• Tartalom

6/2025. (II. 26.) BM rendelet indokolás

6/2025. (II. 26.) BM rendelet indokolás

a gyermekek táboroztatásának közegészségügyi feltételeiről szóló 6/2025. (II. 25.) BM rendelethez

2025.03.12.
Ezen indokolás a szabályozás jellegére figyelemmel – a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján – közzétételre kerül.
Az Országgyűlés elfogadta a gyermekek védelme érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvényt, amely módosította az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló törvény táboroztatásra vonatkozó rendelkezéseit, amellyel összefüggésben az egészségügyért felelős miniszter rendeletalkotásra kapott felhatalmazást. A gyermektáboroztatás közegészségügyi követelményeit szabályozó, jelenleg hatályos miniszteri rendeletek felülvizsgálata, aktualizálása, az esetleges átfedések megszüntetése vált szükségessé. A hatályos miniszteri rendeletek összevonásával új rendelet megalkotására került sor.
A rendelet rögzíti, hogy a táboroztatás szervezője a táboroztatásra jelentkezéskor tájékoztatni köteles a gyermek törvényes képviselőjét a tábor programjáról és a tárboroztatás során a gyermek részére biztosított ellátásokról (étkezés, szállás stb.) is.
A gyermektáborok szervezése és működése vonatkozásában olyan közegészségügyi és gyermekvédelmi szempontú szabályok kerültek meghatározásra, melyek a táborszervezés lehetőségének adminisztratív megkönnyítése mellett tovább növelik a gyermekek biztonságát a táborozások esetén.
Az egészségügyi hatósági és igazgatási tevékenységről szóló törvény alapján a közreműködő személyeknek és a szervezőknek hatósági erkölcsi bizonyítvánnyal kell igazolniuk a büntetlen előéletüket.
Így a gyermekek táboroztatási célnak megfelelő védelme érdekében a rendelet szabályozza azt is, hogy a gyermektáborok esetén mely alanyi kör minősül közreműködő személynek és szervezőnek.
Szervezőnek minősülnek mindazok a természetes személyek, akik mind a tábort és az összes kapcsolódó szolgáltatást, valamint az előre kialakított programterv szerinti foglalkozásokat megteremtik, megszervezik és lebonyolítják, vagy más személynek erre bármilyen formában (akár írásos, akár szóbeli) megbízást adnak.
A táboroztatás során a szervezők mellett a táborokban közreműködő személynek kell tekinteni mindazokat a természetes személyeket, akik előreláthatólag a tábor időtartama alatt a gyermekekkel közvetlen kapcsolatba kerülhetnek, és a tábor szervezésével és lebonyolításával összefüggő tevékenység végzésére irányuló jogviszonyban – legyen az megbízási, önkéntes vagy foglalkozási jogviszony – állnak, a programtervet végrehajtják, vagy a programterv végrehajtásában részt vesznek.
A programterv végrehajtása alatt a különböző előadások, foglalkozások és más szórakoztató programok végrehajtása értendő (amelyeket például animátorok, pedagógusok vezényelnek le és felügyelnek), továbbá a gyermekek – táboroztatás alatti – étkeztetését is, valamint minden olyan tevékenységet, ami a programterv és a tábor megvalósulását szolgálja (például portaszolgálat üzemelése), a programterv részének kell tekinteni, függetlenül attól, hogy a programtervről kiadott tájékoztatóban szerepel-e. A szabályozás tehát a gyermekekkel történő közvetlen kapcsolatba kerülés esélye alapján differenciál. Így amennyiben az a személy, aki a táborozás során közvetlen kapcsolatba kerül a gyermekekkel a programterv megvalósulása és végrehajtása során, köteles hatósági bizonyítvánnyal igazolni a büntetlen előélet tényét.
A rendeletben rögzítésre került az is, hogy a táborozás bejelentése a táborozás megkezdése előtti 3 héttel történjen.
Módosítás szükséges továbbá a nomád táborozásra vonatkozó előírások racionalizálása érdekében.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére