• Tartalom

2025. évi LXXIX. törvény

2025. évi LXXIX. törvény

a közigazgatási bíráskodással összefüggő törvények módosításáról1

2025.12.31.

[1] A törvény alapvető célja a közigazgatási bíráskodás hatékonyságának növelése, a bírósághoz fordulás egyszerűsítése az állampolgárok számára, és ezeken keresztül Magyarország jogi versenyképességének javítása.

[2] Cél a közigazgatási perekben eljáró bíróság összetételére vonatkozó szabályok pontosítása, az eljárási forma és az ügyek összetettsége közötti arányosság biztosítása, valamint a bírósági eljárások egységesebbé és kiszámíthatóbbá tételének előmozdítása.

[3] Cél a közigazgatási perindítás és az eljárás során benyújtott beadványok tartalmi és formai követelményeinek észszerűsítése, a jogkereső állampolgárok számára egyaránt átlátható és kiszámítható eljárási szabályok megteremtése.

[4] A közigazgatási per hatékony és rendeltetésszerű lefolytatásának biztosítása, az eljárások időtartamának szándékos elhúzásával való visszaélések megelőzése érdekében indokolt a jogsértés és a jogsérelem fogalmának pontos elhatárolása. Ezzel együtt pedig a keresetlevél tartalmának egyértelműbbé tétele, a jogvita tárgyának világos körülhatárolása és az eljárás kiszámíthatósága.

[5] Cél a közigazgatási perek időszerű és hatékony lefolytatásának biztosítása, az eljárás indokolatlan elhúzásának megelőzése, valamint a bírósági eljárás zavartalanságának érdekében, az eljárás során előterjeszthető beadványok és nyilatkozatok időbeli korlátozásának a bevezetése, továbbá a határidők elmulasztása esetén a bíróság számára mellőzési és pénzbírság kiszabására való jogosultság biztosítása.

[6] A hatékony jogorvoslati rendszer kialakítása, valamint a közigazgatási perek gyorsabb és eredményes lefolytatása érdekében szükséges a polgári perrendtartásban megújított rövidített indokolást tartalmazó ítéletek alkalmazásának átültetése a közigazgatási perrendtartásba, azzal az eltéréssel, hogy az elsőfokú, fellebbezéssel nem támadható ítéletek esetében a fellebbezés kizártsága nem akadálya a rövidített indokolás alkalmazásának.

[7] A közigazgatási bíráskodás hatékonyságának növelése, a bírósági eljárások időszerűségének és észszerű időn belüli lezárásának biztosítása, valamint a közigazgatási döntések feletti bírósági kontroll megerősítése érdekében, a jogbiztonság elvének és a tisztességes eljáráshoz való jognak megfelelően, az Alaptörvény 25. cikk (2) bekezdésében meghatározott bírói feladatok hatékony ellátásának előmozdítása céljából az Országgyűlés a következő törvényt alkotja:

1. Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény módosítása

1. § Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 50. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Ha a rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetében a felülvizsgálat előzetes szándékbejelentéshez kötött, a felülvizsgálati szándék bejelentésének illetéke a felülvizsgálat illetékének 5%-a, de legalább 15 000 forint, legfeljebb 150 000 forint.”

2. § Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 58. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

„(6) Az illeték a peres eljárás illetékének 80%-a, ha közigazgatási perben a fél nem kéri tárgyalás tartását és a bíróság tárgyalás tartása nélkül hozza meg az ítéletet.”

2. Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény módosítása

3. § (1) Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 123. § (2) bekezdés b) és c) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[A döntés – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – semmisségi ok esetén sem semmisíthető meg, ha]

„b) a kötelezettséget megállapító döntés véglegessé válásától, vagy ha az hosszabb, a teljesítési határidő utolsó napjától, a folyamatos kötelezettséget megállapító döntés esetén az utolsó teljesítéstől számított öt év eltelt,
c) ahhoz a mellőzött, vagy megkeresni elmulasztott szakhatóság az 56. § (2) bekezdése szerint hozzájárult, vagy”

(2) Az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény 123. § (2) bekezdése a következő d) ponttal egészül ki:

[A döntés – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – semmisségi ok esetén sem semmisíthető meg, ha]

„d) ahhoz az eljárásba be nem vont ügyfél hozzájárult, vagy az eljárásba be nem vont ügyfél részére a jogorvoslati eljárás során jogainak gyakorlása a szükséges eljárási cselekmények megismétlésével vagy pótlásával biztosítható.”

3. A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény módosítása

4. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdés a) és b) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Egyesbíró jár el elsőfokon)

„a) a helyi önkormányzat szerve által államigazgatási feladatkörben megvalósított közigazgatási tevékenységgel kapcsolatos, másodfokon elbírált döntéssel szemben indított perben,
b) a tízmillió forintot meg nem haladó alapösszegű fizetési kötelezettséget – ideértve a döntés jogalapját vagy az azzal együtt alkalmazott kötelezést – vitató kereset alapján indult perben,”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdés f) és g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(Egyesbíró jár el elsőfokon)

„f) a társadalombiztosítási, szociális vagy gyermekvédelmi ellátással, illetve az állami foglalkoztatási szerv által nyújtott ellátással vagy támogatással kapcsolatos perben,
g) 124. § (2) bekezdés b) és c) pontjában meghatározott egyszerűsített perben,”

(3) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdés j) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Egyesbíró jár el elsőfokon)

„j) a közigazgatási nemperes eljárásban,”

(4) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 8. § (3) bekezdése a következő k) és l) ponttal egészül ki:

(Egyesbíró jár el elsőfokon)

„k) felügyeleti eljárásban megvalósított közigazgatási cselekmény vizsgálatára indított perben, ha a felügyeleti eljárással érintett közigazgatási cselekmény vizsgálata egyesbíró hatáskörébe tartozik, valamint
l) a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló törvény szerinti figyelmeztetéssel vagy a vele együtt alkalmazott kötelezéssel kapcsolatos perben.”

5. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 11. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) Egyesbíró hatáskörébe tartozó ügyben az egyesbíró jóváhagyásával a bírósági titkár a tárgyaláson megtehet minden olyan intézkedést, amelyet a tanács elnöke által kijelölt bíró megtehet. A tárgyaláson kizárólag az egyesbíró határozhat.”

6. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A perbelépés lehetőségéről a megelőző eljárásban részt vett ismert érdekeltet a bíróság értesíti, ha arra a 40. § (8) bekezdése alapján nem került sor. Az értesítéssel egyidejűleg a bíróság közli a keresetlevelet és az azonnali jogvédelem tárgyában hozott végzést, ha erre korábban nem került sor. A perbelépés lehetőségéről való értesítésnek hivatalból vagy valamely fél kérelmére a per jogerős lezárásáig az eljárás bármely szakaszában helye van.”

7. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 28. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy beadványán – a keresetlevél kivételével – elegendő feltüntetni a felek nevét, perbeli állását, az eljáró bíróságot és az ügyszámot.”

8. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény a következő 28/A. §-sal egészül ki:

„28/A. § [Általános eljárási határidő]

(1) Ha törvény eljárási cselekmény elvégzésére vagy beadvány benyújtására nem állapít meg határidőt, a fél vagy más perbeli személy az erre okot adó körülményről való tudomásszerzéstől számított tizenöt napon belül köteles azt teljesíteni. A bíróság tizenöt napnál rövidebb vagy hosszabb határidőt is megállapíthat, ha az eljárási cselekmény vagy beadvány időigénye, a fél vagy más perbeli személy eljárási jogainak védelme, illetve a jogvita hatékony és koncentrált eldöntése ezt indokolja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti határidőt a bíróság meghosszabbíthatja.”

9. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 31. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bíróság az előtte vagy más azonos hatáskörű bíróság előtt folyamatban lévő, egymással szoros összefüggésben álló tárgyú pereket – a felek kérelmére vagy hivatalból – az együttes elbírálás érdekében egyesítheti. A bíróság az előtte folyamatban lévő, azonos felek közötti pereket egyesítheti, ha a vitatott közigazgatási tevékenységek azonos vagy hasonló tényeken alapulnak. Ha az egyesítést több bíróság is elrendelte, a továbbiakban az a bíróság jár el, amely az egyesítésről korábban határozott.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 31. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) A bíróság elrendelheti, hogy az egy perben előterjesztett, de egy perben nem elbírálható kereseti kérelmek, illetve a perben eldönthető egyes vitás kérdések egymástól elkülönítve kerüljenek elbírálásra.”

10. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 37. § (1) bekezdés f) és g) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A pert keresetlevéllel kell megindítani, amely tartalmazza)

„f) a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával,
g) azt, hogy a közigazgatási cselekmény vagy a megelőző eljárás miért jogsértő, az annak alapjául szolgáló tények, illetve azok bizonyítékai előadásával, és”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 37. § (1) bekezdése a következő h) ponttal egészül ki:

(A pert keresetlevéllel kell megindítani, amely tartalmazza)

„h) a bíróság döntésére irányuló határozott kérelmet.”

(3) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 37. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy által benyújtott keresetlevélnek nem kell tartalmaznia az (1) bekezdés a), c)–e) pontjában foglaltakat, amennyiben az a támadott közigazgatási cselekményből megállapítható.”

11. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 39. §-a a következő (7)–(9) bekezdéssel egészül ki:

„(7) A jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy a keresetlevelet

a) járási (fővárosi kerületi) hivatal vagy kormányhivatal eljárásában hozott közigazgatási cselekmény esetén kormányablaknál is benyújthatja, vagy

b) a lakóhelye, munkahelye szerinti járásbíróságon a bíróság elnöke által jogszabályban foglaltak szerint erre a célra meghatározott ügyfélfogadási időben szóban előadhatja, amelyet a bíróság jegyzőkönyvben vagy az erre rendszeresített nyomtatványon rögzít.

(8) A kormányablak vagy a járásbíróság a keresetlevelet a benyújtás vagy a szóbeli előadás időpontjának feltüntetésével az (1) bekezdés szerinti közigazgatási szervhez haladéktalanul megküldi. A keresetlevél előterjesztésének napja a kormányablaknál való benyújtás, vagy a járásbíróság előtti szóbeli előadás napja.

(9) A (7) bekezdés b) pontjában meghatározott esetben a felet perbeli eljárási jogairól és kötelezettségeiről a szükséges tájékoztatással is el kell látni és az esetleges hiányok pótlására nyomban fel kell hívni. Ha a fél a hiányok azonnali pótlását felhívás ellenére elmulasztja, vagy azt nem tudja teljesíteni, a keresetlevelet hiányos tartalmával és a mulasztás vagy nem teljesítés tényével kell a jegyzőkönyvben vagy nyomtatványon rögzíteni.”

12. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 40. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(8) Az elsőfokon eljárt közigazgatási szerv az ismert érdekeltet a keresetlevél benyújtásáról annak megküldésével haladéktalanul értesíti. Ha a megelőző eljárás hatásterület megállapítása mellett folyt, a közigazgatási szerv a keresetlevél benyújtásáról honlapján – ennek hiányában a helyben szokásos módon – való közzétételével értesíti azt az érdekeltet, aki a megelőző eljárásban nem vett részt. A bíróság pénzbírsággal sújtja a közigazgatási szervet az értesítés elmaradása esetén.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 40. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(9) Ha a közigazgatási szerv a keresetlevél továbbítására nyitva álló határidőn belül, a keresetlevél alapján a közigazgatási cselekményt módosítja vagy visszavonja, a keresetlevelet az (1) vagy (2) bekezdésben meghatározott határidőben akkor is továbbítani kell a bírósághoz, ha a felperes nyilatkozatra nyitva álló határideje nem telt el. A közigazgatási szervnek a jogsérelem orvoslására tett cselekményével szemben előterjesztett keresetlevél vagy a 83. § (5) bekezdése szerinti keresetkiterjesztés tárgyában – a 8. § (3) és (4) bekezdésétől eltérően – az az egyesbíró vagy tanács jár el, amely az orvosolt közigazgatási cselekmény tárgyában eljárt.”

13. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 42. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A védirat az alperesnek a keresetlevélben foglaltakra tett nyilatkozata, amely vagy a keresetlevél visszautasítására irányul, vagy érdemi védekezést tartalmaz. A védiratban elő kell adni az annak alapjául szolgáló tényeket és ezek bizonyítékait. Az alperes a védiratban, a (3) bekezdés alkalmazása esetén a nyilatkozatban közli és igazolja – a vonatkozó bizonyítékok csatolása mellett, – hogy a keresetlevél benyújtásáról kiket értesített az alperes vagy az elsőfokú közigazgatási szerv, valamint nyilatkozik a megelőző eljárásban zártan kezelt és védett adatokra nézve.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 42. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:

„(5) Ha a jogi képviselő nélkül eljáró természetes személy által benyújtott keresetlevél nem tartalmazza a 37. § (1) bekezdés a), c)–e) pontjában foglaltakat, azokat a védiratban vagy a (3) bekezdés szerinti nyilatkozatban kell feltüntetni.

(6) Ha a védirat előterjesztésére nyitva álló határidőn belül keresetváltoztatásra kerül sor, akkor a védirat előterjesztésére nyitva álló határidőt a keresetváltoztatás benyújtásától kell számítani.”

14. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 43. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:

„(3) Ha a keresetváltoztatási ok a tárgyaláson merül fel, a bíróság a keresetváltoztatási szándékot bejelentő fél kérelmére határidőt tűz a keresetváltoztatás előterjesztésére.”

15. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 46. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) Ha a keresetlevél nem tartalmazza a jogsérelem vagy a jogsértés megjelölését, e hiány pótlása a keresetindítási határidőn belül lehetséges.”

16. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 48. § (1) bekezdés k) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bíróság a keresetlevelet visszautasítja, ha)

„k) a felperes keresetindítási határidőn belül nem jelölte meg a közigazgatási tevékenységgel okozott jogsérelmet vagy jogsértést,”

17. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 49. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(3) Az (1) és (2) bekezdésben megállapított határidő elmulasztása esetében igazolásnak nincs helye. Ha a felperes az (1) és (2) bekezdésben foglalt esetben a visszautasító végzés jogerőre emelkedését megelőzően a keresetlevelet – az e törvényben foglaltaknak megfelelően – újból előterjeszti, azt a visszautasító végzés ellen előterjesztett fellebbezés visszavonásnak vagy a fellebbezési jogról való lemondásnak kell tekinteni.”

18. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 52. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) A végrehajtás a kérelemnek a végrehajtást foganatosító szerv tudomására jutásától annak elbírálásáig, de legkésőbb az elbírálásra nyitva álló határidő elteltéig nem foganatosítható, továbbá a közigazgatási cselekmény más módon sem hatályosulhat, kivéve, ha a közigazgatási szerv a cselekményét azonnal végrehajthatónak nyilvánította. A tudomásszerzésig foganatosított végrehajtási cselekmények a bíróság eltérő rendelkezésének hiányában hatályban maradnak.”

19. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény IX. Fejezete a következő 55/A. §-sal egészül ki:

„55/A. § [Azonnali jogvédelem a bíróság határozatával szemben]

A bírósági határozat vonatkozásában az 50–55. § megfelelő alkalmazásával a perorvoslati eljárásban eljáró bíróság azonnali jogvédelmet biztosíthat.”

20. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 58. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) A bíróság legkésőbb a keresetlevélnek a bírósághoz való érkezését követő harminc napon belül intézkedik a tárgyalási határnap kitűzéséről, kivéve akkor, ha az 57. § (2) bekezdése alapján bizonyítást rendel el, és a tárgyalás tartásának szükségessége a 77. § (4) bekezdésében foglaltakra figyelemmel a felek nyilatkozatától függ.”

21. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 60. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(1) Az idézésben vagy a védirat kézbesítésekor a bíróság

a) felhívja a felperest és az érdekeltet arra, hogy a védiratban, illetve a keresetlevélben foglaltakra a tárgyalást megelőzően írásban nyilatkozhat,

b) megteszi az anyagi pervezetésből fakadó intézkedéseket,

c) tájékoztatja a feleket az eljárási formáról, illetve

d) – tárgyalás tartása esetén – figyelmezteti a feleket arra, hogy a tárgyaláson csak szóban tehetnek nyilatkozatot.

(2) A bíróság a nyilatkozat megtételére a tárgyalás napját megelőző – tizenöt napnál nem rövidebb – határidőt állapít meg. Ha az eljárás lefolytatására előírt határidő szükségessé teszi, a bíróság a tizenöt napnál rövidebb határidőt is megállapíthat. A bíróság a határidő lejártát követően előterjesztett nyilatkozatot mellőzheti.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 60. §-a a következő (3)–(7) bekezdéssel egészül ki:

„(3) A bíróság az első tárgyalást követően az anyagi pervezetés alapján vagy a felek eljárási jogainak biztosítása céljából a feleket nyilatkozatra hívhatja fel.

(4) A bíróság mellőzi a (3) bekezdésben foglalt felhívás nélkül vagy határidő lejártát követően előterjesztett nyilatkozatot vagy beadványt és pénzbírsággal sújtja a felet, ha az (5) bekezdés alapján megállapítható, hogy a nyilatkozat vagy a beadvány célja kizárólag az eljárás elhúzása volt. A mellőzött nyilatkozatot vagy beadványt a bíróság a féllel nem közli.

(5) Perelhúzónak minősül a nyilatkozat vagy beadvány, ha

a) tartalma a per tárgyával nem áll összefüggésben,

b) terjedelme szükségtelenül vagy aránytalanul hosszú, különösen, ha nagymértékben tartalmaz idézetet vagy a korábban előadottakat ismétli, vagy

c) nem az előterjesztésre okot adó beadványára, nyilatkozatra vagy bírósági felhívásra válaszol.

(6) Nincs helye a (4) bekezdés alkalmazásának jogi képviselő nélkül eljáró féllel szemben.

(7) A fél a (3) bekezdésben foglalt felhívás nélkül is előterjeszthet keresetváltoztatást, perbeli cselekményre vonatkozó kérelmet, valamint ezekkel összefüggésben álló nyilatkozatot vagy beadványt.”

22. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 77. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Ha egyik fél sem kérte tárgyalás tartását, és azt a bíróság a perelőkészítés alapján sem tartja szükségesnek, a bíróság az ügy érdemében tárgyaláson kívül határoz.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 77. § (3)–(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

„(3) Ha az alperes a keresetet az első tárgyalást megelőzően teljes egészében alaposnak ismeri el, vagy a közigazgatási cselekmény olyan lényeges alaki hiányosságban szenved, amely miatt nem létezőnek vagy semmisnek kell tekinteni, a bíróság a pert tárgyaláson kívül bírálhatja el.

(4) Nem lehet a pert tárgyaláson kívül elbírálni, ha – az okirati bizonyítást ide nem értve – bizonyítást kell lefolytatni. A bíróság tárgyaláson kívül bírálhatja el a pert akkor is, ha a perelőkészítés keretében elrendelt szakértői bizonyítás eredményét a felek nem vitatják. Ha a bizonyítás lefolytatásának szükségessége a tárgyaláson kívüli elbírálás során merül fel, a per elbírálására a bíróság tárgyalást tűz ki.

(5) A per tárgyaláson kívül történő elbírálása esetén a bíróság a védirat közlésével egyidejűleg a felek számára beadványaik benyújtására – tizenöt napnál nem rövidebb – határidőt állapít meg. Az e beadványokra adandó válaszok és egyéb beadványok benyújtására a bíróság tizenöt napnál nem rövidebb határidőt állapíthat meg, azzal, hogy arra lehetőleg az első tárgyalás kitűzésére irányadó határidőn belül sor kerüljön. Ha az eljárás lefolytatásra előírt határidő szükségessé teszi, a bíróság a tizenöt napnál rövidebb határidőt is megállapíthat.”

23. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 81. §-a a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:

„(2a) Ha az eljárás során a bíróság határozata alapján szűnik meg a 48. § (1) bekezdés e) pontja szerinti perelőfeltétel, a bíróság az eljárást megszünteti.”

24. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény XV. Fejezete a következő 83/A. §-sal egészül ki:

„83/A. § [Eljárási cselekmény pótlása vagy megismétlése a közigazgatási szerv által]

(1) Az ötvennél több ügyfelet érintő, vagy kiemelten közérdekű beruházással összefüggő közigazgatási cselekmény esetén, ha a jogsértés megszüntetésére – a kereseti kérelem keretei között – eljárási cselekmény pótlásával vagy megismétlésével esély mutatkozik és a közigazgatási cselekmény hatályosulásához kiemelten fontos közérdek fűződik, a bíróság a tárgyalás berekesztése előtt, a jogsértés megjelölésével és a kijavítására vonatkozó iránymutatással eljárási cselekmény pótlására vagy megismétlésére hívhatja fel a közigazgatási szervet. Ha a közigazgatási szerv a jogsértés megszüntetése iránt intézkedik és ezt bejelenti, a bíróság az eljárást legfeljebb harminc napra felfüggeszti.

(2) Ha a közigazgatási szerv az (1) bekezdés alapján a támadott közigazgatási cselekményt módosítja, a módosított közigazgatási cselekménnyel szemben önállóan közigazgatási per indításának nincs helye, hanem

a) a felperes kiterjesztheti rá a keresetét, vagy

b) akinek jogát, jogos érdekét közvetlenül érinti, érdekeltként vagy félként a perbe beléphet.”

25. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 84. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A bíróság tanácsa által hozott ítéletek rendelkező részét a tanácsülésen írásba kell foglalni.”

26. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény a következő 87/A. §-sal egészül ki:

„87/A. § [Rövidített indokolást tartalmazó ítélet]

A rövidített indokolást tartalmazó ítéletre a polgári perrendtartás szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy

a) fellebbezéssel nem támadható elsőfokú ítélet esetén

aa) a fellebbezés kizártsága nem akadálya a rövidített indokolást tartalmazó ítélet alkalmazásának,

ab) a fellebbezési szándék bejelentése alatt a felülvizsgálati szándék bejelentését kell érteni,

ac) az ítélet perorvoslati része a felülvizsgálati szándék előzetes bejelentésével és a felülvizsgálat előterjesztésével kapcsolatos különös eljárási szabályokra vonatkozó tájékoztatást tartalmaz,

b) a tárgyaláson kívüli elbírálás esetén rövidített indokolást tartalmazó ítélet nem hozható.”

27. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 99. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) Rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetében a fellebbezési szándék bejelentésére és az ítélet részletes indokolással való ellátására a polgári perrendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.”

28. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 102. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Az elsőfokú bíróság rövidített indokolást tartalmazó ítélettel szembeni fellebbezési szándékbejelentést visszautasítja, ha

a) a fellebbezési szándék bejelentése elkésett,

b) a fellebbezési szándék bejelentésére nyitva álló határidőben a fellebbező nem igazolta a fellebbezési szándékbejelentés illetékének megfizetését és – ha arra korábban nem került sor – költségkedvezmény iránti kérelmet, illetve költségkedvezményre történő hivatkozást sem terjesztett elő, vagy

c) a fellebbezési szándék bejelentését követően a bíróság felhívása ellenére – az arra nyitva álló határidőben – fellebbezést nem terjesztett elő.

E végzések ellen fellebbezésnek van helye.”

29. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 113. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(2) Ha a fellebbezés nem felel meg e törvény rendelkezéseinek, vagy más okból kiegészítésre vagy kijavításra szorul, az elsőfokon eljárt bíróság intézkedik a hiányok pótlása iránt. Az elsőfokú bíróság a fellebbezést visszautasítja, ha a fél a hiánypótlási felhívás teljesítésére rendelkezésre álló határidőben a fellebbezés hiányait nem pótolta, és az emiatt nem bírálható el. Amennyiben a fél a hiányos fellebbezését visszautasító végzés ellen – annak ellenére, hogy a bíróság a perorvoslattal megtámadható végzésében a fellebbezés hiányáról tájékoztatta – az e törvény rendelkezéseinek azonos okból nem megfelelő fellebbezést terjeszt elő, az elsőfokú bíróság hiánypótlási felhívás nélkül visszautasítja a fellebbezést, amely végzés ellen nincs helye további fellebbezésnek.”

30. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 117. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:

„(1a) Rövidített indokolást tartalmazó ítélet esetén a felülvizsgálati kérelmet a részletes indokolással ellátott ítélet közlésétől számított harminc napon belül kell benyújtani.”

31. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 121. § (1) bekezdés a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Ha a felülvizsgálni kért határozat az ügy érdemére kiható módon jogszabálysértő, illetve a Kúria közzétett határozatától jogkérdésben eltér, a bíróság a jogerős határozatot)

„a) egészben vagy részben hatályon kívül helyezi, és szükség esetén az ügyben eljárt bíróságot új eljárás lefolytatására és új határozat hozatalára utasítja, vagy ha a döntéshez szükséges tények megállapíthatók, a jogszabályoknak megfelelő határozatot hoz,”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 121. §-a a következő (5) bekezdéssel egészül ki:

„(5) A megismételt eljárásban hozott határozatot a Kúria hatályon kívül helyezi, ha az eltér a korábbi felülvizsgálati határozatban adott iránymutatástól. A hatályon kívül helyező határozat indokolásában elegendő csak erre a körülményre utalni. A Kúria a megismételt eljárásra nézve – indokolt esetben – elrendelheti, hogy az ügyet új bírói tanács bírálja el.”

32. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 124. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A bíróság törvény eltérő rendelkezésének hiányában egyszerűsített perben jár el)

„c) az önálló jogorvoslattal támadható végzéssel, továbbá az eljárást az ügy érdemi elbírálása nélkül lezáró döntéssel kapcsolatos perben,”

33. § (1) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 131. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(4) A felperes a keresetét – (4a) bekezdésben foglalt kivétellel – legkésőbb az első tárgyaláson változtathatja meg, feltéve, hogy a megváltoztatott keresettel érvényesített igény ugyanabból a jogviszonyból ered.”

(2) A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 131. §-a a következő (4a) bekezdéssel egészül ki:

„(4a) A kereset megváltoztatásának az első tárgyalást követően akkor van helye, ha

a) tényállítás megváltoztatása esetén a fél olyan tényre hivatkozik, amely önhibáján kívül, a keresetindítási határidő után jutott tudomására,

b) a keresetváltoztatás – a bármelyik fél által előterjesztett – új tényállítással áll közvetlen okozati összefüggésben,

c) jogsérelem, jogsértés vagy a kérelem megváltoztatását az a) pont szerint megváltoztatott tényállítás indokolja, vagy

d) a keresetváltoztatást a bíróság anyagi pervezetése indokolja,

és a megváltoztatott kereset ugyanabból a jogviszonyból ered, továbbá a bíróság hatásköre és illetékessége a megváltoztatott keresetre is fennáll.”

34. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény 132. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

„(1) Az alperes legkésőbb az első tárgyaláson viszontkeresetet indíthat, vagy beszámítási kérelmet terjeszthet elő, ha az így érvényesíteni kívánt jog a felperes keresetével azonos vagy azzal összefüggő jogviszonyból származik, vagy a viszontkereset tárgyául szolgáló követelés a felperes kereseti követelésével szemben beszámításra alkalmas. Az e törvény rendelkezéseinek megsértésével előterjesztett viszontkeresetet és beszámítási kérelmet vissza kell utasítani. A viszontkeresetre a keresetlevél szabályait megfelelően alkalmazni kell.”

35. § A közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény

a) 16. § (4) bekezdésében a „valamint a támogató” szövegrész helyébe a „valamint az ügyész, a támogató” szöveg,

b) 19. § (3) bekezdésében az „az állított jogsérelmeket” szövegrész helyébe a „jogának vagy jogos érdekének a sérelmét (a továbbiakban: jogsérelem)” szöveg,

c) 83. § (7) bekezdésében a „felterjesztésére” szövegrész helyébe a „továbbítására” szöveg,

d) 118. § (4) bekezdésében a „nyolc” szövegrész helyébe a „tizenöt” szöveg

lép.

36. § Hatályát veszti a közigazgatási perrendtartásról szóló 2017. évi I. törvény

a) 51. § (1) bekezdésében a „tanácsa” szövegrész,

b) 51. § (6) bekezdésében a „tanácsa” szövegrész,

c) 51. § (7) bekezdésében a „tanácsa” szövegrész,

d) 51. § (8) bekezdésében a „tanácsa” szövegrész,

e) 51. § (9) bekezdésében a „tanácsa” szövegrész,

f) 81. § (5) bekezdésében az „a (2) bekezdésben foglaltak kivételével” szövegrész.

4. Záró rendelkezések

37. § (1) Ez a törvény – a (2) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követő 61. napon lép hatályba.

(2) A 12. § (1) bekezdése 2026. július 1-jén lép hatályba.

Dr. Sulyok Tamás s. k.,
köztársasági elnök

Dr. Latorcai János s. k.,
az Országgyűlés alelnöke

1

A törvényt az Országgyűlés a 2025. október 21-i ülésnapján fogadta el. A kihirdetés napja: 2025. október 31.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére