40/2025. (XII. 22.) ÉKM rendelet
40/2025. (XII. 22.) ÉKM rendelet
az országos, regionális és elővárosi személyszállítási közszolgáltatásokra vonatkozó alapellátás, a közforgalmú menetrendkészítés és egységes egyeztetési eljárás részletes szabályairól
[1] A Kormány és a közlekedésért felelős miniszter célja a közösségi közlekedés utazóközönségének magasabb színvonalú kiszolgálása a személyszállítási közszolgáltatások megújításával. A személyszállítási közszolgáltatások versenyképességéhez szükséges a társadalom és a gazdaság igényeire megfelelően reflektáló egységes, összehangolt menetrend kialakítása, amelynek meghatározása egy logikai egységben kell, hogy megtörténjen a jogszabályi keretek alkotta rendszerben.
[2] A rendelet célja, hogy a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényben kifejtett elvek gyakorlatba ültetésével Magyarország közlekedési közszolgáltatási rendszerében egységes és logikus szabályozás szerint készüljenek a közszolgáltatói menetrendek.
[3] A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény 49. § (2) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) E rendelet hatálya az országos, regionális és elővárosi besorolású vasúti, autóbuszos és vízi személyszállítási közszolgáltatások menetrendjének előkészítésére, egyeztetésére, jóváhagyására és módosítására, valamint a személyszállítási közszolgáltatások keretében nyújtandó alapellátásra vonatkozó részletes szabályok meghatározására terjed ki.
(2) Az e rendeletben a közreműködő szervezet részére meghatározott feladatokat a Közlekedéstudományi Intézet látja el.
2. § E rendelet alkalmazásában
1. éves üzemi menetrend: az elfogadott éves, valamint a meghatározott határidőig benyújtott és elfogadott éves pótlólagos menetvonal-igények alapján kiutalt menetvonalak összessége;
2. közlekedési mód: vasúti, közúti vagy vízi, menetrend szerinti, vagy igényvezérelt formában megvalósuló személyszállítás;
3. közszolgáltató: a közforgalmú közlekedés területén közszolgáltatónak minősül az a természetes vagy jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, amely közszolgáltatási szerződés vagy jogszabályi felhatalmazás alapján közszolgáltatási kötelezettség elrendelésével vagy vállalásával személyszállítási szolgáltatást nyújt;
4. megállóhelycsoport: fizikailag elkülönült, de egymás közvetlen közelében elhelyezkedő megállóhelyek összessége;
5. megrendelő: az a szervezet vagy hatóság, amely felelős a közforgalmú közlekedési szolgáltatások megrendeléséért, megszervezéséért, finanszírozásáért és felügyeletéért;
6. menetrendi felhívás: a hatályos jogszabályokban és az e rendeletben, továbbá a közszolgáltatási szerződésekben meghatározott célok, alapelvek és előírások alapján, az adott időszakra kiadott menetrendi koncepcióban foglaltak figyelembevételével, a közreműködő szervezet által előkészített, a megrendelő által a közszolgáltató részére évente kiadott dokumentum;
7. menetrendi időszak: adott év december hónap második szombatját követő vasárnapjának 0 órától a következő év december hónap második szombatjának 24 óráig terjedő időszak;
8. szegmens: országos, regionális vagy elővárosi közlekedési járati vagy vasúti utasforgalmi létesítményi kategória;
9. tanulmány menetvonal: a pályahálózat-működtető, valamint a megrendelő és közreműködő szervezet vagy közszolgáltató által, elektronikusan feldolgozható formátumban megadott paraméterek alapján, a megrendelő és a közreműködő szervezet vagy közszolgáltató kérésére a tervezett vonatok számára a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet által kidolgozott menetvonal;
10. utasforgalmi létesítmény: az utascsere céljából létesített terület, a közforgalmú közlekedés útvonalán kijelölt, jellemzően épített infrastruktúrával rendelkező létesítmény, ahol a közforgalmú közlekedés járműveinek szabályos megállása biztosított, és amely lehetővé teszi az utasok le- és felszállását, így különösen a vasúti vagy autóbusz-pályaudvar, a vasúti megállóhely vagy állomás, az autóbusz-megállóhely vagy -állomás, a hajóállomás és kikötő.
2. Közlekedésszervezési feltételek, alapellátási követelmények és eljárási szabályok
3. § (1) A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény (a továbbiakban: Sztv.) 27. §-a szerinti alapellátás biztosítása tekintetében a vasúti, közúti és vízi közszolgáltatási menetrend szerinti járat vehető figyelembe, amely az Sztv. 2. § 9. pontjában meghatározott igényvezérelt személyszállítási szolgáltatás is lehet.
(2) Az alapellátásban részesülő települési önkormányzat kezdeményezésére az Sztv. 27. § (4) bekezdés a) pontjában foglalt közvetlen eljutási lehetőséget a megrendelő eltérő járásközpontba is biztosíthatja.
(3) Az alapellátás teljesülése szempontjából településen megállásnak minősül az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás esetén – amennyiben az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik – a települést érintő járatnak a település lakott területén belüli megállása. Megállóhelycsoport esetén lakott területen belüli megállóhelynek minősül, ha a megállóhelyek valamelyike lakott területen belül van. A vasúti és vízi személyszállítási közszolgáltatás esetében településen megállásnak minősül továbbá a település közigazgatási határán belül eső, vagy elnevezés szerint az adott településhez tartozó utasforgalmi létesítményen, vagy komp- vagy révátkelőhelyen utasok fel- és leszállása céljából történő megállása.
(4) Az alapellátás teljesülése szempontjából települések közötti közvetlen eljutási lehetőségnek minősül, ha a járat a két település közötti utazásra átszállás nélkül vagy másik járaton eltérő járatszámú, de ugyanazon járművön való tovább utazással igénybe vehető.
(5) Határon átmenő vasúti, autóbuszos, vízi személyszállítási szolgáltatás vagy nemzetközi járat az alapellátás részeként belföldön figyelembe vehető, ha a járat belföldi utazásra is igénybe vehető közszolgáltatási szerződés alapján.
(6) Haváriahelyzetben
a) a közszolgáltató minden rendelkezésre álló eszközzel a lehető legteljesebb mértékben törekszik a közszolgáltatás ellátására, és
b) telekommunikációs eszköz útján haladéktalanul tájékoztatja a megrendelő kapcsolattartóját a kialakult helyzetről, a megtett intézkedésekről és azok gazdasági hatásairól, és ezekről utólag írásban is tájékoztatást ad a megrendelőnek.
4. § (1) Az Sztv. 27. §-a szerinti alapellátás biztosítása mellett az éves menetrendet a közszolgáltatónak úgy kell előkészítenie, hogy az az Sztv. 27. § (4) bekezdésében foglaltak figyelembevételével
a) adott település és Budapest, továbbá Debrecen közötti eljutási lehetőséget adott napon belül,
b) Budapest és a megyei jogú városok között napközben legalább kétóránkénti közvetlen eljutási lehetőséget,
c) Budapest, továbbá Debrecen és a 75 kilométernél közelebbi járásközpont között napközben legalább kétszeri közvetlen eljutási lehetőséget,
d) minden vármegyeszékhely és a tőle 40 kilométernél közelebbi járásközpont között napközben legalább kétszeri közvetlen eljutási lehetőséget, valamint
e) Budapest és a 75 kilométernél távolabbi járásközpont között napközben legalább kétszeri eljutási lehetőséget
tartalmazzon.
(2) Az (1) bekezdés c)–e) pontjában meghatározott távolság a menetrend szerinti közlekedési mód alapján számított, kilométerben megadott eljutási távolság adott viszonylatra.
3. A menetrendekkel kapcsolatos egyeztetési folyamat alapelvei
5. § Az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatást végző közszolgáltatók annak érdekében együttműködnek egymással, a megrendelővel, a közreműködő szervezettel, valamint a személyszállítási közszolgáltatási tevékenység végzéséhez szükséges utasforgalmi létesítmények üzemeltetőivel, hogy
a) az utazási igények a lehető legmagasabb szolgáltatási színvonalon kerüljenek kiszolgálásra,
b) a személyszállítási közszolgáltatási tevékenységek ellátása mind eszköz- és egyéb erőforrás-felhasználás, mind társadalmi hasznosság tekintetében hatékony legyen,
c) az országos, a regionális, az elővárosi és a helyi személyszállítási közszolgáltatások együtt integrált közlekedési rendszert alkossanak,
d) a személyszállítási közszolgáltatás a rendelkezésre álló forrásokból megvalósítható legjobb ellátási színvonalon valósuljon meg,
e) a csatlakozó járatok közötti átszállás biztosítható legyen,
f) a menetrend a települési igényeknek az államháztartás teherbíró képessége és az infrastrukturális adottságok keretein belül megfeleljen, valamint
g) a menetrend összhangban legyen a menetrendi koncepcióval és menetrendi felhívással, valamint a közszolgáltatási szerződéssel vagy szükséghelyzeti intézkedéssel, továbbá a rendelkezésre álló erőforrásokkal, jármű- és személyzeti állománnyal.
4. Menetrendi koncepció
6. § (1) A megrendelő feladata az utazási igényeket, valamint az államháztartás teherbíró-képességét is figyelembe vevő menetrendi koncepció kidolgozása az érintett szakmai szervezetek bevonásával három menetrendi évre, amelyet évente felülvizsgál a következő három menetrendi évre vonatkozóan.
(2) A menetrendi koncepciót a 4. §-ban foglaltak figyelembevételével kell kialakítani.
(3) A menetrendi koncepció kiterjed a vasúti, autóbuszos és vízi személyszállítási közszolgáltatás rendszerére és szegmenseire, továbbá az alapellátás biztosításához szükséges szolgáltatásokra, összefüggésben a hazai forrásokkal kiegészített európai uniós fejlesztési ciklusokkal. Egységesen és összehangoltan tartalmazza a személyszállítási közszolgáltatásokra vonatkozó célokat, alapelveket, prioritásokat, valamint figyelemmel van a személyszállítási közszolgáltatások menetrendi hálózati fejlesztésére vonatkozó tervekre.
(4) A menetrendi koncepciót úgy kell kialakítani, hogy az tartalmazza a nemzetközi menetrend szerinti személyszállítási közszolgáltatások belföldi személyszállítási közszolgáltatásokba való illesztésére vonatkozó terveket is.
(5) A menetrendi koncepciót a megrendelő
a) a közreműködő szervezet,
b) a közszolgáltatók,
c) a pályahálózat-működtető,
d) a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet,
e) a közútkezelő szervezet, valamint
f) az infrastruktúra-fejlesztési szervezet
közreműködésével alakítja ki.
(6) Az (5) bekezdés szerint érintett szervezetek kötelesek a menetrendi koncepció kialakítása érdekében a megrendelő által kért – személyes adatnak nem minősülő, a menetrendek kialakításához szükséges – adatokat biztosítani.
(7) A megrendelő megbízása alapján a közreműködő szervezet legkésőbb a menetrendi koncepció által érintett menetrendi évek érvénybelépését megelőző év július 1-jéig a menetrendi koncepció tervezetének kidolgozása és az (1) bekezdés szerinti éves felülvizsgálata céljából egyeztetést kezdeményez az (5) bekezdésben meghatározott szervezetekkel.
(8) A (7) bekezdés szerinti egyeztetés résztvevői áttekintik a személyszállítási közszolgáltatással szemben a jogszabályok és a közszolgáltatási szerződés által támasztott mennyiségi és minőségi elvárásokat, a kidolgozandó menetrendi koncepcióval érintett időszak tervezett infrastruktúra-fejlesztéseinek és jármű beszerzéseinek várható eredményeit és hatását a vasúti, autóbuszos és vízi személyszállítási közszolgáltatások feltételeire. Áttekintik továbbá a közszolgáltatók és a közreműködő szervezet szolgáltatás-fejlesztési elképzeléseit és a személyszállítási közszolgáltatásoknak a központi költségvetésben meghatározott forráslehetőségeit. A közszolgáltatók javaslatot tehetnek a koncepcióalkotás folyamatában.
(9) A menetrendi koncepció tervezetét a közreműködő szervezet az egyeztetés résztvevői által tett javaslatok vizsgálatát követően alakítja ki, figyelemmel a (8) bekezdésben foglaltakra, és megküldi a megrendelőnek.
(10) A menetrendi koncepciót a megrendelő az érintett menetrendi évet megelőző év szeptember 1-jéig az egyeztetésen résztvevőknek megküldi, akik ezt a tervezési folyamatokban kötelesek figyelembe venni.
(11) A nyílt hozzáférésű kötöttpályás hálózatra a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet a menetrendi koncepció alapján, az előző évi menetrendhez képest változással érintett vonalakra tanulmány menetvonalakat készít, amelyet legkésőbb a menetrend érvénybelépését megelőző év október 1-jéig az egyeztetésen résztvevők részére megküld. A tanulmány menetvonalak a végleges menetrendi koncepció elkészítését szolgálják.
5. A menetrendi felhívás elkészítése
7. § (1) A közreműködő szervezet a menetrendi koncepcióban rögzített, a szolgáltatás fejlesztésével kapcsolatos tervek alapján elkészíti a következő tárgyévre vonatkozó, a menetrendi koncepcióban meghatározott megrendelői elvárások egyértelmű kijelölése céljából a menetrendi felhívás tervezetét, és azt legkésőbb a menetrend érvénybelépését megelőző év október 1-jéig megküldi a megrendelő részére. A menetrendi felhívás részletesen tartalmazza a következő évi menetrend előkészítésére, a közszolgáltatók által követendő eljárásrendekre, feladatokra, határidőkre, egyéb követelményekre vonatkozó információkat.
(2) A megrendelő a menetrendi felhívást legkésőbb a menetrend érvénybelépését megelőző év október 15. napjáig megküldi a közszolgáltatóknak és tájékoztatásul a közreműködő szervezetnek.
(3) A közszolgáltató a menetrend készítési folyamatban köteles a menetrendi felhívásban foglaltakat figyelembe venni.
6. Az egységes egyeztetési eljárás
8. § (1) A megrendelő döntése alapján a közreműködő szervezet az éves menetrendek és az évközi menetrend-módosítás kialakításával kapcsolatban egységes egyeztetési eljárást folytat le.
(2) Az egységes egyeztetési eljárásban – amely telekommunikációs eszköz útján is lefolytatható – a megrendelő és közreműködő szervezet részt vesz, míg a következő szervezetek képviselői az illetékességükhöz és a feladatkörükhöz igazodóan részt vehetnek:
a) a közszolgáltató,
b) a pályahálózat-működtető,
c) a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet,
d) a közútkezelő szervezet,
e) az ellátásért felelősök,
f) a települési önkormányzat és önkormányzati társulás, vagy közlekedésszervező,
g) a vármegyei kormányhivatal és azok járási hivatala,
h) az oktatási intézmény fenntartó,
i) a kiemelt feladatot ellátó, vagy jelentős számú munkavállalót foglalkoztató munkáltató.
(3) Az egységes egyeztetési eljárás során először a vasúti személyszállítási közszolgáltatási menetrenddel vagy menetrend-tervezettel kapcsolatos egyeztetéseket, ezt követően és ehhez igazodva az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatási menetrenddel vagy menetrend-tervezettel kapcsolatos egyeztetéseket, majd ezután és az előzőekhez igazodva az Sztv. hatálya alá tartozó vízi és kapcsolódó egyéb szolgáltatások, különösen, de nem kizárólagosan az iskolabusz, közösségi busz, csatlakozó helyi hálózati elemek és igényvezérelt személyszállítási szolgáltatások közlekedési menetrenddel vagy menetrend-tervezettel kapcsolatos egyeztetését folytatják le.
(4) A személyszállítási közszolgáltatásokat érintő egyeztető üléseken előterjesztett menetrenddel vagy menetrend-tervezettel kapcsolatos kérdéseiket, valamint az egyeztető ülésen felmerült észrevételeiket és módosítási javaslataikat az egyeztetésben résztvevők legkésőbb az egyeztető ülést követő nyolc napon belül nyújthatják be elektronikus levél útján a közreműködő szervezetnek, amelyek a menetrend előkészítése során a megrendelő által elbírálásra kerülnek.
7. A menetrend társadalmi egyeztetésének folyamata
9. § (1) A megrendelő döntése alapján a közreműködő szervezet az éves menetrendek kialakításával, évközi menetrend-módosítások elvégzésével kapcsolatban internetes felületen lefolytatja a menetrend társadalmi egyeztetését az utasok véleményének közvetlen megismerése céljából.
(2) A közreműködő szervezet az (1) bekezdés szerinti társadalmi egyeztetés keretében az észrevételek megtételére legalább 15 napot biztosít, a beérkezett javaslatokat az abban érintett valamennyi személyszállítási közszolgáltató részére megküldi, amelyek a beérkezett észrevételekről szakmai összefoglalót készítenek.
(3) A közreműködő szervezet a közszolgáltatók szakmai összefoglalója alapján az egyeztetési folyamatról tájékoztatást készít, amelyet a közreműködő szervezet a honlapján közzétesz a véleményezés lezárását követő legfeljebb 60 napon belül. Az egyeztetés eredményét értékelni kell a menetrend kialakítása és módosítása során.
8. A menetrend előkészítése
10. § (1) A menetrend előkészítése során a társadalmi és gazdasági elvárásoknak, változásoknak megfelelően az utazási igények lehető legjobb kiszolgálása mellett figyelembe kell venni a finanszírozási és erőforrás lehetőségeket is.
(2) A menetrend előkészítése során a helyközi közszolgáltatás körébe nem tartozó kapcsolódó egyéb szolgáltatások, különösen az iskolabusz, közösségi busz, helyi járatok és igényvezérelt személyszállítási szolgáltatások közszolgáltatásba történő bevonása is vizsgálandó az (1) bekezdésben meghatározott szempontoknak való megfelelés érdekében.
(3) Az egységes menetrendi eljárás megvalósítása érdekében a vasúti menetrend előkészítése folyamata időben megelőzi a többi alágazat menetrendjének előkészítését.
(4) A vasúttársaságok közötti nemzetközi egyeztetéseken a belföldi közszolgáltatást érintően a vasúti személyszállítási közszolgáltatók csak a megrendelő jóváhagyásával vállalhatnak kötelezettségeket.
(5) A járatokat és a vasúti utasforgalmi létesítményeket szegmensbe kell sorolni, azok csak egy szegmensbe sorolhatóak. A besorolásra az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás esetében a közreműködő szervezet, a vasúti személyszállítási közszolgáltatás esetében a közszolgáltató tesz javaslatot, amelyet a megrendelő hagy jóvá.
(6) Belföldi személyszállítási közszolgáltatásként nyújtott, az Sztv. 2. § 7. pontja szerinti határon átmenő személyszállítási közszolgáltatást és nemzetközi személyszállítási szolgáltatást is be kell sorolni országos, regionális vagy elővárosi szolgáltatási szegmensbe, amennyiben a járat belföldi utazásra is igénybe vehető.
11. § (1) A közforgalmú menetrend előkészítési folyamatának megkezdése céljából a menetrend érvénybelépését megelőző év október 1-jéig
a) a nyílt hozzáférésű pályahálózat-működtető átadja a megrendelő, a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet, a közszolgáltatók, valamint a közreműködő szervezet részére az általa működtetett pályahálózatnak a menetrendet érintő 1. melléklet szerinti pályaalapadatait, valamint
b) a közszolgáltató átadja a vontatójárművekre vonatkozó adatait a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet részére.
(2) A nyílt hozzáférésű pályahálózat-működtető az átadott, menetrendet érintő 1. melléklet szerinti pályaalapadatokat aktualizálja a menetrendi időszak végéig, valamint az átadással egyidejűleg tájékoztatást ad a menetrendi időszak alatt tervezett változásokról időpont és időtartam megjelöléssel.
(3) Közforgalmú kötöttpályás közlekedést helyettesítő autóbuszjáratok két hónapot meghaladó időtartamra történő létesítése, módosítása vagy fenntartása esetében a vasúti személyszállítási közszolgáltatónak a menetrendi tervezethez csatolnia kell arról szóló nyilatkozatát, hogy a tervezett menetrend időpontjai és a megállóhelyek igénybevétele más közszolgáltató közszolgáltatási szerződésben rögzített jogait nem sérti és működőképességét nem veszélyezteti.
(4) Ha a vasúti személyszállítási közszolgáltatást végző közszolgáltató a menetrendben meghatározott közszolgáltatást vasúti jármű helyett az Sztv. 29. § (4) bekezdése szerint autóbusz alkalmazásával javasolja teljesíteni, a megrendelőnek megküldött menetrendhez kapcsolódóan be kell mutatnia, hogy
a) ez a közszolgáltatók és az államháztartás számára egyaránt megtakarítást eredményez,
b) a közszolgáltatást igénybe vevők számára nem jár lényegesen kedvezőtlenebb – különösen az eljutási időre és a viteldíj fizetésre vonatkozó – feltételekkel,
c) a közszolgáltatás környezetvédelmi szempontból a korábbi közszolgáltatásokkal legalább azonos vagy kedvezőbb műszaki jellemzők megtartásával nyújtható, továbbá
d) az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatást nyújtó megfelel az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és saját számlás személyszállítási tevékenységről szóló jogszabályban előírt személyi és tárgyi feltételeknek.
12. § (1) A közszolgáltatók, a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet és a közreműködő szervezet a menetrendi felhívással összhangban végzik a menetrend előkészítését.
(2) A menetrend előkészítése során valamennyi közlekedési alágazat tekintetében meg kell határozni az átszállási lehetőségeket biztosító utasforgalmi létesítményeket, továbbá az országos, regionális és elővárosi járatok tervezett csatlakozásait, a viteldíjjal (tarifarendszerrel) és az üzletpolitikai kedvezmények alkalmazásával kapcsolatos beavatkozási igényeket.
(3) A vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet a közszolgáltatók, a megrendelő vagy a közreműködő szervezet kérésére, a kérés vasúti pályakapacitás-elosztó szervezethez való beérkezésétől számított 5 munkanapon belül tanulmány menetvonalakat készít a nyílt hozzáférésű pályahálózatra, 10 munkanapon belül egész napos (24 órás) menetrendi mezőket állít elő, és megküldi a kérés előterjesztője részére.
13. § (1) A menetrend előkészítésének előrehaladását a Közszolgáltatási Bizottságban – amely a közszolgáltatás ellátásért felelős által létrehozott és irányított, a közreműködő szervezet képviselője által vezetett szakmai bizottság – és annak munkacsoportjaiban követik nyomon.
(2) A Közszolgáltatási Bizottság állandó tagjai a megrendelő, a közreműködő szervezet, az érintett közszolgáltatók, a vasúti pályakapacitás-elosztó szervezet és a pályahálózat-működtető képviselői. A Közszolgáltatási Bizottság ülésére szükség esetén további közszolgáltatásban érintettek is meghívhatók.
(3) A Közszolgáltatási Bizottság működésének, szervezetének és döntéshozatali rendjének technikai jellegű szabályait a közreműködő szervezet által kidolgozott és az ellátásért felelős által jóváhagyott ügyrend állapítja meg.
14. § (1) Az egységes egyeztetési eljáráson tett javaslatok ismeretében – a közreműködő szervezet bevonásával és véleményének feltüntetésével – a vasúti személyszállítási közszolgáltató az éves menetrendje érvénybelépését megelőző 90. napig – nyílt hozzáférésű hálózat esetén, az éves üzemi menetrend keretében kiutalt menetvonalak alapján – az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatókkal előzetesen egyeztetett menetrendi tervezetet megküldi a megrendelőnek.
(2) Az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató a menetrendje érvénybelépését megelőzően legalább 45 nappal elkészíti és megküldi a vasúti személyszállítási közszolgáltatókkal és a közreműködő szervezettel előzetesen egyeztetett menetrendi tervezetet a megrendelőnek.
(3) A közszolgáltató a menetrendi tervezetben a 10. § (5) és (6) bekezdése alapján javasolt szegmensbesorolással szerepelteti az új járatokat.
(4) A közszolgáltató a menetrendet hiteles és ellenőrizhető formában aláírva, továbbá szerkeszthető formátumban küldi meg a megrendelőnek jóváhagyásra.
(5) A közszolgáltató a megrendelőnek megküldött menetrendben szereplő díjszabási adatok megalapozottságát is bemutatja.
15. § (1) Ha a menetrendi tervezet a 14. § (1) és (2) bekezdésében foglalt határidőig megérkezik a megrendelőhöz, és formai szempontból megfelelő, a megrendelő az államháztartásért felelős miniszter véleményének megkérését követően
a) vasúti személyszállítási közszolgáltató esetében a menetrend érvénybelépését legalább 60 nappal megelőzően,
b) az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató esetében az érvénybelépés napját legalább 20 nappal megelőzően
dönt a menetrendi tervezet elfogadásáról és az általa előírt módosításokról, és ezt záradékba foglalva közli a megrendelő a közszolgáltatóval.
(2) A közszolgáltató legkésőbb a menetrend érvénybelépését megelőző második hónap utolsó napjáig elektronikus úton tájékoztatja a megrendelőt és a közreműködő szervezetet a szolgáltatási minőségre hatást gyakorló járműszerelvény-összeállításra, illetve fordulójára vonatkozó tervekről.
9. A sztrájkmenetrendre vonatkozó szabályok
16. § (1) A sztrájkmenetrend előkészítésére a 10–14. §-t alkalmazni kell.
(2) Az Sztv. 27. §-a szerinti alapellátást biztosító járatok sztrájkmenetrendben sem törölhetőek.
(3) A személyszállítási közszolgáltatást végző közszolgáltató az Sztv. 39. § (2) bekezdése szerint jóváhagyott sztrájkmenetrend-tervezetet a honlapján listaszerűen, menetrendi keresőkben kereshető módon, és az elektronikus járműkövetési felületeken is meghirdeti.
10. Az évközi menetrendi módosítás előkészítése
17. § (1) A vasúti személyszállítási közszolgáltató évközi rendkívüli menetrend-módosításra tehet javaslatot, amennyiben az alábbi helyzetek valamelyike azt indokolja:
a) az infrastruktúra állapotában olyan változás következik be, amely a szolgáltatás paramétereinek jelentős módosulását eredményezi;
b) a közszolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítására irányuló intézményi, foglalkoztatói vagy önkormányzati megkeresések teljesítése érdekében;
c) az utasforgalmi igények teljesítése céljából;
d) a megrendelői igények teljesítése érdekében.
(2) Az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató a menetrend módosítására havonta legfeljebb egy alkalommal nyújthat be menetrend-módosítási javaslatot november hónap kivételével.
(3) A vasúti csatlakozásokat is érintő autóbuszos személyszállítási közszolgáltatásokkal kapcsolatos menetrend-módosítások elsősorban a vasúti módosítások időpontjával összhangban kerülhetnek benyújtásra.
18. § (1) A vasúti személyszállítási közszolgáltató a nyílt hozzáférésű hálózaton tervezett évközi menetrend-módosítási javaslatról a módosítás tervezett érvénybelépése előtt 70 nappal döntés-előkészítő háttéranyagot küld a megrendelő részére, amelyben bemutatja a tervezett menetrendi módosítások jellemzőit. A megrendelő ez alapján 15 napon belül előzetes döntést hoz. Az előzetes jóváhagyás alapján a javaslatát legkésőbb 35 nappal a módosítás tervezett érvénybelépése előtt, a közszolgáltató az új, a megszűnő és megváltozó járatokra vonatkozó dokumentációval kiegészítve megküldi a megrendelőnek, valamint a közreműködő szervezetnek hiteles és ellenőrizhető formában aláírva, továbbá szerkeszthető formátumban.
(2) A vasúti személyszállítási közszolgáltató a zárt hozzáférésű hálózaton tervezett évközi menetrend-módosítási javaslatát legkésőbb a menetrend-módosítás tervezett érvénybelépését 35 nappal megelőzően, a változás hatástanulmányát tartalmazó dokumentációval kiegészítve megküldi a megrendelőnek, valamint a közreműködő szervezetnek hiteles és ellenőrizhető formában aláírva, továbbá szerkeszthető formátumban.
(3) Az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató az évközi menetrend-módosítási javaslatát legkésőbb a menetrend-módosítás tervezett érvénybelépését 35 nappal megelőzően, az új, a megszűnő és megváltozó járatokra vonatkozó dokumentációval kiegészítve megküldi a megrendelőnek, valamint a közreműködő szervezetnek hiteles és ellenőrizhető formában aláírva, továbbá szerkeszthető formátumban.
(4) A menetrendek módosítását tartalmazó javaslat (2) és (3) bekezdés szerinti megküldését megelőzően legalább egy, a közszolgáltató és a közreműködő szervezet közötti egyeztetés szükséges. Az egyeztetésről a felek emlékeztetőt készítenek.
(5) A megrendelő a menetrend módosításáról legalább annak tervezett érvénybelépése előtt 20 nappal dönt. Ha a közszolgáltató által megküldött javaslat szerinti tervezett időpont nem megvalósítható, akkor az érvénybe lépés időpontjáról is dönt a megrendelő.
(6) A közszolgáltatók a döntéshozatalt követően haladéktalanul intézkednek a módosított menetrend közzétételére vonatkozóan, amelyre a 21. § (1) és (2) bekezdésében foglaltak az irányadóak.
19. § Sürgős helyzet megoldását célzó esetben – különösen a hivatásforgalmi ellátás zökkenőmentes és folyamatos fenntartása érdekében – a menetrend-változtatási javaslatot a közszolgáltató a rendkívüli ok és cél megjelölésével – a közreműködő szervezettel történő előzetes egyeztetést követően – a megrendelőnek megküldi. Az ilyen módon egyeztetett menetrend-módosítás a megrendelő előzetes, írásban történő tájékoztatásával és egyetértésével, utólagos jóváhagyásával is bevezethető.
11. Ideiglenes menetrendi módosítás
20. § (1) A vasúti infrastruktúra elérhetőségének részleges vagy teljes korlátozása esetén ideiglenes vágányzári menetrendek kerülnek kiadásra. Erről a vasúti személyszállítási közszolgáltató értesíteni köteles a közreműködő szervezetet és az érintett autóbuszos személyszállítási közszolgáltatókat, akik lehetőség szerint a módosuló vasúti menetrendhez igazítják az autóbusz-menetrendet.
(2) Az azonos vonalra vonatkozó vágányzári fázisok idejét egybeszámítva 30 napnál hosszabb ideig tartó pályakapacitás-korlátozást okozó vagy vonatpótló autóbuszos közlekedést tartalmazó vágányzári menetrendet a vasúti személyszállítási közszolgáltatónak minden esetben egyeztetnie kell a megrendelővel és a közreműködő szervezettel. Amennyiben a vasúti ideiglenes menetrendi módosítás következtében az autóbusz-menetrend is módosításra kerül átmenetileg, arról az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató előzetes tájékoztatást küld a közreműködő szervezetnek.
(3) A közúti infrastruktúra teljes vagy részleges korlátozása esetén az autóbuszos személyszállítási közszolgáltató az erről való tudomásszerzést követően haladéktalanul köteles elektronikus úton egyeztetni a közreműködő szervezettel a terelő útvonal kijelöléséről és a kimaradó megállók kiszolgálási rendjéről és a kapcsolódó költségváltozásról.
(4) Amennyiben ideiglenes menetrend-módosításra a közszolgáltató kezdeményezésére humán- vagy műszaki jellegű erőforráshiány miatt kerül sor, köteles arra a megrendelő előzetesen jóváhagyását kérni, és a jóváhagyást követő 10 munkanapon belül intézkedési tervet kidolgozni annak megszüntetésére határidő megjelölésével.
12. A menetrend meghirdetése
21. § (1) Az éves vasúti és autóbuszos menetrendet annak érvénybelépése előtt legalább 30 nappal a közszolgáltató a közszolgáltatási szerződésben meghatározott módon meghirdeti.
(2) Az évközi vasúti és autóbuszos menetrend-módosítást annak érvénybelépése előtt legalább 14 nappal a közszolgáltató a közszolgáltatási szerződésben meghatározott módon meghirdeti.
(3) Sztrájkmenetrend esetén a 16. § (3) bekezdését kell alkalmazni.
(4) Az (1) és (2) bekezdésben foglalt meghirdetésnek legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) a menetrend vagy a menetrend-módosítás leírása,
b) autóbusz-közlekedésben a változó menetrendi mezők, vasúti közlekedésben a teljes vonalhálózatra érvényes új menetrendi mezők,
c) a személyszállítási vonalhálózat aktualizált térképe.
(5) Az (1) bekezdésben foglalt meghirdetésnek tartalmaznia kell továbbá az egyes menetrendi korlátozásokat bemutató naptárt.
(6) A sztrájkmenetrend meghirdetésének legalább a sztrájkkal érintett időszak közlekedésének menetrendjét kell tartalmaznia.
(7) A közszolgáltató biztosítja a (4)–(6) bekezdésben meghatározott dokumentumok folyamatos hozzáférhetőségét, gondoskodik pótlásukról, helyreállításukról. A közszolgáltató az érvényüket vesztett, (4)–(6) bekezdésben meghatározott dokumentumokat köteles archiválni, a honlapján elérhetően tartani, de az aktuális hírek közül való eltávolításáról gondoskodik.
(8) A közszolgáltató köteles
a) a (4) és (5) bekezdésben meghatározott információkat a honlapján teljeskörűen és
b) a (4) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott információkat az igénybe vett utasforgalmi létesítményeken, az utasok számára könnyen hozzáférhető, jól olvasható, áttekinthető módon, teljeskörűen vagy kivonatos formában
meghirdetni.
(9) A közszolgáltató köteles az Európai Uniós és a hazai jogszabályokban közzétett szabványoknak megfelelően az (1) bekezdésben meghatározott menetrendeket és a sztrájkmenetrendet, országosan egységes elektronikus utazástervező, menetrendi kereső, utazásszervező alkalmazás működtetése érdekében folyamatosan, elektronikus formátumban térítésmentesen rendelkezésre bocsátani minden azt igénylő számára.
13. Záró rendelkezések
22. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
23. § Hatályát veszti a személyszállítási közszolgáltatási menetrendek egységes egyeztetési eljárásáról szóló 15/2010. (III. 5.) KHEM rendelet.
1. melléklet a 40/2025. (XII. 22.) ÉKM rendelethez
1. Vonalak és szolgálati helyek távolságadatai szelvényszám és kilométeradatok szerint, a hibaszelvények figyelembevételével.
2. Lejtviszonyok a fékszázalékok feltüntetésével.
3. Sebességadatok és sebességkorlátozások a lassúmenetek, továbbá a mozdony- és vonattípusok figyelembevételével.
4. Szolgálati helyek topográfiája: vágányok használható hossza, peronhossz, peronmagasság, peron megközelíthetőség, utasvédelem, menesztési jelek, útátjárók, állomási vágányok villamosítása.
5. Állomási és vonali biztosító berendezések, követési rend.
6. Állomási időközök vágányutanként, követési időközök.
7. Vonali topológia: egy-, két- vagy többvágányú pálya, villamosítottság, útátjárójelek, fázishatárok helye.
8. Jelfeladás a vonali, valamint állomási vágányok szerint.
9. Állomási személyzet rendelkezésre állása, különösen: részleges szolgálat, szolgálatszünetelés, üzemszünet.
10. Pályavasúti szolgáltatások rendelkezésre állása, különösen: tolatószemélyzet, mozdony, vágányhídmérleg.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
