• Tartalom

53/2025. (XII. 22.) BM rendelet

53/2025. (XII. 22.) BM rendelet

a belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló58/2015. (X. 27.) BM rendelet módosításáról

2025.12.23.

[1] A rendelet célja a rendvédelmi szervek hatékony feladatellátásának elősegítése az általuk használt gépjárművekre vonatkozó eltérő műszaki követelmények meghatározásával, illetve pontosításával.

[2] A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. § (3) bekezdés m) pont mb) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 66. § (1) bekezdés 2., 7. és 16. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 95. § 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró építési és közlekedési miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:

1. § (1) A belügyminiszter irányítása alá tartozó rendvédelmi szervek által üzemben tartott szolgálati járművekre, azok forgalomba helyezésére, időszakos vizsgálatára vonatkozó különös szabályokról szóló 58/2015. (X. 27.) BM rendelet (a továbbiakban: BM r.) 6. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A szolgálati jármű rögzített keresőlámpával felszerelhető, amely a jármű mozgása közben is működtethető.”

(2) A BM r. 6. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A szolgálati járműre felhelyezett megkülönböztető fény- és hangjelzést adó készülékkel a fényhatások többféle módon is elérhetőek. Az azonos működési elvű fényforrások számának a szolgálati jármű két egymással ellentétes oldalán meg kell egyezniük egymással, és azokat a szolgálati járműre szimmetrikusan kell felhelyezni, kivéve az első és hátsó szélvédő mögött vagy a szolgálati jármű tetején elhelyezett 1-1 db kiegészítő fényforrást.”

2. § A BM r. a következő 6/A. §-sal egészül ki:

„6/A. § (1) A szolgálati jármű ellátható csökkentett fényű, fényálcázott világító és fényjelző berendezéssel.

(2) A világító és fényjelző berendezés fényálcázott üzemmódba kapcsolásakor a szolgálati jármű helyzetjelző, tompított fényszóró, irányjelző, hátsó rendszámtábla-világító, féklámpa, elakadásjelző, távolsági fényszóró, ködlámpa, hátrameneti lámpa, várakozást jelző lámpa, méretjelző lámpa, utastér világító berendezésének működtetése nem kapcsolható, blokkolt állapotba kerül.

(3) A fényálcázott üzemmód a szolgálati jármű egymással ellentétes oldalán külön-külön kapcsolható megoldással biztosítható.

(4) Fényálcázott üzemmódban a szolgálati jármű közúti forgalomban nem vehet részt.

(5) A fényálcázott üzemmódot a szolgálati járműben úgy kell kialakítani, hogy a bekapcsolt fényálcázott üzemmódra beépített hangjelző berendezés által adott hangjelzés figyelmeztessen, ha a szolgálati jármű haladási sebessége eléri a 40 km/h-t.”

3. § A BM r. 7/B. § (10) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(10) Az (1) bekezdésben meghatározott követelmény alól a belügyminiszter felmentést adhat szervezetirányítói hatáskörben

a) a védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló 160/1996. (XI. 5.) Korm. rendelet alapján feladatot ellátó szolgálati jármű,

b) a felderítési, fedett vagy operatív tevékenységet végrehajtó szolgálati jármű,

c) a terrorelhárítási műveleti tevékenységet végrehajtó szolgálati jármű,

d) a megkülönböztető jelzés használatára nem jogosult motorkerékpár szolgálati jármű,

e) az állami vezetői juttatásokról szóló 275/2015. (IX. 21.) Korm. rendelet előírása szerint személyes gépkocsihasználatra biztosított szolgálati jármű,

f) a rendvédelmi feladatokat ellátó szervek hivatásos állományának szolgálati jogviszonyáról szóló 2015. évi XLII. törvény végrehajtásáról szóló 154/2015. (VI. 19.) Korm. rendelet 70. § (1) bekezdése szerint az országos parancsnok és az országos főigazgató részére személyes gépkocsihasználatra biztosított szolgálati jármű,

g) az 5000 km éves futásteljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő szolgálati jármű,

h) a 100 üzemóra éves teljesítményt a felmentést megelőző három év átlagában el nem érő szolgálati jármű,

i) a műszakilag nem, vagy nem gazdaságosan kivitelezhető telematikaieszköz-elhelyezéssel érintett szolgálati jármű, továbbá

j) a jármű tulajdonosa által megtiltott telematikaieszköz-elhelyezéssel érintett szolgálati jármű

esetében.”

4. § A BM r. 11. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„11. § (1) A 2016. március 18-a előtt forgalomba helyezett kényszerszállító jármű belső terének 2. melléklet szerinti megváltoztatása nem minősül a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló miniszteri rendelet szerinti átalakításnak.

(2) A 2016. március 18-a előtt forgalomba helyezett kényszerszállító jármű a 2. melléklet 1. pont e) és h) alpontjában, a 2. melléklet 2. pont e) és h) alpontjában, valamint a 2. melléklet 3. pont a) alpontjában meghatározott feltételek teljesítése nélkül 2027. december 31-éig részt vehet a közúti forgalomban.”

5. § A BM r. 7/A. §-ában a „jelzésekkel szerelhető fel.” szövegrész helyébe a „jelzést adó berendezéssel szerelt.” szöveg lép.

6. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Dr. Pintér Sándor s. k.,

belügyminiszter

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére