2025. évi LXXVI. törvény indokolás
2025. évi LXXVI. törvény indokolás
az egyes állami tulajdonú vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról szóló 2025. évi LXXVI. törvényhez
2025.11.08.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
A törvényjavaslathoz tartozó indokolást a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. §-a alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában szükséges közzétenni.
A budapesti Józsefvárosi pályaudvar területén létrehozott Sorsok Háza épületegyüttes az eredeti elképzelések szerint a vészkorszak gyermekáldozatainak állított volna emléket. A Magyar Testgyakorlók Köre Budapest (a továbbiakban: MTK Budapest), a magyarországi zsidó közösséghez folyamatosan és ezer szállal kötődő sportklub, a Holokauszt 80. évfordulójára az eredeti elképzelés szellemiségét is képviselve a Sorsok Háza épületegyüttes tekintetében új hasznosítási javaslattal élt, amelynek sikeres megvalósítása érdekében indokolt a terület MTK Budapest részére történő átadása.
Az egyes állami tulajdonú vagyontárgyak ingyenes tulajdonba adásáról, valamint az egyes otthonteremtési állami feladatok karitatív szervezetek általi átvállalásával összefüggő törvények módosításáról szóló 2021. évi CXXXII. törvény (a továbbiakban: 2021. évi CXXXII. törvény) módosítása a Magyar Falu Program III. ütemében részt vevő kistelepülések népességszámának megőrzése és folyamatos növelése, valamint a kistelepülések hosszú távú fejlesztési programjának megvalósítása érdekében lehetővé teszi az ingyenes tulajdonba adást az érintett településeken lévő, az állami vagyonba tartozó, de állami vagyongazdálkodás céljára, az állami feladatok ellátásához közvetlenül nem hasznosítható vagyontárgyak esetében, amelyek helyi viszonylatban életminőség javító, érzékelhető használati értékkel rendelkeznek.
A 2021. évi CXXXII. törvény módosítása a fentieken túl a Magyar Falu Program I. és II. ütemeinek tapasztalatai alapján az ingatlan-nyilvántartás közhitelessége elvének érvényesülése érdekében tartalmaz módosítást.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §-hoz
A rendelkezés szerint ingyenesen az MTK Budapest tulajdonába kerül az állami tulajdonban álló, az ingatlan-nyilvántartás szerint Budapest VIII. kerület, belterület 38818/47 helyrajzi számú, műemléki védelem alatt álló ingatlan, beleértve a Sorsok Háza teljes megvalósítása kapcsán az állam tulajdonába került ingóságokat, valamint az ingatlan-nyilvántartás szerinti, Budapest VIII. kerület, belterület 38818/54 és 38820/2 helyrajzi számú ingatlanok a sportszervezet sporttal, közművelődéssel, közneveléssel kapcsolatos közfeladatai ellátásának, valamint az aktív kikapcsolódás lehetőségeit ötvöző közösségi tér megteremtésének és működtetésének elősegítése érdekében.
2. §-hoz
A rendelkezés a tulajdonátruházás megvalósításához szükséges részletszabályokat rögzíti.
3. §-hoz
A rendelkezés rögzíti, hogy a vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 17. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá, azaz a vagyonjuttatás általános forgalmi adótól mentes.
4. §-hoz
A Badacsonytomaj külterület 039/11 helyrajzi számú, természetben a 8261 Badacsonytomaj Kisfaludy Sándor utca 15–17. szám alatt található állami tulajdonban álló ingatlan ingyenesen Badacsonytomaj Város Önkormányzata tulajdonába kerül a kulturális örökség helyi védelme, a helyi közművelődési tevékenység támogatása, valamint Kisfaludy Sándor és Szegedy Róza kulturális hagyatékának bemutatása érdekében.
5. §-hoz
Az ingatlanra vonatkozó tulajdonátruházási szerződést a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság készíti elő és köti meg a Badacsonytomaj Város Önkormányzatával.
6. §-hoz
A rendelkezés rögzíti, hogy a vagyonjuttatást úgy kell tekinteni, hogy az az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 17. § (1) bekezdésében és 18. § (1) bekezdésében meghatározott feltételek szerinti juttatással esik egy tekintet alá, azaz a vagyonjuttatás általános forgalmi adótól mentes.
7. §-hoz
Badacsonytomaj Város Önkormányzata köteles az átadott ingatlant a juttatási célnak megfelelően használni, a hasznosítási célról pedig köteles a tulajdont átruházó Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen működő Részvénytársaság felé beszámolni, ezek a kötelezettségek az önkormányzatot határozatlan ideig terhelik.
8. §-hoz
Hatálybaléptető rendelkezés.
9. §-hoz
Sarkalatossági záradék.
10–11. §-hoz
A Magyar Falu Program I. és II. üteme keretében történt önkormányzati vagyonjuttatásokkal kapcsolatos végrehajtási tapasztalatok alapján indokolttá vált – az ingatlan-nyilvántartás közhitelességének garantálása érdekében – annak biztosítása, hogy a korábbi tulajdonosi joggyakorló intézkedhessen az ingatlan-nyilvántartást vezető szervnél az önkormányzat tulajdonjogának ingatlan-nyilvántartási bejegyzése érdekében, amennyiben arra a megjelölt határidőn belül – a kedvezményezett önkormányzat részéről – nem kerül sor.
12–13. §-hoz
A településfejlesztésre és népességmegtartásra irányuló „Magyar Falu Program” hosszú távú hatékony megvalósításának elősegítése érdekében a Kormány 2025. december 31-ig határozatában kijelöli azokat az állami tulajdonban álló ingatlanokat, amelyek az azokhoz kapcsolódó, illetve azokon lévő ingóságokkal együttesen a Kormány nyilvános határozatában megjelölt napon ingyenesen, könyv szerinti értéken a Kormány határozatában felsorolt önkormányzatok (a továbbiakban: Önkormányzatok) tulajdonába kerülnek.
A vagyonjuttatás során az Önkormányzatok mentesülnek a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény ingyenes vagyonjuttatásra vonatkozó rendelkezései, így az átadó részére történő beszámolási kötelezettségre, valamint az elidegenítési tilalomra vonatkozó előírások alól.
14. §-hoz
A tulajdonjog a Kormány nyilvános határozatában megjelölt napon a törvény erejénél fogva száll át az Önkormányzatokra, és ezt követően kerül sor – az Önkormányzatok kérelmére – a tulajdonjogváltozás ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére.
A vagyonjuttatáshoz kapcsolódóan a Kormány nyilvános határozatában megjelölt napon esetlegesen fennálló kármentesítési, szennyezés kezelési, hulladékkezelési kötelezettség az Önkormányzatok felelőssége és költsége, amelyet a magyar államra, illetve az MNV Zrt.-re nem háríthatnak át.
A vagyonelemek átadására per-, teher- és igénymentesen kerül sor, ide nem értve a hatályban lévő bérleti szerződéseket, használati jogviszonyokat, valamint az érintett ingatlanokon esetlegesen fennálló, az ingatlan- nyilvántartásba bejegyzett vezeték-, szolgalmi és használati jogokat és kötelezettségeket.
Az Önkormányzatok jogosultak lesznek a részükre átadott vagyonelemek értékesítésére, azonban az értékesítésből származó bevételt csak az e törvényben meghatározottak szerint használhatják fel.
A szabályozás rendezi a juttatások adójogi helyzetét is, ennek megfelelően a vagyoni juttatás nem alapoz meg az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvényben meghatározott adófizetési kötelezettséget.
A rendelkezés egyedi szabályokat határoz meg arra az esetre, ha az ingatlan-nyilvántartás szerinti Badacsonytomaj belterület 1334, illetve a Cece belterület 328/1 helyrajzi számú ingatlan a Kormány határozatában kijelölésre kerül azzal, hogy az átvevő önkormányzat ingatlannyilvántartásba bejegyzett vagyonkezelői joga és a kulturális javak körébe nem tartozó ingóságokra fennálló vagyonkezelői joga a tulajdonszerzéssel egyidejűleg megszűnik.
Egyebekben az Önkormányzatok megszerzett ingatlanokra vonatkozó használati, valamint bérleti szerződése a Kormány nyilvános határozatában megjelölt napon megszűnik a tulajdonosi joggyakorló MNV Zrt.-vel történő külön elszámolás és a beruházások vagyon-nyilvántartási átvezetése, rendezése nélkül. Az MNV Zrt., illetve az állam és a tulajdont szerző Önkormányzatok a tulajdonba adással érintett vagyonelemek tekintetében egymással szemben követelést semmilyen jogcímen nem támaszthatnak. Ezekben az esetekben birtokátruházást helyettesítő állapotfelvételi jegyzőkönyv felvételére kerül sor, amely tartalmazza a nyilvántartási értéket.
15. §-hoz
Jogtechnikai jellegű pontosító rendelkezés.
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás
