• Tartalom

433/2025. (XII. 23.) Korm. rendelet

433/2025. (XII. 23.) Korm. rendelet

közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról

2026.01.01.

[1] A rendelet célja a jogalkalmazói pontosítások átvezetése a közúti közlekedési előéleti pontrendszerrel összefüggésben, a CEMT engedélyekkel, a Vasúti Pályakapacitás Elosztó Szervezet, valamint a tiszta közúti járművek beszerzésével összefüggésben.

[2] A rendelet emellett a Közlekedési Szakértői Testület megszüntetésével összefüggő módosításokat tartalmazza.

[3] A Kormány

a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 15. §-ában kapott felhatalmazás alapján,

a 2. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 3. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 15. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 4. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 8. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

az 5. alcím tekintetében a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés a) pont 7. alpontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 6. alcím tekintetében a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvény 198. § (1) bekezdés 13. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

a 7. alcím tekintetében a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény 88. § (1) bekezdés 5. pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet módosítása

1. § A közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény végrehajtásáról szóló 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet 1/A. számú mellékletében foglalt táblázat

a) 21. kódszámhoz tartozó részében a „KR. 6. melléklet 1. és 3. pont, BR. 11/F. melléklet 1. és 3. pont” szövegrész helyébe a „KR 6. melléklet 1., 2. és 4. pont, BR. 11/F. melléklet 1., 2. és 4. pont” szöveg,

b) 22. kódszámhoz tartozó részében a „KR. 6. melléklet 2. pont, BR. 11/F. melléklet 2. pont” szövegrész helyébe a „KR. 6. melléklet 3. pont, BR. 11/F. melléklet 3. pont” szöveg

lép.

2. A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet módosítása

2. § A díj ellenében végzett közúti árutovábbítási, a saját számlás áruszállítási, valamint az autóbusszal díj ellenében végzett személyszállítási és a saját számlás személyszállítási tevékenységről, továbbá az ezekkel összefüggő jogszabályok módosításáról szóló 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 261/2011. (XII. 7.) Korm. rendelet] 4/A. § (5) és (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek, és a § a következő (6a) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Magyarországi felrakás esetén a felrakó, magyarországi lerakás esetén a lerakó is vizsgálja a (4) bekezdésben foglalt engedély meglétét, időbeli hatályát és az adott fuvarfeladatnak való megfelelését, továbbá a fuvarregisztráció meglétét, teljességét, valamint az adott fuvarfeladatnak való megfelelését.

(6) Ha a (4) bekezdés szerinti engedély hiányzik, nem érvényes, hatálytalan, nem felel meg az adott árutovábbítási feladatnak, vagy a fuvarregisztráció hiányzik, hiányos vagy nem felel meg az adott fuvarfeladatnak, a felrakó vagy a lerakó azt a közlekedési hatóságnak, a vámhatóságnak vagy a rendőrségnek a hiba észlelését követően a BIREG rendszeren keresztül haladéktalanul bejelenti. A bejelentést kézhez vevő hatóság jogosult a felrakás és lerakás helyén megjelenni, a közúti közlekedésről szóló törvény szerint intézkedni, vagy más hatóság eljárását kezdeményezni.

(6a) Ha a (6) bekezdésben foglalt bármely hiányosság az áru felrakásánál derül ki, a felrakó jogosult az áru felrakását megtagadni.”

„(1a) CEMT engedélyt az a Magyarországon székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezet kaphat, amely a közlekedési hatóság által minden évben nyilvánosan meghirdetett pályázat feltételeit teljesítette, és ennek tényét a közlekedési hatóság megállapította.”

3. A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet módosítása

4. § A közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet] 2. § d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A Kkt. 20. § (1) bekezdés a), b) és q) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – az 1. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az a járművezető, szállító, diszpécserszolgálat, felrakó, lerakó, fuvarozó, feladó, megbízó, aki vagy ami]

„d) a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 31/2025. (IX. 25.) ÉKM rendeletben,”

[meghatározott, a közúti közlekedési szolgáltatások végzéséhez előírt engedélyekre és okmányokra vonatkozó rendelkezést megsérti.]

5. § A 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet 8. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„8. § A Kkt. 20. § (1) bekezdés g) pontjához kapcsolódóan – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a 7. mellékletben meghatározott összegű bírságot köteles fizetni az a járművezető, szállító, aki vagy ami

a) a KR. 34. §-ában vagy

b) a Közlekedési Miniszterek Európai Konferenciája által létrehozott közlekedési engedélyek használatának szabályairól szóló 31/2025. (IX. 25.) ÉKM rendeletben

meghatározott, a bérelt járművel végzett szállításra vonatkozó rendelkezéseket megsérti.”

4. A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának általános szabályairól szóló 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet módosítása

6. § A közúti járművezetők és a közúti közlekedési szakemberek képzésének és vizsgáztatásának általános szabályairól szóló 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet] 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„11. § A Közlekedési Szakértői Testületnek a közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 433/2025. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Módr2.) hatálybalépését megelőzően felkért elnöke és tagjainak megbízása a Módr2. hatálybalépésével megszűnik.”

7. § Hatályát veszti a 179/2011. (IX. 2.) Korm. rendelet 6/B. §-a.

5. A közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet módosítása

8. § Hatályát veszti a közlekedési igazgatási feladatokkal összefüggő hatósági feladatokat ellátó szervek kijelöléséről szóló 382/2016. (XII. 2.) Korm. rendelet

a) 4. § (2) bekezdés 27. pont e) és f) alpontjában az „– a Közlekedési Szakértői Testület szakmai állásfoglalására figyelemmel –” szövegrész, valamint

6. A tiszta közúti járművek beszerzésének az alacsony kibocsátású mobilitás támogatása érdekében történő előmozdításáról szóló 397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet módosítása

9. § Hatályát veszti a tiszta közúti járművek beszerzésének az alacsony kibocsátású mobilitás támogatása érdekében történő előmozdításáról szóló 397/2022. (X. 20.) Korm. rendelet

a) 6. § (9) bekezdésében az „és a 7. § (1) bekezdése” szövegrész,

b) 7. §-a,

7. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet és a vasúti pályahálózat-működtető társaságok közötti jogviszonyról szóló 321/2023. (VII. 17.) Korm. rendelet módosítása

10. § A Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet és a vasúti pályahálózat-működtető társaságok közötti jogviszonyról szóló 321/2023. (VII. 17.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 321/2023. (VII. 17.) Korm. rendelet] a következő 11. §-sal egészül ki:

„11. § A 2025/2026. menetrendi évnek a közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 433/2025. (XII. 23.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Módr.) e §-a hatálybalépésének napjától számított hátralévő időszaka tekintetében a Módr. e §-a hatálybalépésének napját követő naptól kezdve a VPSZ a vasúti pályahálózat-működtető számára nyújtott szolgáltatások ellenértékeként napi 5 000 000 forint összegű megbízási díjra, de a teljes 2025/2026. menetrendi évben összesen legfeljebb 1 500 000 000 forintra jogosult.”

11. § A 321/2023. (VII. 17.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdésében a „850 000 000” szövegrész helyébe az „1 500 000 000” szöveg lép.

8. Záró rendelkezések

12. § (1) Ez a rendelet – a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel – 2026. január 1-jén lép hatályba.

(2) A 3. alcím az e rendelet kihirdetését követő 16. napon lép hatályba.

(3) A 7. alcím az e rendelet kihirdetését követő 31. napon lép hatályba.

13. § A 6. alcím a tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló 2009/33/EK irányelv módosításáról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1161 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére