2025. évi LIII. törvény indokolás
2025. évi LIII. törvény indokolás
a ZalaZONE Alapítványról szóló 2025. évi LIII. törvényhez
2025.06.20.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A javaslat az egyes vagyonkezelő alapítványokról és az azoknak történő vagyonjuttatásról szóló 2020. évi CVI. törvény, a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló 2021. évi IX. törvény (a továbbiakban: KEKVA tv.), valamint Széchenyi István Egyetemért Alapítványról, a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány és a Széchenyi István Egyetem részére történő vagyonjuttatásról szóló 2020. évi XXXVIII. törvény módosítását tartalmazza.
A ZalaZONE tesztpálya mint nemzetközi szinten is egyedülálló tesztpálya, egy olyan nagyszabású kutatásfejlesztési projekt és innovációs ökoszisztéma amely már most is alkalmas önvezető járművek tesztelésére, de ahhoz, hogy Magyarország a járműipari innovációk és a mesterséges intelligencia kapcsolódó területein kiemelkedő szerepet érjen el, szükséges a tesztpálya tovább fejlesztése, és országos kiemelt központként történő kezelése. A tovább fejlesztéshez elengedhetetlen, hogy egyetemekkel, kutatóintézetekkel, állami fejlesztőkkel és magáncégekkel a jelenleginél is szélesebb körű együttműködéseket építsen fel, az energetikai, autóipari, agrár- és védelmi témájú kutatásokon keresztül.
Magyarország járműiparának, MI-iparának és ezek kutatás-fejlesztésének fellendítéséhez egy magas színvonalú, speciális tesztkörnyezetre van szükség. A ZalaZONE tesztpálya további fejlesztésével Magyarország jelentős szerepet vállal a járműipari innovációkban, fejlesztésekben és a mesterséges intelligencia ezzel összefüggő területein.
Mindezen célokhoz szükséges, hogy egy önálló, a ZalaZONE tesztpálya köré épülő struktúra alakuljon ki, amely mindezen célok elérésére koncentrál kizárólagosan.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A már végrehajtott, jelen törvénnyel meghaladott rendelkezések deregulációját biztosító rendelkezés.
2–3. §
A ZalaZONE Alapítvány közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány formájában történő létrehozásával kapcsolatos rendelkezéseket tartalmazza.
Az Országgyűlés a döntését arra tekintettel hozza meg, hogy
a) a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány (a továbbiakban: Alapítvány) kuratóriuma
aa) teljes körűen, korlátozás nélkül gyakorolja az alapítvány alapítói jogait, így az Alapítvány szétválásáról, az alapítványi vagyon megosztásáról hoz döntést, amelyre a KEKVA tv. 14/A. §-a biztosít lehetőséget,
ab) arról hoz döntést, hogy amennyiben a szükséges törvényi feltételek teljesülnek, úgy a közfeladat és az azt szolgáló vagyonrész más szervezeti keretben való működtetése jön számításba,
ac) szétválási döntése abban az esetben hatályosul, ha ahhoz a magyar állam is (csatlakozóként) hozzájárul és az Országgyűlés a közfeladat átvezetése érdekében szükséges jogalkotási lépéséket is megteszi,
b) ezzel az Alapítvány nem mond le sem a közfeladatról, sem az azt szolgáló vagyonról, illetve nem hagy fel a közfeladat ellátásával, továbbá a számára juttatott közfeladatot szolgáló vagyont a célnak megfelelően használja fel,
c) a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 3:45. § (1) bekezdése szerinti kiválás esetén a kiválással érintett vagyon ellenértékének a kérdése nem merül fel, ugyanakkor, a közfeladattal együtt átszálló vagyon célhoz kötött felhasználása folyamatosan biztosított.
Az Országgyűlés megállapítja, hogy a szétválási tervben részletezett vagyon, így különösen a ZalaZONE ökoszisztéma részét képező Tesztpályát fejlesztő APZ Kft. a KEKVA tv. 1. melléklet A) pontjában foglalt táblázat B:25 mező 4. pont c) alpontjában meghatározott járműipari innovációval kapcsolatos közfeladat, így különösen „a járműipari innovációk, fejlesztések összehangolásának előmozdítása, megvalósítása, és a kapcsolódó infrastrukturális, szervezeti, fejlesztési és beruházási célok biztosítása” közfeladat ellátását szolgálja és közvetlenül ahhoz rendelt vagyonelem.
A KEKVA tv. 14/A. §-a által biztosított szétválás során a Ptk. 3:45. § (1) bekezdésében meghatározott kiválás szabályait kell alkalmazni. A számviteli elszámolás során az Alapítvány a létrejövő új közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány részére átadott eszközöket a mérleg megfelelő eszközeinek csökkenéseként mutatja ki, amely egyidejűleg a saját tőkével, esetleg a kötelezettséggel szembeni csökkenésként kerül elszámolásra. Ezáltal az APZ Kft. részesedésének átadása az Alapítvány eredményére nem gyakorol hatást. Az APZ Kft. átértékelés alkalmazása nélkül kerül átadásra.
A kiválás keretében a ZalaZONE Alapítvány létesítésére és vagyonjuttatására a KEKVA tv. rendelkezéseivel összhangban állóan, a közfeladat hatékony és zavartalan, folyamatos ellátását biztosítva kerül sor. A ZalaZONE Alapítvány részére a vagyonjuttatásra célhoz kötötten kerül sor, amely a cél a ZalaZONE Alapítványnak jelen törvénnyel megállapított közfeladat ellátása. Ezzel egyidejűleg az Alapítvány az érintett közfeladat alól mentesül.
4. §, 1. melléklet
A KEKVA tv. 1. melléklet A) pontjában foglalt táblázat módosítása az Alapítvány közfeladatainak módosítása tekintetében, valamint az új ZalaZONE Alapítvány feltüntetésével.
5. §
Hatályba léptető rendelkezések.
6. §
Sarkalatossági záradék.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás