• Tartalom

2025. évi XLI. törvény indokolás

2025. évi XLI. törvény indokolás

az energetikai versenyképesség növeléséről és jogharmonizációs célú módosításokról szóló 2025. évi XLI. törvényhez

2025.06.10.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvénymódosítás célja az (EU) 2018/2001 irányelvnek, az (EU) 2018/1999 rendeletnek és a 98/70/EK irányelvnek a megújuló energiaforrásokból előállított energia előmozdítása tekintetében történő módosításáról, valamint az (EU) 2015/652 tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2023. október 18-i (EU) 2023/2413 parlamenti és tanácsi irányelvvel (a továbbiakban RED III irányelv) kapcsolatosan a közlekedési szektort érintő egyes jogharmonizációs kötelezettségek teljesítése.
A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvényt szükséges egy jogharmonizációs záradékkal kiegészíteni, amely a kritikus szervezetek rezilienciájáról és a 2008/114/EK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2022. december 14-i (EU) 2022/2557 európai parlamenti és tanácsi irányelv átültetéséhez kapcsolódik.
A törvénymódosítás további célja az Európai Unió jogának való megfelelés, az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak a CBAM-nyilvántartás tekintetében történő megállapításáról szóló, 2024. december 18-i (EU) 2024/3210 bizottsági végrehajtási rendelet, valamint az (EU) 2023/956 európai parlamenti és tanácsi rendelet alkalmazási szabályainak az engedélyezett nyilatkozattevői státusszal összefüggő feltételek és eljárások tekintetében történő megállapításáról szóló, 2025. március 17-i (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet megfelelő hazai végrehajtásához szükséges szabályozás megalkotása.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
Jogharmonizációs célú javaslat, az (EU) 2023/2413 irányelv módosította az (EU) 2018/2001 irányelvben szereplő fogalmakat, amely módosítások átvezetése szükséges. Az (EU) 2023/2413 irányelvben meghatározott megújuló üzemanyag részarány teljesítéséhez szükséges új fogalmak bevezetése (közlekedési célra felhasznált megújuló villamos energia, megújuló üzemanyag-részarány), illetve már meglévő fogalmak módosítása (forgalomba hozott üzemanyag, megújuló tüzelő- és üzemanyag, nem biológiai eredetű, megújuló energiaforrásból származó üzemanyag).
2. §
A bevezetésre kerülő új részarány kötelezettségekre vonatkozó szabályokkal egészül ki az üzemanyag-részarányra vonatkozó §: így a biometán betáplálásra és a széntartalom újrahasznosításával nyert üzemanyagokra vonatkozó rendelkezések bevezetése.
3. §
Az (EU) 2023/2413 irányelv által kiterjesztett megújuló üzemanyag-részarány eléréséhez szükséges részarány kötelezettséget előírni a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagokra is. Továbbá szükséges előírni a Zöld töltés igazolás beszámítását a részarány kötelezettségekbe.
4. §
A bevezetett új részarányok nem teljesítésével kapcsolatban szükséges a bírságokról szóló rendelkezések módosítása is.
5. §
Jogharmonizációs célú javaslat, az (EU) 2023/2413 irányelv egy kreditrendszer kidolgozását írja elő, amelyben részt vehetnek az üzemanyag-forgalmazók a megújuló-üzemanyag részarányuk teljesítéséhez.
6. §
Jogharmonizációs célú javaslat, az (EU) 2023/2413 irányelv egy kreditrendszer kidolgozását írja elő, amelyben részt vehetnek az üzemanyag-forgalmazók a megújuló-üzemanyag részarányuk teljesítéséhez.
7. §
A Büat. 7. alcíme címének pótlása tekintettel az alcímben lévő rendelkezésekre.
8. §
A kiegészítés indoka, hogy a megújuló üzemanyagokra vonatkozó forgalmazási kötelezettség naptári éven belül teljesítendő. Ez kulcsfontosságú annak érdekében, hogy az üzemanyag-forgalmazók rugalmasan tudjanak alkalmazkodni az üzemanyagpiac, illetve a megújuló üzemanyagok piacának változásaihoz. Így optimális költségszinten biztosítható a közlekedés dekarbonizációja.
9. §
Felhatalmazó rendelkezések: egyrészt a megújuló üzemanyagra, a nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagra vonatkozó részarány bevezetése miatt szükséges részletszabályok megalkotásához szükséges felhatalmazások megadása, másrészt felhatalmazó rendelkezés bevezetése a kreditrendszerre vonatkozó részletszabályok Korm. rendeletben való megállapításához.
10. §
A korábban bevezetett megújuló üzemanyag-részarány fogalmának használata miatti módosítás.
A nem biológiai eredetű megújuló üzemanyagokra vonatkozó részarány kötelezettség miatt a jelentéstételi kötelezettség kiterjesztése.
11. §
A 9. § (1) bekezdésének hatályon kívül helyezésére tekintettel történt módosítás.
12. §
A behozott kőolaj és kőolajtermékek biztonsági készletezéséről szóló 2013. évi XXIII. törvény kiegészítése jogharmonizációs záradékkal.
13. §
Ez a szakasz tartalmazza a CBAM-engedély kiadására, módosítására, visszavonására vonatkozó szabályokat.
Ugyan a közigazgatási hatóság eljárására vonatkozó szabályokat az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) szabályozza, az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendeletben a CBAM Hatóság eljárására különböző szabályokat állapít meg. Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény módosítása megteremti az összhangot az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelettel, kimondva, hogy a CBAM-engedély kiadására, módosítására, visszavonására vonatkozó szabályokat az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendelet szerint kell végrehajtani. A törvény módosítása lehetőséget teremt arra, hogy a jogalkotó az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendeletben nem szabályozott, kiegészítő eljárásjogi kérdéseket az e törvény végrehajtására kiadott kormányrendeletben szabályozza.
Ezen lefolytatandó eljárások miatt felmerülő és másra át nem hárítható valamennyi költség fedezetének biztosításaként a CBAM-köteles importőrök részére a CBAM-engedély kiadása és módosítása vonatkozásában a törvény igazgatási szolgáltatási díj fizetési kötelezettséget ír elő, amely az eljárások során felmerülő költségtételek alapján kerül meghatározásra.
14. §
Jogharmonizáció miatt szükséges technikai jellegű pontosítás.
15. §
Jogharmonizáció miatt szükséges pontosítás.
16. §
A CBAM törvény 11. § tartalmazza a törvény végrehajtásához szükséges jogszabályok megalkotására vonatkozó felhatalmazó rendelkezéseket.
Ez a szakasz kiegészíti a felhatalmazó rendelkezéseket, így a Kormány felhatalmazást kap az (EU) 2025/486 bizottsági végrehajtási rendeletben nem szabályozott esetekben a CBAM-engedély kiadásával, módosításával, visszavonásával kapcsolatos hatósági eljárás részletes szabályainak megalkotására.
17. §
A CBAM törvény 11. § tartalmazza a törvény végrehajtásához szükséges jogszabályok megalkotására vonatkozó felhatalmazó rendelkezéseket.
Ez a szakasz kiegészíti a törvényt a 11/A. §-sal, amelyben a miniszter felhatalmazást kap – az adópolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben – a fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékének, a megfizetés részletes szabályainak rendeletben való megállapítására.
A CBAM-engedély kiadására, módosítására, visszavonására vonatkozó hatósági eljárások miatt felmerülő és másra át nem hárítható valamennyi költség fedezetének biztosításaként a CBAM-köteles importőrök részére a CBAM-engedély kiadása és módosítása vonatkozásában a törvény igazgatási szolgáltatási díj fizetési kötelezettséget ír elő, amely az eljárások során felmerülő költségtételek alapján kerül meghatározásra.
18. §
Jogharmonizációs záradék kiegészítése a módosítások alapján.
19. §
Ez a szakasz tartalmazza a törvény hatálybalépési időpontjának meghatározását.
A Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a szerint a fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.
20. §
Jogharmonizációs záradék.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére