• Tartalom

8/2025. (VII. 24.) IM rendelet indokolás

8/2025. (VII. 24.) IM rendelet indokolás

az igazságügyi pártfogó felügyelők igazolványáról szóló 8/2025. (VII. 24.) IM rendelethez

2025.07.25.
Jelen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (6) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A fővárosi és vármegyei kormányhivataloknál dolgozó pártfogó felügyelők (a továbbiakban: igazságügyi pártfogó felügyelők) területi munkavégzésük során több olyan feladatot is ellátnak, amelyhez szükséges a pártfogó felügyelői feladatkör igazolása (pl. büntetés-végrehajtási intézetbe történő belépés, közérdekű munka végrehajtása során a helyszíni ellenőrzés, pártfogó felügyelői vélemény és környezettanulmányok készítése).
Biztonsági szempontból indokolttá vált egy egységes, a pártfogó felügyelői feladatkört igazoló igazolvány kibocsátása. A biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló 86/1996. (VI. 14.) Korm. rendelet 2024. január 13. napján hatályba lépett módosítása – lásd 1. számú melléklet 3.1.59. pont igazságügyi párfogó felügyelők igazolványa – alapján lehetővé vált a fővárosi és vármegyei kormányhivataloknál dolgozó igazságügyi pártfogó felügyelők részére igazolvány kiadása.
A fővárosi és vármegyei kormányhivatalokról, valamint a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról szóló 568/2022. (XII. 23.) Korm. rendelet 9. § (1) bekezdése alapján a kizárólag a kormányhivataloknál, illetve a járási hivataloknál alkalmazott és a szakmai munkával összefüggő, a biztonsági okmányok védelmének rendjéről szóló kormányrendelet szerinti biztonsági okmányok egységessége érdekében a kibocsátói feladatokat a szakmai irányító miniszter, valamint az általa kijelölt szerv látja el, és viseli az ezzel kapcsolatosan felmerülő költségeket. Ebből következően az igazságügyi pártfogó felügyelők részére az igazolvány kibocsátásának feladatát az Igazságügyi Minisztériumnak kell ellátnia.
A kormányzati igazgatásról szóló 2018. évi CXXV. törvény 2025. január 1. napján hatályba lépő módosítása alapján az igazságügyért felelős miniszter felhatalmazást kapott, hogy rendeletben határozza meg a pártfogó felügyelői feladatokat ellátó kormánytisztviselők igazolványa kiadására vonatkozó szabályokat. Az igazolványok kiállítására, használatának módjára és bevonására vonatkozó szabályokat egy önálló igazságügyi miniszteri rendeletben célszerű rendezni. A rendelet meghatározza az igazolvány tartalmi és formai kellékeit, valamint az igazolvány kibocsátásához társuló feladatokat.
  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére