8/2025. (VII. 24.) IM rendelet
8/2025. (VII. 24.) IM rendelet
az igazságügyi pártfogó felügyelők igazolványáról
[1] E rendelet célja meghatározni – biztosítva a biztonsági okmányok egységességét – a kormányhivataloknál alkalmazott pártfogó felügyelői tevékenységet végző kormánytisztviselő e feladatköre ellátásának igazolására szolgáló igazolvány tartalmi és formai kellékeit, valamint az igazolvány kibocsátásához társuló feladatokat.
[2] A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 281. § (16) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 182/2022. (V. 24.) Korm. rendelet 119. § 1. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:
1. § (1) Az igazságügyért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) a pártfogó felügyelői feladatokat ellátó kormánytisztviselő (a továbbiakban: igazságügyi pártfogó felügyelő) részére kiadja az e rendelet mellékletében meghatározott igazságügyi pártfogó felügyelők igazolványát (a továbbiakban: igazolvány).
(2) Az igazolvány ID/1 méretű, többrétegű, laminált műanyag kártya, amely a biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet 2. számú mellékletében meghatározott „B” okmányvédelmi kategóriába tartozik.
2. § (1) Az igazolvány az igazságügyi pártfogó felügyelőnek a pártfogó felügyelői tevékenység végzésére való jogosultágát igazolja, és – a személyazonosság igazolását kivéve – egyéb személyi okmány felmutatása nélkül is tanúsítja a benne foglalt adatokat.
(2) Az igazolvány tartalmazza az igazságügyi pártfogó felügyelő családi és utónevét, arcképét, feladatkörének megjelölését (igazságügyi pártfogó felügyelő), az igazolványt kibocsátó szerv nevét, az igazságügyi pártfogó felügyelőt alkalmazó kormányzati igazgatási szerv nevét, az igazolvány sorszámát és arra való utalást, hogy az igazolvány visszavonásig érvényes.
(3) Az igazolvány a kibocsátó tulajdonát képezi.
(4) Az igazolvány másra át nem ruházható, letétbe nem helyezhető, biztosítékul nem adható és nem fogadható el.
(5) Az igazolvány kiállítási díja 5000 Ft, amelyet az igazolvány első kiállítása alkalmával nem kell megfizetni.
3. § (1) Az igazolvány kibocsátása érdekében az igazságügyi pártfogó felügyelő köteles az arckép elkészítésében közreműködni.
(2) Az igazolványt az igazságügyi pártfogó felügyelő kizárólag pártfogó felügyelői tevékenysége során használhatja fel, köteles azt megőrizni, eljárása során magánál tartani, és kérésre felmutatni.
(3) Az igazságügyi pártfogó felügyelő köteles továbbá
a) az igazolvány megrongálódását, megsemmisülését, elvesztését vagy eltulajdonítását vagy
b) az igazolványban feltüntetett adatokban bekövetkezett változás tényét
haladéktalanul bejelenteni a munkáltatói jogkör gyakorlójának.
(4) A munkáltatói jogkör gyakorlója a (3) bekezdés szerinti bejelentésről haladéktalanul tájékoztatja a minisztert.
(5) Az igazolvány elvesztéséért vagy megrongálódásáért az igazságügyi pártfogó felügyelő kártérítési felelősséggel tartozik.
4. § (1) Az igazolvány érvénytelenné válik, ha az igazságügyi pártfogó felügyelőnek a pártfogó felügyelői feladatköre megszűnik, továbbá ha az igazolvány megrongálódott, megsemmisült, elveszett vagy eltulajdonították.
(2) Az igazolványt be kell vonni, ha
a) érvénytelenné válik,
b) az igazolvány adataiban változás következett be, vagy
c) az elveszett, eltulajdonított igazolvány előkerült.
(3) Az igazolvány bevonásáról a miniszter határozattal rendelkezik.
(4) Az igazolvány bevonásáról hozott határozatnak megfelelően megküldött vagy átadott, illetve az előkerült, bevont igazolványt meg kell semmisíteni.
(5) Ha az igazolvány azért válik érvénytelenné, mert az igazságügyi pártfogó felügyelőnek a pártfogó felügyelői feladatköre megszűnik, az igazolvány megsemmisítésével egyidejűleg az igazolvány kiállításához felhasznált személyes adatokat a kiállított igazolványokról vezetett nyilvántartásból törölni kell.
5. § A miniszter
a) gondoskodik az igazolvány kiállításáról és annak az igazságügyi pártfogó felügyelőt alkalmazó kormányzati igazgatási szerv részére – az átvétel igazolása ellenében – történő átadásáról,
b) nyilvántartást vezet a kiállított igazolványokról,
c) új igazolvány kiadásának alapjául szolgáló körülmény bekövetkezéséről való tudomásszerzés esetén gondoskodik az igazolvány bevonásáról és új igazolvány kiadásáról,
d) gondoskodik a bevont igazolvány megsemmisítéséről,
e) intézkedik az érvénytelenné vált igazolvány sorszámának és az érvénytelenség tényének a kormányzati portálon történő közzététele iránt,
f) ellátja a biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendeletben a biztonsági okmány kibocsátója részére előírt feladatokat.
6. § Az igazolvány igényléséhez és kezeléséhez kapcsolódó eljárásrendet a miniszter módszertani útmutatóban határozza meg.
7. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Az e rendelet hatálybalépésekor kormánytisztviselői jogviszonyban álló igazságügyi pártfogó felügyelő részére az igazolványt az e rendelet hatálybalépését követő kilencven napon belül át kell adni.
Melléklet a 8/2025. (VII. 24.) IM rendelethez
Az igazolvány előlapja: |
Az igazolvány hátlapja: |
|
IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM |
||
……… fővárosi |
|
|
címer |
||
IGAZSÁGÜGYI PÁRTFOGÓ FELÜGYELŐK IGAZOLVÁNYA |
||
|
(pártfogó felügyelő neve) |
|
(igazolvány sorszáma) |
A Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény alapján az igazságügyi pártfogó felügyelő a tevékenysége végzése során hivatalos személynek minősül. |
- Hatályos
- Már nem hatályos
- Még nem hatályos
- Módosulni fog
- Időállapotok
- Adott napon hatályos
- Közlönyállapot
- Indokolás