7/2025. (VIII. 11.) HM rendelet
7/2025. (VIII. 11.) HM rendelet
a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának szabályairól
[1] A fejezeti kezelésű előirányzatok és a központi kezelésű előirányzatok költségvetési kiadási előirányzatai felhasználásának szabályait a fejezetet irányító szerv vezetője az államháztartásért felelős miniszter egyetértésével kiadott rendeletben állapítja meg, vagy a már kiadott rendeletet az adott évi költségvetés elfogadását követően felülvizsgálja, és szükség szerint módosítja.
[2] A Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 1. melléklete szerint megállapított XIII. Honvédelmi Minisztérium fejezetbe sorolt fejezeti kezelésű előirányzatok és központi kezelésű előirányzatok költségvetési kiadási előirányzatait figyelembe véve, a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének és felhasználásának szabályairól szóló 5/2018. (III. 8.) HM rendelet felülvizsgálata és újraszabályozása szükséges.
[3] Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 109. § (5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet I. pont 13. alpontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 103. § 22. pontjában meghatározott feladatkörében eljáró nemzetgazdasági miniszterrel egyetértésben – a következőket rendelem el:
1. Bevezető rendelkezések
1. § E rendelet hatálya – a sport feladatokhoz kapcsolódó fejezeti kezelésű előirányzatok kivételével –
a) a Magyarország központi költségvetéséről szóló törvénynek (a továbbiakban: Kvtv.) a Honvédelmi Minisztérium (a továbbiakban: HM) fejezetében eredeti előirányzatként megállapított, valamint a módosított fejezeti kezelésű előirányzatokra, továbbá az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) alapján év közben megállapított új fejezeti kezelésű előirányzatokra,
b) a költségvetési évet megelőző évek Kvtv. szerinti, az a) pont szerinti költségvetési fejezetet irányító szerv vezetőjének irányítása alá rendelt fejezeti kezelésű előirányzatok a Kormány által e rendeletben foglalt célokra jóváhagyott maradványára, tekintet nélkül annak eredeti előirányzathoz való kapcsolódására vagy annak hiányára
2. § Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 109. § (5) bekezdése szerinti, a költségvetési kiadási előirányzatok terhére nyújtott költségvetési támogatásokra vonatkozó előírásokat az 1. melléklet tartalmazza.
3. § Az Ávr. 13. § (3) bekezdése szerinti szabályzat tartalmi elemeit a Honvédelmi Minisztérium Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló HM utasítás, a fejezeti kezelésű előirányzatok kezelésének feladatairól, az azokkal történő gazdálkodás szabályairól és a költségvetési támogatások biztosításának egyes kérdéseiről szóló HM utasítás, valamint a HM és az 1. melléklet szerinti kezelő szervezet belső rendelkezése tartalmazza.
4. § E rendelet alkalmazásában
1. alapkutatás: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 651/2014/EU rendelet (a továbbiakban: 651/2014/EU bizottsági rendelet) 2. cikk 84. pontja szerinti kutatás,
2. állami támogatás: az európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatásokkal kapcsolatos eljárásról és a regionális támogatási térképről szóló 37/2011. (III. 22.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Atr.) 2. § 1. pontja szerinti támogatás,
3. átlátható formában nyújtott támogatás: olyan támogatás, amely esetében a bruttó támogatási egyenérték kockázatelemzés nélkül előre, pontosan kiszámítható,
4. bruttó támogatási egyenérték: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 22. pontja szerinti érték,
5. diszkont kamatláb: az Atr. 2. § 3. pontja szerinti kamatláb,
6. egyedi támogatás: az Atr. 2. § 4. pontja szerinti támogatás,
7. egy és ugyanazon vállalkozás: az Atr. 2. § 5a. pontja szerinti vállalkozás,
8. eljárási innováció: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 97. pontja szerinti módszer alkalmazása,
9. elsődleges mezőgazdasági termelés: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 9. pontja szerinti termelés,
10. elszámolható költség: az Atr. 2. § 6. pontja szerinti költség,
11. észszerű nyereség: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 142. pontja szerinti nyereség,
12. halászati és akvakultúra-termékek: a halászati és akvakultúra-termékek piacának közös szervezéséről, az 1184/2006/EK és az 1224/2009/EK tanácsi rendelet módosításáról, valamint a 104/2000/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 11-i 1379/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 5. cikk a) és b) pontjában meghatározott termékek,
13. hatékony együttműködés: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 90. pontja szerinti együttműködés,
14. hivatásos csapat: olyan sportszervezet, amely hivatásos sportolót alkalmaz,
15. hivatásos sport: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 143. pontja szerinti sport,
16. hivatásos sportoló: olyan sportoló, aki jövedelemszerzési céllal, foglalkozásszerűen vagy más módon, ellenszolgáltatás fejében folytat sporttevékenységet. A sporttevékenységért nyújtott ellenszolgáltatásnak meg kell haladnia a részvételi költségeket, és a sportoló jövedelmének jelentős részét kell kitennie függetlenül attól, hogy a sportoló és az érintett sportvállalkozás kötött-e munka- vagy más, munkavégzésre irányuló szerződést. Nem minősül ellenszolgáltatásnak a sportrendezvényen való részvételhez kapcsolódó utazási és szállásköltségek megtérítése,
17. immateriális javak: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 30. pontja szerinti javak,
18. innovációs klaszter: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 92. pontja szerinti, önálló felek szervezett csoportja,
19. innovációs tanácsadás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 94. pontjában meghatározott feltételeknek megfelelő tanácsadás, segítségnyújtás és képzés,
20. innovációs támogató szolgáltatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 95. pontja szerinti szolgáltatás,
21. ipari kutatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 85. pontja szerinti kutatás,
22. kisvállalkozás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet I. melléklet 2. cikk (2) bekezdése szerint kisvállalkozásnak minősülő vállalkozás,
23. kedvezményezett: az Atr. 2. § 8. pontja szerinti alany,
24. kirendelés: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 98. pontja szerinti fogalom,
25. kis- és középvállalkozás: az Atr. 2. § 9. pontja szerinti vállalkozás,
26. kísérleti fejlesztés: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 86. pontja szerinti fejlesztés,
27. közzétételi kötelezettség: az Atr. 2. § 9c. pontja szerinti kötelezettség,
28. kultúrát és kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 53. cikke szerinti támogatás,
29. kutatási infrastruktúra: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 91. pontja szerinti infrastruktúra,
30. kutató-tudásközvetítő szervezet: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 83. pontja szerinti szervezet,
31. magasan képzett munkaerő: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 93. pontja szerinti munkaerő,
32. megvalósíthatósági tanulmány: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 87. pontja szerinti tanulmány,
33. mezőgazdasági termék: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 11. pontja szerinti termék,
34. mezőgazdasági termék feldolgozása: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 10. pontja szerinti tevékenység,
35. mezőgazdasági termék forgalmazása: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 8. pontja szerinti tevékenység,
36. működési eredmény: a beruházásnak a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 3. § (4) bekezdés 5. pontja szerinti hasznos élettartama alatt diszkontált bevételei, csökkentve a diszkontált működési költségekkel – így különösen személyi jellegű ráfordítás, anyagköltség, szerződéses szolgáltatás, a távközlés, az energia és a karbantartás költsége, bérleti díj, adminisztrációs költség, kivéve az olyan értékcsökkenési és a finanszírozási költséget, amelyet beruházási támogatásból már fedeztek – és – a támogatást nyújtó döntése alapján – a diszkontált észszerű nyereséggel, ha a számítás végeredménye pozitív, ellenkező esetben a működési eredmény értéke nulla,
37. nagyvállalkozás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 24. pontja szerinti vállalkozás,
38. nehéz helyzetben lévő vállalkozás: az Atr. 6. § (4a) és (4b) bekezdése szerinti vállalkozás,
39. nem védelmi célú felhasználás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 90a. pontja szerinti felhasználás,
40. SANI rendszer: az Atr. 2. § 14. pontja szerinti State Aid Notification Interactive rendszer,
41. sportlétesítmény és multifunkcionális szabadidős létesítmény: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 55. cikk (3) bekezdése szerinti létesítmény,
42. személyi jellegű ráfordítás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 88. pontja szerinti ráfordítás,
43. szervezési innováció: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 96. pontja szerinti innováció,
44. szokásos piaci feltételek: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 39a. pontja szerinti feltételek,
45. támogatás: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 1. pontja szerinti fogalom,
46. támogatási intenzitás: az Atr. 2. § 15. pontja szerinti intenzitás,
47. támogatástartalom: az Atr. 2. § 19. pontja szerinti tartalom,
48. támogatást nyújtó: az Atr. 2. § 18. pontja szerinti alany,
49. tárgyi eszköz: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 29. pontja szerinti eszköz,
50. tesztelési és kísérleti infrastruktúra: olyan létesítmények, berendezések, képességek és erőforrások, amelyeket elsősorban olyan vállalkozások, különösen kis- és középvállalkozások használnak, amelyek új vagy továbbfejlesztett termékek, eljárások és szolgáltatások kifejlesztése, valamint technológiák tesztelése és fejlesztése céljából igényelnek támogatást teszteléshez és kísérletezéshez, az ipari kutatás és kísérleti fejlesztés révén történő előrelépés érdekében,
51. visszafizetendő előleg: a 651/2014/EU bizottsági rendelet 2. cikk 21. pontja szerinti előleg.
2. Az állami támogatásokra vonatkozó közös szabályok
5. § (1) A támogatás nyújtásának feltétele, hogy a támogatási szerződés vagy támogatói okirat tervezete és tartalma szerinti támogatás
a) nem tartozik az Európai Unió működéséről szóló szerződés (a továbbiakban: EUMSZ) 107. cikk (1) bekezdésének hatálya alá,
b) a 651/2014/EU bizottsági rendelet hatálya alá tartozik, vagy
c) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet [a továbbiakban: (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet] szerinti támogatás.
(2) Ha a támogatás az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdésének hatálya alá tartozik, és az (1) bekezdés b) és c) pontja egyike sem teljesül rá nézve, akkor a támogatás Európai Bizottság irányába egyedi támogatásként történő előzetes bejelentése szükséges a SANI rendszeren keresztül a Támogatásokat Vizsgáló Iroda felé.
6. § Az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése szerinti állami támogatások esetében az 1. mellékletben foglalt táblázat
a) 5., 6., 8., 16. és 17. sora alapján az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet szerinti csekély összegű támogatás,
b) 5. és 6. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet
ba) 31. cikke szerinti képzési támogatás,
bb) 53. cikke szerinti kultúrát és kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás,
bc) 55. cikke szerinti sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatás,
c) 6. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 54. cikke szerinti audiovizuális alkotásokra vonatkozó támogatás,
d) 8. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet 55. cikke szerinti sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott támogatás,
e) 17. sora alapján a 651/2014/EU bizottsági rendelet
ea) 31. cikke szerinti képzési támogatás,
eb) 25. cikke szerinti kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás,
ec) 25e. cikke szerinti, az Európai Védelmi Alap (European Defence Fund) (a továbbiakban: EDF) vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program által támogatott projektek társfinanszírozásában érintett támogatás,
ed) 26. cikke szerinti kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás,
ee) 26a. cikke szerinti tesztelési és kísérleti infrastruktúrákra nyújtott beruházási támogatás,
ef) 27. cikke szerinti innovációs klaszterre nyújtott támogatás,
eg) 28. cikke szerinti kis- és középvállalkozásoknak nyújtott innovációs támogatás,
eh) 29. cikke szerinti eljárási és szervezési innovációs támogatás
nyújtható.
7. § (1) A 651/2014/EU bizottsági rendelet és az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó támogatás kizárólag átlátható formában nyújtott támogatásként nyújtható.
(2) A kedvezményezett köteles a támogatással kapcsolatos okiratokat és dokumentumokat a támogatási döntés meghozatala napjától számított legalább tíz évig megőrizni.
(3) Nem ítélhető meg támogatás
a) – a 3. alcím szerinti támogatás kivételével – azon szervezet részére, amely a támogatás odaítélésekor még nem tett eleget valamennyi, az Európai Bizottság európai uniós versenyjogi értelemben vett állami támogatás visszafizetésére kötelező, Magyarországnak címzett határozata alapján fennálló visszafizetési kötelezettségének,
b) – a 3. alcím szerinti támogatás kivételével – nehéz helyzetben lévő vállalkozás részére,
c) – a 6., 8. és 13. alcím szerinti támogatás kivételével – halászati és akvakultúra-termékek termeléséhez,
d) – a 6., 8., 13. alcím, valamint – ha a támogatás összegét nem a piacon vásárolt vagy forgalomba hozott termékek ára vagy mennyisége alapján határozzák meg − a 3. alcím szerinti támogatás kivételével − halászati és akvakultúra-termékek feldolgozásához és forgalmazásához,
f) mezőgazdasági termék feldolgozásához és mezőgazdasági termék forgalmazásához, ha
fa) a támogatás összege az elsődleges termelőktől beszerzett vagy érintett vállalkozások által forgalmazott ilyen termékek ára vagy mennyisége alapján kerül rögzítésre, vagy
fb) a támogatás az elsődleges termelőknek történő teljes vagy részleges továbbítástól függ,
g) exporttal kapcsolatos tevékenységhez, ha a támogatás az exportált mennyiségekhez, értékesítési hálózat kialakításához és működtetéséhez vagy az exporttevékenységgel összefüggésben felmerülő egyéb folyó kiadásokhoz közvetlenül kapcsolódik,
h) abban az esetben, ha azt import áru helyett hazai áru használatától teszik függővé,
i) olyan feltétellel, amely az európai uniós jog megsértését eredményezi.
(4) Ha a kedvezményezett a (3) bekezdés c)–f) pontja szerint kizárt ágazatok bármelyikében és ezektől eltérő egy vagy több ágazatban egyaránt végez tevékenységet, a 3. alcím szerinti támogatás akkor nyújtható a kedvezményezett részére ez utóbbi egyéb tevékenységhez, ha a kedvezményezett a tevékenységek szétválasztásával vagy számviteli elkülönítéssel biztosítja, hogy a (3) bekezdés c)–f) pontja szerint kizárt ágazatokban végzett tevékenységek ne részesüljenek a 3. alcím szerinti támogatásban.
(5) Nem minősül exporttámogatásnak az olyan támogatás, amellyel a kereskedelmi vásárokon való részvétel költségeihez vagy olyan tanulmányok vagy tanácsadói szolgáltatások költségeihez járulnak hozzá, amelyek valamely új vagy már meglévő terméknek új piacra történő bevezetéséhez szükségesek.
(6) A 651/2014/EU bizottsági rendelet alapján támogatás – a 4. alcím szerinti támogatás kivételével – csak akkor ítélhető meg, ha a kedvezményezett a 651/2014/EU bizottsági rendelet 6. cikk (2) bekezdésében meghatározott kötelező tartalmi elemeket tartalmazó támogatási kérelmét a projekt vagy beruházás megkezdése előtt írásban benyújtotta.
(7) Azonos vagy részben azonos azonosítható elszámolható költségek esetén az e rendelet szerinti támogatás abban az esetben halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy európai uniós forrásból származó állami támogatással, ha az nem vezet a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitás túllépéséhez.
(8) Az e rendelet szerinti támogatás különböző azonosítható elszámolható költségek esetén halmozható más, helyi, regionális, államháztartási vagy európai uniós forrásból származó állami támogatással.
(9) Az egy projekthez több forrásból igénybe vett összes állami támogatás – függetlenül attól, hogy annak finanszírozása európai uniós, országos, regionális vagy helyi forrásból történik – mértéke nem haladhatja meg az irányadó európai uniós állami támogatási szabályokban meghatározott támogatási intenzitást vagy támogatási összeget.
(10) Ha a 3. alcím szerinti, valamint a 651/2014/EU bizottsági rendelet 8. cikk (4) bekezdésében meghatározott támogatás nem rendelkezik azonosítható elszámolható költségekkel, a támogatás bármely egyéb, azonosítható elszámolható költségekkel rendelkező állami támogatással halmozható. Az azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező támogatás a csoportmentességi rendeletekben és az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb teljes finanszírozási határértékig bármilyen más, azonosítható elszámolható költségekkel nem rendelkező állami támogatással halmozható.
(11) A támogatási intenzitás kiszámítása során csak az elszámolható költségeket lehet figyelembe venni. Valamennyi felhasznált számadatot az adók és illetékek levonása előtt kell figyelembe venni. Ha a támogatást visszatérítendő formában nyújtják, a támogatás összegének a támogatástartalmat kell tekinteni.
(12) A több részletben kifizetett támogatást a támogatási döntés időpontja szerinti értékre kell diszkontálni a diszkont kamatláb alkalmazásával.
(13) Az általános forgalmi adó nem támogatható, kivéve, ha az általános forgalmi adóra vonatkozó nemzeti jogszabályok értelmében az nem igényelhető vissza.
8. § Az Atr. 18. § (2) bekezdés a) pontja szerint előzetesen be kell jelenteni az Európai Bizottság részére az egyedi támogatást, ha a támogatás összege
a) a kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító
aa) beruházási támogatás esetében meghaladja a projektenként 165 millió eurónak megfelelő forintösszeget, vagy
ab) működési támogatás esetében meghaladja a vállalkozásonként évente 82,5 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
b) audiovizuális alkotásokra vonatkozó támogatási programok esetén, támogatási programonként évente meghaladja az 55 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
c) kutatás-fejlesztési projekthez nyújtott támogatás esetén
ca) vállalkozásonként és projektenként meghaladja az 55 millió eurónak megfelelő forintösszeget, ha a projekt elszámolható költségeinek több mint fele az alapkutatás kategóriájába tartozó tevékenységgel kapcsolatban merül fel,
cb) vállalkozásonként és projektenként meghaladja a 35 millió eurónak megfelelő forintösszeget, ha a projekt elszámolható költségeinek több mint fele az ipari kutatás kategóriájába vagy együttesen véve az ipari kutatás és az alapkutatás kategóriájába tartozó tevékenységgel kapcsolatban merül fel,
cc) vállalkozásonként és projektenként meghaladja a 25 millió eurónak megfelelő forintösszeget, ha a projekt elszámolható költségeinek több mint fele a kísérleti fejlesztés kategóriájába tartozó tevékenységgel kapcsolatban merül fel,
cd) meghaladja az a)–c) pont szerinti összeg 200%-át és EUREKA-projekt vagy az EUMSZ 185. cikke vagy 187. cikke alapján létrehozott közös vállalkozás által megvalósított projekt vagy a 22. § (5) bekezdés b) pontjában meghatározott feltételeknek megfelelő projekt esetén,
ce) meghaladja az a)–d) pont szerinti összeg 150%-át, ha a kutatás-fejlesztési projekthez a támogatást visszafizetendő előleg formájában nyújtják, amelyet a bruttó támogatási egyenérték kiszámításához használt módszertan hiánya esetén az elszámolható költségek százalékában kell kifejezni, továbbá, ha az intézkedés biztosítja, hogy a projekt észszerű és prudenciális megfontolások alapján megállapított, sikeres befejezése esetén az előleg legalább a támogatás odaítélésekor irányadó diszkont kamatláb szerint számított kamattal megnövelve kerül visszafizetésre,
cf) kutatási tevékenységet előkészítő megvalósíthatósági tanulmányhoz nyújtott támogatás esetén tanulmányonként meghaladja a 8,25 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
d) az EDF vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program által támogatott projektek társfinanszírozásában érintett támogatás esetén vállalkozásonként és projektenként meghaladja a 80 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
e) a kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás esetén infrastruktúránként meghaladja a 35 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
f) tesztelési és kísérleti infrastruktúrára nyújtott beruházási támogatás esetén infrastruktúránként meghaladja a 25 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
g) innováció klaszterek támogatása esetében, klaszterenként meghaladja a 10 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
h) kis- és középvállalkozásoknak nyújtott innovációs támogatás esetén vállalkozásonként és projektenként meghaladja a 10 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
i) eljárási és szervezési innováció támogatása esetén vállalkozásonként és projektenként meghaladja a 12,5 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
j) képzési támogatás esetén képzési projektenként meghaladja a 3 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
k) sportlétesítményekre és multifunkcionális szabadidős létesítményekre nyújtott
ka) beruházási támogatás esetén projektenként meghaladja a 33 millió eurónak megfelelő forintösszeget, vagy a projekt teljes költsége a 110 millió eurónak megfelelő forintösszeget,
kb) működési támogatás esetén támogatási programonként évente meghaladja a 2,2 millió eurónak megfelelő forintösszeget.
9. § (1) A támogató köteles adatot szolgáltatni a Támogatásokat Vizsgáló Iroda mint az állami támogatások európai uniós versenyszempontú vizsgálatáért felelős szervezet részére a 651/2014/EU bizottsági rendelet 9. cikke szerinti közzététel céljából a 4–14. alcím hatálya alá tartozó, 100 ezer eurónak megfelelő forintösszeget meghaladó egyedi támogatásról.
(2) A támogatást nyújtó kötelező adatszolgáltatásának, illetve a közzétételi kötelezettségének módját az Atr. 18/A–18/D. §-a szabályozza.
10. § E rendelet alapján
a) a 4–14. alcím szerinti támogatások esetén 2027. június 30-ig,
b) a 3. alcím szerinti csekély összegű támogatások esetén 2031. június 30-ig
lehet támogatási döntést hozni.
3. Csekély összegű támogatás
11. § (1) A kedvezményezett és a vele egy és ugyanazon vállalkozásnak minősülő vállalkozások részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet hatálya alá tartozó, bármely három év során Magyarországon odaítélt csekély összegű támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) bruttó támogatástartalma nem haladhatja meg a 300 ezer eurónak megfelelő forintösszeget, figyelembe véve az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 3. cikk (8) és (9) bekezdését.
(2) A kedvezményezettnek az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdése figyelembevételével – az ott meghatározott feltételek teljesítésének megállapítására alkalmas módon – nyilatkoznia kell a részére a támogatás odaítélését megelőző 3 év – háromszor 365 nap – során nyújtott csekély összegű támogatások támogatástartalmáról.
(3) A támogatást nyújtó a kedvezményezett részére az (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet 7. cikk (4) bekezdésével összhangban igazolást állít ki a támogatás összegéről bruttó támogatási egyenértékben kifejezve és annak csekély összegű jellegéről, közvetlenül utalva az (EU) 2023/2831 bizottsági rendeletre.
(4) A támogatás – a Bizottság 2023. december 13-i (EU) 2023/2832 rendelete alapján nyújtott támogatás kivételével – más csekély összegű támogatásokról szóló rendeletek alapján nyújtott csekély összegű támogatással az (1) bekezdésben meghatározott értékhatárig halmozható.
(5) A támogatás halmozható azonos elszámolható költségek vagy azonos kockázatfinanszírozási célú intézkedés vonatkozásában nyújtott állami támogatással, ha a halmozás következtében az odaítélt támogatások nem lépik túl a csoportmentességi rendeletekben vagy az Európai Bizottság jóváhagyó határozatában meghatározott legmagasabb támogatási intenzitást vagy összeget.
4. A kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás
12. § (1) A kultúrát és a kulturális örökség megőrzését előmozdító támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) működési támogatásként, beruházási támogatásként – ideértve az infrastruktúra építését, bővítését vagy korszerűsítését – vagy zenei és irodalmi alkotások kiadásához nyújtott támogatásként nyújtható.
(2) Támogatás – a nyomtatott vagy elektronikus formában közzétett sajtótermék és magazin kivételével – a következőkhöz nyújtható:
a) múzeum, levéltár, könyvtár, művészeti és kulturális központ vagy kulturális tér, színház, filmszínház, operaház, koncertterem, egyéb élő előadásokat bemutató szervezet, filmművészeti örökséggel foglalkozó intézmény és egyéb hasonló művészeti és kulturális infrastruktúra, szervezet és intézmény,
b) tárgyi kulturális örökség, régészeti lelőhely, emlékmű, történelmi emlékhely és épület, a kulturális örökséghez kapcsolódó természeti örökség, kulturális vagy természeti örökséggé nyilvánított örökség,
c) a szellemi kulturális örökség valamennyi formája, különösen a népi hagyományok, kézművesség,
d) művészeti vagy kulturális esemény, előadás, fesztivál, kiállítás és hasonló kulturális tevékenység,
e) kulturális és művészeti oktatási tevékenység, a kulturális kifejezésmódok sokfélesége védelmének és támogatásának jelentőségét tudatosító oktatási és társadalmi célú figyelemfelhívó programok, ideértve az új technológiák alkalmazását is ezen célokra, vagy
f) zenei és irodalmi alkotások írása, szerkesztése, gyártása, terjesztése, digitalizálása, kiadása és fordítása.
13. § (1) Beruházási támogatás keretében a tárgyi eszközök és az immateriális javak következő költségei számolhatók el:
a) az infrastruktúra építésének, korszerűsítésének, bővítésének, megvásárlásának, megőrzésének és fejlesztésének költsége, ha az infrastruktúra időbeli vagy térbeli kapacitását évente legalább 80%-ban kulturális célra használják,
b) a kulturális örökség megszerzésének költsége, ideértve a kulturális örökség bérletének, birtokátruházásának és a kulturális örökség áthelyezésének költségeit is,
c) a tárgyi és szellemi kulturális örökség védelmének, megőrzésének, újjáépítésének és helyreállításának költsége, különösen a megfelelő körülmények között történő tárolás költsége, a speciális eszközök, anyagok használatából fakadó többletköltség, valamint a dokumentációs, kutatási, digitalizálási és publikációs költség,
d) a közönség kulturális örökséghez való hozzáférésének javítását szolgáló intézkedések költsége, különösen a digitalizálással és más új technológiákkal, a speciális szükségletű személyek hozzáférési lehetőségeinek javításával kapcsolatos, valamint a prezentációk, programok és látogatók tekintetében a kulturális sokszínűség elősegítésével kapcsolatos költség vagy
e) a kulturális projektek és tevékenységek, együttműködési és csereprogramok, valamint ösztöndíjak költsége, ideértve a kiválasztási eljárás, a marketing és a projekt eredményeként közvetlenül felmerülő költségeket is.
(2) Beruházási támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg az elszámolható költség és a beruházás megvalósításából származó működési eredmény különbségét, azzal, hogy az infrastruktúra üzemeltetője – a támogatást nyújtó döntésétől függően – jogosult észszerű nyereséget szerezni.
(3) A működési eredmény mértékét
a) megalapozott előrejelzések alapján előzetesen vagy
b) visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag
kell levonni.
14. § (1) Működési támogatás keretében elszámolható
a) a kulturális intézmény vagy örökségi helyszín állandó vagy időszakos tevékenységéhez kapcsolódó, a szokásos üzletmenetben felmerülő költség,
b) a kulturális és művészeti oktatási tevékenység költsége és a kulturális kifejezésmódok sokfélesége védelmének és előmozdításának fontosságát tudatosító oktatási és társadalmi célú figyelemfelhívó programok népszerűsítésének költsége – ideértve az új technológiák ezen célokra történő alkalmazásának költségét is –,
c) a közönség kulturális intézményhez vagy örökségi helyszínhez és tevékenységhez való hozzáférésének javítását szolgáló költség – ideértve a digitalizálással, egyéb új technológiákkal és a fogyatékkal élő személyek hozzáférési lehetőségeinek javításával kapcsolatos költséget is –,
d) közvetlenül a kulturális projekthez vagy tevékenységhez kapcsolódó működési költség
da) az ingatlanok és kulturális helyszínek bérletének, lízingjének költsége,
db) a kulturális projektekhez vagy tevékenységekhez közvetlenül kapcsolódó utazási, anyag- és felszerelési költség,
dc) a kiállítások és díszletek építészeti elemeinek költsége,
dd) az eszközökhöz, szoftverekhez és felszerelésekhez igénybe vett hitel vagy lízing költsége,
de) az eszközök, szoftverek, felszerelések amortizációja és a finanszírozási költség, ha e költséget nem fedezte beruházási támogatás,
df) szerzői jogi védelem alatt álló alkotásokhoz és egyéb kapcsolódó szellemi tulajdonjogi védelem alatt álló tartalmakhoz való hozzáférésre vonatkozó jogokkal kapcsolatos költség,
dg) a marketing költsége,
dh) a projekt vagy tevékenység eredményeként közvetlenül felmerült költség,
e) a kulturális intézmény, örökségi helyszín vagy projekt személyi jellegű ráfordítása vagy
f) a külső tanácsadással és külső szolgáltatók által biztosított támogató szolgáltatásokkal kapcsolatos, közvetlenül a projekt eredményeként felmerülő költség.
(2) Működési támogatás esetén a támogatás összege nem haladhatja meg a támogatással érintett időszakban keletkező működési veszteséget, ideértve az észszerű nyereséget is.
(3) A működésből származó veszteség és az észszerű nyereség összegét
a) előzetesen, megalapozott előrejelzések alapján vagy
b) visszafizetési mechanizmus alkalmazásával utólag
kell meghatározni.
15. § A 2,2 millió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó beruházási vagy működési támogatás esetén a támogatás összege a 13. § (2) és (3) bekezdésében, valamint a 14. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott módszerek alkalmazásától eltérően is meghatározható, azzal, hogy a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 80%-át.
16. § (1) A 12. § (2) bekezdés f) pontja szerinti támogatás esetén
a) a támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 70%-át, vagy
b) a támogatás összege nem haladhatja meg az elszámolható költségek és a projektből származó bevételek jelenértékének különbségét, azzal, hogy a bevételeket az elszámolható költségekből előzetesen vagy visszakövetelési mechanizmus alkalmazásával kell levonni.
(2) A 12. § (2) bekezdés f) pontja szerinti támogatás keretében a zenei és irodalmi kiadói költségek számolhatók el:
a) a szerző díjazása, ideértve a szerzői joggal kapcsolatos költséget is,
b) a fordító díjazása,
c) a szerkesztő díjazása,
d) az egyéb szerkesztési költség, ideértve a korrektúrázás, javítás, lektorálás, tördelés költségét is,
e) az elrendezés és nyomdai előkészítés költsége és
f) a nyomtatás, terjesztés, digitalizálás vagy elektronikus közzététel költsége.
5. Audiovizuális alkotásokra vonatkozó támogatási programok
17. § (1) Az audiovizuális alkotásokra vonatkozó támogatási programok szerinti támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) kulturális termékre irányuló, forgatókönyvíráshoz, fejlesztéshez, gyártáshoz, terjesztéshez és promócióhoz biztosított támogatási programokra nyújtható.
(2) A támogatás a következő formában nyújtható:
a) audiovizuális alkotások gyártásához nyújtott támogatás,
b) gyártás-előkészítési támogatás, valamint
c) terjesztési célú támogatás.
(3) A támogatás nyújtása a területhez kötött ráfordítási kötelezettségektől függetlenül megállapítható.
(4) A támogatás keretében
a) gyártási támogatás esetében: az audiovizuális alkotások gyártásának teljes költsége, beleértve a fogyatékossággal élő személyeket segítő akadálymentesítéssel kapcsolatos költségeket,
b) gyártás-előkészítési támogatás esetében: a forgatókönyvírással és az audiovizuális alkotások fejlesztésével kapcsolatos költségek,
c) terjesztési célú támogatás esetében: az audiovizuális alkotások terjesztésével és promóciójával kapcsolatos költségek
számolhatók el.
(5) Az audiovizuális alkotások gyártására vonatkozó támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át, kivéve
a) az egynél több tagállamban készülő, több tagállambeli producerrel dolgozó produkciók esetében, ahol a költségek legfeljebb 60%-a,
b) ha nehezen megvalósítható vagy terjeszthető audiovizuális alkotás, valamint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet OECD Fejlesztési Támogatási Bizottságának DAC listáján feltüntetett országokat érintő koprodukció, amely esetben a költségek 100%-a
számolható el.
(6) A gyártás-előkészítésre vonatkozó támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 100%-át. Amennyiben az elkészült forgatókönyv vagy projekt alapján végül audiovizuális alkotást készítenek, akkor a gyártás-előkészítési költségeket bele kell számítani a teljes költségvetésbe, és figyelembe kell venni a támogatási intenzitás kiszámításakor. A terjesztésre vonatkozó támogatási intenzitás mértéke megegyezik a gyártásra vonatkozó támogatási intenzitáséval.
(7) A támogatás nem korlátozható meghatározott gyártási tevékenységekre vagy a gyártási lánc egyes elemeire. Ezen alcím alapján nem nyújtható támogatás filmstúdió infrastruktúrájára.
(8) A támogatás nem korlátozható a magyar állampolgárokra, és nem követelhető meg a kedvezményezettektől, hogy a magyar jogszabályok szerint alapított vállalkozásként működjenek.
6. Képzési támogatás
18. § (1) A képzési támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) a kötelező nemzeti képzési előírásoknak való megfeleléshez, valamint támogatott beruházás esetén a beruházás alapvető működtetéséhez szükséges képzéshez nem nyújtható.
(2) Az elszámolható költségek a következők:
a) az oktatók személyi jellegű ráfordításai azokra az órákra vonatkozóan, amikor az oktatók részt vesznek a képzésen,
b) az oktatóknak és a képzés résztvevőinek a közvetlenül a képzési projekthez kapcsolódó működési költségei, például a közvetlenül a projekthez kapcsolódó útiköltség és szállásköltség, anyagok és fogyóeszközök, az eszközök és berendezések értékcsökkenése, kizárólag a képzési projekt céljaira való használatuk mértékéig,
c) a képzési projekthez kapcsolódó tanácsadás költségei,
d) a képzés résztvevőinek személyi jellegű ráfordításai és az általános közvetett költségek, az adminisztrációs költségek, bérleti díj, rezsiköltségek, azokra az órákra vonatkozóan, amikor a képzés résztvevői részt vesznek a képzésen.
(3) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át. A támogatási intenzitás az elszámolható költségek 70%-ának megfelelő maximális támogatási intenzitásig növelhető:
a) megváltozott munkaképességű vagy hátrányos helyzetű munkavállalóknak biztosított képzés esetében 10 százalékponttal,
b) középvállalkozásoknak nyújtott támogatás esetében 10 százalékponttal, kisvállalkozásoknak nyújtott támogatás esetében pedig 20 százalékponttal.
7. Sportlétesítmények és multifunkcionális szabadidős létesítmények támogatása
19. § (1) A sportlétesítményhez és multifunkcionális szabadidős létesítményhez nyújtott támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás)
a) beruházási támogatásként sportlétesítmény és multifunkcionális szabadidős létesítmény építéséhez, bővítéséhez vagy korszerűsítéséhez,
b) működési támogatásként sportlétesítmény működéséhez
nyújtható.
(2) A sportlétesítmény nem szolgálhatja egyetlen hivatásos sportcélú használó igényeinek kielégítését. A létesítmény időbeli kapacitását éves szinten legalább 20%-ban más sportcélú hivatásos vagy amatőr használóknak kell igénybe venniük. Amennyiben a létesítményt egyidejűleg veszi igénybe több használó, az időbelikapacitás-kihasználás megfelelő hányadát kell figyelembe venni.
(3) A multifunkcionális szabadidős létesítmény többfunkciós jellegű, különösen kulturális és szabadidős szolgáltatásokat nyújtó szabadidős létesítmény, kivéve a szabadidőparkokat és a szállodai létesítményeket.
(4) A sportlétesítményhez és a multifunkcionális szabadidős létesítményhez több felhasználó számára, átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell hozzáférést biztosítani. A beruházási költségeket legalább 30%-ban finanszírozó vállalkozások kedvezőbb feltételek mellett kedvezményes hozzáférési lehetőséget kaphatnak, feltéve, hogy e feltételeket nyilvánossá teszik.
(5) Amennyiben a sportlétesítményt hivatásos sportegyesületek használják, a tagállamoknak biztosítaniuk kell a sportlétesítmény használatáért felszámított árak nyilvános elérhetőségét.
(6) A sportlétesítmény vagy multifunkcionális szabadidős létesítmény megépítésének, korszerűsítésének és/vagy működtetésének koncesszióba adását vagy egyéb módon harmadik félre bízását nyílt, átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell végezni, a vonatkozó közbeszerzési szabályok kellő figyelembevételével.
(7) Beruházási támogatás esetében az elszámolható költségek a tárgyi eszközökre és az immateriális javakra irányuló beruházási költségek.
(8) A működési támogatás esetében az elszámolható költségek a létesítmény által nyújtott szolgáltatások működési költségei. E működési költségek közé tartoznak az olyan költségek, mint a személyi jellegű ráfordítások, az anyagköltségek, a szerződéses szolgáltatások, a távközlés, az energia és a karbantartás költségei, a bérleti díjak, az adminisztrációs költségek stb., de nem tartoznak bele az értékcsökkenési és a finanszírozási költségek, ha azokat beruházási támogatásból fedezték.
(9) Beruházási támogatás esetében a támogatási összeg nem haladhatja meg az elszámolható költségeknek és a beruházás működési eredményének a különbségét. A működési eredményt az elszámolható költségekből megalapozott előrejelzések alapján előzetesen vagy visszakövetelési mechanizmus alkalmazásával utólag kell levonni.
(10) Sportlétesítményekre irányuló működési támogatás esetében a támogatási összeg nem haladhatja meg az adott időszak során keletkezett működési veszteséget. A működésből származó veszteség összegét előzetesen, megalapozott előrejelzések alapján vagy visszakövetelési mechanizmus alkalmazásával utólag kell meghatározni.
(11) A 2,2 millió eurónak megfelelő forintösszeget meg nem haladó támogatások esetében a maximális támogatási összeg – a (9) és (10) bekezdésben rögzített módszer alkalmazásának alternatívájaként – az elszámolható költségek 80%-ában is megállapítható.
8. Kutatás-fejlesztési projektekhez nyújtott támogatás
20. § (1) A kutatás-fejlesztési projekthez nyújtott támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) a (2) bekezdés szerinti kategóriába tartozó kutatás-fejlesztési projekthez nyújtható, beleértve a Horizont 2020 keretprogram vagy a Horizont Európa keretprogram keretében kiválósági pecsét minőségi védjegyben részesült kutatás-fejlesztési projekteket, továbbá a társfinanszírozott kutatás-fejlesztési projekteket és a társfinanszírozott partnerség létrehozására irányuló projekteket is.
(2) A kutatás-fejlesztési projekt kategóriái:
a) alapkutatás,
b) ipari kutatás,
c) kísérleti fejlesztés,
d) megvalósíthatósági tanulmány.
(3) Ha egy projekt több tevékenységet foglal magában, az egyes tevékenységeket be kell sorolni a (2) bekezdés szerinti kutatás-fejlesztési kategóriák közé.
21. § (1) Az elszámolható költségeket a kutatás-fejlesztési projekt valamely meghatározott kategóriájához kell rendelni.
(2) A 20. § (2) bekezdés a)–c) pontjában meghatározott projekt esetén a támogatás keretében elszámolható
a) a kutatók, technikusok és egyéb kisegítő személyzet személyi jellegű ráfordítása a projektben való foglalkoztatásuk mértékéig,
b) az eszközök, berendezések költsége a projekt céljaira való használatuk mértékéig és idejére, azzal, hogy ahol ezeket az eszközöket és felszereléseket nem a teljes élettartamuk alatt használják a projekthez, csak az általános számviteli elvek alapján elfogadott, a projekt idejére számított amortizációs költségek számolhatók el,
c) az épületek és a földterület költsége a projekt céljaira való használatuk mértékéig és idejére, azzal, hogy az épületek esetén csak az általános számviteli elvek alapján elfogadott, a projekt idejére számított amortizációs költségek, földterület esetén a kereskedelmi, illetve a ténylegesen felmerülő beruházási költségek számolhatók el,
d) a szerződéses kutatás, a külső forrásokból szokásos piaci feltételek mellett megvásárolt vagy licencia tárgyát képező műszaki ismeretek és szabadalmak költsége, valamint a tanácsadás és hasonló szolgáltatások költsége, ha azokat kizárólag a projekthez veszik igénybe,
e) a további általános és egyéb működési költség, beleértve az anyagok, a fogyóeszközök és hasonló termékek költségeit, amelyek közvetlenül a projekt folyamán merülnek fel.
(3) A (2) bekezdés e) pontja szerinti költségek – a 651/2014/EU bizottsági rendelet 7. cikk (1) bekezdés harmadik fordulatának sérelme nélkül – egyszerűsített költségelszámolás alapján közvetett költségként is megállapíthatók, ha azokat világos, konkrét és aktuális dokumentumokkal támasztják alá. A közvetett költségek mértéke nem haladhatja meg a (2) bekezdés a)–d) pontja szerinti elszámolható költségek összegének 20%-át.
(4) A 20. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott projekt esetén a támogatás keretében a megvalósíthatósági tanulmány költsége számolható el.
22. § (1) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg
a) alapkutatás esetén az elszámolható költségek 100%-át,
b) ipari kutatás esetén az elszámolható költségek 50%-át,
c) kísérleti fejlesztés esetén az elszámolható költségek 25%-át,
d) megvalósíthatósági tanulmány esetén az elszámolható költségek 50%-át.
(2) A támogatási intenzitást külön kell megállapítani az egyes kedvezményezettekre, ideértve az (5) bekezdés a) pont ab) alpontja és b) pont bb) alpontja szerinti együttműködési projektben részt vevőket is.
(3) Ipari kutatás, kísérleti fejlesztés és megvalósíthatósági tanulmány esetén az (1) bekezdés szerinti támogatási intenzitás középvállalkozás esetén 10 százalékponttal, kisvállalkozás esetén 20 százalékponttal növelhető.
(4) Ipari kutatás és kísérleti fejlesztés esetén az (1) bekezdés szerinti támogatási intenzitás a (3) bekezdésben foglalt mértéken felül legfeljebb az elszámolható költségek 80%-áig növelhető nagyvállalkozás esetén is, oly módon, hogy az (5) bekezdés a) és b) pontja együttesen nem alkalmazható.
(5) Ipari kutatás és kísérleti fejlesztés esetén a támogatási intenzitás
a) 15 százalékponttal növelhető, ha
aa) a projekt az Atr. 25. § (1) bekezdése szerinti területen valósul meg,
ab) a projekt hatékony együttműködést foglal magában, és legalább egy kis- és középvállalkozás bevonásával vagy legalább két tagállamban vagy egy tagállamban és egy, az EGT-megállapodásban szerződő fél között zajlik, és egyik vállalkozás sem viseli az elszámolható költségek több, mint 70%-át, vagy a projekt legalább egy olyan kutató-tudásközvetítő szervezet bevonásával zajlik, amely egymagában vagy más hasonló szervezetekkel közösen az elszámolható költségek legalább 10%-át viseli, és jogosult közzétenni saját kutatási eredményeit,
ac) a projekt eredményeit széles körben terjesztik konferenciák, publikációk, nyílt hozzáférésű adattárak, ingyenes vagy nyílt forráskódú szoftverek útján, vagy
ad) a kedvezményezett vállalja, hogy a projekt szellemitulajdon-jogok által védett kutatási eredményeire vonatkozó hasznosítási engedélyeket késedelem nélkül bocsát rendelkezésre piaci áron, megkülönböztetésmentes és nem kizárólagos módon az EGT-n belül érdekelt felek használatára;
b) 25 százalékponttal növelhető, ha
ba) olyan nyílt felhívás alapján került kiválasztásra a projekt, melynek célja, hogy az legalább három tagállam vagy az EGT-megállapodásban szerződő fél közösen tervezett projektjének részét képezze,
bb) a projekt legalább két – nagyvállalkozás esetén három – tagállamban vagy az EGT-megállapodásban szerződő fél területén működő vállalkozások hatékony együttműködését foglalja magában, és
bc) az a) pont ac) vagy ad) alpontja szerinti feltétel teljesül, azzal, hogy az a) pont ac) alpontja esetén az eredmények széles körű terjesztésének legalább három tagállamban vagy az EGT-megállapodásban szerződő fél területén kell megvalósulnia.
9. Az EDF vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program által támogatott projektek társfinanszírozásában érintett támogatás
23. § (1) Az EDF vagy az az európai védelmi ipari fejlesztési program által támogatott projektek társfinanszírozásában érintett támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) az Európai Védelmi Alap vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program által finanszírozott, az Európai Védelmi Alap vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program szabályaival összhangban értékelt, rangsorolt és kiválasztott kutatás-fejlesztési projekt társfinanszírozásához nyújtható.
(2) A támogatott projekt elszámolható költségei az Európai Védelmi Alap vagy az európai védelmi ipari fejlesztési program szabályai szerint elszámolható költségek.
(3) A teljes közfinanszírozás elérheti a projekt elszámolható költségeinek 100%-át, ami azt jelenti, hogy a projekt uniós finanszírozással nem fedezett költségei állami támogatásból fedezhetők.
(4) Amennyiben a kedvezményezett által kapott támogatás intenzitása meghaladja azt a maximális támogatási intenzitást, amelyben a 22. § alapján részesülhetett volna, a kedvezményezettnek a támogatást nyújtó hatóság részére a projektből származó szellemitulajdon-jogok vagy prototípusok nem védelmi célú felhasználásáért piaci árat kell fizetnie. A támogatást nyújtó hatóság részére az ilyen jellegű felhasználásért fizetendő maximális összeg semmilyen esetben sem haladhatja meg a kedvezményezett által kapott támogatás és azon maximális támogatási összeg közötti különbséget, amelyet a kedvezményezett a 22. § alapján a számára engedélyezett maximális támogatási intenzitás alkalmazásával kaphatott volna.
10. Kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás
24. § (1) A kutatási infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) gazdasági tevékenység folytatására használt kutatási infrastruktúra építéséhez és korszerűsítéséhez nyújtható.
(2) A támogatás keretében a tárgyi eszközök és az immateriális javak költsége számolható el.
(3) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át, amely 60%-ig növelhető, ha a kutatási infrastruktúrát legalább két tagállam finanszírozza, vagy azt európai uniós szinten minősítik és választják ki.
(4) A kutatási infrastruktúra üzemeltetéséért vagy használatáért szokásos piaci árat kell fizetni.
(5) A kutatási infrastruktúrának több felhasználó számára hozzáférhetőnek kell lennie, és a hozzáférést átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell biztosítani.
(6) A kutatási infrastruktúra beruházási költségeit legalább 10%-ban finanszírozó vállalkozás kedvezőbb feltételekkel járó kedvezményes hozzáférési lehetőséget kaphat. A túlkompenzáció elkerülése érdekében a hozzáférési lehetőségnek arányban kell állnia a beruházási költséghez való hozzájárulás mértékével, és a hozzáférés feltételeit közzé kell tenni.
(7) Ha a kutatási infrastruktúra gazdasági és nem gazdasági tevékenységre vonatkozóan egyaránt részesül közfinanszírozásban, az egyes tevékenységekhez kapcsolódó finanszírozást, költségeket és az azokból származó bevételeket külön kell elszámolni, következetesen alkalmazott és objektíven indokolható számviteli elvek alapján. Ebben az esetben a (3) bekezdés szerinti maximális támogatási intenzitás túllépésének elkerülése érdekében ellenőrzési és visszakövetelési mechanizmust kell alkalmazni arra az esetre vonatkozóan, ha a gazdasági tevékenység részaránya nagyobb, mint az a támogatás odaítélésekor megállapításra került.
11. Tesztelési és kísérleti infrastruktúrákra nyújtott beruházási támogatás
25. § (1) A tesztelési és kísérleti infrastruktúrához nyújtott beruházási támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) keretében a tárgyi eszközökre és az immateriális javakra irányuló beruházási költség számolható el.
(2) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 25%-át.
(3) A támogatási intenzitás
a) középvállalkozások esetében 10 százalékponttal, kisvállalkozások esetében 20 százalékponttal növelhető,
b) további 10 százalékponttal növelhető a legalább két tagállam által közfinanszírozásban részesített, határokon átnyúló tesztelési és kísérleti infrastruktúra vagy az uniós szinten minősített és kiválasztott tesztelési és kísérleti infrastruktúra esetén,
c) további 5 százalékponttal olyan tesztelési és kísérleti infrastruktúra esetén, amelyet a tényleges teljes éves kapacitás legalább 80%-ában kis- és középvállalkozások használnak.
(4) Az infrastruktúra üzemeltetéséért vagy használatáért szokásos piaci árat kell fizetni, azzal, hogy annak hiányában a költségeket és az észszerű nyereséget magában foglaló árat kell felszámítani.
(5) A tesztelési és kísérleti infrastruktúrához való hozzáférésre és az infrastruktúra beruházási költségeit legalább 10%-ban finanszírozó vállalkozás esetén a 24. § (5) és (6) bekezdésében foglaltak megfelelően alkalmazandók.
12. Innovációs klaszterre nyújtott támogatás
26. § (1) Az innovációs klaszterhez nyújtott támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) a klaszter tulajdonosának beruházási támogatásként nyújtható.
(2) Ha a tulajdonos és az üzemeltető nem azonos, az innovációs klaszter üzemeltetője kizárólag önálló jogi személyiséggel rendelkező jogalany vagy önálló jogi személyiséggel nem rendelkező vállalkozások konzorciuma lehet.
(3) A tulajdonos, az üzemeltető, illetve a konzorcium tagjai minden esetben kötelesek a tulajdonosi, üzemeltetői és használati tevékenységek költségeiről és bevételeiről elkülönített számviteli nyilvántartást vezetni.
(4) A klaszter irodaterületéhez, létesítményeihez és tevékenységeihez való hozzáférésre és a klaszter beruházási költségeit legalább 10%-ban finanszírozó vállalkozás esetén a 24. § (5) és (6) bekezdésében foglaltak megfelelően alkalmazandók.
(5) A klaszter létesítményeinek használatáért és a klasztertevékenységben való részvételért szokásos piaci árat kell fizetni, azzal, hogy annak hiányában a költségeket és az észszerű nyereséget magában foglaló árat kell felszámítani.
27. § (1) Támogatás az innovációs klaszter létrehozására vagy korszerűsítésére nyújtható, melynek keretében a tárgyi eszközökre és az immateriális javakra irányuló beruházási költség számolható el.
(2) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át, amely 15 százalékponttal növelhető az Atr. 25. § (1) bekezdése szerinti területen található innovációs klaszter esetén.
13. Kis- és középvállalkozásnak nyújtott innovációs támogatás
28. § (1) A kis- és középvállalkozásnak nyújtott innovációs támogatás (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) keretében elszámolható
a) a szabadalmak és egyéb immateriális javak megszerzésének, érvényesítésének és védelmének költsége,
b) olyan, kutató-tudásközvetítő szervezettől vagy nagyvállalkozástól kirendelésre került, magasan képzett munkaerő költsége, aki kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenységen, a kedvezményezettnél újonnan létrehozott, nem helyettesítő munkakörben dolgozik,
c) az innovációs tanácsadás és az innovációs támogató szolgáltatás költsége, ideértve a kutató-tudásközvetítő szervezet, kutatási infrastruktúra, tesztelési és kísérleti infrastruktúra vagy innovációs klaszter által nyújtott ezen szolgáltatásokat is.
(2) A támogatási intenzitás nem haladhatja meg az elszámolható költségek 50%-át.
(3) Az (1) bekezdés c) pontja szerinti esetben a támogatási intenzitás az elszámolható költségek 100%-áig növelhető, ha az innovációs tanácsadáshoz és innovációs támogató szolgáltatáshoz nyújtott támogatás összege nem haladja meg három év alatt a 220 ezer eurónak megfelelő forintösszeget.
14. Eljárási és szervezési innováció támogatása
29. § (1) Az eljárási innováció és szervezési innováció támogatása (ezen alcím alkalmazásában a továbbiakban: támogatás) keretében elszámolható
a) a személyi jellegű ráfordítás,
b) a tárgyi eszközök, immateriális javak, berendezés, épület és földterület költsége, a projektben való használatuk mértékéig és idejére,
c) a szerződéses kutatás, a külső forrásból szokásos piaci feltételek mellett megvásárolt vagy licencia tárgyát képező ismeret és szabadalom költsége,
d) a további általános és egyéb működési költség, ideértve az anyagok, a fogyóeszközök és hasonló termékek költségeit is, amelyek közvetlenül a projekt eredményeként merülnek fel.
(2) A támogatási intenzitás nagyvállalkozás esetén nem haladhatja meg az elszámolható költségek 15%-át, kis- és középvállalkozás esetén az elszámolható költségek 50%-át.
(3) Nagyvállalkozásnak akkor nyújtható támogatás, ha az a támogatott tevékenység során hatékony együttműködést folytat kis- és középvállalkozással, és ha az együttműködő kis- és középvállalkozás viseli az összes elszámolható költség legalább 30%-át.
15. A továbbadott támogatásokra vonatkozó szabályok
30. § (1) Az 1. mellékletben foglalt táblázat G:8 mezője szerinti kedvezményezett, valamint az 1. mellékletben foglalt táblázat G:5 mezője szerinti kedvezményezettek közül a Bajtársi Egyesületek Országos Szövetsége, a Centenáriumi Hadtörténeti Egyesület, a Honvédségi Nyugdíjas Klubok Országos Szövetsége, a Honvédség és Társadalom Baráti Körök Országos Közhasznú Szövetsége, a Magyar Tartalékosok Szövetsége, valamint a Magyar Huszár és Katonai Hagyományőrző Szövetség, továbbá az 1. mellékletben foglalt táblázat G:5 mező 3. pontja szerinti szervezetek részére – a támogató és a kedvezményezett közötti támogatási jogviszonynak megfelelően a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben foglalt célra és feltételekkel – biztosított költségvetési támogatás e rendelet és a támogatói okirat vagy a támogatási szerződés rendelkezéseinek megfelelő harmadik személy által is felhasználható.
(2) Amennyiben a költségvetési támogatás végső felhasználója az (1) bekezdés szerinti harmadik személy, a kedvezményezett köteles őt a költségvetési támogatásról az Ávr. 92–94. §-a szerinti szakmai beszámolóval és pénzügyi elszámolással elszámoltatni, és annak eredményéről a támogatót tájékoztatni.
16. Záró rendelkezések
31. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
32. § E rendelet
a) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikkének a csekély összegű támogatásokra való alkalmazásáról szóló, 2023. december 13-i (EU) 2023/2831 bizottsági rendelet és
b) az Európai Unió működéséről szóló szerződés 107. és 108. cikke alkalmazásában bizonyos támogatási kategóriáknak a belső piaccal összeegyeztethetővé nyilvánításáról szóló 651/2014/EU bizottsági rendelet 25., 25e., 26., 26a., 27., 28., 29., 31., 53., 54. és 55. cikke
hatálya alá tartozó támogatást tartalmaz.
33. §1
1. melléklet a 7/2025. (VIII. 11.) HM rendelethez
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
J |
K |
L |
M |
N |
O |
|
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. |
Áht.azonosító |
Cím- |
Alcím- |
Jogcímcsoportnév |
Jogcímnév |
Előirányzat célja |
Kifizetésben részesülők köre |
Támogatás biztosításának módja |
Támogatási előleg |
Rendelkezésre bocsátás módja |
Visszafizetés határideje |
Biztosíték |
Kezelő szerv |
Lebonyolító szerv |
Európai uniós forrásból finanszírozott költségvetési támogatás közreműködő szervezete |
2. |
Fejezeti kezelésű előirányzatok |
||||||||||||||
3. |
Ágazati célelőirányzatok |
||||||||||||||
4. |
272578 |
NATO és EU felajánlás alapján kialakításra kerülő készenléti alegységek alkalmazásának kiadásai |
Az alegységek felkészülése és alkalmazása során felmerülő költségek fedezetének biztosítása. |
A készenléti alegységként kijelölt honvédelmi szervezet |
működési vagy felhalmozási célú támogatás államháztartáson belül történő átadása |
HM Védelemgazdasági Hivatal (a továbbiakban: HM VGH) |
|||||||||
5. |
032025 |
Civil, érdekképviseleti szervek, alapítványok, alapítványi fenntartású egyetemek és a kijelölt gazdasági társaságok támogatása |
Civil, érdekképviseleti szervek, alapítványok, alapítványi fenntartású egyetemek és a kijelölt gazdasági társaságok támogatása. |
A honvédelem érdekében tevékenykedő vagy a HM tevékenységét támogató feladatokban, projektekben részt vevő civil és érdekképviseleti szervezetek; határon túli civil szervezetek; alapítványok, vagyonkezelő alapítványok, közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványok, alapítványi fenntartású egyetemek és a kijelölt gazdasági társaságok támogatása |
pályázati úton vagy egyedi döntéssel |
nyújtható |
egy összegben vagy teljesítményarányos részletekben |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat, vagy külföldi illetőségű kedvezményezettnél zálogjog, óvadék, bankgarancia vagy kezesség |
A hadisírgondozással és -kutatással kapcsolatos támogatások esetében a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum |
||||||
6. |
241189 |
Nonprofit korlátolt felelősségű társaságok támogatása |
A HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló nonprofit gazdasági társaságok működési és – a működés érdekében felmerülő – felhalmozási jellegű költségeinek, valamint a tulajdonosi joggyakorló által elrendelt célfeladatok megvalósításának egyedi döntés alapján történő finanszírozása. |
A HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló nonprofit gazdasági társaságok |
egyedi döntéssel |
nyújtható |
egy összegben vagy részletekben |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat |
|||||||
7. |
Honvédelmi Sportszövetség támogatása |
||||||||||||||
8. |
367084 |
Honvédelmi Sportszövetség működésének támogatása |
A Honvédelmi Sportszövetség általános működésének elősegítése és az általa ellátott feladatok támogatása. |
Honvédelmi Sportszövetség |
egyedi döntéssel |
nyújtható |
egy összegben vagy részletekben |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat |
|||||||
9. |
032706 |
Nemzetközi kártérítés |
A Magyar Honvédség (a továbbiakban: MH) feladatainak ellátásával összefüggő nemzetközi kártérítési ügyekkel kapcsolatos eljárás részletes szabályairól szóló Korm. rendeletben meghatározottak szerint az MH feladatával összefüggésben a Magyarország területén tartózkodó külföldi fegyveres erők által magyar harmadik félnek okozott károk, valamint az MH által külföldi harmadik félnek vagy külföldi harmadik fél által az MH-nak külföldön okozott károk megtérítése. |
Károsultak |
közvetlen kifizetés |
||||||||||
10. |
220459 |
Hozzájárulás a NATO Biztonsági Beruházási Programjához |
Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósuló beruházásokhoz Magyarország által nyújtott hozzájárulások pénzügyi fedezetének biztosítása. |
Az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja keretében megvalósuló beruházási programok |
közvetlen kifizetés |
HM VGH |
|||||||||
11. |
014881 |
Hozzájárulás a hadigondozásról szóló törvényt végrehajtó közalapítványhoz |
A hadigondozásról szóló törvényt végrehajtó közalapítvány működésének és az általa biztosított juttatások támogatása. |
A hadigondozásról szóló törvényt végrehajtó közalapítvány |
a hadigondozásról szóló törvény alapján |
nyújtható |
részletekben |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat |
|||||||
12. |
297157 |
Nemzetközi tagdíjak, tagdíj jellegű befizetések |
A NATO szervezetei, valamint egyes feladatai és ügynökségei költségeihez és az EU védelmi célú közös finanszírozású alapjaihoz történő hozzájárulás. |
NATO szervezetei és ügynökségei, továbbá az EU pénzügyi alapjai, a műveletek során felmerülő válságkezelő és békefenntartó műveletekben részt vevő magyar katonai szervezetek és személyek részére az EU által biztosított logisztikai és infrastrukturális ellátáshoz |
közvetlen kifizetés |
HM VGH |
|||||||||
13. |
Védelmi felkészítés előirányzatai |
||||||||||||||
14. |
388039 |
Honvédelmi felkészülés központi kiadásai |
Az előirányzat a honvédelmi felkészülés központi feladatainak támogatását szolgálja, az alábbi célok megvalósítása érdekében: |
Költségvetési szervek, honvédelmi szervezetek |
előirányzat- átcsoportosítással |
a honvédelmi miniszter által előkészített kormányhatározat alapján történő átcsoportosítás |
|||||||||
15. |
388040 |
A Kormány speciális működési feltételei biztosításának kiadásai |
Az előirányzat felhasználásával megvalósítandó célok: |
Költségvetési szervek, honvédelmi szervezetek |
előirányzat- átcsoportosítással |
a honvédelmi miniszter által előkészített kormányhatározat alapján történő átcsoportosítás |
|||||||||
16. |
384139 |
Védelmi Beszerzési Ügynökség Zrt. (VBÜ) támogatása |
A HM tulajdonosi joggyakorlása alá tartozó gazdasági társaság működésének támogatása. |
Védelmi Beszerzési Ügynökség Zrt. |
támogatói okirat alapján |
nyújtható |
egy összegben vagy részletekben |
kötelezettségvállalási dokumentumban meghatározott határidőig |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat |
||||||
17. |
402339 |
Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt. működésének támogatása |
A HM tulajdonosi joggyakorlása alatt álló nonprofit gazdasági társaság működési és – a működés érdekében felmerülő – felhalmozási jellegű költségeinek, valamint a tulajdonosi joggyakorló által elrendelt célfeladatok megvalósításának egyedi döntés alapján történő finanszírozása. |
Védelmi Innovációs Kutatóintézet Nonprofit Zrt. |
támogatói okirat alapján |
nyújtható |
egy összegben vagy részletekben |
kötelezettségvállalási dokumentumban meghatározott határidőig |
az Ávr. 84. § (2) bekezdés a) pontja szerinti felhatalmazó nyilatkozat |
A 33. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás