• Tartalom

93/2025. (V. 8.) Korm. rendelet

93/2025. (V. 8.) Korm. rendelet

a drogériai termékek árának csökkentése érdekében szükséges intézkedésekről1

2025.05.19.

[1] E rendelet célja a drogériai termékek árának csökkentése a magyar családok védelme érdekében.

[2] A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § (1) Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvényt (a továbbiakban: Fgytv.), a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvényt, a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvényt (a továbbiakban: Gst.), az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényt, valamint a közigazgatási szabályszegések szankcióiról szóló 2017. évi CXXV. törvényt (a továbbiakban: Szankció tv.) az e rendeletben foglalt eltérésekkel és kiegészítésekkel kell alkalmazni.

(2) E rendelet alkalmazásában

1. árrés: a kisebbítendő tag és kivonandó tag különbözetének beszállítói kedvezménnyel növelt összege;

2. beszállítói kedvezmény: a kereskedő által a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény 77. § (7) bekezdése szerinti, szerződésen alapuló, a termék értékesítéséhez közvetve kapcsolódó, nem számlázott, utólag kapott engedmény, valamint a kereskedő által a beszállító számára nyújtott, a termék forgalmazásához kapcsolódó szolgáltatás termékre vetített ellenértéke;

3. kereskedő: az a Gazdasági Tevékenységek Egységes Ágazati Osztályozási Rendszerében „47.75 – Illatszer, kozmetikai cikk, tisztálkodószer kiskereskedelme” megjelöléssel feltüntetett tevékenységet főtevékenységként folytató kereskedő, akinek a kiskereskedelmi adóról szóló 2020. évi XLV. törvény szerinti nettó árbevétele a 2023. évben az 1 milliárd forintot meghaladta;

4. kisebbítendő tag: a terméket terhelő adómérték nélkül számított fogyasztói ár;

5. kivonandó tag: a beszállító által számlázott átadási ár, illetve a kereskedő általi saját előállítás esetén − az üzemi általános költségeket is tartalmazó − önköltségi ár;

6. saját márkás termék: a kereskedő által helyben előállított termék kivételével olyan termék, amely

a) megjelenítésének, megnevezésének vagy jelölése lényeges tartalmának meghatározására a kereskedő jogosult,

b) jelölésén forgalomba hozóként a kereskedő kerül feltüntetésre, és annak gyártója nem, vagy az azonosító jelöléssel kerül feltüntetésre, vagy

c) − a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény szerint mikrovállalkozásnak vagy kisvállalkozásnak minősülő beszállító által előállított termék kivételével − kizárólag a kereskedő által meghatározott üzletben forgalmazható.

(3) E rendelet hatálya az üzletben vagy bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenységre, valamint a csomagküldő kereskedelemre terjed ki.

2. § (1) Az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriákba tartozó adott termék vonatkozásában a kereskedő által üzletenként − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületenként − alkalmazandó árrés mértéke

a) nem haladhatja meg a 2025. január hónapban alkalmazott átlagos árrés mértékét, és

b) legfeljebb 15 százalék lehet.

(2) Ha a kereskedő az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriába tartozó terméket az adott üzletben − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületen − 2025. január hónapban nem forgalmazta, az adott termék vonatkozásában általa alkalmazandó árrés mértéke

a) nem haladhatja meg az e rendelet hatálybalépését megelőzően általa alkalmazott utolsó havi átlagos árrés mértékét, és

b) legfeljebb 15 százalék lehet.

(3) Az 1. mellékletben megjelölt termékkategórián belül a saját márkás termékek vásárlók számára értékesítésre kínált mennyisége üzletenként − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületenként − legfeljebb olyan arányt képezhet, mint amilyen arányt a termékkategórián belül a saját márkás termékek képviseltek a 2025. január és február hónapban értékesített, a termékkategóriába tartozó összes termék mennyiségéhez képest.

(4) Ha a kereskedő az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriába tartozó terméket az adott üzletben − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületen − 2025. január és február hónapban nem forgalmazta, a (3) bekezdés szerinti arányosítás során a saját márkás termékek e rendelet hatálybalépését megelőző utolsó havi arányát veszi alapul.

(5) Ha a kereskedő az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriába tartozó terméket az adott üzletben − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületen − az e rendelet hatálybalépését megelőző napon forgalmazta, köteles az adott termék vonatkozásában naponta legalább az általa a 2024. évben értékesített, átlagos napi mennyiség árusítására, olyan módon, hogy a vásárlók kiszolgálása folyamatosan biztosított legyen.

(6) Az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriába tartozó termék árusítását az adott üzletben − csomagküldő kereskedelem esetén az annak folytatását elősegítő online felületen − az e rendelet hatálybalépése napját követően megkezdő kereskedő az (1) és (3) bekezdés alkalmazása szempontjából az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriába tartozó termék árusítását az e rendelet hatálybalépése napján folytató, általa választott másik üzletére vonatkozó adatokat veszi alapul, választható másik üzlet hiányában az árrés tekintetében a (2) bekezdés b) pontját alkalmazza.

(7) A kereskedő a (6) bekezdés szerint általa választott üzletet az 1. mellékletben megjelölt termékkategóriákba tartozó termékek árusításának megkezdése előtt legalább 3 nappal bejelenti a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság részére.

3. § Amennyiben a fogyasztók érdekeinek védelme érdekében szükséges, az általános politikai koordinációért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) meghatározhatja a kereskedő által közzéteendő, meghatározott tartalmú és formájú tájékoztatást.

4. § (1) Az e rendeletben meghatározott előírások teljesítésének ellenőrzésekor a fogyasztóvédelmi hatóság kijelöléséről szóló kormányrendelet szerinti általános fogyasztóvédelmi hatóság (a továbbiakban: hatóság) hivatalból jár el.

(2) Ha a hatóság az e rendelet szerinti kötelezettségek megsértéséről ellenőrzése során tudomást szerez, a Gst. 38/B. §-ától, a Szankció tv. 2. § (3) bekezdésétől és az Fgytv. 47. § (1) bekezdésétől eltérően

a) a 2. § (1) és (2) bekezdésében foglalt, valamint a 2. § (6) bekezdésében az árrésre vonatkozó kötelezettség megsértése esetén termékkategóriánként 5 000 000 forint bírságot szab ki;

b) a 2. § (3) és (4) bekezdésében foglalt, valamint a 2. § (6) bekezdésében a saját márkás termék arányára vonatkozó kötelezettség megsértése esetén termékkategóriánként, ha a saját márkás termék aránya

ba) legfeljebb 10 százalékponttal haladja meg a 2. § (3) bekezdése szerinti arányt, 500 000 forint bírságot szab ki,

bb) 10 százalékpont feletti, de 50 százalékpontnál nem nagyobb mértékben haladja meg a 2. § (3) bekezdése szerinti arányt, 1 000 000 forint bírságot szab ki,

bc) 50 százalékpont feletti mértékben haladja meg a 2. § (3) bekezdése szerinti arányt, 2 000 000 forint bírságot szab ki;

c) a 2. § (5) bekezdésében foglalt kötelezettség megsértése esetén termékkategóriánként

ca) 10 százalékot meg nem haladó hiány esetén 500 000 forint bírságot szab ki,

cb) 10 százalékot meghaladó, de 50 százalékot meg nem haladó hiány esetén 1 000 000 forint bírságot szab ki,

cc) 50 százalékot meghaladó hiány esetén, továbbá, ha a kereskedő nem tesz eleget a vásárlók folyamatos kiszolgálására vonatkozó kötelezettségének, 2 000 000 forint bírságot szab ki; vagy

d) elrendelheti, hogy a kereskedő tevékenységét a jogsértéssel érintett üzletben − csomagküldő kereskedelem esetében a kereskedő által működtetett vagy alkalmazott valamennyi online felületen − ideiglenesen nem folytathatja, amelynek időtartama legalább egy nap, legfeljebb fél év lehet.

(3) A hatóság a (2) bekezdés a)−c) pontja és a (9) bekezdés szerinti bírság kiszabása helyett különös méltánylást érdemlő körülmény esetén alkalmazhat figyelmeztetést.

(4) A kereskedő a 2. § (3)−(6) bekezdésében foglalt kötelezettség megsértése esetén mentesül a bírság alól, ha bizonyítja, hogy a jogsértés az ő érdekkörén kívül eső okra vezethető vissza.

(5) A (2) bekezdés a)−c) pontja és a (9) bekezdés szerinti jogkövetkezmény együtt is alkalmazható.

(6) Az ellenőrzés során a kereskedő a helyszínen köteles tájékoztatni a hatóságot

a) a 2. § (1) és (2), valamint (6) bekezdése szerinti árrés mértékéről és

b) a saját márkás termék 2. § (3) és (4), valamint (6) bekezdése szerinti arányáról, valamint

c) a 2. § (5) bekezdése szerinti mennyiségről.

(7) A (6) bekezdés szerinti ellenőrzés során a kereskedő képviselőjének minősül a kereskedő foglalkoztatottja is.

(8) A hatóság a (2) bekezdés szerinti jogkövetkezményt alkalmazó határozat véglegessé válását követően − akár azonos napon, ugyanazon üzletben végzett, több, egymást követő ellenőrzés során feltárt jogsértés esetében − a (2) bekezdés a)−c) pontja és a (9) bekezdés szerinti jogkövetkezményt újból − akár naponta többször is − alkalmazhatja, úgy, hogy az ismételten kiszabott bírság összegének el kell érnie a korábbi jogsértés esetén kiszabott bírság kétszeresét, és a bírság legmagasabb összegére vonatkozó rendelkezést nem kell figyelembe venni. Többszörösen ismételt jogsértés esetén a (2) bekezdés és a (9) bekezdés szerinti jogkövetkezmények együtt is alkalmazhatóak.

(9) Amennyiben a miniszter meghatározza a kereskedő által közzéteendő tájékoztatás tartalmát és formáját, a kereskedő köteles a tájékoztatást az üzletben jól látható helyre kifüggeszteni, csomagküldő kereskedelem esetén a nyitóoldalon közzétenni, valamint a reklámtevékenységéhez kapcsolódóan az online felületén feltüntetni. E kötelezettség megszegése esetén a hatóság 1 000 000 forint bírságot szab ki.

5. § Felhatalmazást kap a miniszter, hogy − amennyiben a fogyasztók érdekeinek védelme érdekében szükséges − a 3. § szerinti tájékoztatás formáját és tartalmát rendeletben megállapíthassa.2

6. § Ez a rendelet 2025. május 19-én lép hatályba.

7. § Ez a rendelet 2025. augusztus 31-én hatályát veszti.

1. melléklet a 93/2025. (V. 8.) Korm. rendelethez

Hatósági árréskorlátozással és a saját márkás termékek arányának korlátozásával érintett termékkategóriák

A

1.

Termékkategória megnevezése

2.

Egészségügyi papír (toalettpapír)

3.

Papír zsebkendő

4.

Alufólia

5.

Papír kéztörlő henger

6.

Öblítő

7.

Folyékony mosószer

8.

Mosópor

9.

Mosogatószer

10.

Általános tisztítószer

11.

Folyékony súrolószer

12.

Gépi mosogatótabletta

13.

Tusfürdő

14.

Fogkrém

15.

Folyékony szappan

16.

Sampon

17.

Szappan

18.

Fogkefe

19.

Kézfertőtlenítő gél

20.

Borotvahab

21.

Borotvazselé

22.

Testápoló

23.

Golyós dezodor

24.

Izzadásgátló stift

25.

Dezodor

26.

Eldobható borotva

27.

Utántöltő borotvafej

28.

Egészségügyi betét

29.

Tampon

30.

Hintőpor

31.

Eldobható nadrágpelenka

1

A rendelet a 7. §-a alapján hatályát vesztette 2025. augusztus 31. napjával.

  • Másolás a vágólapra
  • Nyomtatás
  • Hatályos
  • Már nem hatályos
  • Még nem hatályos
  • Módosulni fog
  • Időállapotok
  • Adott napon hatályos
  • Közlönyállapot
  • Indokolás
Jelmagyarázat Lap tetejére