon tájékoztatja a felhasználót a villamosenergia-vásárlási szerződés lényeges tartalmi elemeiről, és a felhasználó rendelkezésére bocsátja a szerződéses feltételek összefoglalóját. A tájékoztatásnak egyértelműnek, közérthetőnek és világosnak kell lennie.

(3) A villamosenergia-kereskedő a (2) bekezdés szerinti tájékoztatás körében a villamosenergia-vásárlási szerződés egyes típusaival kapcsolatban tájékoztatja a felhasználót

a) az adott szerződésre vonatkozó költségekről és kockázatokról,

b) az adott szerződéssel kapcsolatban azonosítható lehetőségekről, valamint

c) arról, ha valamely villamosenergia-vásárlási szerződés megkötéséhez meghatározott fogyasztásmérő berendezés felszerelése szükséges.

(4) A 45. § (2) bekezdése szerinti árszabást tartalmazó és a 45. § (3) bekezdésében meghatározott villamosenergia-vásárlási szerződéssel kapcsolatos tájékoztatás magában foglalja továbbá

a) a felhasználó 62. § (1) és (1a) bekezdése szerinti tartalmú szerződéshez fűződő jogára, valamint a (2) és (3) bekezdésében foglalt jogaira vonatkozó tájékoztatást,

b) a szolgáltatás teljes ellenértékét és annak részletezését, hogy az milyen díjelemekből tevődik össze,

c) annak megjelölését, hogy az ár fix, több zónaidős vagy rugalmas, valamint

d) a villamosenergia-kereskedő által érvényesíthető egyszeri díjak és biztosított kedvezmények ismertetését.

(5) A (4) bekezdés alkalmazásában új villamosenergia-vásárlási szerződés megkötésének kell tekinteni a szerződéshosszabbítást is.

(6) A villamosenergia-kereskedő a vele szerződő egyetemes szolgáltatásra jogosult felhasználóknak díjmentesen biztosítja a mérlegköri tagságot.”

20. § (1) A Vet. 119/B. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Üzembe helyezett földkábel esetén ugyanazon a vezetékszakaszon kizárólag olyan szabadvezeték üzemeltethető, melyen egy vagy több csatlakozási pont található. Csatlakozási pont hiányában az érintett szakaszon földkábellel párhuzamosan futó szabadvezeték nem üzemeltethető. A földkábellel párhuzamosan futó szabadvezeték üzemeltethetőségének részletszabályait az e törvény végrehajtására kiadott rendelet állapítja meg.”

(2) A Vet. 119/B. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az elosztó viseli az (1) bekezdés szerinti kábelcsere során a tervezéssel és a szabadvezeték lebontásával kapcsolatos költségeket, továbbá a közintézményi felhasználó, sportlétesítmény és műemlék esetén a földkábel beszerzésével, lefektetésével, valamint befedésével közvetlenül érintett, az eredeti állapot helyreállításához szükséges indokolt költségeket is.”

21. § (1) A Vet. 155. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) Az energetikai adatszolgáltató platformot működtető engedélyes

a) a biztonságos villamosenergia-ellátás támogatása,

b) a hazai villamosenergia-piac hatékonysága növelésének támogatása,

c) a hálózati engedélyesek részére biztosított rendszerszintű és a rugalmassági szolgáltatások támogatása,

d) a szabályszegések szűrésének támogatása,

e) az érintett felhasználók tájékoztatása,

f) a decentralizált energiatermelés hatékonyabb integrációjának támogatása,

g) az energiaközösségek, aggregátorok, aktív felhasználók adatalapú támogatása,

h) az e törvény végrehajtására kiadott rendeletben foglaltak szerint a hálózati engedélyesek közötti adat- és információcsere-folyamatok segítése,

i) a szakpolitikai döntéshozatal támogatása

céljából kezeli a háztartási méretű kiserőművek nem elszámolási célú termelési és üzemeltetési adatait és a fogyasztásmérő berendezések hatásos villamosenergia-mennyiségre vonatkozó adatait.”

(2) A Vet. 155. § (10) bekezdés g) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Az energetikai adatszolgáltató platform)

„g) az energiaközösségek, aggregátorok, aktív felhasználók adatalapú támogatása,”

(céljából kezeli a háztartási méretű kiserőművek nem elszámolási célú adatait.)

(A Hivatal tevékenységének célja)

„m) a villamos energia átviteli és elosztó hálózat gázhálózatokkal, valamint távfűtési- és hűtési rendszerekkel való együttműködésének megkönnyítése.”

23. § (1) A Vet. 159. § (1) bekezdés 16. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Hivatal a villamosenergia-ellátással, a villamosenergia-ellátás biztonságának és a villamosenergia-piac hatékony működésének felügyeletével kapcsolatos feladatai körében:)

„16. figyelemmel kíséri az aktív felhasználó, az együttesen tevékenykedő aktív felhasználók, a termelő-fogyasztó, az együttesen eljáró termelő-fogyasztók, a megújulóenergia-közösség vagy az energiaközösség által termelt és elfogyasztott villamos energia mennyiségének alakulását, az energiaközösségek alapítását, az aggregátori tevékenység elterjedését, az ezeket akadályozó tényezőket – ideértve az elosztott rugalmas energiatermelés észszerű időn belüli hálózathoz csatlakoztatását gátló körülményeket – azonosítja, és azok felszámolása érdekében javaslatokat fogalmaz meg a miniszter számára,”

(A Hivatal a villamosenergia-ellátással, a villamosenergia-ellátás biztonságának és a villamosenergia-piac hatékony működésének felügyeletével kapcsolatos feladatai körében:)

„21. ellenőrzi a villamosenergia-kereskedő fedezeti stratégia elkészítésére, elfogadására és betartatására vonatkozó kötelezettségének teljesítését,
22. figyelemmel kíséri a hálózati engedélyes általi, a csatlakozások kialakításának és a javítások elvégzésének időtartamát,
23. ellátja az (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet 35. cikke szerint létrehozott regionális koordinációs központtal kapcsolatosan a nemzeti szabályozó hatóság feladatait,
24. felkéri az átviteli rendszerirányítót az (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet 19e. cikke szerinti jelentés elkészítésére és benyújtására, dönt a benyújtott jelentés jóváhagyásáról vagy módosításáról.”

(3) A Vet. 159. § (3) bekezdés 12. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A Hivatal a hatékony verseny elősegítésével kapcsolatos feladatai körében:)

„12. figyelemmel kíséri és éves jelentést tesz közzé a rugalmas árszabást tartalmazó szerződések fontosabb változásairól – a piaci ajánlatokat, a fogyasztók számláira gyakorolt hatást és az áringadozás szintjét is ideértve –, valamint figyelemmel kíséri a rugalmas árszabással kapcsolatos villamosenergia-piaci fejleményeket, vizsgálja az új termékekben és szolgáltatásokban rejlő kockázatokat és azonosítja a visszaélésszerű gyakorlatokat, ideértve a szerződésmegszüntetési díj alkalmazására vonatkozó szabály megszegésének eseteit is,”

(A Hivatal a hatékony verseny elősegítésével kapcsolatos feladatai körében:)

„14. legalább ötévente nyilvános konzultációt tart az átviteli vagy az elosztóhálózatba integrált villamosenergia-tárolókról azok létesítésével és üzemeltetésével kapcsolatos beruházási igények és lehetőségek felmérése érdekében.”

(A Hivatal a villamosenergia-ellátással, a villamosenergia-ellátás biztonságának és a villamosenergia-piac hatékony működésének felügyeletével, a felhasználók érdekeinek védelmével kapcsolatos feladatai, továbbá az energiapolitikai célkitűzések érvényesítésével összefüggő feladatai körében ellátja)

„c) a zöldtöltés-igazolási rendszer működtetését és ellenőrzését.”

24. § (1) A Vet. 170. § (1) bekezdés 13. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„13. a felhasználó villamosenergia-vásárlásának és -értékesítésének, valamint a villamosenergia-megosztásban való részvételének feltételeit,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(2) A Vet. 170. § (1) bekezdés 21. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„21. az átviteli rendszerirányító és az elosztó tájékoztatási kötelezettségének, valamint a hálózati engedélyesek és a rendszerhasználók közötti jogviszony részletes szabályait, a hálózati csatlakozási szerződés tartalmi elemeit és rendelkezéseit, a hálózati csatlakozási szerződésben rögzített teljesítmény igénybevételének részletes szabályait, a hálózathasználati szerződés és a kereskedési szerződés minimális tartalmi és formai követelményeit, valamint a szerződésszegés eseteit és jogkövetkezményeit,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(3) A Vet. 170. § (1) bekezdés 46. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„46. kábelcsere kezdeményezésére, a kábelcsere-ütemezési terv elkészítésére és elkészítésének szempontjaira, a kábelcserét kezdeményezőnek és az elosztónak a kábelcserével összefüggő jogaira és kötelezettségeire, valamint a kábelcsere-ütemezési terv Hivatal általi jóváhagyására és felülvizsgálatára vonatkozó szabályokat, valamint a földkábellel párhuzamosan futó szabadvezeték üzemeltethetőségének részletszabályait,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(4) A Vet. 170. § (1) bekezdés 50. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„50. a villamosenergia-tárolóra és létesítésére, a villamosenergia-tárolói engedélyre, a villamosenergia-tárolói engedélyes jogaira és kötelezettségeire, a villamosenergia-tároló töltöttségi és üzemi állapotára vonatkozó alapvető adatok körét és a hozzáférés módját, a villamosenergia-tároló üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, valamint a villamosenergia-tárolói engedélyes és az elosztó által működtetett tároló teljesítményére és a kapacitás mértékére vonatkozó részletszabályokat és műszaki követelményeket,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(5) A Vet. 170. § (1) bekezdés 57. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„57. az aktív felhasználó 45/A. § szerinti kötelezettsége teljesítésének részletes szabályait és a teljesítéshez szükséges műszaki és egyéb feltételeket, valamint a kötelezettség alóli mentesülés feltételeinek részletes szabályait, továbbá a 45/A. § (4) bekezdése szerinti adatok műszaki jellemzőinek meghatározását és az azokhoz való hozzáférés, átadás részletes szabályait,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(Felhatalmazást kap a Kormány, hogy)

„61. a zöldtöltés-igazolási rendszerre vonatkozó részletes szabályokat, az igazolás kiállítására, jóváírására, nyilvántartására, átruházására, felhasználására, ellenőrzésére, kijavítására, módosítására és törlésére, az elektromostöltőberendezés-üzemeltető jogaira és kötelezettségeire vonatkozó szabályokat,”

(rendeletben állapítsa meg.)

(Felhatalmazást kap a Hivatal elnöke, hogy rendeletben állapítsa meg)

„16. a rugalmas csatlakozás alkalmazásának feltételeit.”

25. § A Vet. 178/J. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„178/J. § A 33/E. § (1) bekezdését a benyújtott csatlakozási igénybejelentés teljesítéséhez szükséges hálózatfejlesztések megvalósítása során és a folyamatban lévő építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban is alkalmazni kell azzal, hogy a 2025. január 1-jét megelőzően benyújtott csatlakozási igénybejelentés teljesítéséhez szükséges hálózatfejlesztések és az azokkal kapcsolatos folyamatban lévő engedélyezési eljárások esetében e §-nak az igénybejelentés benyújtásakor hatályos szabályait kell alkalmazni.”

26. § A Vet. 184. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Ez a törvény az (EU) 2018/2001 és az (EU) 2019/944 irányelvnek az uniós villamosenergia-piac szerkezetének javítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1711 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.”

27. § A Vet.

a) 7/A. § (2) bekezdésében az „Az energiapolitikáért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter)” szövegrész helyébe az „A miniszter” szöveg,

b) 39. § (1b) bekezdésében az „a 35. § (8) bekezdése szerinti eljárásban” szövegrész helyébe az „a 35/A. § szerinti pályázat alapján” szöveg,

c) 60. § (3) bekezdésében a „(4) és a (6) bekezdés szerinti” szövegrész helyébe, a „(4), (5) és a (6) bekezdés szerinti” szöveg,

d) 66/B. § (4) bekezdésében az „Energiaközösségben” szövegrész helyébe az „Az energiaközösségben” szöveg, és

e) 78. § i) pontjában a „ .” szövegrész helyébe a „ , valamint” szöveg,

lép.

28. § Hatályát veszti a Vet.

b) 16. § i) pontjában a „valamint” szövegrész,

e) 158. § (2) bekezdés g) pontjában a „valamint” szövegrész.

2. A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosítása

29. § (1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.) 3. § 26. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában:)

„26. Földgáz minőségű, biomasszából és egyéb nem bányászati forrásból származó gázok: olyan mesterségesen előállított gázkeverékek, ideértve a biometánná alakított biogázt is, amelyek környezetvédelmi és műszaki-biztonsági szempontból megfelelő módon az együttműködő földgázrendszerbe juttathatók (szállíthatók, eloszthatók és tárolhatók), a földgázzal keverhetők, és ez a keverék a földgázrendszerbe juttatáskor megfelel a földgáz minőségére vonatkozó minőségi követelményeknek.”

(E törvény alkalmazásában:)

„40e. Hidrogéntároló létesítmény: nagy tisztaságú hidrogén tárolására használt létesítmény, ideértve
a) a hidrogénterminál tárolásra használt részét, kivéve a hidrogéntermelési műveletekhez használt részt, valamint a kizárólag a hidrogénhálózat-üzemeltetők számára, feladataik ellátásához fenntartott létesítményeket, és
b) a nagy kiterjedésű, különösen föld alatti hidrogéntárolást, kivéve a könnyen felépíthető hidrogéntárolókat.
40f. Hidrogénterminál: olyan létesítmény, amelyet a folyékony hidrogén vagy a folyékony ammónia átfejtéséhez és – a hidrogénhálózatba vagy a földgázrendszerbe történő betáplálás céljából – gáz-halmazállapotú hidrogénné történő átalakításához, vagy a gáz-halmazállapotú hidrogén cseppfolyósításához és befejtéséhez használnak, ideértve az átalakítási folyamathoz, majd azt követően a hidrogénhálózatba történő betápláláshoz szükséges kiegészítő szolgáltatásokat és átmeneti tárolást, de nem ideértve a hidrogénterminál tárolásra használt részeit.
40g. Hidrogénszállítási hálózat: nagy tisztaságú hidrogén szállítására használt csővezeték-hálózat, különösen olyan hálózat, amely hidrogénrendszer-összekötőket tartalmaz, vagy amely közvetlenül kapcsolódik hidrogéntároló létesítményekhez vagy hidrogénterminálokhoz, vagy amelynek elsődleges célja a hidrogén más hidrogénhálózatokba, hidrogéntároló létesítményekbe vagy hidrogénterminálokba történő szállítása, azon lehetőség kizárása nélkül, hogy ezek a hálózatok a közvetlenül kapcsolódó felhasználók ellátásának a célját szolgálják.
40h. Hidrogénszállításihálózat-üzemeltető: az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely felelős egy adott terület hidrogénszállítási hálózatának üzemeltetéséért, karbantartásáért, valamint szükség esetén annak fejlesztéséért, és adott esetben annak összekapcsolásáért más hidrogénhálózatokkal, hidrogéntároló létesítményekkel, hidrogénterminálokkal és hidrogénrendszer-összekötőkkel; továbbá annak biztosításáért, hogy a hálózat hosszú távon képes legyen a hidrogén szállításával kapcsolatos észszerű igények kielégítésére.”

(3) A Get. 3. § 41. pont a) és b) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(E törvény alkalmazásában:

Integrált földgázipari vállalkozás:)

„a) Vertikálisan integrált vállalkozás: olyan földgázipari vállalkozás vagy olyan földgázipari vállalkozások csoportja vagy olyan hidrogénipari vállalkozás vagy olyan hidrogénipari vállalkozások csoportja, amelyek irányítására közvetlenül vagy közvetve ugyanazon személy vagy személyek jogosultak, és ahol a vállalkozás vagy vállalkozáscsoport a szállítás, elosztás, hidrogéntovábbítás, hidrogénterminál-üzemeltetés, LNG- vagy földgáz- vagy hidrogéntárolás közül legalább az egyik feladatot, és a földgáz- vagy hidrogéntermelés és -ellátás közül is legalább az egyik feladatot ellátja.

b) Horizontálisan integrált vállalkozás: olyan vállalkozás, amely a földgáztermelés, -szállítás, -elosztás, -ellátás vagy -tárolás közül legalább az egyik feladatot ellátja, valamint egyéb, nem földgázzal kapcsolatos tevékenységet is folytat.”

(4) A Get. 3. §-a a következő 51b. ponttal egészül ki:

(E törvény alkalmazásában:)

„51b. Hidrogénrendszer-használó: azon természetes vagy jogi személy, aki, illetve amely a hálózatot hidrogénnel ellátja, vagy akit, illetve amelyet a hálózatról hidrogénnel látnak el.”

(5) A Get. 3. § 76. pont c) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(E törvény alkalmazásában:

Szolidaritási alapon védett felhasználó:)

„c) a 68a. pont c) alpontja szerinti távhőtermelő a Tszt. szerinti lakossági felhasználó vagy a 75. pont a)–e) és j) alpontja szerinti alapvető szociális szolgáltató ellátása érdekében termelt, és kizárólag földgáz felhasználásával előállítható hő előállításához szükséges földgázkapacitás-igényének megfelelő földgáz mértékéig.”

30. § A Get. a következő alcímmel egészül ki:

Hidrogénszállításihálózat-üzemeltetés

13. § (1) A hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési tevékenység gyakorlásához a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőnek – a 121/L. § szerinti eset kivételével – rendelkeznie kell az általa üzemeltetett hidrogénszállítási hálózat tulajdonjogával.

(2) A hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőnek rendelkeznie kell a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési tevékenység gyakorlásához szükséges a következő műszaki, tárgyi, személyi, valamint pénzügyi erőforrásokkal:

a) a működési területéhez tartozó mérő- és adatátviteli eszközökkel,

b) saját szervezetén belül a mérő- és adatátviteli eszközök folyamatos üzemeltetését, felügyeletét ellátó, valamint a szállítóvezeték karbantartását és az üzemzavar elhárítását irányító szervezeti egységekkel,

c) a hidrogénszállítási feladatok teljesítését biztosító, folyamatosan működő műszaki irányító szolgálattal,

d) saját alkalmazásában álló, a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetés gyakorlásához és a mindennapi vállalati feladatok ellátásához és a vállalat jogi, könyvvezetési és informatikai szolgáltatások biztosításához szükséges személyzettel,

e) a 121/G. §-ban meghatározott feltételeknek megfelelő megfelelési ellenőrrel,

f) a vertikálisan integrált vállalkozástól független adatforgalmi és informatikai rendszerrel, és

g) saját, a vertikálisan integrált vállalkozástól független informatikai eszközökkel és biztonsági rendszerrel.

13/A. § A hidrogénszállításihálózat-üzemeltetés keretében a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető a következő tevékenységeket köteles végezni:

a) a hidrogénszállítási hálózat gazdaságos, biztonságos, megbízható és hatékony módon történő üzemeltetése, karbantartása és fejlesztése, az ellátásbiztonság és a környezetvédelem szempontjaira is tekintettel,

b) tartózkodás a rendszerhasználók vagy a rendszerhasználók csoportjai közötti, különösen a kapcsolt vállalkozások javára történő megkülönböztetéstől,

c) a rendszerüzemeltetők és a rendszerhasználók megfelelő információval történő ellátása,

d) a jóváhagyott 10 éves fejlesztési tervben meghatározott határkeresztező kapacitás kiépítése az európai szállítási infrastruktúrához való kapcsolódáshoz,

e) a hidrogénszállító vezetékhez való megkülönböztetésmentes hozzáférés biztosítása a hidrogén rendszerhasználók vagy a hidrogén rendszerhasználók csoportjai számára,

f) kapcsolattartás harmadik felekkel, a Hivatallal és az Európai Unió más tagállamainak energiapiaci szabályozó hatóságaival,

g) a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető által nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatos díjak beszedése,

h) a napi üzemvitelhez szükséges valamennyi vállalati szolgáltatás, így különösen a jogi, könyvvezetési és informatikai szolgáltatások biztosítása,

i) a csatlakozó nemzetközi hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőkkel történő együttműködés.

13/B. § A hidrogénszállításihálózat-üzemeltető köteles úgy működni, hogy a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési tevékenység megfelelő és hatékony gyakorlásához, valamint a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetéséhez, karbantartásához és fejlesztéséhez szükséges erőforrások mindenkor a rendelkezésére álljanak.

13/C. § A hidrogénszállításihálózat-üzemeltető hidraulikaiegyensúly-fenntartási kötelezettségét a Hivatal rendelkezésének megfelelően gyakorolja az általa üzemeltetett hidrogénszállítási hálózaton.

13/D. § A hidrogénszállításihálózat-üzemeltető részt vesz az (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti Hidrogénhálózat-üzemeltetők Európai Hálózatának és más nemzetközi, a feladatkörébe tartozó funkciót ellátó szervezetek munkájában, amely részvétel során képviseli az országos igényeket és a jóváhagyott 10 éves fejlesztési tervet.

13/E. § A hidrogénszállításihálózat-üzemeltető az általa kötött hidrogénszállításihálózat-üzemeltetésére vonatkozó műszaki megállapodásokról tájékoztatja a Hivatalt.”

31. § A Get. 61/E. § (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5) A Hivatal pénzfizetési kötelezettséget megállapító jogkövetkezmény alkalmazása esetén az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben meghatározott mértékű bírságot szab ki.”

32. § A Get. a következő 70/A. §-sal egészül ki:

„70/A. § Ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, a földgáz minőségű, biomasszából és egyéb nem bányászati forrásból származó gáztermelőre a földgáztermelőre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

33. § A Get. 71. § (5a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(5a) A földgázszállító rendszeren egy adott kapacitástermék vonatkozásában a kapacitástermék minősége a teljes használati időszak alatt vagy kizárólag nem megszakítható, vagy kizárólag megszakítható lehet. Nem megszakítható kapacitás a Hivatal elnökének rendelete szerint feltételes kapacitásként is felkínálható.”

(Az e törvény szerinti engedélyköteles tevékenységek a következők:)

„l) hidrogénszállításihálózat-üzemeltetés.”

(2) A Get. 114. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(6) A szállítási rendszerüzemeltetési és a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési engedély iránti kérelem benyújtásának feltétele, hogy a kérelmező megfeleljen a szállítási rendszerüzemeltetőre és a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőre vonatkozó szétválasztási követelményeknek. A szállítási rendszerüzemeltetési és a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési engedély kiadásának feltétele, hogy a Hivatal a 128. § szerinti eljárásban megállapítsa, hogy a kérelmező megfelel a szállítási rendszerüzemeltetőre és a hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőre vonatkozó szétválasztási követelményeknek.”

35. § A Get. XIII. Fejezete a következő alcímmel egészül ki:

Hidrogénszállításihálózat-üzemeltetők szétválasztása

121/J. § Amennyiben egy hidrogénszállítási hálózat a Hivatal által korábban a 121/B–121/G. § szerint tanúsított szállításirendszer-üzemeltető részét képezi, akkor a Hivatal – amennyiben az általa készített nyilvánosan hozzáférhető pozitív költség-haszon elemzés alátámasztja – integrált hidrogénszállítási hálózat üzemeltetőként jelöli ki az adott szállítási rendszerüzemeltetőt. Ebben az esetben a szállítási rendszerüzemeltető integrált hidrogénszállítási hálózat üzemeltetőként is meg kell felelnie a 121/B–121/G. §-ban foglalt szétválasztási szabályoknak.

121/K. § A vertikálisan integrált földgázipari vállalkozás bármikor jogosult a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető teljes tulajdonosi szétválasztása mellett dönteni. A tanúsítás iránti kérelem benyújtásakor a teljes tulajdonosi szétválasztás eredményeképpen létrejött hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőnek meg kell felelnie a 121/H. §-ban foglalt követelményeknek.

121/L. § Az ügyfél erre irányuló kérelme esetén a Hivatal független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőt jelöl ki. Ebben az esetben a független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőnek meg kell felelnie a 121/I. §-ban foglalt követelményeknek.”

36. § (1) A Get. 128. § (1)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) A Hivatal ellenőrzi, hogy a szállítási rendszerüzemeltető vagy a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető megfelel-e a szétválasztási követelményeknek. A Hivatal a megfelelés biztosítása érdekében e § szerint tanúsítási eljárást folytat le

a) a szállítási rendszerüzemeltetési vagy hidrogénszállításihálózat-üzemeltetési engedély kiadása vagy meghosszabbítása iránti kérelem benyújtását megelőzően az ügyfél kérelmére,

b) a szállítási rendszerüzemeltető vagy a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető (4) bekezdés szerinti bejelentése alapján,

c) ha a Hivatal a szállítási rendszerüzemeltető, a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető vagy a szállítóvezetékek, hidrogénszállítási hálózat tulajdonosa feletti irányítást és befolyást érintő olyan tervezett változásról szerez tudomást, amely a szétválasztási követelmények megsértéséhez vezethet, vagy amennyiben okkal feltételezi a szétválasztási követelmények megsértését,

d) az Európai Bizottság indokolással ellátott kérelmére, vagy

e) ha a 119/A. § (3) bekezdése alapján független rendszerüzemeltető kijelölése válik szükségessé, a kijelölést megelőzően.

(2) A Hivatal a tanúsítási eljárás során tanúsítja a szétválasztási követelményeknek való megfelelést, ha a szállítási rendszerüzemeltetési vagy hidrogénszállítási hálózat üzemeltetési engedély kérelmezője, a szállítási rendszerüzemeltető, a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető vagy a független rendszerüzemeltetőként vagy független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőként kijelölendő személy megfelel a 121/B–121/L. §-ban foglalt, rá vonatkozó rendelkezéseknek. Ha a tanúsítási eljárás során a Hivatal megállapítja, hogy a szállítási rendszerüzemeltető, a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető vagy a független rendszerüzemeltetőként vagy független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőként kijelölendő személy nem felel meg a rá vonatkozó szétválasztási követelményeknek, szállítási rendszerüzemeltető esetén a 119. §-ban foglalt jogkövetkezményeket alkalmazza, illetve a független rendszerüzemeltetőként vagy független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőként kijelölendő személy esetén pedig nem jelöli ki független rendszerüzemeltetővé.

(3) A Hivatal a szétválasztási követelményeknek való megfelelés tárgyában a kérelem beérkezésétől számított 100 munkanapon belül határozatot hoz, amelyet – az eljárás egyidejű felfüggesztése mellett – az adott döntésre vonatkozó összes információval együtt, az (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet 14. cikkében meghatározott eljárás lefolytatása céljából haladéktalanul megküld az Európai Bizottságnak. Az Európai Bizottság eljárását követően a Hivatal az eljárás felfüggesztését megszünteti, és az (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet 14. cikk (1) bekezdésében foglaltak szerint jár el.

(4) A szállítási rendszerüzemeltető és a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető köteles bejelenteni a Hivatalnak az olyan tervezett jogügyleteket, amelyek a szétválasztási követelményeknek való megfelelés ismételt vizsgálatát tehetik szükségessé.

(5) Ha a Hivatal az (1) bekezdés a) pontja alapján a 121/I. §-ban meghatározott szétválasztási szabályoknak való megfelelést tanúsította és független rendszerüzemeltetőt vagy a 121/L. § szerinti független hidrogénszállításihálózat-üzemeltetőt jelölt ki, azt követően a független rendszerüzemeltető vagy a független hidrogénszállításihálózat-üzemeltető 121/B–121/G. §-ban foglalt szétválasztási követelményeknek való megfelelés tanúsítása iránti kérelmét érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani.”

„(6) A 121/J. § szerinti integrált hidrogénszállításihálózat-üzemeltető tanúsítása esetén a 121/B–121/G. §-ban foglalt szétválasztási követelményeknek való megfelelést célzó szállítási rendszerüzemeltetői tanúsítás során tanúsított szétválasztási követelményeknek történő megfelelést tanúsítottnak kell tekinteni, és csak azon körülmények tekintetében szükséges igazolni a megfelelést, melyek a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető integrálásával változásként következnek be és befolyásolják a korábbi tanúsítást.”

37. § A Get. 159. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ez a törvény a megújuló gáz, a földgáz és a hidrogén belső piacairól, az (EU) 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 és (EU) 2022/869 rendelet és az (EU) 2017/684 határozat módosításáról, valamint a 715/2009/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2024. június 13-i (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.”

38. § A Get.

a) 3. § 76. pont b) alpontjában az „a)–e) alpontja” szövegrész helyébe az „a)–e) és j) alpontja” szöveg,

b) 10/A. § (1) bekezdésében az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg,

c) 54. § (1a) bekezdésében az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg,

d) 60. § (4) bekezdésében az „a villamosenergiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló” szövegrész helyébe az „az e törvény végrehajtására kiadott” szöveg,

e) 73. § (2) bekezdésében az „A 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „Az (EU) 2024/1789” szöveg,

f) 73. § (3) bekezdésében az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg,

g) 83. § (2) bekezdésében az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg,

h) 118/B. § (1) bekezdésében az „és az” szövegrész helyébe a „ , valamint az” szöveg,

i) 121/I. § (1) bekezdés e) pontjában a „715/2009/EK” szövegrész helyébe az „(EU) 2024/1789” szöveg,

j) 125/A. § (1) bekezdésében a „rendszerüzemeltető, az” szövegrész helyébe a „rendszerüzemeltető, hidrogénszállításihálózat-üzemeltető, az” szöveg és a „kivéve ha” szövegrész helyébe a „kivéve, ha” szöveg,

k) 125/A. § (2) bekezdésében a „rendszerüzemeltető, az” szövegrész helyébe a „rendszerüzemeltető, hidrogénszállításihálózat-üzemeltető, az” szöveg,

l) 125/A. § (4) bekezdésében a „rendszerüzemeltető, a” szövegrész helyébe a „rendszerüzemeltető, hidrogénszállításihálózat-üzemeltető, a” szöveg,

m) 126. § q) pontjában az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg és a „3a” szövegrész helyébe a „15” szöveg,

n) 127. § e) pontjában az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi” szöveg,

o) 130. § b) pontjában az „a 715/2009/EK” szövegrész helyébe az „az (EU) 2024/1789” szöveg

lép.

3. A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló 2020. évi CLXXVI. törvény módosítása

39. § Nem lép hatályba a villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény módosításáról szóló 2020. évi CLXXVI. törvény

4. Záró rendelkezések

40. § (1) Ez a törvény – a (2)–(4) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő nyolcadik napon lép hatályba.

(2) A 31. §, a 34. § (2) bekezdése, a 36. § és a 38. § d) pontja az e törvény kihirdetését követő tizenhatodik napon lép hatályba.

(3) A 9. §, a 11. §, a 19. §, a 20. § (1) bekezdése, a 21. § (1) bekezdése, a 24. § (5) bekezdése és a 28. § a) pontja 2025. szeptember 1-jén lép hatályba.

(4) A 13. §, a 15. § és a 3. alcím 2026. január 1-jén lép hatályba.

41. § (1) Ez a törvény

a) az (EU) 2018/2001 és az (EU) 2019/944 irányelvnek az uniós villamosenergia-piac szerkezetének javítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1711 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

b) a villamos energia belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2012/27/EU irányelv módosításáról szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/944 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

c) az (EU) 2018/2001 irányelvnek, az (EU) 2018/1999 rendeletnek és a 98/70/EK irányelvnek a megújuló energiaforrásokból előállított energia előmozdítása tekintetében történő módosításáról, valamint az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2413 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek,

d) a megújuló gáz és a földgáz, valamint a hidrogén belső piacára vonatkozó közös szabályokról, az (EU) 2023/1791 irányelv módosításáról, valamint a 2009/73/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1788 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek

való megfelelést szolgálja.

(2) Ez a törvény a megújuló gáz, a földgáz és a hidrogén belső piacairól, az (EU) 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 és (EU) 2022/869 rendelet és az (EU) 2017/684 határozat módosításáról, valamint a 715/2009/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.

Dr. Sulyok Tamás s. k.,
köztársasági elnök

Kövér László s. k.,
az Országgyűlés elnöke

1

A törvényt az Országgyűlés a 2025. május 20-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2025. június 2.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére