• Tartalom

49/2025. (XI. 13.) AM rendelet

49/2025. (XI. 13.) AM rendelet

az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2025 kapcsán kamat megfizetéséhez igénybe vehető csekély összegű támogatásról

2025.11.28.

[1] Az agrárágazat egy összetett rendszer, amely magába foglalja a mezőgazdasági termék előállítását, feldolgozását és forgalmazását is, ugyanakkor egyben az élelmiszer-előállítás alapja is. A mezőgazdasági termelők piaci pozíciójának megerősítése érdekében az agrárágazaton belül számos termelői szerveződés működik. Ezek egy része a zöldség-gyümölcs termesztők érdekeit képviseli, másik részük az állattartással foglalkozó gazdák érdekében jött létre.

[2] A kedvezőtlen időjárási körülmények vagy éppen a járványos megbetegedések mind-mind hatalmas veszteséget okoznak a növénytermesztésben vagy az állattenyésztésben. Egy-egy ilyen válsághelyzetben a termelőknek a közvetlen anyagi károkon túl a piacvesztéssel, a jövedelemkieséssel vagy éppen a magasabb finanszírozási igénnyel is szembe kell nézniük. Ugyanakkor a válsághelyzetek eredményeként a hitelintézetek az agrár- és élelmiszeripari vállalkozásokat, valamint a termelői szerveződéseket magasabb kockázatúnak minősítik, megnehezítve ezzel számukra a hitelhez jutás folyamatát.

[3] Figyelemmel a nemrég leküzdött ragadós száj- és körömfájás járványra, az időnként felbukkanó madárinfluenzára, valamint az évente előforduló aszályhelyzetre, indokolt a korábban már hatékonyan működtetett MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram újraindítása.

[4] Az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2025 célja a termelői szerveződések versenyképességének javítása, közép-, illetve hosszú lejáratú forgóeszköz hitel nyújtásával forrás biztosítása az élelmiszeripari vállalkozások forgóeszköz finanszírozásának elősegítése érdekében.

[5] A Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény 48. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 54. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. Értelmező rendelkezések

1. § E rendelet alkalmazásában

1. pénzügyi intézmény: az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zártkörűen Működő Részvénytársaság (a továbbiakban: MFB Zrt.) honlapján közzétett, az MFB TÉSZ Forgóeszköz Hitelprogram 2025-höz (a továbbiakban: hitelprogram) csatlakozott hitelintézet, valamint az MFB Zrt.;

2. támogatástartalom: a termelői szerveződés számára nyújtott állami támogatás forint fizetőeszközben számolt támogatási egyenértéke;

3. termelői szerveződés:

a) a tej- és tejtermék-ágazatban működő termelői szervezetek és társulásaik nemzeti szabályozásáról szóló 3/2016. (I. 7.) FM rendelet szerint a tej és tejtermékek ágazatban működő termelői szervezetek és társulásaik,

b) a zöldség-gyümölcs termelői szervezetekről szóló 50/2017. (X. 10.) FM rendelet szerint a gyümölcs- és zöldségfélék ágazatban működő termelői szervezetek és társulásaik,

c) a termelői integrációs szervezetekről szóló 24/2020. (VI. 22.) AM rendelet szerint az a) és b) pontban felsoroltaktól eltérő mezőgazdasági ágazatokban működő termelői integrációs szervezetek és társulásaik vagy

d) a termelői csoportok elismeréséről szóló 42/2015. (VII. 22.) FM rendelet vagy a termelői csoportok elismeréséről, működéséről, valamint új tevékenység termelői csoportok és termelői szerveztek általi vállalásáról szóló 36/2025. (VIII. 5.) AM rendelet szerint működő termelői csoportok.

2. Kamattámogatási kérelem benyújtása

2. § (1) E rendelet alapján az a termelői szerveződés jogosult a hitelprogram keretében kamattámogatás igénybevételére, amely 2026. december 31-ig megkötött, hatályos hitelszerződéssel (a továbbiakban: hitelszerződés) rendelkezik.

(2) A kamattámogatás mértékét a 3. § (2) bekezdése szerint kell meghatározni, azzal, hogy

a) az nem haladhatja meg a termelői szerveződés és a vele az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet] 2. § 5a. pontja szerinti egy és ugyanazon vállalkozásnak (a továbbiakban: egy és ugyanazon vállalkozás) minősülő vállalkozás rendelkezésére álló szabad csekély összegű támogatási keretet, és

b) az legfeljebb a hitelkamat 60%-a lehet, de nem haladhatja meg az évi 4 százalékpontot.

3. § (1) A termelői szerveződés a kamattámogatási kérelmét a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) által rendszeresített és a honlapján közzétett nyomtatványon, a hitelszerződés futamideje alatt egy alkalommal, a Kincstárhoz elektronikusan, az erre a célra kialakított felületen nyújthatja be. A kamattámogatási kérelem legfeljebb a kamattámogatási kérelem beadásának naptári negyedévét megelőző második naptári negyedév első napjától kezdődően, a hitelszerződés hátralévő futamidejére vonatkozhat.

(2) A kamattámogatási kérelemben százalékpontban kifejezve, két tizedesjegy pontossággal, 0,05 százalékpontos lépésköz alkalmazásával kell megjelölni a termelői szerveződés által igénybe venni kívánt kamattámogatás mértékét és a kamattámogatás igénybevételének kezdő időpontját, amely valamely kamatidőszak első napja lehet.

(3) A kamattámogatási kérelemhez a termelői szerveződésnek csatolnia kell

a) a pénzügyi intézmény által a hitelprogram keretében megkötött hitelszerződésben foglalt kedvezményes kamatból adódó támogatásról szóló támogatástartalom-igazolás másolatát;

b) a hitelhez kapcsolódó

ba) intézményi kezességvállalás esetén az Agrár-Vállalkozási Hitelgarancia Alapítvány vagy a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. mint kezességvállaló intézmény által kiállított, a kedvezményes díjú intézményi készfizető kezességvállalásból adódó támogatásról szóló támogatástartalom-igazolás másolatát, valamint

bb) a kezességi díj támogatás támogatástartalom-igazolás másolatát;

c) a hatályos hitelszerződés másolatát;

d) a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 11/A. §-ában meghatározott nyilatkozatokat és

e) a 4. § b) és c) pontja szerinti nyilatkozatokat.

(4) A kamattámogatás támogatástartalmát a Kincstár az 1. mellékletben meghatározott módszertan szerint számolja ki.

3. Kamattámogatási kérelem vizsgálata

4. § A kamattámogatás igénybevételére az a termelői szerveződés jogosult, amely

a) a kamattámogatási kérelem benyújtásának időpontjában

aa) a Közös Agrárpolitikából és a nemzeti költségvetésből biztosított agrártámogatások eljárási rendjéről szóló 2022. évi LXV. törvény (a továbbiakban: KAP törvény) 10. § (2) bekezdés c) pontja szerinti kedvezményezett,

ab) megfelel az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 50. § (1) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott feltételeknek, és

ac) nem áll felszámolási eljárás, végelszámolási eljárás, csődeljárás vagy egyéb, a megszüntetésére irányuló eljárás alatt;

b) nyilatkozik

ba) arról, hogy a vállalkozás és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozás mekkora összegű általános csekély összegű támogatást vett igénybe a kamattámogatási kérelem benyújtásának napját megelőző három évben,

bb) arról, hogy milyen mértékű kamattámogatást és mely időponttól kezdődően kíván igénybe venni, valamint

bc) az a) pont ab) és ac) alpontjában foglaltakról; és

c) nyilatkozatban vállalja, hogy

ca) a hitelszerződés módosítása esetén az annak bekövetkezésétől számított harminc napon belül az új hitelszerződés másolatát megküldi a Kincstár részére, valamint

cb) ha a ba) alpont alapján tett nyilatkozat támogatási adataiban változás következik be a kamattámogatási kérelem benyújtását követően – az eljárást lezáró döntés kézhezvételéig – más általános csekély összegű támogatás igénybevétele miatt, úgy arról haladéktalanul, de legfeljebb 5 napon belül írásban tájékoztatja a Kincstárt.

4. A döntés

5. § (1) A Kincstár a kamattámogatási kérelemről az annak hiánytalan beérkezését követő harminc napon belül – a 2. § (2) bekezdésében foglaltak figyelembevételével – dönt, és a kamattámogatási kérelem jóváhagyása esetén támogatástartalom-igazolást állít ki, amelyet megküld a termelői szerveződés részére.

(2) A Kincstár a kamattámogatási kérelemről való döntésében kettő tizedesjegy pontossággal határozza meg a kamattámogatás maximális mértékét.

(3) A támogatástartalom összegét a kamattámogatási kérelem benyújtása hónapját közvetlenül megelőző hónap első napján érvényes, az Európai Központi Bank által közzétett forint-euró átváltási árfolyam alapján kell euróban meghatározni.

5. Kamattámogatás kifizetése

6. § (1) A kamattámogatás kifizetésére az a termelői szerveződés jogosult,

a) amelynek a kamattámogatási kérelmét a Kincstár részben vagy egészben jóváhagyta,

b) amely a kamattámogatás kifizetésére irányuló kérelmében (a továbbiakban: kifizetési kérelem) feltüntetett kamatok megfizetését az (5) bekezdésben foglaltak szerint igazolja, és

c) a kifizetési kérelemben szerepeltetett kamatok tekintetében a hitelprogram keretében 2026. december 31-ig megkötött, hatályos szerződéssel rendelkezik.

(2) A kamattámogatás a Kincstár által rendszeresített és a honlapján közzétett nyomtatvány elektronikus benyújtásával az erre a célra kialakított felületen naptári negyedévente igényelhető. A kifizetési kérelmet a naptári negyedévet követő hónapban kell a Kincstárhoz benyújtani.

(3) A kifizetési kérelem legfeljebb a benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző két naptári negyedévben megfizetett kamatok vonatkozásában nyújtható be, azzal, hogy a kamattámogatási kérelem jóváhagyásának naptári negyedévét követő hónapban benyújtott kifizetési kérelemben a kamattámogatási kérelem beadásának naptári negyedévében és az azt közvetlenül megelőző két naptári negyedévben megfizetett kamatok vonatkozásában járó kamattámogatás is igényelhető.

(4) Az egy negyedévben megfizetett kamatok csak egy kifizetési kérelemben tüntethetők fel.

(5) A kifizetési kérelemhez mellékelni kell a pénzügyi intézmény által a kamatok megfizetéséről és a negyedévben alkalmazott kamatláb mértékéről kiállított igazolások eredeti példányát minden kérelmezett naptári negyedév vonatkozásában.

(6) A Kincstár a kifizetési kérelemről az annak hiánytalan beérkezését követő harminc napon belül döntést hoz, és a jóváhagyott kamattámogatást – a forrás rendelkezésre állása esetén – a döntést követő tizenöt napon belül folyósítja a termelői szerveződés részére.

7. § (1) Ha a pénzügyi intézmény a hitel nem rendeltetésszerű felhasználását állapítja meg, arról tizenöt napon belül tájékoztatja a Kincstárt.

(2) A hitel nem rendeltetésszerű felhasználása – a KAP törvény 37. § (1) bekezdés c) pontja szerinti – intézkedésben való jogosulatlan részvételnek minősül.

6. A csekély összegű támogatásokra vonatkozó általános rendelkezések

8. § (1) Nem nyújtható az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti általános csekély összegű támogatás

a) olyan vállalkozás számára, amely

aa) a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, az 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti halászati és akvakultúra-termékek elsődleges előállításával foglalkozik,

ab) a halászati és akvakultúra-termékek feldolgozása és forgalmazása területén működik, amennyiben a támogatás összegét a piacon vásárolt vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg;

b) a mezőgazdasági termékek elsődleges termelésével kapcsolatos tevékenység finanszírozására;

c) a mezőgazdasági termékek feldolgozásával és forgalmazásával foglalkozó vállalkozásoknak a következő esetekben:

ca) ha a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy az érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre,

cb) ha a támogatás feltétele az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbadás;

d) harmadik országba vagy tagállamba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenységek támogatására, nevezetesen az exportált mennyiségekhez, valamint értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódó támogatás céljából;

e) importáru helyett belföldi áru használatához;

f) hitel vagy kezességvállalás formájában, amennyiben a kedvezményezett az a vállalkozás, amelyet kollektív fizetésképtelenségi eljárás alá vontak, vagy hitelezői kérelemre kollektív fizetésképtelenségi eljárás alá lenne vonható, valamint az a nagyvállalkozás, amely B-hitelminősítésnek megfelelő helyzetnél rosszabb helyzetben van;

g) olyan feltétellel, amely az Európai Unió kötelező jogi aktusában foglaltak megsértését eredményezi.

(2) Amennyiben a vállalkozás a (3) bekezdés a)–c) pontjában kizárt ágazatok bármelyikében és ezektől eltérő egy vagy több ágazatban egyaránt végez tevékenységet, az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti támogatás akkor nyújtható a vállalkozás részére ez utóbbi egyéb tevékenységéhez, ha a vállalkozás megfelelő eszközökkel – különösen a tevékenységek szétválasztásával vagy számviteli elkülönítéssel – biztosítja, hogy a (3) bekezdés a)–c) pontja szerinti kizárt ágazatokban végzett tevékenységek ne részesüljenek általános csekély összegű támogatásban.

(3) Nem nyújtható a 717/2014/EU bizottsági rendelet szerinti halászati csekély összegű támogatásként olyan támogatás,

a) amelynek összegét a piacon beszerzett vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján állapították meg;

b) amelynek célja

ba) halászhajó vásárlása,

bb) halászhajó főhajtóművének vagy kiegészítő hajtóművének korszerűsítése vagy cseréje,

bc) hajó halászati kapacitásának növelését célzó műveletek vagy halfelderítési képesség növelését célzó berendezés vásárlása,

bd) új halászhajó építése vagy halászhajó behozatala,

be) halászati tevékenység ideiglenes vagy végleges szüneteltetése, kivéve, ha az Európai Tengerügyi, Halászati és Akvakultúra-alap létrehozásáról és az (EU) 2017/1004 rendelet módosításáról szóló, 2021. július 7-i (EU) 2021/1139 európai parlamenti és tanácsi rendelet erről kifejezetten rendelkezik,

bf) felderítő halászat,

bg) vállalkozás tulajdonjogának átadása,

bh) közvetlen újratelepítés, kivéve, ha azt valamely uniós jogi aktus állományvédelmi intézkedésként kifejezetten előírja, illetve kísérleti újratelepítés,

bi) harmadik országba vagy tagállamba irányuló exporttal kapcsolatos tevékenység támogatása, nevezetesen az exportált mennyiségekhez, valamint az értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódó támogatás céljából;

c) amely az importáruval szemben belföldi áru használatához kötött.

9. § (1) Az általános csekély összegű támogatás a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet 2. § 1. pont a) vagy c) pontja szerinti egyéb csekély összegű támogatással – az (EU) 2023/2832 bizottsági rendelet alapján nyújtott támogatás kivételével – az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésében meghatározott felső határig halmozható.

(2) Amennyiben a halászati és akvakultúra-ágazatban működő valamely vállalkozás az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó egy vagy több ágazatban vagy egyéb tevékenységi körben is folytat tevékenységet, a halászati és akvakultúra-ágazatba tartozó tevékenységek tekintetében a 717/2014/EU bizottsági rendeletnek megfelelően nyújtott csekély összegű támogatások az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (2) bekezdésében rögzített felső határig halmozhatóak az utóbbi ágazat vagy ágazatok, tevékenységi körök vonatkozásában nyújtott csekély összegű támogatással, feltéve, hogy az érintett tagállam megfelelő eszközökkel, úgymint a tevékenységek szétválasztása vagy a költségek megkülönböztetése révén biztosítja, hogy a halászati és akvakultúra-ágazatban végzett tevékenységek ne részesüljenek az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet alapján nyújtott csekély összegű támogatásban.

(3) Az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet, az 1408/2013/EU bizottsági rendelet és a 717/2014/EU bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás nem halmozható azonos elszámolható költségek kapcsán vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés kapcsán nyújtott állami támogatással, ha a támogatások halmozása túllépi a bármely csoportmentességi rendeletben vagy az Európai Bizottság által elfogadott határozatban az egyes esetek meghatározott körülményeire vonatkozóan rögzített maximális támogatási intenzitást vagy összeget. A nem konkrét elszámolható költségekre nyújtott vagy azokhoz hozzá nem rendelhető csekély összegű támogatás halmozható más, az Európai Bizottság által elfogadott csoportmentességi rendelet vagy határozat alapján nyújtott állami támogatással.

10. § (1) A vállalkozás és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozás részére megállapítható általános csekély összegű támogatás bruttó támogatástartalma bármely három egymást követő év során nem haladhatja meg a 300 000 eurónak megfelelő forintösszeget.

(2) A 717/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk (2) bekezdése szerinti egy és ugyanazon vállalkozás részére a bármely három egymást követő év során a 717/2014/EU bizottsági rendelet alapján Magyarországon odaítélt halászati csekély összegű támogatás támogatástartalma nem haladhatja meg a 40 000 eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve a 717/2014/EU bizottsági rendelet 3. cikk (3) bekezdésében foglalt felső határt.

7. Záró rendelkezések

11. § Ez a rendelet a kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba.

12. § Ez a rendelet

a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet, valamint

b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a halászati és akvakultúra-ágazatban nyújtott csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2014. június 27-i 717/2014/EU bizottsági rendelet

hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.

Dr. Nagy István s. k.,

agrárminiszter

1. melléklet a 49/2025. (XI. 13.) AM rendelethez

A hitelhez kapcsolódó kamattámogatásból származó támogatástartalom képlete
5X08578
TTE = TT/r
ahol:
TT – támogatástartalom, a támogatások jelenértékének összege forintban,
TTE – támogatástartalom, a támogatások jelenértékének összege euróban,
Q – az adott naptári évben a hitelhez nyújtott kamattámogatás összege a kamattámogatásról szóló Kincstár határozatban megjelölt százalékpont és a hitel törlesztési ütemterve alapján számítva, forintban. A kamattámogatási kérelem beadása naptári negyedévében, valamint az azt közvetlenül megelőző két naptári negyedévben megfizetett kamatokhoz kapcsolódó kamattámogatást az első naptári évben kifizetett támogatásként kell figyelembe venni.
Q = (iH – iF)*H,
i – a 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet szerinti, a támogatási döntés időpontjában érvényes diszkont kamatláb,
iH – a hitel kamatlába, a kamatidőszak hosszának megfelelően,
iF – a kamattámogatás figyelembevételével a hitelfelvevő által ténylegesen fizetett kamatláb, a kamatidőszak hosszának megfelelően,
H – a kamatidőszak elején fennálló hitelállomány forintban, feltételezve, hogy tőketörlesztésre csak a kamatidőszak végén kerül sor,
n – a naptári évek száma, ahol n1 a támogatási döntés éve. A támogatástartalom a kamattámogatási kérelemben megjelölt igénybevételi időponttól a hitel futamidejének utolsó napjáig terjedő időszak alapján kerül kiszámításra,
r – a kamattámogatási kérelem benyújtása hónapját közvetlenül megelőző hónap első napján érvényes, az Európai Központi Bank által közzétett forint-euró átváltási árfolyam.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére