2025. évi XLVIII. törvény indokolás
2025. évi XLVIII. törvény indokolás
a helyi önazonosság védelméről szóló 2025. évi XLVIII. törvényhez
2025.07.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvény alapelveket rögzít, továbbá többféle lehetőséget nyújt az önkormányzatoknak arra, hogy az önazonosság érvényesítése érdekében jogvédelmi eszközökkel éljenek. A jogszabály rögzíti, hogy a jogvédelmi eszközök célja a honos települési közösség önvédelmének előmozdítása. Jogvédelmi eszközt a település lakosságszáma, mérete nem kívánt növekedésének, vagy a települési közösség betelepülés miatti összetétel-változásának alakítása és szabályozása érdekében vehetnek igénybe az önkormányzatok.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az 1. §-hoz
A törvény tárgyi hatálya a helyi önazonossághoz való jog tartalmát, érvényesítési eszközeit, valamint a jogérvényesítés rendjét állapítja meg. Személyi hatálya a települési önkormányzatokra, valamint a betelepülőkre terjed ki.
A 2. §-hoz
A rendelkezés rögzíti, hogy a törvény célja a honos települési közösség önvédelmének előmozdítása, vagyis annak biztosítása, hogy a helyi lakosság megőrizhesse társadalmi, gazdasági és kulturális önazonosságát a külső hatásokkal szemben, ha a közösségek esszenciális kulturális és társadalmi értékeiket fent kívánják tartani, ellenállva ezáltal azoknak a változásoknak, amelyek az életmódjuk gyökeres átalakulását idézhetik elő.
A 3. §-hoz
Az értelmező rendelkezések meghatározzák a helyi önazonosság keretében alkalmazott legfontosabb fogalmakat.
A 4. §-hoz
A rendelkezés elvi éllel kimondja a hátrányos megkülönböztetés tilalmát a helyi önazonosság jogvédelmi eszközeinek alkalmazása során, valamint rögzíti, hogy a csoportok közti különbségtétel ésszerű indokok mentén, az egyenlő bánásmód követelményével összhangban lehetséges. Egyebekben deklarálja a joggal való visszaélés tilalmát.
Az 5. §-hoz
A rendelkezés az önkormányzat szabályozási szabadságát határozza meg, amelynek keretében rögzíti, hogy az önkormányzat e törvény keretei között szabadon dönthet a jogvédelmi eszköz igénybevételéről, a mentességek bevezetéséről. Rögzíti továbbá, hogy az önkormányzat rendeletében e törvény jogvédelmi eszközei közül akár egyszerre többet is alkalmazhat.
Míg a személyi jogvédelmi eszköz településrészre is bevezethető, addig a dologi jogvédelmi eszköz a település teljes területére alkalmazandó.
A rendelkezés keretet ad annak, hogy a lakcímlétesítés tilalmának alkalmazása esetén a helyi önkormányzatnak milyen szempontok szerint szükséges mérlegelnie azt, hogy a bevezetni szánt korlátozás szükséges-e, valamint arányban áll-e a helyi közösség önazonosságának megvédésre irányuló törekvésekkel.
A 6. §-hoz
A rendelkezés a jogvédelmi eszközök alkalmazása alóli mentesülést határozza meg. A törvény lehetőséget ad a helyi közösségekből származók, valamint a közösséghez tartozók hozzátartozói számára, hogy az e törvényben meghatározott jogvédelmi eszközök alól mentesüljenek. Szintén mentesülnek a törvény alkalmazása alól, azok, akik hivatásuk, foglalkozásuk, élethelyzetük, vagy egyéb ésszerű indok alapján átmeneti jelleggel az adott településen élnek.
A 7. §-hoz
A helyi önazonosság védelmének eszközeként a helyi önkormányzat a törvényben meghatározott személyi és dologi jogvédelmi eszközt alkalmazhat.
A 8–9. §-hoz
A rendelkezés biztosítja a helyi közösségek önazonosságának védelmét, azzal, hogy a törvény szűk körben határozza meg az elővásárlásra jogosultak körét.
A törvény a más jogszabály alapján elővásárlásra jogosult személyek – figyelemmel a törvény jogpolitikai céljaira – elővásárlási jogát abban az esetben teszi gyakorolhatóvá, ha a helyi közösség azzal nem élt, valamint az azonos jogosulti csoportba tartozó elővásárlásra jogosultakon belül végez priorizálást, aszerint, hogy a jogosult milyen jogosultságokkal kötődik a helyi közösséghez.
A 10. §-hoz
A helyi önazonosság megőrzéséhez szükséges biztosítani a helyi önkormányzatnak azt a lehetőséget, hogy dönthessen arról, hogy a településre betelepülő számára lakcím nem létesíthető, vagy kizárólag az önkormányzat rendeletében meghatározott feltétellel létesíthető.
A 11. §-hoz
A helyi önkormányzat jogvédelmi eszközként, rendeletében betelepülési hozzájárulás fizetéséhez kötheti a betelepülést.
A 12. §-hoz
A rendelkezés rögzíti, hogy a jogvédelmi eljárásokban az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.) rendelkezéseit az e törvényben foglalt eltéréssel kell alkalmazni. Egyebekben lehetőséget ad a helyi önkormányzatnak, hogy rendeletében az Ákr., valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény eljárási rendelkezéseit kiegészítse.
A 13. §-hoz
Meghatározza a helyi önazonosság védelme érdekében lefolytatható eljárástípusokat.
A 14. §-hoz
Az önkormányzat jogvédelmi eszközök alkalmazásával kapcsolatos jogköreit a képviselő-testület gyakorolja – amely jogkör kizárólag a bizottságra ruházható át –, de az egyszerűsített eljárás lefolytatására a jegyző is felruházható hatáskörrel.
A 15. §-hoz
A jogvédelmi eljárás a betelepülni szándékozó kérelmére indul meg. A rendelkezés lehetővé teszi, hogy a betelepülni szándékozóval együtt a házastárs, a vér szerinti, az örökbefogadott és a nevelt gyermek, valamint az egy háztartásban élő közeli hozzátartozó közös kérelmet terjesszen elő a betelepülés érdekében.
A 16. §-hoz
A tényállás tisztázásával és a bizonyítással kapcsolatos szabályokat rögzíti.
A 17. §-hoz
A rendelkezés lehetőséget biztosít arra, hogy a betelepülési kérelem elbírálása érdekében a helyi önkormányzat a rendeletében előírhassa a betelepüléssel összefüggő egyedi döntést megelőző személyes meghallgatást.
A 18. §-hoz
A rendelkezés rögzíti, hogy a jogvédelmi eljárásban az ügyintézési határidő 30 nap, amely további 30 nappal meghosszabbítható. Meghatározza továbbá a helyi önkormányzatnak a döntéssel kapcsolatos egyéb jogait és kötelességeit is.
A 19. §-hoz
A méltányossághoz kapcsolódó szabályokat rögzíti.
A 20. §-hoz
Rendelkezik arról az esetről, ha a betelepülő a betelepülés feltételeként egyoldalúan előírt vagy vállalt, vagy közigazgatási szerződésben rögzített kötelezettségeit felhívás ellenére nem teljesítette.
A 21. §-hoz
A jogkövetkezményeket, valamint az önkormányzat által alkalmazható szankciókat rögzíti, így azt is, hogy a közigazgatási bírság kiszabását megelőzően a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvényben meghatározott figyelmeztetés nem alkalmazható, hiszen az engedély nélküli lakcímlétesítésre irányuló jogsértés jellemzően nem ismétlődő jelleggel valósul meg, tehát azt nem lehet enyhébb szankcióval büntetni.
A 22. §-hoz
Felhatalmazó rendelkezés.
A 23. §-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés.
A 24. §-hoz
Átmeneti rendelkezés.
A 25. §-hoz
Sarkalatosságra vonatkozó rendelkezés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás