53/2025. (XII. 22.) BM rendelet
53/2025. (XII. 22.) BM rendelet
a belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló58/2015. (X. 27.) BM rendelet módosításáról
[1] A rendelet célja a rendvédelmi szervek hatékony feladatellátásának elősegítése az általuk használt gépjárművekre vonatkozó eltérő műszaki követelmények meghatározásával, illetve pontosításával.
[2] A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés m) pont mb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 2., 7. és 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró építési és közlekedési miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. § (1) A belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló 58/2015. (X. 27.) BM rendelet (a továbbiakban: BM r.) 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) A szolgálati jármű rögzített keresőlámpával felszerelhető, amely a jármű mozgása közben is működtethető.”
(2) A BM r. 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(4) A szolgálati járműre felhelyezett megkülönböztető fény- és hangjelzést adó készülékkel a fényhatások többféle módon is elérhetőek. Az azonos működési elvű fényforrások számának a szolgálati jármű két egymással ellentétes oldalán meg kell egyezniük egymással, és azokat a szolgálati járműre szimmetrikusan kell felhelyezni, kivéve az első és hátsó szélvédő mögött vagy a szolgálati jármű tetején elhelyezett 1-1 db kiegészítő fényforrást.”
2. § A BM r. a következő 6/A. §-sal egészül ki:
„6/A. § (1) A szolgálati jármű ellátható csökkentett fényű, fényálcázott világító és fényjelző berendezéssel.
(2) A világító és fényjelző berendezés fényálcázott üzemmódba kapcsolásakor a szolgálati jármű helyzetjelző, tompított fényszóró, irányjelző, hátsó rendszámtábla-világító, féklámpa, elakadásjelző, távolsági fényszóró, ködlámpa, hátrameneti lámpa, várakozást jelző lámpa, méretjelző lámpa, utastér világító berendezésének működtetése nem kapcsolható, blokkolt állapotba kerül.
(3) A fényálcázott üzemmód a szolgálati jármű egymással ellentétes oldalán külön-külön kapcsolható megoldással biztosítható.
(4) Fényálcázott üzemmódban a szolgálati jármű közúti forgalomban nem vehet részt.
(5) A fényálcázott üzemmódot a szolgálati járműben úgy kell kialakítani, hogy a bekapcsolt fényálcázott üzemmódra beépített hangjelző berendezés által adott hangjelzés figyelmeztessen, ha a szolgálati jármű haladási sebessége eléri a 40 km/h-t.”
3. § A BM r. 7/B. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(10) Az (1) bekezdésben meghatározott követelmény alól a belügyminiszter felmentést adhat szervezetirányítói hatáskörben
a) a védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet alapján feladatot ellátó szolgálati jármű,
b) a felderítési, fedett vagy operatív tevékenységet végrehajtó szolgálati jármű,
c) a terrorelhárítási műveleti tevékenységet végrehajtó szolgálati jármű,
d) a megkülönböztető jelzés használatára nem jogosult motorkerékpár szolgálati jármű,
e) az állami vezetői juttatásokról szóló 275/2015. (IX. 21.) Korm. rendelet előírása szerint személyes gépkocsihasználatra biztosított szolgálati jármű,
f) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény végrehajtásáról szóló 154/2015. (VI. 19.) Korm. rendelet 70. § (1) bekezdése szerint az országos parancsnok és az országos főigazgató részére személyes gépkocsihasználatra biztosított szolgálati jármű,
g) az 5000 km éves futásteljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő szolgálati jármű,
h) a 100 üzemóra éves teljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő szolgálati jármű,
i) a műszakilag nem, vagy nem gazdaságosan kivitelezhető telematikaieszköz-elhelyezéssel érintett szolgálati jármű, továbbá
j) a jármű tulajdonosa által megtiltott telematikaieszköz-elhelyezéssel érintett szolgálati jármű
esetében.”
4. § A BM r. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„11. § (1) A 2016. március 18-a előtt forgalomba helyezett kényszerszállító jármű belső terének 2. melléklet szerinti megváltoztatása nem minősül a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendelet szerinti átalakításnak.
(2) A 2016. március 18-a előtt forgalomba helyezett kényszerszállító jármű a 2. melléklet 1. pont e) és h) alpontjában, a 2. melléklet 2. pont e) és h) alpontjában, valamint a 2. melléklet 3. pont a) alpontjában meghatározott feltételek teljesítése nélkül 2027. december 31-éig részt vehet a közúti forgalomban.”
5. § A BM r. 7/A. §-ában a „jelzésekkel szerelhető fel.” szövegrész helyébe a „jelzést adó berendezéssel szerelt.” szöveg lép.
6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Dr. Pintér Sándor s. k.,
belügyminiszter
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
