• Tartalom

2025. évi XL. törvény indokolás

2025. évi XL. törvény indokolás

az energetikai tárgyú törvények módosításáról szóló 2025. évi XL. törvényhez

2025.06.10.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) módosításának célja irányelvi rendelkezések átültetése: az (EU) 2018/2001 irányelvnek, az (EU) 2018/1999 rendeletnek és a 98/70/EK irányelvnek a megújuló energiaforrásokból előállított energia előmozdítása tekintetében történő módosításáról, valamint az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2413 parlamenti és tanácsi irányelvvel (a továbbiakban RED III irányelv), az (EU) 2018/2001 és az (EU) 2019/944 irányelvnek az uniós villamosenergia-piac szerkezetének javítása tekintetében történő módosításáról szóló, 2024. június 13-i (EU) 2024/1711 irányelvvel (a továbbiakban: EMD irányelv), valamint a villamos energia belső piacára vonatkozó közös szabályokról és a 2012/27/EU irányelv módosításáról szóló, 2019. június 5-i (EU) 2019/944 európai parlamenti és tanácsi irányelvvel (a továbbiakban: a 2019/944 irányelv) kapcsolatosan a villamosenergia-ágazatot érintő egyes jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése.
A földgázpiacot sújtó gazdasági bűncselekmények komoly bevételkiesést generálhatnak a hazai költségvetésben, és a földgázpiac biztonságos működésére is negatív hatással vannak. Az ilyen magatartások megelőzése a földgázpiacot is meghaladó nemzeti érdek. A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény módosításának célja a földgázpiaci ügyletek nyomon követhetősége, visszakövethetősége jelentős visszatartó erővel bírna az ilyen típusú bűncselekmények elkerülésére, megelőzésére, mert hatékonnyá teszi, felgyorsítja a hatósági felügyeletet és a bűnüldözést.
Mindemellett e törvény célja az is, hogy a megújuló hidrogén elterjedéséhez szükség van a szállítási infrastruktúra üzemeltetési engedélyesi tevékenység megalapítására. Az engedélyes feladata lesz a hidrogén szállítási infrastruktúra hazai szakaszainak létrehozása és biztonságos fenntartása.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
Kiegészítés a megújuló energiaforrásokból előállított energia integrációjára alkalmas villamosenergia-piac kialakítását célul kitűző EMD irányelvnek való megfelelés érdekében.
2. §
Az (1) bekezdéshez: a fogalmak pontosítása az EMD irányelv 2. cikk 1. bekezdés (a) pontjának való megfelelés érdekében.
A (2) bekezdéshez: a Vet. 2026. január 1. naptól hatályos 47/B. § (10) bekezdés második fordulatához kapcsolódó fogalom pontosítása.
A (3) bekezdéshez: a hatályos Vet. 119/F. § által használt „könnyített térség” kifejezés jelentésének egyértelműsítése a RED III irányelv 1. cikk 1. bekezdés (c) pontnak való megfelelés érdekében.
A (4) bekezdéshez: a Vet.-ben jelenleg is szabályozott végső menedékes jogintézményére vonatkozó rendelkezések kiegészítéseként külön meghatározásra kerül a „végső menedékes” kifejezés jelentése is az EMD irányelv 2. cikk 1. bekezdés (d) pontnak való megfelelés érdekében.
Az (5) bekezdéshez: az új értelmező rendelkezések bevezetése a RED III irányelv 1. cikk 1. bekezdés (d) pontnak való megfelelés biztosításához szükséges.
A (6) bekezdéshez: A RED III irányelv 1. cikk 15. bekezdéssel beiktatott, a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló 2018. december 11-i (EU) 2018/2001. irányelv 25. cikk (4) bekezdés szerinti mechanizmus kialakítása érdekében bevezetésre kerül a „zöldtöltés-igazolási rendszer” fogalom.
3. §
A módosítás a RED III irányelv 1. cikk 15. bekezdéssel beiktatott, a megújuló energiaforrásokból előállított energia használatának előmozdításáról szóló 2018. december 11-i (EU) 2018/2001. irányelv 25. cikk (4) bekezdése szerinti mechanizmus kialakítása érdekében rögzíti a Hivatalnak a zöldtöltés-igazolás rendszerrel kapcsolatos hatáskörét megalapozó rendelkezést.
4. §
A 2019/944 irányelv 40. cikk 1. bekezdés l) pontban foglaltakkal kapcsolatos átültetési kötelezettség teljesítése érdekében szükséges az átviteli rendszerirányító átviteli hálózat digitalizációjára vonatkozó feladatának nevesítése a Vet.-ben.
5. §
A villamos energia belső piacáról szóló, 2019 június 5-i (EU) 2019/943 európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásához szükséges a 19e. cikkben megfogalmazott feladat elvégzéséért felelős szerv kijelölése.
6. §
Adat- és információcsere-folyamatok működtetését érintő pontosítás a részt vevő felek tekintetében.
7. §
Az elosztói engedélyesek legalább négyévente felmérik annak a lehetőségét, hogy a működési területükön a távfűtési és -hűtési rendszerek kiegyenlítő és más rendszerszintű szolgáltatásokat nyújtsanak, valamint az azonosított lehetőség erőforrás- és költséghatékonyságát. A módosítás célja, hogy a felmérés eredményei megfelelően figyelembe vételre kerüljenek a hálózatfejlesztés tervezésekor.
8. §
Az (1) bekezdéshez: deregulációs célú módosítás, valamint kiegészítés az EMD irányelv 2. cikk 10. bekezdésében foglaltaknak való megfelelés érdekében.
A (2) bekezdéshez: pontosítás a Vet. 35/A. § szerinti nagy- és középfeszültségű hálózatra történő termelői csatlakozás hatályos szabályaihoz igazodóan.
9. §
A fogyasztásmérő-berendezés mérési adatainak leolvasására vonatkozó rendelkezések pontosítása és egyszerűsítése.
10. §
A határozott idejű, fix árat tartalmazó villamosenergia-vásárlási szerződés felhasználójának rugalmassági szolgáltatásokban való részvételi lehetőségét biztosító klauzula az EMD irányelv 2. cikk 4. bekezdés (c) pontnak való megfelelés érdekében.
11. §
Az energetikai adatszolgáltató platformot működtető engedélyesnek a fogyasztásmérő berendezés adataira vonatkozó tevékenységéhez kapcsolódó kiegészítés.
12. §
A módosítás az EMD irányelv 2. cikk 6. bekezdésben foglalt, az áramellátás folyamatosságának fenntartása érdekében a villamosenergia-kereskedők által kidolgozandó és alkalmazandó fedezeti stratégiák felügyeletével kapcsolatos implementációs kötelezettség teljesítése érdekében szükséges.
13. §
A Vet. 2026. január 1. naptól hatályos 47/B. § (10) bekezdés második fordulatában fogalt rendelkezések egyértelműsítése, figyelemmel a vonatkozó fogalomra.
14. §
Pontosítás az EMD irányelv 2. cikk 8. bekezdésnek való megfelelés érdekében.
15. §
A (8) bekezdéshez: a rugalmassági szolgáltatásokban való részvételhez, a fogyasztói magatartás villamosenergia-piaci folyamatokhoz igazodó tudatos alakításához fontos, hogy az érintettek megfelelő jelzéseket kapjanak a „zöld áramnak” a villamosenergia-rendszerben való tényleges megjelenéséről. Ezért a végrehajtási szabályok szerinti formában és módon a fogyasztók és a piaci szereplők részére is hozzáférhetővé válnak a megújuló villamos energia részarányáról és a szolgáltatott villamos energia üvegházhatásúgáz-kibocsátásának intenzitásáról a hálózati engedélyeseknél rendelkezésre álló információk.
A (9) bekezdéshez: a módosítás megteremti továbbá annak jogszabályi alapját, hogy az akkumulátorokra vonatkozó alapvető információkhoz azok tulajdonosai vagy használói, valamint az általuk felhatalmazott harmadik személyek hozzáférjenek.
16. §
A módosítás egyértelműsíti a felhasználó által indított panaszeljárás következményeit részletező szabályokat az EMD irányelv 2. cikk 9. bekezdésében foglaltaknak való megfelelés érdekében.
A panaszeljárás visszaélésszerű kezdeményezéséhez – különösen az ugyanazon jogviszonyban visszatérő jelleggel előterjesztett megalapozatlan felhasználói panaszokban megnyilvánuló, illetve egyébként kizárólag a villamosenergia-kereskedőt a felhasználó szerződésszegése esetén megillető jog gyakorlásának ellehetetlenítésére irányuló felhasználói magatartáshoz – nem fűződik a Vet. 57. § (10) bekezdés szerinti joghatás.
17. §
A módosítás kiegészíti a hálózati engedélyesek csatlakozási eljárással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségét az EMD 2. cikk 10. bekezdésében foglaltak szerint.
18. §
A módosítás rögzíti, hogy a hálózati engedélyeseknek biztosítaniuk kell az elektronikus eljárás lehetőségét a hálózathoz való csatlakozási folyamat során az EMD 2. cikk 10. bekezdésében foglaltak szerint.
19. §
A kiegészítő rendelkezés pontosítja a felhasználót a szerződéskötést megelőzően megillető tájékoztatás tartalmát az EMD irányelv 2. cikk 4. bekezdés (c) és (d) pontjainak való megfelelés érdekében.
20. §
Az (1) bekezdéshez: földkábel és légvezeték párhuzamos üzemeltetésének elkerülését célzó rendelkezés.
(2) Pontosítás. A kiegészítéssel egyértelműsítésre kerül, hogy az elosztói engedélyes a szabadvezeték földkábelre történő cseréje során a tervezési költségek viselője.
21. §
Az energetikai adatszolgáltató platformot működtető engedélyesnek a fogyasztásmérő berendezés adataira vonatkozó adatkezelési tevékenységéhez kapcsolódó kiegészítés.
22. §
A 2019/944 irányelv 58. cikk d) pontjában foglalt, a nemzeti szabályozó hatósággal kapcsolatos rendelkezéseinek átültetését célzó rendelkezés.
23. §
Az (1) bekezdéshez: kiegészítés a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnak (a továbbiakban: Hivatal) az aktív felhasználók és energiaközösségek tevékenységéhez kapcsolódó, az EMD irányelv 2. cikk 12. bekezdés (a) pont szerinti rendelkezések átültetése.
A (2) bekezdéshez: a Hivatal által ellátott tevékenységi kör kiegészítése az EMD irányelv 2. cikk 6. bekezdésben, a 2019/944 irányelv 59. cikk 1) bekezdés q) pontban és a 62. cikk 1. bekezdés b) pontban foglalt feladatkörökkel, továbbá a 2019/943/EU rendelet 19e. cikk rendelkezésének végrehajtásához szükséges hatáskörrel.
A (3) bekezdéshez: kiegészítés a Hivatal fogyasztóvédelmi jellegű intézkedéseire vonatkozó, az EMD irányelv 2. cikk 4. bekezdés (d) pontban foglalt rendelkezések átültetése érdekében.
A (4) bekezdéshez: a 2019/944 irányelvnek a nemzeti szabályozó hatósággal kapcsolatos 36. cikk 3. bekezdésében foglalt rendelkezésnek az átültetését biztosító kiegészítés.
Az (5) bekezdéshez: a RED III irányelv 1. cikk 15. bekezdéssel beiktatott rendelkezésén alapuló zöldtöltés-igazolási rendszer átültetéséhez kapcsolódó módosítás.
24. §
Felhatalmazás biztosítása a Kormány számára az EMD irányelv implementációjához szükséges további szabályok megalkotására. Továbbá a földkábellel párhuzamosan futó szabadvezeték üzemeltetésével kapcsolatos, valamint a RED III irányelv és az EMD irányelv implementációjához szükséges további, alacsonyabb szintű jogszabályi rendelkezések elfogadására vonatkozó felhatalmazás biztosítása érdekében szükséges a Vet. felhatalmazó rendelkezéseknek a kiegészítése.
25. §
Jogértelmezést segítő pontosítás.
26. §
A rendelkezés az Európai Unió jogának való megfelelés érdekében szükséges.
27. §
Jogtechnikai pontosítások.
28. §
Deregulációs és korrekciós célú hatályon kívül helyező rendelkezések.
29. §
Fogalmak meghatározása az új szabályok érdekében.
A vertikálisan integrált földgázipari vállalkozások között értelmezni kell a földgázipari vállalkozások analógiáján, azt kiegészítve a hidrogén termeléssel, tárolással, kereskedelemmel, szállítással, elosztással vagy hidrogénterminál-üzemeltetői tevékenységet végző engedélyes vállalatokat.
30. §
A hidrogénszállítási-hálózat üzemeltetőre vonatkozó kötelezettségek és üzemeltetési szabályok részletezésért felelős új alcím bevezetése. Az új rendelkezés kimondja, hogy a hidrogénszállításihálózat-üzemeltető rendelkezik a feladat ellátásához szükséges tárgyi, és személyes erőforrásokkal, mérő és adatátviteli eszközökkel és a kivitelezési és fenntartási feladatok ellátására megfelelő dedikált szervezeti egységekkel és folyamatosan működő műszaki irányító szolgálattal.
Feladatkörébe tartozik különösen a hidrogénszállítási hálózat gazdaságos és biztonságos üzemeltetés, karbantartása és fejlesztése, az ellátásbiztonság és a környezetvédelem szempontjaira tekintettel. 10 éves fejlesztési terv készítése és elfogadása szükséges. A rendszerhasználókat megfelelő információval látja el és kapcsolatot tart a Hivatallal, valamint az Európai Unió más energiapiaci szabályozó hatóságaival. A szolgáltatásokért cserébe díjat szed.
31. §
Jogszabályi hivatkozás korrekciója.
32. §
A törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben, illetve alacsonyabb szintű jogszabályokban rendezhető a földgáz minőségű, biomasszából és egyéb nem bányászati forrásból származó gáz termelőre vonatkozó szabályozás.
33. §
A kiegészítéssel biztosíthatóvá válik a földgáz minőségű, biomasszából és egyéb nem bányászati forrásból származó gáz betáplálók részére a feltételes kapacitás felkínálása a megújuló gáz, a földgáz és a hidrogén belső piacairól, az (EU) 1227/2011, (EU) 2017/1938, (EU) 2019/942 és (EU) 2022/869 rendelet és az (EU) 2017/684 határozat módosításáról, valamint a 715/2009/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2024. június 13-i (EU) 2024/1789 európai parlamenti és tanácsi rendelet 20. cikk (2) bekezdés alapján.
34. §
A hidrogénszállításihálózat-üzemeltetés nevesítése szükséges az engedélyköteles tevékenységek között.
35. §
A rendelkezés kimondja, hogy az engedélyes hidrogénszállítási-hálózat üzemeltető vertikálisan integrált földgázipari vállalkotás jogosult bármikor a tulajdonosi szétválasztás mellett dönteni és az így létrejött engedélyes vállalatnak is meg kell felelnie a hatályos engedélyes tevékenységre vonatkozó rendelkezéseknek.
36. §
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal engedélyezési kijelölő és ellenőrző tevékenységére vonatkozó kiegészítések hidrogénszállítási-hálózat üzemeltető esetén, földgáz szállítási rendszerüzemeltető kijelölésének és ellenőrzésének analógiáján.
37. §
Jogharmonizációs záradék kiegészítése.
38. §
Szövegcserés pontosítások, elsődlegesen a földgázszállító-hálózatokhoz való hozzáférés feltételeiről és az 1775/2003/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2009. július 13-i 715/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet hatályon kívül helyezése okán.
39. §
Rendelkezés hatályba nem lépésről.
40. §
Hatályba léptető rendelkezések.
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint a fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie. A bírságfizetési kötelezettséget megállapító jogszabályi rendelkezés legkorábban a kihirdetését követő 16. napon léphetnek hatályba a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 38/B. § (5) bekezdése alapján.
41. §
Jogharmonizációs záradék.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére