• Tartalom

2025. évi LXII. törvény indokolás

2025. évi LXII. törvény indokolás

az egyes törvényeknek a készpénzhasználattal összefüggő módosításáról szóló 2025. évi LXII. törvényhez

2025.07.01.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A törvény a készpénzhasználattal összefüggő módosításokat tartalmaz, annak érdekében, hogy a digitális fizetési lehetőségek egyre szélesebb körben történő elterjedése mellett továbbra is megmaradjon a készpénzes fizetés lehetősége; meghagyva ezzel az állampolgár döntési szabadságát. A törvény a természetes személyek magánjogviszonyaiban, áruk és szolgáltatások vásárlása esetére biztosítja a készpénzhasználat jogát.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A módosítás alapján a készpénzhasználat alól kivételt képeznek az online szolgáltatási szerződések, tekintettel arra, hogy a modern technikai megoldások számos olyan csatorna kialakítását tették lehetővé, ahol a személyes közreműködés mellőzése és a digitális technikák alkalmazása jelentős előnyt biztosít mind a vállalkozások, mind a természetes személy fogyasztók számára. A személyes találkozás elkerülése és a távoli elérés lehetősége hívta életre ezen szolgáltatási formákat, erre figyelemmel ezekben az esetekben a készpénzhasználat kötelező biztosítása indokolatlan. Kivételt képez továbbá az automatizált üzletben történő értékesítés, tekintettel arra, hogy a konstrukció megkerülhetetlen alapköve az, hogy ilyen esetben az üzlethelyiség kassza és kezelőszemélyzet nélküli működéssel rendelkezik.
A normaszöveg felsorolást ad a készpénzhasználat biztosításának módjára vonatkozóan, ennek megfelelően a készpénzhasználat biztosításának minősülhet az is, ha a vállalkozás a készpénzhasználatot a fogyasztó számára elérhető helyen vagy bankszámlára történő készpénzbefizetés, utánvétel vagy készpénzátutalási megbízás (sárga csekk) útján biztosítja. A javaslat rögzíti továbbá, hogy a készpénzes fizetési lehetőség biztosítására irányuló követelménynek az is megfelel, ha a kereskedő vagy szolgáltató a termékértékesítés vagy a szolgáltatás helyszínén biztosítja, hogy a specifikus a készpénz specifikus készpénz helyettesítő eszközre készpénzt helyezhet el, valamint azt készpénzre visszaválthatja.
2. §
A digitális fizetési megoldások dinamikus térnyerése, valamint a fogyasztók gyors, biztonságos és érintkezésmentes kiszolgálása iránti igény indokolttá teszi, hogy a már üzemeltetett automata berendezések mentesüljenek a készpénzfizetési lehetőség kötelező biztosítása alól.
3. §
A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény módosítása biztosítja, hogy a kereskedelmi tevékenység, a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató, valamint a kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységek vonatkozásában a fogyasztó a megvásárolt termék, illetve az igénybevett szolgáltatásért jogosult készpénzzel fizetni.
4. §
Jogtechnikai módosítás az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra tekintettel kihirdetett veszélyhelyzeti rendeletek törvényi szintre emeléséről szóló törvényben foglalt módosítással való ütközés megelőzése érdekében.
5. §
A szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló 2009. évi LXXVI. törvény módosítása biztosítja, hogy a törvény hatálya alá tartozó szolgáltatás igénybevétele során a fogyasztónak joga van a szolgáltatás ellenértékeként készpénzzel fizetni.
6. §
A módosítás egyértelműsíti, hogy a föld tulajdonjogának átruházása esetén az ellenérték készpénzzel történő megfizetése ügyvédi letétbe helyezéssel vagy közjegyzői bizalmi őrzésbe helyezés útján teljesíthető.
7. §
Hatályba léptető rendelkezés.
8. §
Jogharmonizációs záradék.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére